Friday, February 7, 2025

Skriveno Lice - Toppi


SKRIVENO LICE
Vrsta: antologija 

Crtez/scenario: Sergio Toppi 

Izdavac: Fibra (2022)

Premijerno: 1977-2001

Dimenzije: 28.7 x 22 cm, HC

Br strana netto: 181

Tiraz: 600

Zanr: horor, egzotika, istorijski, ratni, fantazija

YU istorijat: nepoznato

Kolor? c/b

Politicki obojen? Povremeno levicarski.

Golotinja? Ne.

Rasprodato? Ne.

Crtez: 5-9/10

Scenario: 4-8/10

Ciljne grupe: esteticari, iskusni stripofili, starija publika 

Prednosti: zanrovi, tematike, originalnost, neobican i detaljan crtez

Minusi: steta sto nema kolora, neke price su lenjo nacrtane, povremeno levicarenje

Komunistički pizdavač Fibra, koji važi za ubedljivo najboljeg hrvatskog strip izdavača iako to nije, veoma retko izbacuje kvalitetne stripove - u smislu odabira naslova. Njihovi fanovi fibratori, koji se ponašaju kao sekta, imaju veliki fetiš za visok kvalitet papira kod ovog izdavača, a tu opsesiju sa kvalitetom papira projektuju na same naslove, duboko verujući da sve što Fibra izda mora da bude visokog kvaliteta, kako crtački tako i sadržajno. Međutim, velika većina naslova su im užasni, i u crtačkom i u sadržajnom smislu, a pogotovo ovom prvom. Glavni fokus Fibre je levičarska propaganda (zbog čega više forsiraju novije stripove), ogavne hipsterske škrabotine (koje najednom postaju "egzaltirana umetnost" samo zato što na njima piše "Fibra"), kao i američka ultra-komercijala (koja je prilično ukorenjena u marksizmu što je ovom pizdavaču fini bonus). Međutim, među svim tim bezbrojnim glupostima koje redovno izdaju svake godine su uspeli za samo desetak godina da objave velik deo Topijeve kolekcije. U dosadašnjih šest integrala ima nekih 1750 strana (neto), odnosno ekvivalent 40-ak francuskih BD-a! Stoga se niko ne bi mogao žaliti da nema dovoljno Topija na Balkanu. Prilično je glupo što nekih crtača uopšte nema na tržištu, npr Jacovitti ni od korova, dok se od drugih izbacuje sve i svašta, mada se ovo definitivno ne odnosi na Topija. Lepo je imati ovoliko Topija, ali tu postoji jedan nezanemarljivi minus: velika varijacija u kvalitetu crteža.

Topi zna crtački puno da varira te sam zato podelio njegov crtež na tri nivoa: prvi koji je najbolji, sa puno crnih površina, detalja i preciznijih linija, drugi koji je veoma solidan ali slabiji, i treći koji je prilično ofrlje i nedovoljno dobar, sa više belih površina i neprecizno nacrtanih likova. Recimo da je kec negde 9/10, dvojka 7/10, a trojka 5/10. Onako otprilike.

Price boldovane u crvenoj boji sadrze spojlere.

Prva priča, ujedno i jedna od dve duge, je Skriveno lice, a ovu priču bih ocenio dvojkom: ima nekih loših crteža ali ima i prilično dobrih. Papuance veoma dobro crta, dok je recimo omanuo na strani 10 sa pukovnikom čiju bih uniformu bolje nacrtao sa svojom nogom. A zadnji kadar te strane prikazuje vojnika koji izgleda kao patuljak: nije mi sasvim jasno o čemu se radi, koja je bila namera crtača... Nije u pitanju ptičija perspektiva prema tome ništa mi nije jasno. Priča je zanimljiva i ima finu egzotičnu i istorijsku lokaciju, ali ima omaške u logici. Kako je moguće da je baš brat od Skrivenog Lica poslat u misiju da se on odstrani? To mi je prevelika slučajnost. Niti je jasno kada je njegov brat Armin shvatio da je Skriveni njegov brat. Ili je možda znao od početka misije? Sasvim moguće, jer Armin je sprečio da kaplar upuca Skriveno Lice pre nego što je Skriveni poštedeo život Armina i kaplara - što je potencijalno mogao biti momenat kada Armin saznaje ili barem kreće da sumnja da je to njegov brat. Ali kao što rekoh, Armin sprečava ubistvo Skrivenog Lica pre tog događaja prema tome je morao da zna još ranije da je to njegov brat. A sa druge strane, kako je to mogao da zna kada mu to brat nije bio rekao pre nego što je postao odmetnik, a pritom ni nemački vojni vrh to nije znao. Na kraju se ispostavlja da je jedini razlog zašto je njegov brat odlučio da postane odmetnik bio taj što je neka ženska izabrala Armina umesto njega. Sve mi je to nekako tanko i nedovoljno, ova objašnjenja nisu dovoljno konkretna...

Druga priča, Köllwitz 1742, spada u prvu kategoriju jer nudi precizan, lep i detaljan crtež, verovatno najbolji u ovom integralu. Priča spada u domen ratne fantazije i dobro je napisana.

Tell El Aqqaqir 1943 je takođe ratna fantazija, za nijansu slabije ilustrovana ali sa solidnom pričom. Doduše smatram da je ova premisa mogla da se rastegne na duplo dužu priču, da bi se ušlo malo dublje u tematiku, da se bizarni preobražaj malo više analizira sa filozofske strane. Metamorfoza se odvila prebrzo a mi ne saznajemo kakav je to konkretan osećaj izazvalo kod žrtve. Uz taj fizički horor ne bi bilo loše da nam je dočaran i psihološki horor ovakve situacije.

