Friday, October 2, 2020

Storm - Lawrence


 STORM  1-15

Vrsta: komplet 1-15 (fali 13)

Jezik: nemacki 

Crtez: Don Lawrence

Scenario: razni 

Izdavac: Ehapa Verlag (1980-1986)

Premijerno: 1978-1986  

Dimenzije: 28.7 x 22 cm, SC

Br strana netto: 44 x 14

Tiraz: nepoznat

Zanr: tradicionalni sci-fi

YU istorijat: Stripoteka, Strip Art

Kolor? Da.

Politicki obojen? Ne. 

Rasprodato? Da.

Crtez: 10/10

Scenario: 7-9/10

Ciljne grupe: nostalgicari, esteticari 

Prednosti: odlican crtez, fenomenalan kolor

Minusi: nije HC, ponekad ponavljanje klishea


Splash page iz 7. epizode, jedne od najboljih. Epizode 2, dupla 5/6, 7 i 8 su najzabavnije od prvih 9. Kasnije crtez pada u kvalitetu dok radnja postaje zanimljivija ili barem manje formulaicna. Posle 15. albuma crtez jos vise pada, a za scenarije ne znam, nisam ih citao.

Kao kod vecine ilustratora koji se bave "realnim" crtezom, i Lawrence je zapoceo serijal na najvisem nivou a onda je vremenom njegov rad postajao sve slabiji. Nemoguce je precizno reci kada je strip postao previse slab, ali recimo da su prvih 15 epizoda za nabavku a ovo ostalo spada u kategoriju "samo ako je bas dzaba" ili "ako imate niske kriterijume kod crteza". Najkasnije do 20. epizode kvalitet je vec vidljivo slabiji, da ne kazem los (barem relativno), a posle dvadeset-i-neke drugi ilustrator preuzima crtez a najkasnije tada Storm postaje sranje. (Ovaj opis nije namenjen marvelovcima, njima je sve dobro.) Prvih 5-10 albuma imaju jaci crtacki kvalitet od npr 15. epizode ali ta razlika jos uvek nije onoliko drasticna kakva kasnije postaje.

Razlog ovom padu je obicno lenjost i/ili umor koji nastupa posle niza godina rada na jednom te istom serijalu - i u istom (veoma zahtevnom) stilu. Doduse, u ovom slucaju je mozda i kljucan faktor prebrzi tempo kojim je Lawrence izbacivao epizode. Obicno jedan album ovakvog kova zahteva bar godinu dana, a on je uspeo cak 15 albuma da izbaci u prvih 8 godina. Stoga nije ni cudo.
Generalno, francuski tj BD izdavaci daju mnogo vise vremena svojim autorima nego npr Marvel, Bonelli i ostale komerc-fabrike, zato je i razlika u kvalitetu toliko drasticna a BD je decenijama bio simbol najboljeg kvaliteta. (To vise nije slucaj, francuski strip je odavno propao.) Storm medjutim nije radjen za francusko trziste, vec za britansko.

Jedna od bezbroj scena u kojima Storm biva zarobljen. Ne samo u tom smislu je ovaj serijal slican Flash Gordon-u: postoji sablon po kojima su epizode radjene, ali za razliku od (ranijeg) FG nisu sve Storm epizode u istom kalupu.

U sustini je sablon sledeci:

1. Storm i Redhair nailaze na neku nepoznatu civilizaciju.
2. Storm i Redhair bivaju zarobljeni. Cesto samo Redhair bude uhvacena a onda je Storm spasava.
3. Storm se bori u nekoj areni dok spasava (ili pokusava da spasi) Redhair.
4. Storm pobedjuje, sve se dize u vazduh - ili Storm smenjuje rezim.
5. Storm i Redhair nastavljaju putovanje, krecu u novu avanturu.

Kao sto rekoh, gotovo isti sablon kao raniji Flash Gordon. Nisam nista slagao niti preterao. Jedine vece razlike su to sto dijalozi nisu toliko debilni u Stormu, i sto je Redhair mnogo nezavisnija i sposobnija zenska od Dejl. Da ne pricamo o tome da je Rejmondov FG ubedljivo najgluplji sci-fi serijal, Storm je klasicna literatura u poredjenju s tim.


Scenaristi su se smenjivali, a najbitniji je Martin Lodewijk (Zetari) koji je napisao samo jednu od prvih 9 epizoda, ali je zato bio zaduzen za sve od 10. do 21. Dick Matena je radio 3 do 6, a Kelvin Gosnell je bio veoma dobar sa 7. i 8. epizodom koje spadaju medju najbolje i vizuelno naljepse. Philip Dunn je napisao 1.
Epizode 1-9 su Chronicles of the Deep World, dok su 10-21 Chronicles of Pandarve. To prebacivanje/"stabilizovanje" radnje na Pandarvu (sa dodatkom jos jednog glavnog lika) je osvezilo serijal koji je krenuo da biva previse stereotipican, sa 9. epizodom koja je mozda i najslabija (a koju je napisao Lawrence).

Nazalost, kod nas je objavljena samo prva epizoda kao SC album jos u proslom veku, dok su prve 4 prikazane u Stripoteci 80ih u nastavcima po 4 strane, u boji. Prve dve epizode su objavljene u celini u dva broja Strip Art.

Ne znam koji su (debilni) razlozi zasto se niko od balkanskih izdavaca nije setio da izda Storm-a ali mi je to kompletno neshvatljivo i suludo, pogotovo s obzirom kakva govna se objavljuju u kompletu i u najluksuznijim izdanjima. Ne verujem da postoji dobar razlog za to, sem mozda ubedjenja da ovaj serijal nikog ovde ne bi zanimao. Ili su prava previse skupa. Cinjenica jeste da mladju publiku uopste ne zanima kvalitet crteza (jer su operisani od ukusa i estetike - kao rezultat nemoralnog zahvata estetikotomije koji praktikuju mediji nad mladim ovcama jos od pelena) te milenijalci imaju obicaj da citaju bilo kakva sranja - makar i naskrabana - ali sumnjam da im se ne mogu proturiti i ovakvi odlicno ilustrovani albumi.
Mladja publika pada na hype, to im je mentalna slabost, te bi bilo dovoljno da se dobro izreklamira tj prezentuje serijal i mogao bi se dobro prodavati. Cak i govna mozes naciniti hitom kod mlade publike ukoliko ih propisno hajpujes: da, ona govna koja seremo dnevno. Preblago je reci da su danasnji klinci jos vece ovce od predjasnjih generacija. Cistokrvni zombiji su, bez sopstvenog stava.

Uostalom, Fibra kada bi izdala Storm integrale po njihovom standardnom tirazu od 500, verujem da bi odlicno proslo. (Mnogi fibratori kupuju sve od Fibre, nebitno im je ko crta i pise, tako da bi i ovo uzeli da im krasi neprocitane police.) A opet, vlasnik Fibre je pomalo hipster a jos pomalo vise komunista zbog cega uglavnom objavljuje mahom modernu komercijalu (koja je obojena politickom korektnoscu), hipsterijadu (Satrapi, Maus, Larcenet i pregrst slicnih kvazi-umetnickih govana), i stripove koji sadrze levicarsku propagandu. Marvel/DC serijale izdaje ne samo zato sto mu se ne gadi profit (iako je komunista, ha ha) vec zato sto su (moderni) Marvel/DC stripovi prepuni levicarskog izivljavanja. Storm niti je "aktuelan" niti ima politickog sadrzaja niti ima golotinju - a tek nema blage veze sa hipster scenom - ali smatram da ipak ima sansu na nasem trzistu. Velik broj YU nostalgicara bi ga kupovali, ukljucujuci mene, bez obzira sto ga imam na nemackom. Konceptualno strip je dovoljno komercijalan odnosno jednostavan da se i poneki Bonelijev Svedok nalozi na kupovinu, a ako dodamo uz te grupacije jos i ponekog milenijalca koji je mozda zasicen retardiranoscu mange i Marvela, imamo potencijalno dovoljan broj kupaca.
A opet, s obzirom da je MekKoj toliko lose prosao...






No comments:

Post a Comment