Urednik Darkwood-a Vuk Popadic tvrdi da je ovo mozda najbolja epizoda KM-a, i "Pratov povratak najkompleksnijim avanturama". Taman posla da je ovo sranje najbolje. Mozda u glupostima? Ne verujte nikada "opstem misljenju", ni o cemu. Vecina ljudi su budale, a isto vazi za vecinska misljenja stripofila.
Ovoliku gomilu budalastina dugo nisam pohvatao u nekom stripu. Tu ne ubrajam npr Rejmondovog Flash Gordona ili Romerovu Axu, jer takvi stripovi - sadrzajno govoreci - spadaju u cisti pulp shund tj totalno su van svake ozbiljne kritike/analize. (Pritom su neuporedivo bolje ilustrovani od KM.)
Pratt je bio lenj i nedisciplinovan scenarista koji je stvorio odlican koncept za ovaj serijal, imao je i neke dobre osnovne ideje sto se prica tice, ali u bavljenju detaljima tj pri sklapanju scenarija je pokazao previse nesposobnosti da bih ga ozbiljno shvatao. Cak ni dijalozi nisu preterano dobri, a KM je prosto natopljen njima. (Doduse manje u ovoj epizodi.) Humor je osrednji, ponekad na granici tipicne stripovske jeftinoce. Logika je velikim delom bacena u treci plan jer je Pratu bilo lakse da skace sa scene na scenu, sa dogadjaja na dogadjaj bez objasnjenja nego da se bakce njemu tako mrskim stvarima kao sto su logicka povezanost i zdrav razum. Likovi nemaju dovoljno veliku dubinu, nisu kvalitetno izradjeni, vec su ponekad nejasni i kontradiktorni. A tu sigurno ne pomaze romantizacija zlikovaca koji su mi zbog toga preterano iskarikirani.
Zanimljivo je da Prat prikazuje gotovo sve velike politicke/militarne sile ukljucene u region ovog perioda - sem Crvene Armije kojih nema, a samo se pominju uzgred. To mi ukazuje na to da je Prat mozda simpatisao ruske Bolsevike te nije zeleo da ih direktno uplice u ovu cinicnu pricu u kojoj nema jasnih "good guys", sto se politickih struja i armija tice. Sama cinjenica da je komunjara Hemingvej zastupljen kao lik u jednoj KM epizodi mi samo potvrdjuje ove sumnje. (Zasto bas ovaj precenjeni pisac? Mozda zato sto je navodno bio avanturista, kao i Dzek London koji se takodje pojavljuje, ali ja sam ipak sumnjicav...) Ili to sto je Prat u epizodi Kelti (navodno - jer je nisam procitao) naklonjen Irskim katolicima koji su u konfliktu sa Englezima: gotovo pouzdan litmus test da je neko levicar (uprkos paradoksu da se katolici i komunjare ne podnose - ali ko je ikada tvrdio da su levicari logicni ili dosledni?).
Uostalom, to bi delom i objasnilo zasto se pravi toliki hype oko Prata i KM; jer su mediji i izdavaci - mahom levo orijentisani - naklonjeni ovakvom pristrasnom sadrzaju pre nego apoliticnom a kamoli desnicarskom, kakvog maltene i nema vise na evropskom trzistu. Ili neko mozda zna neke medijski hajpovane desno orijentisane strip serijale ili filmove, pogotovo novijeg datuma? Nema ih. Toliko o levici i njihovoj borbi za "raznolikost" i slobodu misljenja.
Ovom prilikom moram da napomenem nesto veoma interesantno, a to je mogucnost da je Pratova politicka orijentacija bila sizofrena pre nego jednostavno stereotipicna (tj jednosmerno levicarska). Njegova naklonost komunistima se moze protumaciti u ovoj epizodi, izmedju redova a i van njih, pogotovo zbog nacina na koji zavrsava epizodu, u kojoj kineski komunisti uzimaju carsko blago, a sto je mnogo bitnije: Korto ne bira da se sveti Sangaj Lil za sve sto mu je uradila, vec se aludira na njegovu zaljubljenost u istu!
