Tuesday, March 18, 2025

Ralph Kendall - Del Castillo


Ralph Kendall
Vrsta: 2. integral

Crtez: Arturo del Castillo

Scenario: razni/nepoznato

Izdavac: 9. Dimenzija (2024)

Premijerno: verovatno srednje 60-te

Dimenzije: 24 x 17.3 cm, HC

Br strana netto: 180

Tiraz: 300

Zanr: naivni vestern

YU istorijat: -

Kolor? c/b

Politicki obojen? Ne. 

Rasprodato? Ne.

Crtez: 10/10

Scenario: 4-7/10

Ciljne grupe: nostalgicari, svi uzrasti, nezahtevna publika, bonelijevci, esteticari

Prednosti: klasican crtez, staromodno, elegantno, fantastican crtez

Minusi: glupe i naivne price, mali format

Prilično je jadno što se jedan levački izdavač kao što je 9. Dimenzija pozabavio ovako genijalnim crtačem - i to kao prvi ikada na Balkanu - jer niko drugi nije hteo. Šta su ostali čekali?! Stotine ušljivih crtača haraju balkanskim tržištem, među njima pregršt mladunaca bez trunke talenta, a jedan del Castillo dobija ovako mizeran tretman, praktično ignorisan. On "trči krugove" (što bi Ameri rekli) oko 99,9% današnjih mladih crtača, može sve da ih podučava: i tehniku i stil. Nisu mu ni pod nokat. Po mom neskromnom mišljenju, ovaj Argentinac čileanskog porekla spada među najboljih 20 strip crtača svih vremena, a razlozi za to su više nego očigledni, ili bi barem trebali biti bilo kome ko je iole estetski potkovan.

Kao prvo, elegantan starinski stil kakav više ne postoji, nigde. Ovako više niko ne crta, ama baš niko, i to decenijama, pa je već zato od velike vrednosti, i veliko osveženje. A neki aspekti Kastiljevog crteža su toliko originalni da se eventualno čak može i reći da je bio unikat.

Drugo, preciznost, doslednost i disciplina: nijedan lik nije ižvrljan, a pogotovo ne anatomski pogrešan; nikada nema grešaka u telesnoj građi, kao ni kod položaja tela u pokretu. Nema puno crtača koji mogu da se mere sa Kastiljom u ovom smislu. Crtež mu je ukorenjen u realnosti ali uprkos tome stilizovan.

Treće, malopre pomenuta unikatnost leži u zanimljivom "tačkastom" stilu koji je primenjivao za pejzaže: ja prosto obožavam njegove pustinje. Na prvi mah se stiče utisak da scenografija oskudeva u detalju, ali zapravo je Castillo uvek nacrtao taman koliko treba. Naravno da sam veliki fan obilnog senčenja (koji je ionako tipičan za Argentince i Špance) i generalno mi je to mnogo draže od minimalizma, međutim Castillo sa tim svojim tačkicama postiže vrhunski efekat na nivou najboljih "tamnih senkaša" - pošto ne znam kako bi ih drugačije nazvao, tj crtači koji gusto i kvalitetno senče. Odličan primer te tačkaste divote se može  naći na stranama 32-33. A ukoliko nemate kopiju ovog albuma ili serijala naći ćete pejzaže istog kvaliteta tipa u Strip Art-u. U toj reviji je izdato nekih 15 kratkih priča iz 70-ih, kada je Castillo čak možda bio i za nijansu bolji nego u 60-im.

Četvrto, žene crta fantastično (npr strane 81 i 87), a bez dileme bih ga uvrstio među 6-7 najboljih stripskih ilustratora u smislu ženske lepote. Jedini crtači koji su negde na tom nivou su Bernet, Holdaway, Romero, Inoue, Nizzoli, Magnus, Maroto, Fernandez i Franquin. Naravno, ženska lepota - čak i ona nacrtana - je donekle pitanje ukusa pa zato bi neko možda izabrao druge crtače. Mnogi recimo smatraju da je Manara vrhunski crtač žena, ali se ja ne slažem s tim, iako ga smatram odličnim crtačem; veoma dobro crta tela ali ženske face su mu uglavnom veoma osrednje. Glavni razlog zašto je Milo precenjen po tom pitanju je zato što se prvenstveno bavi erotikom. Na primer i Krepaks se skoro isključivo bavio sisama i guzicama pa zato mnogi automatski njega navode kao vrsnog crtača žena - iako su mu žene asimetrične rugobe! Stripofili baš puno lupetaju, ništa novo...

Peto, baš kao Alberto Breća, Batalja, Toppi i Roi, i Castillo je veoma vešt u elegantnom i veoma preciznom prikazivanju sitnih figura iz velike daljine, bilo da su u pitanju ljudi ili objekti. To je nešto što veoma cenim, jer ne samo što ukazuje na veliki trud i posvećenost - već takvi detalji veoma lepo izgledaju i prilično jačaju ukupan utisak. Ružno je kada lica ili figure iz daljine deluju otaljano na brzinu, u fazonu "ma ko još obraća pažnju na takve detalje". E pa ja obraćam pažnju i meni aljkavosti smetaju... Kod stripova očekujem preciznost na svim nivoima, ne samo za objekte i ljude koji su u gro planu.

Šesto, u crtežu se ogleda neka vrsta autentičnosti, kao da pratimo stripsku verziju nekog vestern filma (koliko god oni bili glupi). Kao neka tačkasta verzija realnosti, ili romantizovane realnosti s obzirom da je u pitanju vestern - žanr koji je uglavnom baziran na pogrešnim predstavama o životu u Americi 19. veka. Crtež sadrži neku neospornu ozbiljnost, nivo na kojem se ne mogu naći mane, ili samo vrlo teško. Kao da je sve savršeno, a pritom imamo veoma zdrav spoj preciznosti i opuštenijeg stila. Hoću reći da crtež nudi i disciplinu i onaj umetnički elemenat koji krasi one najbolje stripove. Nije jedno ili drugo već oba trojica, što bi Indeksovci rekli.
Evo i dokaza da bi strip izgledao fantastično i u boji, ali samo pod uslovom da se ovako oboji kao u ovom primeru: suptilno, tradicionalno i vedro - a ne tamno, plastično i masno kao što se to kompjuterski radi zadnjih godina.


Vestern je veoma popularan na Balkanu, pa zašto smo onda morali da čekamo do 2023. da bi se napokon pojavilo nešto od ovog genijalca? (Ne računajući jugoslovenske strip revije 60-ih, 70-ih i 80-ih. Strip Art, Stripoteka i još ponešto.) Jedan od razloga je činjenica da su većina (p)izdavača totalni džiberi. Primera radi, vlasnik pizdavačke kuće Fibra smatra da Castillov crtež nije ništa posebno, kritikujući neemocionalnost likova. Ovo kaže neko ko Hugo Prata namerava da izbaci! Pratovi likovi pokazuju emocije? Znači nisu kao roboti, je li? Da ne pričam o čitavoj plejadi užasnih antitalenata koje je ovaj prepotentni hipster već odavno hajpirao i izbacio, a tu se radi o stotine albuma veoma niskog crtačkog kvaliteta, među kojima se naravno nalaze i mnogi polu-amateri čiji su likovi totalno bezizražajni - što njemu navodno smeta. Ali već sam palamudio dosta o Fibri u drugim postovima... Dovoljno je samo podsetiti na činjenicu da je vlasnik Fibre jedan najobičniji kompjuter nerd odnosno klasični računovođa (u čistokrvnom pajtonovskom smislu) koji je efikasan isključivo u smislu organizacije i tehničkih detalja, ali u onome što je najbitnije - a to je odabir naslova - već godinama pokazuje da je teški ljakse... a i da su mu bitnije političke namere raznih autora nego kvalitet stripa. Šta reći za čoveka koji je izbacio tone Larseneta i Djipija a genijalni Castillo mu ne valja! Klasični klovn... Der, bolje ćuti i ne blamiraj se, berudži...

Nažalost nabavio sam samo drugi album, a prvi je možda već rasprodat. Bio sam prelistao tog keca pre nekih godinu dana ali sam se bio odlučio protiv kupovine jer su me dve stvari bile iznervirale: mali format i pogrešan izbor papira. Pošto sam čitao Kastilja još kao klinac (a i nedavno) u Strip Art-u navikao sam na A4 format za njegov genijalan crtež. Smanjivati njegove stripove (i tačkice) na ovakav način ukazuje na priličnu neozbiljnost. Međutim ovaj srpski izdavač lociran u Bosni nije kriv jer su i italijanski albumi identičnog formata. Da li je 9. Dimenzija imala opciju da izda strip u većem formatu? To zaista ne znam. Međutim izabrati sjajan papir za crno-beli strip, pa još i strip sa staromodnim crtežom kao što je ovaj, je bio tupav potez i odluka ovog izdavača a ne Italijana. Mada, ovo nije ništa neobičajeno u strip izdavaštvu, u celom svetu ne samo kod nas. Makondo, koji je možda samo za dve-tri sitne nijanse ozbiljniji izdavač, je u nekoliko navrata izbacivao crno-bele stripove na sjajnom papiru. Komiko to čak radi redovno: nikako da se nauče pameti, ali oni su već legendarni po tehničkim greškama i po kašnjenju. Čak i Fibra, koja je sa tehničke strane verovatno najbolji izdavač na Balkanu, su primera radi izbacili Alvara Majora i Torpeda na sjajnom papiru! Čmarobna Knjiga, koja je u tehničkom smislu možda i najgori pizdavač od svih, sve svoje stripove štampa na identičnom papiru - bez obzira da li su u koloru, ili je u pitanju vestern ili naučna fantastika, bez obzira da li je strip crtan pre 100 godina ili pre tri godine: pihtijasti, kvazi-mafijaški vlasnik tog pizdavača jednostavno ne haje za kvalitet, samo mu je bitno da godišnje uvali što više albuma.

Na svu sreću, dežurni krivci 9. Dimenzije su se u međuvremenu opametili (ili možda postoji neki drugi razlog, jer na Balkanu se retko ko ikad opameti) pa su ovaj drugi album izbacili na daleko prikladnijem papiru. Zato sam i kupio dvojku, ali mi je sada žao što ipak nisam uzeo i keca bez obzira na taj šuntavi papir.

