MAGIC CARPET
Crtež: 9/10
Ideja: 8/10
Scenario: 8/10
Jezik: srpski (HC)
Godina: 1987
Izuzetno tupav srpski prevod naslova. "Šećerlemada"... Je l' vi to mene zayebavate? Kakav kupus od imena. Nisu mogli nešto bolje da smisle? Na primer neko ime koje se može izgovoriti, i koje ne zvuči totalno retardirano. Samo zato što je retardirano ne znači da je i smešno. Retardirano i smešno nisu isto.
Pre nego što sam Pizdilemadu ponovo pročitao nakon više od 30 godina, sećao sam se samo da je album veoma zabavan i šaren, i nije me razočarao. Jedino što mi se čini da je crtež izgubio za nijansu na detalju u odnosu na neki raniji period. A i deluje slabije od nekoliko narednih albuma. Ovo možda ne zvuči logično, ali tako mi deluje. Možda se Uderzo za nijansu manje trudio? Ili se više žurio. Za nijansu, naravno...
Humor u ovoj epizodi nije na nivou zlatne ere, ali je zato priča originalna i interesantna. Nema momenata na koje se čovek može glasno nasmejati, ali i ne mora svaka epizoda da bude takva da bi bila uspešna, a u tom smislu je ovaj album veoma sličan Odiseji tj Black Gold kako su ga Englezi nazvali. Uvek sam voleo ovakve avanture koje se odigravaju u egzotičnim lokacijama, baš kao što je to slučaj sa ove dve epizode, kao i sa Kleopatrom. U ovoj priči putuju dalje nego ikad, uz moguć izuzetak (nomen est omen) Velikog putovanja, a da putovanje ne bi bilo predugačko leti se ćilimom. Vrlo fina ideja koja je u velikoj meri zaslužna za kvalitet priče.
Ovakvi elementi fantazije, pa i naučne fantastike (nešto kasnije u serijalu), su dodati tek negde za vreme Uderzove ere, a ja protiv toga nemam ništa. S obzirom da je ovo humoristički strip takve stvari su sasvim normalne. Istina je da serijal nije bio preterano "magijski" na početku niti u sredini, ali to je verovatno zato što Gošini nije to smatrao nužnim. A to je u neku ruku zanimljivo s obzirom koliko je bio uspešan sa Iznogudom: serijal koji se bavi magijom u maltene svakoj priči. Gošini je odlično baratao fantastikom, ali je verovatno nije smatrao preterano bitnom u kontekstu galskih ludaka.
Inače se Iznogud pominje u ovom albumu, verujem po prvi put. Pomalo je žalosno što se Talični Tom (dosta) više kotira na Balkanu nego Iznogud, sudeći po tiražima i po prodaji Čarobne Knjige, jer Iznogud je kompletno superioran Taličnom Tomu, u svakom smislu. Ali o tome sam već dovoljno baljezgao u recenzijama ovih serijala...
Nema puno nelogičnosti, scenario je prilično čist - pogotovo za Uderzove standarde. Na 24. strani persijski proizvođač tepiha moli Asteriksa i družinu da pomognu protiv razbojnika, ukoliko imaju "neku moć". Kako je Perzijanac mogao to da zna ili čak da nasluti? Ništa što su Asteriks i kompanija prethodno bili uradili, pokazali ili rekli tokom boravka u "Iranu" nije ukazivalo na to da imaju neke posebne moći s kojima njih četvorica mogu da oteraju čitavu bandu naoružanih, opasnih razbojnika.
Druga nelogičnost, doduše dosta manja od ove prethodne, je gubitak glasa kod barda. To jeste dobra fora, i prilično bitan fazon za dalji razvoj priče, međutim nije objašnjeno. Nešto se sugeriše da je izgubio glas zbog prehlade, ali to em je mršav izgovor da neko kompletno izgubi glas, em nema pravih naznaka da je on uopšte bio prehlađen. To je pomalo usiljen plot device.
Ali osim ovih sitnica priča ne pati od nekih preteranih gluposti - kao što će to biti slučaj u sledećoj epizodi. Prosto kao da je Uderzo čuvao sve svoje rezerve budalaština za Ružu i mač, ubedljivo najlošiju i najdebilniju epizodu od svih. Mada tu naravno ne ubrajam epizode 35 i nadalje, jer kao što često već rekoh ja kvazi-Asteriksa totalno ignorišem. Zadnjih 5-6 epizoda za mene ne postoje - sem kada ih pominjam isključivo da bi ih bljuvao, kao sada. Ignorišem i njih i retarde koji ih proizvode. (U ovaj opis ne ubrajam novog crtača jer je on prilično dobar.) A u te retarde definitivno ubrajam i Uderza koji je nastavio da nadgleda i donekle kontroliše serijal nakon što je prestao da ga piše i crta. Samim time što je dozvolio da padne u ruke idiota on je automatski postao jedan od krivaca za skrnavljenje Asteriksa. I to samo zbog love. (Vrlo slično kako je George Lucas dozvolio da se uništi i totalno oskrnavi Star Wars franšiza kada ju je predao u ruke imbecila i komunista, pretpostavljam takođe zbog pohlepe.) Bajni socijalista... Nema pohlepnijih ljudi od levičara. Zlatno pravilo, živa istina. Znam da sam već dosadan s tim, ali već sam vas u uvodu prethodnog posta upozorio da ću puno da se ponavljam.
