Nahim iz 1993. se bavi bosanskim ratovima. S obzirom kada je ova priča napisana, mogla je biti mnogo gora u tom nekom političkom smislu, jer tada je verovanje da su Srbi krivi za baš sve bilo na svom apsolutnom vrhuncu. Zapadnjaci kada se bave balkanskim ratovima 90-ih uglavnom lupetaju gluposti i pokazuju skoro uvek da uopšte ne razumeju taj konflikt niti da su iole upućeni u mentalitet ovog regiona - što je uglavnom preduslov da se ovi konflikti razumeju. (Doduše ni Hrvati, "Muslimani" i Srbi kad diskutuju o ovim ratovima uglavnom ne zbore ništa pametno. Sve tri strane su toliko pristrasne i zadojene lokalnom propagandom da ništa ne mogu objektivno da analiziraju: njima su uvek svi drugi krivi, što je sindrom infantilnih naroda.) Gotovo su uvek anti-srpski nastrojeni, što je budalaština jer Hrvati i "Muslimani" definitivno nisu popili sav moral iz tih ratova; Nemci su bili glavni anti-Srbi zato što su im Hrvati bliski saveznici (oduvek bili), a na primer Amerikanci su takođe zastupali ovakvu pristrasnost uglavnom zato što njihova levica dominira kulturom i politikom a to podrazumeva zaštitu svih Muslimana u svim konfliktima, mada je dodatni razlog bio i to što je Milošević kao zadrti fašistički komunista bio okrenut Rusima. Kao što već pomenuh ranije, u građanskim ratovima skoro nikada nema nevine strane i psihopatske strane: takva isključivost ne postoji jer su sve strane zločinačke. Da bi se borilo u građanskom ratu svaka strana mora da igra jako prljavo, inače rizikuju da odmah izgube konflikt. "Mi ćemo da budemo fini i nećemo da saspemo onu školu sa mecima": takvih stvari nema, su bajke za malu decu. Na sreću, Topi nije napravio tipičnu grešku pa da "muslimanske" vojnike načini svecima. Međutim, zameram mu lik babe koja trabunja kao neki balkanski Gandi. Njen dijalog se svodi na palamuđenje i moralisanje, ali ne mudro već ono jeftino. Preferiram realu, dok mi je taj neki klišeasti idealizam veoma dosadan i glup. A ne volim ni da mi se pridikuje. Takođe se ne slažem sa karakterizacijom lika zvanog Vlado. On je neki srpski snajperista, psihopata koji nedužne civile ubija čim pokušaje da dođu do vode, međutim čim prepozna svog starog druga, muslimanskog klinca protagonistu, Vlado pokaže neku apsurdno humanu stranu: čak i kad biva ozbiljno ranjen - i to usled Nahimove nesmotrenosti - on ima prisebnosti i motivacije da klinca upozori da mora da što pre pobegne odatle zbog bombi, umesto da popizdi na Nahima zato što je zbog njega ranjen! U pravom životu, ovakav jedan snajperista psihopata ne bi mario za klinca 0%, a pitanje je i da li bi uopšte mogao da razvije neko čvršće prijateljstvo s bilo kim. Čak bi ga možda i upucao ili makar udario da mu se "osveti" što je zbog njega smrtno ranjen. Takav je realan život, a ne kao u ovim bajkama koja bi da budu dokumentarne prirode. Završetak priče nije loš, pogotovo s obzirom kako je kadriran tj zanimljivo i efektivno. Topi često dobro započne priču ali je loše okonča, dok je u ovom slučaju maltene obrnuto.
Ne verujem da je uopšte slučajno što je jedan kadar baš iz ove bosanske priče bio izabran od strane hrvatskog vlasnika Fibre, da bude u uvodu albuma u gro planu. Još i te kako njemu odgovara sadržaj ovakve vrste, a zna se na šta mislim time...
Crtež je od ovih prvih pet priča najslabiji, pripadajući trećem nivou. Nema mnogo senčenja, detalji su oskudni, mnogo više belih površina, a linije su mahom užurbane, krivudave i ružne. Topi prve klase i Topi treće klase su poprilično udaljeni jedan od drugog, i mene zato fascinira kada neki stripofili to uopšte ne primećuju. Njima to sve dođe isto, u smislu da Topi nema nivoe već da je uvek brilijantan. Ima vrlo malo strip crtača koji su tokom svojih višedecenijskih karijera bili konstantni, odnosno na istom ili veoma sličnom visokom nivou. Takvi mogu da se nabroje na jednu ruku. Starost, lenjost, suludi vremenski rokovi i drugi razlozi dovode do toga da mnogi crtači krenu da padaju u kvalitetu, ponekad brzo ponekad postepeno, mada postoji i obrnuto: crtači koji su vremenom sve bolji i bolji, na primer André Franquin, Uderzo, i Tabary. Sva trojica su karikaturni crtači francusko-belgijske škole, a takvi su najčešće poboljšavali stil vremenom. Sva trojica su takođe levičari, ali to je već neka druga priča kojom sam se već pozabavio na svojoj listi Top 100 Najboljih Crtača Svih Vremena, a na kojoj se nalaze sva trojica, pa i Topi...
