Friday, January 6, 2023

Clara - Bernet


Klara 3
Vrsta: 3. integral

Crtez: Jordi Bernet

Scenario: Carlos Trillo, Eduardo Maicas

Izdavac: Libellus (2007)

Premijera serijala: 1992

Dimenzije: 30.5 x 21.5 cm, HC

Br strana netto: 106 

Tiraz: 500

Zanr: seks humor, soft porn

Kolor? c/b

Politicki obojen? Politicki nekorektan.

Golotinja? Mnogo, puno i cesto. 

Rasprodato? Da.

Crtez: 7/10

Scenario: 5-9/10 

Ciljne grupe: triljovci, bernetisti, i svi ostali koji sebe ne shvataju preozbiljno 

Prednosti: depikcija emocija, lep crtez zenskih likova, humor

Minusi: suvise oskudan crtez, fali kolor
Prvo da napomenem da sam citao "samo" srednju trecinu serijala tj nemam brojeve 1, 2, i 6. Stoga neke moje opservacije i zakljucke iznesene ovde mogu mozda opovrgnuti bas ti brojevi. Mozda ima neceg u njima (crtez ili scenario) sto se ne poklapa sasvim sa mojim misljenjima, baziranim iskljucivo na albumima 3, 4 i 5. Ali sumnjam da je to bitna cinjenica odnosno faktor...

Ovaj strip mi nikada nije bio ozbiljnije na radaru, uprkos odlicnom tandemu Bernet/Trillo (koji je stvorio Cicca Dum-Dum, rezencija dole), iz tri prosta tazloga.


Pod jedan, Libellus ga je izbacio a to znaci da su cene monstruozne tj kompletno neprihvatljive. Ja generalno imam neki "polu-bojkot" njihovih izdanja odnosno kupujem ih samo po oglasima kada su kojim slucajem povoljni (sto je veoma retko), i kada bas "nemam izbora" pa moram da izmem nesto od njih. A ionako izbacuju skoro iskljucivo budalastine tj Bonelli. Zato imam samo 10ak njihovih albuma. Uvek su bili najskuplji i najbezobrazniji (p)izdavac, a njihovi ultra-fanaticni kolekcionari su intelektualno jos slabije potkovani cak i od fibratora. Ja ih zovem "libellusovce", a ponekad "libeluzeri" - zavisno od raspolozenja. Klare 3 i 4 sam kupio upravo zato sto su bili veoma povoljni.

Pod dva, znao sam da ovo nije onaj "pravi" Bernetov crtez, vec neka mnogo karikaturnija i oskudnija verzija njegovog stila. U prevodu: manje sencenja, manje kvalitetnog crteza, vise belih povrsina. Zenski likovi su odlicno nacrtani, dok su skoro svi muski u sustini samo zvrljotine. (Strana gore nije tipican primer Klare. Ova strana je daleko gusca i bolje uradjena nego 95% albuma.)

Pod tri, s obzirom kako je nacrtan, tj, oskudno kao tipican humoristicki strip, morao je biti u boji. Nerazumljivo mi je zasto svugde u svetu Klara izlazi u c/b. Ako je c/b verzija Klare toliko superiorna kolornoj, onda molicu lepo da i naslovnice budu bez boje... (Kad god neki crno-beli fanatik pokusava da opravda zasto neki oskudno sencen strip ne treba biti u boji ja samo postavim jedno jednostavno pitanje: "ako je tako, zasto su naslovnice u boji?" Na to bolidi nemaju odgovor, jer psovanje ne racunam kao odgovor a jos manje kao validan kontra-argument... Naslovnice postoje da izgledaju lepo i povecaju prodaju - a boja je kljucni faktor, jer u boji stripovi, po pravilu, deluju mnogo lepse.)

Ovo sa naslovnicama je pomalo ironicno, jer ukoliko bi kolor verzija ovog stripa bila takva, odnosno moderno-plasticno ruzna, onda je mozda i mnogo bolje sto je ipak c/b... Moderan kolor je ogavan, kako u stripovima tako i u filmovima, ali o toj govnjivoj temi sam vec kakio dovoljno u raznim postovima. Sve naslovnice Klare su obojene na ovaj moderan nacin.

A bio bi i cetvrti razlog, da sam za njega znao tada: albumi se ne sastoje od kratkih prica vec od dvostranih vinjeta. Ovo mi je u prvom mahu smetalo, ali sam se relativno brzo privikao i sad mi je sasvim OK. Mada i dalje smatram da bi standardne bernetsko-triljuzne price od 8-10 strana bile sigurno bolje.

Kvalitet fazona varira dosta, jer se humor krece od onog jeftinog (50-51) do satiricnog (14-15). Ali ti banalni stosovi su ipak redji.

Jedna od mojih omiljenih vinjeta, ovde na slici, se bavi trudnocom Klarine najbolje drugarice (ili sto bi Hrvati rekli, "frendice") Jasnice. Ona se brine ko bi mogao detetu biti otac, i razmatra razne mogucnosti... Face koje pravi su mi mnogo simpaticne.
A evo kako se geg zavrsava, sa konstatacijom da ce ovog puta ishod biti "jos gori".

Da li je ovaj punchline iz zadnja dva kadra rasisticki ili ne, sami prosudite. Meni je fora odlicna, ne samo zato sto je veoma politicki nekorektna, vec mi je presmesan crtez tj izrazi lica likova, a ljutita faca male devojcice je posebni biser. Da ne govorim o otkricu kako ona ima vec ima jedno dete, i to crnacko. Znaci, vinjeta koja ima vise fazona na kraju, ne samo jedan. E sad, da li je redovni citaoc Klare vec od pre znao za ovo crnce, ne bih znao reci jer nisam citao keca i dvojku...

Inace gotivim sve gegove u kojima se nalazi Jasnica, jer mi je genijalan nacin na koju je Bernet nacrtao. Klara je seksi i lepa, ali Jasna mi je jos bolja i u neku ruku zanimljivija.

Ono sto uopste nisam ocekivao je da se kasniji deo albuma cak bavi Jasninim porodjajem, i to na zabavan i originalan nacin... Ja sam pre ocekivao da ona bude trudna u citavom serijalu tj da je od samog pocetka serijala u drugom stanju. Ali, kao sto rekoh, posto nisam citao prva dva albuma, nisam znao da ipak postoji neki (minimalni) razvoj radnje, sto nije toliko tipican za humoristicke serijale. Odnosno obicno se takvi stripovi mogu citati nehronoloskim redosledom. Ali bez obzira na ovo, verujem da se albumi mogu citati bez obracanja na redosled.
 Libellus zvani blam.

Ne, otac deteta ne moze nikako biti neko iz Libellusa. Jer da bi zena zatrudnela prvo "glezanj" mora da udje unutra, a da bi se to desilo mora biti makar malo crvrst... Stoga, bolje da su nekako zaobisli ovu foru, sa nekim improvizovanim, drugacijim prevodom. Jer ovo nije smesno, jer totalno nerealno.

Posto je isti tim zasluzan i za Cicca Dum-Dum i za Clara, a oba serijala imaju istu ili makar slicnu publiku, jedno malo detaljnije poredjenje bi bilo na mestu.

Razlike:

1. Cicca ima (na pocetku) mnogo bolji crtez od Klare.

2. Cicca je pornografski strip, dok je Klara blizi soft pornu.

3. Cicca ima dugacke price od 50ak strana, Klara po samo 2 strane svaka.

4. Cicca ima ludji i ekstremniji humor, koji je na momente toliko dobar da sam plakao od smeha, i to bukvalno. Klara ima standardniji "seks humor" kakav se moze naci u raznim casopisima i novinama. Naravno da je Klara originalniji strip od tih klasicnih seks gegova, ali je daleko manje lud od Cicce, serijal koji nema granica u "glupostima".