Što se priča tiče, zanimljivo je da se ne zna ko ih je pisao, odnosno spekuliše se da je Castillo radio neke od njih. Nije ni preterano bitno, jer ovakav strip se uzima zbog crteža a ne zbog radnje - a još manje zbog žanra! Koga još zanima vestern?! Šta se još može očekivati od takvih priča? Klišei toliko izlizani da im svež život može uneti samo vrhunski crtež ili neka ludačka radnja koja prilično odstupa od samog žanra. (Pročitajte moju recenziju stripa Bouncer od Jodorovskog, link dole.) Ja vesterne kupujem samo kada je crtež na takvom nivou, evo na primer kao u ovom slučaju. Veoma sličan primer je Salinas sa svojim serijalom Cisco Kid, vidi (veoma detaljnu) recenziju na ovom blogu. CK je takođe veoma naivan, dečiji vestern sa izuzetnim crtežom, takođe je crtač južnoamerički, a i priče su prilično felerične i nelogične. Ima dosta paralela; jedina veća razlika bi bila što je CK u većoj meri humoristički vestern dok Kastiljevi vesterni gotovo i nemaju humora.

Album se sastoji od šest priča od po 30 strana, sa relativno primitivnim stilom pripovedanja. Kao da su pisane za decu, zato su dve-tri priče prilično glupe, ali ne u smislu da su nečitljive već sadrže nekoliko notornih apsurdnosti. Serijal je rađen u starinskom stilu; ovo je tradicionalni vestern, nema veze sa onim modernim. To nije nužno ništa negativno, jer to barem znači da ne moramo da trpimo jodorovskovske idiotarije kao što ih zatičemo u Boucq-ovom Izbacivaču, odnosno Bouncer: taj serijal je odlično nacrtan i nije nikada dosadan, ali sadrži mnogo gluposti kao i političke korektnosti koje su meni uvek veliki minus u svakoj priči. Toga ovde nema. Još jedna velika prednost tradicionalnog vesterna je što se Indijanci generalno ne idealizuju. Moderni vestern njih tretira kao moralno superiorne mudrace, što me prilično nervira jer je krajnje snishodljivo u tom nekom paradoksnom rasističkom/kvazi-anti-rasističkom smislu, a da ne govorim o tome koliko je to nerealno i netačno. Nije rasizam samo spuštanje neke rase ili etničke grupe, već i uzdizanje određenih grupacija: jer ako neku određenu manjinu stalno prikazuješ u pozitivnom svetlu time automatski spuštaš sve ostale. Ovo levičari ne shvataju; zato što su maloumni, ili se pretvaraju da ne primećuju...?

Ali ovaj album nema ni jednog jedinog Indijanca, bar u prvih pet priča. A kad se u šestoj priči napokon pojave nisu prikazani kao moralno superiorni pacifisti niti su ključni za radnju.

SPOJLERI:

Jedna od redovnih gluposti koja se provlači kroz čitav album je način na koji se Kendal izvlači iz situacija kada mu neko direktno preti pištoljem ili na neki drugi način: tu stupa na snagu Kendalova gotovo naučno-fantastična sposobnost da protivnika iz udaljenosti od nekoliko metara odjedanput razoruža pesnicom, kao da nijedan revolveraš (pa čak i pijanac) ne bi mogao da ga upuca pre nego što Kendall uspe da svoju pesnicu sastavi sa glavom negativca. Primeri ovoga su na stranama 34, 50, 78, 112, a na strani 123 se dešava nešto slično: potpuno nerealno razoružavanje protivnika. Previše lako, mada u svetu stripa ništa spektakularno neobično.

Ukoliko neko krene sa ovim serijalom može da stekne pogrešan utisak da je sve od Kastilja ovako detinjasto, što nije tačno. Mnogo ozbiljniji scenariji se mogu naći u drugim njegovim stripovima, kao što su Larigan (Golconda), Balada o Džou Barou, ili Dole na Zapadu (oba Strip Art). Što se tiče Kobre i Ringa (oba Stripoteka), njih još uvek nisam čitao pa ne znam u kom su fazonu - samo što znam da je crtež odličan.

Ne znam koji su materijali korišćeni za RK, odnosno da li su originalne table preživele silne decenije u ko zna kojim uslovima i podrumima, ali ja sam zadovoljan kvalitetom štampe i izgledom stripa. Na ređe momente posumnjam da je nešto izbledelo ili da nešto fali iz nekog drugog razloga, na primer prvi kadar sa strane 86: žensko lice deluje kao da je docrtano. Lice na toj strani jednostavno nema veze sa Kastiljovim stilom, a pritom je i loše nacrtano/docrtano, a on veoma retko zabrlja žene, a i ako neku zabrlja onda definitivno ne na ovakav način. Meni ovakvi detalji retko promaknu jer nisam džiber kao izvesni vlasnik jednog hrvatskog pizdavača, koga sam već pomenuo u ovom tekstu a koji nema ništa pozitivno da kaže o Kastilju...

Sve ove pohvale koje sam uputio Kastilju, nešto od toga baš i ne važi za četvrtu priču Talac, u crtačkom smislu. Čini se da je ovo nedovršena epizoda; nisam neki bajni ekspert za crtanje ali moj utisak je da rad sa mastilom nije bio dovršen. Na to ukazuju mnogobrojni tragovi olovke koji čine da ova epizoda nije ni približno tako lepo i precizno prezentovana kao ostale. Bledunjavost nekih strana verovatno potvrđuje moju teoriju da dominacija olovke ukazuje na nedovršenost ove epizode. Da li je ovo neka nedovršena epizoda koju je neko naknadno pokušao da sredi? Nije jasno šta se ovde zbiva, ali razlika između ove priče i ostalih pet je vrlo upadljiva. Zato bih ovu epizodu u crtačkom smislu ocenio sa 7/10. Čak postoje i problemi sa perspektivom: u zadnjem kadru strane 120 i u drugom kadru strane 125. Što se scenarija tiče, nema logike da šef bande ne ubije šerifa Kendala već ga pusti da ode - a pritom je već ubio jednog šerifa ranije.

Najslabija je peta priča Velika poplava. Crtež se vraća na maestralan nivo ali je zato scenario manjkaviji nego pre. Na strani 151 ženska Golti lepo kaže Kendalu da bi bio idiotizam da on skoči u opasnu struju izazvanu poplavom da bi spasavao ubicu. Kendal uprkos tome ulazi u vodu, i nakon što spašava Golti on onda kreće da spasava i glavnog zlikovca. Nebitno je što je ovo totalno nerealno u fizičkom smislu, jer teško da bi iko mogao da spasi jednu osobu u ovakvoj situaciji a kamoli dve, nego mi je mnogo retardirana ta über-idealistička požrtvovanost u spasavanju čoveka koji je malopre hteo oboje da ubije; previše naivno čak i za ovakav dečiji vestern. A tu otprilike i kreće komedija. Nenamerna komedija. Na strani 154 ovaj isti zlikovac ponovo pokušava da ubije Kendala, a Kendal baca zmiju otrovnicu na njega. Zatim ga taj isti Kendal spašava od zmije, tj život mu spašava po drugi put u roku od par minuta! I to jednom hladnokrvnom ubici spašava život, koji je par puta već hteo ne samo Kendala da ubije već i Gospođu Golti i još neko derište. Čak se i zlikovac ne može dovoljno načuditi i pita Kendala da li je on uopšte normalan da mu spašava život dva puta. A onda se na strani 155 u trećem kadru dešava nešto ekstremno retardirano, kada zlikovac najednom menja stav onako pošteno na 360 kada Kendalu nudi prijateljstvo! Bukvalno mu kaže "želim da ti budem prijatelj", čime ova priča ulazi s obe noge u podžanr koji bih ja nazvao "teletabi vestern".

Na stranama 160-162 sledi nerealna borba u kojoj neki starkelja i njegovi klinci siročići uspevaju da razoružaju čitavu bandu i oslobađaju Kendala. Međutim, ovo je veoma sitan propust u odnosu na ono što sledi na zadnjoj strani, 164: Kendal obaveštava bandu da će svi završiti u zatvoru, a onda najednom Golti moli Kendala da im ipak da šansu da se iskupe! To je ista žena koja se čudom čudila zašto je Kendal uopšte skočio u reku da spasi glavnog zlikovca - a sada odjedanput ne prihvata čak ni zatvor kao kaznu za njih, kazna koja bi bila prilično blaga s obzirom da su ovo ubice. Čak su nameravali i dete jedno da ubiju! A da ne pričam o tome kako su se protivili miniranju rudnika, odnosno ovi razbojnici ne bi imali nikakav problem da se svi siročići utope u poplavi, samo zbog zlata u rudniku. U zadnjoj sceni banda se "iskupljuje" kad banditi krenu da vrše popravke zbog velike štete koju je poplava uzrokovala. Prilična Teletabi kazna za gomilu (potencijalnih) ubica dece, zar ne? Ovo kao da su švedski ili norveški levičari pisali; u tim zemljama možeš komotno da ubiješ gomilu ljudi i da za samo par godina ili čak meseci izađeš iz ćuze. Iz ćuze koja više dođe kao hotel od tri zvezdice nego pravi zatvor.

Ova epizoda se odigrava u prirodi pa je zato crtež još zanimljiviji nego u drugim epizodama. Iako tvrdim da se ovakav strip ne čita zbog scenarija ova peta priča je toliko mongoloidna da nema dalje. Sva sreća što je crtež toliko fantastičan da čak ni ovakve razne gluposti ne smetaju preterano. Ovako precizan i genijalan crtež prosto blagoslove radnju sa mnogo većim dostojanstvom i težinom nego što to ovakav scenario zaslužuje.

