Friday, November 4, 2022

Remina - Ito


REMINA
Vrsta: kompletna prica (tankobon)

Crtez/scenario: Junji Ito 

Izdavac: Viz Media (2020)

Premijerno: 2004

Dimenzije: 21.8 x 15 cm, HC

Br strana netto: 246

Zanr: sci-fi, apokalipsa

Kolor? c/b

Politicki obojen? Ne.

Golotinja? Ne.

Rasprodato? Ne.

Crtez: 8/10

Scenario: 3/10

Ciljne grupe: B-movie sci-fi fanovi, budale

Prednosti: unikatno, fin crtez

Minusi: kompletno retardiran scenario, ni trunka inteligencije ni logike
Fanovima Itovih prica i serijala se nece nuzno dopasti i ovaj strip, jer ne samo da se Ito po prvi put (?) bavi sci-fi zanrom vec je scenario nebulozan da gluplji ne moze biti. Ovo kao da je Ito napisao sa tri godine, a onda se vratio tom svom prvom pelene-"scenariju" 40 godina kasnije - bez da ista popravi/izmeni.

Retko je pisao budalastine stoga je fascinantno kako je samo uspeo da sroza svoje kriterijume maltene do same nule. Kao kada bi Kjubrik snimio film tipa Armageddon 2-3 godine nakon A Clockwork Orange. Kao da je ameba napisala ovaj kretenizam od price, i kao da je Ito imao nameru da napise najgluplju pricu invazije na Zemlju u istoriji stripa i filma. Ja nikada nesto gluplje nisam procitao u sci-fi stripu, a pritom sam jedan od mnogih zrtava legendarno imbecilnih stripova kao sto su Rejmondov Flash Gordon, Triganovo Carstvo i Jeff Hawke - da navedem samo neke. (Kvalitet crteza sva tri navedena serijala je odlican, cisto da napomenem.) Da mi je neko bio rekao da Ito ima jos gluplji sci-fi strip od gore navedenih, rekao bih mu da je lud, da je to apsolutno nemoguce, da ne lupeta. Ito je jedan od najboljih a ne najgorih strip scenarista, stoga je Remina prava enigma, daleko veca od istoimene planete u prici.
Kretenizam ove mange u prvoj trecini nije strasan, jer taj deo dodje kao manje-vise tipican omaz niskobudzetnim sci-fi filmovima 50ih i 60ih - koji su po definiciji veoma tupavi - a ima i slicnosti sa starim strip revijama kao sto su Astounding Stories i slicno. Drugim recima, u tom segmentu price Remina je jos uvek mogla da prodje kao neki pokusaj kreiranja praznoglavo-kicaste zabave na tom niskom nivou starih niskobudzetnih americkih filmova. Vec je u toj prvoj trecini prica prilicno preterana, iskarikirana i sumanuta, do te mere da niko iole ozbiljan ne moze da je ozbiljno shvati. Ali to je skoro nista u odnosu na ono sto tek sledi.

Od negde polovine, ili nesto ranije, stvari krecu da se izmicu kontroli: scenario postaje nenormalno debilan, krseci sva pisana i nepisana pravila naracije, a pogotovo zakone fizike, biologije i psihologije. Njih Ito ignorise kao da je i sam neki vanzemaljac, i to iz nekog drugog svemira.

Uprkos sveobuhvatnom zanemarivanju logike, prica u prvoj trecini nije samo interesantna vec i uzbudljiva. Posle nesto sporijeg uvoda, koji ne traje dugo, radnja krece da se odvija munjevitom brzinom, odnosno stalno se nesto desava, i tim zustrim tempom ide do samog kraja, ali nazalost pritom nemilosrdno gazeci najosnovniji zdrav razum na skoro svakoj strani.

Blize upoznavanje sa pretnjom iz svemira nije ostavljena za drugu polovinu ili cak sam kraj stripa (kako neretko biva sa ovakvim pricama) vec se mnogo toga bizarnog izdesava vec u prvoj polovini. To je pozitivno, odnosno takav brz tempo. Ali osim veoma upecatljivog crteza i brze radnje nemam skoro nista drugo pozitivno da navedem. Crtez ljudi i nije bas sjajan (sem u prikazu devojke Remine koja je prelepa), ali je zato scenografija mastovita, detaljna a zato i ponekad mocna.

