Saturday, October 3, 2020

Bodyssey - Richard Corben


 Pilgor:

Kampf um ammora

Vrsta: zaseban album

Jezik: nemacki 

Crtez: Richard Corben

Scenario: Simon Revelstroke 

Izdavac: Carlsen Comics (1993)

Premijerno: 1986  

Platio: 25 DM

Cena: na engl od $50 na gore, na nem od 20 E

Dimenzije: 29.3 x 22 cm, SC

Br strana netto: 48

Tiraz: nepoznat

Zanr: epska fantastika, humor, parodija, erotica

YU istorijat: -

Kolor? Da.

Politicki obojen? Ne

Golotinja? Jos i te kako, puno. 

Rasprodato? Da.

Crtez: 10/10

Scenario: 8/10

Ciljne grupe: esteticari, samo odrasli 

Prednosti: odlican crtez, fenomenalan kolor, zabavna prica

Minusi: nije HC

Manje poznati album od Korbena nikada nije objavljivan u Jugoslaviji, ni u kom obliku, bar koliko ja znam. (Ne racunam veoma kratku uvodnu pricu koja je bila u Stripoteci.) Medjutim, po kvalitetu crteza/kolora ne zaostaje za najboljim radovima.

Ovo je nesto kao erotska sprdacina bazirana na klisheima Konana i slicnih junaka.



https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/09/bloodstar-richard-corben.html

https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/09/mutant-world-richard-corben.html

https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/jeremy-brood-richard-corben.html

https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/densaga-den-richard-corben.html

https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/new-tales-of-arabian-nights-richard.html

https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/09/zora-and-hibernauts-fernandez.html


Nikopol Trilogija - Bilal


 TRILOGIJA NIKOPOL

Vrsta: 1. deo

Crtez/scenario: Enki Bilal

Jezik: engleski

Izdavac: Titan Books (1988)

Premijerno: 1980 

Platio: 300 din

Cena: 

Dimenzije: 27.5 x 21.5 cm, SC

Br strana netto: 62

Tiraz: nepoznat

Zanr: sci-fi, distopijski, politicki

YU istorijat: -

Kolor? Da.

Politicki obojen? Da. 

Golotinja? Vrlo malo, grudi.

Rasprodato? Da.

Crtez: 10/10

Scenario: 7/10

Ciljne grupe: esteticari, BD fanovi

Prednosti: odlican crtez, vrhunski kolor, originalnost

Minusi: nije HC, politicko pridikovanje

Prvi deo Nikopol trilogije je najvise politicki obojen u serijalu, a u nastavcima prica biva sve opskurnija, opicenija kao i nesto manje politicka. Koliko god (nekim citaocima) kec delovao preterano politicki, opet je daleko manje ispolitizovan od jeftine i besramne propagande koja odlikuje njegove ranije albume, iz 70ih, koje je pisao komunjara Christin.

Radnja krece u Parizu 2023. u nekoj sumanuto-bilalskoj izfeminiziranoj-a-opet-sovinistickoj fasistickoj drzavi, a tu su i neki pomalo smesni hijeroglifski vanzemaljci cija pojava zbunjuje mestane tog ultra-apsurdnog Pariza jos vise nego citaoce. Bilalova distopijska Francuska je kao neki miks satire i politickog lupetanja. Njuh za proricanje buducnosti Bilal nije tada imao (a nema ga ni sada), jer je kompletno promasio razvoj evropske/zapadne civilizacije: naime, umesto da Evropskom Unijom zavlada fasizam u 21. veku, umesto njega smo robovi jos ekstremnijeg politickog pokreta - kojeg mi inteligentni ljudi nazivamo cultural marxism. Levicari su na taj nacin i zavladali Zapadom - tj (medjuostalom i) time sto su decenijama zastrasivali javnost "pretnjom povratka ekstremne desnice". Zato sada imamo dominaciju ekstremne levice, koja se drzi jos opasnije ideologije jer je prikriveno psihopatska za razliku od fasisticke/nacisticke koja je otvoreno psihopatska te barem "iskrenija" u svojim pravim, zlim namerama. Samo kompletne budale i totalne naivcine misle da je ekstremna levica mnogo blaza od ekstremne desnice. Ali OK, dosta o tome, dovoljno sam vec kenjao na ovu temu na svom politickom blogu...

Radnja je zanimljiva cisto zbog svog "nebuloziteta" i neke bangave originalnosti, a serijal Nikopol je obavezna strip literatura prvenstveno (i u velikoj meri zadnjenstveno) zbog genijalnog crteza majstorski "isfarbanim" od strane samog Bilala. Koliko god bio pretenciozan, zbunjen i levicarski nastrojen, Bilal je umetnik i neosporno jedan od najboljih strip ilustratora ikad. A to ne tvrdim kao "patriota" jer me savrseno zabole sto je polu-Srbin; stavise, nekada sam imao lose predrasude prema domacim tj YU crtacima, a prvi utisci njegovog stila su mi bili negativni.

Vrsta: 2. deo

Crtez/scenario: Enki Bilal

Jezik: engleski

Izdavac: Titan Books (1988)

Premijerno: 1986 

Platio: 300 din

Cena: 

Dimenzije: 27.5 x 21.5 cm, SC

Br strana netto: 54

Tiraz: nepoznat

Zanr: sci-fi, distopijski, politicki

YU istorijat: -

Kolor? Da.

Politicki obojen? Da. 

Golotinja? Da, vise nego u 1. delu.

Rasprodato? Da.

Crtez: 10/10

Scenario: 7/10

Ciljne grupe: esteticari, BD fanovi

Prednosti: odlican crtez, vrhunski kolor, originalnost

Minusi: nije HC, radnja je donekle konfuzna i besciljna, zene nisu lepe

Ako je prvi deo odlicno ilustrovan/obojen, sta tek onda reci za drugi deo? Mozda crtez nije bolji, ali je zato kolor jos lepsi, u mnogo navrata genijalan. Album fantasticno izgleda, sa puno tirkiznih i zelenkastih nijansi kojih nema puno u prvom delu. Stoga je prava steta Bilal nije prepustio scenario nekoj drugoj osobi (bilo ko, same ne opet Christin - ili npr S-for-Smradetta Alan Moore), jer radnja je neki ne bas spretan miks sci-fi, spijunaze i noir. Nije nezanimljiva prica, ali bilo bi bolje da je barem nesto konvencionalnija od ovog previse "indie" nastupa.

Vrsta: 3. deo

Crtez/scenario: Enki Bilal

Jezik: nemacki

Izdavac: Ehapa Verlag (1994)

Premijerno: 1992 

Platio: 300 din

Cena: 

Dimenzije: 32.2 x 24 cm, HC

Br strana netto: 54

Tiraz: 8,000-10,000

Zanr: sci-fi, distopijski, politicki

YU istorijat: -

Kolor? Da.

Politicki obojen? Manje od 1. dela. 

Golotinja? Da.

Rasprodato? Valjda.

Crtez: 10/10

Scenario: 7/10

Ciljne grupe: esteticari, BD fanovi

Prednosti: odlican crtez, vrhunski kolor, originalnost

Minusi: ruzne zene

Blentava radnja koja krasi prethodna dva dela postaje jos ekscentricnija. Najkasnije u ovoj epizodi postaje jasno da nikada nece biti jasno kada se Bilal sprda a kada je ozbiljan, ako uopste i on sam to zna. Granica izmedju ove dve suprotnosti postaje veoma mutna, do te mere da se nisam vise ni trudio da shvatim sta je tacno pisac hteo da kaze. Prica je dovoljno idiotska da drzi paznju, mada je veliko pitanje koliko bi scenario citavog Nikopola bio podnosljiv da crtez/kolor nisu na ovako visokom nivou. Na Bilalovu srecu, ipak je strip prvenstveno vizuelna umetnost, a ko se ne slaze da je crtez daleko bitniji od price taj ionako nema sta da trazi na ovom postu vec neka se lepo vrati svojoj Bonelijadi (koja se, gle ironije, mahom bavi klishe pricama) ili svojoj Satrapijadi (odnosno hipsterijadi).

Fibra je nedavno izdala integral. 



Friday, October 2, 2020

Retour - Bernet


 NA POVRATKU KUćI

Vrsta: zasebni integral

Crtez: Jordi Bernet

Scenario: E.S. Abuli 

Izdavac: Strip-Agent (2008)

Premijerno: 1986 

Dimenzije: 30 x 21 cm, HC

Br strana netto: 58 

Tiraz: nepoznat

Zanr: krimi sci-fi

YU istorijat: -

Kolor? c/b

Politicki obojen? Ne.

Golotinja? Da. 

Rasprodato? Da.

Crtez: 10/10

Scenario: 7/10 

Ciljne grupe: fanovi Torpeda 

Prednosti: odlican crtez, kratke price

Minusi: pomalo zbrzan scenario

Objaviti album od pisljivih 58 c/b strana za 1200 dinara je bezobrazluk na kvadrat, tipicno za hrvatske izdavace (ali i za neke srpske). Po meni, 58 c/b strana u A4 HC formatu ne sme da kosta vise od 600 dinara, ni pod razno - sem ako je omot izradjen od rubina i safira. Carobna Knjiga je izdala vrhunski crtez Roi-a, Apokalipsu - nekih 90 str c/b za 900 dinara - znaci 10 dinara po strani, a bogami i mnoge BD integrale u boji izdaje sa istim ili slicnim odnosom dinar-strana.
Zato i bojkotujem izdavace kao Libellus. Svi treba da ih bojkotuju.
Ali i pored toga strip se rasprodao jer je u pitanju genijalni Bernet, i to album iz 80ih, njegove crtacki najjace faze, a Bernet je prilicno popularan na Balkanu. (A rasprodao se naravno i zbog toga sto je izdat pre 12 godina i to verovatno u samo 500 primeraka, mada to ne znam zasigurno.) Price su poredjane u hronoloskom redosledu, znaci u nastavcima, tj nisu zasebne price kao Torpedo ili Kraken, tako da je ovo u sustini jedna prica u kontinuitetu.
Kvalitet radnje nije nista poseban uprkos Abuliju, ali je premisa dovoljno neobicna da bude interesantna vecini Bernetovih fanova. Uostalom, Bernetov crtez je toliko dobar da scenario i ne mora biti odlican.




Jeremy Brood - Richard Corben


Updated: 8.7.22


 Jeremy brood

Vrsta: zaseban album

Jezik: engleski 

Crtez: Richard Corben

Scenario: Jan Strnad 

Izdavac: Fantagor Press (1989)

Premijerno: 1982 

Platio: bese davno... valjda 10 funti

Cena: na engl od $25 nagore

Dimenzije: 27.4 x 20.9 cm, SC

Br strana netto: 66

Tiraz: nepoznat

Zanr: sci-fi

YU istorijat: -

Kolor? Da.

Politicki obojen? Ne.

Golotinja? Da, neretko. 

Rasprodato? Da.

Crtez: 10/10

Scenario: 8/10

Ciljne grupe: esteticari 

Prednosti: odlican i neobican crtez, fenomenalan kolor, nema margina, dobra prica

Minusi: nije HC

Crtez i kolor ovog albuma predstavljaju Korbena na svom vrhuncu, odnosno period 70ih i vecine 80ih, kada je maksimalno bio posvecen tome da svaka strana izgleda sto bolje moguce. Kasnije se profusario, postao lenj i poceo da otaljava, ponajvise u 90im. Cak je bio i eksperimentisao sa kompjuterskom izvedbom, sa losim rezultatima. Mada je u zadnjih 20-30 godina povremeno izbacivao albume dobrog kvaliteta, nikada se nije vratio svojoj nekadasnjoj top formi, a to su ranije godine. Razlog tome su i nerealni rokovi koji su mu se nametali od izdavaca i/ili od samog sebe, pa je zato krenuo brze da radi. A to kod stripa nikad ne dovodi do boljih rezultata, samo do slabijih.

JB je trebao biti trodelni serijal, medjutim da li zbog slabe prodaje ili cega vec je odradjen samo ovaj album. Radnja je dobro osmisljena, sa tematikom verskog fanatizma smestenoj na nekoj tipicno korbenovskoj planeti; sadrzi vrste ludorija i blazih perverzija koje se mogu ovekivati od njega, ali prica sama po sebi nema onakve "epske" razmere nekih poznatijih albuma - odnosno nije onoliko lud kao na primer Mutant World ili Muvovum.
Ali sa ovakvom prezentacijom nije ni potrebno da prica bude odlicna - a pritom nije nimalo nezanimljiva. Blago svakome kome dopadnu u ruke Korbenovi (stariji) albumi, nema skoro niceg boljeg u svetu stripa.

Album izgleda genijalno i zbog toga sto nema margine, tako da uprkos relativno malom formatu Fantagor Press-a sam strip iznutra ne deluje manji nego sto bi trebao biti.

Kolor u JB je u najmanju ruku jednako dobar kao i u Bloodstar, Mutant World i Den 2. Neke strane cak mozda spadaju medju najbolje od svih njegovih radova.

Kraj price je tesko interpretirati jer je ovo trebao da bude tek prvi deo jednog serijala. Ne znam da li je kraj izmenjen u zadnji momenat kada je postalo jasno da nastavka nece biti - te imamo kraj kakav bi manje-vise ionako bio da su odradjene sve 3 epizode - ili je kraj uradjen tako da se potencijalno nastavlja tj "open-ended". U svakom slucaju, prica ima zavrsetak, ne deluje naglo prekinuta.

Zavrsetak price je prilicno zanimljiv, jer stavlja citaoca u nedoumicu: da li je Dzeremiju bolje ovako, posle udesa kada je malo "osiromasen", ili mu je bilo bolje pre kada je sve znao? Happy ending ili ne? Naravno da kod Korbena retko ima klasicnog happy ending jer on jednostavno nije u tom fazonu. Ono sto mi smeta u radnji albuma je sto mu nastrada devojka tj crnkinja s kojom stiza na planetu. Jasno mi je zasto je to uradjeno - da bi se Dzeremiju oslobodio put ka novoj vezi - ali mi je to nekako nepotreban dodatak, a i pomalo nerealan. Nije mi realno da dva trenirana astronauta stignu na planetu koja im je dodeljena radi specificnog zadatka, a da ih tako lako prejebu neki debilni mutanti.


Corben:


Odiseja Spoznaje - Milo Manara


 ODISEJA SPOZNAJE

Vrsta: zaseban album (2 price) 

Crtez: Milo Manara

Scenario: Alfredo Castelli / Manara

Izdavac: Darkwood (2017)

Premijerno: 1978/1982 

Dimenzije: 32.3 x 24.6 cm, HC

Br strana netto: 84

Tiraz: 1000

Zanr: avantura, fantazija, istorijski, vestern

YU istorijat: nepoznato

Kolor? Da.

Politicki obojen? Ne. 

Rasprodato? Da.

Crtez: 10/10

Scenario: 6/10

Ciljne grupe: esteticari 

Prednosti: odlican crtez, odlican kolor 

Minusi: price nisu posebno dobre

Prva prica se odigrava na Himalajima, klasicna avantura sa primesama fantazije. Prica je solidna, nista posebno. Crtez je tipican za njegov raniji period, daleko bolji nego kakav postaje u 90im i kasnije kada se srozava i crtez i kolor.

Ne samo da nema golotinje, sto se skoro uvek ocekuje kod Manare, vec nema nijednog zenskog lika u prici! 


Druga prica je nesto kao "indie western", tj kao kad bi se Jarmusch ponovo pozabavio ovom tematikom. Neke prave radnje zapravo i nema, ovo je klasicni opicitis u stilu Manare u kojem se sve vrti oko cudnih likova, s tim sto ni ovde nema erotike.

DW ovaj album cesto stavlja na akcije, delom jer kvalitetan crtez nije interesantan/bitan siroj publici, a i zbog toga sto ovo nije stereotipicno stivo koje bi se moglo dopasti Bonelijevim Svedocima i ostalim fanovima komercijale. Price mozda nisu top, ali meni je i ovo bolje nego 100000. avantura Teks Vilera.




Manara:

Boucq:

Fernandez:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/09/zora-and-hibernauts-fernandez.html

Battaglia:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/legionar-dino-battaglia.html

Magnus:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/11/neznanac-magnus.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/alan-ford-u-boji.html

Ortiz:

Gimenez:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/kasta-metabarona-gimenez.html


Storm - Lawrence


 STORM  1-15

Vrsta: komplet 1-15 (fali 13)

Jezik: nemacki 

Crtez: Don Lawrence

Scenario: razni 

Izdavac: Ehapa Verlag (1980-1986)

Premijerno: 1978-1986  

Dimenzije: 28.7 x 22 cm, SC

Br strana netto: 44 x 14

Tiraz: nepoznat

Zanr: tradicionalni sci-fi

YU istorijat: Stripoteka, Strip Art

Kolor? Da.

Politicki obojen? Ne. 

Rasprodato? Da.

Crtez: 10/10

Scenario: 7-9/10

Ciljne grupe: nostalgicari, esteticari 

Prednosti: odlican crtez, fenomenalan kolor

Minusi: nije HC, ponekad ponavljanje klishea


Splash page iz 7. epizode, jedne od najboljih. Epizode 2, dupla 5/6, 7 i 8 su najzabavnije od prvih 9. Kasnije crtez pada u kvalitetu dok radnja postaje zanimljivija ili barem manje formulaicna. Posle 15. albuma crtez jos vise pada, a za scenarije ne znam, nisam ih citao.

Kao kod vecine ilustratora koji se bave "realnim" crtezom, i Lawrence je zapoceo serijal na najvisem nivou a onda je vremenom njegov rad postajao sve slabiji. Nemoguce je precizno reci kada je strip postao previse slab, ali recimo da su prvih 15 epizoda za nabavku a ovo ostalo spada u kategoriju "samo ako je bas dzaba" ili "ako imate niske kriterijume kod crteza". Najkasnije do 20. epizode kvalitet je vec vidljivo slabiji, da ne kazem los (barem relativno), a posle dvadeset-i-neke drugi ilustrator preuzima crtez a najkasnije tada Storm postaje sranje. (Ovaj opis nije namenjen marvelovcima, njima je sve dobro.) Prvih 5-10 albuma imaju jaci crtacki kvalitet od npr 15. epizode ali ta razlika jos uvek nije onoliko drasticna kakva kasnije postaje.

Razlog ovom padu je obicno lenjost i/ili umor koji nastupa posle niza godina rada na jednom te istom serijalu - i u istom (veoma zahtevnom) stilu. Doduse, u ovom slucaju je mozda i kljucan faktor prebrzi tempo kojim je Lawrence izbacivao epizode. Obicno jedan album ovakvog kova zahteva bar godinu dana, a on je uspeo cak 15 albuma da izbaci u prvih 8 godina. Stoga nije ni cudo.
Generalno, francuski tj BD izdavaci daju mnogo vise vremena svojim autorima nego npr Marvel, Bonelli i ostale komerc-fabrike, zato je i razlika u kvalitetu toliko drasticna a BD je decenijama bio simbol najboljeg kvaliteta. (To vise nije slucaj, francuski strip je odavno propao.) Storm medjutim nije radjen za francusko trziste, vec za britansko.

Jedna od bezbroj scena u kojima Storm biva zarobljen. Ne samo u tom smislu je ovaj serijal slican Flash Gordon-u: postoji sablon po kojima su epizode radjene, ali za razliku od (ranijeg) FG nisu sve Storm epizode u istom kalupu.

U sustini je sablon sledeci:

1. Storm i Redhair nailaze na neku nepoznatu civilizaciju.
2. Storm i Redhair bivaju zarobljeni. Cesto samo Redhair bude uhvacena a onda je Storm spasava.
3. Storm se bori u nekoj areni dok spasava (ili pokusava da spasi) Redhair.
4. Storm pobedjuje, sve se dize u vazduh - ili Storm smenjuje rezim.
5. Storm i Redhair nastavljaju putovanje, krecu u novu avanturu.

Kao sto rekoh, gotovo isti sablon kao raniji Flash Gordon. Nisam nista slagao niti preterao. Jedine vece razlike su to sto dijalozi nisu toliko debilni u Stormu, i sto je Redhair mnogo nezavisnija i sposobnija zenska od Dejl. Da ne pricamo o tome da je Rejmondov FG ubedljivo najgluplji sci-fi serijal, Storm je klasicna literatura u poredjenju s tim.


Scenaristi su se smenjivali, a najbitniji je Martin Lodewijk (Zetari) koji je napisao samo jednu od prvih 9 epizoda, ali je zato bio zaduzen za sve od 10. do 21. Dick Matena je radio 3 do 6, a Kelvin Gosnell je bio veoma dobar sa 7. i 8. epizodom koje spadaju medju najbolje i vizuelno naljepse. Philip Dunn je napisao 1.
Epizode 1-9 su Chronicles of the Deep World, dok su 10-21 Chronicles of Pandarve. To prebacivanje/"stabilizovanje" radnje na Pandarvu (sa dodatkom jos jednog glavnog lika) je osvezilo serijal koji je krenuo da biva previse stereotipican, sa 9. epizodom koja je mozda i najslabija (a koju je napisao Lawrence).

Nazalost, kod nas je objavljena samo prva epizoda kao SC album jos u proslom veku, dok su prve 4 prikazane u Stripoteci 80ih u nastavcima po 4 strane, u boji. Prve dve epizode su objavljene u celini u dva broja Strip Art.

Ne znam koji su (debilni) razlozi zasto se niko od balkanskih izdavaca nije setio da izda Storm-a ali mi je to kompletno neshvatljivo i suludo, pogotovo s obzirom kakva govna se objavljuju u kompletu i u najluksuznijim izdanjima. Ne verujem da postoji dobar razlog za to, sem mozda ubedjenja da ovaj serijal nikog ovde ne bi zanimao. Ili su prava previse skupa. Cinjenica jeste da mladju publiku uopste ne zanima kvalitet crteza (jer su operisani od ukusa i estetike - kao rezultat nemoralnog zahvata estetikotomije koji praktikuju mediji nad mladim ovcama jos od pelena) te milenijalci imaju obicaj da citaju bilo kakva sranja - makar i naskrabana - ali sumnjam da im se ne mogu proturiti i ovakvi odlicno ilustrovani albumi.
Mladja publika pada na hype, to im je mentalna slabost, te bi bilo dovoljno da se dobro izreklamira tj prezentuje serijal i mogao bi se dobro prodavati. Cak i govna mozes naciniti hitom kod mlade publike ukoliko ih propisno hajpujes: da, ona govna koja seremo dnevno. Preblago je reci da su danasnji klinci jos vece ovce od predjasnjih generacija. Cistokrvni zombiji su, bez sopstvenog stava.

Uostalom, Fibra kada bi izdala Storm integrale po njihovom standardnom tirazu od 500, verujem da bi odlicno proslo. (Mnogi fibratori kupuju sve od Fibre, nebitno im je ko crta i pise, tako da bi i ovo uzeli da im krasi neprocitane police.) A opet, vlasnik Fibre je pomalo hipster a jos pomalo vise komunista zbog cega uglavnom objavljuje mahom modernu komercijalu (koja je obojena politickom korektnoscu), hipsterijadu (Satrapi, Maus, Larcenet i pregrst slicnih kvazi-umetnickih govana), i stripove koji sadrze levicarsku propagandu. Marvel/DC serijale izdaje ne samo zato sto mu se ne gadi profit (iako je komunista, ha ha) vec zato sto su (moderni) Marvel/DC stripovi prepuni levicarskog izivljavanja. Storm niti je "aktuelan" niti ima politickog sadrzaja niti ima golotinju - a tek nema blage veze sa hipster scenom - ali smatram da ipak ima sansu na nasem trzistu. Velik broj YU nostalgicara bi ga kupovali, ukljucujuci mene, bez obzira sto ga imam na nemackom. Konceptualno strip je dovoljno komercijalan odnosno jednostavan da se i poneki Bonelijev Svedok nalozi na kupovinu, a ako dodamo uz te grupacije jos i ponekog milenijalca koji je mozda zasicen retardiranoscu mange i Marvela, imamo potencijalno dovoljan broj kupaca.
A opet, s obzirom da je MekKoj toliko lose prosao...






Crveni Baron - Puerta


 CRVENI BARON

Vrsta: komplet od 3 albuma

Crtez: Carlos Puerta

Scenario: Pierre Veys 

Izdavac: Strip-Agent (2016)

Premijerno: 2012 

Dimenzije: 32 x 24 cm, HC

Br strana netto: 46/46/62 

Tiraz: 400

Zanr: istorijski, ratni

YU istorijat: -

Kolor? Da.

Politicki obojen? Ne.

Golotinja? Ne. 

Rasprodato? Ne.

Crtez: 10/10

Scenario: 8/10 

Ciljne grupe: esteticari, anti-marvelisti, anti-mangarci

Prednosti: odlican crtez, fantastican kolor, neverovatan miris, velik format

Minusi: kraj je pomalo slab

Ja sam cesto kritican sto se Strip-Agenta tice. Izbor serijala/junaka im je uvek bio generalno veoma dobar, pogotovo u poredjenju s drugim izdavacima, ali legendaran je njihov fakap (f**k-up) sa Aster Blistokom, kada su prvih 6 integrala uspeli da sjebu sa bledim stranicama.
Medjutim, ova trojka albuma je apsolut vrh kako izdavastva tako i uopste stripske umetnosti - a ja rec "umetnost" ne koristim olako.
Ovaj naslikani (ne nacrtani) serijal je jedan od najboljih koje imam, a Puerta je takav fantastican posao odradio da bi cak i najgluplja radnja bila sasvim dovoljna. Pritom radnja nije uopste losa, cak je i prilicno zanimljiva - uprkos tvrdnji pojedinih debila sa forum.stripovi (cast izuzetcima) koji smatraju da je prica suvise mrsava. Ali, kao sto rekoh - pa sta i da jeste? Jesu li ti mentoli strip fanovi ili obicne babe s pijace koje ocekuju samo neke jeftine krimi spletke i nista drugo? Babe nisu ali Bonelijevi Svedoci, marvelijanci-indijanci i magatardashi sigurno jesu.
Zahvaljujuci dominaciji mahom kretenskih demografskih grupa u svetu balkanskih stripofila, ovakvi serijali imaju veoma slabu prodju te ja nikada vise necu moci da ocekujem da neko izda jos nesto od Puerte. Hvala, idioti!
CB se jos uvek nije rasprodao uprkos niskom tirazu i odlicnoj akcijskoj ceni. Ej fakap of amejzing proporshns.


Odlicno je i to sto je format onaj prosireni A4 a pritom skoro da nema margina, tj na vecini strana ih nema uopste, tako da strip deluje fantasticno vec pri prelistavanju.

SPOJLERI:

Prica uzima dosta slobode kod "lika i dela" Barona fon Rihthofena, u smislu da je predstavljen kao psihopata, sto pravi CB nije uopste bio. To je minus s tacke gledista istorijske verodostojnosti, ali plus jer dozvoljava prici da dobije element fantazije (koji je potpuno neocekivan), sto pokazuje da ovde nije bila namera da se docara cist biografski prikaz tog coveka vec jedna zabavna ratna krimi-drama.

Zanimljivo je da Puerta menja lice Barona: ponekad lici na George Peppard-a, ponekad na Christian Bale-a, a njegov glavni suparnik u svapskoj avijaciji je nacrtan po slici i prilici degenericnog britanskog nepotiste Benedict Cumberbatch-a ili kako ga ja zovem, Cumberbitch.


Opširne recenzije:


Thursday, October 1, 2020

Solitudinis Morbus - Toppi

 

Updated: 27.7.22.


SOLITUDINIS MORBUS

Vrsta: antologija 

Crtez/scenario: Sergio Toppi 

Izdavac: Fibra (2015)

Premijerno: 1975-2011 

Dimenzije: 28.7 x 22 cm, HC

Br strana netto: 500 

Tiraz: 600

Zanr: horor, egzotika, istorijski, ratni

YU istorijat: nepoznato

Kolor? c/b

Politicki obojen? Nekoliko prica su PC.

Golotinja? Da, ali malo. 

Rasprodato? Da.

Crtez: 9/10

Scenario: 6-8/10

Ciljne grupe: esteticari, iskusni stripofili, starija publika 

Prednosti: zanrovi, tematike, originalnost, neobican i detaljan crtez 

Minusi: steta sto nema kolora, nekoliko politicki-korektnih idiotarija, strip tezak kao 5 cigli
Treca antologija Toppijevih prica od Fibre je ujedno i najdeblji album od ovog ilustratora. Zapravo, ovo je ujedno i najdeblji/najtezi album koji imam u citavoj svojoj kolekciji. Citati knjizurinu od skoro 3 kilograma je ujedno izazov, avantura i podvig, pogotovo za nas horizontalne citaoce. 28 prica razlicitih duzina, lokacija, istorijskih perioda i crtackih perioda ujedinjuje zajednicki horor zanr. Ali pre bih rekao da je ovo avanturisticki horor nego onaj uobicajeni, mada ima i toga.

Svidja mi se sto Toppi koristi lokacije i ere koje su gotovo kompletno ignorisane u kinematografiji i stripu tj u popularnoj kulturi. Drugim recima, nije kod Topija sve limitirano samo na Divlji Zapad, na WW2, i slicne klishee vec je vise u duhu Korto Maltezea u kojem su egzoticne lokacije norma. S tim sto se Toppi bavi bas zabacenim predelima i mnogo starijim erama. A to - uz sjajni crtez - cini ovu antologiju posebnom.

Kvalitet crteza je najbolji kod prica iz 80ih, npr tabla gore iz price Puppenherstellerstr. 89, a najslabiji je kod onih najnovijih, iz ovog veka. Razjareni Medved ima najslabiji crtez, a ni zavrsetak price nije dobar jer nejasan. Ali u sustini crtez ne varira drasticno.
S druge strane, varijacije u nivou prica su mnogo jasnije.

Malo me razocarala politicka korektnost (i svi klishei koji idu uz tu ogavnu ideolosku struju), kao u prici Blues. Tu je glavni lik duh crnca saksofoniste s americkog Juga koji srece nekoliko belaca, od kojih su svi zli rasisti. Takva stereotipna rasna podela mi je uvek isla na ganglije jer je to onaj najjeftiniji, najgluplji, najprimitivniji i sto je najvaznije najnerealniji pristup karakterizaciji, koji ne vodi nicem dobrom. Takvo polu-suptilno moralisanje tj pridikovanje tj potcenjivanje citaoca nema sta da trazi u pricama "ozbiljnih" strip autora. Toppiju se donekle oprasta jer je ipak napisao ovu pricu davno, 1990., odnosno pre ovog modernog talasa neumoljivog/fejk/"visoko-moralnog" anti-rasizma. Da je ovakvu pricu sada izbacio, on bi potpisao sebe kao levicarsku ovcu koja prati trendove.

Steta, jer premisa ove price zaista nije losa. Medjutim, ovakva levicarska izivljavanja su ipak samo sporadicna pojava u ovoj kompilaciji, kao na primer u prici Kas-Cej ciji je glavni lik pacifista (i to u doba carske Rusije!). Taj pacifizam doduse nije napadno izmoralisan kao sto zna biti - bas onako kretenski iskarikiran kao npr u levicarskim filmovima - tako da je ovo mala kritika.

M'Felewzi
 je jos jedna prica donekle ruinirana svojom preteranom, iskarikiranom anti-rasistickom premisom: naime, beli lovac, psihopata, iz hira ubija glavnog vodica jednog bwane, a bwana nije uopste ljut. Cak mu je dozvolio da puca na njega. Ako se ne varam (a sigurno se ne varam) dobri vodici su u savani (ili bilo gde u divljini) zlata vredni, prema tome Toppi je ispao pomalo idiot s ovako glupom osnovom za ovu osvetnicku pricu. Bas ce neki zemljoposednik da tako olako zrtvuje svog vodica da bi udovoljio hir nekom tamo sadisti koji mu je dosao u goste. Ajde der da je lovac neki ministar vlade, neko kome se ne sme reci ne, ali to nije slucaj. Da ubistvo nije bilo toliko besmisleno i nerealno prica bi bila mnogo bolja.

Price su na pocetku vise pesimisticke prirode sa losim ishodom, a najbolji primer za to je prva prica, Suma Brocelan, ovde prikazana. Kasnije je tema osvete dominantnija.

Medju boljim pricama su Solitudinis Morbus, Krull, Myetzko, Airoanguaq.

Svidja mi se to sto su (skoro) sve anti-ratne price locirane u WW1 a ne u Vijetnamu - sto bi se pre dalo ocekivati, pogotovo kod levicarski nastrojenih scenarista. Svako ko je imalo istorijski potkovan - a pritom objektivan tj nije pristrasan - zna da nema boljeg primera za ludilo, brutalnost i beskrupuloznu korupciju rata nego WW1. Da li neki scenarista bira WW1 ili Vijetnam da bi izigravao "anti-ratnog profitera" (tj da bi prikupljao poene izigravajuci moralistu na racun tudje patnje) sve govori o tom piscu: oni koji biraju Vijetnam su u 95% slucajeva zagrizeni komunisti kojima ne smeta rat kao takav vec im smetaju odredjeni ratovi npr oni vodjeni protiv levicarskih rezima. Nazalost, velika vecina stripofila (kao i sirih narodnih masa) nemaju ni predstavu da je u toku politicko-kulturoloski propagandni rat u kojima su oni kao citaoci obicni pioni i lakoverne ovce.

Jedini pravi problem s ovim izdanjem je sto je ljigavi urednik Fibre (inace komunista) odlucio da jednim udarcem ubije dve muve, odnosno da izbaci dva velika Toppi integrala u jednoj ogromnoj cigletini teskoj vise od 2.5 kile. I to za istu cenu kao da ih je objavio odvojeno, u dva integrala. Kakav covek trebas biti, koji mozak trebas posedovati da izbacis ovako dobar strip u jednoj ogromnoj cigletini od 570 strana kao da je u pitanju (neko marvelovsko) smece koje treba otaljati sto brze!

Da se razumemo, cak i Toppi integrali duplo manji od ovog imaju nekih 210 do 270 strana tj glomazni su tj sadrze po 4-5 albuma BD duzine. Medjutim, ovakva pokvarena taktika se Fibri nije sasvim isplatila, jer im je trebalo citavih 6 godina da rasprodaju ovaj integral, uprkos velikoj popularnosti Topija kao i relativno niskom tirazu. Za ostale Toppi integrale im obicno treba samo godina-dve da ih sve prodaju, cak i reprinti znaju da odu za samo godinu dana. Zato je Fibra kasnije izbacila Colt Frontier i Skriveno lice u uobicajenom fazonu sa po 4-5 albuma - umesto da su izbacili i ova dva kao jedan. Na svu srecu ove dve najnovije kompilacije Topija nisu bile nagurane u jednu ciglu.

Steta, jer SM u proseku sadrzi visi nivo crteza od gore pomenutog Colt Frontier. Citati ili prelistavati ovoliku cigletinu je prilicno zajebano, a i pretpostavljam da ce ovakva enciklopedijsko-gargantuanska "knjiga" da se brze raspadne kod cesceg citanja. Ako vec naguravas 500+ strana u jednu ciglu, onda barem snizi cenu... Klasican lopovluk.

Ako urednik Fibre ima imalo mozga (i morala), reprintovace SM, ali u dva odvojena izdanja kao sto dolikuje ovakvom stripu. Em ce na taj nacin da napali kolekcionare tj fibratore koji "moraju" da imaju bas sve od ovog izdavaca (da, to su kompletni idioti kojima jedan covek odlucuje sta ce da citaju), em ce fanovi Topija kojima je taj ogromni volumenator bio predebeo ili nemoguc (jer rasprodat) moci da ga nabave onako kako treba, po 250-300 strana.