LEGIONAR
Vrsta: zaseban album Crtez/scenario: Dino Battaglia Izdavac: Darkwood (2014) Premijerno: 1978 Dimenzije: 32.1 x 24.5 cm, HC Br strana netto: 48 Tiraz: 1000 Zanr: istorijski, ratni YU istorijat: - Kolor? Da. Politicki obojen? Ne. Golotinja? Ne. Rasprodato? Ne. Crtez: 10/10 Scenario: 4/10 Ciljne grupe: esteticari Prednosti: genijalan crtez, dobar kolor Minusi: osrednja prica, bezizrazajni likovi, bele povrsine |
Batalja je jedan prilicno potcenjen genijalac, bar sto se tice domace publike. Malo ko ga ovde zna. Na Balkanu je jedan prosecni Ferri legenda, a pravi umetnici nebitni: doduse, ovaj fenomen vlada po citavom svetu. Bataljine price jesu prosecne, cak i mozda malo dosadne (bar ove dve od DW), tako da donekle mogu da razumem nezainteresovanost balkanske publike. Medjutim, pre ce biti da im smeta sto Batalja nije stvorio neki standardni serijal od 500 epizoda s nekim nepobedivim junakom; ima stripofila koji kupuju samo ono sto se skuplja, broj po broj, pa redjaju epizode jedan po jedan na svoje police godinama, i nikad im nije dosta prica na isti kalup, ad nauseam, jer je opsesivno-kompulsivnim skupljacima mnogo bitniji akt skupljanja nego citanja. Takvima Batalja ne moze biti interesantan, ni sa dobrom ni sa losom pricom. Bataljin stil crtanja je nesto kao miks Breccie i Roi-a, s tim sto je jos bolji od njih. Znaci stilizovan prikaz ljudi i prirode, ali sa impresivnim sencenjem i detaljima. Ono sto mi malo smeta kod Legionara je sto nema dovoljno varijacije u koloru i sto ima previse neobojenih, praznih tj belih povrsina. Fibra je takodje izdala Legionara sto je dosta glupo. Nema nikakve logike da dva velika balkanska izdavaca odaberu isti album, a pritom od tog crtaca ima bar 10 albuma koje niko nije izbacio. |
Čovek iz
nove engleske
Vrsta: zaseban album Crtez/scenario: Dino Battaglia Izdavac: Darkwood (2014) Premijerno: 1984 Dimenzije: 32.1 x 24.5 cm, HC Br strana netto: 48 Tiraz: 1000 Zanr: vestern, ratni YU istorijat: - Kolor? Da. Politicki obojen? Ne. Golotinja? Ne. Rasprodato? Ne. Crtez: 10/10 Scenario: 5/10 Ciljne grupe: esteticari Prednosti: genijalan crtez, dobar kolor Minusi: prosecna prica, bezizrazajni likovi, bele povrsine |
Depikcija Indijanaca srecom nije stereotipno romanticna vec realna. Pleme koje se ovde pojavljuje je ratoborno i surovo, a ne pacifisticko i miroljubivo - kakvim levicari zele da ih nam prikazu u zadnjih 50 godina. (Period "reinterpretacije" istorije sa marksistickog stanovista tj sa ubedjenjem da su beli imigranti dezurni krivci - a pritom ti isti levicari brane/stite/zastupaju muslimanske migrante sadasnje ere: koje licemerje...) Amerika je tokom ranijih talasa "velikih naseljavanja" u 17. i 18. veku bila primitivna u skoro svakom smislu (kao i citav svet uostalom), a to se odnosi na od nedavno idealizovane domoroce kao i na od nedavno preterano omrznute bele dosljake: drzati stranu, tj politicki "navijati" za jedne ili za druge, je odlika naivnih, neukih debila. Medjutim, u prirodi ljudi je da traze u svemu krivce i zrtve, ne shvatajuci da cesto ne postoje takve podele. Bonelli, primera radi, prikazuje Indijance i dosljake ("kauboje") na ekstremno naivan nacin koji je na jos nizem nivou od Karl Maja (koji nikada nije ni krocio nogom u Ameriku, pa je zato valjda prikazivao Indijance kroz Diznilend prizmu). Nazalost, citaoci takvog primitivnog stiva (Bonelijevi Svedoci) formiraju sliku o Americi zasnovanu na glupostima i bajkama umesto na istorijskim iskazima. (Istorija se tesko uci kroz strip.) Oba ova Darkwood albuma su cesto na velikim akcijama (samo sto ih ne dele za dzaba) i opet nikako da se rasprodaju. A to u prevodu znaci da nema teorije da neki balkanski izdavac jos nesto izda od njega. Ima Batalja interesantnije albume od ovog, mahom istorijske tematike plus obrade klasika, ali domace trziste je najmanje 70% Bonelli/Marvel/mange, a maksimalno 30% ostalo. Doduse, Makondo je izdao Price tajanstva i maste. On je rasprodat: zasto i kako - ne znam. Zbog nizeg tiraza? Tematika je zanimljivija raji? |
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/11/satrapi-ostala-hipsterska-sranja.html
No comments:
Post a Comment