Zato je steta sto je prica morala da ispadne toliko mega-imbecilna. Mene fascinira da neki mangatardi skoro uopste nisu konstatovali koliko je prica moronska; a taj nedostatak mozga kod izvesnog broja citalaca je zapravo mnogo vise zastrasujuc nego pretnja demonskog nebeskog tela iz svemira. Nije meni Remina bila toliko jeziva - cak ni njene notorne gluposti koje se nizaju munjevitom brzinom od polovine nadalje - kao sto mi je bilo jezivo citati recenzije na internetu. Sudeci po njima, bar polovina citalaca nije uopste konstatovala ni 5% idiotizama u prici. Nisu na primer primetili koliko je dijalog glup, da ne kazem deciji. Nisu primetili koliko se Ito retardirano igra sa gravitacijom, sa apokalipsom, sa ljudskim ponasanjem - koje je ovde nenormalno i skoro uvek apsurdno. Ito se ne moze vaditi na "masovnu paniku i histeriju" ukoliko bi to koristio kao izgovor za tupave likove i njihove nebulozne odluke, akcije i reakcije. Jer sama ideja da svi preziveli ljudi jure Reminu da bi je ubili - a jure je leteci munjevitom brzinom kroz stratosferu kao armija Supermena - je toliko kretenska da je jedino mogu porediti sa forama iz Loony Toons crtanih filmova 30ih, 40ih i 50ih. A oni su kreirani s namerom da nasmeju...

Da, Remina je u zadnjoj trecini kao mracna verzija nekog suludog starog crtanog filma. Zelis da citaocima predstavis jednu jezivu price kataklizme, a da svi likovi i sva desavanja budu ultra-tupava. To tako ne ide... Da bi (iole inteligentan) citaoc bio zadivljen ovakvom pricom mora da joj veruje. Avaj, dapace, ovde apsolutno nista nije za poverovati. Zato je neuspeh Remine
, bar u kvalitativnom smislu, bio zagarantovan.

Cini se kao da je Ito hteo klasicnu pricu o vanzemaljskoj pretnji - ali da tu bude obavezno i sadisticko maltretiranje jedne devojcice: dve tematike koje blage veze nemaju jedna s drugom. "Kako da uklopim napad na Zemlju sa mojom sopstvenom verzijom De Sadove Justine?... Znam kako! Dacu joj ime te planete pa ce svi biti ubedjeni da je ona kriva i da ce njeno zrtvovanje da odagna pretnju Zemlji". Ovo je rezonovanje ludaka amatera sa 3 mozdane celije, ili deteta od 3 godine, a ne iskusnog i odlicnog horor scenariste. Zato mi uopste nije jasno kako je bas Ito autor ove notorne budalastine. Ni Dario Argento ili Stephen King (notorne a precenjene budaletine) da su pisali strip ga ne bi ovoliko urnisali glupostima. Cak ni oni. Ali od takvih bolida bi jos i mogao da ocekujem ovakav picvajz. 

Liderima "anti-Remina kulta" (na slici: jedna od mnogobrojnih idiotskih scena jurnjave) nije bilo dovoljno da uhvate i odmah ubiju Reminu. Ne. Oni smatraju da je prvo moraju muciti, sto je kompletno suludo s obzirom da je pretnja iminentna a ne nagovestena u medijima da ce biti za par nedelja. Prema tome, zasto gubiti vreme na mucenje?! Vreme kojeg nema za bacanje. Zato sto je jedan od sektasa bivci ozlojedjeni fan devojke Remine? Ne, to bi bio samo jeftin, neubedljiv izgovor. Pre ce biti da razlog lezi u tome sto je Ito hteo da privuce malo i torture porn publiku, odnosno suntave beta degenerike koji obozavaju ultra-sadisticke (francuske) horor filmove. Ja taj talas filmova nazivam The New French Lunacy, a fanovi takvih filmova (MartyrsInside) kao i nesto blazih americkih varijanti kao sto su Saw i Hostel, su uglavnom sociopate kojima je preko potreban sadizam u zivotu, pa makar bio "samo" u fikciji.

