Sunday, December 11, 2022

Battaglia racconta Maupassant


Battaglia racconta Maupassant
Vrsta: antologija (klasici)

Crtez/scenario: Dino Battaglia

Price: Guy de Maupassant

Izdavac: Milano Libri Edizioni (1978)

Premijerno: 1978 (?)

Dimenzije: 27.4 x 21 cm, HC

Br strana netto: 92

Zanr: istorijski, ratni, literatura

YU istorijat: ?

Kolor? c/b

Politicki obojen? Da, jer se bavi ratom i ondasnjom politikom.

Golotinja? Ne.

Crtez: 10/10

Scenario: 4-9/10

Ciljne grupe: esteticari, zahtevniji stripofili

Prednosti: genijalan crtez, atmosfera, kadriranje

Minusi: na italijanskom, poneke nebuloze
Ovaj se strip sasvim slucajno nasao kod mene, nakon sto sam ga kupio u jednoj spanskoj striparnici. Verovatno je to bio jedini strip na italijanskom u citavoj radnji, a cena je bila samo 10 evra. Nisam mogao odoliti a da ga ne kupim iako je na jeziku kojeg u pisanom obliku razumem samo 5% tj s kojim nisam ni priblizno dovoljno upoznat da bih mogao da ga citam. (Mada se cifra moze sada povecati na 7%, posle citanja albuma.)

Ipak, ovaj problem sam "resio" tako sto sam price "citao" uporedo sa internet rezimeima na engleskom i uz pomoc voice translator app, s kojim sam doduse imao muke na pocetku jer nisam znao tacna pravila citanja (koje mi sada ide mnogo bolje). Stoga ni moja ocena za scenario nije toliko precizna kao sto je obicno slucaj, kada citam na jezicima koje sasvim razumem.

Svih 8 prica se vrte oko Francusko-Svapskog rata 1870-71, i generalno su zanimljive (uz izdasnu pomoc Bataljinog crteza), ponekad i neobicne. Za one koji ne znaju: u tom ratu Nemci su po brzom postupku pokorili Francusku, opsedali i izgladnjivali Pariz 4 meseca, a onda ga cak i zauzeli. Opsada glavnog grada je bila veoma surova - a Francuzi im to nisu oprostili decenijama nakon zavrsetka rata, sto i ne cudi s obzirom na vec opste poznato ponasanje Nemaca kada ratuju a pogotovo kada agiraju kao okupatori.

SPOJLERI:

Na primer kao u prvoj prici, Dva prijatelja (na slici). U njoj se dva pasionirana hobi-pecarosa izloze velikom riziku kada odluce da odu u "niciju zemlju" izmedju dve vojske, samo da bi tamo mogli da pecaju. Jer valjda nigde drugde nema prirode gde to mogu neometano da rade? Ne znam, zato pitam... Mozda zaista nisu imali gde da pecaju pa su "morali" da odu u "niciju zemlju". Ili im nije palo na pamet da lepo i fino sacekaju kraj rata pa da nastave svoj hobi. Da bi uopste mogli uci u tu zonu morali su prvo dobiti odobrenje jednog francuskog oficira, koji im je pritom dao lozinku za izlaz iz te zone. Nesto kasnije, ove dve budal-, tj ova dva prijatelja zavrse na reci/jezeru/gde-god, i krenu s pecanjem.

Pre nego sto ih Svabe uhapse, oni prvo malo caskaju: vode diskusiju o prirodi rata. Filozofiraju, drugim recima. Mopasan prica kroz njih, trecim recima, tj iznosi svoje stavove, koji nisu preterano inteligentni. (Bolje bi im bilo da su se sakrili negde u zbunje, sacekali vece, pa kidnuli natrag u Pariz. Ali onda ne bi bilo price...) U tom razgovoru dolaze do tupavog zakljucka da "dokle god postoje vlade bice i ratova".

Molim?

Da li je Mopasan zaista bio toliko naivan, ne znam, ali barem danas vecina iole obrazovanih ljudi znaju da je nasilje ukorenjeno u degenericnoj prirodi coveka te da uzrok militarnih sukoba nisu nuzno vlasti - koji su neretko samo posrednici izmedju krvozednosti svojih i drugih naroda - vec da je (prekomernog) nasilja izmedju ljudi bilo i pre 5,000 i pre 10,000 godina, a i jos ranije, znaci daleko pre pojave prvih "vlasti", pre civilizacije. Ljudi su se oduvek tukli i ubijali oko teritorije i namirnica, pa cak i oko zena, a ponekad i bez pravog razloga, i to jos od pecinskog doba. Mozda levicari misle da su pecinski ljudi ziveli kao hipici - miroljubivo jeduci smokve i jagode - ali realnost je daleko surovija.

Uostalom, koju alternativu nudi Mopasan? Da se odreknemo vlasti? Presmesno... Onda mozda ne bi imali ratove (akcenat je na mozda) - ali bi zato vladala totalna anarhija, a uz to i veoma redovno krvoprolice izmedju individua, jer bi se ljudi upustali u obracune oko svake sitnice - a psihopate bi harale slobodno ne brinuci se o hapsenju, bas kao na Divljem Zapadu ili u nekom post-apokalipticnom filmu/stripu. Obrni okreni, psihopate skoro uvek vladaju; tj uz vlast ili bez vlasti, oni su ti koji dele "pravdu". U takvoj mopasanskoj anarhiji prosecni zivotni vek bi bio nizi od 16 godina. Prema tome kenjati o "vlasti" kako je uvek zasluzna za ratove je notorna budalastina za diznijevce i ostale naivne ovce, ali ne i za one koji realnije kapiraju ljudsku psihu i narav.

Stoga je nekako i logicno da dva ovakva krete- pardon, ovakva dva lika zavrse mrtvi u jezeru. Naime, Nemci ih hvataju malo kasnije i optuzuju da su francuski spijuni preruseni u civile. Nemacki oficir, neki tipicni krvozedni fric, im nudi zivot i slobodu u zamenu za lozinku. Dva imbeci- tj dva prijatelja odlucuju da budu heroji, a zatim Svabe urade ono sto su oduvek odlicno radili - streljaju svoje zatvorenike, brzo i efikasno. A potom manijacki oficir pojede njihov ulov.

Valjda se tu jos krije i neka bajna ironija kako su njih dvojica zavrsili u istoj toj vodi u kojoj su bili ubili ribe, da bi i sami bili ubijeni tj upecani (od strane Nemaca), a onda baceni u tu vodu. Nadam se zaista da ovo nije bila neka ciljana poenta tj ironija Mopasana, jer je odvise banalna, nebitna i glupa.

BEZ SPOJLERA:

Ne mogu reci da me je sama prica odusevila, iako je imala zanimljivu bazu, ali zato Bataljin crtez pleni, hipnotise, i razbija. Apsolutan genije. Uvek me je bio blam tudje sramote i gluposti - na primer stripofila koji kupuju sve od izvikanog Pratta, a njegovog kolegu i prijatelja Batalju skoro ni ne konstatuju. Drugim (i trecim) recima, kome se Bataljin crtez ne svidja - a Pratt mu je sjajan - taj je posvadjan sa estetikom, taj nema pojma. Izuzetaka naravno ima, ali za 95% ljudi koji stavljaju Pratta iznad Batalje nema pomoci: oni su ustinuti od razumevanja umetnosti, ili barem (stripskog) crteza. Ne razumeju ga. Ne razlikuju genijalnost od proseka (i zvrljanja). Zato npr na Balkanu ima relativno malo izdatog od Batalje (te sam prinudjen da kupujem njegove albume na stranim jezicima), dok od jedva talentovanog Pratta objavljuju svaki strip, svaku skicu, svaku skrabotinu koju je usput nasvrljao u WC-u dok je sedeo na klonji. Prattova precenjost je pravi fenomen, neobjasnjiva misterija koja vuce korene iz ko zna koje i cije gluposti...