5. Cicca je nimfomanka, dok je Klara prostitutka koja radi samo za novac.

6. Cicca je avanturisticki strip, maltene kao porno verzija Indijane Dzounsa, dok Klara ima dete kod kuce i dani su joj slicni.

Slicnosti su previse ocigledne da bi ih listao. Cicca i Klara Izgledaju maltene isto, s tim sto su im frizure drugacije. Uopsteno, Bernet sve lepe ribe crta na isti sablon, a boja kose i frizure su cesto jedini nacin da se razlikuju. Oba stripa su luckasta, i politicki nekorektna. Oba serijala imaju puno prilika da nanerviraju feministkinje.
Ovo je takav jedan primer: zabavan ali jos vise od toga - zanimljiv - momenat koji tera feminstkinje da si pocupaju i zadnje dlake sa veoma kratke kose... Jasna posle porodjaja saznaje da ce biti bogata, ali je tuzna jer ce joj biti "tesko napustiti svoju karijeru".

Iako na prvu loptu ovo deluje kao obican ironicni geg, ima tu ipak jos necega. Jer, kao sto sam vec diskutovao u jednoj svojoj recenziji Bataljinog albuma (Maupassant), levicarska je tendencija da se potencira da u prostituciju ulaze iskljucivo zene "primorane" na to - tj koje su sve inace "casne i postene" ali eto, moraju da sire nogu za novac jer ih nemastina (ili mafija) tera na to. Dok je ovo tacno za mnoge prostitutke (npr belo roblje kao i maloletnice koje nisu svojom krivicom usle u taj svet), nije to istina za sve.



Klara 4
Vrsta: 4. integral

Crtez: Jordi Bernet

Scenario: Carlos Trillo, Eduardo Maicas

Izdavac: Libellus (2007)

Dimenzije: 30.5 x 21.5 cm, HC

Br strana netto: 106 

Tiraz: 500

Kolor? c/b

Politicki obojen? 

Golotinja? Mnogo, puno i cesto. 

Rasprodato? Da.

Crtez: 7/10

Scenario: 8/10



Klara 5
Vrsta: 5. integral

Crtez: Jordi Bernet

Scenario: Carlos Trillo, Eduardo Maicas

Izdavac: Libellus (2010)

Dimenzije: 30.5 x 21.5 cm, HC

Br strana netto:  

Tiraz: 500

Kolor? c/b

Politicki obojen? 

Golotinja? Mnogo, puno i cesto. 

Rasprodato? Da.

Crtez: 

Scenario: 




Thursday, December 29, 2022

Priče i Legende - Battaglia




Cuentos y Leyendas
Vrsta: antologija

Crtez: Dino Battaglia

Kolor: Laura Battaglia & drugi

Price: Laura Battaglia, H.C. Andersen & drugi

Izdavac: Ponent Mon (2017)

Jezik: spanski

Premijerno: 1968-1982

Dimenzije: 29.3 x 22.3 cm, HC

Br strana netto: 120

Zanr: bajke, literatura, klasici, fantastika, religijski

YU istorijat: ?

Kolor? Da.

Politicki obojen? Ne. 

Golotinja? Ne.

Crtez: 9-10/10

Scenario: 6-9/10

Ciljne grupe: esteticari, klasicnjaci

Prednosti: odlican i unikatan crtez, veoma dobar kolor

Minusi: price i teme su dosta slicne te dolazi do ponavljanja

Kao i Bataljina kolekcija Mopasanovih prica (link dole), i ovaj album je sasvim neocekivano zavrsio u mojim rukama kada sam nedavno bio u Spaniji. To sto sam tamo nasao ne jednu vec dve retke Bataljine antologije nisam uopste ocekivao, te je ovo bio odlican ulov, maltene u rangu sa odlicnih 4 istorijskih Palacios rariteta koje sam takodje nabavio. Za razliku od Battaglia racconte Maupassant, ovo je kolor album, a boju je u nekim pricama radila Dinova supruga Laura. Njen kolor je u proseku vidno bolji od ostalih.

Integral se sastoji od 12 bajki/prica, a sve su od razlicitih autora. Vecina su iz 70ih, iz najboljeg Bataljinog perioda. Price su zabavne, interesantne, a ponekad i duhovite. Album sam procitao uz pomoc svog minimalnog znanja spanskog (25%) i uz pomoc voice translator app (75%). Ovih 25% bi bili dosta nizi da dijalog nije tako jednostavan. Ovo su ipak bajke, a tu nema preteranog filozofiranja niti neprevodljivog slenga.

1. prica Kralj zlatne reke (John Ruskin, Viktorijanska era) je solidna, ali nista posebna, i slabija od vecine ostalih. Patuljak je jedina zanimljiva pojava.

2. prica Legenda San Kristobala (na slici) je od Laure Batalje. Za razliku od vecine ostalih ovde humor nije u prvom planu, a bogami ni u drugom. Uprkos tome radnja je sasvim solidna, mesa elemente bajke i biblijske baljezgarije. Ovde je crtez nesto drugaciji od onog u pricama pre i odmah posle, a Laurin kolor je bolji.

SPOJLERI:

3. prica je vec poznatija, a to je 
Rumpelstiltskin (Cvilidreta na srpskom), od brace Grimm. Radnja te price mi medjutim takodje nije bilo poznata, iako sam bio cuo za taj naziv - barem ovaj engleski naziv, jer ovo skroz idiotsko "Cvilidreta" kroz moje usi nikada nije bilo proslo. Prica me je zabavila (naravno, uz veliku pomoc Bataljinog crteza), medjutim nisam zadovoljan sa krajem. Naime, Dino je imao izbor nekoliko razlicitih zavrsetaka, jer Rumpelstiltskin ima vise verzija nego neki propali holivudski film, a jedan od tih zavrsetaka je da patuljak u besu sebe prepolovi u dva. Opet u jednoj drugoj verziji on toliko jako sutne nogom u zemlju iz besa da nastane duboka rupa u koju upadne i nikada se vise ne pojavi. Obe ove varijante su superiorne Bataljinom kraju, u kojem se patuljak samo naljuti, i to je to. Niti znamo sta je uradio, niti gde je otisao, nista. Previse nagli zavrsetak, bez ikakve zanimljive fore. Da stvari budu jos gluplje, Batalja je napravio jos jednu izmenu, a to je da je umesto kraljice neki njen pomagac otkrio pravo ime patuljka (desno, na slici); u originalu kraljica ide u sumu i sama otkriva tu tajnu, sto je daleko logicnije i upecatljivije za daljnji razvoj price. Zapravo, nije Batalja pravio te izmene vec je radio po scenariju tj adaptaciji izvesnog Karla Ribertija. Ali cinjenica je da je Dino mogao da ispravi te gluposti, jer strip ipak crta on, a ne Riberti...

4. prica Magicna kutija (H. C. Andersen) ima puno humora, i do sada najbolja prica. Opet je Karlo Triberti bio zaduzen za pricu, ali su ovog puta njegove izmene poboljsale a ne pogorsale pricu. A ima ih puno. U originalu nema nikakvog zlog marsala vojske za koga princeza mora da se uda, taj lik je izmisljen za ovu strip verziju. Tri psa su zamenjena samo jednim, a princeza nije kidnapovana samo jednom, kao u stripu, vec dva ili vise puta. Motiv za njeno "kidnapovanje" je u Bataljinom stripu bolje: mladi vojnik je ne dovodi kod sebe cisto iz napaljenosti ili zato sto je cuo za prorocanstvo (kojeg takodje nema u stripu) da ce se princeza udati za obicnog vojnika, vec je dovodi da bi je spasao iz tamnice u koju ju je strpao kralj jer odbija da se uda za tog zlog matorog marsala - kojeg princeza naziva "ruzna zaba". Nacin na koji se vojnik spasava od giljotine je takodje bolji, duhovitiji i originalniji nego u Andersenovoj verziji.
SPOJLERI:

5. prica Vatrena ptica (na slici) je ruska bajka za koju je opet bio zaduzen Karlo Triberti. Bajke imaju neku svoju cudnu logiku, a posto je ovo ruska bajka, ona ima manje logike nego ove prethodne, zapadno-evropske. Daleko manje, stavise. Iz nekog razloga glavni lik Ivan the vitez odlucuje da daruje perje vatrene ptice (koje je pronasao, zahvaljujuci svom magicnom konju?) svom usranom caru, od koga nikada nije imao ikakve vajde: Ivan mu je verno sluzio godinama a da pritom ne bude nikada nagradjen ili placen. Zasto bi Ivan bio toliko lud i glup da se slihta caru koji je ocigledno olos i degenerik (kao uostalom i svi drugi ruski/sovjetski carevi i vladari)?

