Najbolji dokaz koliko je radnja ovog serijala zajebana odnosno fakticki nepostojeca (bar u smislu da postoji neki kontinuitet koji logicno i verodostojno spaja sve tri price u jednu koherentnu celinu) je postojanje ove knjige od 200 strana, koja pokusava(?) da objasni sve u tancine.
Jeste, ovaj serijal cak i ima i svoju "mapu".
"Prelistao" sam ovo cudo cisto da dobijem neki uvid pre nego sto krenem da se sprdam na racun ove tvorevine, ali nisam je citao niti cu je citati jer me iskreno serijal (sadrzajno) ne zanima ni priblizno toliko da bih uronio u ovaj konfuzni i lose osmisljen svet u ovakav besmisleni detalj. (Suvise je Bourgeon omanuo u trecem albumu da bih bio iole zaintrigiran.)
Uostalom, ne zanima me ni ona toliko izvikana "simbolika" autora, jer sta je simbolika zapravo? To je hrana za kvazi-intelektualce. Takvi iskreno veruju da su sve aluzije i sugestije visokoumne i da mogu opravdavati postojanje svakog scenarija/knjige/stripa. Ali naravno da ne mogu. Simbolika je samo alatka za pisca, nikako simbolika ne moze bit cilj sam po sebi vec samo sredstvo do cilja. Simbolika je zestoko precenjena, pogotovo kod filmofila koji se na nju loze kao adolescenti na prvu prostitutku: ona neretko sluzi samo da bi zadovoljila apetite hipstera tj ljudi koji misle da je uocavanje aluzija kao neka vrsta "intelektualnog sporta" za um. Avaj, jadan svaki sitni um koji ne kapira da se simbolika cesce zloupotrebljava nego sto se koristi kao kvalitetna dopuna postojecoj prici. Ili nepostojecoj prici, sto je manje-vise slucaj ovde. Ta toliko bajna simbolika se cesto srozava na nivo obicnog kviza ili igre u kojem citaoc ucestvuje da bi pronasao/primetio "tragove simbolike" i onda se svaki put poradovao jer mu samopouzdanje malo poraste. "Joj, pa ja i nisam toliko glup ipak! Uspeo sam da nadjem vezu izmedju glavnog lika i Schopenhauerove teorije o trljanju muda!"
Malcice karikiram, jer Schopenhauer nikada nije pisao o genitalijama (sem ako je to radio kroz simbolizam a da to nisam primetio), ali poenta koju pravim je jasna... za razliku od nekog francuskih "autora", necu da mu pominjem ime, koji nema poentu...
Niti verujem da se u ovoj knjizurini nalaze ikakva zadovoljavajuca resenja koja opravdavaju Crepuscule, vec iskljucivo istorijska pozadina raznih elemenata price (sto se moze naci i u knjigama o srednjem veku) kao i najverovatnije neko pseudo-filozofsko preseravanje koje verovatno sluzi kao zamena za objasnjenje poente - koja naravno i ne postoji. Ne znam kako vi stojite s poentama ali ja mnogo vise cenim pravu poentu nego zamenu za poentu - a to bi u ovom slucaju bio neki klimavi "dubokoumni" esej koji pokusava semantickim kupus-salatama da sakrije cinjenicu da poente nema - a krajnji cilj je da poentu nadomesti upravo tim esejom! Glupa fora, ne padam na to...
Jer da ovaj strip ima poentu onda bi makar ta poenta svima koji su album procitali bila iole jasna, makar donekle. A u tom slucaju ne bila uopste ni potrebna neka bajna 200-stranicna mapa do istine da bi citaoc saznao o cemu se tu radi.
To je ono staro "ako mi treba mapa uz ovaj film onda je film totalno omanuo". Ovo je naravno u sustini tacna konstatacija, jer bilo da se radi o filmu, romanu ili stripu, on bi morao sam - sasvim nezavisno - da bude dovoljan kao zasebna celina da komunicira svoju poentu/filozofiju/ideju/koncept/sta-god citaocu (pod uslovom da ovaj nije debil), a da pritom ne-debilni citaoc ne bude toliko zbunjen na kraju da mora da se potom baca u detektivska istrazivanja da bi resio misteriju price. Film (sa inteligentnom porukom/poentom) je samo onda uspesan kada makar na nekom polu-svesnom nivou citaocu nudi smisao, a to je smisao/poenta koju citaoc razume ili makar "oseca". A onda, ako je citaoc dovoljno zaintrigiran tom idejom (ili idejama) moze kasnije na svoju ruku da dublje prostudira tu tematiku - a ne da studira taj film/roman/strip da bi shvatio tu poentu.
Drugim recima, "visoko-inteligentan" film/roman/strip treba (ili moze) svojom uspesnom komunikacijom osnovne ideje (ili ideja) da motivise citaoca da ide dalje sa proucavanjem tematike. E to je pravi uspeh! A ne da citaoc bude toliko zbunjen lose srocenom idejom (ako uopste i postoji) da mu treba mapa/knjiga da posle razume sta je uopste procitao. Da je Bourgeon dovoljno kvalitetan i disciplinovan pisac (sto nije) on bi u samom stripu dao sansu citaocu da poveze sve konce ili makar da dodje blizu cilja.
Ali kao sto rekoh vise puta vec, Bourgeon ni sam nije uspeo da poveze te konce vec se spetljao u vlastitom predivu, a onda se ponadao da ovakvom knjigom moze da opravda svoj nemar i da sakrije svoj neuspeh. To je slicno onome kada Pikaso izvrlja nesto ruzno i retardirano u 30 sekundi - a onda neki "kriticari" tj sarlatani krenu da seru i palamude o dubokim znacenjima koji se "kriju" u toj odvratnoj prevarantskoj skrabotini.
OK, ovo poredjenje nije idealno, jer Crepuscule je ipak umetnicki podvig, a nije ni priblizno besmislen kao Pikasove pizdarije.
Postojanje ovakve knjige moze prouzrokovati dve vrste reakcija kod stripofila:
1. Pozitivna. Odusevljenje i "potvrda" da je serijal inteligentno i razumljivo osmisljen, da je Bourgeon jos i te kako znao sta radi, i da se nije pogubio vec je bio toliko genijalan da je serijal ispunio tonama (te toliko (pre)cenjene) "simbolike" koju u celini samo najinteligentniji citaoci tj studenti bourgeonizma mogu da pohvataju i povezu u jedan veliki puzzle koji se sastoji od milion i po delova.
To je reakcija hipstera, kompleksasa, i pecurkonarkosa.
2. Smeh i facepalm. Reakcija vecine ciatoca, kojima su potvrdjene sumnje da je serijal oduvek bio haoticni kupus ideja, koncepata i "simbolike", odnosno da je Bourgeon toliko omanuo u svom pokusaju da stvori nesto ultra-intelektualno i mega-kompleksno da su nakon stripa bili potrebni eseji koji pravdaju Bourgeonovu "viziju", a onda cak i knjiga koja sluzi da poveca samopouzdanje onih koji su oduvek tvrdili da je Crepuscule serijal i sa poentom i sa "zaokruzenom pricom". Halucinacije su cudna stvar...
Da se razumemo: ja ne kazem da je ova knjiga beskorisna, daleko bilo. Sigurno moze biti zanimljiva fanaticnim fanovima ovog serijala - onima koji shvataju da je prica besmislena kao i onima manje bistrim koji i dalje misle da prica ima poentu - jer knjiga nudi dodatne crteze, skice a verovatno i poneko objasnjenje koje nije kvazi-filozofsko (tj sroceno u nekoj enigmaticnoj poeziji) vec je konkretno i razumljivo ljudima cije ime nije Bourgeon. A mogu se sigurno naci i neke zanimljivosti koje su istorijski potkovane tj koje nisu izmisljotine autora.
Procitao sam uvodne 2-3 strane dela knjige koji se bavi "tumacenjem" serijala (In Search of Meaning) i dobio tacno ono sto sam i ocekivao: kvazi-intelektualno kenjanje koje ima za cilj da pravda mane serijala time sto zahteva od citaoca da "promeni" nacin dozivljavanja stripa da bi toboze izvukao tone i tone navodno obilatih znacenja kojim, jelte, Crepuscule obiluje.
Daleko bilo da cu da ista da promenim kod citanja. Pre nego sto to uradim cu mnogo radije da zakljucim od onoga sto sam ovde procitao da je Bourgeon zrtvovao koherentnost price samo da bi se "intelektualno izivljavao" tj da bi se prcio svojim velikim (?) znanjem istorije, filozofije i umetnosti. Medjutim, kao svaki nesposoban ili nedovoljno dobar scenarista, Bourgeon nije shvatio da poenta pisanja nije samozadovoljavanje tj intelektualna masturbacija vec prenosenje ideja i znanja na nacin koji se moze smatrati urednom komunikacijom sa svojom publikom. Uostalom, ove albume je izdao i naplacivao za njih, nije ih radio samo za svoj chef, kao Kafka, bez namere da ih iko drugi cita. Uprkos tome, Bourgeon je prvenstveno sebi povladjivao, sepureci se svojim intelektom, a citaoca zanemarivao. Jer kako drugacije da objasnimo sve one uzasne tranzicije izmedju kadrova i scena, i sve one kripticne/konfuzne detalje koji deluju nepovezano?
U svakom slucaju je vise nego jasno da Crepuscule nije na nivou jednog Gospodara prstenova, mada su autorove ambicije lezale nedaleko od Tolkina. Ovo je trebala biti neka mracnija i intelektualnija verzija Tolkienovog dela, tj nesto slicno, bar tako zapocinje, a onda treci deo postaje vise nalik nekoj nasilnoj srednjovekovnoj drami. Znaci, pravi se zaokret koji ne postoji u Gospodaru prstenova a ni u nijednoj drugoj kvalitetnoj trilogiji. Kreirati kompleksan svet koji ce biti zabavan, edukativan i ne-konfuzan nije nimalo lako. Bourgeon je sebe zestoko precenio, a da nema toliki ego lepo i fino bi unajmio nekog dobrog scenaristu da mu pomogne, jer pisati i crtati ovako nesto nije lak posao, pogotovo ne za nekog ciji dar kao pisac nije dovoljan - barem ne u meri da ispuni ovoliko visoke kriterijume i ambicije.
Cini se da mnogi stripofili imaju cudnu i veoma pogresnu naviku da precenjuju inteligenciju vrhunskih crtaca. Slicno kako fanovi bendova naivno misle da su njihovi omiljeni muzicari upuceni u politiku i da su veoma bistri (a vecina su osteceni narkomani i depresivne pijandure). Ali samo zato sto je Bourgeon odlican crtac, zar to nuzno ukazuje i na visoku inteligenciju? Jedno nema puno veze s drugim. (A gde cete veci dokaz za to nego sto su vecina dobrih crtaca bezumni levicari.) Zbog ove optimisticke iluzije tj potrebe nekih stripofila da se crtac idolizuje i van svoje struke, imamo ljude koji lako upadaju u zamku da sami sebe ubedjuju kako "ovako dobar crtac nikako ne moze da bude los ili osrednji scenarista" pa zbog toga na silu traze smisao i strukturu i u stripovima u kojima toga nema. Jos i te kako dobar crtac moze da bude los scenarista; primera ima puno. Nije sramota voleti ovaj serijal samo zbog crteza. I ja spadam u tu kategoriju. Ali nekima to nije dovoljno, hoce na silu da imaju sve...
S tim sto, u njegovu odbranu, moram da napomenem da Bourgeon ima razvijenu mastu i da ume da kreira puno zanimljivih situacija tj scena. Problem lezi u tome sto ne ume sve te zanimljivosti da spoji u celinu koja bi mogla da prodje kao prica. Ovakva prica mora da ima uvod, sredinu i zakljucak. Ovde toga nema... To je osnov dobrog scenarija. Ali valjda je Bourgeon smatrao da on moze da se izdigne iznad tih tradicija i pravila, da je on dovoljno genijalan da to izvede na pravi nacin. Sto bi Ameri/Englezi rekli, "pride comes before a fall". Ovim serijalom je izreklamirao svoj veliki crtacki talenat - ali i svoju aroganciju i prepotentnost. |
No comments:
Post a Comment