Sunday, January 31, 2021

Corto Maltese - Venecijanska Bajka


Updated: 30.6.23.


Korto Malteze: Venecijanska bajka
Vrsta: epizoda 7

Crtez & scenario: Hugo Pratt

Izdavac: Darkwood (2019)

Premijerno: 1981 

Dimenzije: 30.5 x 23.2 cm, HC

Br strana netto: 98

Tiraz: 1000

Zanr: avantura, istorijski, politicki

YU istorijat: Stripoteka, Strip Art

Kolor? Da.

Politicki obojen? Ne.

  Golotinja? Ne.

Rasprodato? Ne.

Crtez: 4/10

Scenario: 7/10

Ciljne grupe: pratovci, zaludjenici, nostalgicari  

Prednosti: mnogo bolje od Sibira, nema politike

Minusi: traljav crtez ljudi, katatonicne face, poneka nelogicnost

Jedan od retkih kvalitetno i detaljno nacrtanih panela. (Naravno da pricam o ovom desno. Str 28.) Vrlo je verovatno da je ovo uradio neki Pratov pomocnik, jer izvikani sarlatan je bio poznat po svojoj lenjosti. Varao je tako sto su drugi crtaci radili neke delove kasnijih epizoda umesto njega, kada je Prat verovatno bio suvise zauzet u obliznjoj kafani, piceriji ili je jurio ribe. A sto je najgore, sve albume je potpisivao kao svoje. Kao sto rekoh, prevarant i sarlatan. Dovoljno je guglati njegove fotke i sve je jasno; ne lici ni na kakvog umetnika vec na psihopatu ili ulicnog sibicara.
U svakoj epizodi ima nekog polu-flerta, neke nedovrsene tj jedva i zapocete romanse, tako i ovde. Sem sto ovog puta Korto ima posla sa jednim od Korbenovih mutanata. (Na slici, str 43, gornji panel i dole levo.) Ovaj zenski mutant se onda najednom preobrazava u zenu! (Dole desno.)

Fascinantni su ovi mutant-zena i zena-mutant preobrazaji, koji su inace ucestali (i neobjasnjivi), cim se ova mutantkinja pojavi, a jednako fascinantno je sto ove preobrazaje Korto uopste ne primecuje... ili se barem pretvara da ih ne primecuje. Korto je hladan kao led, nema sta. Naviknut da nailazi na svakojake ludosti. (Ili to ili Prat ne ume da nacrta emocije na njegovoj permanentno sledjenoj faci.)

Zanimljivo je, a i misteriozno, kako se svaki preobrazaj ove nakazne Hipazije odigrava zavisno od toga da li je ovaj zenski vodozemac prikazan iz profila (anti-riba) ili spreda (kvazi-riba).

OK, malo ozbiljnosti... Sprdam se na racun Pratove lenjosti/nesposobnosti da nacrta jednu seks-bombu a da iole lici makar na zenu, a kamoli srece na zgodnu ribu - kao sto se ova Hortenzija predstavlja.
Tipicna Korbenova mutantkinja, iz Den 2: Muvovum. Na ovakvu "ribu" moze samo Denu da se dize. Korto bi ipak trebalo da je malo probirljiviji. Jer Den je ipak "nerd" bio dok je bio na Zemlji...

Eutanazija je...
Izvinjavam se...
Hortenzija?
Ne...
Hipazija je vrlo ocigledno sarmirana Kurtom (a i Murtom, mutanti ne biraju), sto se vidi jasno iz prilozenog. (Str 46, na slici.) Samo sto ne padne u nesvest od uzbudjenja i seksualnog naboja.

Kako da se citaoc ne sprda na racun ovakvog traljavog a i tupavog crteza? Prat zeli da ovaj kadar tinja od seksualne energije (jer Kurto uvek flertuje sa glavnim zenskim likom), medjutim Eugenija samo sto ne krene da zeva, samo sto ne padne u komu. Deluje smoreno, kao da bi pre opstila sa lubenicom nego s Kortom.

Kakav je bre ovo apatican prikaz likova? Svi deluju kao da su smrkali travu. (Valjda ono nisu cigarete u ustima likova, vec afganistanski hash. "Pratt's character's be all chillin', man! They be high as a kite, yo...")

Prat je oduvek bio nesposoban da instilira emocije u svoje likove, jedna od njegovih prilicno upadljivih tehnickih slabosti. Svi deluju skamenjeno, katatonicno, nezainteresovano, i to gotovo nezavisno od situacije. Obican razgovor ili pokusaj ubistva: nebitno, jer emocija skoro da nema. Raspucin je tu veliki izuzetak, on je stavise i previse iskarikiran, kao da je pozajmljen iz nekog humoristickog stripa - barem ga tako tretira Prat u prethodnoj epizodi, Kurto Malteze u Sibiru (link dole). Dok su ostali likovi apaticni, Raspucin se non-stop nesto ceri, bar tako deluje. Stalno ima "evil laugh" izraz. (Glavni negativac u Tardijevom Ledeni demon ima slicnu "zlikovacku grimasu", sem sto su Tardijevi likovi daleko gore tj jos gore nacrtani.)

