Updated: 25.6.23.
The
Arctic Marauder
|
Vrsta: zaseban album
Crtez/scenario: Jacques Tardi
Izdavac: Art 9 (1997)
Premijerno: 1974
Dimenzije: A4 - HC/SC
Br strana netto: 53
Tiraz: 1,000
Zanr: avanturisticki, spijunski, istorijski
YU istorijat: -
Kolor? c/b
Politicki obojen? Ne.
Golotinja? Ne, na srecu.
Rasprodato? Da.
Crtez: scenografija - 8/10, likovi - 2/10
Scenario: 5/10
Ciljne grupe: retardi, hipsteri
Prednosti: scenografija, uvod
Minusi: tupava radnja, nebulozni likovi, ocajan crtez likova |
|
Scenografija...
|
|
Likovi...
Ne, ovo nije covek-zaba, neki amfibijski stvor. Ovo treba kaobajagi da bude prikaz humanoidne zenke starijeg doba. Lice joj deluje kao oronula guzica, nesto slicno Trombu iz Alan Forda; dodje mu kao starija - i ruznija - sestra.
|
|
Scenografija i likovi...
WTF?
|
|
Verujem da kapirate na sta aludiram (ukoliko imate gram mozga odnosno smisla za (stripsku) estetiku). A ukoliko niste odmah shvatili, evo da vam "nacrtam"...
Scenografija je u teskom kontrastu sa prikazom ljudi. Ne samo sto je u kontrastu vec i u konfliktu. Jer ovako traljavo, nemarljivo, ruzno, lenjo, i nemastovito prikazani likovi prosto vape da se izbrisu sa svih ovih strana te ustupe mesto kompletnoj dominaciji pozadinskih crteza koji su neuporedivo superiorniji. Uopste je i smesno/bespotrebno porediti ove dve stvari s obzirom na ogroman jaz u kvalitetu i stilu.
Pravi karikaturni strip kao sto je npr Asteriks moze da ima jos i te kako impozantnu pozadinu (braca Uderzo su bili majstori zanata u svakom smislu) a da se pritom uklapa u strip. Medjutim, kod Retardija imamo dva problema: likove crta ocajno (za razliku od Uderza kod kojeg je sve na tip-top nivou), a pozadina prosto vapi za ne-karikaturnim likovima. A sto je strip uz to i c/b jos vise pojacava potrebu za "realnim" prikazom ljudi. Jer babe i zabe ne idu. I to bukvalno: babe-amfibije i zabe...
Zasto je Retardi toliko truda ulozio u pozadinu a likove bukvalno naskrabao na brzinu cisto da ih otalja - to treba njega da pitate. A onda i sebe priupitajte da li ste i vi retardirani ako ne primecujete koliko je ogavan crtez ljudi.
Kome se ovo dopada... zavidim vam. Stripofili, filmofili i fanovi muzike koji imaju niske kriterijume su za pozavideti. Blago njima, jer njima je sve "superiska".
Pogledajte samo zlikovca na ovoj strani... Ovog bih ja nogama naskrabao bolje, i to desnom nogom (levak sam, u fudbalu barem, nisam jos pokusavao da crtam nogom... kao npr Larcenet ili Djipi). A jos taj "devilish dumb evil grin"... Zivi blam.
Sto se price tice, pocinje sasvim pristojno, onako misteriozno i neobicno, podsecajuci pomalo na Zil Verna. Ali onda radnja biva sve slabija, dok se kompletno ne urusi kao kula od karata u zadnjih 10ak strana.
Ima tu vise gluposti:
Ispostavlja se da je ujak glavnog lika naucnik koji je toliko besan sto nije svetski priznat (ili nesto slicno tupavo, ne secam se tacno) da su on i njegov pajtos (debil koji se konstantno zlokobno ceri) odlucili da se "osvete" citavom svetu time sto nasumicno potapaju brodove, a i da ga kad-tad uniste.
Poprilicno glup motiv, zar ne? Gluplje i od najbanalnijeg Dzejms Bonda. Zaista na nivou neke Miki Maus avanture.
Jos tupaviji je lik zene-zabe (one od malopre) koja ih zeli unistiti. Parafraziram:
"Simone je nekada zelela da unisti svet, i mi smo se tada borili protiv nje da ga spasemo, ali sada kada mi zelimo da ga unistimo ona radi za vladu i protiv nas."
Poprilicno kretenski, a? Zlikovci i dobrice zamenili uloge - tek tako, cisto iz nekog hira, radi neke nebulozne "ironije". Ovako nesto debilno ocekujem u tipicnoj epizodi iz Diznijevog Lustige Taschenbucher, u kojoj npr Paja Patak juri neke zlikovce, a ne u albumu jednog "cenjenog" BD-ovca kao sto je Retardi. Jos gori je kraj albuma koji uopste nije pravi zavrsetak vec nudi neki ustaljeni, neoriginalni, potpuno nezadovoljavajuci cliffhanger klishe kao zamenu za kraj price.
Nije ni glavni lik sasvim jasan. Da li se pretvara da je na strani zlikovaca ili namerava da im osujeti planove? Nema konkretnih naznaka.
Verovali ili ne, Retardi je veoma cenjen crtac/scenarista, uprkos ovako nistavnom pricom i losem prikazu ljudi (kako crtacki tako i karakterno). Scenografija mu je inace dosta slabija u drugim albumima; ovde se svojski trudio sto se ne moze reci za neke kasnije radove.
Na skenovima pozadine izgledaju bolje nego kada se cita fizicka kopija stripa, jer tada se primecuje da iako je strip disciplinovano i puno sencen, ipak stilski nije na nivou najboljih crtaca scenografije. (Npr Ortiz, Herman, Bourgeon, Romero, Palasios, Kramb, Solano, Moebius.) Retardi se oslanja mnogo na lenjir da bi postigao rezultate kod scenografije, sto naravno nije slucaj kod najboljih crtaca - od kojih je Retardi daleko. Jedan od razloga njegove izvikanosti je nesumnjivo njegov angazman kao "antiratni profiter" kako ga neki stripofili nazivaju kada se sprdaju na njegov racun, na njegov politicki-korektan angazman. Objavio je nekoliko antiratnih albuma, bas onako pretencioznih a slabo ilustrovanih.
Sve u svemu, sumnjam da cu se opet baviti Retardijevim stripovima jer je ipak blizi hipsterijadi nego ozbiljnim zanatlijama/umetnicima. |
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/11/satrapi-ostala-hipsterska-sranja.html
No comments:
Post a Comment