Uvod
Ovo je serijal koji sam skupljao kao klinac, počevši od svoje 12. godine. Bio mi je daleko zanimljiviji od standardnih Bonelli detinjarija, a kamoli Teks, Kapetan Miki ili Veliki Blek. Ne sugerišem da je Bonelli fabrika govana kao na primer Marvel ili DC, ali to su ipak mahom stripovi za decu. Dok su Marvel i DC serijali mahom za one najprimitivnije stripofile sa veoma uskim ukusima i shvatanjima. Deca se kad-tad opamete ali primitivci (skoro) nikad. Ipak su deca uglavnom inteligentnija (?) od primitivaca tako da je ovo neka vrsta komplimenta, valjda... Ono što želim da kažem, na nešto jednostavnijem srpskom, je da koliko god je Bonelli donekle smešna institucija, njihovi američki pandani su daleko gori i gluplji. Privrženost Boneliju mogu da razumem, ali nikada neću razumeti ogromnu popularnost superheroja - koji bukvalno čine nešto najgluplje što postoji u stripu: to mi je van pameti, totalni idiotizam... Desi se i da ja nešto od toga pročitam, ali to je zaista retko a još ređe je da mi se to što pročitam i dopadne. Ne zna se šta je gore: superherojske dogodovštine koje je pisao ultra-netalentovani šarlatan Stan Lee u 60 i 70-im, ili ove novokomponovane pizdarije koje pišu raznorazni pretenciozni levičari.
Ukoliko neko od vas koji čita ovaj tekst spada u velike fanove superherojštine, nemojte se naći uvređenim jer to je samo moje mišljenje. Ili budite uvređeni, mene to zaista ne tangira... Možda niste svi primitivci, možda je u pitanju neka druga šifra koju još uvek nisam uspeo da identifikujem kod vas. Kostimirano-kamuflirani heroji koji prosipaju moralne govorancije dok spašavaju svet (ili univerzum, pa čak i multiverzum!) svake nedelje?... Bože sačuvaj i sakloni. Da nije toliko dosadno i predvidljivo bilo bi smešno. Ed Wood da je živ pravio bi superherojske filmove, u to budite sigurni...
Opet sam odlutao u neku levu temu. To se često dešava, na svim mojim blogovima. To je moja šifra! Jedna od mnogih. Ali šifra ili ne, ne vidim zašto bih morao da se striktno pridržavam sebi zadate teme, kad ovo ionako čita samo šačica ljudi. Kad budem krenuo da zarađujem od blogova (znači na Kurov Dan) onda mogu da razmislim o tome da pišem sa više discipline i fokusa. (Odnosno ne da pišem već da govorim u mobilni, jer već neko vreme ništa ne pišem već sve ide "govornom poštom".) A dok se to ne desi (dolazak Kurovog Dana) ima da trabunjam koliko god mi se ćefne, o čemu god hoću, da se nadovezujem i razvezujem po volji. A sad da se vratim na Bonelli...
Zagora sam upoznao i dosta čitao/skupljao počevši od 9. godine kada sam bio proveo tri dana u bolnici. Bilo mi je ekstremno dosadno jer su dani gmizali kao godine - ali na svu sreću moj jedini muški komšija u toj velikoj sobi (za porodilje) je imao par "žutaća" sa sobom. Do tada ih nikada nisam čitao niti držao u rukama. Odmah sam se navukao. (Iz nekog razloga su me stavili među gomilu porodilja! Žene na sve strane, ali bio sam suviše mlad da bih to cenio onoliko koliko je trebalo...)