I naredna priča je prilično tupava: Zlato Infernilja isprva deluje kao da će biti mnogo pristojnija u scenarističkom smislu, iako uvođenje crnačkog lika instantno navodi na sumnju da će jedna od tema biti rasizam. Što se odmah ispostavlja da je tačno, jer već na prvoj (!) strani kreće prvi rasistički ispad nekog belca protiv ovog tipa. "Oh ne, zar opet to yebeno rasno moralisanje, može li dan jedan da prođe a da me neko ne smara s tom izlizanom i smornom temom" je bila moja reakcija. Sve je ovo baš tako naravno, ali ipak moram da stanem u Kastiljovu odbranu, jer strip je iz 60-ih kada anti-rasističke teme nisu bile ni približno učestale kao danas, a i nisu imale notu totalnog potcenjivanja čitaoca - odnosno tretiranja čitalaštva kao nekih kompletnih morona. Crnac u ovoj priči nije nikakav moralno superioran mudrac niti je super-inteligentan, a upravo bi takav bio da je ova priča sročena danas. Ono u fazonu "moram da se dokažem marksističkom Establišmentu koliko sam politički korektan, koliki sam dobrica, koliko sam samo moralno uzvišen, pa ću od ovog lika napraviti ljudsko savršenstvo, biće bezgrešan i perfektan čovek". Takav je stav mlade generacije levičarskih morona i poltrona koji pišu za stripove i filmove, a to je samo jedan od mnogih razloga zbog čega izbegavam moderne filmove, romane i stripove. Nisam morončina prema tome gledam da izbegavam priče koje su sročile morončine, pogotovo one ljigave poltronske morončine koji se šlihtaju vladajućem poretku, i to samo da bi više zaradili. Scenaristički aparačiksi, tj režimski slihtači najgore vrste. Izigravaju moral a zapravo predstavljaju ono totalno suprotno. Virtue-signaling je mentalna bolest ove ere.

Istina je da je crnac u ovoj priči simpatičan i nimalo zao, ali nije uvek baš najbistriji a pritom je i opsednut zlatom. Znači nije savršen, već običan čovek. Da je recimo Tarantino radio ovako nešto danas, ovaj crnac bi bio 2 m visok, nabildovan, yebao bi pet belkinja svaki dan (a da ih nekako pritom ne "ponižava", ha ha), imao bi IQ 250, i držao bi barem pet-šest govora u kojima bi njegova mudrost prosto blistala. OK, možda ovaj opis i nije precizan u nekom tarantinističkom smislu modernog režisera-poltrona, možda je ovaj opis prikladniji za nekog drugog režisera ovog doba, ali mislim da u svakom slučaju razumete suštinu, ako ste iole inteligentni... A ako niste ovaj blog će vam pomoći da postanete inteligentniji, ha ha...

Ako me je malo nanervirao početak priče sa tim klišeima vezanih za anticrnački rasizam, ovaj dojam se totalno popravlja na stranama 187-188 kada crnac nailazi na pleme Indijanaca koji nikada u životu nisu videli nekog Afrikanca: oni automatski pretpostave da je on beli vrač koji se ofarbao u crno, tj da on nosi "ratničke boje" - te odmah kreću da mu skidaju boju s lica, naravno bez ikakvog uspeha. Crnac ove indijanske pokušaje uzima s humorom, a to se očekuje i od čitaoca, makar od onih koji nisu totalno maloumni ili preosetljivi. Koliko god bio ovaj strip detinjast u globalu, konkretno je ova scena u tom nekom rasnom smislu 100 puta realnija od "anti-rasističkih" scena koje redovno srećemo u modernom filmu i stripu. Danas se niko ne bi usudio da Indijancima da da brišu crncu lice pokušavajući da mu skinu ratničke boje: ovo bi se smatralo rasizmom od strane scenariste i uvredom za crnce, uprkos činjenici da bi se većina crnaca nasmejala na ovu ideju i scenu. Jer uvek su "prosvećeni" levičarski belci ti koji se najviše i najčešće osećaju uvređenim/ugrozenim nekim navodnim rasistickim ispadima umesto crnaca, naravno "za njihovo dobro". Za svakog jednog (američkog) crnca koji se žali na neku navodnu rasističku uvredu - a koja prečesto uopšte nije uvreda već je taj crnac previše osetljiv - ima bar 50 duboko "uvređenih" belaca koji uglavnom veoma histerično reaguju na ovakve stvari, kao da su oni crnci! To bi bilo kao kad bi se muškarci emocionalnije žestili za ili protiv abortusa nego žene: nije nimalo logično da muškarci budu zadrtiji u bilo kom svom stavu vezanom za abortus, a upravo to rade marksistički belci kod anticrnačkog rasizma: izigravaju ogromno ozlojeđenost za svaku sitnicu. To uglavnom rade žene i to one mlađe, kad već načinjem ovu kretensku temu.

Crtež je apsolutno sjajan. Reljefi su fantastični, likovi su besprekorni, a i crnac je odlično nacrtan. Puno crtača, čak i onih dobrih, muku muče da ubedljivo nacrtaju crnce; omanu jer im likovi deluju više kao karikature crnaca nego kao pravi crnci. (A o Orijentalcima da ne pričam...) Nema toga što Castillo nije umeo da nacrta (skoro) savršeno.

Kao što rekoh, ima i ova priča par debilnih momenata. Počinjem sa najblažom glupošću... Kendal izbegava metak iz neposredne blizine, ne jednom nego u čak dva navrata. Jednom jednom ovako zajebavati čitaoca je neoprostivo, a dva puta je čista uvreda za čitaoca - pa makar on imao i sedam godina starosti. Ovde govorim o neposrednoj blizini kada su ubice jednostavno morale da upucaju Kendala, a shooteri su u oba slučaja bili trezni i profesionalne ubice: drugi kadar strane 171, i treći kadar strane 193.

Daleko veća glupost sledi na strani 184. Ova scena je možda unikatna u svetu vesterna! Imamo situaciju u kojoj su crnac i Kendal uspeli uspešno da se odbrane od pljačkaške četvorke koji su hteli da ih ubiju zbog zlata. Jedini preživeli je Berex, šef bande. Čik pogodite šta on kaže Kendalu nakon što je poražen...

Imate li neku predstavu šta je rekao? Hint: ono što je rekao i ono što sledi je toliko debilno da verovatno nikada ne bi pogodili. Zato mozgajte i dalje dok ne pređete na sledeći paragraf u kom ću vam reći šta se zbilo...

Evo šta Berex kaže: "Želim to zlato i dobro poznajem pustinju. Povedite me sa sobom. Obećavam da vam više neću praviti probleme. Spasili ste mi život, dajem vam reč. Imate moju reč da ću od ovog momenta biti skroz pošten."

Smehotresno, zar ne? Jedino još smehotresnije od ovoga je Kendalova reakcija na ovu molbu ubice, a to je da prihvati predlog te da utroje krenu u potragu za zlatom!!! Kao što rekoh, ovo je možda premijera u svetu vesterna: poraziti potencijalnog ubicu a onda ga odmah nakon toga primiti u svoju grupu! Pa još u misiju traženja zlata. Crnac je veoma skeptičan (drugi kadar, strana 185), što znači da je Kendal - glavni lik ove serije - daleko gluplji od nekog sporednog lika.

Već sam pomenuo susret sa Indijancima, a tu nailazimo na još najmanje jednu nebulozu - kada Kendal krene pesnicama protiv poglavice i naziva ga "devojčicom". Strana 188. Kendal ga izaziva na prilično šašav (ali zato maestralno nacrtan) dvoboj, koji naravno dobija. Ono što sledi je toliko glupo da je prosto pajtonovski opičeno: "poštedeću ti život zato što želim da ti postanem brat", kaže Kendal bez trunke ironije, sarkazma, sprdnje, podsmeha ili ludila. A poglavica momentalno pristaje na predlog, te njih dvojica postaju "braća". Možda ne krvna braća, možda ne braća po vigvam-tetki iz Arizone, ali definitivno braća po ludačkom scenariju.

Na strani 193 Berex vrlo predvidljivo krši svoju reč da će biti dobrica te po ko zna koji put pokušava da ubije Kendala (koji izgleda voli kada ga neko pokušava ubiti), a već sam bio pomenuo da ga je promašio sa udaljenosti od 2 metra, jer Kendal nekako uspe da nanjuši i putanju i tajming metka pa zato svaki put uspe da na vreme skoči u stranu. Kao što rekoh ranije, pošto ovo dva puta radi u ovoj priči on zapravo postaje neka vrsta Marvelovog superheroja - a to sa moje strane nikada nije kompliment.

Na strani 194 sledi sledeća glupost, komparativno daleko manja od nekih prethodnih. Odron pogađa Berex-a, i to kamena gromada veličine stolice. Drugim rečima nešto što bi ubilo svakoga instantno. Međutim, Bereks ovo preživljava, barem par minuta. Što znači da je i on kao neki klasičan marvelovski zlikovac.

U zadnjem kadru saznajemo da je crnac kasnije uspešno unovčio svoj ogroman grumen zlata, i da je uspeo u svom naumu da nađe veoma zgodnu crnkinju - s kojom je sprcao osmoro dece! Happy end? Vi odlučite... Ali je svakako prikladan kraj za ovako sumanutu priču.

Hej, ovaj serijal jeste pomalo tupav, ali nije dosadan. A crtež sam već dovoljno nahvalio...

Ukupno četiri albuma treba da izađu. Treći već ovog proleća, navodno. Tiraž je veoma nizak prema tome ne čekati previše dugo...



Recenzije vesterna:




Thursday, March 13, 2025

Dylan Dog - 10 Epizoda


Većina recenzija sadrže SPOJLERE.


Dilan Dog
Lavirint u Bangoru

Crtež: odličan
Priča: solidna

Ovde je crtač Roi, a to znači da je stripu zagarantovana prikladna horor atmosfera, što podrazumeva i odlično senčenje. Ono što njegov crtež nema je neke preterano izražene emocije likova. Face crta prilično jednolično, a pokažu poneku vidljivu emociju tek kada ih neko napada ili ubija - čega ima puno jer je scenarista Ćiaveroti, za koga kažu da uglavnom ili uvek piše slasher priče. Ne bih znao koliko je ovo tačno jer ne obraćam preterano pažnju na imena scenarista. U svetu stripa crtači su prave zvezde, a ko se s tim ne slaže je neuki seljober.