Veoma zanimljiv kadar, jedan od redjih kvalitetnih, skoro ikonican: Kurto u pustoj Veneciji s mackama. (Str 47.) Lepo obojena strana. Inace ova epizoda ima mnogo bolji i upadljiviji kolor nego Kurton Malteze u Sibiru.

Koliko je od ovoga on sam nacrtao a koliko njegovi pomocnik/pomocnici? Tesko reci...
Covek bi pretpostavio da je bio barem kadar da nacrta par zgrada, a ne samo macke i ljude, ali s njim jednostavno covek ne moze biti nacisto.

Prisiljen sam da Pratov status i uspeh uporedim s Pikasom. (Ne, to definitivno nije kompliment, sem za ovce.) Obojica su bili sarlatani, muvatori, foliranti - ni priblizno talentovani/sposobni kao sto im reputacije sugerisu, a kriticari ih decenijama verno uzdizu, hajpuju, i precenjuju kad god stignu. To je ta neka hipsterska mentalna bolest koja se uvukla u samu srz moderne (zapadne) civilizacije, koja je krenula negde jos pre sredine 20. veka, a zasniva se na ideji da je lose dobro a dobro lose. (Vrlo podjednostavljen opis ovih pavijana.) Kompleksasi, ne-esteticari i neuke budale su najcesce lak plen za ovaj "pokret", oni najlakse padnu na ove jeftine fore. Do te mere se pojam "umetnost" izvitoperio od tada pa nadalje (u muzici takodje, ne samo stripu), da danas mnogo toga sto je vrlo ocigledno nekvalitetno, osrednje ili ruzno se uzdize u stratosferu kao "vrhunski izrazaj" a mnogo toga sto je zaista dobro (cega bas i nema puno) se ignorise ili spusta od tih istih klosara, "kriticara", sarlatana i debila. Ali o tome sam vec dovoljno pisao u postu o Persepolisu. (Link dole.) Kao i u svojim Pikaso sprdnjama.

Ali evo malo da se vratimo u realu, u pratovsku svakodnevnicu. Da je Prat bez icije pomoci naskrabao ovu stranu, 65, u to ne sumnjam uopste. Lenje, zbrzane, neuredne, krivudave, ruzne linije dominiraju. Crtez koje se opasno granici sa amaterskim. (Jer kod hipstera vazi ono "deciji crtez je iskren te umetnicki", a profi crtez je sranje jer se umetnik suvise trudi, jer nije iskren - ili sta vec.) Ovaj album je dosta slabije ilustrovan od ranijih malteskih prica.

Inace sam odabrao ovu stranu vise iz razloga da bih prikazao jos jednu neubedljivu akcionu scenu u kojoj se Kurto izvlaci iz nevolje. Kurto je suvise daleko od vojnika koga sutira u jajnike, jer na predjasnjoj strani Kurto stoji nekoliko metara udaljen od njih. Znaci oni samo stoje i cekaju dok on krece na njih? Onda nas hrabri junak jurisa na sledeceg - a sta je taj radio dok je onaj bio sutnut? Hvatao zjale? A potom ga po ko zna koji put iz blizine masi pistoljem jedan vojnik. Doduse ovog puta je ranjen makar.

Mnogi se sprdaju na racun Ratova Zvezda, u smislu kako zlikovci stalno uspevaju da promasuju glavne junake sa laserima. Medjutim, Prat je Lukasa zajebao samo tako. U skoro svakoj epizodi neko puca na Kurta iz neposredne blizine ali ne uspeva da ga ucmeka. (Stormtrooperi makar promase iz daljine.) Opste govoreci, Prat citaoca tretira cesto kao budalu, kako scenarijski tako bogami i crtacki.
A evo i naredne strane, 66. Pandur iz neposredne blizine puca TRI puta (jednom na prethodnoj strani), pa opet ne uspeva da ga zaustavi. Nerealno i preterano. Suvise ucestala fora.

Generalno mi je smesna Pratova nemoc (ili lenjost) da nacrta lepu zenu dovoljno dobro da je ta njena navodna lepota jasna citaocu bez da su potrebne ikakve sugestije sa strane. Na primer na strani 34 neki pesnik opisuje Hipaziju kao prelepu - valjda zato sto sam crtez Hipazije to ne moze da nam docara.

Ali tek ova glupost!
Ova likusa sebe naziva "lepoticom iz Milana" (desni panel, strana 78, na slici) medjutim crtez joj ne laska toliko koliko je vredja. Jos ajde der taj pesnik sto opisuje Hipaziju kao lepu - da bi mi to znali jer ona zapravo lici na Korbenovog mutanta - ali kada neka likusa sama sebe hvali da je lepotica, to je vrhunac jadobedije.

Inace crtez i uopste detalji u panelima padaju u kvalitetu od polovine price nadalje. U drugoj polovini ima mnogo vise praznih i praznjikavih strana koje su uzurbano otaljane, cisto da se album sto pre zavrsi.
Ovaj lik, Beke (str 41, na slici), je Kurtov pomagac, neki "freak" tj maloumni ali verni saveznik koji je opsednut Hortenzijom/Hipazijom. Nesretnik je ubedjen da mu je ona verenica, sto znaci da je ili kompletno lud ili retardiran. A zasto bi se Kurto uortacio sa takvom osobom?

Odgovor: da bi Prat ubacio neku nebitnu, nebuloznu podradnju koja bi simbolisala pricu Lepotica i zver. S tim sto - koje li ironije - zbog Pratovog ocajnog crteza i lepotica i zver deluju podjednako kao zveri. Beke bi tebalo da je previse ruzan za Hipaziju, medjutim idealni su jedno za drugo, jer su oboje pravi pravcati mutanti.

Malo mi je nejasna svrha ove podradnje. Valjda Prat imitira Felinija ili kog vec izvikanog hipstera, pa forsira "opicenost". (Ja to nazivam "forced weirdness".) Mozda ova mini-verzija Lepotice i zveri treba da simbolizuje nesto. A mozda je samo hir. A mozda sluzi kao filler, tj tek da se popuni radnja.

A ovo je tipican primer tog neprihvatljivo niskog nivoa i oskudnosti. Ovu stranu (83) je Prat otaljao za ne vise od 5 minuta. Tesko da mu je trebalo duze. (Sem ako je otisao u WC u medjuvremenu, i ako to uracunamo u vreme provedeno u crtanje ove strane.) Eto koliko je "velikan stripa" Prat postovao svoju publiku i koliko je bio posvecen "devetoj umetnosti". Ovo je prosto sramota. Ovakav brljavi, ruzni, amaterski minimalizam se inace zatice samo kod hipsterskih stripova koje redovno izbacuju izdavaci kao sto su Komiko i Fibra. Djipi, Igort i njima slicna pretenciozna sarlatanska bagra praktikuju "crtez" tj zvrljanje na ovako suludo jadnom i oskudnom nivou. Svaki osnovac moze da nacrta ovako nesto.

Posle neuspesnog pokusaja ubistva Stevanija, jedan karabinijeri ide do krova da izvidi situaciju. (Str 69, na slici.) Tu ga upucava Hortenzija. S obzirom da se ovo zbiva na krovu, a kurabinijerija ima jos nekoliko dole, kako bi realno Hipazija mogla da im umakne?

Prat resava ovaj problem time sto ga jednostavno zaobilazi! Prica prelazi direktno na Kurta, a time Prat "lukavo" izbegava da nam prikaze Hipazijin beg posle ubistva - jer nema nacina da ona pobegne a da to bude iole realno.

Tipican pratizam. On je ustinut od logike, slicno precenjenom reziseru/zemljaku Dariu Ardjentu koji takodje gazi po logici sa obe noge i ruke, u svakom svom debilnom horor trileru. Ardjento i Prat su dve budaletine slicnog kova, bar u smislu da ne postuju niti svoju publiku niti svoje filmove odnosno stripove.

Prica je sve u svemu OK, u svakom slucaju neuporedivo bolja od prethodne epizode, Kurto Malteze u Sibiru. (Recenzija link dole.) Kraj price je mistican, nejasan, slobodan za interpretaciju, a protiv toga nemam nista. Da je barem avantura u Sibiru bila prozeta sa vise fantazije i misterije umesto sto je od nje napravio sablonski kretensko-avanturisticki/politicki strip. Definitivno bolje i ovako da je okoncao pricu nego s nekom pratovskom budalastinom, nekim razresenjem koje je totalno nelogicno i/ili iritantno.

Medjutim, prica bi bila efektivnija da crtez nije toliko slab. Ne zaboravimo da je strip prvenstveno vizuelni medijum, a to podrazumeva odredjen nivo crtackog umeca. U rukama nekog vrsnog ilustratora, znaci nekog ko je zaista veoma talentovan i koji ne zabusava gde stigne (npr raniji Bernet ili Ortiz), ovaj scenario bi imao mnogo veci ucinak. I ta nebitna podradnja Lepotica i zver bi imala neki kvalitet da su Beke i Hortenzija nacrtani prikladno umesto da oboje deluju kao da ih je neko nasao na otpadu.


Top 100 strip ilustratora - 1. i 2. deo:

Hipsterizam u stripu:

Hugo Pratt - Dekonstrukcija:

Navike stripofila:

Crtaci rangirani:

Bernet:

Corben:

Toppi:

Bilal:

Ostale recenzije:


No comments:

Post a Comment