A tu je bio i Mister No, koji mi je tada bio veoma zabavan. Doduše za razliku od Zagora i MM, Noa u ovim mojim sredovečnim godinama ne mogu da čitam jer je crtež u proseku veoma slab: baciti serijal u smeće odnosno dati ga u ruke jednog škrabatorskog dunstera kao što je Diso sve govori o tome koliki je Mister No bio prioritet Serdju Boneliju u odnosu na druge serijale. A i scenaristi ponekad vole da nas podsete na to da su levičari; ispolitizovati smešnog, stereotipičnog, stripskog junaka kao što je Mister No, makar samo u svakoj 5. ili 10. epizodi, je veoma kretenast čin. Ako su Kasteli i Nolita zaista verovali da su samo desničarski režimi u Latino Americi bili problem onda su to zaista dve velike čegevarsko-osterheldske budale. Uostalom Kasteli se kasnije i u Marti Misteriji razmahivao svojim levičarenjem, mada ne na onakvom ogavnom komunističkom nivou kao što to rade precenjeni šlihtači establišmentu tipa Alan Moore. Zagor i Mister No: pre pojavljivanja MM su mi to bili omiljeni serijali iz te kategorije stripova, odnosno Bonelijevi žutaći. Teksa nisam čitao uopšte, koliko se sećam, a Kapetan Miki, Komandant Mark i Veliki Blek sam samo sporadično uzimao u ruke. Ta "vestern"/američka Bonelli faza je kod mene bila kratkog veka, do negde moje 11., a kada se Marti Misterija pojavio to je tada bio jedini Bonelli kojeg sam kupovao. Nešto kasnije sam bio krenuo i sa Dilan Dogom, još jedan Bonelijev serijal koji je donekle odskakao od ostalog kiča, što u suštini znači da nije imao nikakve veze sa pustinjama, konjima i smornim revolverašima. Ni jedan ni drugi serijal nisu imali nikakve veze sa vesternom, žanrom koji mi je veoma dosadan, bez obzira da li su u pitanju stripovi ili filmovi. Postoje retki izuzeci naravno... Kupim ponekad i neki vestern strip, ali samo ako je crtež na najvišem nivou.
Da se razumemo, i MM i DD su nekako šundnjikavi, tako da se ne može reći da je kič fabrika Bonelli ikada izdala i jedan visokokvalitetan serijal - ako ćemo da ih poredimo sa npr najboljim francuskim serijalima (što možda baš i ne bi bilo fer). To im doduše nikada nije bila ni namera, barem to pretpostavljam, jer ako jeste onda je Sergio Bonelli bio imbecil. Taj izdavač je bio donekle pandan američkim Marvel/DC, u smislu da su sve ove "komerc imperije" prvenstveno gledale da zarade, i to uglavnom na klinčadiji. Kvantitet im je oduvek bio daleko bitniji od kvaliteta: što više i što brže štancovati, na uštrb priče ali mnogo više na uštrb crteža. Biti zanimljiv širokim narodnim masama im je bio glavni cilj, a tako nešto uglavnom znači da kvalitet mora da bude srozan.
Marvel/DC su naravno neuporedivo slabiji, iz više razloga: manjka im šarm italijanskog/evropskog stripa (delimično zbog toga što su glavni junaci kostimirani i što sebe suviše ozbiljno shvataju - umesto da ih blam bude kada se pogledaju u ogledalo), a kvalitet crtača je u proseku dosta niži. Američka strip publika, koja ima najniže i najgore standarde i kriterijume na svetu, je toliko navikla na nizak kvalitet da su sami sebe uspeli da ubede da su na primer Frank Miller i Steve Dillon majstori crteža! Masovna hipnoza, višedecenijsko ispiranje mozgova... Ako postoji neko ko ne bi smeo da pisne na temu crteža to je američka publika koja apsolutno pojma nema o tome. 99% njih nisu nikada imali značajniji kontakt sa evropskim stripovima, a bogami velik broj njih nije ni čuo za Korbena i neke druge njihove velikane, što znači da nisu čak ni upućeni u domaću scenu kako treba! To ti je slično Amerikancu koji čitav život sluša Bon Jovi i Motley Crew (ili kako ih ja zovem Blow Jobi i Motley Screw) a nikada se ne pozabavi ranom Metalikom ili ako mu je to suviše drndavo i moćno onda makar sa Alice In Chains. Znači klasični zombi, rob popularne kulture.
