Tuesday, September 29, 2020

Mutant World - Richard Corben

 

Updated: 6.7.22.


Mutant world

Vrsta: zaseban album 

Crtez: Richard Corben

Scenario: Jan Strnad 

Izdavac: Fantagor Press (1983)

Premijerno: 1982  

Platio: bese davno... valjda 30 DM

Cena: min. $70 (Amazon)

Dimenzije: 28.5 x 22 cm, SC

Br strana netto: 72

Tiraz: nepoznat

Zanr: post-apokalipsa

YU istorijat: Spunk Novosti, Stripoteka

Kolor? Da.

Politicki obojen? Ne.

Golotinja? Da, full frontal, ali ne puno. 

Rasprodato? Da.

Crtez: 10/10

Scenario: 10/10

Ciljne grupe: nostalgicari, esteticari, nije za marveliretarde

Prednosti: odlican crtez, fantastican kolor, odlicna prica, originalnost, atmosfera

Minusi: nista

Jedan od najboljih stripova koje sam ikada imao odnosno citao. Legendaran album medju fanovima Korbena, jedan od njegovih 2-3 najbolja albuma, uz Bloodstar-a i Den.

Korben je pomalo ekscentricna budaletina jer ne dozvoljava reprinte starih albuma, iz 70ih i 80ih. Stoga ovo nikada mozda nece izaci kod nas, a cene izdanja na engleskom jeziku na internetu idu od 40 dolara sve do par stotina.

Medjutim, 2019. zapoceta je kickstart kampanja, i dovoljno novca je skupljeno da se MW restaurira i ponovo objavi, barem u Evropi. Nemci su izbacili uvelicanu verziju od 32 cm, koju sam nabavio, i koja je odlicna. Tim pre sto je to integral koji sadrzi i nastavak Son of Mutant World koji je drasticno unapredjen kompletno novim kolorom, za sta he bila zaduzena Korbenova cerka.

Ovo novo izdanje je radjeno na mat papiru, za razliku od sjajnog na kojem je Catalan izbacio original. I mat i sjajni papir odlicno idu uz MW, tako da je svejedno sta nabavis. A opet, ovo nemacko izdanje je ipak bolje jer je vece, a da se nije kompromitovao kvalitet tabli. Ko zna nemacki ne moze da okleva: to se mora imati.

Nastavak Son of Mutant World (ne ova tabla), je crtacki slabiji ali i dalje veoma dobar, pogotovo ta nova kolor verzija radjena za objavu integrala 2019. godine. Scenario je veoma dobar; nije na nivou prvog dela ali to ionako nije bilo moguce. Strnad smatra da je nastavak bolji, ali to naravno nije slucaj...

MW je moj omiljeni album Korbena, jer je besprekoran u svakom smislu. Atmosfera, scenario, crtez, kolor, originalnost, nepredvidivost radnje, unikatni likovi: sve je tu. Procitao sam ga puno puta; tip albuma/price kojoj se vraca cesto, a ne gubi na efektivnosti cak ni posle nekoliko decenija citanja. (Naravno, tu ne ubrajam duzi period kada nisam skoro uopste citao stripove; vecina 90ih, citave 00s, i vecina 10s.)

Veoma je upadljiv kontrast prezentacije i sadrzaja. S jedne strane imamo strip koji je vizuelno prelep, a s druge strane je sadrzaj tmuran. Uprkos humoru koji nije nebitan faktor, prica je zapravo mracna, ali ta "depresivnost" se nekako drasticno ublazava ekstremnim bojama koje kao da prikazuju neki divan, optimistican svet.