Nažalost, eto još jedne slasher epizode, veoma otrcan i ofucan fazon u kojem neka grupa ljudi bivaju ubijeni jedan po jedan. U odbranu ove priče, izašla je verovatno pre nekih 20 godina kada je ova "ideja" bila za nijansu manje otrcana. Scenario nije loš, čak ni nema nešto preterano puno nelogičnosti - ako izuzmemo činjenicu da ubica nije imao nikakve natprirodne moći a uprkos tome je s lakoćom uspevao da pobije sve svoje žrtve. A tu i leži najveća mana ove epizode, nedostatak natprirodnog. Odnosno zadnja strana je jedina natprirodna, sve ostalo striktno spada u domen trilera. Ipak očekujem od svake DD epizode izvesnu dozu natprirodnog a kad toga nema onda uopšte ne vidim poentu. Ovaj broj bih možda preskočio da sam znao da je 99% triler.

Međutim mnogo je lakše čitati ovako nešto osrednje kada je crtež toliko dobar, što je i razlog zašto uopšte kupujem ovaj serijal. Da su sve epizode od Bigliardija ili od one dvojice diletanata Grasano i Montanaro ne bih imao jedan jedini primerak ovog stripa u svojoj kolekciji, a ovako ih imam stotinak jer je broj odličnih i dobrih crtača impresivan. Meni su stripovi sa srednje-žalosnim crtežom kompletno bezvredni, kao da ne postoje. Da sad ne nabrajam i ostale loše i osrednje crtače, ima ih puno... 

Objektivno govoreći se može reći da je Roi najbolji crtač serijala, ali meni lično nije najomiljeniji. Dalanjol u svojoj ranoj fazi mi je zabavniji, Cossu mi je takođe značajan, ranije epizode od Stano-a su veoma fino nacrtane, a i Nizzoli je jedan od najboljih. Razlika je naravno što je Roi uradio daleko više epizoda nego Nizzoli.


Zmajeve kandže

Crtež: veoma dobar
Priča: OK

Cossu je jedan od najboljih crtača ovog serijala jer ima uredan, disciplinovan stil koji pomalo vuče na neke crtače mange, ali i na Francuze. Nekim fanovima DD je takav crtež previše elegantan, ali šta oni znaju? To su obični stripofili, pa još i bonelijevci, što znači da njihovo mišljenje nema nikakvu težinu. Čast izuzecima, onoj šačici...

Priča je OK, mada postoji jedan element u čitavoj premisi koji je totalno apsurdan: Kineskinja Liu ima neverovatne moći - a uprkos tome radi u nekoj ilegalnoj šupi maltene kao rob! Na strani 21 (VČ izdanje) Ruju pokušava da racionalizuje ovaj svoj logički propust ali mu to ne uspeva jer je jednostavno previše glupo da iole inteligentna osoba sa takvim magičnim sposobnostima trpi ponižavanje i takav mizeran život. Realno, s takvim moćima se može vladati ne samo svojim ličnim neprijateljima već i čitavim svetom - a kamoli pobeći iz nekog polu-ropstva. Ja da imam te moći vladao bih ne svetom nego svemirom! Bio bih roboVLASNIK a ne rob. Milione psihopata bih "zloupotrebljavao" kao jeftinu radnju snagu, to jest ne jeftinu već besplatnu. Iole prihvatljivo objašnjenje bi bilo da je Liu retardirana, mada bi čak i tada sve ovo bilo nebulozno, jer bi na njenom mestu možda čak i kompletan retard mogao da se veoma lako i lepo otarasi neprijatelja.

Liu mnogo kasnije bez ikakvih problema uništi čitavu jednu bandu trijada, a ovamo kaobajagi ne može sebe i svoju sestru da izbavi iz nekog presmešnog kvazi-zatvora. Glupo da gluplje ne može biti.

Da će se ispostaviti da je Vong uljez a ne njen rođak (kako se predstavljao) je prilično predvidljivo. Ali barem nije nelogično...

Sam kraj priče zaista nije loš doduše.

Kao i obično, ekstremno nezanimljiv Inspektor Blok se pojavljuje, ali na sreću ima sitnu ulogu. Nikada neću shvatiti zašto se ovaj lik toliko često pojavljuje, niti zašto je u pitanju jedan mlohavi, debeli, dosadni, sredovečni ćelavac. Izgleda kao neki apatični računovođa pred penziju, a toliki mu je i nivo zanimljivosti. Bolje bi tim scenaristima bilo da porade na elementima fantazije umesto da nas forsiraju da prolazimo kroz uobičajenih četiri-pet strana torokanja između Bloka i Dilana. Ovog puta doduše dijalog nije uopšte loš, ali generalno je ovo nepotreban lik koji baš smara. Koga zanima što je Dilan nekada bio u Skotland Jardu; ta institucija ne bi ni bila od ikakvog značaja kad bi se serijal mnogo više fokusirao na svet horora i to na pravi način, umesto da se serijal konstantno bavi svetom kriminala - kao na primer sa predosadnim serijskim ubicama. Nastojim da zaobilazim epizode koje se bave serijskim ubicama jer mi je ta tematika toliko izlizana i izanđana da me ništa vezano za te psihopatske smarače više ne zanima. Ovaj serijal bi daleko bio zabavniji da naginje ka horor fantaziji nego ka imbecilnom žanru zvani horor triler. Zlatno pravilo horor filmova i stripova: što manje pandura to bolje...


Sve Saline ljubavi

Crtež: veoma dobar
Priča: veoma dobra

Nema nažalost puno epizoda koje je nacrtao Dalanjol, jer je jedan od najboljih crtača u serijalu. Istina je da je njegov raniji stil dosta bolji nego ovaj kasniji, međutim i ove njegove kasnije epizode imaju svojih kvaliteta. Tu i tamo je neki kadar na brzinu ižvrljan, ali zato ima veoma zanimljivih i finih crteža, pogotovo lice protagonistkinje. A posebno kada je crta u gro planu. Dalanjol ima neki neobičan, veoma "opušten" (za nekoga "lenj") stil koji se ne dopada svakom, međutim meni totalno odgovara ta vrsta ležernosti koja je utemeljena u nadprosečnom talentu, a i veoma odgovara horor žanru. Jedno je kada talentovani crtač ovako "lenjo" radi, a sasvim je nešto drugo kada dunster pokušava da bude minimalista: ovo drugo nikad ne funkcioniše. U ovoj epizodi, odnosno u tim kasnijim nešto slabije nacrtanim epizodama, ponekad mu potezi podsećaju na Prata, a ovo se odnosi na neke aspekte senčenja. Naravno da je ovaj stil mnogo bolji od Pratovog, to se podrazumeva... A i sličnosti su minimalne, da se razumemo.

Kod priče mi se prvenstveno sviđa što počinje sa puno akcije, odnosno nema previše trtljanja što je inače problem kod Bonelijane. Ovo jeste thriller slasher, što samo po sebi ne obećava ništa dobro, međutim za razliku od filma u stripu ovaj kretenski žanr može sasvim fino da funkcioniše. Što se kinematografije tiče, 99,9% trilera i slešer filmova su kompletno sranje. To je žanr koji logiku stavlja na poslednje mesto, a to je zato što su najzadrtiji fanovi ovog žanra kompletni idioti. Triler fanovi su imbecili. Uglavnom. Izuzetci su veoma retki.

Međutim na strani 40 (VČ) kreće prva (potencijalna) nelogičnost: iako je Seli svim svojim muškarcima ispričala o tajanstvenom manijaku, nijedan od njih se nije složio da je tip potencijalno veoma opasan. "On je neki nasumični običan klošar" ne pije vodu, s obzirom da je Mort znao ime njenog muža, što ga čini opasnim stalkerom - po definiciji. Ovo jedino može da prođe ako je Seli zaboravila da svoj trojici pomene kako je on znao muževljevo ime. A to nije logično da izostavi, takav bitan podatak - pa još svoj trojici da to ne kaže! Nema šanse. Uostalom zašto bi preskočila taj detalj njima, a ne Dilanu kome je to rekla.

A ipak čitav ovaj prethodni paragraf možete da zaboravite jer je ovo kasnije na sasvim logičan način objašnjeno velikim tvistom, kada postaje jasno da su svi Selini tipovi jedan te isti lik. Ovo nisam očekivao, jer kod DD ovakve nelogičnosti često ostaju nerešene. Ne bi me čudilo da je izvor ove "ideje" (bonelijevske krađe) bio film Identity iz 2003, ili možda neki sličan film.

Na strani 41 sledi jedna glupost, koja ovog puta nema nikakvo kasnije objašnjenje, a to je kada Seli izjavljuje Dilanu da "do tada (tj prvog ubistva) ionako nije bilo nasilja" od strane tog misterioznog Morta. Možda nije bilo klasičnog nasilja, ali ju je on ipak bio zgrabio i držao joj šaku preko usta dok nije pristala da ne vrišti. Ako Seli smatra da to nije zabrinjavajuć postupak, onda je ili ekstremno hrabra ili ekstremno retardirana. (Da je ekstremna kurava smo već znali...) A da ne pričamo o morbidnom izgledu tog ludaka! Bukvalno deluje kao čudovište. Je li to zaboravila da napomene?

Ima još jedna nelogičnost. Seli je sanjala tog lika, iz nekog razloga, a čini mi se da ga je sanjala pre nego što ga je prvi put videla. Ukoliko grešim onda nije nelogičnost, odnosno ukoliko ga je već bila videla pre snova. Takođe mi nije jasno kako je Lui mogao da "zarazi" nju svojim snovima, i šta zapravo uopšte ta njegova opaska znači.

Sam kraj priče sadrži tipično veliko iznenađenje, odnosno big twist, koji nije loš ali možda ne sasvim logičan. Švan je nekako uspeo da ukrade leš, što mi je pomalo dubiozno, kao i činjenica da je Lui preživeo Dilanove metke.

Ali sve u svemu prilično dobar scenario. Na momente konfuzan, ali je praktično sve objašnjeno u zadnjoj trećini.