A i prilično su jednolični američki superherojski pizdavači jer su se skoro isključivo fiksirali na superherojštinu: visokomoralni pozeri koji pre nego što krenu u spasavanje sveta uvek moraju prvo da navuku svoje klovnovske odore. A nikad ni ne zaborave da daju uzvišene govore prepune patetike i facebookovske mudrosti. Glupo da gluplje ne može biti, jer superherojština je najobičniji kič - a opet išarana izvesnom dozom pretencioznosti koja ovo čitavo sranje od strip/film scene čini još blamažnijom. Decenijama izdavati isključivo superheroje je po meni čistokrvni anti-kreativni autizam, a takva nemaštovitost i nefleksibilnost Amerikanaca mora da bar do neke mere loše utiče na čitave generacije klinaca koji odrastaju uz takvo smeće: da li je bolje za dečiji mentalni razvoj da čitaju Marvel ili Bonelli? Naravno ovo drugo, sem ako je cilj pretvoriti kopilana u nemaštovitog bolida sa veoma uskim shvatanjima i interesima. Nema nikakve sumnje da je američki strip već odavno totalno puk'o, a veliki deo zasluge za ovo snose Marvel i DC koji decenijama zatupljuju mlade naraštaje, uništavajući kreativnost umesto da ga pospešuju. Sada čak i američka kinematografija nema apsolutno ništa više da ponudi, što pogotovo važi za fantaziju i sci-fi, a i to je delimično zato što se skoro svi takvi filmovi vrte oko smešno odevenih natprirodno-nadarenih morona. Ali to je već neka druga tema...
Kod Bonelija se nekada uglavnom sve vrtelo oko klasičnog vesterna, što je samo za nijansu podnošljiviji žanr od superheroja, ali su imali i Ameriku 18. veka, a onda su vremenom krenuli da se bave i drugim žanrovima; čak je i Zagor postao polu-fantastičan strip - neki miks vesterna, naučne fantastike i horora. Zbog ove italijanske superiornosti u domenu komercijale je ironično što upravo jadni i bedni Marvel može da se diči jednim odličnim serijalom kao što je Konan, iako im je praktično sve ostalo mizerno ili čak totalno sranje. (Mada nije na odmet pomenuti da je malo falilo da šundmajstor Stan Lee odustane od ovog serijala još na samom početku: valjda mu je smetalo što nije retardiran i smoran kao kao što je to slučaj sa superherojštinom.) Batman, Spiderman, Superman, Qracmen, Dilkanman, Pizdaman, Pizdawoman: ne zna se šta je gore, gluplje i blamantnije. Bilo bi logičnije i zaslužnije da je Bonelli uspeo da izbaci neki tako kvalitetan serijal kao što je Konan. Ipak su se daleko više trudili od Marvela...
Možda je ipak vreme da pređem na glavnu temu?
Marti Misterija je nešto kao Indiana Jones sa primesama X-Files, a time nažalost i Ancient Aliens. Upravo u tome se pronalazi veliki paradoks: MM je bio osmišljen da bude neuporedivo inteligentniji i "obrazovaniji" lik od Zagora i Teksa (likovi koji pretpostavljam nisu ni pohađali osnovnu školu - a čitali su ih mahom osnovci), ali u naučnom i kulturološkom smislu se MM bavi svim onim budalaštinama koje spadaju u kvazi-nauku i izmišljenu istoriju tj šarlatanizam. Kad čitam MM cenim zabavni input koji nude koještarije kao što su magične moći piramida, ali me to istovremeno pomalo i nervira jer ovaj strip, hteo ne hteo, (ne)namerno promoviše ovakve tupsonarije. MM se bio pojavio mnogo pre nego što su kvazi-nauka, kvazi-istorija a pogotovo teorije zavera postali tako popularni kao što su danas: idiokratija moderne Zapadne Levice se postarala da "drevni vanzemaljci" i ostale pizdarije pređu iz domena fantastike u domen "nauke" i "istorije". (Ancient Aliens šalabajzeri tretiraju sci-fi filmove kao drevne istorijske zapise umesto kao zabavu! A ima zabrinjavajuće puno naivčina i fantazera koji sve ovo shvataju ozbiljno.) Zatupljivanje (i zastrašivanje) masa je prvi i osnovni zadatak (Zapadnih) komunjara, te nimalo ne čudi što je došlo do ovakve intelektualne devolucije... Sigurno da postoje čitaoci MM koji su 100% svesni da ovaj Bonelli serijal nije edukativan (iako sadrži i neke osnovne činjenice, koje se međutim uzurpiraju time što se iskrivljuju u svrhu zabave - što je naravno sasvim legitimno ali uništava bilo kakav "edukativni" potencijal), međutim očekivati od (uglavnom naivne) stripske publike da većinski razaznaje idiotizam od reale je najblaže rečeno optimistično. Prosečni MM čitaoc (ovde se osvrćem samo na odrasle fanove) nije kadar da razlikuje činjenični deo neke epizode od onog fantastičnog - koji scenarista izvuče od postojećih naučnih/istorijskih činjenica.