Ta stvar koja korača uz mene je veoma slaba priča, iz dva osnovna razloga. Prvo, ne trpim levičarsku propagandu nikakve vrste. Ovo je najobičnija anti-američka glupost, koja ne sadrži ni trunku istinske prirode Vijetnamaca. Ko ih ne zna skupo ih plaća... a ovo se ne odnosi na prostituciju. Očigledno je da Topi uopšte nije bio upoznat sa ovim narodom, a ni sa ovim ratom. (Levičarska pretpostavka da su ljudi svugde isti je notorna simplistička glupost. To ti je ono kad levičari licemerno promovišu "diversity" a uopšte ne veruju u različitost, ni u kom obliku.) Nijedna invaziona vojska nisu cvećke, ali u poređenju sa trulom prirodom svojih neprijatelja maltene kao da su i to bili, u nekom veoma relativnom smislu... Ovo je slično onim silnim politički korektnim vestern pričama u kojima su Indijanci plemeniti spiritualisti prepuni mudrosti i uzvišenih facebookovskih citata, dok su evropejski naseljenici u suštini demoni iz pakla. Opet ta jeftina komunjarska crno-bela raspodela zaraćenih strana na one bezgrešno dobre i one kompletno loše. Osim komunjara to rade samo mala deca, jer su inteligentni ljudi i odrasli svesni da se istina najčešće krije negde u sredini i da su stvari retko tako jasne i jednostavne, pogotovo kod oružanih sukoba između naroda ili nacija. Međutim, Topi ovde nije preterivao kao što su to radili holivudski marksisti tipa Oliver Stone ili John Frankenheimer. Drugo, priča se naglo završava bez ikakve zadovoljavajuće poente, a to je nešto što nije retko kod Topija. Stiče se utisak da je ponekad započinjavao priče bez unapred oformljene predstave kako će da ih okonča, a to bi neretko dovodilo do toga da ne može da osmisli dobar završetak pa zato odlučuje da okonča priču s nekim inferiornim navrat-nanos zaključkom - koji možda i deluje mudro ili sofisticirano onim glupljim i naivnijim čitaocima koji sebi dozvoljavaju da ih Topijeva pomalo naduvana reputacija remeti u objektivnoj proceni. Priča se završava time što mi saznajemo da je dečak "naučio šta je strah". Jak mi qrac od priče. Kao da dečak od šest-sedam godina nije upoznao strah i od pre, pogotovo s obzirom da živi u surovoj divljini. Nije ovo neki mali razmaženi pronoun gilipter koji odrasta u Beverly Hills-u pod okriljem dekadentnih roditelja koji rade u nekom smrdljivom holivudskom studiju, pa do još i poverujemo da je toliko zaštićen da ne zna za strah. Ma šta nam ne napriča, Serđo: dečak nije znao za strah sve dok zli Amerikanci nisu ušli u zemlju? Kakva dramaturgija i bespotrebno preuveličavanje. Velika ironija je da bi klinja ionako vrlo ubrzo naučio šta je strah, i bez Amerikanaca - i to pravi strah - jer su komunisti bili zavladali Vijetnamom. Međutim o toj posleratnoj eri Vijetnama ama baš niko ne priča: nema knjiga ni članaka o tome, a još manje filmova i pesama... Zašto? Zato što je komunistički Vijetnam bio totalni neuspeh u svakom smislu, ekonomskom kao i u društvenom, a to zapadni levičari nisu hteli da saznamo jer bi onda ispalo da su Amerikanci bili u pravu. Zapadna levica mrzi Ameriku i zna duše, čak i ona iz Amerike. Pogotovo ona iz Amerike... A na čelu te anti-američke levice koja potiče iz Amerike su lažovi i propagandisti kao što su Michael Moore, Noam Chomsky, Jon Stewart, i manje-više čitav vrh Demokratske stranke.

Čisto da podsetim one koji su neupućeni u istoriju te veoma debilno/naivno misle da iz stripova mogu da je uče: u Kambodži 70-ih je marksistički režim Pol Pota izgenocidirao četvrtinu čitavog stanovništva, i to za samo tri godine vladavine! (Holivud je napravio samo jedan veći film na ovu temu, jer da su u pitanju bili fašisti bilo bi sigurno na stotine filmova o Kambodži. Selektivna istina, selektivna pravda...) Kina, koja se još uvek nalazi u vlasti komunjara i u kojoj i dalje pod punom parom rade stotine (ako ne i hiljade) koncentracionih logora, je izgubila između 40 i 60 miliona svojih stanovnika u masovnim mučenjima, izglađivanjima i ubistvima, od kraja 50-ih do ranih 60-ih tj u veoma kratkom roku. Da li se levičarski History Channel ikada bavi ovom temom? Možda jednom u 15 godina, dok o Hitleru palamude svakodnevno u 55 emisija, kao da je on bio jedini zlikovac u istoriji čovečanstva. Nije čak bio najveći ni u 20. veku, ali pošto se smatra fašistom samo se o njemu baljezga - a pritom niko ne želi da pominje da je on bio socijalista! Odnosno da su fašisti usko povezani sa komunizmom. O Severnoj Koreji ne treba ni da pričam, u tu tematiku su valjda čak i najveći i najnaivniji imbecili upućeni... Ili se možda varam? Da skratim veoma dugačku i nasilnu priču, strategija Amerikanaca i Zapada da obuzdaju širenje komunizma u Aziji nije bila pogrešna. Mešanja i vojne intervencije u Vijetnamu i Koreji su bile bazirane na pretpostavki teorije Domino Efekta, odnosno sasvim razumnoj i logičnoj ideji da ako jedna zemlja padne u ruke komunista da će mnogo više njih da slede taj primer. Da se Amerikanci nisu umešali to bi se i desilo u mnogo većoj meri, i u više azijskih zemalja. Da li su neke stvari u tom sukobu Zapadnjaci mogli pametnije i bolje da urade? Nesumnjivo. Ali posle bitke svi su genijalci i generali. Lako je sada srati o tome, pogotovo debilima i psihopatama koji mrze kapitalizam i Amerikance pa su im oni ionako krivi za sve: udari li zemljotres na Marsu, i za to su automatski okrivljeni Reagan, Bush ili Trump (zavisno od ere). Što je najgore, taj deo Azije je u međuvremenu potvrdio da se vrlo teško rešava ekstremističkih režima kao što su na primer komunistički. Istočna Evropa se rešila te bede (s tim što je sad to isto ludilo zahvatilo "demokratsku" Zapadnu Evropu haha!), čak su se i mnoge afričke i južnoameričke nacije uspele osloboditi komunista - makar na neko vreme - međutim na Dalekom Istoku se pokazalo da kad jednom zavlada komunizam (ili neko drugo masovno ludilo) da ga se narodi tih zemalja nikako ne mogu ili ne umeju rešiti bez tuđe intervencije. Kina, ukoliko se ne desi neko neverovatno čudo (npr antikomunistička invazija vanzemaljaca iz neke daleke galaksije), će biti komunistička i narednih 10 miliona godina, ukoliko takva jedna nacija uopšte opstane i približno blizu te cifre, odnosno zavisno od toga koliko će dugo čovečanstvo kao celina da preživi... Slično važi i za Severnu Koreju, još jedan totalno izgubljen slučaj: ne postoji ni najmanji nagoveštaj da se nešto u toj propaloj državi može promeniti, a da ne uključuje mogućnost nuklearnog rata. Prema tome, moralisanja levičara kao što je Topi su se pokazala kao praznoglava i neopravdana, a oduvek su bila vrlo očigledno i pristrasna tj neobjektivna. Ko se ne razume u internacionalnu politiku i istoriju ne bi trebalo da piše stripove koji se baziraju na te dve oblasti... A opet, poznato je da budale misle da su eksperti u svemu. Topi je daleko bio ubedljiviji i kvalitetniji u svojim pričama kada je bio realan i suroviji, odnosno kada nije idealizovao domoroce i lokalce već kada je ljude svih meridijana prikazivao cinično. Ja da se bavim pisanjem ovakve vrste priča u nekom istorijskom kontekstu, izbegavao bih pristrasnost koliko god mogu kao i podelu zaraćenih strana na dobre i loše. Uglavnom to ne funkcioniše, barem ne što se tiče inteligentnih čitaoca... Na svu sreću, nisam do sada naišao u svim ovim integralima na neku priču o Španskom Građanskom Ratu, jer mogu misliti kakve bi tek tu budalaštine bile: ovaj konflikt, koji je bio ekstremno prljavo vođen sa obe strane (a kako bi i bilo drugačije: fašisti protiv komunista), se redovno prikazuje kao nešto veoma crno-belo, kao rat između dobra i zla, u kojem naravno komunisti igraju ulogu dobrice... Kako bi i bilo drugačije kad komunisti drže skoro sve zapadne medije danas? Pobednici pišu istoriju, ali Boga mi se može reći i da vladari pišu sadašnjost.