Crni čovek

Crtež: prosek
Priča: osrednja

Još jedna epizoda koju je Dalagnjol crtao. Započinje zanimljivo, bez blebetanja, mada blebetanje sledi kasnije.

Ima nekoliko nelogičnosti, na primer na strani 26 (Ludens) je više nego jasno da Dilan nikada nije ušao u kuću dečaka, a uprkos ovoj činjenici policija ga stavlja na listu osumnjičenih za sabotažu alarmnog kabla. Takođe je prilično nebulozno da osumnjičeni Francis namerno zavarava trag policije dok ga uhode kao sumnjičenog. Zašto bi to iko radio? Ako nema ništa da krije onda nema razloga ni da se svaki put kamuflira u klovna da ga ne bi opazili panduri. Takođe nema nikakvog smisla da Dilan i ženska obećaju Francisu da policiji neće ništa reći o ovome: em ne mogu biti sigurni da Francis ipak nije otmičar, em je prilično neozbiljno odlučiti da ne olakšaš policiji posao - jer ukoliko policija ustanovi da Francis nije kriv onda više vremena i novca mogu da ulažu na koristan način, a to znači da bi možda brže i lakše rešili slučaj i oslobodili dete. Znači Dilan se ponaša kao neodgovoran, neozbiljan idiot koji se kao neki adolescent poigrava sa policijom - a pritom pomaže nekom tamo Frensisu koga ni ne poznaje! Mada mu nije prvi put da radi kretenske stvari, zahvaljujući neozbiljnim scenaristima... Možda najočigledniji primer je to što je vegetarijanac, i to samo zato što je upucao neku gusenicu kad je bio klinac. (Epizoda Na dnu.)

Dilan saznaje identitet jednog od zaverenika tako što sanja tu žensku; pomalo mizeran plot-device, ali ajde, može da prođe, ipak on poseduje neke kvazi-moći. Ono što nema nikakve logike je što sa svojom devojkom sam ide da spašava klinca umesto da obavesti inspektora Bloka.

Kompletno nerealan je način kako razoružava jednog od kidnapera na strani 86-87; kao da bi mu ovaj dopustio da mu se Dilan tako olako približi i zvekne ga u glavu tek tako. Ovakvu brzinu nemaju ni ajkule.

Uopšteno govoreći je "veliki finale" prilično haotičan i apsurdan. Ispostavlja se da Crni Čovek zaista postoji, ali da je to zapravo jedan od otmičara, koji je odlučio da spase klinca. Nije ni jasno da li je nastradao od metaka ili ne, i ako jeste kako to da se opet pojavio u kući kod klinca na zadnjoj strani priče. Opšti pičvajz od priče, a crtež je u drugoj polovini skoro pa katastrofalan. U prvoj polovini je sasvim pristojan, ali valjda se Dalanjol žurio pa je počeo da ekstremno brljavi tj da brljavi još više nego obično.


Nedokučiva tajna

Crtež: vrlo dobar
Priča: solidna

Jedna od "filozofskijih" epizoda, što se naslućuje dosta rano - jer se vrlo rano u priči nazire da Sklavi neće imati rešenje za razna pitanja čitaoca odnosno za razne bizarne događaje. Zašto je Dilan stalno sretao Toda? Zašto je stalno sretao nostradamusnog klošara? Kako i zašto je klošar sve to mogao da predvidi? Ko je uopšte on? Apsolutno sam bio siguran da odgovora neće biti, jer bi bilo suviše komplikovano povezati sve te niti na logičan način. Slično je i u filmovima: kada scenarista suviše zakomplikuje dešavanja u prvoj trećini šanse su visoke da neće moći da reši sve to na logičan način. Daleko je lakše iskomplikovati radnju na početku i u sredini nego i rešiti je logično na kraju, a to je ono što razlikuje prosečne scenariste od onih najboljih. Nije zahtevno iskomplikovati radnju, to može svaki bolid. To je sličan princip onome kako je mnogo lakše uništiti nešto nego nešto stvoriti.

Međutim, Sklaviju je sve oprošteno zato što je Stanov crtež veoma solidan a kolor još bolji. Veoma lepo obojena epizoda sa popriličnim brojem kvalitetnih kadrova. Na primer maglovite scene na stranama 22 do 29 (VČ), prvi kadar na strani 31, likovi u gro planu sa veoma prepoznatljivim stilom Stana, zadnji kadar na strani 60, prvi kadar na strani 87, kao i svemirski epilog.

Pozitivno je i to što nema mnogo blebetanja već puno akcije.

Ne volim kada se ovaj serijal bavi serijskim ubicama, jer taj je podžanr triler horora toliko već otrcan da ne može nikome iole pametnom biti više zanimljiv. U bukvalnom smislu ovde nema serijskog ubice, ali je priča donekle aranžirana na takav način, kao slešer.

Nažalost ovaj strip ima i znakove Zapadne marksističke propagande, odnosno manjih primesa patološke levičarske bolesti zvane politička korektnost. Kretenski američki DEI primenje na italijanski strip: Dilanova drugarica iz policije je Muslimanka sa džaflijom na glavi, a glavni detektiv je crnac. Kao neka usrana Beneton reklama iz 90-ih! Pogotovo kad su oboje u istom kadru, to već postaje komično. Zato generalno treba izbegavati novije epizode, verovatno ima takvih pizdarija sve više: pretpostavljam, ne znam zasigurno, jer zaista gledam da izbegnem što više novijih epizoda. Sva sreća da Dilan nije imao devojku jer bi verovatno bila Palestinka ili čak možda tranvestit. Palestinski tranvestit? A ne, to ne bi moglo, jer bi se onda Palestinci naljutili (njih trojica koji čitaju DD), a pošto se oni smatraju  "ugroženom vrstom" njima je dozvoljeno da ne tolerišu LGBT gluposti, kao što je muslimanima  dozvoljeno da budu seksisti. 

Zbog ovakvih DEI koještarija pokušavam da izbegavam novije epizode. Nažalost teško je i skupo doći do onih najstarijih, iz 80-ih i 90-ih, koje u velikoj meri nisu zaražene ovom bolešću marksizma.

Đavo u boci

Crtež: dobar
Priča: dobra

Prvo što me je pozitivno iznenadilo je Pikatov crtež, koji je veoma pristojan. Nešto se nisam bio sećao da je ovako solidan, već da je više neki prosek. Njega sam uvek ranije svrstavao u srednju kategoriju što se DD tiče: ni među najboljima ni među onim lošima. Ali sada kapiram da je bliži ovoj elitnoj grupi, a to je zato što mu stil pomalo vuče na Mari-ja. Ovo je nešto starija epizoda pa je možda zato crtež bolji nego obično. Ili jednostavno veoma dugo nisam ništa čitao od njega pa tek sad primećujem da i nije tako loš crtač. Sviđa mi se kako crta glavni ženski lik, recimo na strani 38 (Ludens).

Prvi deo priče je dosta zabavan pa je prosto šteta što se čitava epizoda ne odigrava u tom svetu epske fantazije. "Majka kretena je uvek trudna" je jedna od dobrih fora iz tog dela priče.

Radnja se onda prebacuje u sadašnjost, ali iako je sve u svemu zanimljiva i puna obrta, dosta je haotična. Odnosno radnja i ideja same po sebi su dobre, ali je scenario donekle problematičan jer se hrli iz situacije u situaciju na bangav način.

Na strani 44 Dilan nemarno ostavlja veoma vrednu "bocu od tri želje" u svom autu, kao neki kreten, i naravno da je neki klošar krade. Na strani 48 Dilanova reakcija na ponovni gubitak boce je da poyebe svoju klijenticu umesto da se smesta baci u potragu - jer je vrlo očigledno u pitanju veoma opasna magična voda. Znači glavni lik serijala je neki napaljeni, bezobzirni jebivetar? Možda zato što je ovo italijanski strip...

Povratak Vampira

Kratka priča od 16 strana koja sledi odmah posle Đavo u Boci. Crta Roi, naravno odlično kao i uvek. Nema puno dijaloga i podseća na kraće priče iz Gigant epizoda.

Reinkarnacije

Crtež: odličan
Priča: osrednja

Još jedna epizoda koju je crtao Roi. Nažalost scenario je prilično kičast, oslanjajući se na razne klišee modernih triler filmova o serijskim ubicama. OPET serijske ubice... To što postoji elemenat fantazije epizodu ne spašava previše.

Identitet ubice mi je glupav: em žena, em mlada plavuša, em psihijatar glavnog ženskog lika, Šine. Na strani 47 (VČ) nije pojašnjeno da li je Šina nju unajmila pre ili posle pojavljivanja prvih nasilnih vizija ludačke trojke. Glupo mi je kada se ispostavi da je pandur serijski ubica, ili recimo psihijatar; to je jako otrcano i dosadno. Motiva nema, mada u ovom slučaju to može da se oprosti izgovorom da je plavuša-psihijatar bila pod uticajem svoja tri ubilačka pretka. Odnosno nije čak ni jasno da li je bila pod njihovim uticajem ili se dobrovoljno odlučila da nastavi porodičnu tradiciju: ovo je vrlo bitno jer ukoliko je ono prvo onda bi ona trebala biti oslobođena krivice, jer to znači da bi joj trebao egzorcizam. Nije mi jasno do koje mere su njih troje uticali na plavušu, da li su bili duhovi ili ih je ona izmislila? Ludi ubilački psihijatar: baš mnogo originalno...

Insceniran napad Šine na plavušu, na stranama 76-78, je preteran: kako je plavuša mogla da zna da je Šina neće slučajno ubiti? Apsolutno to nije mogla znati. Yebem ti plan ubice u kojem ubica može vrlo lako da nastrada. Ali to su ti razni tupavi klišei koji redovno zagađuju moderne trilere u smislu da serijskim ubicama daju em nadljudske moći, em preterano visoku inteligenciju, em previše sreće. Jer da bi se ovoliko komplikovane zavere odvile tačno po planu neophodno je imati puno sreće; a ove sreće je obično previše da bi radnja bila iole realna. Pogotovo kada je u pitanju jedna obična mršava plavušica, koja nekako uspeva na različitim lokacijama bez ikakvih problema da ubije gomilu odraslih ljudi. Ne zaboravimo da je za tolika, pa još nasilna, ubistva potrebna i fizička snaga i spremnost koje pojedini muškarci imaju a mršave plavušice definitivno ne poseduju. Inače su i u pravom životu ženske serijske ubice ekstremno retke, a i kada se pojave tj pohapse su skoro uvek u pitanju trovačice a praktično nikad koljačice. Iz veoma očiglednih razloga. Žene ubijaju suptilno, a muškarci uglavnom nasilno.