Odgovnjor na to ne dobijamo, jer ipak je ovo bajka, pa jos i ruska.

Konj ga prethodno upozorava da ne ide caru jer ce ga to uvaliti u velika sranja, ali tupavi Ivan ga ne poslusa. (Cak i konj zna da je car teska konjina.) Ono sto sledi je niz bezobrazluka od strane psihopatskog cara, koji za svaku dodatnu i uspesnu misiju koju Ivan obavi za njega mu ne da nijednu nagradu, vec ga kaznjava sve tezim i tezim zadacima, koje Ivan obavlja samo uz pomoc svog magicnog konja.

Na kraju ga car cak indirektno osudi na smrt, time sto se povinuje uceni svoje buduce zene, koja zahteva da ce stupiti u brak samo ukoliko se Ivan okupa u kljucaloj vodi, da bi mu se osvetila sto ju je uspesno kidnapovao iz njenog dalekog carstva - sto je ujedno bio poslednji zadatak na koji ga je car poslao, jer je hteo ovu ribu za svoju caricu.

A ko bi joj to uzeo za zlo? Ivan ju je doveo u taj brlog od kraljevstva. Po njenoj zensko-rusko-bajkovitoj logici Ivan je taj koji je kriv sto je ona zavrsila kod ovog smrada od cara i sto mora da mu postane zena, a ne car cija je to ideja i naredba bila. A opet, mora se i fuksa razumeti, jer cara nije mogla da kazni (bar ne sa svojim pilecim mozgom) pa je makar to pokusala da uradi sa Ivanom koji ju je ipak fizicki oteo, iako to nije zeleo vec morao.

Na kraju, kao i u mnogim ovim bajkama, magija (neke zivotinje ili patuljka) spasava heroja price, a on ne samo da je preziveo vrelu vodu vec se i zbog nje i te carolije podmladio mnogo godina. Car odmah uskace u vodu ne bi li i on povratio mladost, medjutim, kao sto se i ocekivalo, on crkava i to na brutalan nacin. (Za razliku od skoro svih rusko-sovjetskih tirana koje nijedan jedini Rus civil nije kaznio na neki makar slican nacin. Necemo da racunamo ono tamo neko ubistvo iz 19. veka, to je bilo suvise nebitno...) Dvorani instantno proglasavaju Ivana novim carem, a on se potom zeni sa...

... tom istom ludajom koja ga je nesto ranije htela mucki ubiti. Nidje veze, logike nema. Ali treba imati razumevanja, jer ovo je ipak ruska bajka...

Inace, za Firebird sam cuo zbog Stravinskog i njegove genijalne istoimene simfonije, ali nisam znao bas da je bajka niti o cemu se radi. Odnosno bajke, jer ima puno verzija, a ovo je samo jedna od njih, mada jedna od poznatijih, a to pretpostavljam jer se ova nalazi na Wikipediji.

Koliko ja kapiram, jedina znacajna izmena koju je Karlo napravio je sto je preskocio jos jednu misiju koju je Ivan trebao da odradi, pre ove zadnje. Naime, ona zenturaca je zahtevala da on pronadje neku posebnu haljinu za predstojece vencanje, a ta krpa je bila negde na dnu mora ili slicno.

6. prica Baksuzni Jamil je arabijska bajka. Standardna ali zabavna prica o dobrici koji posle propacenog i jadnog zivota punog baksuza postaje kralj i zeni se lepom princezom. Zapravo, nekoliko ovih prica se bas ovako zavrsava: prosjak ili neki obican lik postaje kralj ili princ uz pomoc magije. Sve ove price su prilicno formulaicne, kao i mnoge bajke, ali posto se retko koji strip bavi bajkama to ne smeta uopste. Cak je osvezenje baviti se ovim stivom, posle tolikih kitch vesterna i krimi gluposti (mada ja redje citam vesterne i krimi stripove). Doduse, opet ponavljam da je ovaj album poseban prvenstveno zbog odlicnog tj specificnog crteza, manje zbog tematike. Da je ovo ilustrovao neki prosecan i nezanimljiv crtac ovaj album me ne bi zanimao ni deseti deo.
7. prica Ceniciento & Barbagris pomalo potseca na Gospodara prstenova. Medjutim, fore su vrlo slicne kao i u ranijim pricama. Jadan mladic spasava zarobljenu princezu uz pomoc magije nekoga ko mu pomaze, a to je sustina vecine prica.
8. pricu Legenda San Horgea je napisao neki lik i Laura Batalja, koja pretpostavljam radi i kolor, jer je ova prica slicno obojena, tj veoma lepo, kao i druga po redu, Legenda San Kristobala. Eto, cak su i nazivi slicni. A posto je obe price pisala Laura, i teme su veoma slicne: hriscanske, maltene biblijske. Humora opet nema u Laurinom pisanju, uopste. Ova je jos jednostavnija prica od San Kristobala, jer nema maltene nikakvih obrta sem dolaska nepoznatog viteza koji spasava princezu od zmaja (na slici). Prilicno simplisticka i banalna prica, vise namenjena vernicima koji vole ovakvo stivo. Meni licno je scenario ovde odvise suvoparan. Zadnja strana maltene dodje kao govor nekog svestenika. Medjutim, crtez i boja su sasvim dovoljni da se preko ovog manjka predje.





Friday, December 23, 2022

Crna Orhideja - McKean


Updated: 23.6.23.


Black Orchid
Vrsta: integral (sve)

Crtez: Dave McKean

Scenario: Neil Geiman 

Izdavac: Darkwood (2015)

Premijerno: 1988-89 

Dimenzije: 32 x 24.7 cm, HC

Br strana netto: 146

Tiraz: 1,000

Zanr: superherojstina, sci-fi, krimi

Kolor? Da.

Politicki obojen? Naravno.

Golotinja? Ne. 

Rasprodato? Da.

Crtez: 7/10

Scenario: 3/10

Ciljne grupe: marvelovci 

Prednosti: crtez a posebno kolor

Minusi: superherojstina, pretencioznost, pojavljivanje Betmena, levicarenje, neke notorne gluposti, pateticni citati iz pesama, ultra-pacifizam, kenjanje po logici

Ovaj tupavi album je bio na velikom popustu i samo zato sam ga uzeo. Jeste me neobican crtez privukao, ali ni on nije na nekom ne-znam-kakvom nivou da bih ikada platio punu cenu za ovako nesto. Uostalom, nivo cesto nije ovakav kao ova strana gore. Neke strane su bezbojne, a crtez sam po sebi nije dovoljno dobar da bi mogao da prodje bez kolora, koji je sve u svemu veoma dobar. Zapravo je steta sto se ovako zanimljiv crtez/kolor tracio na jednu ovakvu glupost.