Mucenje Remine je prilicno neukusno, da ne kazem odvratno, jer u pitanju je totalno nevina devojka, a pritom su i motivi za njeno maltretiranje kompletno neubedljivi, 100% imbecilni tj maksimalno isforsirani i neopravdani. Ito nije mogao da smisli bolji motiv nego da su svi smatrali da je ona kriva za smak sveta??? Masta mu nije bas bila na snazi kada je pisao ovo sranje. Kefalo kao da mu je bilo frapirano ili ukomirano. Uostalom, ako je bas toliko zarko hteo pricu o maltretiranju jedne devojke zasto nije uradio odvojen strip o tome? Remina u velikoj meri propada kompletno, kao kula od karata, upravo zbog tog prekomernog fokusiranja na devojku Reminu, koja je Itu jednako bitna za pricu kao i planeta Remina.

Uostalom, nikad mi nije bila sasvim jasna logika sci-fi pisaca kada se bave krajem sveta - a fokusiraju se samo na 2-3 lika. Ispravite me ako gresim, ali ako/kada milijarde ljudi najednom nastradavaju nasilno, zasto bi me boleo qrac za sacicu njih koje je pisac odvojio kao "posebno bitnim"? Doduse, to je problem vecine ovakvih filmova/stripova, ne samo Remine. Zasto bi se citaoc mnogo tangirao pitanjem Reminine bezbednosti i opstanka - kada oko nje umiru milijarde ljudi i zivotinja?

Ali zasto su uopste i devojka Remina i planeta Remina jednako prisutni u prici? Kako jedna devojka moze biti jednako bitna kao i planeta koja unistava citavu Zemlju, sa milijardama ljudi i nebrojenim milijardama zivotinja? Kraj sveta je, a Ito hoce da se fokusira na batinjanje jedne devojcice! Devojka Remina pritom nema nikakve veze sa planetom Reminom, sem sto je planeta nazvana po njoj. To je jedina veza, ako to uopste mozemo nazvati vezom. Skroz i naskroz nebitna veza. Itova ideja da skoro citavo japansko drustvo - koje je pritom jedno od najobrazovanijih i najinteligentnijih na svetu - moze da poveruje u takvu budalastinu tj da je jedna devojka kriva
 za napad demonske planete jer deli ime s planetom, je jedna od najglupljih ideja u istoriji stripa. Ita treba da bude sramota kakve je sve moronizme uspeo da utrpa u samo 250 strana. Svetski rekord? Nije daleko. Zadnjih 100ak strana sadrze bukvalno stotinu budalastina. Amebe, planktoni, i trogodisnja deca: nista od ovoga ne preterujem.

Manga zapocinje ovim "spojlerom" (samo ovaj donji veci kadar), a ova strana nazalost opisuje skoro citav strip: suluda jurnjava za Reminom i njeno povremeno mucenje - odnosno kada je uhvate, a onda im opet umakne pa je opet jure, uhvate, muce, i sve nanovo. Kao sci-fi verzija crtanog Roadrunner & Coyote, ali s jos manje realizma, i bez humora.

Neko je u gore pomenutim recenzijama postavio pitanje kakva bi film verzija bila, i to pitanje je bilo postavljeno bez sarkazma i sprdnje - sto samo po sebi govori o veoma niskoj inteligenciji tog citaoca. Kakva budalastina, uopste doci na ideju da bi Remina mogla ili trebala da se ekranizuje. Bez trunke sumnje, da se ovaj strip ekranizuje bio bi svetsko-rekordersko govno, jedan od najidiotskijih filmova u istoriji kinematografije, a pritom postoje hiljade i hiljade ultra-imbecilnih filmova. Ovako nesto ne moze funkcionisati ni u stripu tj mangi, a kamoli na velikom platnu na kojem se svaka glupost i svaki propust amplifikuje 10 puta.