Kao što rekoh, savršeno je legitimno bazirati fantastiku na mitologiji i naučnim i istorijskim činjenicama, jer to je uostalom osnov horora a pogotovo naučne fantastike, ali postoje dva osnovna načina da se ovo uradi: jedan način je očigledan i iskren odnosno indirektno daje čitaocu do znanja da je ovo samo puka zabava, a drugi način je da se to iskrivljavanje činjenica predstavlja kao deo prave nauke i istorije. MM primenjuje i jedan i drugi pristup, zavisno od scenariste i epizode. Kad god primenjuju taj drugi pristup krenu da podsećaju na Ancient Aliens i slične pizdarije.
Bilo bi glupo ljutiti se na MM zbog ove (minimalne) promocije šarlatanizma, jer ovaj serijal niti je u bilo kakvoj značajnoj meri pridoneo masovnom zatupljivanju (Zapadnih) nacija, niti se bio nakačio na ovaj trend da ga eksploatiše - barem ne na početku. Naravno da je i u 70-im izlazila hrpa moronskih knjiga koje su promovisale "moć" i misteriju Bermudskog Trougla i slične izmišljotine, ali ta vrsta baljezgarije nije imala ni približno popularnost i "kredibilitet" kao što je to slučaj danas.
Nemam ja problema da čitam stripove s takvim tematikama, čak naprotiv, jer naučna fantastika i horor su se oduvek bavili kvazi-naukom i bullshit-istorijom, ali mi je nekako glupo i preterano (jer odviše kontradiktorno) što je Marti Misterija predstavljen kao ozbiljan istoričar, arheolog, pa čak i naučnik. Kad krene da serenda o teorijama zavera i templarima ja ne mogu a da se ne prisetim milion dokumentaraca sa šalabajzerskih američkih "dokumentarnih" kanala (History Channel, Discovery) koji se bave upravo ovim temama, na slično tupav način. Međutim, takvi momenti u kojima se ove teme "zloupotrebljavaju" na neki neprikladan način su ipak ređi. Najčešće se MM bavi ovim blesavim temama na korektan sci-fi/horor/triler način, a ne tako da bi nam približio baljezganja raznih šarlatana koji štancuju takve nebulozne knjige radi vila i jahti. (Moguće je da neki od ovih bolida zaista iskreno veruju u te gluposti, ali pre će biti da su skoro svi ili svi oni šarlatani koji ciljano lažu mase radi unosnih karijera.)
Nisam ekspert za MM, ali verujem da ima preko 400 epizoda i da kvalitet u scenarističkom smislu pada, pretpostavljam negde od sredine ili nešto kasnije, kao što to najčešće biva. Najranije epizode, odnosno onih stotinak koje su izašle u 80-im u Dugoslaviji, izdaje (međuostalom) ogavni srpski pizdavač Veseli Četvrtak, i to u takozvanim "knjigama". Do sada je izašlo sedam tih "knjiga", koje se uglavnom sastoje od po četiri do sedam brojeva, odnosno od 350 do 700 strana po "knjizi".