Pod "ovako nesto" se podrazumeva da pricam o tome da je ovo pisao Neil Geiman, "legendaran" americki komercijalac kojeg neki veoma naivni i neizbirljivi ljudi smatraju velikanom stripa. Ne, on samo spada u pretencioznu felu americke komerco-bullshitijade odnosno superherojstine, i to one sa izrazeno levicarskom orijentacijom. Doduse on dodje kao mnogo manje politicka verzija Alan Moore-a, odnosno nije opsednut unistenjem kapitalizma ni problizno u onoj meri kao doticni marksisticki degenerik. (Mada mnogi citaoci sigurno nista od toga ne primecuju. Iako su Marvel/DC vec odavno ogrezli u politickoj korektnosti i levicarenju. Velik broj ljudi ni ne zna razliku izmedju levice i desnice prema tome njihovo neprimecivanje ovakvih stvari ne cudi preterano.) Od njega sam do nedavno bio procitao samo dva Sendmena. (Recenzija u linku dole.) To je sve. I previse, sto se mene tice. Nervira me njegova melanholija, patetika, jeftino filozofiranje, skoro kompletan nedostatak humora, bavljenje superherojima, i neumorni pokusaji da se "pesnicki" izrazava. Covek sebe i svoja piskaranja preozbiljno shvata, pogotovo s obzirom za koje jeftine/neambiciozne institucuje radi...

Primera radi, Sandman Overture nije nista drugo do velelepno ilustrovana marvelijadija o spasavanju sveta tj multiverzuma - skoro pa i jedina tema kojom se marvelverse/DCverse/qrcoverse uopste bave. Sta god da sam citao od superherojstine (ono vrlo malo) se skoro uvek bavi spasavanjem Metropolisa, planete Zemlje, svemira, pa cak i multiverzuma - u tom smehotresnom redosledu. Valjda kad su bili spasili Mentalopolis po hiljaditi put su presli na spasavanje citave Zemlje, pa su i nju decenijama spasavali, a onda kada su je bili spasili po 5457. put su odlucili da "osveze" price time sto ce preci na jos bombasticniju stvar, a to je naravno spasavanje svemira. A onda kada su svemir spasili bar 1500 puta, onda su ovi bajni izdavaci i njihovi lakeji presli na (odnedavno popularan) multiverzum - kao npr u tom pomenutom Sendmenu. Koja pacenicka megalomanija. Jadni li su, bas kao i njihova filistinska publika kojoj ne mozes da serviras nista iole inteligentno jer bi se sigurno pobunili. A pritom se dobar deo njihove publike lozi da je to marvelodisijevsko stivo "inteligentno"...

Budali svaka glupost moze da deluje inteligentno, jer u odnosu na njega samog ono to u neku ruku i jeste.

Uprkos postojanju Sandman Overture koji je vizuelno spektakularan, Gejmena bije glas da namerno bira prosecne crtace da bi se pricalo samo o njemu, tj da mu crtaci ne kradu paznju citalaca.

Ne slazem se.

On bira ne samo prosecne vec i lose crtace. (Izuzetci su retki.) A sad da li to radi jer je nepopravljivi egomanijak tipa Alan Moore ili Stephen King, to vec ne znam. Ali me ne bi cudilo da je istina, jer kada sam prelistavao sve ostale Sendmene, bio sam iznenadjen koliko je u proseku nizak nivo crteza; cesto ispod proseka, pa cak i smesan i los - ponekad i na granici karikature. Fascinira me do koje mere filistince medju stripofilima uopste ne tangira kvalitet crteza - koliko su samo ustinuti od estetike i shvatanja umetnosti. Das seljaku Moebiusa, ili mu das Djipija - njemu je to sve isto. Ja takvim bolidima zavidim, zato ih i podjebavam, jer sam - da budem sasvim iskren - ljubomoran na njihovu svinjsku sposobnost da budu svastojedi.

A opet, s druge strane... Svinje, posto im je svaki strip dobro nacrtan, moraju mnogo vise novca da trose jer je ponuda "kvalitetnih stripova" - po njihovoj definiciji tog pojma - ogromna. Na tome im definitivno ne zavidim. I ovako trosim previse na stripove, taman posla da sam jos i nekriticna striposvinja bez kriterijuma, te da me zanima skoro sve sto postoji... Samo svinje-milioneri mogu sve to da isprate. Ove ostale siromasnije svinje mogu samo s tugom i frustracijom da konstatuju kako ne mogu ni promil svega sto je u ponudi da si priuste.

Ali nema potrebe da po 100. put podjebavam stripofile, od kojih su najmanje 70% kompletni dziberi sto se (ne)ukusa tice. Tu sam da objasnim zasto je ovaj album razocaravajuc i glup.

Da, razocaravajuc. Istina je da sam rekao da nisam nikada imao visoko misljenje o Gejmenu, ali sam se zbog stila ovog crteza ponadao da se ne radi o nekakvoj marvelodisijadobediji vec o necem sasvim drugom. Kad ono, vec na prvim stranama saznajem da je cak i ovo neka superherojstina koja spada u neki usrani superherouniverse, ili kako ga vec zovu Stan Lee i njemu slicni klosari. (Pojavljuju se Betmen, Mocvarko i Leks Tutor.) Ne mogu Ameri bez toga, nista drugo njihova strip/film publika ne razume, nista drugo ne stancuju; mnogo im je primitivna stripska scena, zapravo najgora na svetu u tom smislu, bar kad se poredi sa argentinsko-spanskom skolom, francusko-belgijskom, sa Italijanima, sa Britancima i s Japancima. Na toj internacionalnoj skali Ameri su na samom dnu, daleko ispod svih, barem sto se njihove komercijale tice. Stripska scena im je toliko losa da je mozda cak ispod holivudskih filmova po kvalitetu. (Govorim o americkoj mega-komercijalnoj kinematografiji od 00-ih nadalje.)

Kao sto Ameri ne mogu bez komercijale, tako i Gejmen ne moze bez levicarske propagande. Strana 15:

"Ne mozes da se boris protiv zlocina, ovo su osamdesete! To je kao da se boris protiv drzave."

Zlocin = drzava. Za politicki neupucene (odnosno 90% stripofila), ovo u prevodu znaci:

"Regan je na vlasti bio u 80im, a on je jedan veliki kriminalac! Imamo li konkretne dokaze za to? Nemamo ih, ali ni ne trebaju nam dokazi, jer mi jednostavno izmisljamo sta nam se cefne jer smo devijantni levicari. Uostalom, on je zlocinac vec samim time zato sto je Republikanac odnosno desnicar koji se bori protiv nase omiljene marksisticke imperije, SSSR-a, a mi ga zato mrzimo - medjuostalom. A tek ga sada mrzimo kada je pomogao da se raspadne ta divna Lenjinova unija, tako moralna i pravedna. A posto mrzimo Ronija - a pritom smo veliki lazovi - odlucili smo da prikazemo Ameriku 80ih kao korumpiranu, zlu, i dekadentnu, iako je Regan zapravo izvukao Ameriku iz ekomonskih govana prethodne vlasti (levicarskih demokrata na celu sa Karterom) - cinjenica koju biramo da kompletno ignorisemo, slicno kako u Britaniji simpatizeri laborista (britanskih komunista) ignorisu i precutkuju kako je Tacerka izvukla njihovu zemlju iz govana koje im je bila ostavila prethodna, laburisticka, vlast. Ta Amerika tek 1993. krece da se pretvara u nesto bolje, kada politicka korektnost napokon krece da dominira drustvom, i da unistava slobodu govora odnosno slobodu desnice da se slobodno izrazava..."

Levicarski scenaristi uvek najvise blate Ameriku kada su na vlasti njima omrznuti republikanski predsednici Nixon, Reagan, Bush i Trump - a kada su demokratske psihopate Obama ili Clinton na vlasti bili onda se kritika drzave uvek "neobjasnjivo" smanjivala. Kao i sada: dok je Trump bio na vlasti Amerika je bila "najgora", a cim ga je zamenio jedan devijantni pedofil zvani Biden, ta se kritika americke vlasti i politike drasticno smanjila u americkim (levicarski kontrolisanim) medijima, bas kao i u stripovima i na filmu. Odnosno, kad god levicari zele da blate Ameriku ili njenu politiku i drustvo kada je na vlasti Demokrata, radnju lepo pretoce u jednu od tih predsednickih era koje nisu bile "demokratske" (tj kada u Beloj kuci nisu vladale Demokrate tj liberali tj komunjare) da bi onda neometano levicarski pisac/scenarista mogao do mile volje opet da blati kapitalizam i demokratiju, jer Amerika samo tada ne valja, tj kada je na vlasti Republikanac (tj Nixon, Reagan, Bush i Trump: to su omiljene mete propagandnih levicara iz neo-marksistickih fabrika zvanih Holivnjud i Marvel/DC). Cim na vlast stupi neki "dusebriznicki" populista tipa Clinton, Obama ili onaj klovn Carter, koji decenijama kenjaju istu pesmu o "promeni" i "jednakosti", Amerika levicarima najednom postaje daleko blaza, manje "surova" i mnogo prihvatljivija drzava. Cak i kada se jos vise ratova vodi nego za vreme Republikanske vlasti...