Nahim iz 1993. se bavi bosanskim ratovima. S obzirom kada je ova priča napisana, mogla je biti mnogo gora u tom nekom političkom smislu, jer tada je verovanje da su Srbi krivi za baš sve bilo na svom apsolutnom vrhuncu. Zapadnjaci kada se bave balkanskim ratovima 90-ih uglavnom lupetaju gluposti i pokazuju skoro uvek da uopšte ne razumeju taj konflikt niti da su iole upućeni u mentalitet ovog regiona - što je uglavnom preduslov da se ovi konflikti razumeju. (Doduše ni Hrvati, "Muslimani" i Srbi kad diskutuju o ovim ratovima uglavnom ne zbore ništa pametno. Sve tri strane su toliko pristrasne i zadojene lokalnom propagandom da ništa ne mogu objektivno da analiziraju: njima su uvek svi drugi krivi, što je sindrom infantilnih naroda.) Gotovo su uvek anti-srpski nastrojeni, što je budalaština jer Hrvati i "Muslimani" definitivno nisu popili sav moral iz tih ratova; Nemci su bili glavni anti-Srbi zato što su im Hrvati bliski saveznici (oduvek bili), a na primer Amerikanci su takođe zastupali ovakvu pristrasnost uglavnom zato što njihova levica dominira kulturom i politikom a to podrazumeva zaštitu svih Muslimana u svim konfliktima, mada je dodatni razlog bio i to što je Milošević kao zadrti fašistički komunista bio okrenut Rusima. Kao što već pomenuh ranije, u građanskim ratovima skoro nikada nema nevine strane i psihopatske strane: takva isključivost ne postoji jer su sve strane zločinačke. Da bi se borilo u građanskom ratu svaka strana mora da igra jako prljavo, inače rizikuju da odmah izgube konflikt. "Mi ćemo da budemo fini i nećemo da saspemo onu školu sa mecima": takvih stvari nema, su bajke za malu decu. Na sreću, Topi nije napravio tipičnu grešku pa da "muslimanske" vojnike načini svecima. Međutim, zameram mu lik babe koja trabunja kao neki balkanski Gandi. Njen dijalog se svodi na palamuđenje i moralisanje, ali ne mudro već ono jeftino. Preferiram realu, dok mi je taj neki klišeasti idealizam veoma dosadan i glup. A ne volim ni da mi se pridikuje. Takođe se ne slažem sa karakterizacijom lika zvanog Vlado. On je neki srpski snajperista, psihopata koji nedužne civile ubija čim pokušaje da dođu do vode, međutim čim prepozna svog starog druga, muslimanskog klinca protagonistu, Vlado pokaže neku apsurdno humanu stranu: čak i kad biva ozbiljno ranjen - i to usled Nahimove nesmotrenosti - on ima prisebnosti i motivacije da klinca upozori da mora da što pre pobegne odatle zbog bombi, umesto da popizdi na Nahima zato što je zbog njega ranjen! U pravom životu, ovakav jedan snajperista psihopata ne bi mario za klinca 0%, a pitanje je i da li bi uopšte mogao da razvije neko čvršće prijateljstvo s bilo kim. Čak bi ga možda i upucao ili makar udario da mu se "osveti" što je zbog njega smrtno ranjen. Takav je realan život, a ne kao u ovim bajkama koja bi da budu dokumentarne prirode. Završetak priče nije loš, pogotovo s obzirom kako je kadriran tj zanimljivo i efektivno. Topi često dobro započne priču ali je loše okonča, dok je u ovom slučaju maltene obrnuto.

Ne verujem da je uopšte slučajno što je jedan kadar baš iz ove bosanske priče bio izabran od strane hrvatskog vlasnika Fibre, da bude u uvodu albuma u gro planu. Još i te kako njemu odgovara sadržaj ovakve vrste, a zna se na šta mislim time...

Crtež je od ovih prvih pet priča najslabiji, pripadajući trećem nivou. Nema mnogo senčenja, detalji su oskudni, mnogo više belih površina, a linije su mahom užurbane, krivudave i ružne. Topi prve klase i Topi treće klase su poprilično udaljeni jedan od drugog, i mene zato fascinira kada neki stripofili to uopšte ne primećuju. Njima to sve dođe isto, u smislu da Topi nema nivoe već da je uvek brilijantan. Ima vrlo malo strip crtača koji su tokom svojih višedecenijskih karijera bili konstantni, odnosno na istom ili veoma sličnom visokom nivou. Takvi mogu da se nabroje na jednu ruku. Starost, lenjost, suludi vremenski rokovi i drugi razlozi dovode do toga da mnogi crtači krenu da padaju u kvalitetu, ponekad brzo ponekad postepeno, mada postoji i obrnuto: crtači koji su vremenom sve bolji i bolji, na primer André Franquin, Uderzo, i Tabary. Sva trojica su karikaturni crtači francusko-belgijske škole, a takvi su najčešće poboljšavali stil vremenom. Sva trojica su takođe levičari, ali to je već neka druga priča kojom sam se već pozabavio na svojoj listi Top 100 Najboljih Crtača Svih Vremena, a na kojoj se nalaze sva trojica, pa i Topi...

Skrivene stvari je prilično kratka i trapava priča. Poente kaobajagi ima, ali ona se pojavljuje niotkud posle nekolicine skoro nepovezanih strana. Poenta je da su ljudi još uvek krvožedni (pogotovo levičari hehe), a time je Topi zaista otkrio rupu na saksiji. Crtež je iz kasnijeg doba te je lenji i slabiji od onog najboljeg. Negde oko dvojke ili trojke je, ali bliže trojci... Da je ova priča u koloru bila bi daleko bolja. Kvalitetan kolor, kakav je praktikovao Topi a i generalno kolor te pred-kompjuterske ere, još i te kako može prilično da poboljša slab crtež.