Čemu ta potreba da se debeli strip integrali brkaju sa knjigama? Pretpostavljam da je razlog identičan onom da "comic book" tj "comic" postane "graphic novel". Odnosno lečenje kompleksa pojedinih stripofila koji bi vrlo rado da poveruju sopstvenim lažima da je čitanje stripova slično ili čak isto kao čitanje knjiga. Čisto da ne dođe do zabune: smatram da su 99% knjiga smeće, ili u najmanju ruku mediokriteti sročeni od strane lažova i jedva-talenta, a to važi za fikciju kao i za ne-fikciju. Prema tome ne radi se ovde o nekom mom naivnom verovanju da je čitanje knjiga nekako uzvišeno ili intelektualno. Daleko bilo: milioni idiota redovno čitaju knjige bez da imalo intelektualno napreduju, te ovaj hobi sam po sebi apsolutno ništa ne govori o svakom čoveku ponaosob, jer su ti isti milioni knjigo-čitaoca mahom debili. Ja ovde govorim o neospornoj činjenici da neki stripofili imaju kompleks niže vrednosti jer strip u određenoj meri (nekada u mnogoj većoj meri) nije opšte priznat kao umetnost (sem naravno u Francuskoj), dok se čitanje knjiga smatra uzvišenom zanimacijom, automatski: u fazonu, "a, ova osoba čita knjige znači da je verovatno pametna i obrazovana". Zato stripofili imaju sulud poriv da debele integrale nazivaju "knjigama": kao da broj strana određuje da li je nešto strip ili knjiga! Presmešno. Strip je strip, knjiga je knjiga, a kome god je potrebno objašnjenje zašto je tako taj najbolje da se vrati u jaslice jer to je njihov intelektualni nivo. Niko vam nije kriv što vas je sramota da priznate čitanje stripova: ojačajte malo svoja bedna mala muda i prestanite toliko da brinete o svom "intelektualnom imidžu" odnosno kako vas okolina percepira. Mene na primer savršeno zabole šta ljudi misle o meni. Ukoliko usvojite ovakav stav više nećete imati potrebu da koristite debilne termine kao "grafička novela", niti ćete imati potrebe da stripove oslovljavate kao "knjige", niti da pišete pretenciozne recenzije u kojima na silu izvlačite neke nasumične filozofije i skrivena značenja. Kompleksi su gadna stvar; iako ih svi imamo bitno je da ne dozvolimo da dominiraju.
Kao što rekoh, pizdavač VČ je do sada objavio samo 42 prvobitne epizode. Kažem "samo" jer su ovi neopevani klošari krenuli pre čak 12 godina sa ovim "knjigama", a tek su izdali 7 njih! Nemaju nikakav izgovor: niti su u pitanju luksuzna izdanja, niti tvrde korice, niti ima kolora (sem kod šačice naslovnica)... Znači tu ne postoji nikakav pravi izgovnjor zašto već odavno nisu izbacili prvih 100 epizoda. Prvobitni ritam im je bio svake dve godine po jedna "knjiga"! Kao da su maloumni - ili rade na nekom pećinskom budžetu sa srednjovekovnom tehnologijom, u štamparijama koje su locirane u najdubljim močvarama Luizijane. Čak su uspeli da između 2017. i 2022. naprave pauzu od pet godina kada nisu izdali baš ništa! (Valjda da se oporave od tolikog neverovatnog napora, jer ručno nositi taj silni materijal do tih dalekih močvara i nazad sigurno ne može biti lako...) Uprkos činjenici da su prva tri broja bila vrlo brzo rasprodata. Znači bukvalno nisu imali nijedan jedini čvrst razlog da ne samo uspore već kompletno pauziraju serijal toliko dugo. Šta reći? Balkanska posla: klasičan slučaj i primer. Kad god se džiberi i džabalebaroši late nekog posla rezultati su uvek spori ili jadni, a ponekad oba trojica.
Konkretno, kakav je rezultat?