I uprkos cinjenici da tom drzavom ne vlada Bela kuca vec takodje i kongres, senat, kao i lokalni guverneri. Pa nije to centralizovana Rusija pa da drzavu "definises" osobom koja je zvanicni lider! A neretko kongresom i/ili senatom vlada upravo opozicija tj stranka koja u tom momentu nije u Beloj kuci. Prema tome, deliti Ameriku ovako na "losu Ameriku" (kada su u Beloj kuci Republikanci) i "dobru Ameriku" (kada su u Beloj kuci Demokrate) je krajnje imbecilna podela koja kompletno zanemaruje kompleksan nacin na koji se drzavom upravlja, a njome skoro nikada nisu upravljali iskljucivo jedni ili drugi. Sem naravno u zadnjih par godina, jer se Amerika polako pretvara u jedno-partijsku diktaturu.

Samo zato sto je Reagan bio na vlasti u 80im ne znaci da je on kontrolisao Amerikom. Nije SAD diktatura tipa Severne Koreje ili Libije pa da jedan covek moze toliko da utice na politiku drzave. Ni priblizno: americki predsednik ima 1000 puta manju moc u svojoj drzavi od jednog Fidela Kastriranog ili Staljina. Jer da nije tako, Obama bi odavno sve Republikance strpao u logore, dok mu Alan Moore pomaze pisajuci stripove o ogromnoj pravdi i humanosti takve odluke... Demokrate obicno kontrolisu kongres i senat kada je Republikanac u Beloj Kuci, a cesto i kada nije. Deliti Ameriku na losu (kada je Republikanac u Beloj Kuci) i mnogo manje losu ili cak dobru (kada su na vlasti Demokrate - pogotovo ultra-precenjene "ikone" Kennedy i Obama), je toliko detinjasto i maloumno da takva interpretacija sveta moze samo doci iz ultra-debilnog levicarskog kampa. Oni se uostalom najvise bave simplistickim budalastinama; njima je sve crno-belo, nema niceg u sredini. (Bas kao i njihovi "daleki" rodjaci, ultra-desnicari, koji takodje obozavaju logore i zabranu slobode govora.)

Smehotresno. Levicari su neopevane budaletine, i lazovi.

Drugo, ko je promovisao kokain i heroin u 80im? Pa niko drugi do marksisticki Holivud. Oni su idealizovali i romantizovali narkomaniju, prostituciju, kriminal, seksualnu devijantnost i sve ostalo sto spada u domen nemorala, zlocina i auto-destrukcije, kao sto to rade i sada - samo jos zesce. Levicari su konstantno ismejavali Reganovu i Bushovu borbu protiv droge (tzv "war on drugs") upravo zato sto oni (levicari) podrzavaju upotrebu droge, i zato sto demokrate nikada ne bi stavljali prioritet na borbu protiv kriminala; njima je daleko bitnije da li se gejevi mogu vencati, da li zene imaju identicne plate kao muskarci, i da li pedofili smeju usvajati decu... Cija se americka stranka bori za legalizaciju droge, za blazi tretman pedofila i prostitucije, kao i za blaze kazne za silovatelje i ubice? Pa Demokratska stranka tj Biden i druzina... Republikanci su protiv svega toga. Mada, i njihovi politicari polako povlace rep, ne usudjuju se vise ni kontrirati levici, da ne bi bili javno deklarisani kao "rasisti", "seksisti", homofobi", "fasisti", "islamofobi"... (Vec sam bio pominjao koliko je politicka korektnost zavladala Zapadom, a time i ustrojila velik deo tamosnje desnice time sto su tabuizirali vecinu politickih tema, pa niko ne sme vise otvoreno ni da prica o kljucnim temama.)

Jel vam sada malo jasnije? Manje "ucite" istoriju i politiku kroz retardiranu stripovsku "literaturu" i holivudsko propagandno-marksisticko smece, vise se informisite kroz prave kanale. Ili jednostavno ukljucite mozak i zdrav razum, a pritom iskljucite anti-amerikanizam kojim su vas podojile dojke Tita, Milosevica, Seselja i ostale domace rusofilske gamadije koja vas odvajkad doji svojim ekstremistickim, zagadjenim mlekom. Zar vam nikada ne dosadi jedno te isto anti-kapitalisticko/anti-zapadno mleko kojim vas nutkaju psihopate i kriminalci vec decenijama iz svojih strokavih sisa? Obracam se naravno Balkancima, pogotovo Srbima, koji su oduvek imali kompletno pogresnu sliku sveta i internacionalne politike, a posebno Amerike. (Zato prosecni Srbin velica Kinu, Rusiju, pa cak i Severnu Koreju, a mrzi zapadne zemlje - u koje planira da ode cim/ako mu se ukaze prilika!) To sto je sadasnja Amerika vredna kritike i podsmevanja je samo zato sto je ubijena ona starija Amerika pre 90ih, tj progresivna i daleko normalnija Amerika, a zamenjena u 90im ovom novom LGBTovskom koja se naravno nikako ne moze i ne sme podrzavati. Medjutim, balkanska stada ovaca uopste ne razlikuju ove dve Amerike, cak ni ne znaju za tu vremensku "podelu", a oduvek su mrzeli tu naciju, ne znajuci cak ni zasto... Mrzeti SAD u npr 70im i 80im je bilo retardirano, ali je sada situacija veoma drugacija...

Da ne duljim i da ne laprdam previse, sve ovo je prilicno kompleksna tema, a ja sam je samo blago okrznuo tj nisam ni usao u detalj - kojeg ima dovoljno za 56 debelih knjiga. Ko zeli vise informacija na ovu temu, idite na moj politicki blog, na prvi post - koji se detaljnije bavi komunizmom... kojeg vecina Srba (i ostalih Balkanaca) uopste ne razumeju.

Strana 28:

"Kanadski premijer se zalio na kise iz americkih industrijskih..."

Ovaj naizgled nebitan detalj je tipicno levicarsko ubacivanje propagande, onako sitno, "sa strane", na kvarno, nevezano za radnju stripa (ili filma). To se "cuje" na radiju (ili TV-u) dok Filip Silvijan razgovara sa jednim od klonova Crne Orhideje. Cemu to, kad nema blage veze sa radnjom? Pa citav razlog zasto se skoro samo iskljucivo levicarski scenaristi i pisci mogu danas baviti svojim poslom je upravo zato sto su levicari, a levicarima je duznost da seju marksisticku odnosno anti-kapitalisticku propagandu. Zato su uostalom i privilegovani da pisu scenarije za filmove i stripove. Inace ne bi imali tu privilegiju. Koliko desnicarskih pisaca imaju karijere na Zapadu u stripu a pogotovo TV-u/Holivudu? Nema ih maltene uopste. Slucajnost? Samo se deca prave slucajno. Nema slucajno. Sve je ciljano.