I u ovoj epizodi je Dilan naravno poyebao svoju klijenticu (je l' tako beše kažu Hrvati?), ali je glupo što Šina nije nacrtana gola. Zašto samo Dilan da joj vidi sise? Da li je to fer prema čitaocu? Pogotovo što je Roi pre toga bio naveliko reklamirao njeno poprsje u nekoliko impresivno-poprsljivih kadrova. Nemoj da reklamiraš nešto što ne nameravaš da kasnije pokažeš - a postoje scene u krevetu.

Sve u svemu sam razočaran što sam opet naleteo na najobičniji triler o serijskim ubicom odnosno ovog puta "ubickinjom". Ta tematika me uopšte više ne zanima i to već dug niz godina, a pritom smatram da se DD već bio pozabavio njome i previše, do ove epizode a i posle nje. Uostalom, zar je moguće da se neki bajni, navodno maštoviti, serijal horor fantastike većinski bavi serijskim ubicama? Pored tolikih silnih tema zašto stalno pribegavati suvoparnom trileru umesto čistoj fantaziji? Da li je to zbog toga što su većina čitalaca kompletni imbecili (jer znam da jesu)? Ili zbog toga što scenaristi ovog serijala još uvek nisu stigli da pokradu baš sve fazone iz takvih američkih trilera? Možda nam napokon ponovo slede prave horor priče tek kada ovaj serijal uspe da obradi baš sve trilere o serijskim ubicama. A tada će već biti suviše kasno odnosno već je sada suviše kasno jer je serijal ionako prdnuo u čabar. Kao i svi serijali koji idu predugo. Pogotovo ovi koji su duboko zašli u 21. vek, najgoru eru stripa.

Lavirint straha

Crtež: odličan
Priča: medju najboljim

Od ovih stotinak priča i epizoda koje sam do sada pročitao ova je nesumnjivo jedna od najboljih. Neka vrsta antologije, a ujedno i celina. Sadrži mnoštvo tvistova, dosta akcije, i prilično zamumuljenu i zakukuljenu radnju - a ovo zadnje je verovatno razlog zašto nekim džiberima ovaj scenario ne odgovara: nisu ništa ukapirali pa im verovatno smeta "filozofiranje". Pritom nije ništa neobično ni novo da se u ovom serijalu pomalo filozofira, pogotovo na zadnje dve-tri strane kada scenarista pokušava da poentira (ili palamudi). Ako ti "filozofiranje" smeta imaš Kapetana Mikija i Blek Stenu pa uživaj... Uostalom, nije to pravo filozofiranje naravno, već samo pokušaj da se unese neki smisao i poenta u sva ova dešavanja; meni je totalno svejedno da li ovo uspe ili ne odnosno da li to filozofiranje na kraju ima nekog smisla ili ne. Ako je priča zabavna i dinamična, kao što je ova, šta te onda boli qrac što je scenarista ubacio malo "filozofiranja". Kako tih nekoliko rečenica može da ti promeni "dojam" celokupne epizode? Zaista debilno...

Džiberi se iskompleksiraju svaki put kada neko "filozofira", bilo da se radi o stripu ili nečem drugom. Ništa novo... Taman posla da scenarista pokuša da navede čitaoca na neko malčice dublje razmišljanje, pogotovo čitaoce koji nikada nisu u životu razmišljali ni o čemu sem o ždranju i sranju - pa onda glasaju za SNS. A džiberi nikada neće razlikovati inteligentno filozofiranje od onog pretencioznog i debilnog, tako da nisu uopšte merodavni da daju svoj sud o ovome. Imaju slobodu da kažu šta misle, ali isto tako ja imam slobodu da utvrdim da su oni debili...

Početak nije obećavajuć. Prva priča od 15ak strana je tipičan debilni serial-killa-trilla sa gomilom gluposti i nelogičnosti. Ali s obzirom da je ovo samo uvod i da je zapravo samo prepričana priča unutar epizode, ne smeta uopšte jer se ispostavlja da i ne mora da bude logična - jer se nikad nije ni desilo. Nakon toga kreće objašnjenje o čemu se zapravo radi.

Način na koji Dilan menja uloge sa namenjenom žrtvom "veštice", to jest sa pravim zlikovcem priče, se previše oslanja na ogromnu slučajnost i na takozvanu "sudbinu", ali može da prođe jer je ovo ipak samo strip, pa još i bonelijevski. Nije ni logično da veštica-psiholog odmah krene u napad na Dilana a da prvo ni ne proveri koga je zapravo pustila da uđe. Pritom je prepoznala Dylan Doga, koji je poznat kao borac protiv kriminala a ne kao kriminalac, a tu je jedan od većih logičkih problema, to što ona uopšte ne posumnja da on možda nije ubica. A zapravo bi trebala odmah da posumnja da je došlo do nekog nesporazuma i greške. Ipak ona planira da ubije osobu koju očekuje pa prema tome bi trebala da bude 100% sigurna pre nego što krene u akciju. Sem naravno ako je ubica kompletan idiot. Što je još gluplje; ona treba da bude neki bajni psiholog, odnosno iole inteligentna i obrazovana osoba sa nekim velikim uvidom u psihologiju ljudi, a ovamo pokazuje uvid na nivou amebe. Ovako bi ameba koja se bavi psihologijom planirala osvetu...

Čak i posle tolikih priča koje je ispričala Dilanu, a pritom i videla i čula njegove reakcije, ona i dalje veruje da je on ubica! To je totalno nebulozno. Nigde nema implikacije da je ona totalno poludela zato nema logike.

Priča o nepostojećem fotomodelu podseća na jednu fantazija-komediju sa Al Paćinom: film nisam gledao ali verujem da je ova priča bazirana na njemu.

Još očiglednija krađa odigrava se u narednoj priči, o neobičnim vampirima koji isisavaju život od umirućih žrtava. Ovo sam bio susreo u jednoj epizodi neke horor serije 80-ih: verovatno Ray Bradbury Theater, a ako nije ta serija onda je sigurno neka druga iz te ere. Međutim ljudi koji nisu gledali ovo, a to je velika većina čitaoca, to ne znaju prema tome im je sigurno zabavno, jer je originalna ideja.

Naredna priča u svemiru je prilično fina, iako je i ova ideja već urađena u filmu, i to više puta. Ima puno filmova u kojima glavni lik ili likovi saznaju tek na kraju da su mrtvi zapravo. Na primer 6th Sense, Carnival of Souls, Stay, jedna horor drama sa Nicole Kidman, i još nekoliko njih.

Bez obzira na ukradene ideje i neke apsurdnosti, ovo je veoma zabavna epizoda a velika zasluga za to pripada crtaču, Roi. Ovde je zaista na vrhuncu, čak je uspeo i par ženskih likova da nacrta veoma lepo što generalno nije njegova jača strana - kao i što nije nekim drugim velikanima stripa koji muku muče sa ženskim licima. Doduše i u ovoj epizodi moram da ga kritikujem, recimo vešticu kako je nacrtao. Bez obzira što je to samo maska a ne pravo lice psihologa, trebao je da je nacrta da liči na ženu a ne na muškarca. Veštice, koliko god bile ružne, ipak treba da liče na žene. Ovo nije prvi put da pomislim da je neki njegov ženski lik muškarac, tj da ne ukapiram odmah da je žena u pitanju. Ume on da nacrta žensko lice, ali samo kad se potrudi i samo ako je baš neka lepotica. Žensko lice ne sme preterano da se senči, to bi valjda trebao da zna bolje od mene... Čim kreneš da senčiš žensko lice previše rizikuješ da liči na muškarca.

Opasne veze

Crtež: odličan
Priča: OK

Vampirska priča odnosno nastavak epizode Manila koju sam pročitao pre nekoliko godina pa je se ne sećam. Taman sam pomislio kako je ovo jedna od retkih priča koja nema nikakve veće nelogičnosti, kad ono zadnja strana tj zadnji kadar uvede neki ultra-nebulozni twist koji ama baš nikakve veze nema ni sa čim. Plavuša Lin najednom grize Manilu, a objašnjenja nema. Logike još manje: pa nije Lin vampir već je Manila to. Ako iko treba ikoga da grize to bi trebala da bude Manila - kada bi uopšte imala razlog da napadne Lin, što nije slučaj. Pritom je Lin samo par strana pre toga veoma odlučno odbila da je Riči ugrize i pretvori u vampira. Prema tome šta je htela Lin uopšte? Da postane vampir time što ona ugrize vampira? Kakva su sad to nova pravila vampirskog horora? I zašto se najednom predomislila?

Na strani 44 (VČ) Roi još jednom crta stariju ženu kao muškarca, odnosno ja ne bih ni znao da je to tetka od Lin da je Lin nije oslovila tako. Mogao je barem da joj da sise ako već ne žensko lice. Muškobanjaste rugobe sa sisama postoje, to bi moglo da prođe.

Na forumu je ova epizoda slabo ocenjena, a realno i jeste osrednja, ništa specijalno. Kliše mlade neuzvraćene ljubavi me nije uopšte interesovao, to je više nešto za klinke (ukoliko one uopšte čitaju DD, što čisto sumnjam).

