Dugo sam se bio pitao kada cu, kako, i da li cu uopste ikada nabaviti ovaj serijal. Prvo izdanje Fibre je bilo idealno: 4 albuma "klasicnog" formata po 170 strana. Medjutim, to se davno jos bilo rasprodalo, pre desetak godina ili vise. A onda je pre 7 godina izasao ovaj mali ali debeli abortus: premaleni format a tesko kao tuc. 700 nabijenih strana, uzasno teska cigletina, pa jos i na sjajnom papiru. Samo dalabu koji se uopste ne razume u strip bira ovakav papir za c/b - umesto mat papira ili cak zuckastog koji je jeftiniji ali zato veoma prikladan za svaki stariji c/b serijal. (Npr Darkwood-ovo Modesti Blejz izdanje pokazuje kakav se bira materijal za ovakav strip.) A da ne pricam o izdavanju ovakvog stripa na sitan, skoro marvelovski format. I to samo da bi svih 700 strana moglo da se nagura, onako fino stakorski, lihvarski. Kakvo lihvarstvo, kakva idiotarija, kakva stakorijada, kakvo maltretiranje kupaca. Ono kad se izdavac pravi previse pametan, umesto da se vodi zdravim razumom.
Uprkos ovim greskama, brzo se rasprodala i ova druga verzija (jer kome je trebao ovaj serijal, nije imao izbora), pa je izasao reprint (sa greskom), ali i taj se rasprodao, uprkos toj gresci: jedna strana fali a jedna se pojavljuje duplo, znaci nista strasno, odnosno hiljadu puta manji problem nego nabijanje 700 strana u jednu skoro minijaturnu cigletinu - sto je daleko veca greska. Mada nije nesto sto bi ovaj izdavac ikada priznao kao takvu... Kada se ikada neki komunista javno pokajao za ista? To ne postoji.
A onda se prosle godine otislo u drugu krajnost, odnosno iz tog istog gradilista zvanog Fibra izbacene su cak dve cigletine po 350 strana, i to u kompletno nepotrebnom 33 cm formatu. Obe ove cigle su pojedinacno jos teze od malog ali teskog abortiranog stakora od 700 strana. Zasto jednostavno ne reprintovati prvih 4 albuma svaki put? Zato sto bi to bila razumna i dobra ideja. Ali otkad su komunisti razumni ljudi? Ne, takvih definitivno nema u "Utopiji".
U svakom slucaju, shvativsi da cu crci pre nego sto onaj ludak reprintuje normalno/prvobitno izdanje, odlucio sam se da ipak uzmem ovo srednje izdanje, ovog debelog oholog stakora koga jednostavno zovem Cigla. Onog novokomponovanog monstruma od 33 cm ne znam kako bih citao, a pritom ne smatram da je crtez dovoljno dobar za toliki format. Uz to je ta Dupla Cigla skoro duplo skuplja od Cigle. Jos teza za citanje - a skoro duplo skuplja! Logika ludaka. "Promovisacu kulturu stripa tako sto cu objavljivati cigle koje se jedva citaju jer su slicne tezine kao veci olimpijski tegovi." Tako nekako.
Da se razumemo, Enrikeov crtez je dosta dobar. Odnosno ume biti takav, kada se trudi, a trudio se najvise u prvoj trecini serijala. Nivo crteza pocinje dobro a onda negde najkasnije na polovini serijala je mnogo slabiji. Kada se trudio, njegov prikaz lica u gro planu je zaista veoma interesantan, unikatan, a pogotovo odlicno oslikava ruzne i monstruoznije likove, odlicno prikazuje emocije (za razliku od npr katatonicnih/drvenih likova Prata i Vensa), dok su reljefi dobri i kad su minimalisticki i kada su detaljni.
Generalno govoreci je Enrike veoma solidan predstavnik nekada fantasticne spansko-argentinske skole crtanja. Vrhunac te skole su bile 60te, 70te i 80te. Pogotovo 70te, kada je Alvar i zapocet. Ima boljih crtaca od Enrikea iz te skole, bez sumnje, ali u svojim dobrim fazama ne zaostaje puno cak ni za najboljima. Velika mu je mana sto mu manjka konstantnost: cas odlican crtez, cas nesto vrljaviji. Nema disciplinu (ili nije imao vremena) da ne brlja, pogotovo kod manjih kadrova kada mu je crtez neretko osetno slabiji. (Ne ocekujem ja savrsen crtez u manjim kadrovima, ali ne mora ni da bude bas osrednji.) Cas odlicna strana, cas dosta slabija. A u drugoj polovini dominira osrednji ili prosecni crtez.
Iz svih ovih razloga smatram da je verziju od 33 cm nepotrebno imati. Cak bih rekao da te greske dolaze previse do izrazaja u tom formatu, jer je poznata stvar da dobar crtez moze da se uvelica, dok je slabiji crtez bolji u manjem formatu. Da je barem taj novi box-set podeljen na tri integrala, pa ajde. Onda bi svaki bio po 230 strana, sto je daleko manje glomazno odnosno moze se nekako i citati a da ne odes u ranu invalidsku penziju jer ti je strip slomio obe ruke i prepolovio ramena. A da je podeljen na cetiri, kao prva edicija, mozda bih ga cak i kupio cim je izasao, pa makar bio puno skuplji od ovog. Mada, nakon citanja dolazim do zakljucka da mi ne bi odgovarao ovoliki format zbog slabijeg crteza u drugom, i jos slabijeg crteza u trecem i cetvrtom delu. A i scenario krece sa sve cescim padovima kako serijal odmice.