Znaci dupli autogol Prata: em je pokazao da je naklonjen crvenim "revolucionarima", em je nacinio od Korta kompletnog idiota, klovna koji oprasta napad na svoj zivot i izdaju - samo zato sto se zaljubio kao neki balavac od 13 godina. Ako je Korto neiskusni balavac i debilcina koja dozvoljava da ga jedna riba voza kao budalu, onda on nije ni junak ni polu-junak ni anti-junak vec najobicniji klovn. Pritom Sangaj Lil (mnogo debilno ime) nije neka fina zenska sa "pogresnim" politickim shvatanjima s kojom citaoc moze da se identifikuje i da je podrzava jer joj prasta mane, vec je teski psihopata, hladnokrvni ubica i bolesni fanatik. Ukoliko se nekom dopao njen lik, taj mora da je ili kompletan idiot ili komunjara. (A to se manje-vise svodi na isto.)
Ali da se vratim na pomenutu politicku sizofreniju...
Pratov otac je bio fasista koga su saveznici ubili u Africi, a malog Huga priveli u logor. Pratov deda je bio vodeci venecijanski fasista, i to kao Jevrejin (?!), isti onaj Eugenio Djenaro koga su levicari iz Castermana odlucili da izbaci iz price jer je "politicki nepodoban". Prat koristi citate svog dede fasiste, sto ukazuje da ima odredjenu dozu divljenja prema njemu, a verovatno krisom ima i (neke manje?) simpatije prema italijanskom fasizmu. (Ne prema nacizmu doduse, u to vec sumnjam.)
Kako moze neko da simpatise obe ekstremisticke struje? Sigurno se pitate...
Moze.
Kao prvo, ekstremna desnica kao i ekstremna levica privlace iskljucivo ludake, psihopate i naivne budale. (Ili neku kombinaciju ovih.) Drugo, obe struje su veoma slicne (u svom ponasanju u praksi) te neko ko je zagrizeni nacista moze mnogo lakse da predje u ono drugo nego na primer osoba umerenih shvatanja i stavova sto moze da se lati komunizma ili fasizma. Trece, ako ste sa Balkana vi vec sigurno znate ovakve nakaze. Seselj, primera radi; zadrti komunista koji (ne)vesto izigrava nacionalistickog anti-komunistu. Ili Emir Kusturica: ovaj hipsterski sociopata i sarlatan u Srbiji izigrava velikog nacionalistu, dok na Zapadu tumaci ulogu pobornika Cultural Marxism, klanja se liku i delu Che Guevare i slicno...
Vrlo je moguce da je i Prat bio ovakav. Naravno, ovo su spekulacije sve dok ne pronadjem vise informacija o njemu.
Crtez je slabiji nego u prethodnim epizodama, a kvalitet ce dodatno pasti u narednim pricama. Od tipicne Pratove "lezernosti" prvih KM epizoda serijal je polako ali sigurno srljao u uzurbano i lenjo zvrljanje, tj u preterivanje te lezernosti, tog minimalizma koji je na pocetku serijala mogao da prodje. Pratovi najraniji radovi su ocajno ilustrovani, zato je rani KM (a i Pustinjske Skorpije) za njega predstavljao velik pomak. Ali ta faza nije dugo trajala.
Medjutim, generalno je njegov crtez ipak dosta precenjen - pogotovo kada se uzme u obzir koliko je boljih crtaca zanemareno od strane stripskih "kriticara" (debila). Istina je da mu je stil originalan, ali originalnost sama po sebi cesto nije dovoljna, cak u nekim slucajevima ne predstavlja nista. Bez "zanatske" potpore originalnost dodje kao konzerva bez otvaraca. (Da nije tako, neki od najgorih ilustratora bi automatski postali vrhunski jer u njihovom anti-talentu mozemo lako da pronadjemo "originalnost".) Pratu fale disciplina i (dodatno) umece. Ne svidja mi se sasvim njegov minimalizam, odnosno povremena lenjost. Prat nije uvek umeo da preterano ubedljivo docara kretanje tj akciju, npr trcanje ili skakanje. Ali mnogo gori feler su mu emocije likova koji su skoro katatonicni: bez obzira da li je neki lik veseo ili umire od metka, face su uglavnom bezizrazajne, s nedovoljno varijacije, suvise skamenjene. To se moze tolerisati donekle kod komercijalnih akciono-krimi stripova tipa Rip Kirbi ili Bruno Brazil, ali se od ovakvog ambicioznog serijala treba ipak ocekivati vise.
Pozitivno me iznenadio prikaz vozova i aviona. Za brodove sam vec znao da ih dobro crta. Neverovatno je s koliko preciznoscu su nacrtani npr vozovi - a koliko je uzurbano i traljavo ponekad izvrljao/otaljao ljude. (Takav suludi kontrast je jos ekstremniji kod veoma precenjenog Tardija, koji ljude mahom katastrofalno ilustruje a scenografiju ponekad vrhunski.) Medjutim, treba znati da Prat gotovo sigurno nije crtao vozove i avione u ovoj epizodi. Notoran je po svojoj lenjosti, i varanju. Jer, imao je "pomagace" koji su crtali odredjene delove albuma.
Klasicni sarlatan.
KM ima neki poseban, unikatan stil koji je zanimljiv, ali da je makar taj nivo odrzan tokom relativno kratkog serijala... Medjutim, kao sto rekoh, nije. Kao sto su mu rani stripovi losi, takvi su mu i oni kasniji. Fanfula, npr, je bas lenjo odradjen i ne preporucujem ga nikako samo iz tog razloga. Kao i treci integral Pustinjskih skorpija. Naravno, ova sugestija vazi samo za stripofile kojima je bitan crtez. (Ovi kojima crtez nije bitan bolje da se ne bave mojim blogom jer on nije namenjen za njih.)
Nejasni su mi fanovi koji preferiraju c/b Korta s obzirom da ovakav crtez prosto vapi za bojom - jer ima toliko praznih, belih povrsina na vecini strana. (Ko toliko voli bele povrsine najbolje da se u potpunosti mane stripa i umesto njih sebi krene da skuplja prazne A4 papire: mnogo su jeftiniji, a jos belji.) Crno-beli KM mi se ne svidja, deluje kao skelet nedovrsenog stripa. Medjutim, nisam zadovoljan kako je obojena ova epizoda. Sklop boja je neatraktivan, nezanimljiv.
Smehotresan mi je komentar Pratovog dugogodisnjeg asistenta, Lele Viandelja, da vrhunac Pratovog crteza predstavlja upravo ova epizoda najbolje! Kuku lele, crni Lele, kako li se nalupeta samo... Citajuci ovaj debilni intervju sa njim, stice se utisak da su i Prat i Kuku-Lele najobicniji hipsteri-sarlatani, odnosno potvrdjuje se ono sto sam oduvek sumnjao vezano za Prata. Lele u ovom intervjuu pokusava da opravdava Prtatov lenji minimalizam, koristeci tipicne kvazi-intelektualne pseudo-umetnicke baljezgarije na koje je primera radi svet moderne/apstraktne umetnosti veoma naviknut. Lele opravdava Pratovu lenjost i nesposobnost, pokusavajuci neuspesno da me ubedi da je sve veca "oskudnost u detalju" cinila da se Pratov crtez usavrsava. Gotovo nijedan Pratov fan, sem mozda onih najglupljih/najgorih hipsterskih tupana-kompleksasa, se ne bi slozio da je crtez najbolji u kasnijim KM epizodama, kada je zapravo ubedljivo najgori. I sebe ukljucujem u to misljenje, jer samo budala moze da velica kasnije radove u odnosu na one prve epizode. Prema tome Kuku-Lele Vianello je bio jedan najobicniji folirant, kao i njegov mentor-poslodavac Prat; dobro verziran u umetnosti baljezganja tj pravdanja loseg crteza - a to je jedina prava umetnost u kojoj su sarlatani oduvek bili velemajstori.
Lele pateticno i neubedljivo objasnjava kako je Prat pokusavao sve manjim detaljom da se priblizi nekom "idealnom" stilu koji je nazivao "pisanje" tj cilj je bio - koliko sam mogao da razumem ovu baljezgarsku logiku - da se crtez stopi sa scenarijem.
"Cilj je bio da se dostigne elegantna forma kad se postigne sinteza crteza i scenarija", rece Lele, i ostade ziv.
Jeste, reci kao sto su "forma" i "sinteza" odusevljavaju hipstere, jer bez njih nije moguce mudrosrati na ovako "ubedljiv" nacin... Ova kretenska izjava mozda zaista objasnjava zasto su kasniji KM albumi toliko oskudni, sa polu-praznim stranama, sa belim povrsinama - a mozda i ne, ukoliko je Prat koristio ovu "sintezu" samo kao izgovor da sto brze otaljava strane. A sto je najgore, ono ste se Prat iole smilovao da nacrta (uz pomoc svojih asistenta kao sto je bio Lele) je bilo gore neko ikad. Znaci klasicna lose-lose situacija, tj inferioran crtacki stil koji je nudio stripofilu manje detalja nego ranije a da je pritom sam crtez je bio daleko manje precizan, elegantan i disciplinovan nego ranije. Ko iole normalan moze tako nesto da podrzava? Izuzev hipstera, naravno... Oni podrzavaju sve sto je ruzno, nakaradno, anti-umetnicko.
Cak se Lele usudjuje tvrditi da je Prat sa sve ucestalijim manjkom detalja uspeo postici obrnuto: docaravati vise detalja citaocu! Ono u fazonu "less is more". Jeste, Lele, po toj logici jedna jedina crta na belom papiru vredi vise nego citav album Vinzor Mekeja. A takvu izvitoperenu, krajnje apsurdnu logiku nam serviraju sarlatani i ostali netalentovani degenerci u svetu apstraktne umetnosti vec skoro sto godina. Na primer kada u nekoj izlozbi naidjete na sliku koja se sastoji od samo jednog kruga, trougla ili neke bazicne zvrljotine.
Na takav bezobrazluk mogu da padaju samo kompletni imbecili, naivcine i kompleksasi.
Zato je urnebesan komentar Leleta u jednom delu intervjua, gde posle opsirnog, bullshitarskog objasnjenja na kraju doda: "A takav (minimalisticki) pristup je znacio da strip moze brze da se odradi."
Znaci, neka vrsta priznanja da se iza citavog tog preseravanja oko nekog toboze umetnickog novoz "izrazaja" zvanog "pisanje" krije najobicniji prevarantski motiv da se strane sto brze stancuju - sa minimumom truda i rada. Klasicno zabusavanje, ali uvijeno u foliju, onako lepo, fino, semanticki, bullshitno.
Paz' da me ne ubedite, hipsteri, da je los crtez dobar ili da je uzasna muzika kvalitetna. Bas cete uspeti u tome... To mozete sa ovcama i zombijima, ali sa mnom nikad. Znam te hipsterska pusko kad si hipsterski pistolj bila.
Hugo Prat, velika lencuga stripa. Precenjeni folirant. Sad i zvanicno.
Procitajte sta je Milo Manara sve izlupetao vezano za ovu temu, dokaz da se ni vrsni majstori ne gade tog stereotipicnog hipsterskog preseravanja:
“Hugo Pratt is the greatest designer in the world. His evocative power is so captivating that its continual approaches the essential character of graphic art, even succeeds in adding new aspects to the design instead of removing it. Paradoxically, by reducing the signs, it increases the description. In a drawing by Pratt, we can determine what time the action takes place, the intensity of the light, the violence of the sun, if it is cool or if it is hot. We often have fun imagining where this pursuit of the essential will lead him. He says he can tell an entire story with a single gesture, an imperceptible wink. And I believe it."
O cemu pricas, Milo... Ili je bio pijan kada je ovo izjavio, ili placen da ovako kenjucka. Ili se jednostavno italijanski crtaci svi drze zajedno, onako mafijaski, solidarisu se, spremni da hvale i brane jedni druge bez obzira koliko to lazi i foliranja zahtevalo.
Doduse, i Manara je vremenom drasticno srozao svoj crtez, tako da se mozda dao inspirisati od Prata da na ovaj nacin i on sto brze otalja rad, da se jadan ne muci onoliko koliko se mucio kada je stvarao svoje najbolje crteze, u 70im i 80im. Zasto se uopste truditi ako moze lenjo i lako? To je uostalom osnov moderne/apstraktne umetnosti, naci sto efikasniji, sto brzi nacin da se stvori nesto, da se skrate muke, smanji znoj i ustedi vreme - a sve pod nekim bajnim, satro-izgovorima koji se uvek vrte oko tog milom im minimalizma, koji netalentima dodje kao obruc spasa posle brodoloma a (talentovanim) lencugama nudi makar mnogo udobniji, laksi nacin da se stvara "umetnost".
Prava umetnost podrazumeva znoj, rad, trud, disciplinu i talenat. Svako ko pokusava da na bilo koji nacin to negira ili osporava je zabusant tj sarlatan ili imbecil. Ne nasedajte na njih, ne postanite kao oni, takvih ljigavaca ima ih vec ionako previse. Zato i imamo ovako jadnu modernu stripsku scenu u kojoj vladaju sve vise losi crtaci tj hipsteri. |