Priča Kaput Svetog Martina je predvidljiva u smislu da znamo da će šuma zaštititi decu, sem što je twist donekle zanimljiv. Ipak samo jedna skromna priča sa još skromnijim crtežom, jer bila bi daleko zabavnija da su progonitelji bili iskasapljeni. I da je ubačen kolor da poboljša osrednji crtež, naravno...

Toskanska bajka je druga i finalna dugometražna priča u ovom integralu. Dođe kao epizoda iz Zone Sumraka. Kod tog serijala postoje maliciozne epizode, kao i one koje su čisto sentimentalne. Ova priča spada u tu drugu kategoriju. Crtež je otprilike slabija dvojka, jer sadrži taj kasniji lenji stil, mada je većina likova veoma dobro prikazana. Glupo je što je glavni lik najdosadnije i najslabije nacrtan. Niti mi je jasno zašto Topi nije izabrao mlađeg čoveka da naglo ostari. Scenografija nije ništa posebno, osrednja je. Generalno govoreći je scenografija velik problem kod Topija kada nije crtao na nivou keca: tada baš kolor dosta fali. Na primer uopšte mi se ne sviđa kako crta šume i doline, ukoliko baš nije bio na visini zadatka odnosno nije se bio maksimalno potrudio. Crtanje likova i životinja mu je uvek bila mnogo jača strana i tu je ređe felerisao.

Naredna priča Ima li šta tričavije dođe kao neka veoma kratka slikovnica, veoma solidno ilustrovana. Ovo jedva da je strip. Oskudna i tanka radnja je pomalo konfuzno predstavljena, priča više dođe kao neki filler.

Poslednja priča, Roland će doći, napokon nudi crtež približan Topijevom najboljem; ocenio bih ga negde između keca i dvojke. Priča je interesantna, mada pomalo smušena, a završetak totalno nezadovoljavajuć: niti je jasno šta se zbiva, niti je ovo pravi kraj priče. Šta bi sa osvetom viteza pretvorenog u vrapca? Radnja podseća na neke priče iz Šaraz-de, ali sa završetkom koji više dođe kao neki geg, s tim što publika ne dobija uvid o kakvoj šali se radi. Nedovoljan je taj fazon sa lutkarima.

I u ovom izdanju ima previše bačenih strana. Zvanično ima 224 strane, a zapravo samog stripa ima 181. Koga bre oni zajebavaju? Između svake dve priče ubačene su tri ili čak četiri strane, nešto što nikako ne mogu da shvatim. Jedna prazna strana između bilo koje dve priče, bez obzira da li su kratke ili dugometražne, je sasvim dovoljno, a u to ne računam naslovnice - kojih ovde ionako nema. Između svake dve strane ubačena je dupla "negativ" strana bazirana na nekom konkretnom kadru iz naredne priče: em izgleda ružno i neinteresantno em je previše bačenog prostora. Kad već pravite cigle od preko 150, 200 strana u A4 formatu, onda se bar potrudite da bude minimum bačene tonaže. 224 i 181! To je idiotizam na kvadrat, a i diže cenu albumu. A pritom je u pitanju tobože levičarski izdavač koji bi kaobajagi trebalo da se brine za zaštitu životne sredine, odnosno da se ne ponašaju sa papirom kao da raste na drveću... OK, ovo je mala jeftina šala, jer ako je ovaj izdavač retardiran mogu onda i moje fore da budu glupave kad se bavim njihovim izdanjima...

Da sam ja izdavač nikako ne bih sebi dozvolio da postanem pizdavač. Ne bih izbacivao hipsterska sranja, ne bih se fokusirao na levičarska govna, a definitivno bih u većim integralima objavljivao samo strip: samo po jedna prazna strana između svake dve priče, a ukoliko ima naslovnica samo jedna prazna strana pa onda naslovnica za narednu priču, i sa što manje propratnih tekstova. Neki albumi imaju čak i do 30-40 strana ekstra materijala, razne budalaste i pretenciozne analize! Koga to zanima? Ko to čita? Sigurno ne više od 5% kupaca. U konkretnom slučaju Fibre, većina njihovih kupaca ne čitaju ni strip a kamoli dodatke, a nekima treba pet godina da napokon pročitaju nešto što su kupili odvajkad. To su uglavnom poličari, kolekcionari, ređe čitači. Uostalom, ko još može da čita te silne gluposti koje ovaj izdavač izbacuje? Ko želi navelika i naširoka blebetanja i filozofiranja o autoru i njegovim stripovima neka lepo ode na internet gde može naći pregršt loših analiza i baljezganja te vrste... Stripofilizam je nekada bio daleko manje pretenciozan, odnosno to uopšte i nije bio. Ali zahvaljujući kompleksašima sada maltene svaki strip (odnosno "grafička novela") mora da se podrobno analizira u smislu svojih (ne)postojećih sociopolitičkih značenja i poruka. Ne bi me čak ni čudilo da postoje fibratori koji preskoče strip a pročitaju uvodne tekstove. Blago idiotima...


Wednesday, February 5, 2025

Konan Divlji Mač Simerije 7



 KONAN - DMS 7
Vrsta: 7. integral 

Crtez: Buscema, DeZuniga, Colon, Jansen, Rubinstein, Kane

Scenario: ???

Izdavac: Darkwood (2014)

Premijerno: kasne 70-te ili rane 80-te

Dimenzije: 34.4 x 24.8 cm, HC

Br strana netto: 345

Tiraz: 1,000

Zanr: epska fantastika, avanturisticki

YU istorijat: -

Kolor? c/b

Politicki obojen? Ne.

Golotinja? Da, ali "samo" grudi. Cenzura ili ne, ipak je ovo Marvel.

Rasprodato? Da.

Crtez: 6-8/10

Scenario: prva polovina 8/10, druga 3/10

Ciljne grupe: sirok spektar (svi citaju Konana) 

Prednosti: velik format, crtez, zabavne price bez uobicajenog marvelovskog moralisanja, Gil Kejn ne uspeva da unisti svoju epizodu

Minusi: jedna losa prica u nastavcima, stripurdu od 2.4 kg je tesko citati duze vremena (cigla) 


Jedini pravi kreativni uspeh Marvela je Konan, a pritom ovaj lik i nije njihov već ga je stvorio Robert Howard. Štaviše, posle samo sedam brojeva Stan Lee je hteo da obustavi serijal zbog slabije prodaje, a Konan je nastavljen samo zbog insistiranja Roj Tomasa, koji je očigledno imao daleko bolji njuh za biznis a kamoli za kvalitet - a da ne pričamo da je superioran scenarista u odnosu na legendarno lošeg Lee-a. Ovaj kreten je pisao dijaloge i priče na nivou (retardirane) petogodišnje dece, stoga je velika sreća što nije bio ni na koji način umešan u ovaj serijal jer bi ga nesumnjivo upropastio. Kao što je pomogao da se upropasti američka stripska scena sa popularizacijom superklovnova u helankama... On superheroje nije izmislio, ali od njih jeste napravio ogroman uspeh - na uštrb kvalitetnih stripova. S obzirom na njegove veze i "pedigre" prosto cudi da nije radio u Holivudu kao jedan od bezbroj ljigavih producenata inferiornih filmova.

Stari Konanovi serijali iz 70-ih i 80-ih su mahom odlični, sa daleko zanimljivijim radnjama i boljim likovima nego superherojske idiotarije, a i crtači koji su radili na ovom serijalu su u proseku mnogo bolji. Kod Konana se zatiče puno senčenja, detalja, mnogo više brige o kvalitetu crteža. Dva velika negativna izuzetka postoje naravno, a to su Gil Kane i Barry Windsor, koji su katastrofalni, čak toliko loši da ne bi mogli ni da crtaju superherojadu. Način na koji su crtali Konana i ostale likove se graničilo sa početničkim, a to pogotovo važi za Kejna.

Svako ko ima iole mozga smatra da je Konan ubedljivo najbolji proizvod Marvela, odnosno najbolji proizvod američke komercijale, bar što se te ere tiče. Zato što nije superheroj? To je definitivno jedan od ključnih razloga. Konan se ne oblači kao cirkuski klovn, ne morališe, ne baljezga o drugim superherojima, ne patetiše o svojem mračnom detinjstvu, ne izigrava dobricu, nije pacifista, ne pravi dugačke uzvišene govore, uglavnom nema puno milosti, i kao lik je trodimenzionalniji od velike većine superheroja koji maltene dođu kao parodija stripskog heroja. U svakom pogledu je ovaj serijal superioran u odnosu na sve Marvelovske i DC-jevske kreacije. Kapiram da se većina ljudi neće složiti sa ovim, ali kapiram i da su većina ljudi kompletni idioti koji poseduju sitne pileće mozgove. Uostalom ovo je zlatno pravilo za sve: kad bih naveo najbolje rok i metal grupe svih vremena, ni tu se većina ne bi složila uopšte, jer većina skoro nikada nije u pravu. Većinu (bez obzira da li onu tihu ili glasnu vecinu) čine džiberi, debili i ljudi operisani od ukusa, a to je glavni razlog zašto je mainstream prepun smeća, u svim oblastima umetnosti i zabave. A tu ne izuzimam ni fanove Konana, jer većina njih uopšte ne ume da pravi razliku između starih dobrih serijala iz 70-ih i 80-ih i onih mnogo kasnijih kao na primer onih francuskih govana i ere Dark Horse Konana koji smrdi sve do Bombaja. Francuzi Konana crtaju kao da je lik iz Disney-a, a pretpostavljam da ni scenariji nisu išta bolji... Uostalom većina Konanovih fanova skupljaju i gluposti kao što su Batman, Spiderman i ostale pizdarije namenjene stripofilima veoma niskih kriterijuma i već pomenutih pilećih mozgova. Samo zato što je neko fan Konana ne znači ništa, kao što ništa ne znači ako je neko fan Metalike ili Stenli Kubrika. Odnosno ne mora ništa da znači...

Serijal Divlji Mač Simerije tj Savage Sword of Conan je najbolji u čitavom Konanverzumu, a Darkwood je do sada izbacio 10 integrala. Nažalost, taj zadnji deseti je izbačen pre skoro 10 godina što znači da nije toliko verovatno da će ga nastaviti, a trebalo je biti čak 30 tomova. Suviše su zauzeti izbacivanjem inferiornih Konan serijala da bi se napokon opet pozabavili sa ovim...

U njihovu odbranu, mučili su se da rasprodaju zadnjih nekoliko brojeva, koje su potom delili maltene za džabe. Razlog tome bi mogao da bude nezgrapni i preteški format. Za "poličare", odnosno za fetišiste koji se lože samo na izgled stripova na policama, ova izdanja su fantastična. Međutim nisu baš prikladna za čitanje. Nisam nimalo srećan što su se odlučili na ovakve cigletine, svaka od kojih je negde tri-četiri kilograma. Mogli su slobodno da upotrebe neki lakši papir, ukoliko je to finansijski bilo izvodljivo, i/ili da izbace 200-250 strana po broju što bi dosta olakšalo čitanje - mada bi onda i džep bi bio znatno "olakšaniji" time.

Kao što rekoh, uprkos kvalitetu serijala zadnjih nekoliko brojeva su se vrlo slabo prodavali te je Darkwood morao maltene da ih deli džabe. Na primer brojeve 7, 8, 9 i 10 sam platio samo po 1.000 RSD, što je zaista zabadava. U neku ruku sva sreća što se nisu dobro prodavali jer sam tako uspeo da nabavim svih svojih osam brojeva za relativno pristojnu cenu od ukupno 13.000 RSD, a čitav komplet se vec godinama prodaje i za više od 400 EUR. Fale mi samo brojevi 1 i 4, ali s obzirom da u prvom broju dominira nesposobni diletant Barry Windsor nisam ni mnogo propustio što nemam keca... Ovom prilikom takođe upozoravam na trojku u kojoj dominira Gil Kane. Skoro pola tog albuma je on naškrabao. Naravno da sam morao da preskočim sve te epizode, jer mi je mučno da čitam strip sa tako katastrofalnim crtežom u kojem Konan i svi ostali likovi izgledaju kao neki kreteni.

Moguć razlog za slabu prodaju je "visoki" tiraž od 1.000 primeraka. (Tužno je i jadno što ovakva cifra pokriva čitav Balkan, znači nekih 20 miliona ljudi. Niko više ne čita knjige, a još manje stripove...) Mada, ni ova teorija ne pije vodu sasvim jer Darkwood sada redovno rasprodaje sve svoje nove Konane u tiražima od 750. Da li ovo znači da je Konan postao popularniji u međuvremenu? Nadajmo se. I nadajmo se da će nastaviti ovaj serijal umesto da se zatrpava tržište sa inferiornim novim serijalima od kojih neki potiču iz evropske produkcije. Evropljani jesu generalno superiorni u odnosu na Amerikance što se stripa tiče, ali to ne važi za Konana...

A opet postoji i tu neka sumnja s moje strane... A to je sumnja da Darkwood štampa daleko manje od 750, iz kojeg god razloga. Zašto bi navodili pogrešne cifre? Da sami sebi dižu rejting? Ne razumem se u izdavaštvo niti u izdavačko muljanje i prevare, tako da nemam nijedno potencijalno objašnjenje. U zadnje vreme im treba samo nekoliko meseci da rasprodaju svakog Konana, što mi deluje nemoguće, barem sa tim tiražom. Ne znam, možda grešim, možda je zaista popularnost serijala skočila na Balkanu. Međutim, u tom slučaju zašto se onda nisu rasprodali i Konani od Čarobne Knjige? Izdali su pet albuma u veoma sličnim tiražima, a samo se prvi od njih rasprodao i to tek posle nekoliko godina. A ti smrdljivi ČK integrali nisu crtački ništa lošiji od ovih novijih Darkwoodovih. Nije mi jasno šta se tu zbiva, ali zasigurno znam da je Darkwood i pre muljao i lagao u vezi određenih tiraža. Na primer Skalpirani, serijal koji je navodno štampan u tiražu od 1.000 komada za svih pet integrala. Uprkos tome, keca i dvojku su morali maltene za džabe da dele dok su se ostala tri broja relativno brzo rasprodala. Tu je nešto definitivno smrdelo, a bilo je vezano za lošu finansijsku situaciju Darkwooda u tom periodu, kada se šuškalo da nisu imali dovoljno para da isplate štamparije te nisu dobili željene tiraže nekih izdanja.

Konan u ovom serijalu ima nekih 40 godina ili više, dok je recimo u Konan Hronike u svojim 20-im. Konan Hronike je drugi najbolji serijal, ali je u boji je za razliku od ovog. Scenariji su nešto slabiji od DMS, ali je crtež uglavnom veoma dobar, odnosno uglavnom kada je John Buscema bio zadužen za njega, što naravno podrazumeva i inkera Ernie Chana, koji je po meni čak i bolji od Bušeme. Chan se u DMS pojavljuje sporadično, dok u Hronikama dominira, a to važi za integrale 4-7. Darkwood je izbacio samo prvih šest integrala, od nekih 16-17 mogućih, ali planira da izbaci sedmi ove godine. Da li će se to zaista desiti, ko bi ih znao... Što se Hronika tiče, peti i šesti integral su imperativni, kao i taj sedmi koji tek treba da izađe, dok su prva tri za zaobilaženje. U prva dva dominira Barry Windsor što znači da je crtež grozan. U trećem je Bušema ali u svom slabijem izdanju, dok je u četvorci veoma očigledan boljitak u crtežu, a onaj najizvanredniji crtež tandema Bušema-Chan se nalazi kao sto rekoh u brojevima 5, 6 i 7. Brojevi 8 i 9, ako ikada izađu ovde, će biti pod dominacijom Gil Kejna te su za izbegavanje u širokom luku. Ako/kad sedmi izađe, kupujem ga smesta i to po punoj ceni ako treba, dok osmicu i devetku ne bih uzeo ni za 100 RSD. Jebiga, nisam džiber pa da mi loš crtež ne smeta... Meni je samo bitno da izbace tu sedmicu a posle nek rade šta hoće...

Što se tiče ove sedmice iz DMS serijala, prvih nekoliko priča u ovom integralu su veoma dobre, ali zatim sledi veliki pad od 175. strane, kada kreće jedna mamutska priča u nastavcima. Više je nego očigledno da je ovakav jedan dalekosežni, previše ambiciozni, scenario bio prevelik zalogaj za diletante kao što su Sprag de Kamp i Lin Karter, scenariste (?) ovog sranja. Od priče su napravili ne samo tešku glupost već i netipičnu smaračinu. U prvih 50-ak strana Konan nije ništa do neka tupava naivčina koga prejebavaju raznorazni izdajnici i špijuni. Prva notorna glupost je način na koji neki feminizirani tip dobija ključne informacije od Konanovih ljudi: suluda slučajnost da se on baš tamo negde nađe i da prosto nekako namiriše nešto bitno i zanimljivo, kao da je neki čarobnjak - a nije: previše apsurdno da bi pilo vodu. Veoma jeftina fora, nedostojna ovakvih scenarista. (Ko god da su...) Da stvari budu još gluplje, taj lik malo kasnije odjedanput postaje ambasador zlikovačkog kralja! Idiotizam na kvadrat. A tu je i neka čarobnjakova kurava koja zajebe Konana time što stekne njegovo poverenje - odviše lako, kao da je Konan ekspert u sisanju vesla a ne u mozganju i ratovanju. Međutim, ovo nije pravi Konan; u ovoj priči on je jedna obična budala. Ovo je neki inferiorni Konan, verovatno daleko sličniji modernim verzijama ovog lika. Te serijale ne čitam, jer su uglavnom smrdljivo nacrtani, tako da ne bih znao zasigurno... Ali pretpostavljam da je tako, i da je taj moderni Konan verovatno još i politički korektan a to znači da je jedna obična pičcckica. Možda grešim, ali najverovatnije ne jer su te serijale radili Francuzi i Amerikanci u ovom veku. U veku kompletne levičarske retardiranosti i bezgranične propagande...

Problematičan je i pejsing priče: desetine strana su protraćene kompletno dosadnim strateškim baljezganjima u kojima razni generali i oficiri naširoko i navisoko palamude o militarnim taktikama (slika gore): o tome kako da napadnu, kako da se brane, kuda će poslati ovu ili onu vojsku... Predosadno. Možda je ovo zanimljivo fanovima strateških igrica, ali ja pretpostavljam da su oni u sitnoj manjini. Fanovi Konana ne uzimaju ove avanture u ruke zbog takvih suvoparnih dijaloga, već da vide i pročitaju nešto zanimljivo - a to podrazumeva i jaču dozu akcije. Preopširno blebetanje jednostavno ne ide uz ovaj serijal, pogotovo kad je dijalog kompletno lišen humora i ne sadrži ništa zanimljivo. Od svih (za sada izdatih) 10 tomova ovo je vrlo verovatno ubedljivo najgori scenario.

Na strani 248 špijunska kurava uhodi čitavu jednu vojsku a da je niko ne primeti! Pritom je dovoljno blizu da može da čuje šta pričaju! Ovo je zaista uvreda za inteligenciju svakog čitaoca, pa čak i onih najglupljih... Na strani 253 neki uhoda stiže na teritoriju na kojoj i oko koje se nalazi nekoliko vojski, hiljade i hiljade ljudi. Uprkos tome je neprimećen!

Gluposti se nizaju vrtoglavom brzinom, u totalnom kontrastu sa razvučenom radnjom... Na strani 255 kurava zlog čarobnjaka ponovo uspeva da nekog bitnog lika pokuša da ubije otrovom, i to na način koji je kompletno retardiran: ovu totalno nepoznatu ženu straža pušta u šator svog vojskovođe, a ona onda vadi bodež i ubija ga. Tek tako. Politička ubistva - nikad lakša. Rezon je da nije dovoljno dobro pretresena "jer je žena", a onda ona sama lupi kako je bodež "sitan" odnosno neprimetan za stražu - a na crtežu nož deluje da ima najmanje 30 cm! Pa gde ga je sakrila, u neku čarobnjačku bulju veličine pećine?

