Ova usrana mala hipsterska zverka gore, koja je iz nekog razloga uvek u stresu, to vam je glavni lik. Zapravo, citava njegova porodica se sastoji od ovakvih mizernih, modernistickih pticica - sto je uvreda ne samo za stripove vec i za svu pernatu zivinu. Ova kljunata hipsterska gamad kalja vecinu strana, jer ostali likovi nisu lose nacrtani, a i pozadine - iako sterilno softverske umesto nacrtane - zasluzuju (mnogo) bolje.
Ne znam koje je obrazlozenje Asano iskenjao tupavim mangatardima koji su ga bogobojazljivo ispitivali u intervjuima zasto se odlucio na ovakvu ultra-budalastinu, ali jedno znam sigurno: taj razlog je 100% retardiran i totalno nezadovoljavajuc. Zasto jednostavno ne izgugliram njegov razlog za odabir pernatih nakaza da mu predstavljaju glavne likove? Zato sto mi je ispod casti da se informisem na tu temu. Asano je bio odlucio da upropasti serijal sa ovim posranim modernizmom, a znam i iz iskustva i iz ciste logike da ne postoji nijedan validan izgovnjor da glavne likove pretvoris u kljunate debile, sem mozda da ustedis sebi na trudu, jer ovakve ptice moze i malo dete da naskraba, i to nogama. Vezanim nogama cak. Ptice bez sposobnosti emocionalnog fidbeka: Assano mora da pribegava jeftinim (maltene slepstik) crtackim forama da bi "docarao" njegovo (ne)raspolozenje. Cak i hipster-pizdarije koje skrabaju Djipi i Lemire imaju bogatiji detalj. Ove ptice nemaju nikakve izraze lica: 100% poker-face, uvek.
Uostalom, ako "autoru" nije bilo stalo da se potrudi da likove docara na sto bolji ili makar standardno-osrednji mangaski nacin - zasto bih se ja onda kao citaoc potrudio da saznam vise o njegovom stripu?
Osim sto su ove zivuljke iritantne jer me podsecaju na crteze male dece (i to one maloumne, ili koja crtaju vezanih ruku i nogu), nema uopste nikakvog logicnog motiva da ijedan od ovih likova budu prikazani kao neki vanzemaljci, jer em to nisu, em nisu ni preterano neobicna porodica, a sto je najgore od svega - glavni likovi nisu apaticno-katatonicni. Jer da jesu katatonicni, pa ajde der da jos nekako shvatim da im odsustvo emocija daje za "pravo" da nemaju ljudska lica. (Ali cak i da je tako, ne mogu li barem da ocekujem atraktivan crtez umesto ovakve simplisticne svinjarije?) Ali oni jesu emocionalni, jos i te kako, stoga ovaj tupavi hipsterizam ne samo da vizuelno upropascava citav utisak vec nam i uskracuje emocionalne reakcije Punpuna i njegove uglavnom histericne porodice.
Naravno, nije Asano nikakav bajni umetnik pa da posebno dobro ume da docarava emocionalna stanja svojih likova, precizno i stilski zanimljivo - sem u gro planu, u veoma retkim slucajevima kada se potrudi, npr strane 36 i 49. Ali bolje i prosecna depikcija emotivnog stanja likova nego nista. Meni pticji kljun nista ne odaje u ovom smislu, sem lenjosti i prepotentnosti crtaca-scenariste, a pretpostavljam da ni drugim citaocima nikako ne odgovara ovakva jeftina prevara. Sem mozda onim nadrogiranim... Mozda se ova manga cita uz pomoc bolivijskih pecurki? Pretpostavljam da se usmrkavaju na desnu nozrdvu a onda ostatak izlazi kroz levu, jer ovo je ipak manga...
Ono sto ide u prilog teorije lenjosti je da Asanoa nije sramota da na strani 69 prekopira uvodnu stranu. Uostalom, samo budala moze da ne konstatuje da je Asano daleko brze zavrsio strip ovako, sa na brzaka naskrabanim pticama, nego da je morao i njih da crta kako treba. (A opet, bolje i ovako nego da kao gospodja Satrapi ili onaj folirant/sarlatan Djipi naskrabaju bas sve u albumu. Ipak je Asano genije i umetnik, ali samo u poredjenju s takvima...) A kad smo vec kod obe ove "duplikat strane", Asano redovno vara kod scenografije, za koju uglavnom (ili uvek?) koristi obicne fotografije koje samo blago izmeni s nekim mango-softverom... Odnosno cak ni to ne radi on vec ima tri asistenta; oni su zapravo glavni ilustratori ove mange. Znaci, nije u ligi s najvecim crtacima mange, ni blizu. Na kraju mange se pominju ova tri lika koji mu "asistiraju" u "pozadinama" i u "kompjuterskom dizajnu". Drugim recima, Asano samo crta likove, a ova trojica rade sve pozadine, i to koristeci fotografije koje softverom izmene da deluju kao crtezi... Kome se ovo svidja, nek' izvoli, ali ja zahtevam pravi crtez u stripu.
Pravi crtez - u stripu. Jel previse trazim?
Radnja
Od samog pocetka glavni kanarinac Punpun dozivljava jake emotivne reakcije, i to skoro citav dijapazon: pada u nesvest, znoji se, komira se, stid ga je, srami se, nervozan je... Totalni neuroticar, psihijatrijski slucaj. (Standard u hipsterskom stripu/mangi.) Znaci nije nimalo katatonican - kao npr bolidi koji tvrde da je ovo "japanski klasik". Japanski jeste, ali ne klasik vec pizdarija.
"Originalna" pizdarija. To da. Ali originalnost bez osnove nije vredna vise od pet para. Hipsteri, jadni ne bili, su tako naivni, zaludne ovce... Oni zive u zabludi da originalnost, sama po sebi, definise neki strip, film ili muziku odlicnom, izvanrednom, vanserijskom. Nebitno sto ta "originalnost" cesto nema npr poentu, kvalitet, stila, inteligencije ili je sve to dosadno. Vazno da je originalno, na to se loze. Medjuostalom.
Cinjenica je da nijedan lik u ovom stripu ne prepoznaje Porodicu Kanarovski kao mrsave, krzljave kanarince. Njima su oni obicni ljudi, jer da nije tako onda bi bili bioloski fenomen te bi ziveli u nekom posebnom naucnom institutu, ili makar u zooloskom vrtu. Znaci da ih samo mi citaoci tako dozivljavamo, kao jednodimenzionalne ptice. A sto to treba zapravo da "znaci"?
Hipsteri se jako loze na "znacaj" stripova/muzike/filmova a to u njihovom slucaju uvek podrazumeva neki dubokoumni, kvazi-intelektualni znacaj, neku misaonu poentu na koju mogu da se loze i zbog koje mogu da svrsavaju u gace, sretni i ponosni sto su izabrali da budu hipsteri, jer verujem da se svi mozemo sloziti da niceg boljeg nema nego biti pretenciozna ovca: to je definitivno vrhunac moderne civilizacije.
Kao sto sam ranije objasnio, ne pada mi ni na kraj pameti (a ni glupeti) da na internetu trazim (neki tupavi) odgovnjor na ovo pitanje. Zasto su Kanarinci svim likovima ljudi, a "samo" citaocima ptice? Ali ne vredi lupati glavom o mangu, jer logike tu nema, ne moze je biti - barem ne one prave logike; odnosne ne one hipsterske logike, koja zahteva da se mozak kompletno iskljuci pri izucavanju znacaja nekog stripa, filma ili bilo cega. Koji bi to usrani razlog mogao biti koji nas, ljudske citaoce, cini toliko razlicitim od ljudskih likova u ovom serijalu? Zasto su nama oni kanarinci, a ostalim likovima nisu? Teska budalastina. Zasto su likovi ove mange privilegovani da vide Kanarince onakvim kakvi zaista jesu, dok mi jadni citaoci moramo da se zadovoljimo ovakvim nesretnim skrabanjem jedne tako simpaticne pticje vrste?
Asano mrzi svoje citaoce, eto sta je u pitanju. Ili ih u najmanju ruku smatra debilima. Ili nas zeli zajebavati. Ili je jednostavno hteo da se posto-poto "izdvoji" od mase mangi (a tu govorim o ozbiljno velikom broju serijala, koji se svi takmice oko paznje desetine miliona potencijalnih kupaca) ne bi li lakse privukao paznju na ovaj serijal i na sebe? Najverovatnije je to: Asanovski je znao da ce ovo biti samo jedan od mnogih takozvanih slice-of-life mangi ukoliko nesto drasticno "novo" ne smisli. I, eto, kanarinaca. Zbog toga i nicega drugog. Zato je besmisleno traziti "pravi" tj intelektualni smisao u njegovoj odluci, kao sto je gubljenje vremena citati neke lazi koje je unapred spremio kao odgovor na pitanje zasto je Punpun kanarinac...
Jedina preostala opcija koja nam ostaje je da su svi likovi u Punpunu kompletni idioti i ludaci, jer ne primecuju da su familija Kanarovski-san zapravo ptice a ne ljudi. |
No comments:
Post a Comment