Jedan od najboljih albuma, a ujedno i zadnji rađen na tradicionalan, normalan način, bez varanja tj kompjutera. Odnosno ovaj antološki album koji se sastoji od četiri priče je ujedno i prvi kada je Segreljes (s)krenuo da koristi Photoshop. Na svu sreću ovo se odnosi samo na zadnju priču, što je i vrlo očigledno svakome koji iole nije autističan tj svakome ko je kadar da razaznaje nijanse a pogotovo krupnice. Autistični ljudi imaju problema da razaznaju najosnovnije ljudske emocije, jer ne umeju da čitaju lica. Slično tome, velik broj stripofila uopšte ne ume da razlikuje prosečan crtež od odličnog, a bogami mnogi ne mogu ni loš od odličnog da razaznaju. Njima je svaki stil istog ili sličnog kvaliteta, a to su najčešće oni pavijani koji pretenciozno tvrde da je "svaki crtež dobar". (Nisu ni svesni da su im mozgovi isprani od zapadnog marksizma, u kojim je sve isto i svi su isti, nikakav trud nije loš, i svako se mora nagraditi ili makar pohvaliti ukoliko stvori nešto - ma koliko to nešto bilo loše. Totalno uništavanje kriterijuma i standarda, drugim rečima.) A pošto je autizam trenutno jako u modi, makar među hipsterima, onda neka se ne osećaju uvređenim ovim poređenjem već neka ga prime kao kompliment: jer čega se pametan stidi budala se ponosi.
Pošto ja nisam ni autističan ni pomodar a još manje hipster, već kad sam prvi put čitao ovaj album, odnosno kada sam prelistavao skenove pre puno godina, sam odmah bio primetio da su tih zadnjih desetak strana nekako drugačije. Kvalitet je vidno opao, likovi i scenografija delovali su mi plastičnije tj nešto nižeg kvaliteta. Tada nisam znao da je u pitanju kompjuterizacija, jer mi nije ni na pamet bilo palo da bi Segreljes ili bilo koji drugi (vrhunski) crtač pribegao kompjuterima za veštačku pomoć. Tada nisam ni znao da se to bilo pojavilo u stripu. (Skoro se uopšte nisam bio bavio stripom u tom veoma dugačkom periodu, pa verovatno zato.) Vrlo sam staromodan po pitanju umetnosti, kako muzičke a pogotovo likovne. Tehnologija uništava umetnost mnogo više nego što joj pomaže, a razlozi za to bi trebali biti veoma očigledni, opširna tema koju ne nameravam da načinjem ovde. Nisam protiv kompjuterskog crteža i kolora iz idealističkih razloga, jer je tobože loše tražiti prečice, već čisto iz estetskih razloga: od ružnih plastičnih linija pa sve do ogavnog hladnog kolora, do sada nisam primetio da kompjuteri imaju išta da nude svetu stripa - sem dodatnog uništavanja stripa.
U tekstualnim dodacima Segreljes objašnjava zašto i kako je krenuo s kompjuterima, odnosno kreće da se pravda. Kao da se tako nešto može opravdati, pogotovo s tačke gledišta nekoga njegove generacije. Neki mnogo mlađi šmokljan, npr neki stripački milenijalac, kada bi priznao da koristi kompjuter za crtanje to ne bi previše čudilo: prvo zato što bi ionako bilo očigledno, a drugo jer bi bilo prihvaćeno kao normalno - jer šta očekivati od jednog milenijalca? Segreljes se na ovaj način nekako i prodao, u veoma slično smislu kao kad se jedan veliki anderground bend kao Metallica proda mainstream-u kao gomila gramzivih uličnih kurvi. Naveo je nedostatak vremena, što je razumljivo s obzirom na kvalitet njegovog slikanja/crtanja, ali je i dodao kako kako mu se strip već bio smučio tada. Međutim, to bi bilo kao kad bi neki veoma traženi arhitekta počeo da deli projekte svojoj deci, koja su tek krenula da studiraju arhitekturu, da oni odrade te zgrade i mostove umesto njega jer on nema vremena i ne da mu se. (Poređenje bi moglo biti bolje ali šta je tu je...) Ako mu se onomad bilo smučilo da toliko vremena i truda troši na Najamnika onda je jednostavno trebao da prekine serijal, ili da uspori ritam izlaženja drastično, pa kad izađe izađe. A i prvobitna namera mu je bila da ova epizoda bude zadnja. Visok kvalitet se ne može održavati forsiranjem, na silu. Ako nešto vremenski postane zeznuto crtač se mora prilagoditi situaciji, ali ne na uštrb kvaliteta jer onda sve gubi smisao. Ili odradi posao kako treba, onako vrhunski kao što je radio prethodnih 20 godina, ili batali sve. Nigde nije pisalo da Najamnik mora da se nastavi po svaku cenu. Ja lično sam vrlo zadovoljan i sa ovih 10 albuma, što uopšte nije malo s obzirom koliko je posla išlo u samo jednu stranu, a kamoli njih 450.
U propratnom tekstu Segreljes tvrdi da je osvežio serijal sa kompjuterskom grafikom, što je kompletno netačno. Samo je sebi olakšao život i ubrzao "štancovanje" Najamnika. Međutim dovoljno je realan da pomene loše strane korišćenja Photoshop-a, na primer priznao je da uljane teksture ne mogu da se potpuno zamene kompjuterskim trikovima. Ja bih otišao korak dalje i rekao da uopšte ne mogu da ih zamene. Jer čim se ovoliko gubi kvalitet, ko je onda uopšte poenta?