Ali to nije sve... Nakon što je đeneralisimo ubijen u šatoru se gasi svetlo, a stražari to interpretiraju kao da će general da krene da prca tu žensku, i zato odlučuju da bi bilo najbolje da ga ne ometaju! Ovakve idiotarije ni najnoviji holivudski filmovi ne bi ubacili, možda čak ni Bonelijeve pizdarije kao što su Kapetan Miki ili Teks.

Na strani 284, zli čarobnjak nudi kuravi da postane njegov zamenik uprkos tome što se ona uopšte ne razume u čarobnjaštvo, a što je još gore/gluplje uprkos tome što je samo par minuta ranije bio toliko besan na nju da je hteo da je ubije. Scenario toliko loš da ga verovatno ni oni mizerni francuski kvazi-konani ne mogu "nadmašiti". Naravno da je scenarista na silu hteo da zadrži devojku u priči, jer realno ona nije mogla da ima nikakvu više ulogu tu: niti je mogla ponovo da napadne Konana, niti je vojskovođa, niti deo ičijeg političkog vrha. Prema tome suvišni lik u ovom delu priče. Ali eto, luzerski tandem Kamp i Karter (ili ko već) nisu mogli da smisle ništa pametnije jer su očigledno bili pijani ili na nekim teškim drogama...

Već na sledećoj strani, 285, ide naredna glupost: Konanov savetnik korektno interpretira naglu promenu vremena kao čarobnjaštvo, međutim Konan je skeptičan u tu teoriju jer kako kaže je retko video da čarobnjaci poseduju neku posebnu moć. Ovo je kompletni kretenizam, jer ovo je Konan u svojim 40-im, a to znači da bi trebao da bude daleko mudriji Konan od onoga u 20-im koji se btw u svakoj drugoj epizodi borio protiv veoma moćnih magova. Znači ne samo da je priča retardirana već se i lik i delo Konana kao glavnog lika totalno ukaljava odnosno ne poštuje uopšte. U pričama standardne dužine Konan retko pravi gluposti a još ređe lupeta gluposti.

Strane 286 i 287 su ekstremno dosadne, i sadrže isključivo ponovno kenjanje o strategijama i ratnim taktikama. Tako nešto se skoro nikada ne sreće u drugim, normalnim, kratkim epizodama, već bi se ovakve strateške odluke sumirale u jednoj ili dve rečenice. Ovako detaljno naklapanje me podseća na stare holivudske B movies u kojima likovi često detaljno serendaju o stvarima koje su totalno nezanimljive publici i nebitne za radnju.

Na strani 316 Konan kaže: "pojava se izgubila na obzorju, ali svejedno dobar pokušaj". Međutim u prethodnom kadru je sasvim jasno da se pojava nije izgubila a da je pokušaj ubiti je strelom bio u najboljem slučaju patetičan.

Čovek bi mislio da će barem veliki finale biti dobar, međutim to nije slučaj. Od četiri glavnih zlikovaca samo JEDAN biva kažnjen - i to posle okolišanja od strane Konana! Glavni psihopata ovog smrdljivog epa, ludi kralj sličan Kaliguli, je isprva pošteđen od Konana samo zato što je ovaj preklinjao da ne može da ubije nenaoružanog čoveka. Kakav tupavi kliše! Budalaština na kvadrat. Kralj potom s leđa pokušava da ubije Konana (još jedan veliki kliše) i naravno onda ga je tek Konan dokrajčio. Konan je ZNAO kakva je zverstva činio ovaj kralj i uprkos tome je hteo da ga poštedi! Zato sam i bio pomenuo da je verzija Konana prikazana u ovoj priči totalno nedostojna pravom liku, onakvom kakav je prikazan u ranijim i kasnijim pustolovinama, onakvim kakvog ga je prvobitno zamislio Hauard. Pre ovog napada s leđa Konan je planirao da ga pošalje "u ludnicu"! Ako su scenaristi retardirani pacifisti, to im ne mogu zameriti jer su rođeni s mentalnim nedostacima. Međutim, trebali su i onako retardirani kakvi su bili da znaju da u to neko fiktivno Konanovo doba nisu mogle da postoje ludnice - a još manje ludačke ustanove za poražene psihopatske tirane. U to neko varvarsko doba, fiktivno ili nefiktivno, je debilno pričati o psihijatrijskim ustanovama, a skoro svi nasilno poraženi tirani bili su egzekutirani. Da jedan brutalni borac iz neke primitivne ere kao što je Konan hladnokrvno pobije na stotine običnih vojnika  - a onda mu bude "žao" da smrvi glavnog krvnika i krivca za konflikt - bi trebalo valjda da bude previše glupo za bilo čiji mozak. Čak i u 20. veku su mnogi tirani ubijani na licu mesta, a kamoli u epskoj fantaziji ove vrste koja je manje-vise bazirana na srednjovekovnoj istoriji .

Šta reći, Konan je odličan serijal ali samo kada je bio u rukama kompetentnih ljudi. Ja Konana čitam upravo zato što ovakvih gluposti u starijim epizodama nema, ali eto u ovoj sam ipak naleteo na njih jer su ovu epizodu pisala (?) dva buzdova a ne (?) Roj Tomas koji se daleko bolje razume u lik glavnog junaka, u njegovu karakterizaciju, kao i u ovu eru.

Tu ne prestaju gluposti. Zli čarobnjak je jednostavno nekažnjeno pobegao, feminizirani špijun se nije ni pominjao u finalu što znači da je i on verovatno nekažnjen, a kurava trovačica (totalni psihopata) je pošteđena od strane Konana, samo zato što ga je moljakala za milost! Pustio ju je da ode! Neverovatno... Ovaj potez Konana ga nanovo skrnavi kao nekog idiota, jer logično je ako psihopatu ne kazniš, pa još i pustiš na slobodu, da će to da mu/joj omogući da kasnije čini nova zlodela. Zato taj maloumni pacifizam nikako ne pije vodu ni u stripovima ni na filmu - kao ni u pravom zivotu: jer ne sadrži ni logiku ni pravdu. Najgore u svemu tome je to što ova epizoda sadrži nekarakteristični nivo brutalnosti za ovakav Marvel strip: kralj je redovno na smrt mučio mlade žene, a Konan bi da ga pošalje u ludnicu! U fazonu, nije on kriv, on je lud, ne zna sta radi, pravo zlo ne postoji (levicarska logika). Čitaoc, koji je morao da trpi 200 strana besmislica, ne dobija očekivano zadovoljenje kroz osvetu i smrt, što je minimum koji se očekuje od ovakvih priča. Kazniti samo jednog od četiri glavnih negativaca je skandalozna nemarnost i retardiranost, i sugerira koliki bi ovaj serijal bio smeće da su ove budale pisale i ostatak DMS priča.