Naravno, da je danas neko radio ovakvu pricu - skoro bilo ko - strip bi bio stereotipicno, modernisticko "jednobojno" smece, tj. falili bi totalno kontrasti, a time i svetlije, "vedrije" boje. Moderni filmovi su takvi (jednobojni, depresivni trash, sto ja zovem "monocolour movies"), a ni moderni stripovi nisu mnogo bolji u tom smislu. Fascinantno je kako moderni reziseri (kao i strip crtaci) smatraju da ako je tema tmurna da i strip mora u kolornom smislu da oslikava tu "atmosferu" tj da bude bezbojan, ruzan, siv i odvratan. Ljudskoj gluposti zaista kraja nema, jer u pravom zivotu boje su uvek iste, bez obzira da li se odigrava nesto divno ili odvratno. Uostalom, kada serijski ubica napada zrtvu u nekoj sumi, da li ta suma odjedanput postaje siva i tmurna? Da li cvece postaje braon? Naravno da ne. Prema tome, cemu osiromasiti horor i sci-fi zanrove sa tako uskom paletom boja? Pa zato sto su danasnji reziseri i crtaci idioti, kao sto rekoh vec... Ili su toliko nesigurni u svoje pripovedacke i reziserske/crtacke sposobnosti da hoce na silu da si osiguraju uspeh sa jeftinim i auto-destruktivnim odlukama kao sto su dekolorizacija prezentacije. "Kad vec ne znam da li cu da dobrom odradim posao, mogu barem da sve ucinim mracnim i sivim, jer ta usiljena, vestacka atmosfera ce mozda prikriti neke slabosti filma." To je ne samo kukavicki stav, vec i poltronski i anti-umetnicki. Takvo nelogicno razmisljanje dovodi do toga da pola svih danasnhij filmova nemaju boje, da su skoro crno-beli u svom pristupu, a to moze samo da osiromasi ukupni efekat.

Citao sam neke recenzije MW i pomalo samo iznenadjen da postoji pavijani toliko glupi i priprosti da u ovakvom albumu pronalaze mane. Ovaj crtez moze da se ne svidi samo anti-estetskim debilima koji citaju iskljucivo superherojsko stivo ili novi talas BD govna, a scenario je odlican, da ne kazem skoro savrsen. Ljudi koji ne vole da razmisljaju odnosno originalnost ih mnogo nervira sigurno da ce biti nezadovoljni pricom. Neko ko je navikao da se svaka prica zavrsava revolveraskim obracunom ili spasavanjem sveta od kompletnog unistenja od strane nekog predosadnog namaskiranog zlikovca, za takve ljude MW ionako nije. Za njih je shund, i nista drugo. Smesno je sto se uopste neki od njih bave Korbenom, jer Korben nije za dzibere...

Ima naravno i hipstera koji pronalaze mane u Korbenu, i konkretnije, u MW-u. Ali cemu trositi reci na njih, to su teske budaletine ciji su pileci mozgovi vec uveliko poznati onima koji se bave popularnom kulturom tj stripovima, filmovima, muzikom... Nazalost, veliku vecina recenzija filmova, stripova i muzike rade upravo dziberi i hipsteri, a obe kategorije su toliko tupave da ih je cesto i razlikovati, iako im je MO sasvim drugaciji.


Vrsta: integral 

Crtez: Richard Corben

Scenario: Jan Strnad 

Izdavac: Splitter Verlag (2020)

Premijerno: 1982  

Platio: 35 E

Cena: 35 E

Dimenzije: 32.3 x 23 cm, HC

Br strana netto: 132

Tiraz: nepoznat

Rasprodato? Ne.

Crtez: 10/10 & 8/10

Scenario: 10/10 & 9/10


Ovo je to novo izdanje, za ciju je objavu koristena restauracija prvobitnog Catalan izdanja koje je prikazano na pocetku strane.

Integral sadrzi i nastavak, Son of Mutant World, koji je prvi put objavljen u novom koloru, koji je radila Korbenova cerka. Posto imam obe verzije i ovog albuma, uporedio sam ih i ubrzo zakljucio da je nova verzija bolja.
Evo iste strane iz nemackog Carlsen izdanja iz ranih 90ih.

Sto se price tice, ona je veoma zanimljiva, s raznim ludostima tipicnih za ovaj mutantski svet. Medjutim, ovog puta prica je nesto manje pesimisticna, cak se zavrsava sa happy end-om, sto mozda i nije bio sasvim slucaj u prvom delu.

Jedini pravi feler je greska u kontinuitetu. Na strani 125 "desna ruka" glavnog zlikovca je ubijen, a onda se ipak pojavljuje ponovo na strani 127.



Corben:


Jose Ortiz - Jezovnik

 

Creepy Presents

Jose Ortiz

Vrsta: antologija 

Crtez: Jose Ortiz

Scenario: Bud Lewis, Bill DuBay 

Izdavac: Darkwood (2015)

Premijerno: 60te, 70te valjda  

Dimenzije: 30.4 x 21.7 cm, HC

Br strana netto: 189

Tiraz: 1000

Zanr: horor

YU istorijat: Spunk

Kolor? Samo 8 str, ostalo je c/b.

Politicki obojen? Ne.

Golotinja? Samo malo sisa. 

Rasprodato? Navodno.

Crtez: 10/10

Scenario: 6-10/10

Ciljne grupe: Creepy/Eerie nostalgicari 

Prednosti: uglavnom odlican crtez, neobicne price

Minusi: ubacena jedna prica nacrtana od Korbena 

Da ne bude zabune, Korben mi je jedan od omiljenih crtaca, ali mi je glupo sto su bacili citavih 8 stranica na nekoga ko se ne zove Ortiz. A pritom je to jedna od slabijih Korbenovih prica.
Ovo je uradjeno radi kontuinuiteta, jer su nastavci te price ilustrovani od Ortiza.

Ortiz je najpoznatiji, a i prilicno popularan, po svom post-apocalypse serijalu Hombre koji je izdala Fibra u dva odlicna integrala. Medjutim, mini-serijal Cetiri Jahaca Apokalipse s kojim se otvara ovaj album (4 price) ima jos bolji crtez i jos mracnije teme - po meni njegov najbolji rad u svakom smislu. Tu je sencenje jos gusce, detalj spektakularan, atmosfera vrh.


Ako vam ove table nisu dovoljno interesantne da nabavite ovaj album onda bolje i da se ne bavite stripovima. Neki drugi hobi je za vas, recimo kopanje nosa ili cuganje pivca ispred lokalnog Maxija.

Inace, u Darkwood-u su bili prilicno razocarani relativno slabom prodajom ovog Jezovnika. Nisu jadni racunali da mozda cak 90% stripofila na Balkanu cine plebzoidi koji samo citaju tesku komercijalu i/ili samo novije stripove - odnosno iskljucivo grozno nacrtane Marvele i mange. Zbog takvih idiota izdavaci s ovih prostora sve se manje usudjuju da izbacuju visoko-kvalitetne radove iz Zlatnog Doba Stripa, vec idu sve vise na ziher time sto povladjuju estetski operisanim sitnim mozgovima maloumnika koji samo znaju za One Piece, Teksa i Betmena.

Nazalost, jer debilni potrosaci diriguju trzistem, nece biti nastavka Ortizovih horor prica kojih ima pregrst jos - bar ne od Darkwood-a koji je ionako propao. Mozda se ona komunjara iz Fibre odluci da izbaci nesto, jer oba Hombre-a mu se veoma dobro prodaju, pogotovo c/b kec koji je doziveo i reprint. I to kupiti, obavezno.


Takodje zanimljiv serijal je Demoni Dzeremaje Kolda, 5 zabavnih prica sa neobicnom i originalnom osnovnom idejom.

Zato, pravac Darkwood... Kupite ovaj album, retko ko od vas ce mi kasnije kukati kako su razocarani, a oni koji se budu usudili da zanovetaju dobice taman onakve odgovore kakve zasluzuju.