Nema zagadjenja iz indijskih, kineskih, ili ruskih (tada sovjetskih) fabrika, jel? Pa naravno da nema. Opste je poznata naucna cinjenica da samo kapitalisticke fabrike zagadjuju vazduh. Hemija i fizika se ponasaju sasvim drugacije u kapitalistickom kontekstu u odnosu na socijalisticki, to vam bar moze potvrditi svaki lazljivi naucnik, npr Neil DeGrasse. To vam je kao ona crna komedija koja se odvila odmah nakon revolucije 1917. Navodno anti-kapitalisticki, dusebriznicki pokret Crvenih je preuzeo vlast da bi kaobajagi spasao Rusiju od "trulog kapitalizma i njegove industrijske eksploatacije proleterijata" - a onda odmah nakon ultra-krvavog dugogodisnjeg  gradjanskog rata taj isti Sovjetski Savez krece da se zestoko industrijalizuje i da kreira iste onakve strokave i stetne fabrike (u kojima su radili milioni bedno placenih jadnika) kakve je Karl Marks kritikovao u svojim kretenskim filozofskim radovima! Da, levicari su komedijanti i cirkuzanti, ali oni od opasne, psihopatske i licemerne sorte. Ko ih ne zna skupo ih placa, a za to svoje neznanje o komunistima platili su stotine miliona ljudi vec, a tek ce jos da plate, pogotovo naivne budale na Zapadu koje pojma nemaju sta im se sve sprema...

Da li je Gejmen psihopata? Mozda ne bas psihopata, kao npr njegov hipi kolega Alan Moore, ali u najmanju ruku je egocentricni licemerni narcisoid, a to mu na isto/slicno dodje. Svi ti "dusebriznicki" scenaristi koji se "zalazu za uzvisene ciljeve" (LGBTQP, migranti, prava zena, ekologija - aktivizmi koji se danas neumorno propagiraju) su foliranti na kvadrat, profesionalni lazovi koji se bave manipulacijom naivnih zombi citaoca. A bas je mnogo tesko manipulisati modernim krdima tupavih stripofila i filmofila, stoga im posao i nije preterano tezak...

Najjace mi je sto Gejmen toboze "sprda" superherojstinu time sto u stripu "lukavo" pominje neke klishee ovog zanra (strane 14-15) - a pritom licemerno pise za takve stripove odnosno se i dalje bavi njima. Ne moze i jare i pare. Hoce da bude non-konformista, neki bajni "buntovnik" (kao klovn Alan Moore, koji je umislio da je mesija stripske scene), a i dalje uzima lovu od americke stripoindustrije, i dalje radi na toj tupavoj superherojstini. Mozes da das najvecem crtacu u istoriji stripa da ilustruje superherojstinu ali i dalje sadrzaj ostaje glup, ma koliko crtez bio dobar. Gejmen ovo vrlo dobro zna, ali se pravi blesav. Sta je Crna Orhideja nego jos jedan usrani superheroj tj u ovom slucaju heroina! Gejmen ocajnicki pokusava da okiti svoje superherojske albume pretencioznom a jeftinom "poezijom", pokusavajuci "jeftino-pesnicki" da pise, ali sve je to za badava jer govno mozes da okitis kao jelku, ali ce i dalje da smrdi jer je govno. Mene je prosto blam da citam njegovu kitnjastu naraciju. Slicni fazoni i nacin izrazavanja kao Moore: pompezni bullshit bez skoro trunke humora, klasicno preseravanje. Scenaristicko onaniranje dve precenjene budaletine, u svrhu podupiranja sopstvenog ega, jer taj njihov stil pisanja moze da imponuje samo polu-pismene marvelijadnike i disibednike koji u zivotu nisu uzeli dobar roman u ruke, ili ako jesu, ne umeju da razlikuju pravo pisanje od ovog jeftinog...

Zato me je bio i blam da procitam citav uvodni tekst, koji je toliko pretenciozno glup da nema dalje. OK, vecinu strip uvoda pisu idioti i vecina su pretenciozni, nista novo, ali ovaj je posebno jadan - sto ne cudi jer ga pise neki novinarcic iz pateticnog  Rolling Stone casopisa: marksisticko-hipsterska institucija notorna po svojem promovisanju najgore muzike - a ignorisanju one najbolje. (Odnosno uglavnom uvek idu politickom linijom: ko je politicki podoban tj PC njihovu muziku promovisu...)

A onda saznajemo identitet glavnog zlikovca. Leks Lutor... Blam.

A onda sledeci klishe: Doktor Silvijan je bio odbacen kao klinac od ostalih decaka u skoli jer je bio "nerd". (Strana 34.) Naravno da je svaki naucnik bio "nerd", pa to je cinjenica, jer svaki klishe je tacan! (Kako levicari samo vole stereotipove kada njima odgovara, a ovamo su navodno protiv stereotipova...) I naravno da nijedan nerd nije imao prijatelje (bar ne muske) u detinjstvu jer je on uvek bio jedini nerd u krugu od 50 kvadratnih kilometara! (Americke skole su bukvalno preplavljene nerdovima, pricam i iz licnog iskustva, ali ih nekako u americkoj fikciji nikada nema dovoljno da bi jedni drugima pravili drustvo te postaju "otudjeni"... Logika koju ne kontam.)

"Imamo u najboljem slucaju jos 40 godina pre nego sto nam nestane kiseonika." - Dr Silvijan, strana 41.

Zaboravio je Silvijan na otapajuce severno-spolovne ledene sante koje su trebale jos pre 30 godina da preplave sve priobalne gradove, a tu je jos i globalno zagrejavanje koje je trebalo pre bar 15 godina da dovede do pustinjskih pejsaza po citavoj Evropi... I to je Silvijan odnosno Gejmen zaboravio da pomene. Ali nema veze, posto se na ovoj strani pominje Alek (Mocvarko), a Moore pise taj serijal (tj pisao ga je tada) neka se on pozabavi skakanjem globalne temperature na 150 C, i na povecanje nivoa okeana za 100 metara... dok Gejmen baljezga o kiseoniku.

Gluposti se nastavljaju na 53. strani kada navodno inteligentni naucnik Dr Silvijan otvara vrata u 2 sata ujutro, kada mu zazvoni Suzanin bivsi muz (a ujedno i njen ubica). Najveci idiot na planeti ne otvara nikom vrata posle ponoci, a tek to ne bi smeo/mogao da uradi jedan naucnik, intelektualac, koji je pritom morao biti svestan da ima ozbiljne neprijatelje, plus mu je Orhideja bila ubijena nedavno. Znaci... gluposti na kvadrat. Zar nije Gejmen mogao na neki inteligentniji nacin da izvede ovo ubistvo?

A opet, zasto bi se trudio. Kakva publika takav scenarista. Zabole njega za logiku, vazno da ima puno patetike u vidu "pesnicke" naracije, koju je sve teze trpeti kako radnja odmice. Ma kakva "poezija", to je jeftina melodrama. A kao da to nije dovoljno, na 55. strani imamo citat iz neke pesme, koji me tera da biram: treba li sad da se smejem ili da bacim album u smece? Kakva mega-patetika... Transfer blama dozivljavam, ali ne toliko za Gejmena vec za publiku koja ovakav kitch shvata ozbiljno. Superherojski strip - a umocen u "poeziju". Nazalost, to je (mnogo?) kasnije postala praksa u marvelitardiranom svetu kostimiranih debila. Sada superherojski stripovi nisu vise deciji kao sto su nekada bili (valjda do 90ih?), vec su i za "odrasle" (barem fizicki odrasle), jer, pobogu, zar se ne primecuje koliko je to sve umetnicko-pesnicki inscenirano? Eto vam ga covek odeven kao sismis - ali molim vas shvatite ga ozbiljno koliko god glupo taj lik izgledao u tom svom betkostimu, jer naracija je toliko pesnicka a radnja tako dramaticna i "mracna"... Serem se i po Betmenu i po citavoj superherojstini. Koja lakrdija. Cirkus, maskenbal, smejurija.

Okititi superherojstinu ukrasima je kao da na govno stavljas (jeftin) parfem. I dalje bazdi. Stoga bi bilo pametnije tj manje glupo da se vrate normalnoj nepretencioznoj, ne kvazi-mracnoj/kvazi-ozbiljnoj superherojstini. Ali to govno-poredjenje sam vec bio pomenuo. A s druge strane, sto se ne bih i ja ponavljao? Marveluniverzum se stalno ponavlja, drkaju jedne te iste fore, jedne te iste zlikovce, jedan te isti grad (Kuropolis), cak im je i ludara uvek ista (Arkam), pa sto bih ja bio bolji od njih... I ja cu lepo tokom ovog teksta da stalno provlacim to poredjenje s govnima, jer oni prolaze nekaznjeno sa svojom repeticijom, znaci valjda mogu i ja...

Do 64. strane zatim slede velike batine za Docu, medjutim koliko god mu puta bivsi Suzanin muz Trnov razbije tikvu flasom ili sutne je nogom, ovaj i dalje ne samo da ne gubi svest ili umire vec razgovetno prica. (Tek nesto kasnije mandrkne.) Zato sto je tesko ostetiti glavu bez mozga? Vrlo moguce, jer Doca nijednu jedinu inteligentnu stvar ne uradi u citavoj prici, a nedostatak mozga u toj tikvi njegovoj je jedino moguce objasnjenje za ovu tupavu scenu.

Ali ta tupavost je samo promil tupavosti koja kenja po citaocu na strani 78. Ova strana je Carica svih tupavosti, mega-budalastina kakvu samo jedan dusebrizni levicar kao sto je Gejmen moze da napise. Naime, nakon sto je Trnov nemilosrdno pobio gomilu "orhideja", kao i zverski ubio njihovog tvorca Docu Silvijana, Leks Lutor naredjuje Trnovu egzekuciju. Ali on ne umire jer...

Ajde, pokusajte da pogodite...

Ne umire jer ga spasavaju prezivele orhideje. Zasto? "Bilo je vec suvise ubijanja," kaze jedna od ovih biljnih glupaca. Jeste, tacno, bilo je previse ubijanja ali KO ih je sve pobio? Pa Trnov!

Ovo je toliko gandi-imbecilno da ne znam da li da uopste trosim energiju listajuci sve gluposti koji su previse ocigledne... Ali evo, cisto zabave radi:

1. Ako je vec bilo "previse ubijanja" zasto ne ubiti jos jednu osobu? Koju razliku cini jos jedan les na hrpi drugih leseva? (Idem anti-spokovskom tj anti-hipi logikom.) Pogotovo kada bi taj les bio les coveka krivog za sva ubistva.

2. Zar ove orhideje nemaju gram mozga? Jel to zato sto su polu-biljke pa im je IQ 15?

3. Zar ove klovnovske klonovke nemaju trunku lojalnosti prema svom mucki ubijenom doci i prema svojim ubijenim sestrama?

4. Zar spasavanje Trnova nije ionako rizicno jer bi drugi nevini ljudi mogli da od njega kad-tad nastradaju? A tu se vracamo na 2. tacku, a to je da klonovke-orhidejke nemaju gram mozga. Spasavati jednog serijskog ubicu je samo po sebi tezak kriminalni delikt jer time ugrozavaju potencijalne buduce zrtve. Gde je tu logika? Valjda se govno pusta u kanalizaciju? Otkad se govno cuva? Zasto su spasili govno?

5. Ako je glavna odlika orhidejki da su maloumne gandijevke, zasto bi citaoc onda uopste mario za njih? Ja sam generalno za nestanak svih pacifistickih vrsta, a to obuhvata i botanicke proizvode kao sto su ove polu-biljke. A to me dovodi do zakljucka da nisu one krive sto su glupe, jer otkad biljke umeju da misle - pa jos i logicno? Doca ih je napravio tako tupavim, te on snosi krivicu. Nije im npr objasnio da serijske ubice treba eliminisati a ne spasavati...

6. Zasto doca nije predvideo ista od ovoga? Znao je za razne neprijatelje, znao je sve. Morao je znati. Znaci i on je retardiran - mada to vec znamo od strane 53, kada otvara vrata potpunom strancu u sred noci, sto je i prouzrokovalo masakr...

7. Ako je doca napravio orhiklonovke da bi se ponasale kao tupave mazohisticke pacifistkinje, znaci li to da je i on imbecil i mazohista? (Dobro, to vec znamo, samo se ponavljam...)

8. Cemu se uopste trudio da odrzava orhidejke na zivotu ako nije imao nikakav plan kako da sebe a i njih zastiti od masakra - i to ne od mocnog Leks Lutora vec jednog obicnog klosara naoruzanim samo bejzbol palicom i flasom? Kako je moguce da nije imao nikakve mere zastite, ni oruzje, ni strazu, ni ogradu... nista.

9. Zasto Gejmen promovise mazohizam i pacifizam? (Dobro, na ovo znam odgovor: jer je degenericni licemerni levicar.)

10. Zasto Gejmen ne veruje u osvetu (a onda je kasnije licemerno ipak pominje u pozitivnijem svetlu)? Veruje on u nju. Jos i te kako. Da njemu neko ubije dete ili mu ukrade zbirku hipsterskih knjiga koje drzi na policama, uzeo bi prvi pistolj i krenuo da koka. On je samo pacifista u svojim pricama, u teoriji. U praksi ne postoje pacifisti. Da, on je licemer i folirant, naravno, kao i svi njemu slicni gandijevci. Skoro svi su levicari takvi...

11. Da li Gejmen zaista veruje da njegova publika ne voli osvete i da su protiv ubijanja zlikovaca?

12. Da li Gejmen smatra da su njegovi citaoci bas totalni imbecili? (Na ovo znam odgovor...)
Osim svih ovih budalastina, taj lik Trnov je morao biti napokon ubijen, ne samo iz (veoma logicne i opravdane) osvete vec ako nista drugo i zbog toga sto je veoma iritantan lik, nezanimljiv, i glup k'o tocilo, jer su mu sve namere i odluke nelogicne. Cak se i Leks Lutor cesto hvata za glavu, ne shvatajuci Trnovo glupo ponasanje. Doca je bio ekstremno glup, orhideje su retardirane, a jos i Trnov... A to znaci da je jedini inteligentni lik "zlikovac" Leks Lutor. Ne preostaje mi nista drugo nego da navijam za njega, da istrebi i preostale orhidojke, jer samo jedna stvar je gora od zla, a to su glupost i pacifizam - u tandemu. Zlo barem zeli da prezivi, zlo voli sebe. Makar to. A ovaj doca i Orhideje... Oni ne postuju ni sebe ni druge, cak nisu kadri ni da osvete svoje voljene. Zato podrzavam Leks Lutora. A za to je Gejmenov tupav scenario kriv.

Uostalom, zar Leks nije ionako neunistiv? Supermen mu nije nista mogao, u koliko epizoda? Barem 5,000. Pa kako ce onda dve konfuzne, pacifisticke biljke da ga srede! Zar ne znaju da se metropolijski zlikovci nikada ne mogu ubiti? Potrebni su za narednih 50 serijala i 950 nastavaka.

A kad smo vec kod toga... Zasto orhidojkice nista ne znaju? Zasto im njihov doca nista nije objasnio? Mogao je makar da izdvoji 5 minuta iz svog zlatno-vrednog vremena pa da im lepo objasni sustinu: "Trnov je olos, Leks Lutor je veliki neprijatelj, i ne ostavljate decu samu po parkovima jer ih trgovci belim robljem i pedofili mogu kidnapovati..."

Sto se i desilo. Starija trnoruzica ostavlja ovu manju samu u parku dok ide u Arkam, a ova mala biva kidnapovana. Nista se od toga ne bi desilo da je doca imao gram mozga. Ali posto nije...

