Tuesday, December 1, 2020

Dylan Dog - Apokalipsa

 

 Dylan Dog: A danas, apokalipsa

Vrsta: redovna serija (specijal)

Crtez: Angelo Stano

Scenario: Tiziano Sclavi 

Izdavac: Veseli Cetvrtak (2020)

Premijerno: 2020 

Dimenzije: 31.5 x 23.7 cm, HC

Br strana netto: 94  

Tiraz: 500

Zanr: horor, fantazija

YU istorijat: -

Kolor? Da.

Politicki obojen? Ne.

Golotinja? Da. 

Rasprodato? Da.

Crtez: 5/10

Scenario: 5/10 

Ciljne grupe: Bonelijevi Svedoci, preprodavci 

Prednosti: nepredvidiva radnja

Minusi: kompjuterski crtez, haoticna radnja, glupacke aluzije na popularnu kulturu

Jubilarni broj jednog od beskrajnih Bonelli serijala, koji se rasprodao u roku od nedelju dana zbog relativno niskog tiraza (s obzirom koliko je DD popularan). Regularno izdanje ce biti izbaceno u uobicajenom malom formatu godinu-dve kasnije, zato je (verovatno) tiraz nizi nego sto bi bilo logicno ocekivati. 

Izdanje je lepo odradjeno, zaista top, ali ja generalno ne mirisem Veseli Cetvrtak (koji cesto greskom nazivam "Vecernji Cetvrtak" jer sam vec odavno alchajmer) iz nekoliko razloga:
a) HC izdanja i "obojeni program" su im preskupi
b) bave se skoro iskljucivo bonelijanom
c) drze prava na razne ne-bonelijevske serijale a ne nameravaju da ih izdaju.
d) tuzakaju manje izdavace, kao npr Pergam.
e) urednik im je narcisoidni hipster.
Jednom reciju: pi*ke.

Da budem iskren, nisam uopste planirao da ga kupim jer uzimam iskljucivo jeftina DD kiosk izdanja (skoro iskljucivo epizode od probranih crtaca). Medjutim, znao sam da ce mu vrednost porasti te sam ga uzeo radi neke kasnije menjaze - za kvalitetnije i bitnije albume.

Velika fama se bila napravila oko ovog broja, sto nije neobicno a ni tesko, jer naloziti Bonelijeve Svedoke na neki broj/ediciju/specijal je kao ukrasti slatkisu od bebe (da upotrebim jednu americku frazu). Po obicaju, i ovaj hajp se ispostavio kao totalno preteran tj nema veze sa realom, jer mene u ovoj epizodi nisu imponovali ni crtez ni prica.

Skoro instantno sam primetio da nesto nije u redu sa Stanovim crtezom. On je bio dobar u 80im i 90im, kada su mu stripovi dosta drugaciji bili. Sada se izgleda kompletno predao komercijalizmu i ogavnoj anti-stripskoj tehnologiji odnosno kompjuterizaciji stripa. Stano je toliko svestan svoje "izdaje" da se cak i malo posprdao na racun svog "novog" sistema crtanja (ne stil - vec sistem) tako sto je sebe nacrtao kako kreira ovu epizodu - preko monitora. (Strane 22-23.) Mada, ovaj "geg" se moze interpretirati i kao sprdnja na racun njegovih kriticara sto crta preko monitora. (Tesko je odrediti sta je pisac hteo da kaze, jer nemam uvid u italijansku strip scenu odnosno ko koga kritikuje zbog cega... Moguce da je neki in-joke tj inside joke.)
Kako god bilo, cak i da se sprda na svoj racun, spoznaja da si postao "prodana dusa" (kao rezultat lenjosti i manjka samopostovanja) Stana ne abzolvira od krivice. Jeste donekle interesantna ta neka auto-sprdacina/samo-satira ili kako to vec nazvati, ali mi je krajnje jadno sto je Stano svestan da crta losijim kvalitetom nego ranije a opet to i dalje radi - jer mu je tako brze, lakse i jeftinije. Cak i za jedno specijalno izdanje ga je mrzelo da uzme olovku i tus u ruke. Uostalom, crtati sebe kako crtas strip koji citaoc drzi u rukama nije nista novo: Tabary (Iznogud) je to redovno radio, jos u 80im. A i neki crtaci iz MAD casopisa. A oni su barem zaista crtali, a ne gulili monitor nekom usranom komp "olovkom". Koliko li se samo strip srozao...

Scenografija i ne pati toliko od kompjuterskog (ne)rada, ali zato likovi izgledaju jadno. Ladje takodje; one zapravo ni na sta ne lice. Verujem da bih cak i ja mogao (uz malo prethodnog vezbanja) ovako "dobro" da nacrtam jedan starinski brod. Bar na ovom jadnom nivou.

Dupli splash page na stranama 8-9 je trebao biti impozantan ali nije sasvim uspeo jer je desna strana s brodom tako jadno nacrtana. Iz istog razloga mi je 11. strana jadna: kakva bedno nacrtana ladja! Stano da je u ruke uzeo epizodu Bruce Hawker-a (Vance) znao bi sta je kvalitetno nacrtan brod. A bilo bi ga mozda i stid i blam kada uporedi Vensove i svoje brodove. Kao nebo i zemlja.

Mnogo su uspesnije strane 34 i 42 koje pokazuju da se Stano donekle snalazi sa limitirajucim sredstvima kompjuterskog softvera/hardvera (koliko god to kontradiktorno ili cak sumanuto zvucalo jer kompjuteri toboze donose samo napredak i visak opcija, a ne manjak - sto je veoma ironicno), bar sto se tice prikazivanja ostrva i dzungle.

Kada dobar crtac radi preko kompjutera njegove softverske crte i linije ne mogu nikada biti ni priblizno toliko kvalitetne kao u njegovim konvecionalnim, "staromodnim" radovima tusem. Samo estetski ustinuti stripofili (a takvi nazalost cine vecinu - pogotovo kod Bonelijevih Svedoka) mogu da ne primete tu veliku razliku. Uzmimo ekstremni primer, recimo Frankana, autora Gastona: njegove crte/linije (iz srednje i kasnije faze) su na toliko visokom nivou da bi bilo koji pokusaj da crta preko monitora morao tesko da razocara.
Monitor i papir jednostavno nisu isto, a verujem da ne moram preterano ni da detaljisem zasto. Otezavajuca okolnost je to sto su svi etablirani crtaci citavu mladost proveli vezbajuci tradicionalno crtanje te nisu ni mogli da se nesto posebno "izveste" na monitoru - ukoliko je to uopste moguce tj koliko je to uopste i moguce postici (u odnosu na olovku i tus). Prema tome, sta ocekivati? S obzirom na sve jos je Stano i solidan posao odradio. Ali nazalost, to nije ni prismrdeti njegovim "pravim" epizodama.

Najbolji dokaz koliko je "kompjuterska linija/crta" inferiorna u odnosu na "rucnu liniju/crtu" se moze naci u prikazu zene dzina (strane 34-37). Stano nju nije uopste lose nacrtao sto se kontura tice (mada su grudi cist promasaj), ali su crte suvise "krivudave" tj "bangave" tj amaterske za moj ukus. Nema one mocne elegancije koja se postize tusem. 

Sto se scenarija tice, vrlo je ocigledno da je ovde bilo pokusaja - na silu - da se stvori nesto originalno, novo, neobicno. Mac sa dve ostrice, kako se ispostavilo. Sa jedne strane epizoda profitira jer citaoc nema predstavu kojim tokom ce radnja da krene u bilo kom trenutku.
Ali sa druge strane imamo pricu koja je previse "opcinjena sobom" (self-indulgence), tj pricu koja je toliko pretrpana insajderskim fazonima i nekim bespotrebnim davanjem priznanja poznatim filmovima i pesmama (npr The Doors: na slici) da postaje besciljna i previse apsurdna na kraju, bez poente. Inace su mi te pop-culture reference nekako jadne; npr u horor komedijama je to ucestala pojava, ali i predosadna.
Ono u stilu: "hej, pa to je aluzija na scenu iz Odiseje 2001!" Ne kapiram zasto bi to trebalo biti zanimljivo, sta tu treba da me odusevi. "Hej, Sklavi voli Doors-e!" Bas me zabole i za to.
Ne smeta mi sto DD serijal cesto krade ideje iz filmova i TV serija, uopste mi ne smeta, ali ovo "klanjanje" raznim uticajima mi je oduvek bilo glupo.

Dylan upoznaje svog kreatora, Ticijana, i to sad treba da bude ne znam kako fascinantno. Meni bas i nije.
Al' ajde, Dilanovi Svedoci ce se mozda i daleko vise oduseviti takvim "odavanjem casti" glavnom tvorcu serijala nego manje redovni citaoci kao sto sam ja.

Da se samo razumemo: DD je najbolji Bonelli serijal, i to ubedljivo, uz Marti Misteriju (koji je nesto slabiji zato sto ima previse trtljanja i sadrzi previse onog smornog kvazi-istorijskog detaljisanja/lupetanja a-la Ancient Aliens). Tako da nije da retko citam DD. Ovo sve ostalo sto 
izbacuju (Tex, Zagor, Bljek Stena) su mahom copy-paste detinjarije na koje se loze klinci, kao i matore drtine kojima je nostalgija pod broj jedan, dva i tri. I ja jos i te kako osecam nostalgiju prema raznim stripovima/revijama iz mog detinjstva, ali me ta emocija ne vodi u izboru sta cu da kupim i citam sada, 30 godina kasnije. Mnogi stripove koje sam imao kao tupavi klinja me vise (uopste) ne zanimaju, ili vrlo malo. Neki su mi jos bolji nego tada. Sve zavisi. Vodim se kvalitetom, mnogo manje nostalgijom. Ali to je licni izbor; nemam nista protiv da neko skuplja samo bonelijanu i mange - ali onda takav tikvan nema pravo da serenda o stripu kao da se iole razume u tu oblast.

Kolor je prilicno solidan. Iako radjen kompjuterski, nije se islo na onu uobicajenu lenju varijantu da se boje uniformno stapaju jedna u drugu, odnosno da deluju kao boje u nekom decijem crtanom filmu (LEGO boje), vec je (pretpostavljam) cilj bio da se detaljnijim nijansiranjem kreira atmosfera, a za to je najbolji primer kako je fino obojeno nebo.


https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/11/satrapi-ostala-hipsterska-sranja.html

https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/crtaci-rangirani-po-kvalitetu.html

Neke recenzije:

https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/12/modesty-blaise-jim-holdaway.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/mocvarko-darkwood_20.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/cicca-dum-dum-bernet.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/druuna-serpieri.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/petar-pan-loisel.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/11/skalpirani-darkwood.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/11/neznanac-magnus.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/mort-cinder-breccia.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/torpedo-bernet.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/zetari-john-burns.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/tetralogija-monstruma-bilal.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/dzepna-armija-solano.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/new-tales-of-arabian-nights-richard.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/bodyssey-richard-corben.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/nikopol-trilogija-bilal.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/09/axa-integrali.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/09/sharaz-de-sergio-toppi.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/09/tanguy-laverdure-strip-agent.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/09/uzumaki-darkwood.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/09/cetvrta-sila-juan-gimenez.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/09/mutant-world-richard-corben.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/09/mek-koj-darkwood.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/09/zora-and-hibernauts-fernandez.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/09/flash-gordon-carobna-knjiga.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/09/slejn-rogati-bog-komiko.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/drawn-together-robert-crumb.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/kasta-metabarona-gimenez.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/solitudinis-morbus-toppi.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/storm-lawrence.html


No comments:

Post a Comment