Sviđa mi se kako su indijski likovi nacrtani, baš svi.
Primetio sam da je Uderzo slonove gotovo identično nacrtao kao što je to radio Frankan. (Ili kako ga domaći izdajnici pogrešno zovu, Franken. Valjda zato što su Balkanci uglavnom antisluhisti.) Male su šanse da je ovo slučajnost, jer im stilovi ipak nisu preterano slični, a slonovima ma koliko bili specifični ipak mogu da se nacrtaju na razne načine. Biće da je Uderzo precrtao Frankanove slonove iz neke epizode Gaše. Pretpostavka, ne činjenica... Ako ćeš već da kradeš od kolega onda zašto ne od Frankana? Od najboljeg strip karikaturiste ikad.
SECRET WEAPON
Crtež: 10/10
Ideje: 1/10
Scenario: 3/10
Jezik: srpski (HC)
Godina: 1991
Ubedljivo najgora epizoda, toliko glupa da me bilo blam čitati je. Blam pomešan sa muzikom iz Zone sumraka, jer mi nije delovalo moguće da Asteriks najednom može da bude ovoliko srozan. Od svih ostalih albuma 1-30 jedino ovo smeće nisam nikada čitao pre, a to je u određenoj meri i zbog toga što sam imao osećaj da mi se neće dopasti, a ne samo zbog toga što je album bio izašao kada sam već bio maltene prestao da čitam stripove. Naslovnica mi nije ulivala poverenje, a to je ionako već bio početak slabijeg perioda. Znao sam i od ranije da je Uderzo ovde izabrao feminističku tematiku - koja apsolutno nema šta da traži u ovakvom stripu. (Kasnije se ispostavilo da ovo nije zadnji put da ovako srozavaju strip.) Jedna od šačice opsesija moderne levice su "prâva žena" odnosno blaćenje muškaraca.) Asterix ne bi trebao da se dotačinje te teme: em nije politički strip (tj barem to nije bio sve do 90-ih), em su moralne lekcije u jednom humorističkom stripu totalno ogavne i kontraproduktivne, em se radnja odigrava u nekoj eri skoro 2000 godina pre bilo kakvog feminističkog pokreta. Jedan humoristički strip ima pravo da krši istorijska (i neka druga) "pravila", ali za sve postoje granice. Kršenje pisanih i nepisanih pravila stripa nije bezgranično. Jednostavno mi je retardirano da drevne žene pričaju o emancipaciji, i to bukvalno pre Hrista. To prelazi granicu o kojoj pričam, zato što suviše radnju, likove i njihovo ponašanje odvaja od tog perioda. Ljudi se žale što imamo vanzemaljce u 33. epizodi ali meni su i vanzemaljci daleko prihvatljiviji u kontekstu ovog stripa nego feminističko ponašanje ženskih likova. Naravno da je ovo karikaturni humoristički strip pa postoji izvesna sloboda da se pusti mašti na volju, ali šta je preterano je preterano: feminizam pre naše ere?! Pa još u jednoj selendri?! Još samo Rimljani da krenu da koriste mitraljeze i ode mast u propast.
Međutim ovaj osnovni koncept nije ni približno slab kao sâm scenario, koji je pun rupa kao švajcarski sir nakon što su ga Cezarovi Rimljani izrešetali mitraljezima...
Ne samo najgora epizoda već i najnelogičnija, odnosno te dve stvari uglavnom idu rame uz rame. Idemo redom...
Na 2. strani žene sela odjednom odlučuju da bard nije dovoljno dobar da drži nastavu. Nema nikakvog objašnjenja zašto su one to odjednom odlučile. To dolazi kao grom iz vedra neba, nekako nasumično, bez ikakvog uvoda. Ako je on to godinama radio šta se to desilo pa da se najednom ovako uzjogune? Odgovor: bukvalno ništa nije uradio. Za ovakve stvari uvek mora da postoji povod, valjda je to neki osnov kad se piše scenario. Ako jedna grupa meštana odjednom menja stav prema nečemu, onda je dužnost scenariste da tu promenu pojasni. Ali kada je pisac lenj i nemotivisan onda nema puno nade. Valjda mu je samo bilo bitno da otalja još jednu epizodu i unovči ogroman ček - za strip koji se nenormalno dobro prodavao na Zapadu (sem naravno u Sjedinjenim Američkim Državama gde jedva da ima potražnje - jer je američka stripska publika kompletno retardirana).
Svađa između žena i barda rezultira njegovim odlaskom iz sela! Zašto tako naglo? Pa nije prvi put da ga neko od meštana klepi ili uvredi. Prilično glupo... U jednoj ranijoj epizodi je on već pobegao bio, zato je glupo ponavljati ovu istu foru. Pogotovo što je ovog puta povod totalno nejasan.
Na 3. strani bard kovača udara čekićem po glavi. Meni je ta bardova reakcija preterana pa mi zato nije ni smešna. Ali to je tek početak nekog iskarikiranog, šuntavog, bednog slepstika koji dominira ovom epizodom. Nije mi uopšte u duhu ovog lika da nekoga napadne, da se bavi ovakvim nasiljem. On je uvek taj koji je žrtva drugih. Odnosno kad već on prvi udara onda dajte barem validan razlog za to. Šta je sad pa ovo? Da li je Uderzo već početkom 90-ih postao senilan pa je zaboravio kakvi su mu likovi?
Obelix na 4. strani kreće da se smeje kao lud na brašno, a čitaocu uopšte nije jasno u čemu je problem. Ispostavlja se da mu je smešno što Maestria nosi horizontalne štrafte na pantalonama! Vala je smešno, ali samo amebama... U prošlosti kad bi Obeliks počeo da se gubi u smejanju mi bi odmah razumeli zašto se on kliberi i zato bi to bilo simpatično, ali ovde ništa nije jasno, a kad napokon saznamo razlog još nam je manje jasno.
Na toj istoj strani Maestria naređuje Obeliksu da dođe na njenu nastavu! Molim...? Kako može neka došljakinja (koja je tek pre pet minuta prvi put kročila u selo) ikome išta da naređuje? Još manje da odraslom čoveku naredi da se vrati u klupu. Nešto se kasnije Obeliks zaista pojavi na nastavi, što mi je totalno neshvatljivo. Bizarno. Niti je zaljubljen u nju, niti ga zanima nastava, niti ona ima promil autoriteta da mu išta određuje. Pa zašto je onda koji qrac pošao u školu? Samo da bi na silu Uderzo pravio neke školske gegove? Ja sam za gegove naravno, ali samo pod uslovom da se oni odvijaju kao rezultat prirodnog ponašanja i logičnog toka priče, a ne ovako na silu. Meni takav usiljen humor nije nimalo smešan niti zabavan, pogotovo ako nije nimalo utemeljen u realnosti ili barem u nekoj minimalnoj logici. Ovde nema grama logike, ovo je totalno veštačka situacija. A ja ništa veštačko ne volim: ni veštački humor, ni silikone, ni veštačke kurvo-nokte... Da sad ne nabrajam.
Na strani 5 Maestria čisti prljavštinu iz bardove kućice, a smeće koje čisti su... muzičke note?... WTF. Kakav je ovo "avangardni" apsurdistički geg u Asteriksu? Otkad ovaj strip sadrži ovakav humor? Bukvalno od tog momenta, eto otkad, jer do tada nikada nije bilo nečeg ovakvog. Uderzo je zaista bio totalno prolupao...
Na 6. strani imamo fore sa starešinom i njegovom ženom Petunijom, neke ustaljene svađe koje smo već gledali u drugim epizodama. Nekako mi ovo deluje kao jeftina reciklaža a ne kao simpatična repeticija. Nit mi je zabavno nit smešno.
Čak i kada čuju Maestriju kako užasno peva neko sranje, žene iz sela i dalje ostaju verne njoj, kao da je pala s neba uz sve počasti Isusa Hrista, Boga i Svetog Duha. Ta neka instantna lojalnost žena ka Maestriji nema nikakvu osnovu. To nam uopšte nije pojašnjeno. Samo zato što dolazi iz Pariza? Veoma mršav razlog...
Na 8. strani čak i kada Maestria krene da se dernja u sred noći ni tada Petunija nema ništa loše da kaže o njoj već je brani. Čemu tolika fanatična odanost? Pa još toliko rano u priči? Uostalom zar Petunija nije uvek bila vrlo agresivna prema drugim ženama? Ja mogu da razumem da im je stigla neka svetska zvezda pa da joj se čepe i da joj sve veruju, ali Maestria je totalni anonimus. Stoga toliko poverenje i lojalnost koje žene sela pokazuju prema njoj su notorna glupost. Još jedan usiljen, izveštačen element u ovoj priči. Odnosno Uderzo to nije mogao logički da obrazloži nego je to na silu ubacio u priču samo da bi radnja išla u onom pravcu koji je on bio prvobitno isplanirao. Ali ne ide to tako, scenariji se ne pišu na takav aljkav način... Radnja mora da teče prirodno, sa nekom svojom logikom. Inače bi svaka šuša mogla da piše scenarije... što i nije daleko od činjeničnog stanja u svetu stripa a bogami i filma.
Na 11. strani Maestria kreće sa feminističkim govorima, a Uderzo to radi na toliko primitivan način, kao neko ko je prvi put ikad počeo da se bavi pisanjem tek par dana ranije. Ne može politička satira da se ovako radi, to treba da bude suptilno, vešto i inteligentno. Od te tri stvari ničega nema ovde.
Na 12. strani kreće veoma predvidljiva feministička pobuna, ali čitaoc i dalje ne zna zašto su žene iz sela najednom toliko poludele. Da podsetim: bile su u pobunjeničkom tj feminističkom raspoloženju još pre nego što se Maestria pojavila! Sve je ovo usiljeno, izveštačeno, i zato deluje mnogo kretenski. Nemoguće je ući u radnju kada radnja nema nikakvog smisla.
Na toj istoj strani kovač sam sebe zabija u zemlju maljem! Kakav je sad ovo ultra-iskarikirani slepstik humor? Ni ovo se nikako ne uklapa u Asteriksa. Geg na predzadnjem kadru 12. strane i nije tako loš, ali to je jedan od retkih momenata kada Uderzo bistro razmišlja, kada je na visini zadatka.
Jedan od većih scenarističkih blamova je 14. strana kada Asterix pokušava da Maestriu izbaci iz sela, ali umesto toga postiže suprotno tako što joj nekako daruje svoju kuću da u njoj privremeno živi. Zašto i kako se ovo desilo? Može li neko da mi objasni? Pročitao sam ovaj deo dva-tri puta ali i dalje mi ništa nije jasno. Zbog čega Asteriks nije mogao da kaže ono što je trebao da kaže, i kako je Maestria uspela da dobije njegovu kuću samo zato što ga je fljasnula po zadnjici? Kakva je sad to bizarna logika? Da li se ovo sve odvija u nekom paralelnom svemiru? Opet sam čuo melodiju iz Zone sumraka... Niti je logično, niti mi ovo liči na Asteriksa, niti mi ovo liči na ovaj strip serijal. Ovo je kao neka ekstremno jeftina farsa koju čak ni scenaristi Policijske Akademije 5 i 6 ne bi upotrebili jer bi ih bila sramota.
A onda Asterix mlatne Somoviksa, i to bez ikakvog povoda ili provokacije. Samo zato što je namrgođen i besan. Otkad je to Asteriks nasilnik i siledžija? Može li neko da mi pokaže takvu neku scenu za vreme Gošinijeve ere - kada se Asterix ponašao kao Asterix? Takva scena ne postoji jer je Gošinijev Asteriks bio pribraniji, mnogo manje emocionalan, mnogo je bilo teže iziritirati ga sitnicama, a definitivno nije mlatio nedužne ljude iz čistog hira. A po najmanje žene! (Nešto kasnije i Maestriju klepi.) U ovoj epizodi Uderzo kao da je hteo da uništi serijal time što će napisati priču u kojoj se retko ko ponaša normalno ili logično. Kao da mu je Asteriks dojadio pa je prosto tražio izgovor da ne mora više da ga crta. Je l' lupam? Ako je ovo lupanje onda to nije ništa u poređenju sa ovim glupačkim scenarijem.
S obzirom koliko je ovu epizodu syebao i urnisao prosto je fascinantno i neverovatno da je naredna ispala daleko bolje. Da li je u međuvremenu bio kod psihijatra i sredio neke svoje psihološke probleme? Razlog mora da postoji, jer razlika između ovakvog scenarija i onog narednog je k'o nebo i zemlja maltene.
Na 15. strani čak su i gusari postali nezanimljivi, a to je stvarno fascinantno. Način na koji ih rimska lađa razbija nije ni smešna ni logična. Niti mi je jasno zašto je šef gusara planirao da od Rimljana traži "zaštitu". Zašto bi Rimljani zaštitili neki gusarski brod od bilo koga? I zašto bi taj gusar zaista mislio da ga neka rimska lađa može zaštititi od "ludih Gala"? Na osnovu koje logike je on došao do ovakvog zaključka? I da li je Uderzo bio totalno retardiran dok je pisao ovaj scenario?
Jedina veća sramota od ovog scenarija je to što postoje fanovi koji ne smatraju da je ovaj album išta slabiji od ostalih. Njima zaista treba ne jedna nego bar 15 lobotomija. To su kompletni idioti...
16. strana nastavlja sa glupostima koje se neumorno nizaju. Maestria opet utiče veoma drastično na žene sela, bez ikakvog objašnjenja zašto ona ima toliki autoritet nad njima. U roku od pet sekundi ona je Petuniju ubedila da se pobuni protiv svog muža i da zauzme njegovo mesto kao novi starešina! Još gluplja je njegova reakcija... Čik pogodite. Pa naravno kao i bard i on beži iz sela... Zašto? Samo zato što se posvađao sa Petunijom. Kao da mu je to prvi a ne hiljaditi put... Međutim Uderzo je bio zacrtao taj svoj scenario u kojem će muškarci svi da napuste selo zbog feminističkog pokreta svojih žena, i ništa ga nije moglo zaustaviti u toj glupoj nameri, a što je više forsirao tu ideju to je više uništavao priču. To ti je ono kad scenarista ne zna kako da uperi likove i situacije u pravcu onoga što je naumio pa zato izmišlja raznorazne gluposti i nelogične situacije samo da bi na silu došao do tog svog cilja. Petunija postaje starešina u rekordnom roku, a najkasnije tada se čitaoc mora zapitati: pa ako su Gali u ovom selu toliko nesložni, toliko glupi, i toliko lako odustaju od svega - kako su onda uspevali da odolevaju Cezaru tolike godine? Ni to kao ni sve ostalo u ovoj priči nema trunku logike niti racionalnog objašnjenja. Ovo je humor na nivou teletabisa... Ili Sunđer Boba ili kakvih već sve sranja ima. Sranja za malu decu i maloumne odrasle.