"Knjige" su sasvim pristojno urađene: nema uobičajenih bledih strana, odnosno loše štampe, što se često susreće u redovnim izdanjima ovog notorno aljkavog pizdavača. (Srpske štamparije su jad, beda i čemer: nikako da izađemo iz Srednjeg Veka. U velikoj meri izdavači - pa čak ni pizdavači - ne mogu da se okrivljuju za ovo.) Povez je stabilan - strip komotno može da se čita uprkos debljine, a dizajn je veoma fin. Ali to nam ne vredi puno kada je tempo toliko spor. To je pogotovo frustrirajuće s obzirom da je čitalaštvo koje ovo skuplja već odavno u srednjim godinama, te nemamo 100 godina da čekamo da se oni nakane da dovrše serijale, odnosno u ovom konkretnom slučaju da izbace tih prvih stotinak epizoda. Mnogi sredovečni stripofili su gojazne lenštine pa zato crkavaju već u svojim 50im: njima munjevito ističe vreme da nabave sve epizode. A mislim da se slažete sa mnom da i debeli morževi imaju pravo da čitaju šta žele, imaju pravo na MM. Naravno da je sve to već izašlo u 80-im u izdanju Lunov Magnus Strip, takozvani "žutaći", ali kvalitet tih starudija se može sumirati u dve reči: toalet papir, pa još i onaj već upotrebljeni - jer je braon boje. Njihov kvalitet je toliko nizak da jednostavno nema svrhe skupljati i čitati tu staru hartiju, već se čovek samo može nadati da će neko od izdavača da sve to izbaci još u ovom veku. Ali pošto bezobrazni, krajnje neozbiljni VČ drži monopol u Srbiji, debeljuškasti fanovi moraju da se oproste sa ostatkom epizoda. A bogami i ja...
Kad smo već kod gojaznosti, bilo je kritike na račun preterane debljine; prva četiri broja su po 700 strana i više, što je možda previše glomazno. Posle su smanjili na 500, što je negde idealan kompromis za ovako nešto, ali su toliko pogubljeni da su peti i sedmi broj izbacili sa samo 350 strana. Yeb'o lud zbunjenog, tipičan primer balkanske traljavosti, lenjosti i neprofesionalizma. Nije meni mnogo bitno da stripovi nekog serijala izgledaju identično i super-uredno na polici (jer je VČ modifikovao rikne posle prva četiri broja), nisam jedan od tih, ali ovakav pristup (p)izdavaštvu sasvim dovoljno govori o kakvim neozbiljnim gilipterima je u pitanju. Dovoljno je samo videti fotografije jednog od glavnih urednika iz Vrljavog Četvrtka i sve je odmah jasno: radi se o nekom blamažnom luzeru koji ne može da se odluči da li hoće da bude hipster ili klovn. Što je maltene ista stvar doduše... Izdavati Bonelija a izigravati hipstera! Pa može li gluplje? Teško...
Uostalom, kako "knjiga" može imati samo 350 strana? To je onda najobičniji Maxi. Ali šta da se radi, doslednost Balkancima nije jača strana. Možda će jedna od sledećih "knjiga" da ima 57 strana...
Šuntavi Četvrtak takođe izbacuje redovnu seriju mnogo novijih epizoda, a za skoro 20 godina uspeli su da izbace samo 75 broja. Ovo mi je mnogo manje bitno od MM "knjiga" jer to je već slabija faza od koje me zanima samo manji procenat brojeva, odnosno samo one epizode koje su dobro nacrtane a tih nema puno: maksimalno 15ak od tih 75. Kupujem samo brojeve koje su crtali Alesandrini i Deveskovi. Ostali me ne zanimaju, a to uključuje i Tortija koji se vremenom dosta profušario; nikada nije bio posebno dobar ali crtež mu je bio upotrebljiv. Ubedljivo su najgori amaterski Ongaro i još jedan dunster čije prezime počinje na O; valjda se zove Orlandi. Kopola je prilično mediokritetan takođe, samo za nijansu bolji od Ongara.