SPOJLERI:

Iritantno je i blamazno kako Mopasan u cak dve price idealizuje prostitutke. Da li iz naivnosti ili tipicnog licemerja jednog literarnog "dusebriznika", to ne znam.

U epizodi Gospodja Fifi jedna prostitutka, Rachel, hrabro ubija arogantnog titularnog lika (nemackog okupatora), a onda svaki dan aktivira crkveno zvono u znak pobede - gde se ujedno i skriva sve do zavrsetka okupacije. Taj obrt mi se dopao, ali ne i Mopasanova politicka korektnost: ali makar je Dino imao dovoljno razuma da uopste ne istice da je Rachel zapravo Jevrejka, kao sto pise u originalnoj prici. Bilo bi zaista previse da strip romantizuje i prostitutke i Jevreje - i to u jednoj osobi - kao sto je to bio uradio Mopasan sto godina ranije kada je bio ovo napisao; to bi bio ultimativni klishe na nivou nekog trecerazrednog holivudskog scenariste, koji zeli da upeca ponekog Oskara od licemerne brigade levicarskih idiota koji glasaju za te beskorisne nagrade. (Njih 5,000. Debila.) Medjutim, po prilozenom se vidi da Mopasan nije bio iznad klishea. Ili je mozda taj klishe "visokomoralne/neshvacene prostitutke" nastao tek u 19. veku?

Prema tome, ko kaze da stripska adaptacija neke klasicne literature ne moze biti bolja od originala? Em imamo ovde Bataljin fantastican crtez - uz koji bi i najdosadnija prica bila makar malo zanimljiva - em je lepo i fino sredio pricu da bude manje "idealisticka" i genericna.

Druga prica koja idealizuje prostitutke je daleko gluplja, i ubedljivo najgora u citavom albumu: Boule de Suif (na slici), ujedno i prva prica koju je Mopasan ikada objavio. Ovde je naivnost daleko veca od gore pomenute, jer se ovde radi o klasicnoj levicarskoj klasnoj podeli na dobrice (niski stalez tj u ovom slucaju titularna prostitutka) i olose (visi stalez). Tipican populizam. "Sta ce se citaocima najvise dopasti? A, da! Ajde malo da blatim bogate, da romantizujem siromasne (ili tlacene) jer to raja obozava."

Naime, Nemci zahtevaju od prostitutke Elisabeth da se prcne s nemackim oficirom u zamenu za njenu slobodu kao i slobodu svih ostalih putnika kocije koju su Svabe zarobili. Ona ne prihvata ovu ucenu i reakcija joj je ljutita i nedvosmislena. Ne zeli cak ni da razgovara s nemackim oficirom koji se pali na nju. Jer, je li, ona je prostitutka visokih principa i uzvisenog morala. Mora da se gadi seksa sa strancima, jer kao prostitutka ona to radi samo sa svojim deckom... (Opste poznate kurvinske karakteristike, da su mnogo izbirljive s kim ce u krevet, i da su im principi cvrsti kao stena Gibraltara...) U prevodu: "nikada! ako osh da se tucas, molim calni prvo, protuvo!" Mopasan kao da nikada nije bio krocio u bordel. Ili je mozda bio redovna musterija ali se pravio blesav, kao da ne zna kakve su whorovke... Boze me sacuvaj i sakloni, kakva idiotarija od price.

Na kraju ona ipak popusti pod pritiskom ostalih putnika, koji su je nagovorili da se poprcne sa Svabom da ne bi ostali zarobljeni kao (njeni) taoci u hotelu. I zato se Elizabeth ipak - teske duse - izjebe sa oficirom. Samo zato sto su je svi ostali putnici - naravno teski "olosi" jer su iz visoke i srednje (?) klase - nagovarali na to. Jadna mala whorica, toliko joj je tesko palo da se "zrtvuje" za grupu, a pritom se tim zanatom bavi vec odvajkad (sudeci po tome da ne deluje nimalo siromasno).

A onda kada francuski putnici/izbeglice napokon dobiju slobodu tj nastave putovanje sledi naredni jeftin klishe: oni ponovo krenu da je tretiraju kao govno, dok ona ne prestaje da place. Bas niko od njih da ne bude bar malo zahvalan na "zrtvi" koju je podnela za sve njih? Da je utese? Bas naivno, i previse simplisticno jednostrano, kao u nekoj jeftinoj bajci. Uostalom, zar je Mopasan imao bas toliko nisko misljenje o svojim sunarodnicima? Ili barem samo o onim bogatim, jer kao sto svi socijalisti "znaju", bogati ljudi su svi tezak shljam, dok su svi siromasni velikodusne dobrice... Kakva pavijanska jednosmerna logika, vredna podsmeha ali i zaljenja.

Uostalom, kolika je zapravo bila ta "zrtva" koju je ona podnela za kolektiv? Prca se svaki dan - sa kompletnim strancima! Valjda je poenta sto nije placena za ovu hebacinu vec je morala da to obavi za dzaba. Da, to je bas ogromna zrtva... Mopasan je bio lud ako je smatrao da ova prica ima logicnu bazu. Nema je. Premisa se cak moze opisati kao kompletna budalastina. Ovo kao da je pisao neki debil.

Ovakva budalastina se ne moze uzeti za ozbiljno jer je toliko izromantizovana i ultra-nerealna da je prosto komicna, vise podobna za neku jeftinu farsu nego za ozbiljnu karakternu dramu, a velika ironija se sastoji od cinjenice da je Mopasan spadao u tada nov literarni pokret takozvanih "realista" koji su odbacivali romantizam i slicne "gluposti". Presmesno! Pa sta je to realno u predstavljanju prostitutki kao zrtve drustva i viseg staleza? Hoces da budes realista - a pises bajke... E prc Milojko.

Onaj stari i neubedljivi izgovnjor "ona ne voli da siri noge, zivot ju je na to naterao." U to veruju samo budale i naivcine. Istina je da je zivot u 19. veku bio hiljadu puta suroviji (barem na Zapadu) nego danas, i da su se neke zene i muskarci morali dovijati kako su znali i umeli cisto da bi nekako prekrpili kraj s krajem, da bi preziveli: neke zene su se kurvale, a neki muskarci bavili sitnim kriminalom. Medjutim, Francuska 1870. nije Paragvaj 1654., a pritom se moze komotno reci da uvek ima alternativa - mozda losih opcija, ali daleko boljih od prostitucije. Nijedna zena koja nije fizicki prisiljena da se bavi najodvratnijim zanatom ne mora njime da se bavi. To su price za malu decu, da su sve prostitutke zrtve sudbine i zlikovackih muskaraca. Kao da nimfomanke ne postoje, kao da su istinske kurve neka naucna fantastika. Naravno da Mopasan sa ovakvom gluposcu moze lakse da prodje kao pisac iz 19. veka, ali ono sto odaje njegovu glupost (?) tj naivnost je to sto je ona jedina cestita osoba u prici: svi ostali su olosi ili polu-olosi, samo je ona - jadna mula kurvarica - zrtva drustva, a pritom principjelna, dusebrizna i moralna, i toliko se gadi da ima seks sa strancem. Kakav crni "realizam", ovo je blize nekoj TV sapunici...

Taj mega-klishe - koji je na engleskom govornom podrucju poznat kao "hooker with a heart of gold" -  jos dan-danas ima svoje mesto u literaturi i kinematografiji. Nisam kurvo-istoricar tj nisam ekspert za Fufo-istoriju Drustva, ali mozda su upravo ovakve price stvorile bajkoviti kult oko prostitucije, odnosno da se zene tog zvanja moraju (skoro) sve tretirati kao zrtve-mucenice koje su prisiljene da se time bave.

S ovom pricom, ubedljivo najgorom, Mopasan kod mene gubi poene, jer se bavi onim sto savremeni levicari rade a to je maloumna, totalno plitka politicka korektnost - koja je kompletno ustinuta od realnosti. Generalno govoreci je levica politicki smer koji vodi daleko od cinjenica i zdravog razuma jer se prvenstveno bavi nerealnim pa cak i apsurdnim idealima i nebuloznim verovanjima.