Poprilicno sam fasciniran da niko na forumu nije pomenuo pad crteza. Mozda niko nije ni primetio? Mozda. A moguce je i da se pojedinci plase da upute ikakvu kritiku na racun serijala - pogotovo crteza - jer je Enrique Breccia jedan od onih crtaca koji se na ovim prostorima tretira kao sveta krava, kao bezgresni "umetnik". Nesto slicno Pratu, ciji (ne)rad takodje mnogi zele da kritikuju, ali se ne usude, jer ne zele da ispadnu "seljaci". Balkanski stripofili se manje-vise dele na one koji se plase da ne budu etiketirani kao "seljoberi" i na one kojima je to svejedno pa rastereceno iznose svoje pravo misljenje. Manje-vise ova podela vazi i u svetu: neki ljudi su samouvereni, dok drugi to nisu. Ovi drugi su u strahu da budu iskreni. Znaci, i u svetu stripa vec odavno vlada neki snobizam, nezdrava atmosfera kao i u svetu likovne umetnosti u kome vecina ne sme ni da pisne protiv Pikasa i ostalih sarlatana, da se ne bi "izopcili", da ih vecina ne bi ismejala.
E pa, zato se ja usudjujem. Na mom blogu nema toga. Ja iskreno analiziram stripove, bez uvijanja, bez slihtanja ikome, bez straha da cu uvrediti ili razocarati neku stripsku demografiju, znaci bez foliranja. Ako cu vec da lazem i da se foliram - onda molim da me neko plati za to. I to debelo. Ali posto me niko ne placa, a jos manje debelo... Vrlo je jednostavno: ako nesto volim, bude hvaljeno. Ako nesto ne podnosim, to cu urnisati. Previse je ljudi sada preplaseno: nemaju muda da iznose svoja prava politicka misljenja (ovo vazi za ustrojeni Zapad), plase se da iznose misljenja o crtezu, o stripu, o politickom sadrzaju... Prilicno jadno. Cemu toliki kompleksi i oklevanje? Zasto se mnogi stripofili toliko plase kako ce drugi da reaguju na njihova misljenja? Zar svima moraju da se svidjaju Pratove brljotine? Inace, jos jedan Enrikeov manjak je sto ne ume dobro da crta zgodne mlade zene. Ima slican problem kao npr Alessandrini, koji takodje odlicno crta karakterne/ruzne likove ali se teze snalazi sa zenama. Zasto? To je zato sto njih dvojica odlicno umeju da upotrebe pregrst linija da bi nacrtali "karakterni" lik (ajde da kazem "ruznu osobu"), dok se kod lepih zena muce jer je tu potreban minimalizam odnosno samo par blagih ali preciznih i elegantnih poteza. Ni jedan ni drugi nisu dovoljno elegantni da bi to izveli kako treba. Ali sta da se radi, svaki dobar crtac ima neke svoje manjkavosti, niko ne ume bas sve.
(Ne tvrdim da Alessandrini i Breccia imaju preterane slicnosti uopsteno govoreci, jer nemaju. Ovo je bio samo primer, tj ne stavljam ih u isti kosh, jer se dosta razlikuju.)
Sto se ostatka ovog teksta tice, ono sto sledi posle ovog (duzeg) uvoda su kritike nekih prica i generalne opaske. Losih prica ima, ali ne komentarisem samo takve, sto znaci da su ovo neka "neutralna" zapazanja a ne samo listanje nelogicnosti i gluposti u scenarijima. Dosta od navedenih prica su dobre ili solidne, sto znaci da je ponekad i u pitanju cepidlacenje: ja jednostavno lako primecujem nelogicnosti i ne mogu da odolim a da ih ne zapisem i izlistam. Cak ni kada je neki serijal dobar. Ali ima tu i dosta recenzija tupavih epizoda.
Triljo je inace dobar scenarista i sreca je sto nije neko drugi ovo pisao jer sanse su da bi serijal bio manje zabavan i mastovit. Pogotovo da ga je pisao npr Argentinac Osterheld, s kim je Breccia vec saradjivao (na komunjarskom Che, za kojeg me cudi da nije vec 11 puta reprintovan od Fibre), tj zadrti ludi komunista "German": on bi verovatno bar polovinu prica pretvorio u neku jeftinu levicarsku propagandu, u neko "simbolicno-metaforicno" mudropreseravanje koje bi unistilo ili u vecoj meri smanjilo element zabave. Onako kako je on to umeo. Ovako, serijal je ispao pomalo "pesnicki". Osim povremenom preseravanja o "belom coveku" nema vecih politickih konotacija. A opet, Triljov nivo pada kako serijal odmice pa se postavlja pitanje da ne bi ipak bilo bolje da je neko drugi preuzeo Alvara posle recimo trecine ili polovine.
Ali bez panike! Nije "pesnicki" u nekom pretencioznom smislu jednog izvikanog Nila Gejmena vec u smislu da je romanticarski, da se ovde ne radi samo o nekim tupavim avanturama u kojima onaj sa vecim misicima pobedjuje. Triljo je bio ambiciozniji od vecine strip autora, jer se nije previse oslanjao na klishee, a trudio se da price budu zabavne, neobicne i drugacije od mejnstrima. Ubaciti element fantazije u ovaj serijal je bio dobar potez, jer bez toga Alvar bi bio dosta slabiji. OK, priznajem, ja sam pristrasan po pitanju fantazije, horora, sci-fi... Kad su ovi zanrovi u pitanju manje sam kritican, vise gluposti trpim (ukoliko ih ima), i spremniji sam da precutim neke nelogicnosti.
Ali ne sve. Zato, evo ih... |