Primetili ste određenu dozu konfuzije vezane za autora ili autore ovog scenarija. Ja ne znam ko je napisao ovu priču. Na prvoj strani piše da je to adaptacija Kampa i Kartera, dok su na internetu navedena neka druga imena. Ovo zapravo važi za čitav serijal; teško je reći ko je pisao koju priču. Robert Howard je osmislio ovaj lik i neke avanture su bazirane na njegovim pisanjima, ali tu je i urednik/scenarista Roj Tomas čija je uloga takođe pod znakom pitanja, a onda imamo još pet-šest scenarista koji se provlače kroz ove integrale i na internetu. Zato ne mogu da imenujem konkretnog krivca za ovu glupačku priču.

Prilično je iritantno sa koliko muljanja je Stan Lee vodio ovu smrdljivu kompaniju, jer ovo nije prvi put da je nejasno ko šta i gde radi. Ovo važi i za crtače, jer za neke epizode su navedeni jedan ili dva crtača plus "& co", što je kompletna budalaština jer upravo taj neko iz "co" je možda odradio veći deo posla: crtanja ili pogotovo inkiranja. (Uloga inkera je nešto što mnogi stripofili potcenjuju, jer misle da crtač ima najveću zaslugu za kvalitet crteža a da je inker čisto ono peta violina tu negde, mnogo manje bitan.) Ovo mi dođe kao neko totalno nepoštovanje prema svojim zaposlenima, sem ukoliko neki od tih scenarista i crtača nisu želeli da potpišu svoj rad, iz kojih god pravnih ili ličnih razloga.

Ima i nekoliko epizoda u DMS koje počinju sa jednim stilom crteža a onda naglo kreću u neki sasvim drugi - a da je pritom naveden samo jedan crtač ili jedan tandem. Vrlo je očigledno da su neke epizode naglo menjale ruke od crtača do crtača a da hoštapler Stan Lee nije našao shodno da obavesti svoju čitačku publiku o tome na prvim stranama takvih epizoda...

Čitava ova priča se razvlači na oko 200 strana, znači negde četiri puta duža od uobičajene epizode ovog serijala. Tipična priča iz Konan Divlji Mač Simerije je 40 do 50 strana, što se bilo pokazalo kao idealna dužina. Razlog tome je da se ne troši previše vremena na nepotrebne detalje, a zapleti se ne upliću u nepotrebne dodatne čvorove već se raspletu ubrzo, što znači da se izbegavaju nepotrebne komplikacije i smaranja. Takva kraća dužina garantuje da Konan deluje kao tipičan stripski heroj, što u prevodu znači ne pravi puno grešaka (jer jednostavno nema vremena za to) tj ne pravi budalu od sebe. Što je duža epizoda to je - po definiciji - nesposobniji junak: zlatno pravilo, barem za ovakve vrste stripskih junaka. Konan nije vrsta lika koji može da se preterano "humanizuje": on je puka fantazija u smislu da otelotvoruje sve najbolje to jest nemoguće karakteristike jednog heroja, pa sve to na kvadrat. Slično James Bondu, koji je takođe kompletno unakažen u zadnjih 30-ak godina, od strane levice i njihovih patoloških opsesija. Poenta jeste da ovakvi heroji budu nenadjebivi i maltene savršeni. Ovakva vrsta fikcije je totalni beg od realnosti, i gledaoci to jest čitaoci očekuju da ih heroji ne razočaravaju. Koliko god njihova perfekcija bila predvidljiva i šablonska upravo je to ono što čini ovakve serijale zabavnim i onim što zapravo jesu to jest onim što treba da budu. Ovo nije neka hipsterska drama o luzerima niti je neka krimi noir priča koja zahteva da junak ima felere i da pravi greške. Žali Bože što je ovako dobar crtež bačen na ovako jadan scenario. 200 strana koje su Bušema i Dezuniga mogli da daleko bolje potroše na 4-5 odličnih, zasebnih priča. Šteta što ovu najgoru priču od svih nisu dodelili maloumnom diletantu Gil Kejnu ili samo za nijansu kvalitetnijem pretencioznom idiotu Beri Vindzoru, jer bi njihov katastrofalan/slab crtež bio idealan za ovako nešto. Doduše, Bušema i Dezuniga nisu u svom najboljem izdanju ovog puta: crtež je dosta dobar ali ne onoliko kvalitetan kao u njihovim drugim epizodama.

Ne bi me čudilo da publika nije preterano dobro reagovala na ovaj promašaj od "epa" te da zato nema puno ovakvih dužih priča posle sedmog integrala. Jedan od razloga zašto je Rejmondov Flash Gordon jedan od najglupljih serijala ikad je upravo zato što ovog su vratili mogu i ovo priče nemaju kraja već se sve konstantno vrti u krug, i što se glavni junak bori protiv jednog te istog negativca - na stotine i stotine strana. Ništa nema gore nego kada neki serijal potencira samo jednog negativca: ne samo što to ubija varijaciju, već je veoma glupo i postaje predvidljivo odnosno mi znamo da je taj negativac neuništiv i da će se uvek izvući. Situacija u kojoj ni glavni junak ni glavni negativac ne mogu da budu ubijeni jer kao neka pat pozicija koja po meni nema nikakvu svrhu, sem da cedi već naveliko isceđene klišee i fore. Uništenje zlikovca na kraju epizode je za čitaoca veoma zabavno, ali je to nešto što mnogi scenaristi uopšte ne kapiraju. Čak postoje oni koji kao da namerno maltretiraju svoje čitaoce, konstantno pokopavajući glavne likove: osim Rejmonda to bi još bili Butterworth (Trigansko carstvo), Tom Tuli (Nipper), kao i Charlier (Tanguy i Laverdure), čisto da navedem nekoliko scenarista ovakve vrste koji vole da nerviraju čitaoce. Uostalom, kakav je to heroj koji nikada ne može da ubije ili kompletno porazi glavnog negativca? To je luzer a ne heroj, što veoma dobro opisuje Rejmondovog plavog idiota. Ali više o tome u recenziji o tom serijalu, link dole...

Prva priča Krvavi mesec je sasvim solidna i dobro nacrtana. Druga priča ima odličan scenario, dok je crtež pomalo gore-dole. Ovog puta su epizodu crtali Kejn, Bušema, Rubinštajn i još nekoliko drugih neimenovanih crtača. Jedino negativno su očigledni potezi Gil Kejna, što se odmah da prepoznati po šit licima, ali s obzirom da je najmanje četvorica crtača i inkera radilo na ovoj epizodi ima mnogo više pozitivnog nego negativnog u crtežu, jer Kejnu nije bilo dozvoljeno da dominira. Čim šuntavi Kejn kreće da crtački dominira to je kraj, epizoda se može baciti u kantu za smeće ma koliko bio dobar scenario. Pogotovo je scenografija interesantna.

Treća priča je nastavak druge i zove se Vetar duva iz Stigije. Još bolji scenario ovog puta. Crtež je prilično dobar ali ne vrhunski iako je Bušema uključen.