Alternativa VČ-u ne postoji, odnosno kupovati izdanja hrvatskog Libellusa mogu da si priušte samo ljudi koji pljačkaju banke - i to uspešno i redovno. Alavci iz te hrvatske pizdavačke kuće su bili "odlučili" da Bonelli nije šund već najviša moguća likovno-intelektualna umetnost, te izbacuju sve u tvrdokoričenim izdanjima i to po cenama koje su smehotresno nerealne. Primera radi, VČ je dugo bio naplaćivao nekih 300 RSD po epizodi: meke korice, prosečan papir, izdanje za trafiku, nekih 150 strana. Libellus međutim istu tu epizodu izbaci sa tvrdim koricama, bez kolora, bez povećanja formata - a naplate 6 do 10 puta više! Mogu neki ljudi da pričaju šta hoće i da ih pravdaju, npr njima verne libelus-ovce, ali Hrvati sigurno nemaju 10 puta veće plate od Srba. Tiraži su Libelusu zato ekstremno niski, jer jednostavno nema toliko budala na ovom svetu, odnosno na Balkanu, koji bi konstantno plaćali ovakve cene za ovako pretenciozno upakovane knjižurine, koje još pritom zauzimaju ogroman prostor. Ako uzmemo u obzir da velika većina bonelijevaca skuplja bar 2-3 serijala, a svaki serijal ima par stotina epizoda uglavnom, onda tek postaje nejasno kako je ovakva izdavačka politika mogla uopšte da uzme maha. Sva sreća su tu takođe i hrvatski Strip-Agent i Ludens koji raji nude daleko povoljnija i normalnija izdanja. Hrvati imaju sreće što nijedan njihov izdavač nema monopol nad velikom većinom Bonelli serijala, dok je baš to slučaj u Srbiji. Svaki pokušaj da se neko drzne da izazove prevlast Veselog Četvrtka (koji je sve samo ne veseo kada treba da se deli pita) se okončava tužbama i pretnjama; izdavač Pergam je samo jedan primer toga.
Mene prosto čudi da postoji i pet idiota koji troše toliko novca na pregršt bonellijevih "super-luksuznih" izdanja, a kamoli da kupuju stotine tih precenjenih, preskupih cigli. Koji je to bolid bio koji se dosetio da jedan običan šund strip treba izdavati kao da su u pitanju sabrana dela Šekspira i Dostojevskog! Libellus je maltene religiozni kult, više nego običan izdavač: slično fibratorima, poklonici ovog pizdavača se ponašaju kao verski fanatici i kompletno su operisani od zdravog razuma - a ne znaju šta će sa svojim novcem, koji valjda kaplje sa neba kad god oni to požele. Sva sreća pa ovih pavijana ima samo par stotina, i jednih i drugih... Fibratori i libelusovce su neopevani bolidi koji zavređuju samo prezir jer štete strip izdavaštvu: jedni podržavaju hipsteraj i antistripizam, a drugi podržavaju nenormalni koncept da se šund prodaje u skupocenim luksuz izdanjima. Oni su nešto slično debilnim glasačima za vreme političkih izbora: znate da njihov glas važi isto koliko i vaš, i da će sve da syebu svojom glupošću.
Koje su mane i prednosti ovog serijala?
Kao što sam već objasnio, zaverenički bullshit i kvazi-nauka su istovremeno i prednost i mana, mada naravno više ovo prvo. Još jedna prednost je crtež koji je generalno bio dosta solidan u prvih 100-200 epizoda. Nisam MM ekspert, tako da ne bih precizno mogao reći kada je crtež bio bolji, kada je scenario bio najbolji, ali po onome što znam i vidim deluje mi da je crtež otprilike na istom nivou u prvih par stotina epizoda, dok je scenario nesumnjivo morao da oslabi vremenom, što je ne samo boljka veoma dugačkih serijala, već pogotovo Bonelijevih serijala.
