Prvo da napomenem da sam citao "samo" srednju trecinu serijala tj nemam brojeve 1, 2, i 6. Stoga neke moje opservacije i zakljucke iznesene ovde mogu mozda opovrgnuti bas ti brojevi. Mozda ima neceg u njima (crtez ili scenario) sto se ne poklapa sasvim sa mojim misljenjima, baziranim iskljucivo na albumima 3, 4 i 5. Ali sumnjam da je to bitna cinjenica odnosno faktor...
Ovaj strip mi nikada nije bio ozbiljnije na radaru, uprkos odlicnom tandemu Bernet/Trillo (koji je stvorio Cicca Dum-Dum, rezencija dole), iz tri prosta tazloga.
Pod jedan, Libellus ga je izbacio a to znaci da su cene monstruozne tj kompletno neprihvatljive. Ja generalno imam neki "polu-bojkot" njihovih izdanja odnosno kupujem ih samo po oglasima kada su kojim slucajem povoljni (sto je veoma retko), i kada bas "nemam izbora" pa moram da izmem nesto od njih. A ionako izbacuju skoro iskljucivo budalastine tj Bonelli. Zato imam samo 10ak njihovih albuma. Uvek su bili najskuplji i najbezobrazniji (p)izdavac, a njihovi ultra-fanaticni kolekcionari su intelektualno jos slabije potkovani cak i od fibratora. Ja ih zovem "libellusovce", a ponekad "libeluzeri" - zavisno od raspolozenja. Klare 3 i 4 sam kupio upravo zato sto su bili veoma povoljni.
Pod dva, znao sam da ovo nije onaj "pravi" Bernetov crtez, vec neka mnogo karikaturnija i oskudnija verzija njegovog stila. U prevodu: manje sencenja, manje kvalitetnog crteza, vise belih povrsina. Zenski likovi su odlicno nacrtani, dok su skoro svi muski u sustini samo zvrljotine. (Strana gore nije tipican primer Klare. Ova strana je daleko gusca i bolje uradjena nego 95% albuma.)
Pod tri, s obzirom kako je nacrtan, tj, oskudno kao tipican humoristicki strip, morao je biti u boji. Nerazumljivo mi je zasto svugde u svetu Klara izlazi u c/b. Ako je c/b verzija Klare toliko superiorna kolornoj, onda molicu lepo da i naslovnice budu bez boje... (Kad god neki crno-beli fanatik pokusava da opravda zasto neki oskudno sencen strip ne treba biti u boji ja samo postavim jedno jednostavno pitanje: "ako je tako, zasto su naslovnice u boji?" Na to bolidi nemaju odgovor, jer psovanje ne racunam kao odgovor a jos manje kao validan kontra-argument... Naslovnice postoje da izgledaju lepo i povecaju prodaju - a boja je kljucni faktor, jer u boji stripovi, po pravilu, deluju mnogo lepse.)
Ovo sa naslovnicama je pomalo ironicno, jer ukoliko bi kolor verzija ovog stripa bila takva, odnosno moderno-plasticno ruzna, onda je mozda i mnogo bolje sto je ipak c/b... Moderan kolor je ogavan, kako u stripovima tako i u filmovima, ali o toj govnjivoj temi sam vec kakio dovoljno u raznim postovima. Sve naslovnice Klare su obojene na ovaj moderan nacin.
A bio bi i cetvrti razlog, da sam za njega znao tada: albumi se ne sastoje od kratkih prica vec od dvostranih vinjeta. Ovo mi je u prvom mahu smetalo, ali sam se relativno brzo privikao i sad mi je sasvim OK. Mada i dalje smatram da bi standardne bernetsko-triljuzne price od 8-10 strana bile sigurno bolje.
Kvalitet fazona varira dosta, jer se humor krece od onog jeftinog (50-51) do satiricnog (14-15). Ali ti banalni stosovi su ipak redji. |
No comments:
Post a Comment