Skrivene stvari je prilično kratka i trapava priča. Poente kaobajagi ima, ali ona se pojavljuje niotkud posle nekolicine skoro nepovezanih strana. Poenta je da su ljudi još uvek krvožedni (pogotovo levičari hehe), a time je Topi zaista otkrio rupu na saksiji. Crtež je iz kasnijeg doba te je lenji i slabiji od onog najboljeg. Negde oko dvojke ili trojke je, ali bliže trojci... Da je ova priča u koloru bila bi daleko bolja. Kvalitetan kolor, kakav je praktikovao Topi a i generalno kolor te pred-kompjuterske ere, još i te kako može prilično da poboljša slab crtež.
Priča Kaput Svetog Martina je predvidljiva u smislu da znamo da će šuma zaštititi decu, sem što je twist donekle zanimljiv. Ipak samo jedna skromna priča sa još skromnijim crtežom, jer bila bi daleko zabavnija da su progonitelji bili iskasapljeni. I da je ubačen kolor da poboljša osrednji crtež, naravno...
Toskanska bajka je druga i finalna dugometražna priča u ovom integralu. Dođe kao epizoda iz Zone Sumraka. Kod tog serijala postoje maliciozne epizode, kao i one koje su čisto sentimentalne. Ova priča spada u tu drugu kategoriju. Crtež je otprilike slabija dvojka, jer sadrži taj kasniji lenji stil, mada je većina likova veoma dobro prikazana. Glupo je što je glavni lik najdosadnije i najslabije nacrtan. Niti mi je jasno zašto Topi nije izabrao mlađeg čoveka da naglo ostari. Scenografija nije ništa posebno, osrednja je. Generalno govoreći je scenografija velik problem kod Topija kada nije crtao na nivou keca: tada baš kolor dosta fali. Na primer uopšte mi se ne sviđa kako crta šume i doline, ukoliko baš nije bio na visini zadatka odnosno nije se bio maksimalno potrudio. Crtanje likova i životinja mu je uvek bila mnogo jača strana i tu je ređe felerisao.
Naredna priča Ima li šta tričavije dođe kao neka veoma kratka slikovnica, veoma solidno ilustrovana. Ovo jedva da je strip. Oskudna i tanka radnja je pomalo konfuzno predstavljena, priča više dođe kao neki filler.
Poslednja priča, Roland će doći, napokon nudi crtež približan Topijevom najboljem; ocenio bih ga negde između keca i dvojke. Priča je interesantna, mada pomalo smušena, a završetak totalno nezadovoljavajuć: niti je jasno šta se zbiva, niti je ovo pravi kraj priče. Šta bi sa osvetom viteza pretvorenog u vrapca? Radnja podseća na neke priče iz Šaraz-de, ali sa završetkom koji više dođe kao neki geg, s tim što publika ne dobija uvid o kakvoj šali se radi. Nedovoljan je taj fazon sa lutkarima.
I u ovom izdanju ima previše bačenih strana. Zvanično ima 224 strane, a zapravo samog stripa ima 181. Koga bre oni zajebavaju? Između svake dve priče ubačene su tri ili čak četiri strane, nešto što nikako ne mogu da shvatim. Jedna prazna strana između bilo koje dve priče, bez obzira da li su kratke ili dugometražne, je sasvim dovoljno, a u to ne računam naslovnice - kojih ovde ionako nema. Između svake dve strane ubačena je dupla "negativ" strana bazirana na nekom konkretnom kadru iz naredne priče: em izgleda ružno i neinteresantno em je previše bačenog prostora. Kad već pravite cigle od preko 150, 200 strana u A4 formatu, onda se bar potrudite da bude minimum bačene tonaže. 224 i 181! To je idiotizam na kvadrat, a i diže cenu albumu. A pritom je u pitanju tobože levičarski izdavač koji bi kaobajagi trebalo da se brine za zaštitu životne sredine, odnosno da se ne ponašaju sa papirom kao da raste na drveću... OK, ovo je mala jeftina šala, jer ako je ovaj izdavač retardiran mogu onda i moje fore da budu glupave kad se bavim njihovim izdanjima...
Da sam ja izdavač nikako ne bih sebi dozvolio da postanem pizdavač. Ne bih izbacivao hipsterska sranja, ne bih se fokusirao na levičarska govna, a definitivno bih u većim integralima objavljivao samo strip: samo po jedna prazna strana između svake dve priče, a ukoliko ima naslovnica samo jedna prazna strana pa onda naslovnica za narednu priču, i sa što manje propratnih tekstova. Neki albumi imaju čak i do 30-40 strana ekstra materijala, razne budalaste i pretenciozne analize! Koga to zanima? Ko to čita? Sigurno ne više od 5% kupaca. U konkretnom slučaju Fibre, većina njihovih kupaca ne čitaju ni strip a kamoli dodatke, a nekima treba pet godina da napokon pročitaju nešto što su kupili odvajkad. To su uglavnom poličari, kolekcionari, ređe čitači. Uostalom, ko još može da čita te silne gluposti koje ovaj izdavač izbacuje? Ko želi navelika i naširoka blebetanja i filozofiranja o autoru i njegovim stripovima neka lepo ode na internet gde može naći pregršt loših analiza i baljezganja te vrste... Stripofilizam je nekada bio daleko manje pretenciozan, odnosno to uopšte i nije bio. Ali zahvaljujući kompleksašima sada maltene svaki strip (odnosno "grafička novela") mora da se podrobno analizira u smislu svojih (ne)postojećih sociopolitičkih značenja i poruka. Ne bi me čak ni čudilo da postoje fibratori koji preskoče strip a pročitaju uvodne tekstove. Blago idiotima... |
No comments:
Post a Comment