Za razliku od gore pomenutih dviju prica, Otac Milon  je prilicno linearna epizoda, u kojoj se titularni lik ispoveda nemackim okupatorima za svoje "zlocine" tj kako je uspeo da ubije 16 njihovih vojnika - dok ih je sve vreme "gostio" na svojoj farmi na kojoj su bili stacionirani. Prica krece misteriozno ali citaoc vec na 3. strani saznaje da je on ubica, i tu krece ispovest, koja se sastoji od niza ubistava: kada i kako su izvrseni. Ono sto me jako zbunjuje je sto u stripu nema pomena zasto je to cinio. U Mopasanovom originalu je receno da mu je motiv bila osveta:  sin mu je bio ubijen na pocetku rata, a tu je i osveta oca koji je nastradao u jednom prethodnom ratu/konfliktu (pretpostavljam takodje protiv Nemaca). Da li se nesto izgubilo u mom prevodu uz pomoc voice translator? Nije nemoguce da jeste, ali ipak sumnjam u to jer sam bas sve prevodio, nista nisam preskakao.

Ukoliko bi se ispostavilo da se Milonovi motivi zaista u Bataljinovoj verziji ne spominju, to bi bilo veoma cudno, jer bi se postavilo pitanje kako je lik mogao da ubije 16 vojnika, neke od kojih je poznavao sa svoje farme? To bi bilo pre ponasanje nekog serijskog ubice, ili u blazem slucaju haranje koje je mozda otpocelo kao patriotski bunt protiv okupacije (kako farme tako i celokupne Francuske) ali se onda razvilo u neku sadisticku naviku. Ovo je samo moja licna interpretacija, jer iako Batalja pominje da je Milon i sam bio vojnik, njegova ubistva zaista lice vise na ponasanje psihopate nego patriote. (Sto kazu Pajtonovci u jednom filmu, "ubijes coveka u civilnom zivotu i dobijes robiju, ali ubij coveka u ratu i dobijes ebenu medalju".) Medjutim, s obzirom da je u originalu motiv veoma jasan - i totalno logican te opravdan - naravno da nema teorije da je Batalja titularnog lika hteo da predstavi kao monstruma.

Prethodna prica, Majka Sauvage, ima gotovo identicnu radnju i premisu: francuska starica ciji je se sin bori u ratu protiv Nemaca je prisiljena da udomi nekoliko mladih nemackih vojnika, koji se ponasaju s postovanjem prema njoj. Uprkos tome, cim sazna od postara da joj je sin ubijen, ona smesta kuje zaveru, i te iste noci ubija svu cetvoricu mladih vojnika u pozaru, vrebajuci napolju s puskom da neki od njih ne bi slucajno pobegao. Potom je propituje nemacki oficir i naredjuje da je na mestu streljaju.

Ne kapiram zasto je Mopasan morao da napise tj objavi obe ove price, kada bi jedna bila sasvim dovoljna. A i Bataljina odluka da uradi obe mi takodje nije jasna. Razlike izmedju njih su isuvise male i nebitne. Izaberes jednu od njih i cao.

Saint-Antoine (na slici) je jos jedna prica u kojoj je neki francuski civil prisiljen da ugosti nemacke vojnike, odnosno u ovom konkretnom slucaju samo jednog oficira, kojeg je Batalja predstavio kao klasicnog Fritza sto se izgleda tice, dok ga je Mopasan predstavio karakterno kao miroljubivog i bezopasnog. Kao i u dve prethodne price koje sam upravo komentarisao, i ovde civil ubija svog stranog gosta na kraju, s tim sto se ovog puta prica ne zavrsava streljanjem "ugostitelja", kao sto je slucaj u cak tri price u albumu.

Ovo je medjutim zanimljivija epizoda jer je titularni lik neki prefrigani zajebant, poznat u selu kao sprdalo, a time je i prica duhovita, za razliku od one dve totalno sumorne price koje sam malopre opisao. On ubrzo shvata da je nemacki oficir blage naravi a mozda i naivan, te krene da ga sve vise podjebava (na francuskom, jer ovaj nista ne razume): ostale seljane zabavlja i nasmejava kada ga naglas i u vise navrata proziva "moje prase", a svima prica i obecava kako ce da utovi to "svoje prase", te Svabi stalno nudi svinjetinu. Par dana kasnije njih dvojica se napiju, zatim pobiju (na slici), i Saint-Antoine slucajno ranjava nemackog oficira. Kasnije ga ubija, kada shvati da je prekasno da izgladi situaciju. Kraj price je opet klasican mopasantski, tj bez neke prave poente. Samo se pominje kako su Nemci optuzili nekog penzionisanog pandura za ubistvo, a pritom se cak pominje i cerka tog pandura - koja je tek totalno nebitna u ovoj prici. "Kaznjeni zandarm je imao lepu cerku." Koju svrhu ima ova informacija? Sta citaoca zanima da li je neki levi kompletno nebitni lik imao cerku ili ne, a jos manje da li je lepa ili ruzna?

Crtez je opet vrhunski, i moram nanovo da konstatujem koliko je Bataljin crtez iznad (vecine) ovih scenarija i kako je zasluzio mnogo bolje price od ovih, a ujedno moram i da zakljucim da Mopasan nije zasluzio da jedan tako dobar stripadzija crta njegove uglavnom osrednje price.

Jedna prava humoristicka prica, bez palamudarije i tragicnog kraja, je Avantura Waltera Schnapsa. Ovde se radi o nemackom vojniku koji apsolutno mrzi svaki sekund svog bitisanja u armiji - jer je velika "kukavica". Sto se mene tice on nije kukavica vec normalno reaguje na ekstremnu i nenormalnu situaciju - tj rat - ali tako je ovde predstavljen, kao neki kukavni klovn. Njegov odred biva uspesno napadnut, a Valter bezi u zbunje gde se krije sve dok ne prodje frka. (Pre napada se bio svadjao sa sopstvenim bajonetom, koji ga strasno nervira; nesto slicno sam i ja iskusio kada sam sluzio vojsku: mrzeo sam svoju semi-automatsku pusku kao Nem-... veoma.) Zatim se upucuje ka jednoj francuskoj farmi da bi se predao francuskim seljanima. Medjutim, iz straha da ga "uzasni seljani" ne nabiju na vile, on se par noci krije u sumi - sve dok ga glad ne primora da se malo ohrabri. U obliznjem gradicu nalazi otvoren prozor neke bogate kuce, i tamo se posteno nazdere - nakon sto svi prisutni pobegnu glavom bez obzira cim ga ugledaju. Konacno, odred od 50ak Francuza ga "hrabro" hvata, a zatim mu i ispunjavaju tajnu zelju, a to je da bude zarobljen. Cim ga strpaju u celiju on krene da plese od srece, jer je napokon sebi obezbedio prezivljavanje. Oficir koji je vodio cetu koja ga je uhvatila prima medalju od drzave.

Ovo je verovatno i najbolja prica, u svakom slucaju najbolja od onih vedrijih. Najbolji delovi su stvari koje Valter sam sebi govori, puni su humora. Steta je sto nije citav jedan BD uradjen po ovoj prici, makar to znacilo da Batalja izmislja i dodaje delove kojih nema u originalu.

Jedina prica u kojoj nijedan akter nije Nemac je Coup D'etat. U mali francuski gradic stize vest da je imperator Napoleon III bacen u zatvor (Nemci ga capili) i da je proglasena republika. Ovu vest Dr Massarel, lokalni mason i centralni lik, prima sa odusevljenjem. Ono sto sledi je studija politickog fanatizma, zadrtosti i grandomanije - sve spakovano u lik i delo ovog klovnovskog republikanca.

Prica se odigrava pomalo kao farsa, u kojoj se Massarel sve vise blamira pred svojim sunarodnicima, dok sa neuspehom pokusava da natera gradonacelnika da napusti zgradu vlade. Cak mu se seljani pocnu smejati neposredno pred kraj price, a njegove "trupe" (nekolicina jadno opremljenih lokalaca koji izigravaju vojsku) ga sve manje slusaju i konstatuju.

Nekako mi je radnja suvise razvucena, cak na tih 15ak strana, sto realno ne bi trebalo biti puno. Medjutim, nista se posebno zanimljivo ne desava, a humor ne funkcionise posebno dobro jer je sve nekako na istu foru. Vec na prvim stranama je citaocu vise nego jasno da je Massarel jedan klovn koji zivi u svom svetu, ali tu "poentu" Mopasan pravi nanovo i nanovo.

Definitivno ne pomaze ni cinjenica da velik broj citaoca iz 20. i 21. veka nisu nimalo upuceni sa politickom situacijom Francuske iz tog doba. Kakav je bio Napoleon III? Zasto ga nisu svi u Francuskoj voleli i iz kojih tacno razloga? Zbog toga ni ne znamo zasto se Mopasan odlucio sprdati na racun republikanca, umesto rojaliste. Jer Massarel je neumorna meta sprdnje Mopasana, dok se starom gradonacelniku pisac nikad ne podsmeva. Da li to odaje Mopasanove politicke naklonosti, ili je pisac cisto izabrao pobednicku stranu kako bi se lakse podsmevao tadasnjoj civilnoj situaciji u Francuskoj?

Verujem da bi prica bila uspesnija da ju je nacrtao neko ko je ekspert za depikciju emocija kod likova, neko kao Bernet, ili cak Magnus ili Sergio Aragones, na primer. Batalja je vrhunski ilustrator ali mu emocije i komedija nisu jaca strana. Zapravo, sam crtacki stil ovog albuma, koji je mracan i atmosferican, nije ni preterano prikladan za humor, a jos manje za farsican humor. Batalja se striktno drzao originalne verzije; nema skoro niceg sto je izmenjeno.

BEZ SPOJLERA:

Crtez je, za razliku od Price tajanstva i maste, ovog puta vrhunski u svim pricama tj nema nikakvih padova u ovom smislu. Dino je ovde na vrhuncu svoje kreativnosti i sposobnosti, a nema one povremene "lenjosti" tj minimalizma kojem je ponekad znao da pribegne: detaljno sencenje je prozeto albumom, a crte su mu specificne: kombinacija svega ovoga rezultira u jednom od najprepoznativijih crtackih stilova 70ih i 80ih.


Opširne recenzije:

Battaglia:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/legionar-dino-battaglia.html



Friday, December 9, 2022

The Liminal Zone - Ito



The Liminal Zone
Vrsta: antologija

Crtez/scenario: Junji Ito 

Izdavac: Viz Media (2022)

Premijerno: 2020-2021

Dimenzije: 21.8 x 15 cm, HC

Br strana netto: 206

Zanr: horor, triler, sci-fi, misterija

Kolor? c/b

Politicki obojen? Ne.

Golotinja? Ne.

Rasprodato? Ne.

Crtez: 8/10

Scenario: 6-8/10

Ciljne grupe: itovci, zahtevniji mangashi, odrasli

Prednosti: zabavno, veoma fin crtez

Minusi: nekim pricama fali zakljucak
The Liminal Zone je nova kolekcija prica od Ita, uradjenih 2020-21, mada je i sam crtez dovoljan da bi se ovo odmah prepoznalo, jer je Ito s vremenom sve bolji i bolji. Ima jos vise sencenja nego pre, a detalj je bogat kada je to najpotrebnije. Treba samo uporediti njegove prve strane u karijeri, s pocetka Tomie (koje su pateticne, gotovo pocetnicke), sa ovim albumom. Kao nebo i zemlja.

Sto se scenarija tice, sve je uglavnom po starom: mastovite, neobicne i brutalne price s veoma lepim zenskim likovima. (Naravno da govorim o protagonistkinjama, ne o zenskim antagonistima.) Retko koji crtac, manga ili zapadnjak, toliko atraktivno crta zenske likove kao Ito, a to je kod mene nezanemarljiv plus. Na primer Kakizaki, Itov mangaski kolega, bolje radi scenografiju od Ita, ali su mu zato zenski likovi osrednji.

Doduse, Ito se u "uvodu" zali kako ima sve manje inspiracije za price, te da je morao za ovu kolekciju da iskoristi prethodno odbacene ideje/price/koncepte. Takva skromnost sigurno nije lazna, sudeci po propratnim tekstovima u njegovim ostalim integralima. Koji bi jos scenarista priznao ovako nesto? Ito je totalno nepretenciozan, sto je ionako u duhu japanskog mentaliteta. Zamislite jednu pretencioznu ustvu kao sto je Alan Moore da tako nesto o sebi kaze! Nemogucnost. On sebe smatra stripskim Isusom. Odnosno Che Guevarom, posto je (licemerni) komunista. Ali nazalost, u tome ga podrzavaju i mnogi njegovi sledbenici... Oni bas mnogo glupi, podrazumeva se. Kult oko ove budale je teska blamaza za svet stripa...

Bez sumnje ce zbog Itove (preterane) samokritike mnogi automatski da tvrde kako je The Liminal Zone inferioran rad, jer je za mnoge ljude tipicno da se preterano fokusiraju na ono sto autor kaze o svom radu - umesto da se vode sopstvenim utiscima. Ali nije. Daleko bilo. Verovatno je scenaristicki slabiji od ShiverSmashed ili Fragments of Horror ali definitivno razlika nije velika. Pritom, poboljsani nivo crteza umanjuje "manjke" u scenarijima te daje vise nego dovoljno razloga da se i ovo nabavi.

Inace, zanimljivo je da Ito u "uvodu" albuma objasnjava kako je prvi put mogao da radi price bez uslovljavanja sto se duzine tice. Drugim recima, imao je ovog puta slobodu da ucini price onoliko dugim koliko je to njemu odgovaralo. Priznaje da se uvek jako mucio da se pridrzava manga standarda za duzinu, i da je obicno pisao duze scenarije nego sto je smeo, a potom je morao na silu da skracuje price, da izbacuje delove. Cak je odao "tajnu" da je u proslosti morao da menja kraj nekih prica - samo da ne bi prekoracile duzinu! Ovo u velikoj meri objasnjava zasto su mu neke price delovale kao da se najednom zavrsavaju, onako naglo i ne sasvim zadovoljavajuce, a ponekad i razocaravajuce. Steta je sto japanski izdavaci nisu nista pametniji od americkih i evropskih, jer takva nebulozna nefleksibilnost nesumnjivo steti kvalitetu vise nego sto ih pospesuje.
SPOJLERI:

1. prica Weeping Woman Way je tipican Ito, u smislu da kada uzme neku ideju ide do kraja s njom, u totalni ekstrem. Mozda je cuo o narikacama te dobio ideju. U ovom slucaju narikace toliko placu da stvaraju bujice vode. Ekstremno, i zabavno, po obicaju. Sigurno da se ova prica ne ubraja u njegove najbolje, ali i slabija prica od njega je bolja od vecine horor scenarija koji vladaju stripom. Ito se poverio citaocu da smatra da je mozda ova epizoda ispala predugacka, i s tim je u manjoj meri u pravu. 8/10

2. prica Madonna (obe slike) je mnogo surovija, kompleksnija, i ima vise akcije. Ima tu dosta suludih zbivanja i likova, i nije sve preterano logicno - ali to ne cudi previse s obzirom da je ovo vise kao horor triler nego standardna horor fantazija u kojoj je "sve" dopusteno. Element fantazije je naravno prisutan i ovde ali ljudsko zlo i ludilo su centralne teme.