Naredne tri epizode serijala, 11 do 13, nemam u svojoj kolekciji jer me ne zanimaju: sve su urađene kompjuterski, i to još više nego četvrta priča u ovom albumu. Slaba je vajda što je on taj posao uradio dobro, ali samo s obzirom na okolnosti; strip ne izgleda loše - s obzirom da je kompjuterizovan. Ali pošto su mu "crteži" izgubili na kvalitetu time što više ne liče na prave slike mene to više ne zanima. Ja da čitam strip koji je neki kompjuter israo iz svoje stražnjice, ne želim. Ne verujem da sam do sada naišao na ijedan strip rađen na monitoru a da mi se jako dopao. Možda se varam; možda sam naivan, možda nisam ni primetio da je neki odličan strip urađen na ovaj način, ali sumnjam u to. Ne mogu potezi rukom na monitoru nikada da pariraju potezima na papiru sa olovkom ili mastilom, to jednostavno nije isto, a kompjuter nije u stanju da to 100% replicira. Čak i da može 95% da to uradi meni bi to bilo nedovoljno, a veoma je daleko od te cifre. A to je jedan od glavnih razloga zašto je moderni strip propao, veoma široka tema u koju neću sada da zalazim. Mlađim stripofilima ova promena i pad nakon 10. albuma sigurno ne smetaju, jer su oni navikli na plastiku, na loš crtež, na osrednjost, a nemaju ni smisao za estetiku jer su uglavnom odrasli na komercijalnom smeću i na hipsterijadi. Barem to važi za veliku većinu. Doduše, Najamnik ionako nije ni izdat za njih već za nešto stariju publiku koja se stripa seća iz mladosti: čisto sumnjam da ima puno mlađih kupaca Lokomotivinog izdanja. Čak i taj sitni tiraž od 500 primeraka je pitanje kada će da se rasproda, a pritom Najamnik nikada nije izašao u Hrvatskoj što znači da Lokomotiva pokriva potrebe čitavog Balkana. 500 primeraka za tržište od 20 miliona ljudi?! Katastrofa je koliko malo ljudi prati stripsku umetnost. Ali ii to je tema u koju neću ovde da zalazim... Kolor u ovim kompjuterskim epizodama nije nimalo loš, štaviše, ali je zato ta plastičnost koju sam pomenuo nedovoljno dobra da se meri sa radom iz prvih 10 epizoda. Pravim radom, bez varanja koristeći prečice. Da ponovim: nemam ja ništa protiv prečica, ali samo pod uslovom da kvalitet ne pati.
Album je veoma zabavan i odlično naslikan, barem te prve tri priče, sa većom dozom humora nego obično, i sa dominacijom twistova. Svaka priča je u fazonu "ništa nije kako isprva deluje", što je veoma efikasan pristup ako je odrađen kako treba. Nije slučajno što upravo 7. i 10. album spadaju među najbolje, jer oba su kolekcije priča. Kraće priče prave svoje poente mnogo brže, a još bitnija prednost je što se scenografije mnogo češće menjaju a to znači mnogo više varijacija u boji kao i u sadržaju. Kod nekih serijala ovo nije značajno, na primer kod nekih bazično nacrtanih crno-belih stripova, ali kod jednog ovakvog je to još i te kako bitno. Dva-tri albuma iz srednjeg perioda upravo zato pate, jer su dosta jednolični u vizuelnom smislu, jer se radnja odigrava na jednom te istom mestu ili mestima što rezultira u prevelikoj statičnosti što se lokacija i pejzaža tiče, te mnoge strane deluju previše slične jedna drugoj, a i radnja time postaje manje zanimljiva. Na ovaj način je Segreljes mogao da naslika razne, sasvim različite lokacije što meni mnogo više odgovara. Pritom album sadrži puno sisa, možda i najviše upravo u ovom albumu. A to ne može nikako da škodi, pogotovo što odlično crta ženske likove. Sve četiri priče su bazirane na šablonu spašavanja golišave ženske od čudovišta ili nekog zlikovca, a to je upravo glavna premisa i kod prvog albuma, koji je po meni kultni i legendaran i za koji me veže prilična nostalgija. Da sam ja bio pitan, čitav serijal je mogao da ima ovu premisu a da mi nikada ne dosadi. To je svakako mnogo bolji osnov za razvijanje radnji nego prečesto pojavljivanje glavnog zlikovca Klausta koji je najkasnije posle drugog albuma postao smoran. To je jedan običan čangrizavi čiča, stereotip matorog čarobnjaka, ništa zanimljiviji od totalno suvoparnog Imperatora Minga iz Flash Gordona. Ali već sam dovoljno drobio o tom debilu i zašto mi je glup lik...
Prva priča je ubedljivo najbrutalnija, možda čak i sadrži najjače nasilje u čitavom serijalu. Skoro pa i body horror.
Druga priča se bavi prastarom temom ispunjavanja tri želje, ali bez da ovog puta duh zajebe svog gospodara na kvarno time što sve tri želje ispadnu šit zbog "rupa u zakonu", što se gotovo uvek dešava (barem na filmu i u serijama) a jako me nervira, već je ovog ovog puta gospodar taj koji zajebava duha.
Treća priča se sastoji od čak tri dela (strane iznad i ispod), i odlično je osmišljena. Od ove ideje je možda čak i mogao da se uradi čitav album od 45 strana. Ko zna, možda bi radnja patila zbog toga, a možda bi bila još bolja.
Četvrta priča, ona urađena pomoću kompjutera, je takođe puna iznenađenja i opet humor igra dosta bitnu ulogu. |
No comments:
Post a Comment