Strip, za razliku od filma, moze da izdrzi veliku kolicinu nelogike, gluposti i apsurda. Naravno, i strip ima svoje granice, sto je Ito ovde odlicno ilustrovao sa ovim sranjem od price koje prevazilazi sve granice scenaristickog bezobrazluka i lenjosti, tj i strip moze biti neverovatno glup, cak i kompletno retardiran te necitljiv, ali se u stripu prastaju stvari/budalastine koje su na velikom ekranu neoprostive. To je jednostavno tako, a i tu delimicno lezi razlog zasto velika vecina strip adaptacija ispadnu smece na velikom ekranu. Strip moze da imitira tj adaptira filmski scenario daleko lakse nego obrnuto.
 
Ni sam nisam siguran zasto je tako, tj zasto stripu tolerisemo vise. Mozda zbog toga sto na filmu imamo prave ljude tj glumce, a u stripu crtez - koji nas mozda nekako vise odvaja od realnosti pa smo vicniji tome da ignorisemo neke gluposti. Stoga se nadam da nikome nece pasti na pamet tj na glupet da snimi film baziran na ovakvoj smejuriji. Ionako smo preplavljeni imbecilnim filmovima u zadnjih par decenija, ne treba nam jos i film toliko los da bi i Plan 9 imao napokon ostru konkurenciju za najgluplji film svih vremena.

Postoji li gluplji scenario? Tesko. Izlistati sve retardiranosti bi bila nemoguca misija zato nisam ni pokusavao. Medjutim, nebeska "jurnjava" Remine mora da se pomene; razjarena, preplasena masa ludaka jure devojku da bi je ritualno ubili dok se oko njih citava planeta raspada: verovatno najkretenskiji deo ove mange, i jedan od najvecih gluposti u istoriji sve fikcije. Kao i njeno mucenje, koje igra veliku ulogu u dodatnom srozavanju vec srozane price. Ima tu jos tona budalastina, a jedna od njih je skakanje/letenje likova u "nisko-gravitacionoj" atmosferi, sto se moze samo naci u najludjim decijim crtanim filmovima.

Kao i neverovatne slucajnosti tj susreti likova kojih ima pregrst, kao npr to sto Remina sasvim slucajno upoznaje nestalog sina poznate bogate porodice koja bezi od Zemlje u raketi, a s kojima je provodila vreme samo nesto ranije. (Da ne pominjem kako je taj bogatun bio ubedjen da je neki tamo astronaut njegov nestali sin, iako nije imao nikakvu potporu za takvu tvrdnju sem "slicnog imena".) Slucajni susreti - u ogromnom Japanu - pa jos i za vreme kataklizme kada vlada totalni haos svugde - su uvreda za svakog citaoca, iole pametnog. Ito bi da poverujemo da se stanovnistvo Japana svodi na samo stotinak ljudi, pa se zato svi medjusobno znaju, i svako vrlo lako moze da sretne nekoga koga vec zna ili ciji je poznanik. Drugim recima, kod Ita ne postoji six degress of separation, vec samo one degree of separation... sto je cesta pojava kod mnogih drugih lenjih i/ili nesposobnih scenarista/pisaca.

Planeta Remina - koja je zapravo putujuci demon - koliko god bila B-movie kojestarija je jos i realna i logicna u svom ponasanju u poredjenju sa ovim jedno-dimenzionalnim, suludim likovima, koji su skoro svi redom imbecili na nivou planktona. Ta predugacka jurnjava devojke od strane fanaticne besne mase koja zeli da je ubije - dok se Zemlja okrece suludom brzinom i sve zgrade i planine se tope ili lete naokolo - je jedna od najvecih budalastina na koju sam ikad "naleteo" u nekom stripu, a budalastina sam se nacitao samo tako. A glupo je i nepotrebno uopste objasnjavati zasto je ova scena mozda svetski rekorder u stripskoj budalastini.

Odnosno, upravo je i najveci problem to sto to nije u pitanju samo jedna scena: ta jurnjava zauzima ogroman deo mange. Zapravo, vise od pola albuma se sastoji od pokusaja rulje da "kazni" i ubije Reminu. Pritom planeta Remina, kao jedno zivo i totalno misteriozno bice, nudi daleko veci potencijal kao fokus price nego jedna obicna devojka koja ni po cemu nije posebna sem sto je veoma lepa. Remina niti je posebno inteligentna, niti snalazljiva, niti je ista postigla u zivotu, niti je unikatna ni po cemu - a jedino sto radi sve vreme je da naglas kuka i da vristi. Cak je i njen lik jedno-dimenzionalan i banalan - a sve se vrti oko nje. Ali eto, Ito se odlucio fokusirati na nju vise nego na (fascinantnu) demonsku planetu...

Ima cak i totalno neobjasnjivih apsurda koji upadljivo kontradiktiraju samu pricu, tj cistokrvno amaterski propusti u scenariju koji se bas nicim ne mogu opravdati, nesto slicno kao kada se pojavi ogroman continuity error u filmu. Mozda je najbolji primer toga kada jedan od maskiranih anti-Reminskih sektasa krene da lize Remininu glavu sa ogromnim jezikom slicnim onom od demonske planete. Cemu ta glupa fora? Time nas je Ito naveo da poverujemo kako sektu predvode vanzemaljci - a na kraju se ipak ispostavlja da je taj maskirani lik bio bivsi fan Remine koji joj se hteo osvetiti zbog neuzvracene ljubavi! Odakle mu onda taj jezik? Da li je Ito uopste bio znao ko je ovde vanzemaljac a ko nije? Da li je Ito uopste i jedan minut proveo analizirajuci svoj kretenski scenario?

Pa gde ce gluplje od ovakve masivne greske. Svasta sam procitao i cuo u zivotu, u svetu fikcije, ali ovo prevazilazi 99% svih ostalih gluposti. Ovo je lakrdija, a ne scenario.

Ovakav tupavi scenario je samo veoma lenji izgovor da se crtaju spektakularne scene, koje su zanimljive kao crtezi ali najkasnije u zadnjoj trecini skoro kompletno gube na tezini jer je prica toliko kretenska da tada gubi svaki smisao. Tesko je biti imponovan i najboljim crtezom - kada je on u sluzbi kretenskog scenarija. Slicno kako je tesko uzivati u crtezu Dona Lorensa jer je Trigan Empire detinjasto-retardiran u prakticno svakoj epizodi. Odnosno, ovako imbecilne stripove treba samo prelistavati, kao slikovnice, i kompletno ignorisati tekst.

Kao sto rekoh, mucenje Remine je totalno nepotreban sadisticki aspekat koji apsolutno nicemu ne sluzi sem da zadovolji torture porn psihopate. Uostalom, nacin na koji je Remina treskana o zid, i to nekoliko puta zaredom kao plisana lutka, bi ubio i nabildovanog rvaca od 150 kile, a kamoli sitnu Japanku. Medjutim, ona izadje iz svega toga samo sa manjim ogrebotinama! Ali i ovo je samo jedna od bezbroj neverovatnih idiotarija u stripu koji kompletno zanemaruje sve zakone fizike, biologije, i psihologije.

Niz idiotarija prevazilaze sve granice tolerancije iole normalnog citaoca. Jedna stvar je tolerisati veliku kolicinu shundastih gluposti u nekom B-filmu, jer je i "poenta" takvih filmova da budu nenamerno smesni, ali cak i kod takvih filmova se ocekuje da imaju neke granice u svojem divljem ignorisanju logike i razuma. Ne moze bas kompletno sve da se ignorise, u izgovoru da je to ipak "kicasta sci-fi zabava". I najapsurdniji film se mora pridrzavati najosnovnije logike, nekog temelja, inace se raspada kao totalni nasumicni nonsens kakav moze onda sklepati svaki amater bez ikakvog iskustva.

Ovaj strip nema ni poentu, ni karakterizaciju, ni dobar dijalog, ni razvijenu pricu, ni jasnocu. Nema bukvalno nicega sem praznog spektakla tj lepog crteza koji neuspesno pokusava da spasi pricu od njenih bezbroj gluposti. Toliko je scenario malouman da maltene deluje kao da je namerno sabotiran, kao da se neko prikradao prvom dreftu, ukrao ga, izmenio sve sto je mogao na najgluplje moguce nacine, a onda ga vratio gde ga je nasao. A da Ito nije nista primetio. Jer je u medjuvremenu imao lobotomiju.