Da je ovaj strip iole realan, evo kako bi isla scena sa strana 78-79: Orhidejke odluce kako je davljenje preblaga smrt za Trnova te ga izvuku iz reke da bi ga odnele u neki napusteni bunker gde ga mlate i muce danima, dok ne crkne. E to bi bilo realno. To je ljudska, a bogami i biljno-ljudska narav. I ljudi i biljke su programirani da prezive - a to podrazumeva i nasilje i osvetu. Gejmenu, debil si.

A ni Betmen nije mnogo bolji. Umesto da konkretno pomogne totalno zbunjenim orhidojkicama nepripremljenim za zivot van docine botanicke baste, on ih salje na neke nebulozne adrese. Npr u onaj usrani "Arkam" (rec koja marvelitardima daje krute penise i vlazne pice) koji je kaobajagi ludara iz koje te puste samo ako "popusis strazaru" - kako tvrdi jedna likusa. Gejmen treba manje da pusi, ali travu, a vise da koristi mozak kada pise. A opet, kakva publika takav pisac, i obrnuto.

Poseta Arkamu (na slici) nema nikakvu svrhu, nicemu ne sluzi u narativnom smislu, sem da napali Betmen fanove koji se loze na sve betmenovske fore i fazone. Orhidejka tamo gubi vreme, a time i citaoc gubi vreme (sem betmenovaca, koji se loze na Arkam bez obzira sluzi li nekoj svrsi ili ne).

Sledeci veliki gejmenski blam kenja po sebi i po citaocu na strani 105, pred 3. poglavlje. Citat, opet, i to od bivse muske prostitutke Lou Reed-a, koji je pritom jedan od najgorih pevaca 70ih, ako to uopste mozemo nazvati pevanjem, to njegovo isfalsirano monotono baljezganje...

Lou Reed, heroj indie hipstera, u stripu prepotentnog Gejmena. Sve je napokon logicno. Bar jednom da nesto ima smisla... Cak je logicno u "nomen est omen" smislu; ovaj je bio muska whorovka, a ovaj koji ga idealizuje se preziva kako se preziva.

Naredni deo price je prepun hipi gluposti, a u tome Gejmenu pomaze hipik nad svim biljnim hipicima, mag zvani Mocvarko, koji se za razliku od beskorisnog Betmena pokaze korisnim, te preprica citavih prethodnih 100 strana orhidroljama, a nakon toga se pokaze kao kompetentan botanicar te poseje gomilu buducih orhidejki u zemlju, da bi ovaj strip imao potencijalan nastavak kada/ako neko rokne one dve pacifisticke orhiglupace - jer odbijaju da se brane od nasilja!

Mocvarko objasni orhipizdama da ih je Doca napravio u svrhu stvaranja nove rase ljudi - polu biljke/polu-ljudi - koji bi preuzeli Afriku ili sta vec. Znaci, Doca nije verovao toliko u evoluciju koliko je bio za devoluciju: pretvaranje ljudi u biljke. A opet, kao neko ko je imao mozak na nivou biljke, bio je verovatno idealan da vodi takav projekat...

Mocvarko je nekako - uz pomoc magije ili cega vec - znao gde se nalazi mlada kidnapovana orhidojka pa ju je na taj nacin spasao... Kako to da onda nije znao da upozori orhibiljke da ih goni Leks Lutor? Kako je mogao da zna ono prvo a ne i ovo drugo?

A i ja sam bas budala, trazim logiku u moru marvelovskih govana...

Nasmejala me je 132. strana, kada Gejmen opet krene "pesnicki" da kenja svoj uobicajeni hipsterski izmet, parafraziram: "kretala se neometano i mirno kroz srce sveta, daleko od nasilja, daleko od svireposti, daleko od iznenadne smrti..." A u tom istom kadru je prikazana kornjaca kako ubija ribu!!! Znaci, nasilje vazi samo kad ga ljudi vrse, dok se nasilje medju zivotinjama nekako ne racuna kao nasilje vec je to sve "kompleksan ekoloski sistem" ili sta vec.

A onda na strani 144 Trnoruzica kaze zlikovcima: "ovde nema ubijanja, nema mrznje." Ma prava hipi glupaca, sta sam bio rekao... Nema ubijanja? U dzungli prakticno samo i ima ubijanja, ne puno vise od toga. Ali valjda je orhiglupaca suvise okupirana uzvisenim hipi-mislima da bi primetila masovni pokolj zveri nad drugim zverima... Isto kao oni naivni americki hipici kada otputuju u "svetu spiritualnu" Indiju da bi "pronasli sebe" a pritom kompletno ignorisu siromastvo i bedu koja ih tamo okruzuje. Egocentricna, glupa goveda.

A i taj smesni komentar "nema mrznje"... To je vrlo ocigledna aluzija na domoroce, koje levicari smatraju "moralno cistim", jer marksizam (medju ostalim mnogobrojnim glupostima) propagira i mit o noble savage. Zato ovde domoroci postaju poklonici i prijatelji orhidroljama, tj dobrice su, dok ih zli americki belci love za dolare. Noble savage teorija je levicarska bajka o nekorumpiranosti pecinskog coveka, tj pre-civilizacijskog divljaka, koji navodno ne ume da cini zla dela i koji je "dobar" - jer je "naivan" i cist kao dete. Sve se to fino uklapa s grupom Leksovih ubica koji su naravno svi belci a koji su dosli da ukaljaju dzunglu tj cistocu prirode. A cak se i pominje "veliki beli lovac" u jednom dijalogu - a sve ovo sto sam naveo u paketu je aluzija na "zle kapitalisticke belce", rasistima koji "unistavaju prirodu". Ovo vam je klasican primer novokomponovanog auto-destruktivnog i mazohistickog fenomena zvanog white guilt pizdarije (guglirajte, mrzi me da potanko objasnjavam bas svaki qrac), tj kada levicarski belci pisu i propovedaju o zlu drugih belaca. (Drugih belaca, jer naravno ti belci koji pisu o zlu belaca ne mogu nikako biti zli, oni su dusebriznici koji su poslati od boga Marksa da spasu zene, gejeve i manjine od belackog kapitalizma... Jos jedna morbidno-naivna bajka.)

White guilt
tj "bela krivica" je najveca bolest modernog Zapada, ne daj Boze da ikad ta kuga stigne i u ove krajeve, a zato zapadnjaci i propadaju kao civilizacija, munjevitom brzinom. A ovaj strip potice iz 80ih, tj vec je tada bilo ovakvih komunjarskih, utopistickih gluposti. Sada je to normalno, tj toliko normalno da ovakvu imbecilnu propagandu vecina ljudi vise i ne primecuje: jer kada si stalno i dugo okruzen govnima onda ti ona vise i ne smrde jer si na taj smrad odavno navikao...

Kraj je kompletno nebulozan. Trnov postaje neki Rambo koji ubija Leksove ljude jednog po jednog. Otkud sad pa to? Sta to njega najednom cini vrhunskim ubicom - i to u dzungli na koju svakako nije navikao? Gejmen nam nista od ovoga ne kani objasniti. Niti zasto kao neki tupavi kamikaze ludak "napada" preostalu grupu Leksovih ljudi i to uz dernjavu, kada ga ovi onda s lakocom upucaju, kao neku budalu. (Doduse, ponasao se kao idiot tokom citave price.) Ma presmesna scena, vredna komedije tj parodije na akcioni zanr. Da, akcioni, ne superherojski jer ove dve orhidojke nista herojsko ne rade i osim letenja ne koriste skoro nista od svojih moci. Cak im se gadi da ih koriste da brane sopstvene zivote! Pod pretnjom smrti ova starija orhikretenusa odbija da brani zivot makar ove mladje orhipizde - jer je pacifistkinja, znate, a one ne ubijaju ni kada im neko uperi pistolj u glavu.

A onda ih spasavaju... 

Ovo necete poverovati...

Spasavaju ih Leksovi ljudi koji odbijaju da upucaju orhibiljke, jer su valjda doziveli neko "moralno prosvetljenje" u dzungli. Priroda ih nacinila dobricama.

Gejmen je idiot.

Metropolisverzum je za idiote.