Drugi deo, Niko (slika gore), je manje-više stereotipičan komercijalan špijunski serijal koji ne deluje obećavajuće ni po crtežu ni po sadržaju, ali taj prvobitni utisak se ubrzo menja jer se ubrzo shvati da su portreti lica mnogo dobri, pogotovo oni izbliza. Istina je da crtež ponekad zna da bude pomalo prosečan ili nezanimljiv, ali ima dovoljno pozitivnih aspekata da se određeni minusi zanemare. Na primer strane 8, 9 i 10 u prvoj priči su veoma dobro nacrtane, pogotovo likovi izbliza. U priči Trokut smrti, čitava prva strana je vredna pominjanja. U priči Bajka s mitraljezima, primeri odličnih portreta su strane tri i osam, na vrhu. A u priči Katmandu, gornji deo druge strane. Ima još dosta ovakvih primera.
U stilskom smislu Breccia ponovo čitaocu nudi neki drugačiji crtež, jer je poznat po tome što se retko ponavlja tj što se okušavao u različitim pristupima. Sve i svašta je bio koristio za crtanje. Ovo mu nije najbolji stil, jer mu je to ubedljivo Mort Cinder, ali ipak spada u bolje radove.
Što se scenarija tiče, priče u suštini zaista nisu loše iako su pomalo šablonske. Ima tu i gluposti, uglavnom ništa frapantno (bar ne u ranijim pričama), već su to uobičajeni neki propusti, normalni za komercijalan strip. Na sreću se tek u sedmoj priči pojavljuje tupavo osmišljen i dosadan lik Fu Mančua. A tu kreću i mnogo veće gluposti.
U prvoj priči sa Fu Mančuom, Povratak žute opasnosti, scenario nije dobar. (Koji divan naslov, he he. Dobra stara vremena...) Kinesko-bondovski zločinac uspeva nekako da sa škorpionom pobije gomilu slavnih naučnika, uprkos činjenici da su bili debelo zaštićeni i pod intenzivnom prismotrom. Objašnjenje? Fu nekako njima upravlja. Kako? Telepatski? Zar škorpioni razumeju kineski? I kako ih je izdresirao? Zar je Fu izmislio kurs za kineski jezik za škorpije? Ništa nije objašnjeno: čitaoc treba tek tako da prihvati da je Fu Manču bog i da sve može i ume. Kao što je na primer bio otkrio hibernaciju, tek tako, pre Drugog svetskog rata. A kako? Pa, tek tako, jer je to tako hteo, jer je ovo debilan strip a Trilja je mrzelo da razmišlja puno, da opravdava motive i postupke svojih likova.
Još jedna notorna glupost je motiv kineskog zlikovca, njegov "mission statement": da "stvara haos". Pa zar na Zemlji nema već dovoljno haosa? Šta to uopšte znači stvarati haos, kakva je to glupost, kakva je to nebolozna džejmzbondovska motivacija koju je Triljo tako lenjo dodelio svom glavnom zlikovcu? Mada, ni to nije ništa u poređenju sa retardiranim krajem epizode, u kojem Kinez inicira ogromnu eksploziju u kojoj ginu svih stotinu njegovih radnika, dok se on nekim čudom - potpuno neobjašnjeno - ne samo živ izvuče već i kompletno nestane. Zašto bi iko radio za takvog čoveka? Zašto bi iko pristao da radi za čoveka koji će ga eventualno ubiti bez ikakvog oklevanja i bez obzira na odanost? Gde uopšte Fu nalazi tolike idiote? Možda na kongresima argentinskih komunista organizovanih od strane Osterhelda? Možda na stripovskim konvencijama? Pa tamo ih barem ima koliko hoćeš. A naravno da i Niko preživljava tu eksploziju... Paz' molim te.
Inače Fu sasvim neobjašnjivo i nemoguće preživljava neminovnu smrt i u priči Plaćenik. Da, shvatili smo već da je Fu neuništiv. A kako bi bilo neko objašnjenje zašto je to tako? Zar je svemogući vanzemaljac? Ancient alien?