Četvrta Sila - Gimenez


 ČETVRTA SILA 1-2

Vrsta: integrali

Epizode: 1-4 (sve)

Crtez/scenario: Juan Gimenez 

Izdavac: Komiko (2017)

Premijerno: 1999/2007/2010/2012 

Dimenzije: 31 x 24.5 cm, HC

Br strana netto: 124/118 

Tiraz: 500

Zanr: sci-fi

YU istorijat: izdato posle YU ere

Kolor? Da.

Politicki obojen? Neznatno PC.

Golotinja? Da, lepi prikazi grudi. 

Rasprodato? Da.

Crtez: 9/10

Scenario: 8/10 

Ciljne grupe: siri spektrum 

Prednosti: lep crtez pogotovo pejsazi, odlican kolor, zanimljiva prica, zanr, lokacija radnje 

Minusi: likovi nisu nacrtani vrhunski


Ne verujte onim mentolima sa forum.stripovi (cast izuzetcima) koji trvde da je strip lepa slikovnica sa bezveznom radnjom. Ovaj strip, iako intelektualno ne preterano zahtevan kao velika vecina stripova, je ipak uspeo da odbije razne debiloide kojima je cak i ovaj nivo scenarija nedoku(r)civ te ga blate kao dosadnog jer verovatno nisu ni ukapirali o cemu se radi. Ko citav zivot cita samo Zagora i Teksa (odnosno deciju literaturu) taj i ne moze da ocekuje da mu sitni, nerazvijeni, zaostali-u-razvoju mozgic razume ovakve malo "zahtevnije" price i originalnije koncepte. Bonelijevi Svedoci razumeju samo pistoljske duele u pustinji (ili ispred salona), vigvame, tomahavke, skalpirane glavudze, Zagorove tarzanske krike i perjanice. Sve ostalo im je jedna velika perpleksna, neresiva misterija.

Zanimljivo je sto je Himenez prvu epizodu odradio 1999. a onda tek nakon 8 godina se serijal nastavlja sa epizodama 2, 3 i 4. Medjutim, razlike u kvalitetu nema.
  

Himenez ne spada u sam vrh ilustratora, uglavnom zbog likova cija lica ne oslikava dovoljno verodostojno, dovoljno realno i dovoljno estetski zadovoljavajuce, medjutim scenografija mu je skoro uvek top, a albumi su mu fino, onako stilski kolorisani, naslikani, ne kao velika vecina modernih stripova koje kompjuteri sami obradjuju dok IT "ekspert" trazi pornografiju ili kopa nos u medjuvremenu.
Ja sam veliki pobornik tradicionalnog (sto ce reci, rucnog) kolorisanja tabli, veliki sam protivnik tzv "CGI" pristupa (sem eventualno kod veoma jednostavno nacrtanih karikaturnih stripova). Danas su stripovi, pogotovo oni komercijalni (sto znaci velika vecina), prakticno "fabricki farbani", i to na nacin koji ubija detalj u crtezu. Tako obojeni albumi deluju plasticno stoga, kao da danasnji izdavaci zele da im stripovi sto vise lice na filmove. Medjutim, strip treba da ostane strip; niti film moze biti strip niti obrnuto, a ko to ne kapira dobija od mene besplatnu lobotomiju...

Komikovo izdanje je prilicno kvalitetno. Oni jesu u velikoj meri hipsterski orijentisani izdavac (90% izdanja su im lose nacrtano smece), ali s tehnicke strane gledista su nekada bili prilicno kompetentni, sto je pogotovo bitno kod skupih izdavaca. Neobicno je sto su bas oni izdali ovakav sci-fi serijal. Cena je pomalo bezobrazna, ali se serijal rasprodao ubrzo posle Himenezove smrti ove godine, od Korone. On je poznat i po Metabaronima, jedan od scenarijski najboljih serijala ikad, koje je pisao najpopularniji stripski degenerik ikad, Jodorovski.