Nekoliko nejasnoca. Zasto se direktor skole usudjivao kaciti sa svojom drugom zenom tj provocirati je kad je imala onoliku moc? On nije pokazivao strah od nje, sto je vise nego cudno. Odakle joj uopste ta moc? Ovo ne da nije objasnjeno nego nije bilo ni pokusaja da se objasni: ona je jednostavno najednom pokazala tu demonsku sposobnost da pretvara ljude u so, i to je to. Kao da je to najnormalnija stvar. Verovatno je Itu jednostavno odgovarao takav kraj pa joj je "poklonio" tu moc, bez preterane analize sta kako i gde. Jer nema nikakvog razloga zasto bi bas ona imala tu moc, a ne neko drugi (ili niko). To bi bila Stiven King skola, tj stil pisanja lakrdijasa i dunstera. Medjutim, Ito veoma lepo i vesto upakuje svoje (nelogicnije) price (kojih i nema puno), te su te rupe u scenariju zanemarljive odnosno moze se preci preko njih. Ono sto je najbitnije je da je prica zanimljiva, opicena i zabavna. Ovog puta je i dosta holivudskija nego obicno tj komercijalnija, stoga i moje (ne bas idealno) poredjenje sa idiotom zvanim Stephen King. Jeste on kralj, ali samo kralj govana.

3. prica The Spirit Flow of Aokigahara nema veze sa triler zanrom, vec se bazira na prilicno bizarnoj horor-sci-fi premisi, i to bez ikakvih zlikovaca. (Zapravo, dve od ovih cetiri prica nemaju zlikovce.) Interesantna i pomalo surealna epizoda koja se nazalost ne zavrsava na zadovoljavajuc nacin jer ne resava nista, odnosno misterija ostaje na identicnom nivou. Ja ne zahtevam da se razresi (svaka) misterija, pogotovo misterija ovakve vrste, ali da se barem nesto pojasni ili makar nagovesti bi bio ipak minimum neki.

4. prica Slumber vraca citaoca u skoro cistokrvni triler zanr. Nisam uopste fan tematike serijskih ubica, jer je to toliko nemastovita i iscedjena tema - vec odavno izmuzena do zadnje kapi - da ne kapiram sta se tu jos moze reci, izneti, izmisliti ili sprovesti a da nije vec uradjeno pregrst puta ranije. Ito nam nudi objasnjenje koje nije zadovoljavajuce jer nam nikada ne objasni kljucnu stvar: kako je ubica manipulisao svojim zrtvama da veruju da su oni ubice. To je prevelik propust. Prica kao takva nije losa, ali u poredjenju sa Itoovim mnogim drugim daleko boljim i originalnijim pricama ovo je nekako prosecno.

Sve u svemu, strip definitivno preporucujem, iako je scenarijski nivo slabiji od ostalih kolekcija prica - barem od onih koje sam vec procitao, a to su ShiverSmashedFragments of Horror, i Lovesickness. Prvo, crtez je iznad proseka za Ita, odnosno jos bolji nego obicno, a drugo, bar dve price su dosta dobre. Medjutim, prvo nabaviti starije antologije, pa tek ovu, ukoliko finansije igraju neku ulogu. Sve antologije preporucujem (cak i one koje jos uvek nisam procitao jer sam skoro siguran da su i one dobre) sem Dezertera jer je tu crtez dosta slab.





Saturday, December 3, 2022

Crnjaci - Bernet



Histoires Noires
Vrsta: zasebni integral

Crtez: Jordi Bernet

Scenario: Enrique Sanchez Abuli

Izdavac: Strip-Agent (2008)

Premijerno: 1981-1996

Dimenzije: 29.5 x 21 cm, HC

Br strana netto: 150

Tiraz: nepoznat

Zanr: crni humor, krimi, istorijski, vestern, ratni

YU istorijat: ?
 
Kolor? c/b

Politicki obojen? Ne bas.

Golotinja? Da.

Rasprodato? Da.

Crtez: 8-10/10

Scenario: 1-10/10 

Ciljne grupe: bernetovci, odrasli 

Prednosti: originalnost, humor, obrti, odlican crtez

Minusi: 23. prica koja je sto puta gora i od one druge najslabije, blazi pad kvaliteta crteza u nekim od kasnijih prica
23 price sa citavim dijapazonom tema, likova i ludosti. Od morbidnih radnji sve do suntavih anekdota, teme i atmosfera drasticno variraju, dok je kvalitet skoro uvek veoma visok. Zapravo su mnoge price odlicne, a one slabije su u najmanju ruku solidne - sem poslednje koja je tesko sranje.

Vec prva prica 
Osveta (na slici) manje-vise jasno najavljuje i definise ono sto sledi i u ostalim: veoma crn humor prezentovan u neobicnim situacijama, obicno sa veoma ironicnim zavrsetkom, ciji se punchline cesto odigra u zadnjem kadru.

Daleko bilo da zelim da se stekne utisak da je ovo kolekcija plitkih, sablonskih copy-paste anekdota ciji je jedini cilj da zabave na neki jeftin nacin. To nije slucaj. Neke epizode su inteligentnije nego sto mozda deluju na prvu loptu - barem manje pazljivim citaocima.

SPOJLERI:

Eto, na primer ova prva, u kojoj ubica osudjen na smrt kroz seks i pogled svoje "ljubavnice" najednom pronalazi razlog da ipak zivi - a potom biva streljan. Srz price je daleko promucurnija nego sto se obicno srece u tipicnom stripu. Imamo kriminalca koji je davno izgubio svu nadu te se smrti ne plasi, a onda mu jedna lepotica tokom seksa toliko pomuti um da pravi zaokret od 180 stepeni. Psihologija takve ekstremne situacije je intrigantna a i sokantna.

NIKS SPOJLERI:

Da li je Abuli ove price pisao intuitivno (stream-of-consciousness) odnosno bez konkretne namere da napravi neku (dublju) poentu, ili je vrlo ciljano trazio neki nacin da unapred izabranu poentu docara uz prigodnu situaciju - to ne znam. Kako god bilo, Crnjaci je sve samo ne obican ili tipican strip.

Razlozi tome su visestruki. Ekstreman je u odabiru tema i situacija. Price su totalno nepovezane sto se radnje i likova tice. Humor je uglavnom mracan, ponekad i morbidan, a u kasnijim pricama uglavnom (mnogo) vedriji. Razbijaju se tabui, ali na originalan nacin, ne samo onako povrsno da bi se reda radi igralo tabuom radi jeftine titilacije. Cak i politicka korektnost se gazi, kao na primer u fascinantnoj i potpuno originalnoj prici Crna kronika. Doduse, politicka korektnost je krenula negde krajem 80ih, a ta prica je mozda pre toga sklepana; u doba kada su scenaristi i pisci imali daleko vise slobode izrazavanja.

A posto nisam citao Crnjake od Alfonso Fonta, mogu ovu kompilaciju jedino da uporedim sa Franquinovim legendarnim Crne misli, koji je izveden u slicnom duhu i sa slicnim konceptom. Taj integral se, bas kao i serijal Gaston, sastoji od jedno-stranih anekdota, dok se ovde epizode krecu izmedju 4-10 strana te imaju uvod, sredinu i kraj u nekom tipicnom spansko-argentinskom stilu. Price su, nisu gegovi. Ali ono sto je mnogo bitnije, Abuli je superioran scenarista Franquinu. Dok se Franquin ponekad bavio nebuloznim levicarskim moralisanjem, koje nema temelj niti u istini niti u logici, Abulijeva zapazanja imaju mnogo dublju psiholosku podlogu a i njegove opservacije su inteligentnije i iskrenije. Abuli je pronicljiv dok je Franquin bio naivan kao neko dete; politicka shvatanja su mu bila na nivou amebe ili Grete Turdberg.