Da stvari budu još crnje, sve naredne priče se vrte oko ovog svemogućeg i neuništivog lika, koji je pritom još i glupavo/nakazno nacrtan: liči na neku pocepanu lobanju, to je sve. Mada, to je već možda više krivica Breće, koji se možda mučio da nacrta veoma starog Orijentalca.
Naredna priča, Žena bez lica, je takođe glupava, mada nešto manje. Fu Manču nekako ima bivšu ljubav glavnog junaka za koju se smatra da je mrtva, i koristi je kao taoca. Niko ga zajebe na glup i neubedljiv način, time što izimitira nekog lika kojeg zlikovac hoće, a onda Fu nanovo izbegne smrt koristeći naučna saznanja koja mnogo pre pripadaju u 50. nego u 20. veku. Sve su ovo vrlo jeftini i jadni fazoni koje Triljo koristi jer je ili bio suviše lenj ili suviše nemaštovit da na inteligentan način zlikovac opet izbegne pravdu.
Triljo se uhvatio Fu Mančua kao pijan plota, sve do kraja ovog serijala - koji je doduše, u njegovu odbranu, vrlo verovatno naglo okončan to jest on nije imao šanse da ga okonča kako je možda planirao. Kako god, serijal se naglo završava, a sve epizode do kraja se vrte oko Mister Lobanje, lika koji je vrlo očigledno neuništiv te samim time nekako nezanimljiv. Uvek mi je bilo jako jadno kada se jedan te isti zlikovac u nekom serijalu konstantno provlači i dominira, kao recimo debilni Flash Gordon i njegov večiti rival, smorni Imperator Ming. Dosadan i nemaštovit pristup.
U priči Lov, Nikov šef odlučuje da ga izda time što ga predaje Fuu, u zamenu za nekog naučnika. Ovo je već previše apsurdno. Osuditi svog najboljeg agenta na smrt: veleizdaja na najvišem i na najglupljem nivou, to je izgleda Trilju delovalo realno ili makar prihvatljivo. Meni nije, jer ja nisam debil.
U priči Smatra se mrtvim, neki Fuov naučnik uspeva da navede Fuove ljude da postanu imuni na emotivni fizički bol. Kako? Nema baš nikakvog objašnjenja. Ne tražim ja detaljnu naučnu disertaciju već samo jednu jedinu rečenicu koja bi iole pokušala da objasni kako je ovako nešto moguće. Triljo tek tako, veoma izdašno i kao da rastu na granama, deli razne božije moći Fuu i njegovim zlikovcima, a nikada ne objašnjava ništa. Ovo kod debila možda prolazi, ali kod mene ne. Određen nivo apsurdnosti je sasvim prihvatljiv i normalan u ovakvim pulp serijalima ali ovo je zaista preterivanje.
U epizodi Smrt mora, Fu hvata Nika, masovno ga drogira, a onda ovaj totalno i kompletno neobjašnjivo uspeva ne samo da pobegne s lakoćom, već da pobegne u vojnom avionu! Nije nimalo realan način na koji je Niko uspeo da umakne tako genijalnom zlikovcu kao što je Fu. S obzirom koliko je svemoguć, superinteligentan Fu i koliko ozbiljno shvata pretnju od ovog britanskog agenta, sasvim je nebulozno da mu je Fu dodelio toliko nesposobne čuvare. Ovakva površnost tj aljkavost u scenariju je ipak neprihvatljiva, čak i u stripu.
Bajnim "ekspertima" stripa, tj raznim tupavim i pretencioznim hipsterima, nisu ovakvi detalji smetali kao što im nisu ni smetale raznorazne (jos veće) budalaštine u epizodama Korto Maltezea. što se tih kvazi-intelektualnih bolida tiče, ni Hugo Pratt ni Osterheld ni Triljo nisu imali nikakve mane i sve su savršeno radili. Samo idioti pojedince stavljaju na ovakav pedestal, pogotovo pojedince koji to zaista nisu zaslužili, barem ne u ovoj meri.
E pa zato imate moj blog, da napokon pročitate istinu o izvikanim folirantima, o takozvanim velikanima stripa. |