Na strani 18 kreće jedan od većih blamova, a to govori dosta. Maestria opet odlučuje sve u selu, čak i kako će se izglasati novi starešina. A onda sledi jedna od najjadnijih, najbednijih i najnesmešnijih fora koji postoje u humoru - a to je kada se totalno i nerealno iskarikira strah muževa od svojih supruga. Ovo je "humor" na nivou Mr Bina i Mućke, a to znači maltene najniži mogući nivo. U predzadnjem kadru strane 18 muškarci sela se ne usuđuju da podignu ruke jer se svi toliko jezivo plaše svojih žena. A zašto se plaše? Ne kapiram... Ovo treba da bude smešno? To ti je kao onaj taličnotomovski humor kada ogromna, krupna ženturača mlati svog sitnog muža: humor na nivou amebe. Da bi nešto bilo smešno mora da bude utemeljeno u realnom svetu, u makar nekoj logici, jer ako nije kako onda može da bude smešno? Mi se uglavnom smejemo sami sebi odnosno smejemo se realnošću, smejemo se koliko je apsurdna stvarnost. A to znači da se najčešće smejemo istini. Međutim ovde ništa nije istinito. Velika većina muškaraca se ne plaše svojih žena, jer velika većina žena ne dominira nad svojim muževima. Ili samo retko. Papučići postoje, ali ne u smislu da čitavo jedno selo hrabrih meštana bude u tom papučarskom fazonu. Jer da one toliko dominiraju odavno bi njihovo selo bilo matrijahalno a ne patrijahalno. Totalno imbecilna kontradikcija koja nema nikakvu prođu kod mene. Ja se glupostima ne mogu smejati čak i da želim. Mogu se smejati apsurdnim situacijama u apsurdističkom humoru, ali kao što već pomenuh u jednoj drugoj recenziji Asterix nije apsurdistički serijal, ni blizu. Iznogud bi donekle mogao da se tako opiše, ali Asteriks nikako.
Na strani 21 Uderzo očajnički pokušava da obrazloži zašto su muškarci tako olako napustili selo, u kadrovima šest i sedam, međutim to druidovo objašnjenje je kompletni idiotizam i zapravo ništa ne pojašnjava već samo potvrđuje koliko je Uderzo bio pogubljen i lud dok je sastavljao ovu užasnu priču.
Na strani 19 Asteriks nokautira jednu ženu. Još jedna kretenska premijera u ovoj mega-imbecilnoj epizodi. U jednoj recenziji sam već bio diskutovao kako i zašto se Uderzo u svojim samostalnim scenarijima previše trudio da uvodi događaje i situacije kojih nikada pre nije bilo. Da li je to radio iz očaja ne znam, ali znam da su dosta tih odluka bile pogrešne. Postoje dobri razlozi zašto mnoge situacije i stvari Gošini nikada nije želeo da koristi. Međutim Uderzu nije smetalo da kompromituje serijal i njegove likove time što će ovakve kretenske fore da ubacuje, ne bi li "šokirao" svoje čitaoce. Kao da je zaboravio da treba da ih nasmeje a ne da ih šokira jer ovo nije horor strip. Šokovi ne mogu biti nikakva zamena za dobru priču, a ako nisi kadar da osmisliš dobru priču onda lepo fino unajmi scenaristu. (Mada priznajem da bi bilo vrlo teško naći prikladnu zamenu za Gošinija, pa čak i za Uderza, jer dobrih humorističkih scenarista ima ekstremno malo.)
Na strani 20 druid u nekom debilnom moralnom govoru pametuje Petuniji, ali nije Getafix kriv već lenjivac koji je ovo pisao. Sve se odvija nekim predvidljivim tokom i to uprkos činjenici da ništa nije logično, a to je zbog toga što čitaocu postaje
vrlo jasno, i to već dosta strana ranije, na šta je Uderzo ovde ciljao. Kad je već bio čvrsto odlučio da se otarasi svih muškaraca iz sela onda je to mogao da uradi u 1-2 strane a ne da nas zamajava ovako kroz besmislene fore i totalno nelogične situacije. Jer ionako smo znali da se radnja kreće u tom toku. Asterix retko da je bio ovoliko predvidljiv.
Ni Rimljani nisu logični. Na strani 22 centurion Akvarijuma tvrdi pazar sa novopridošlicom, time što kaže Klimakterijusu da možda nije raspoložen da bude smenjen! Kako sad pa to?! Otkad su Rimljani iz četiri garnizona koji okružuju selo nevoljni da budu smenjeni?! U svim drugim epizodama jedva čekaju da budu prebačeni negde drugde, a čak je bilo i situacija kada su hteli bez dozvole da napuste garnizone. Uderzo je prekršio jedno od osnovnih nepisanih pravila legionarskog ponašanja.
Na strani 23 imamo još jednu propalu slepstik situaciju, koja kao da je iz neke jeftine farse za malu decu. Zašto Rimljanke jurišaju sa broda kao somine? Objašnjenja nema, a jedini razlog je bio da Uderzo ubaci tu ultra-jeftinu foru sa Klimakterijusom... Naravno da bi geg sa zgaženim Klimakteriusom bio zabavan, ali samo ako ima neku logiku. Ovako čisto bezveze ga pregaziti me podseća na neke užasno loše francuske komedije 60-ih i 70-ih, u kojima se mnogo toga odvija nelogično pa time i nesmešno.
Na strani 24 imamo preteču moderne girl power gluposti koja toliko vlada maloumnim Zapadom u zadnjih 15-ak godina. Iz nekog totalno neobjašnjivog razloga ženska legija ladno i lepo mlati muške vojnike Akvarijusa - ali ne zato što se oni ne žele odbraniti od njih nego zato što su one bolji ratnici od muškaraca! Pa ako su žene toliko fizički superiorne zašto onda nisu sve vojske tog doba (kao i vojske ovog retardiranog 21. veka) bile sačinjene od žena? To bi nekako bilo logično... Ako su ženske već toliko nadmoćne, onda bi valjda sve vojske sveta trebale da budu sačinjene isključivo od žena - a ne da žena u njima nema uopšte.
Žešći blam, jer je to još jedna situacija koja nije uopšte smešna iz prostog razloga što nema nikakve veze sa realnošću. Devojke da su dobile čarobni napitak ili neku sličnu pomoć pa bi ovo lako moglo da se opravda. Mada ni tada ne bi bilo logično jer nema nikakvog smisla da jedna Cezarova legija napada neku drugu. Bez ikakvog razloga. Nisu one poslate u Galiju da mlate Rimljane već Gale. Sem ako je scenarista hteo da nam kaže da su žene totalni idioti jer ne mogu da prate ni najosnovnije instrukcije?
Međutim tražiti logiku u ovoj priči je kao da ideš u Severnu Koreju da tražiš slobodu i intelektualno prosvetljenje.
Umesto da Uderzo smisli nešto zabavno i blesavo kod ovog potencijalno veoma zanimljivog susreta između rimskih legionara i rimskih legionarki, on se odlučio za ovako nešto retardirano i apsurdno. Kome je ovo smešno, blago njima... Lobotomije - pod hitno.
Mnogo bi bilo zabavnije i prikladnije da su se legionari nabacivali legionarkama a da su ih ove oduvale sa nekim upečatljivim opaskama. Ili nešto u tom fazonu. Međutim tako nešto zahteva mnogo više truda od nekog apsurdnog mlaćenja koje može svaka budala da ubaci u priču. Lenjost prožima čitav album, mada sva sreća ne i u crtačkom smislu jer crtež je izvanredan. Uvek je velika šteta kada scenario nije ni pod nokat crtežu - što se kod stripova prečesto događa.
Čak se i Obeliks slaže sa mnom. U trećem kadru 25. strane on kaže kako mu ništa nije tu smešno! O koja ironija... Garantujem da Uderzo nije bio nimalo svestan te nenamerne ironije. Nema ništa gore od nesvesnog tupsona...
Pogledajmo još malo podrobnije koliko je ova čitava ideja kontradiktorna... Čitava svrha legionarki je bila da budu poslate u Galiju samo zbog toga što znaju da ih Galski ratnici neće mlatiti, a to znači da su mogli bilo kakve žene da strpaju u tu legiju. Bukvalno bilo koje, pogotovo ako su lepe. Prema tome zašto i kako su one toliko fantastično istrenirane u borbi?! Ako su poslate samo zato što ih muškarci neće mlatiti, zašto bi onda morale da budu tako dobro obučavane? Ali sad već krećem da se ponavljam... Pritom su sve ove legionarke mega-lepotice (jedna od retkih logičnosti), što znači da su birane po izgledu (da ne bi bile mlaćene) a ne po borilačkim sposobnostima. A ako je tako zašto su toliko dobre u borbi - pa još i superiorne nad muškim vojnicima? Salata od gluposti.
Ma ova epizoda je žestoki blam... Ovo je bukvalno pišanje po serijalu. Uderzo je valjda bio odlučio da se pošteno isere po Asteriksu, iz ko zna kojeg razloga. Prosto ne mogu da verujem da mu je namera bila da napiše nešto dobro, neverovatno mi je da je zaista verovao da je ovaj scenario dovoljno dobar da se njemu posveti. A kad je već bio odlučio (ako je bio odlučio) da objavi totalno sranje od albuma onda nije morao lično da se "muči" oko scenarija već je mogao da unajmi svog bivšeg scenaristu Charlier-a. Taj dilber je mogao s lakoćom da osmisli ovakvo neko sranje, jer je to decenijama bio radio. (Jedini problem bi bio što bi Uderzo morao da ga plati, a znamo koliko Uderzo mrzi da se rastavlja od novca...)
Uostalom, čak ni ta osnovna ideja - na kojoj se čitava priča zasniva - da galski muškarci ne bi mlatili žene ratnike ne pije nikakvu vodu. Zato što je retardirana. Gošiniju bi bio ovakav koncept blamažan. Bez obzira što je ovo "samo" humoristički strip, zašto bi ijedno društvo ili država dozvolili da izgube čitavu svoju teritoriju i slobodu tj rat samo zbog neke tobože "galantnosti", koja ionako u to doba nije postojala ni od korova. Možda se aludira na čuvenu vikingšku galantnost prema ženama? Njihovo divljačko silovanje i ubijanje žena? Jeste, baš su muškarci kroz istoriju bili legendarni zbog svoje galantnosti prema ženama za vreme oružanih sukoba! Nikada nisu silovali ili ubijali žene ili ih kidali na komadiće... Ave Cezare, koja idiotarija...
Pritom je Asteriks već bio opovrgao tu teoriju galske galantnosti samo par strana ranije kada je nokautirao Maestriju. A u toj situaciji čak nije ni bilo rata niti bitke tj nije bilo značajnog razloga da on tako odreaguje, pa uprkos tome jedna žena nije uspela da izbegne batine od jednog "džentlmenskog" galskog ratnika - i to od njihovog najpoznatijeg i najpoštenijeg! Uderzo ovakvim kontradikcijama sâm sebi puca u nogu, totalno sabotirajući osnovnu ideju priče.
Bože, kakvo sranje je ovaj album... Da li je moguće da postoje ljudi kojima se ovo sviđa? Postoji li takve amebe među ljudima?
Ima tu još nešto što moram obavezno da pomenem a to je Uderzova neizmerna glupost - ali ovog puta sa nekog ideološkog stanovišta. Imajmo u vidu da je on bio okoreli levičar, možda čak i komunista, a oni su poznati po svojem folirantskom stavu ka jednakosti među polovima. (Kaobajagi podržavaju feminizam i jednakost, kao da psihopate mogu da mare za bilo koga - a ponajmanje za žene Ili rasne manjine... Ko ih ne zna skupo ih plaća. Kod levičara je svaki čin "dobročinstva" vezan za neki skriveni i veoma cinični lični interes koji nema apsolutno nikakve veze sa dobročinstvom.) Međutim u ovoj priči Uderzo je sve galske žene predstavio kao glupe, ultra-naivne i/ili zle. Drugim rečima, uradio je nešto kompletno suprotno od onoga što levičarska politička korektnost zahteva od svojih sledbenika. Da li je on uopšte bio svestan ove kontradikcije? Meni se čini da nije. A čini mi se da nije uostalom i zbog toga što mi deluje da je bio nesvestan tokom čitavog rada na ovom albumu. Da li je bio na drogama, ili je žestoko lokao, ili je bio u nekoj čudnoj depresiji, ja ne znam. Ali definitivno nije bio čitav niti svestan. Ičega. Bio je kompletno lud. Ili jednostavno jako lenj.
Da nastavim...
Na strani 28 sledi sledeća retardiranost, kada se Asteriks ponizno sagne pred Petunijom, što nije uradio čak ni pred Kleopatrom. Kakav blam... Asteriks je pod scenarističkim perom Uderza doživeo popriličnu devoluciju, jer se ponašanje glavnog lika dosta promenilo tokom tih epizoda, i to nagore.
Na strani 30 Maestria, možda iz nekog osećaja solidarnosti prema svom tvorcu, kao da hoće da dokaže čitaocu da je još gluplja od Uderza pa kreće ka rimskom logoru sa totalnim samopouzdanjem i bez imalo straha. Uostalom, zašto bi Uderzo morao da bude najgluplji od svih njih? Zašto bi njegovi likovi bili pametniji od njega? To tek ne bi bilo logično. Ipak bi bio red da bar jedan od likova uradi nešto još gluplje nego što je Uderzo uradio sa ovim albumom.
Asterix dugo nagoveštava svoj bajni plan, a od čega se on sastoji? Pa da još jednom ponizi ženski rod! Rimske legionarke jurišaju u selo a onda vrlo brzo odustaju od borbe jer ih više zanimaju tričarije kao što su kozmetika, parfemi i krpice. Još jedna vrlo jeftina i bedna fora. Sprdati se na račun žena je jedna od najlakših stvari koje postoje, pa mi je zato fascinantno koliko je to loše Uderzo ovde odradio. Umesto da jednostavno pusti da se žene sela uz pomoć čarobnog napitka bore protiv legionarki: ovo bi možda bilo predvidljivo ali zato neizmerno zabavnije, jer je ekstremno retko bilo da se žene međusobno tuku. Baš bi bila fora da galske seljanke izmlate Boga u Rimljankama. Em bi se Galkinje iskupile na ovaj način, em bi Rimljanke bile kažnjene (a zašto one da ne budu kažnjene kad su muški legionari uvek kažnjavani?), em bi to bio spektakularan prizor u serijalu: dve vojske žena u velikoj tuči! To bi izgledalo fantastično. A s obzirom da je Uderzo bio veliki pristalica ubacivanja retkih fazona ne razumem zašto nije i ovo ubacio. Mogao je da napravi mini-spektakl od te bitke, na dve-tri strane, ali umesto toga igrao je na kartu jeftinih ženskih stereotipova. Nemam apsolutno ništa protiv šovinističkih fazona, štaviše, ali molim da to bude dobro urađeno, da bude smešno i inteligentno a ne jadno. Ne tvrdim da žene nisu okupirane isključivo glupostima kao što su krpice i frizure, ali takav obrt mi je suviše predvidljiv i jadan da bi bilo iole smešan. To je taj neki Mućke humor koji ne mogu da smislim jer mi je neverovatno dosadan.
Kada Obeliks napokon dobije šansu da izmlati Rimljane to nije ni upola toliko zanimljivo kao što je obično, jer postavlja se jedno vrlo prosto pitanje: šta je tu posebno izlemati legionare kada to mogu i legionarke da urade bez problema? I to neke lepe mršave, ne neke mišićeve Amazonke. Uderzo se toliko usrao i posrao po svom serijalu da je uspeo čak i to da zasere. Sve do ove epizode je uvek mlaćenje Rimljana nešto značilo, ma koliko bilo uobičajeno, ali sada kada se ispostavilo da ti legionari koji okružuju selo vrlo lako mogu da budu izmlaćeni čak od strane mršavih fotomodela onda se postavlja još jedno pitanje tj podpitanje: a ko ne može da mlati te Rimljane? Pa valjda svako može da ih izmlati. A ako svako može da ih izmlati čemu onda čarobni napitak? Što opet potvrđuje ono što sam rekao više puta, a što se ne može previše ponavljati, a to je da se Uderzo onako baš pošteno iskenjao po Asteriksu. Posrao se onako lepo fino sa najsmrdljivijim prolivom a da nije čak ni počistio iza sebe, a ostavio epizodu da smrdi i dalje...
Kao i album Latraviata, i ovde se priča završava tako što glavni ženski negativac ne biva kažnjena već joj se sve prašta, pa čak i učestvuje u tradicionalnom slavlju. Samo zato što je žena? Pa kakav je to feminizam, Alberte, ako si toliko galantan da ne možeš ni neki totalno fiktivan ženski lik da kazniš na kraju priče, kao što to uvek uradiš sa muškim zlikovcima? A ako ne tretiraš muškarca i žene na isti način to znači da ne veruješ u jednakost polova... Jesam li ili nisam u pravu, tupavi levičaru?
Ali šta ja pričam... Pa nije ovo feministička priča, ovo je šovinistička priča, jer je bajni levičar Uderzo žene izvrnuo ruglu a da toga najverovatnije uopšte nije bio ni svestan. S obzirom da u zadnjem kadru jedna devojčica najavljuje svoju budućnost kao starešina sela, i s obzirom na neverovatne borilačke veštine legionarskih foto-modelkinja, može se reći da je Uderzo želeo i jare i pare: i da se sprda na račun feministkinja, ali i da im se šlihta (baš kao onaj klasični njanjavi muški poltron bez dostojanstva). Vrlo konfuzno i ekstremno glupo. Ovakav pičvajz od priče ne može imati nikakvu poentu, uprkos svih sociopolitičkih pizdarija koje je ubacio, jer ili radiš antifeministički ili profeministički strip na tu temu, ne može oba trojica.
A pritom je humor u velikoj meri suviše primitivan i jeftin za ovako dobar serijal. Ovo je više neki scenario za Taličnog Toma. Karakterizacija je katastrofalna jer se kompromituju ključni likovi (kao i oni sporedni, mada oni nešto manje), prave od sebe klovnove. Jeftina farsa za debile...
Čitajući ovu priču imao sam pomalo neki osećaj da čujem melodiju iz Zone sumraka, jer mi je bilo izuzetno čudno naići na jednog ovako lošeg Asteriksa. Nisam navikao jednostavno. Do ovog albuma najslabija priča na koju sam bio naišao bila je 5/10, a onda se najednom pojavi ovakvo neko smeće i čovek prosto ne može da veruje. Pritom mi je bilo čudno da čitam strip sa toliko genijalnim crtežom a sa toliko bednim sadržajem. Daleko bilo da mi je tako nešto prvi put jer stripovi su prepuni odličnih crtača sa lošim scenarijima, pa čak sam i Uderzov crtež bio čitao uz jako loše scenarije dok sam tračio vreme na jedan od integrala Tanguy i Laverdure. Ali ni to me nije moglo pripremiti na čitanje Asteriksa uz scenario koji je na nivou neke najjeftinije farse Holivuda 50-ih.
Nisam nikada čitao nijednu od zadnjih pet epizoda (35. nadalje), niti ikad to nameravam, ali mi nešto govori da čak ni te kvazi-Asterix priče ne mogu biti gore od ove, čak ni ona Vercingetorikseva kći koja mora da je neko neverovatno (feminističko) smeće. Ako su gilipteri koji su preuzeli Asteriksa posle Uderza ipak nekako uspeli da "nadmaše" i ovu epizodu onda svaka im čast. Mada mislim da čak ni njihov antitalenat i politička snishodljivost nisu bili dovoljni da srozaju serijal još više od ovog albuma.
Svi Asteriksi posle Uderza su kvazi-Asteriksi, odnosno ja ih ne smatram delom serijala. Isto važi i za Iznoguda kada je Tabari umro. Isto važi i za nove Star Wars filmove koji nisu pravi Star Wars već neka jako jeftina i loša imitacija onoga što je prava stvar. Isto važi i za sve James Bond filmove snimljene u zadnjih 30 godina: i to je sve kvazi, totalno fejk, beznadežne imitacije nečeg što je odavno nestalo. Ali sve dok su većina filmofila i stripofila kompletne ovce i idioti, ovakvi kvazi nastavci će i dalje mlatiti pare od strane ciničnih profitera. Jer većina publike nemaju nikakve kriterijume niti zdrav razum pa da mogu da primete momenat kada se neki serijal zaista završi - naravno bez ikakve nade da se ikad više može propisno nastaviti.
Ja sve nove Star Wars filmove totalno ignorišem, a isto važi i za James Bond serijal koji je za mene još odavno crkao, kao što ne čitam Iznoguda posle 9. integrala, dok Alan Fordove posle Magnusa jako retko čitam. Da sad ne nabrajam sve druge primere... Meni je uvek jasno kada se neki serijal završava, pa mi zato nije jasno zašto većina ljudi nemaju tu istu sposobnost?
Nikada nisam ni nameravao da čitam ovu epizodu, ali sam pošto-poto hteo da imam Magic Carpet u kolekciji, odnosno da ga ponovo pročitam. Već po naslovnici sam uvek bio sumnjao da je Ruža i mač slaba epizoda, ali nisam ni pretpostavljao da je baš toliko sranje.
Može li gluplje? To samo znaju svaštojebi i svaštočitači koji su sve pročitali, uključujući i te kvazi-Asterikse. Takvima je sve dobro tako da ne sumnjam da se ionako ne slažete s mojim stavovima. Vama je sigurno svaka epizoda super, kao što je anti-sluhističkim džiberima svaka "narodna" pesma dobra. Blago ludima, gluvima i blago glupima...
No comments:
Post a Comment