Ono što mi je fascinantno doduše je koliko malo stripofila razumeju crtež, čak na nekom najosnovnijem nivou koji bi se očekivao čak i od najmaloumnijih anti-estetičara. Neki sebe ekstremno blamiraju tako što kritikuju Roi-a. Jedan od njih kaže kako preferira njegov raniji crtež - koji realno nije bolji od ovog koji je razvio kasnije. A jedan imbecil je čak napisao da su Montanari i Grasani bolji crtači od njega. Neverovatno! Roi je jedan od najboljih 100 crtača svih vremena, dok tandem Montanari i Grasani spadaju među najgore crtače ovog serijala, od nekih najmanje 20-30. Njih ne bih svrstao ni u najboljih 5000 strip crtača. Jedno je ne razlikovati između prosečnog i odličnog crteža: to je već dovoljno jadno. Zato imamo debile koji ne razlikuju loš od odličnog: to je tek neverovatno jadno. A šta tek reći o moronima kojima je loš crtež bolji od odličnog? Eto zašto Bonelli i Marvel unajmljuju toliko puno mediokriteta: zato što je publika uglavnom bedna te bolje i ne zaslužuje. Da se publika većinski sastoji od estetičara onda bi dunsteri kao Montanari i Grasani bili nezaposleni, ili bi u najboljem slučaju zarađivali siću na ulici crtajući loše freske ili veoma bedne karikature prolaznika. Prosto je neverovatno da ovakvi dilberi redovno kritikuju crtež Roi-a a ništa im ne smeta na primer kod Fregijerija ili Bigliardija, veoma osrednjih crtača.

Veliki san

Crtež: dobar
Priča: solidna

Prilični pičvajz od priče, ali uglavnom u pozitivnom smislu. Uporedo sa glavnom radnjom, koja je kao neka detektivska priča sa primesama komedije, tu je i paralelna natprirodna radnja o nekoj sekti. 

Priča je relativno zanimljiva ali kompletno zavisi od totalno nerealnih spleta okolnosti, odnosno od niza velikih slučajnosti. Prva velika slučajnost je što Dilan upoznaje svoju sledeću klijenticu par dana pre nego što ona dođe kod njega sa slučajem nestalog dečka. Jer London je jedna mala varošica, i svi se međusobno znaju. Druga velika slučajnost je što lideri sekte koji haraju gradom žive preko puta te ženske! Kako je samo London mali - barem kada Ruju o njemu piše. Postoji još jedna velika slučajnost, što bi se reklo "a convenient coincidence", a to je što su lideri sekte zapravo vlasnici njene kuće pa su tako imali ključeve da bez problema uđu.

Ima još toga. Tu je još i velika slučajnost što su oni napali tu ženu samo par minuta pre nego što se njen "odbegli" dečko napokon pojavio posle ko zna koliko dana ili nedelja. Strana 70. (Ludens)

Još jednu slučajnost imamo u vidu bizarne činjenice da se Bart odlučio ne javljati Đorđini tokom čitavog nestanka - što bi samo moglo biti logično da je on maznuo njenih 10,000 funti. Ali nije, kako se ispostavlja. A pošto ih nije maznuo zašto se onda svojoj voljenoj nije javljao uopšte?! To je totalno nelogično naravno.

Još jedna slučajnost i totalna nelogičnost je što su dva mafijaša uspeli nekako da čuju krike iz podruma ogromne vile, što smatram da je nemoguće. Strana 82. Apsurdno je da su oni gore sa ulice čuli krike koji su dolazili iz podzemne tamnice, a pritom nisu čak ni išli na tu adresu već su bili preko puta.

S obzirom da je inspektor Blok bio potvrdio da je Bart neki šibicar hoštapler, kako to da se ispostavlja da ima "čisto srce" koje je preduslov da bi uspeo da ubije čudovište Orkam? Strana 92.

Priča nije osmišljena da bude realna već zabavna. Naravno da preferiram kada je nešto zabavno ali istovremeno i logično, jer zašto logika da stalno ispašta? Nisam ja pravi fan trilera pa da kompletno ignorišem logiku. Ali ovo je ipak samo strip pa se donekle može preći preko ovakvih gluposti. Crtež definitivno pomaže, Stano je veoma solidan po običaju. Najbolji crteži su mu oni u tamnici jer sadrže dosta njemu karakterističnog senčenja.








Friday, March 7, 2025

Exterminator 17 - Bilal

 

Exterminator 17
Vrsta: zaseban album

Crtez: Enki Bilal

Scenario: Jean-Pierre Dionnet

Jezik: srpski

Izdavac: Stalker (2025)

Premijerno: 1979 

Dimenzije: 30.4 x 21.7 cm, HC

Br strana netto: 64

Tiraz: 500

Zanr: sci-fi

YU istorijat: -

Kolor? Da.

Politicki obojen? Ne. 

Golotinja? Ne.

Rasprodato? Ne.

Crtez: 10/10

Scenario: 6/10

Ciljne grupe: esteticari, BD fanovi

Prednosti: odlican crtez

Minusi: nije originalan kolor, prica nista specijalno

Album iz Bilalovog zlatnog (ili zlatnijeg) perioda, što su u suštini 70te i 80te, kada je detaljnije i preciznije crtao, i kada je stilski bio mnogo bliži Moebiusu i nekim drugim prvoklasnim ilustratorima tog perioda. Volim ja i njegov kasniji stil (na primer Monstrum Tetralogija, link dole), koji kreće negde od 90-ih, a koji je prilično drugačiji jer ima više veze sa slikanjem tj slikarstvom nego sa standardnim crtanjem olovkom i tušem. U ovom novijem stilu, koji Bilal praktikuje i dan-danas, i dalje se prepoznaje da je to on, pogotovo način na koji crta lica, ali pristupi su prilično različiti.

E17 je trebao pre par godina da izađe na Balkanu, međutim Makondo je bio sprečen da izda prvobitnu verziju albuma. Na svu sreću oni su bili insistirali od Francuza da dobiju materijale od prve verzije, nisu hteli da objave ogavnu drugu verziju, koja se pojavila početkom veka. Problem s tom drugom verzijom je užasni (kompjuterski?) kolor koji je urnisao Bilalov crtež. U međuvremenu se 2023. pojavila i treća verzija, koju je obojio Viljaruba, a to je ovo izdanje Stalkera.

Ova treća verzija je po meni slabija od originala - čiji je kolor radila Bilalova žena. Način na koji su Francuzi, a i mnogi drugi, farbali stripove u 70-im i 80-im je superioran u odnosu na ovu plastičnu lakrdiju koju imamo danas odnosno u zadnjih 20-ak godina. Kompjuteri, lenjost, nesposobnost i nemarnost su zamenili ručni rad pravih eksperta. Međutim, Viljaruba je odradio veoma solidan posao, i nemam previše zamerki. Jer da nije dovoljno dobro kolorisao strip ja ga ne bih ni kupio a time ni ova recenzija ne bi postojala.

Najveću zamerku koju imam je izbor boja za nebo. U originalu je nebo svetlije, što deluje mnogo lepše i u većem je kontrastu sa ostalim objektima i pejzažima. Primera radi prve dve strane: nebo je tamno plavo, skoro pa ljubičasto, umesto da je svetlo plavo. S druge strane, četvrta i peta strana izgledaju fantastično. Danas je moderno da svi "ozbiljni" stripovi budu mračniji nego što bi nekad bili, ili u ovom slučaju nego što su nekada bili. S tim se uopšte ne slažem, a deluje mi i da je kinematografija delimično kriva za ovakvu devoluciju; od negde početka ovog veka, ili možda od kraja 90-ih već, holivudski filmovi su najednom postali jednobojni (uglavnom plavičasti) i previše mračni. Kroz neki Photoshop (ili šta li je već) su režiseri počeli da menjaju prvobitne originalne boje u nešto sasvim neprirodno i previše ujednačeno. Šarenolikost je odjedanput izašla iz mode, što je frapantan idiotizam i neukus. Na primer već u prvim filmovima serijala Gospodar prstenova ima puno scena koje su preterano plavičaste: objekti, likovi i pejzaži - sve je plavo. Ovo je apsurdno, pogotovo u scenama dnevne svetlosti. Postoje i žućkasti filmovi; na primer Lock Stock and Two Smoking Barrels iz 1998. od (madonojebca) Guy Ritchie-a je sav žućkast, kao da se neko popišao po originalima. Film je odličan, pa je zaista šteta što je Guy bio ovoliko glup, i na ovaj način lišio film vizuelnog kvaliteta. Naredni film Snatch mu je sav zelenkast. Jednostavno ne kapiram ovo, ne razumem logiku uništavanja filma sa ovim mono-koloronim pizdarijama.

A deluje da se ovaj šugavi trend nekako i prebacio na svet stripa, jer ne samo da su kompjuteri ruinirali moderni strip već i čitav pristup kolorisanja se izmenio nagore. Kao da više niko ne želi da umetnost bude lepa već ružna: po principu "ružno je lepo a lepo je ružno", jedan prilično komunjarski način razmišljanja. Kao da horori, sci-fi i trileri mogu da imaju atmosferu samo ako je kompletan film umočen u jednobojnost i tminu. Umesto atmosfere se na ovaj način postižu monotonija i ružnoća. Dodatni dokaz koji potkrepljuje moju tvrdnju tj da ne lupam gluposti i ne nagađam se može naći u modernim komedijama koje su ekstremno šarene, sa "veselim" svetlim bojama i puno varijacija. Valjda filmadžije više nisu sposobne da napišu ili nađu dobar scenario pa se sve više oslanjaju na neke jeftine i totalno glupe finte, na nekakve očajne pokušaje vizuelne manipulacije: kao da horor film snimljen u mraku automatski garantuje atmosferu i kvalitet. Niđe veze... Neki od najvećih horor klasika su iz 70-ih i 80-ih, a nijedan od njih nije jednobojan ili previše mračan.

Na slici su sve tri verzije albuma. Ako vam se čini da original deluje previše svetlo, to je možda zato što je ovu slikovnu komparaciju Viljaruba himself postavio na Facebook. Da nas obmane kako je original mnogo gori nego što zaista jeste? Pa valjda nije toliko jadan...? Ko zna, čisto nagađam, ali je činjenica da primerak strane iz 1979. deluje preterano bledo, i to ne samo u poređenju sa mnogo tamnijim naknadnim verzijama.

Šteta je što prva verzija ovog albuma nije izašla, ali zadovoljan sam i sa ovom trećom. Važno je da Makondo nije uspeo (odnosno nije želeo) da izbaci drugu verziju, jer u tom slučaju onda verovatno ne bi bilo ni ove, kod nas barem. U duplom smislu je dobro što Makondo nisu izdali ovaj album jer su, ako se ne varam, nameravali da objave kompletan "serijal" od 200+ strana, a to obuhvata inferiorne nastavke koje nije Bilal crtao. Da je Stalker izbacio to šalabajz-miks čudo od 200 strana ja takav album sigurno ne bih kupio zbog cene, jer me tih ostalih 130+ strana uopšte ne zanimaju pa zato ni u snu ne bih platio neku astronomsku cenu samo za 64 strana stripa. I ovako je cena prebezobrazna, maltene kao da jesu izbacili čitav serijal! Cena je 20 evra, i to računajući popust. Da su bukvalno samo 100 RSD više natakli na cenu ja uopšte ne bih kupio ni ovaj album.
Balkansko stripsko tržište je doživelo velika poskupljenja 2022., a izgovor za to su bili nestašica i poskupljenje papira. Ja sam međutim čuo iz nekih izvora da je ovo u većoj meri bila laž i preterivanje od strane raznih pizdavača samo da bi opravdali astronomske cene. Zloupotreba situacije s Koronom da bi drasticno digli cene? Da bi se došlo do istine valja pitati ljude koji rade u štamparijama, a time sigurno ne mislim na tetkice koje čiste govna iza drugih ljudi...

Koji god da su pravi razlozi, i šta god bila prava istina, cene stripova u Srbiji stalno rastu od 2022. pa zato razmišljam da kompletno prestanem da ih kupujem, ili da makar svedem kupovinu na neki minimum, što mi je u određenim fazama prošle godine i pošlo za rukom. Papir koliko god bio poskupeo nije suvo zlato, niti kupac dobija u stripu kao bonus poklon neke dijamante, safire i rubine. Pizdavači se žale kako jedva pokrivaju troškove, ali ja većini ne verujem. Čisto sumnjam da među njima ima fanatika koji toliko vole stripove da im glavni motiv nije novac. To su priče za malu decu. Ne bi se time bavili dug niz godina da jedva krpe kraj s krajem. Naravno da postoje izdavači koji zaista vole stripove i trude se da svoj posao obave savesno, ali oni su u manjini. Stalker mi deluje kao jedan od tih, mada su istovremeno jedni od najskupljih. Ipak je ovo Balkan, a na Balkanu očekivati neki poslovni idealizam bi bilo previše naivno, pogotovo za mene.

Što se scenarija tiče, očekivao sam konkretniju i kompletniju priču. Ne saznaje se mnogo o ovom svetu već samo ono najosnovnije, ono što je dovoljno da pokreće radnju. Ne znamo čak ni da li je u pitanju neko distopijsko društvo ili ne. Valjda se od nas očekuje da mi to pretpostavimo? Ali zašto bih ja to pretpostavio: zato što se u ovoj budućnosti ratuje sa androidima? Pa bolje s njima nego sa živim bićima!

SPOJLERI:

Kraj priče nije zadovoljavajuć jer suviše oskudan u svojim pojašnjenjima. Šta će androidima doneti novostečena sloboda? Kako će se taj svet promeniti? Kakav je uopšte bio pre "revolucije"? Daleko bi zanimljiviji bio nastavak ove priče; kako će se androidi ponašati nakon sticanja slobode.

Očekivao sam više od scenarija jer je Dione u Francuskom stripu neka bajna faca, a ispostavlja se da bi možda i Bilal sam odradio bolji scenario. Bilalovi scenariji su definitivno hit-and-miss, ali su u proseku ipak bolji od raznih bajnih, precenjenih scenarista koji su radili za njega. Uzdaj se u se i u svoje kljuse bi mu bio bolji način rada. U popratnim tekstovima, koji se sastoje na svu sreću samo od intervjua (znači nema pretencioznih baljezganja nekih nafuranih stripoanalitičara), Bilal objašnjava kako se rad na albumu prilično otegao jer je Dione sporo radio. A to se i vidi po crtežu, koji postaje nešto drugačiji kako priča odmiče. Tim gore, jer ako je Pera Dione imao puno vremena a nije mogao da osmisli bolji i detaljniji scenario, to znači da je omanuo. Album je zanimljiv, i u tom smislu Dione nije promašen slučaj, ali to u velikoj meri ima veze sa odličnim crtežom. Vrhunski crtež uvek može da izvadi manjkavu priču, dok ono obrnuto kod mene nikada ne pali: odlično napisan strip nema nikakve šanse kod mene ukoliko je crtež jadan. To je kao najbolja torta na svetu - pokrivena filingom od govana...

Identitet lika zvanog Kleton, što se ispostavlja da mu nije pravo ime, nije jasan. Ko je on zapravo? Šta je hteo od Eksterminatora? Koji su mu bili ciljevi? U priči su samo dva centralna lika, a motivi jednog od njih nisu uopšte jasni. To je veliki propust. Nije ni sasvim jasno kako su njih dvojica završili baš na Kletonovom asteroidu. Otkad je svemir tako mali, kao neka varošica?

Uopšte se stiče utisak kao da se od čitaoca očekuje da koristi svoje znanje i iskustvo koje je stekao čitajući i gledajući brdo naučne fantastike - da bi sam nekako popunio rupe, kao da je Dione pretpostavljao da će čitaoci poznavati već sve te neke futurističke klišee pa nam nije potrebno sve pojašnjavati. Ne radi se o tome da meni treba sve da se objasni, jer da je tako ne bih bio veliki fan Kubrikovog 2001: Odiseja u svemiru i nekih sličnih filmova. Uostalom, E17 nije takva vrsta cerebralne priče da može da se izvuče sa manjkom informacija, mada sadrži tu i tamo pomalo filozofiranja. 64 strana bi trebale biti sasvim dovoljne da se ispriča jasna priča sa konkretnijom poentom. 

Jeste Bilalov crtež toliko dobar da kvalitet radnje kod njegovih stripova nikad nije morao da bude poseban, ali ovaj propust se nekako kontinuirano pojavljuje kroz njegovu čitavu karijeru: skoro uvek je crtež superioran u odnosu na scenario. Trilogija Nikopol (link dole) je prilično haotična, a politička izdrkavanja kojima se bavio u tandemu sa Kristinom (Christin, prezime komunjare, ne Kristina) predstavljaju tračenje Bilalovog talenta. Sa ređim izuzecima uglavnom je tračio svoj talenat na nedovoljno koncipirane serijale i priče. Veliki izuzetak je Priče iz svemira, album od 45 strana iz 70-ih; ironično jer je sve te priče pisao Bilal. Serijal Monstrum takođe ima svoje jake strane u priči, a i Partija lova nije uopšte loša, jedini iole kvalitetan scenario koji je Kristin napisao za Bilala. Međutim generalno govoreći, crtež je uvek u velikoj meri nadmašivao priču i scenario.

E17 preporučujem samo Bilalovim fanovima, i kolekcionarima koji imaju zaista puno para i prostora. Očekujem da će najkasnije do sledeće godine da se rasproda tako da oni koji su zainteresovani ne bi trebali da odugovlače... Za razliku od nekih drugih Bilalovih albuma i serijala, E17 nikada nije bio izašao na Balkanu, pa još u ovom malom tiražu. Zbog toga se možda čak i rasproda dogodine.

Stalker je takođe već bio izdao Trilogiju Nikopol kao i Legende današnjice. To je već treće izdanje Nikopola na ovim prostorima, posle Publike i Fibre čija su izdanja odavno rasprodata, tako da koga zanima Nikopol ne bi trebao dugo da čeka, jer i to će otići uskoro, pogotovo u ovom tiražu. Cena je doduše paprena pa to možda uspori prodaju donekle. Pitanje da li će Fibra to ikada da reprinta jer vlasnik tog pizdavača nije preterani fan Bilala. Što čudi s obzirom da je ovaj levičar kao i on. Ja nisam nijedno od ova tri balkanska Nikopola kupio jer već odavno imam sva tri albuma pojedinačno, dva na engleskom jedan na nemačkom.

Što se integrala Legende današnjice tiče, imam sva tri albuma pojedinačno na francuskom, i to originalna izdanja u prvobitnom koloru. Ne mogu preterano puno da razumem jer mi je francuski prilično bazičan, ali to nije ni toliko bitno s obzirom na slab sadržaj. Ovo što je Stalker izdao odnosno isprdeo je nov kolor, prilično loš, previše mračan kolor koji zaklanja crtež; možda čak od iste ekipe (odnosno od istog retardiranog kompjutera) koja je odgovorna bila za E17 fijasko 2002. Čak i da nemam te francuske albume sumnjam da bih kupio Stalkerovo izdanje upravo zbog tog mizernog kolora. Ne preporučujem ovaj album ne samo zbog tog pišljivog novog kolora već i zbog levičarskih scenarija koji "krase" sve tri priče. Radnje nisu nezanimljive, čak su povremeno i originalne, ali sadrže previše antikapitalističkog hipi preseravanja, a i previše blebetanja. Ja sam te svoje francuske albume nabavio vrlo jeftino (sve zajedno samo 900 RSD) pa mi nije žao što je polu-sranje u pitanju, bar u scenarističkom smislu. U crtačkom smislu još i te kako vredi imati Legende današnjice jer tu je Bilal kao uvek veoma dobar, u svom najranijem periodu, mozda na momente previse groteskan, ali samo pod uslovom da izbegnete taj smrdljivi novi kolor... Sem naravno ako volite plasticni kolor, i levicar ste, u kom slucaju sta uopste radite na mom blogu?

Stalker namerava da izda i Monstrum Tetralogiju, pretpostavljam negde u Oktobru, taman za Sajam 2025. Ni to ne nameravam da kupim jer već imam sve četiri epizode ponaosob od Publike. Iako su me ta četiri albuma koštala više od 50 evra ne bi ih ikad menjao za ciglu koju Stalker namerava da izbaci. Naravno, ko god ne poseduje taj četvorodelni komplet Publike obavezno treba da nabavi Stalkerovo izdanje kada izađe. Monstrum je dosta bolji od Nikopola u scenarističkom smislu, kao što sam već diskutovao u recenziji...