Najbolji crtač je ubedljivo Đankarlo Alesandrini, koji je i radio veliku većinu naslovnica. Njega sam već pomalo prodiskutovao na listi 100 Najboljih Strip Crtača Svih Vremena, koja se nalazi na ovom blogu u dva dela. Koristi neki opušten stil koji donekle vuče na francuski strip 70-ih i 80-ih, odnosno ima neke veze sa Mebiusom, Bilalom i ostalima, ali i sa Špancima kao što su Font i Ortiz. Nije ovo precizan opis, samo onako okvirno. Alesandrinijev crtež za divno čudo nije pao u kvalitetu posle više decenija, samo se malo izmenio; sada malo više vuče na karikaturno nego ranije. Ja ga ne navodim kao najboljeg zato što ga je Bonelli izabrao da bude dežurni MM crtač, već zato što je objektivno najbolji, a nesumnjivo spada u Top 3 svih redovnih Bonelijevih ilustratora. Deveskovi je prilično solidan crtač, mada se koliko ja znam on pojavio kasnije. Torti nije loš, podseća malo na Mari-ja, mada mu je kvalitet opao u zadnje vreme. Od prvobitnih crtača treba još istaći Ricci-a, koji poseduje neobičan stil, pogotovo u smislu kako crta face. Ima tu i puno prosečnih i osrednjih crtača, jer ipak je ovo Bonelli a ne Heavy Metal časopis - mada je i famozni francuski časopis znao da zabaguje ponekad sa mediokritetima. Ili što bi pretenciozniji stripofili rekli, "Metal Hurlante". (Zašto staviti pridev posle imenice?!)
Najveći problem sa MM je što neretko ima previše blebetanja, previše detaljnog ulaženja u pozadinu priče, čak i dosadnog ćaskanja - mada sam ovim opisao praktično svaki Bonelli serijal. To su ipak Italijani, a oni vole da puno parlandiraju. Zaista ne smatram da je ovo slučajnost: Italijani puno pričaju te su im (komercijalni) stripovi takođe generalno puni torokanja. Tipična MM epizoda je nekih 100-150 strana, a skoro svaka od njih (svaka epizoda ne svaka strana) bi mogla ladno da se smanji na 50-ak strana - čime bi priče bile daleko bolje. Previše se opširno sve objašnjava, kao da je u pitanju roman a ne strip. Ima čak i istorijskih a ponekad i kvazi-istorijskih segmenata koji su uglavnom nepotrebni priči ali koje je tvorac Kasteli ubacivao iz kojeg god razloga... Da "edukuje" čitaoca? Jer je bio pomalo pretenciozan? Jer je voleo da prepričava te stvari koje je pročitao u ozbiljnim istorijskim knjigama kao i u onim šalabajzerskim? Da razvlači radnju jer je izdavač tako zahtevao?
Koji god da su razlozi, ja bih ubacio više akcije, drastično smanjio torokanje i palamudiju, a i trebalo bi biti manje tog jeftinog stripskog humora. I na to se troši prostor i baca vreme čitaoca. Tupave fore su više za tinejdžere i decu, i uglavnom me ne zabavljaju. Ne kažem da trebaju MM i DD da budu suvoparno-moralističko-preozbiljni prolivi kao što ih štancuju/kenjaju Marvel i DC, taman posla, ali bih smanjio humor za 50%. U redu je što je strip opušten, što su vrlo retki visokomoralni, maltene politički govori kakve srećemo u američkoj šundariji, ali ne treba ni sa komedijom preterivati jer se time smanjuju efekti horora i fantastike. Ovo nije uopšte velik minus, čisto da pomenem...
Još jedna mana je copy-paste radnji i ideja iz popularnih američkih filmova. Ponekad se preuzme neka premisa ili čak čitava radnja filma koji je poznat većini sci-fi fanovima, ali to je valjda češća pojava u kasnijoj fazi serijala. Dešava se da ovo uspe, ali je ponekad dosadno jer već viđeno. Ne bunim se ja zato što ovo dovodi do manjka originalnosti, savršeno me zabole za originalnost u jednom običnom komercijalnom stripu, već mi više smeta jer je onda radnja predvidljiva.
Dijalog je neuporedivo bolji od ultra-smaračine koje se nalaze u Marvel i DC kičeraju, pogotovo kad ih je pisao netalentovani Stan Lee, ali mu je mana što scenaristi ne znaju kada da stanu sa brbljanjem, kao što već rekoh. Strip je ipak prvenstveno vizualni medijum, što veoma mnogo scenarista zaboravlja. Fora je u tome da se što manje reči iskoristi, da slike govore mnogo više...
|