Ono sto je Francuz pokazao u crtackom smislu u svom integralu je apsolutni vrh stripske umetnosti, s kojim cak ni Bernet ne moze sasvim da se meri (bar ne u svim ovim pricama), ali scenaristicki je ovaj album sve u svemu dosta bolji. U Crne misli humor u velikoj meri zavisi od jacine crteza, jer je (politicki) sadrzaj ponekad glup, dok Crnjaci profitira u jednakoj meri od odlicnog crteza kako i vrlo vestog i konciznog scenarija.

Abuli se ne bavi levicarskom propagandom. Zapravo ni ne traci vreme na ikakva isprazna politicka mlacenja prazne slame, dok Franquina nije bilo sramota da svoj fantastican crtez kalja sa maloumnim opaskama i kretenskim poentama. (Primera radi, on je hipike smatrao pozitivcima, jadan ne bio...) Franquin je ekstreman u svom pristupu u Crne misli, bas kao i Abuli u ovom albumu (a i inace) ali svojom politickom korektnoscu ide niz dlaku establishmentu, te njegov "crni album" nije hrabar vec "samo" ekstreman. Abulijev sadrzaj nije ekstremniji, ali je zato superioran u svakom drugom smislu. U svakom slucaju je smeliji.

SPOJLERI:

Jedan od kvaliteta koji uzdizu Crnjake od velike vecine ostalih stripova je to sto su price toliko upecatljive da teraju citaoca da se njima bavi i nakon citanja. Ovo vazi za bar polovinu prica. Na primer veoma kratka i naizgled primitivna epizoda Plamen koji se gasi na prvi mah mozda deluje kao obicna perverzno-provokativna anekdota, medjutim srz price je da seksualni impuls mozda ipak nije najjaci nagon muskog roda, te da ima neceg jos jaceg - a to je glad i golo prezivljavanje. Naravno da je obrt na zadnjoj strani apsurdan tj nerealan - jer muskarci biraju da ubiju i pojedu zenu (i to lepoticu, sto se nikad ne bi desilo) - ali ovaj obrt navodi i da se razmisli malo o cinjenici koliko smo samo malo udaljeni od totalnog divljastva. A to je savrseno ilustrovano ekstremnim kontrastom izmedju (romanticnih) scena na brodu, na kojima je lepotica predmet divljenja i dupeuvlacenja, i scenom kada je bivsi flerteri jure da bi je ubili i pojeli. Mozda samo dani razdvajaju ova dva kompletno razlicita dogadjaja; to ne znamo, to je na citaocu da odluci. Brutalna epizoda, nije moja omiljena (zbog te nelogicnosti, jer bi daleko realnije bilo da ubiju jednog od muskaraca a da ribu zadrze za onu drugu aktivnost), ali mi se dopada to naglo srozavanje ljudi od ljigavih ali civilizovanih flertaca do krvozednih kanibala.
SPOJLERI:

Opsesija
 nema poentu. To vise dodje kao neki bizaran mali dogadjaj sa elementima blaze fantazije, sa zavrsetkom koji je klasicno humoristican, bez da neko nastrada - sto se neretko dogadja na kraju ovih prica.

Da samo znas sta je bilo posle ima klasican ironicni obrt, onako vise u duhu mejnstrim humora, mada naravno uz tu obaveznu dozu mracnog cinizma. Svidja mi se sto Abuli ne deli likove na stereotipicne "dobrice" i "zlikovce" vec nudi niz nijansi izmedju. Niti bi to bilo prikladno za ovakav "serijal". To radi i u drugim svojim stripovima. Nemam ja nista protiv klasicne moralne podele na ove i one, ali to je prikladno za konvencionalan strip, ne za Crnjake.

Najbolji covekov prijatelj je u neku ruku najcinicnija prica, i spada medju najmracnije. Uvod nudi jasne indicije da je Abuli bio ateista, i da ima vrlo negativan stav prema svetu, a pritom ne aludiram samo na ljudstvo nego celokupni bioloski "sistem" kao takav. Ne mogu reci da se ne slazem... Zapravo, moj stav po toj temi je verovatno jos ekstremniji od njegovog.

Patachuli je jedna od nesto manje upecatljivih prica, mada ima neocekivan i lukav obrt.

Kamuflaza je simplisticka, apsurdisticka WW1 ludorija u kojoj nasilje i humor podsecaju pomalo na Monty Python. Kraj ima klasicno ironicni obrt. Suluda i zabavna prica. Jedina "mana", ako to mozemo tako da nazovemo, je sto Abuli nemacku vojsku predstavlja kao civilizovaniju/humaniju nego sto je zapravo bila. Ali ovo nije prava kritika, jer Abuli nije imao za cilj da "pere" Nemce, vec je jednostavno morao tako da ih predstavi da bi geg upalio.

Samo u najgorem slucaju je veoma slicno prethodnoj prici, Kamuflaza, jer se u ovoj panduri okrecu jedan protiv drugog, a u prethodnoj to cine francuski vojnici. Ovog puta nema nekog posebnog zavrsetka sem mlake ironije posmatrajuce grupe huligana ciju su tucu panduri razbili. Ovu pricu su mogli da preskoce - ali samo u slucaju da nije bilo prostora ili iz nekog drugog izdavackog razloga - jer i ovde ima zabavnih scena.
SPOJLERI:

Mr Monster
 (na slici) je vrlo neobicna prica o troje nemoralnih klinaca koji se u velikom obrtu ispostavlja da su zapravo ubice tj daleko gori nego sto se moglo pretpostaviti. Opet imamo apsurdnost obrta u kojem troje dece agiraju kao krvozedne psihopate, ali ovo je ipak strip, i to strip sa jakim crnim humorom koji dozvoljava/omogucava Abuliju ovakvo preterivanje. Uostalom, taj obrt mu je bio neophodan kako bi stvorio vrlo ironicnu poentu o tome ko je pravo cudoviste: lik koji cudovisno izgleda ili deca naivnog izgleda koja su cisto zlo. Nacin na koji Bernet ovde crta devojcicu je sjajan: jedan od najboljih crtaca lica u istoriji stripa. Bernetova sposobnost da prenese emocije ovako sarenih likova na papir je vrhunska, a to je pogotovo upecatljivo kada Abuli stvori neki lik koji je toliko blesav i simpatican (pre nego sto postane ubica, naravno) kao sto je ova mala.

Veoma je retko da se u literaturi, stripu ili filmu nadju neka ovako zlikovacka deca. (Ne racunam retardirano smece tipa Children of Corn i slicno. Uostalom, tu se radi o deci koja su pod uticajem demonskih sila tj zlo nije njihov izbor.) Ne samo sto se veoma retko desava u stvarnom zivotu da dete nekoga ubije, pa jos zverski, nego su deca - po levicarskoj/marksistickoj dogmi koja trenutno vlada Zapadom - nevina i nesposobna za bilo kakvo zlo. Marksisticka doktrina drzi da se ljudi radjaju kao moralno cisti, maltene savrseni, a da ih onda vremenom "koruptno" drustvo (i kapitalizam, ha ha) korumpiraju. (Ova besmislica od teorije ima toliko rupa u logici da je i nepotrebno zalaziti u to zasto je sranje.) Desnicarska tj "kapitalisticka" ideologija se delom zasniva na obrnutom ubedjenju tj da su ljudi u svojoj sustini kvarni i podlozni zlu, te da se deca moraju striktnije vaspitavati da bi se ta urodjena animalna sebicnost i egomanija izbili iz njihovih mladih tupavih glava, ili se makar smanjili na neki drustveno prihvatljiv nivo. Svidja mi se sto je Abuli odlucio da prikaze nekoliko zlih klinaca, makar bilo ovoliko preterano, jer deca su sve samo ne naivna - bar u moralnom smislu.

Pomenuo sam ovu dijametralnu suprotnost izmedju levice i desnice vezan za decu, jer za ovaj detalj malo ko zna. Vecina ljudi su upoznati samo sa najosnovnijim ideoloskim razlikama (dok ima i takvih (npr apoliticnih i/ili neinformisanih) koji cak ne znaju ni za jednu razliku). To ujedno i objasnjava zasto je danas moderno nevaspitavati decu vec im prepustiti previse slobode, sto se vec pokazalo kao jako destruktivno: milenijalci kao prva (?) generacija te retardirane metode podizanja dece su mahom maloumni narcisoidi odseceni od realnosti. Blag pristup vaspitavanju dece dovodi do moralno sakatih odraslih ljudi - a to je ujedno jos jedan dokaz (u moru dokaza) da je levicarska idiologija ne samo preterano optimisticna vec i totalno anti-naucna, a zato i debilna. Stoga mi se svidja ovaj aspekt price...
SPOJLERI:

Identicno, pa cak i bolje, imamo i u Zakrivljen i beskrajan (na slici). Tu je glavni lik opet jedna devojcica, a nacin na koji se ona ponasa, kako izgleda, i face koje pravi je presimpaticno. Veoma su retki crtaci - blago receno - koji podjednako dobro barataju "ozbiljnim" tj realnim crtezom kao i karikaturnim. Bernet s lakocom skace s jednog na drugo. Inace, ova epizoda je mozda i najblaza od svih, jer niko ne nastrada, sem sto mala gubi jedan (zdrav) zub. Moze se cak i reci da napokon pravda pobedjuje. Mozda ovo nije pravi "crnjak" ali odluka da se i ova prica ubaci u integral je potpuno ispravna, bar sa tacke gledista zabave i kvaliteta. Uostalom, preobracaj zubara od stalozene odrasle osobe do polu-divljaka se fino uklapa u koncept stripa.

Odmah nakon ove price, koja me je mnogo zabavila, sledi jednako duhovita Misipipi River. (Nisam pogresno spelovao: takav je naziv.) I ova prica je mogla da zavrsi u nekoj blazoj antologiji, jer humor nije crn a i zavrsetak nije negativan niti depresivan vec vedar. Abuli uzima jedan od mnogih vestern klishea (post-zatvorska osveta) i poigrava se s njim na sprdacki nacin koji je tipican za ovu antologiju.
SPOJLERI:

Na sasvim drugoj strani spektruma su price kao 
Little (na slici)Ovde negativac nije cistokrvno zlo vec poremeceni, usamljeni patuljak koga je sudbina osakatila, i koji postaje zrtva svoje opsesije kao i baksuznih okolnosti vezanih za jednu pticu... Kao i u vecini ostalih prica, ni ovde nema happy ending, ali ni blizu... Sumorna prica koja nije za svakog. Ne volim brutalno nasilje nad (lepim i nevinim) zenama cak ni u stripu (koji je manje ekstreman od filmova tj daleko vise stilizovan u svom pristupu nasilju), tj nisam psihopata kao izvesni stripofili/cineasti koji se loze na takve splacine, tako da po meni Abuli ovde prekoracuje granicu ukusa/neukusa, pogotovo sto kepec ne biva kaznjen za gnusni zlocin. Ali album se zove Crnjaci, stoga nema ljutnje...

NIKS SPOJLERI:

Abuli ponekad pretera, bas kao u doticnoj prici, cak i po mojim kriterijumima preterivanja tj neukusa, ali album se ne zove dzaba Crnjaci. Stoga, ko ne voli ovakvo morbidno stivo i ne mora da ga cita...

Uostalom, ovaj album je veoma tesko naci na bilo kom jeziku, tako da je ionako mala sansa da ce ga citaoci ovog teksta ikad procitati, sem na cbr skenu. Strana izdanja su veoma skupa, a Strip-Agent je album rasprodao jos pre puno godina. Zasto ga nisu reprintovali? Ko bi ih znao... Taman da ga izdaju opet, i to u tirazu od 1000 (sto nije malo za ove nepismene prostore), opet bi se rasprodao.
SPOJLERI:

Jednu od najboljih i najupecatljivijih prica, Crnu Hroniku, vec sam bio pomenuo. Samo 8 strana, a toliko bogatog sadrzaja - dovoljnog za citav jedan film. I to za film koji nikada ne bi mogao biti snimljen, bar ne u ovoj sadasnjoj eri zagadjenoj i upropascenoj politickom korektnoscu koja vlada i hara na Zapadu vec tri decenije, i koja urnise muziku, strip, film, sport i sve ostalo.

Zasto je ova prica kompletno "neprihvatljiva" u modernom kontekstu?

1. Glavni lik, mlada i lepa crnkinja, je zapravo psihopata, sto saznajemo tek kasnije. Ona ne samo da je ubica vec je ubila zenu koja je prema njoj bila krajnje predusretljiva i velikodusna. I to bela zena. Vec ovo, samo po sebi, cini ovu pricu jeretickom/"bogohulnom" svakom tipicnom lobotomiziranom levicaru. "Crnci da ubijaju belce?! Tipican staromodni rasizam! I to zbog malo novca??? Rasiiiiizaaaaaam!!!!!!!!!! Zabraniti, spaliti strip smesta i sada i odmah!!!" (Tipicna levicarska histerija.)

2. Vizuelna depikcija africkih crnaca 19. veka bi 95% danasnjih levicara okarakterisalo kao "rasisticko". To se nalazi u uvodu price, prva strana.

3. Vec sam naziv price: "crna hronika", aluzija na crnkinju i rasnu tematiku. Ovakva igra reci bi se danas smatrala "rasistickom", a time i "fasistickom". (Danasnji levicari ove dve reci koriste uglavnom zajedno: jedno, pa onda ubrzo sledi i drugo. I to obavezno uz izbezumljen pogled pun mrznje i fanatizma.)

4. Devojka svog pradedu opisuje kao "sretan rob". Citat: "Moj pradeda zaceo je puno dece. Vide se da se sevio kao Bog. Bio je sretan rob. Radio je i sevio se bez odmora." Ovako nesto danas ne prolazi. Ne prolazi kroz zestoku pred-orvelovsku cenzuru sorosevskih neo-marksista. Sama ideja da je neki crnacki rob bio sretan, makar zbog redovnog seksa, vredja moderne "anti-rasiste". (Koji su zapravo - vrlo licemerno i ironicno - najveci rasisti od svih, jer crnce tretiraju kao malu decu nesposobnu da se snadju u americkom sistemu bez izdasne pomoci belih liberala, koji zele da ih drze za ruku kroz zivot, kao roditelj svoje dete, dok ih vode ka "izbavljenju" tj "spasenju". Ali o tom prikrivenom levicarskom rasizmu sam vec detaljnije pisao u svom politickom blogu...)

5. Devojka opisuje svoje prvo seksualno iskustvo: "12 godina: prva sheva. Zvao se Nick ili tako nesto. Nista se ne vidi jer smo oboje u mraku i crni smo." Ovaj kadar je inace potpuno crn, znaci opet "neprihvatljiva" igra reci sa crnilom. Ovako nesto bi 100% svih danasnjih "prosvetljenih" kvazi-progresivnih levicara oznacilo kao rasizam, i to kao rasizam na nivou KKK. A da ne pricam tek o "klisheu" da americki crnci ranije krecu u seksualne odnose od svojih belih vrsnjaka (sto sve vladine studije potvrdjuju): zasigurno bi liberale nervirao bilo koji strip ili film u kojem crna devojcica od 12 godina svojevoljno stupa u tako rane seksualne odnose. Naravno da im isto to uopste ne bi smetalo da je u pitanju 12-godisnja bela klinka...

Abuli rasista? Custo sumnjam. Cak i da jeste, ovaj strip to ne dokazuje uopste. Uostalom, prica obuhvata i izizvljavanje nad robovima.

6. Njen advokat, bas kao i svestenik koji je posecuje u zatvoru, su belci i saosecaju se s njenom situacijom, iako to ona ne zasluzuje. Crnkinja - brutalni ubica. Belci - pozitivni likovi. (Barem ovi odrasli likovi s kojima je u direktnom kontaktu.) To ide totalno kontra svim holivudskim pravilima kako se crnci i belci trebaju predstavljati u filmovima/stripovima koji se bave rasnom tematikom. Odnosno, crnci smeju biti iskljucivo zrtve belaca, a belci koji predstavljaju mocne americke institucije (advokat i svestenik) moraju da budu gadni, nemoralni likovi.

Summa summarum... Mlada crnkinja, koja ne odrasta u bedi, ubija dobru i darezljivu zenu na veoma surov nacin, samo zato sto od nje nije opet dobila novac. Pritom, dok ceka izvrsenje smrtne kazne, devojka samo razmilja kako bi posevila svestenika.

Ali nije samo zato ova prica odlicna, jer nervira danasnje levicare, i jer krsi sva nepisana pravila moderne depikcije manjina i sva pravila kako se smes baviti temom rasizma. Scenario je totalno originalan, totalno nepredvidiv, i pun zabavnih i neobicnih situacija, i to sve u samo 8 strana. (Kada sam bio zavrsio pricu imao sam utisak da sam prosao 20ak strana pa sam se zacudio da ih je samo toliko.) Vrlo je lukav i potez Abulija da narator price tj crnkinja ilustruje strip koji citamo jer je "oduvek bila nadarena za crtanje".

Monotonoteizam je jos jedna "crnacko-plemenska" epizoda koja bi mogla opako da nasekira levicarsku zgadiju, odnosno sve one rasisticke Antifa dusebriznike koji izigravaju anti-rasiste. (Kako fasisti mogu biti antifasisti? Nidje veze.) Duhovita i zabavna ludorija u kojoj neki zadrti evropejski pop konstantno uhodi pigmejskog crnca da bi mu zabranjivao sve i svasta i pridikovao kako da se ponasa u skladu sa bozijim zakonima. Prica je odlicna sve do 7. strana kada postaje zbunjujuca: nije mi jasno zasto mali crnac ganja svoju decu i sta je s njima uradio. Bernet ne pokazuje nista sem drveca iz daleka, i stripskih zvukova "chaf chaf" i "mas chaf" - sta god to znacilo. Ukucao sam "mas chaf" na Google Translate, za svaki slucaj, ali nista od sacice prevoda (samo na arapskom i velsanskom) nije imalo ikakvog smisla.

A mozda nije ni preterano bitno... Kako god, na zadnjoj strani "nemoralni" Pigmej dobija kaznu od Boga, sto pokazuje ne da su Bernet i Abuli vernici vec da je Abuli bio voljan sve da ubaci u pricu samo da bi mu neki geg uspeo. Meni se cini da je podredjivao svoja ideoloska ubedjenja scenariju i humoru, sto - ukoliko sam u pravu - podrzavam... Kada bi npr komunjara Alan Moore ikada podredio svoj marksisticki fanatizam nekoj dobroj shali? Nikad. Odnosno, on ni nema smisao za humor; jadni pretenciozni matori hipik sebe previse ozbiljno shvata, kao i one (uglavnom) maloumne serijale za koje pise svoja precenjena sranja...

Nakon toga sledi jos jedna prica u kojoj se pominju kondomi (koje je pop zabranio Pigmejcu), s tim sto u Blazene statistike (ne)koriscenje kondoma ima glavnu ulogu, kao sto se i sam naziv bavi tom tematikom. Zabavna kratka anekdota sa saljivim (ali ubistvenim) zavrsetkom.

Najkasnije ovde biva jasno da je ovaj integral (najverovatnije) izdat hronoloski, jer ukoliko uporedimo kvalitet crteza ove 17. price sa nivoom u prvoj prici, oseca se pad u kvalitetu. Dok su ranije price bile preciznije i sa gustijim crtezom, s vise sencenja, kasnije su strane sve praznije tj sa vise belih povrsina a likovi nisu toliko precizno nacrtani. Ovo nije nimalo iznenadjujuce, jer se na Crnjacima sporadicno radilo, u periodu od ukupno 15 godina, kada je Bernetov crtez ionako bio u padu. Bernetov crtez je u 80im bio dosta bolji nego onaj kasniji iz npr 00s. Dovoljno je uporediti ranu i srednju fazu Torpeda sa npr Klarom, da bi to bilo potvrdjeno. Zato sam i dao ocenu 8-10 za crtez, sto znaci da se desetka odnosi uglavnom na ranije price a osmica mahom na ove kasnije.
SPOJLERI:

Valdo 
je jos jedna "crnacka" prica, jedna od kracih, i jedina epizoda u albumu sa predvidljivom forom tj obrtom. Cim se na "prisilnom vencanju" pojavio crnac Valdo kao svedok meni je instantno bilo jasno da ce trudna belkinja da rodi njegovo dete (na slici, urnebesno) a ne dete mladozenje, tj da ce to biti glavna fora. A opet, uprkos ovoj pomalo izlizanoj fori, prica je veoma zabavna zbog odlicnog crteza tj emocija likova - pogotovo trudne mlade koju su uhvatili pretporodjajni bolovi. Grimase koje pravi su super. U rukama nekog slabijeg ili prosecnog crtaca ove fore ne bi uspele.

Medjutim, ima tu jos neceg drugog sto mi se dopalo, bez obzira da li je to Abuli namerno tako uradio zbog ironije ili cisto zbog gega: naoruzani otac jednog od mladenca postaje rasista cim ugleda crnu bebu u svojim rukama. Drugim recima, potencijalno svaki anti-rasisticki dusebriznik je zapravo anti-rasista - sve do prve prilike kada pokaze svoje pravo lice a onda vise nije anti-rasista. Ova ironija je fina i konkretna. Mada cisto sumnjam da bi i jednom jedinom levicaru koji se zajebe i procita ovaj album to bilo jasno, odnosno sumnjam da bi i 1% njih to tako interpretirali... Ne tvrdim da sam u pravu, da je Abuli isao ciljano na ovu ironiju kao (glavnu) poentu, ali tako ispada, barem u nekoj meri.
SPOJLERI:

Rimuje se sa murva
 je interesentna mada felericna prica o (nije tesko pogoditi zbog naslova) jednoj prostitutki i maskiranom ubici. Sve je vrlo zanimljivo do 7. i zadnje strane kada se prica raspada. Niti je imalo logicno da pandur upuca gazdaricu (jer u sustini nije ni naoruzana niti preti panduru), niti je logicno da se pandur uopste tako brzo pojavi na sceni ubistava (ko ga je zvao? kad je pre stigao?), a zadnja dva-tri kadra su kompletno glupa, suvisna i beskorisna jer ne saznajemo identitet ubice. Ovo mi sve nekako mirise na to da Abuli nije znao kako da okonca pricu ali da je smatrao da je premisa dovoljno dobra za jos jednu "crnu" pricu. U tome je bio u pravu, ali samo zato sto je Bernet crtac, koji ovim zenskim likovima uliva energiju i duh, sto vecina drugih crtaca ne bi umeli.

Morao sam glasno da se nasmejem zbog nacina na koji je nacrtao gazdaricu u jednom panelu. (Zadnji kadar na slici.) Inace mi je njen lik jako zabavan, grimase koje pravi, njena frizura, sve. Da uradi citav serijal o njoj, kupio bih ga bez oklevanja.

Viva Meksiko je jedna od najsmesnijih prica. Budalastina (u pozitivnom smislu) spakovana u 5 strana, sa nekoliko odlicnih fazona. Slepstik se ovde koristi, ali veoma efektivno.

Zato je steta sto se nakon svih ovih zabavnih prica album zavrsava sa pravim smecem od price, u kojoj ludak upada u bar i bez razloga ubija sve pred sobom: zenu, decu, svakog. Kolekcionar je imbecilna prica bez ikakve poente, lisen humora, i bez zavrsetka. Deluje kao da je Abuliju neko bio uperio pistolj u glavu i naredio mu da napise pricu u roku od 30 sekundi. Apsolutno govno koje su slobodno mogli da izbace iz inace sjajnog albuma.


,Bernet - ostale recenzije: