Friday, October 2, 2020

Odiseja Spoznaje - Milo Manara


 ODISEJA SPOZNAJE

Vrsta: zaseban album (2 price) 

Crtez: Milo Manara

Scenario: Alfredo Castelli / Manara

Izdavac: Darkwood (2017)

Premijerno: 1978/1982 

Dimenzije: 32.3 x 24.6 cm, HC

Br strana netto: 84

Tiraz: 1000

Zanr: avantura, fantazija, istorijski, vestern

YU istorijat: nepoznato

Kolor? Da.

Politicki obojen? Ne. 

Rasprodato? Da.

Crtez: 10/10

Scenario: 6/10

Ciljne grupe: esteticari 

Prednosti: odlican crtez, odlican kolor 

Minusi: price nisu posebno dobre

Prva prica se odigrava na Himalajima, klasicna avantura sa primesama fantazije. Prica je solidna, nista posebno. Crtez je tipican za njegov raniji period, daleko bolji nego kakav postaje u 90im i kasnije kada se srozava i crtez i kolor.

Ne samo da nema golotinje, sto se skoro uvek ocekuje kod Manare, vec nema nijednog zenskog lika u prici! 


Druga prica je nesto kao "indie western", tj kao kad bi se Jarmusch ponovo pozabavio ovom tematikom. Neke prave radnje zapravo i nema, ovo je klasicni opicitis u stilu Manare u kojem se sve vrti oko cudnih likova, s tim sto ni ovde nema erotike.

DW ovaj album cesto stavlja na akcije, delom jer kvalitetan crtez nije interesantan/bitan siroj publici, a i zbog toga sto ovo nije stereotipicno stivo koje bi se moglo dopasti Bonelijevim Svedocima i ostalim fanovima komercijale. Price mozda nisu top, ali meni je i ovo bolje nego 100000. avantura Teks Vilera.




Manara:

Boucq:

Fernandez:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/09/zora-and-hibernauts-fernandez.html

Battaglia:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/legionar-dino-battaglia.html

Magnus:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/11/neznanac-magnus.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/alan-ford-u-boji.html

Ortiz:

Gimenez:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/kasta-metabarona-gimenez.html


Storm - Lawrence


 STORM  1-15

Vrsta: komplet 1-15 (fali 13)

Jezik: nemacki 

Crtez: Don Lawrence

Scenario: razni 

Izdavac: Ehapa Verlag (1980-1986)

Premijerno: 1978-1986  

Dimenzije: 28.7 x 22 cm, SC

Br strana netto: 44 x 14

Tiraz: nepoznat

Zanr: tradicionalni sci-fi

YU istorijat: Stripoteka, Strip Art

Kolor? Da.

Politicki obojen? Ne. 

Rasprodato? Da.

Crtez: 10/10

Scenario: 7-9/10

Ciljne grupe: nostalgicari, esteticari 

Prednosti: odlican crtez, fenomenalan kolor

Minusi: nije HC, ponekad ponavljanje klishea


Splash page iz 7. epizode, jedne od najboljih. Epizode 2, dupla 5/6, 7 i 8 su najzabavnije od prvih 9. Kasnije crtez pada u kvalitetu dok radnja postaje zanimljivija ili barem manje formulaicna. Posle 15. albuma crtez jos vise pada, a za scenarije ne znam, nisam ih citao.

Kao kod vecine ilustratora koji se bave "realnim" crtezom, i Lawrence je zapoceo serijal na najvisem nivou a onda je vremenom njegov rad postajao sve slabiji. Nemoguce je precizno reci kada je strip postao previse slab, ali recimo da su prvih 15 epizoda za nabavku a ovo ostalo spada u kategoriju "samo ako je bas dzaba" ili "ako imate niske kriterijume kod crteza". Najkasnije do 20. epizode kvalitet je vec vidljivo slabiji, da ne kazem los (barem relativno), a posle dvadeset-i-neke drugi ilustrator preuzima crtez a najkasnije tada Storm postaje sranje. (Ovaj opis nije namenjen marvelovcima, njima je sve dobro.) Prvih 5-10 albuma imaju jaci crtacki kvalitet od npr 15. epizode ali ta razlika jos uvek nije onoliko drasticna kakva kasnije postaje.

Razlog ovom padu je obicno lenjost i/ili umor koji nastupa posle niza godina rada na jednom te istom serijalu - i u istom (veoma zahtevnom) stilu. Doduse, u ovom slucaju je mozda i kljucan faktor prebrzi tempo kojim je Lawrence izbacivao epizode. Obicno jedan album ovakvog kova zahteva bar godinu dana, a on je uspeo cak 15 albuma da izbaci u prvih 8 godina. Stoga nije ni cudo.
Generalno, francuski tj BD izdavaci daju mnogo vise vremena svojim autorima nego npr Marvel, Bonelli i ostale komerc-fabrike, zato je i razlika u kvalitetu toliko drasticna a BD je decenijama bio simbol najboljeg kvaliteta. (To vise nije slucaj, francuski strip je odavno propao.) Storm medjutim nije radjen za francusko trziste, vec za britansko.

Jedna od bezbroj scena u kojima Storm biva zarobljen. Ne samo u tom smislu je ovaj serijal slican Flash Gordon-u: postoji sablon po kojima su epizode radjene, ali za razliku od (ranijeg) FG nisu sve Storm epizode u istom kalupu.

U sustini je sablon sledeci:

1. Storm i Redhair nailaze na neku nepoznatu civilizaciju.
2. Storm i Redhair bivaju zarobljeni. Cesto samo Redhair bude uhvacena a onda je Storm spasava.
3. Storm se bori u nekoj areni dok spasava (ili pokusava da spasi) Redhair.
4. Storm pobedjuje, sve se dize u vazduh - ili Storm smenjuje rezim.
5. Storm i Redhair nastavljaju putovanje, krecu u novu avanturu.

Kao sto rekoh, gotovo isti sablon kao raniji Flash Gordon. Nisam nista slagao niti preterao. Jedine vece razlike su to sto dijalozi nisu toliko debilni u Stormu, i sto je Redhair mnogo nezavisnija i sposobnija zenska od Dejl. Da ne pricamo o tome da je Rejmondov FG ubedljivo najgluplji sci-fi serijal, Storm je klasicna literatura u poredjenju s tim.


Scenaristi su se smenjivali, a najbitniji je Martin Lodewijk (Zetari) koji je napisao samo jednu od prvih 9 epizoda, ali je zato bio zaduzen za sve od 10. do 21. Dick Matena je radio 3 do 6, a Kelvin Gosnell je bio veoma dobar sa 7. i 8. epizodom koje spadaju medju najbolje i vizuelno naljepse. Philip Dunn je napisao 1.
Epizode 1-9 su Chronicles of the Deep World, dok su 10-21 Chronicles of Pandarve. To prebacivanje/"stabilizovanje" radnje na Pandarvu (sa dodatkom jos jednog glavnog lika) je osvezilo serijal koji je krenuo da biva previse stereotipican, sa 9. epizodom koja je mozda i najslabija (a koju je napisao Lawrence).

Nazalost, kod nas je objavljena samo prva epizoda kao SC album jos u proslom veku, dok su prve 4 prikazane u Stripoteci 80ih u nastavcima po 4 strane, u boji. Prve dve epizode su objavljene u celini u dva broja Strip Art.

Ne znam koji su (debilni) razlozi zasto se niko od balkanskih izdavaca nije setio da izda Storm-a ali mi je to kompletno neshvatljivo i suludo, pogotovo s obzirom kakva govna se objavljuju u kompletu i u najluksuznijim izdanjima. Ne verujem da postoji dobar razlog za to, sem mozda ubedjenja da ovaj serijal nikog ovde ne bi zanimao. Ili su prava previse skupa. Cinjenica jeste da mladju publiku uopste ne zanima kvalitet crteza (jer su operisani od ukusa i estetike - kao rezultat nemoralnog zahvata estetikotomije koji praktikuju mediji nad mladim ovcama jos od pelena) te milenijalci imaju obicaj da citaju bilo kakva sranja - makar i naskrabana - ali sumnjam da im se ne mogu proturiti i ovakvi odlicno ilustrovani albumi.
Mladja publika pada na hype, to im je mentalna slabost, te bi bilo dovoljno da se dobro izreklamira tj prezentuje serijal i mogao bi se dobro prodavati. Cak i govna mozes naciniti hitom kod mlade publike ukoliko ih propisno hajpujes: da, ona govna koja seremo dnevno. Preblago je reci da su danasnji klinci jos vece ovce od predjasnjih generacija. Cistokrvni zombiji su, bez sopstvenog stava.

Uostalom, Fibra kada bi izdala Storm integrale po njihovom standardnom tirazu od 500, verujem da bi odlicno proslo. (Mnogi fibratori kupuju sve od Fibre, nebitno im je ko crta i pise, tako da bi i ovo uzeli da im krasi neprocitane police.) A opet, vlasnik Fibre je pomalo hipster a jos pomalo vise komunista zbog cega uglavnom objavljuje mahom modernu komercijalu (koja je obojena politickom korektnoscu), hipsterijadu (Satrapi, Maus, Larcenet i pregrst slicnih kvazi-umetnickih govana), i stripove koji sadrze levicarsku propagandu. Marvel/DC serijale izdaje ne samo zato sto mu se ne gadi profit (iako je komunista, ha ha) vec zato sto su (moderni) Marvel/DC stripovi prepuni levicarskog izivljavanja. Storm niti je "aktuelan" niti ima politickog sadrzaja niti ima golotinju - a tek nema blage veze sa hipster scenom - ali smatram da ipak ima sansu na nasem trzistu. Velik broj YU nostalgicara bi ga kupovali, ukljucujuci mene, bez obzira sto ga imam na nemackom. Konceptualno strip je dovoljno komercijalan odnosno jednostavan da se i poneki Bonelijev Svedok nalozi na kupovinu, a ako dodamo uz te grupacije jos i ponekog milenijalca koji je mozda zasicen retardiranoscu mange i Marvela, imamo potencijalno dovoljan broj kupaca.
A opet, s obzirom da je MekKoj toliko lose prosao...






Crveni Baron - Puerta


 CRVENI BARON

Vrsta: komplet od 3 albuma

Crtez: Carlos Puerta

Scenario: Pierre Veys 

Izdavac: Strip-Agent (2016)

Premijerno: 2012 

Dimenzije: 32 x 24 cm, HC

Br strana netto: 46/46/62 

Tiraz: 400

Zanr: istorijski, ratni

YU istorijat: -

Kolor? Da.

Politicki obojen? Ne.

Golotinja? Ne. 

Rasprodato? Ne.

Crtez: 10/10

Scenario: 8/10 

Ciljne grupe: esteticari, anti-marvelisti, anti-mangarci

Prednosti: odlican crtez, fantastican kolor, neverovatan miris, velik format

Minusi: kraj je pomalo slab

Ja sam cesto kritican sto se Strip-Agenta tice. Izbor serijala/junaka im je uvek bio generalno veoma dobar, pogotovo u poredjenju s drugim izdavacima, ali legendaran je njihov fakap (f**k-up) sa Aster Blistokom, kada su prvih 6 integrala uspeli da sjebu sa bledim stranicama.
Medjutim, ova trojka albuma je apsolut vrh kako izdavastva tako i uopste stripske umetnosti - a ja rec "umetnost" ne koristim olako.
Ovaj naslikani (ne nacrtani) serijal je jedan od najboljih koje imam, a Puerta je takav fantastican posao odradio da bi cak i najgluplja radnja bila sasvim dovoljna. Pritom radnja nije uopste losa, cak je i prilicno zanimljiva - uprkos tvrdnji pojedinih debila sa forum.stripovi (cast izuzetcima) koji smatraju da je prica suvise mrsava. Ali, kao sto rekoh - pa sta i da jeste? Jesu li ti mentoli strip fanovi ili obicne babe s pijace koje ocekuju samo neke jeftine krimi spletke i nista drugo? Babe nisu ali Bonelijevi Svedoci, marvelijanci-indijanci i magatardashi sigurno jesu.
Zahvaljujuci dominaciji mahom kretenskih demografskih grupa u svetu balkanskih stripofila, ovakvi serijali imaju veoma slabu prodju te ja nikada vise necu moci da ocekujem da neko izda jos nesto od Puerte. Hvala, idioti!
CB se jos uvek nije rasprodao uprkos niskom tirazu i odlicnoj akcijskoj ceni. Ej fakap of amejzing proporshns.


Odlicno je i to sto je format onaj prosireni A4 a pritom skoro da nema margina, tj na vecini strana ih nema uopste, tako da strip deluje fantasticno vec pri prelistavanju.

SPOJLERI:

Prica uzima dosta slobode kod "lika i dela" Barona fon Rihthofena, u smislu da je predstavljen kao psihopata, sto pravi CB nije uopste bio. To je minus s tacke gledista istorijske verodostojnosti, ali plus jer dozvoljava prici da dobije element fantazije (koji je potpuno neocekivan), sto pokazuje da ovde nije bila namera da se docara cist biografski prikaz tog coveka vec jedna zabavna ratna krimi-drama.

Zanimljivo je da Puerta menja lice Barona: ponekad lici na George Peppard-a, ponekad na Christian Bale-a, a njegov glavni suparnik u svapskoj avijaciji je nacrtan po slici i prilici degenericnog britanskog nepotiste Benedict Cumberbatch-a ili kako ga ja zovem, Cumberbitch.


Opširne recenzije: