Monday, September 12, 2022

Cisco Kid - Salinas



Cisko Kid
Vrsta: 1. integral

Crtez: Jose Luis Salinas

Scenario: Rod Reed

Izdavac: Makondo (2021)

Premijerno: 1951-1952

Dimenzije: 24 x 28 cm, HC

Br strana netto: 158

Tiraz: 500

Zanr: naivni vestern

YU istorijat: Decije novine, Vecernje novosti

Kolor? c/b

Politicki obojen? Ne. 

Rasprodato? Ne.

Crtez: 9/10

Scenario: 2-4/10

Ciljne grupe: nostalgicari, svi uzrasti, nezahtevna publika, bonelijevci

Prednosti: klasican crtez, staromodno, simpaticno, odgovarajuc format

Minusi: glupe i naivne price

Strip sam uzeo zato sto mi se svidja ovaj lep, starinski crtez, iz ere kada cistokrvna tj prava estetika nije bila stavljana u pitanje. U ovoj danasnjoj eri narcisoidne imbecilnosti, hipsteri zele da nas uvere kako je ruzno lepo a lepo ruzno - s cime imaju puno uspeha, jer vecina danasnjih stanovnika ove mizerne planete su slaboumne ovce koje nije tesko navesti na svoju vodenicu, ma koliko zagadjena i blatnjava bila ta voda.

(Znam, malo sam zloupotrebio i osakatio onaj izraz sa vodenicom. Eto, i ja da budem malo moderan, da silujem proslost i tradicije zbog licnih potreba i hirova.) 

Strip je zapocet u 50im, u eri jos uvek neukaljanoj preteranim cinizmom, nihilizmom i opstim glupizmom kakvi krase moderne gluperde. Milenijalci, i one jos gluplje moroncine zumeri, misle da su popili svu pamet sveta i da su sve odavno provalili - a pritom sve svoje "znanje" upijaju iz politicko-propagandnog programa Zapadne Levice, koja im je do te mere od malih nogu ostetila sitne mozgove da nisu vise kadri jednu originalnu ili iole realnu misao da sroce.

Ali nema potrebe da tupim opet o inferiornim zombijima, ovde sam zbog Salinasovog stripa.

Sto se radnje tice, nadao sam se da ce biti prosek - jer realno nije moglo biti bolje od toga.

Medjutim, i takva niska ocekivanja su se ispostavila kao optimisticna. Price su uglavnom veoma tupave. Ne mogu tacno da se setim jer sam album procitao pre nekih godinu dana, ali valjda su 1-2 price prihvatljivog nivoa dok su barem 3 polu-retardirane. Odlucio sam da zrtvujem delove svog mozga radi ovog teksta, stoga sam nakanio da jos jednom procitam bar pola albuma, da bih mogao detaljnije da docaram o kakvim budalastinama se tacno radi.

1. epizoda, Sudija Huk (na slici):

Scenarista Rod Reed mora da je bio malouman ako je smatrao da prvu pricu jednog vesterna treba otpoceti sa "visokoumnom" porukom o zenskim pravima. Da, dobro ste procitali: glavni lik price zapravo i nije Cisko vec neka mentalno poremecena, plava, zadrta SJW feministkinja.

Na je*enom Divljem Zapadu. Feministkinja. Koja zahteva pravo glasa. Imbecilizam na kvadrat.

A zasto trazi pravo glasa? Jel ono uobicajeno: zato sto je ruzna, nedoj**ana i mrzi muskarce? Ne, ona je lepa (zahvaljujuci Salinasu) a zahteva pravo glasa zato sto joj smeta sto zene ne smeju da ucestvuju u odluci za izgradnju brane u nekom americkom Prnjavoru. Zasto se ona protivi toj brani? Da li se razume u to uopste?

Naravno da ne. Njoj "intuicija" kaze da "ako sudija Hook ne zeli da zene o tome glasaju znaci da je tu nesto sumnjivo". Bez zezanja, ovo je logika scenariste, odnosno neka bilmeska feministicka logika koja je meni prilicno nedokurciva. A onda sledi posebna pizdarija od "objasnjenja":

Lucy: "Znate kako domacice kupuju u radnji? Hook se plasi zena jer one probaju pre nego sto kupe." (strana 23)

Ovo je valjda bio neki ocajnicki pokusaj scenariste da opravda citav motivacioni sistem plave Lucy, jer do tada citaocu uopste nije bilo jasno zasto se ona suprotstavlja, kome se suprotstavlja, i sta zapravo ona uopste hoce. Ali je vazno da smo naucili kljucnu lekciju o zenskim pravima a to je da zene lakse mogu da prepoznaju istinu - jer "probaju hranu pre nego sto je kupe". Logika za kanalizaciju.

Cinjenice: glupaca nije znala da je brana opasna, samo je znala da ona licno ne podnosi sudiju i nerviralo je sto zene ne ucestvuju u toj odluci. Iz toga je ona "intuitivno" zakljucila da je brana losa stvar! Totalni picvajz od "motivacije" i rezonovanja, koji - veoma ironicno - potvrdjuje klishe o "zenskoj nelogici" umesto da promovise grrl-power, sto je ocigledno Ridu bio cilj. Obozavam kada se politicko-korektni pajaci zajebu u svojim namerama i postignu maltene suprotni efekat od zeljenog...

Uvek sam govorio da nema nista gore od muskog feministe; to su najveci ljigavci i foliranti, oportunisticki snishodljivci koji bi da sticu poene kod zena - samo da bi ih kasnije lakse povalili. (A pritom ni ne kapiraju da zene ne podnose takve muskarce odnosno gnjide bez svog stava, koji se bez ikakvog dostojanstva cepe zenama.) Ali jos gore je sto ovaj dunster nije uspeo da sroci pricu na nacin na koji bi Lucy ispala inteligentna, simpaticna i mudra - tj da prica bude "pobeda za zenski rod". Ona je bukvalno susta suprotnost: glupavo-hirovita, arogantna i nepromisljena. To sto se sasvim slucajno ispostavilo da je u pravu za branu je puka slucajnost a ne rezultat nekog njenog nepostojeceg intelekta ili jos manje te mitske zenske intuicije - u koju ni sam Reed verovatno nije verovao.

A da ne pricamo o tupavom, holivudskom nacinu na koji se njih dvoje upoznavaju... Ona je na pocetku price klasicna "agresivna divljakusa" a-la neka likusa iz komedije 40ih koju Cisko zeli da "ukroti", jer ga "upravo privlace takve" opake ribe. Zar nije vec tada bilo bar 150 komedija na tu foru? Zar je Reed morao da kopira jeftine, bljutave fore iz nekih nizerazrednih americkih komedija? Morao je, jer nista pametnije nije mogao da smisli, a mozak mu je valjda bio opterecen klisheima i stereotipicnim lakrdijama. Mozda je i mastao da pise za Holivud? Nije iskljuceno. Steta sto nije, jer bi onda prepustio ovaj serijal nekom boljem scenaristi, a uostalom cak ni s njim holivudske komedije 50ih ne bi mogle biti ni trunku gore.

Lucy odlucuje da "dokaze" svoj fiktivni grrl-power time sto ce na svoju ruku pronaci i ukrasti tapiju za Suvu Dolinu - koja bi dokazala da sudija Hook planira da pre*ebe rancere. Ima samo jedan problem tj dva u ovome: prvo, ona ne uspeva u tome vec samo napravi jos veci problem za Ciska - sto nikako ne moze da se smatra dokazom grrl-powera i intuicije, a drugo - zasto bi njih dvoje morali uopste da nadju tu tapiju? Pa zar nije dovoljno reci gradjanima Prnjavora da ih sudija obmanjuje jer ima tapiju? On bi naravno na takvu optuzbu morao da dokaze da je nema a to ne ide, a u najmanju ruku bi se glasanje o izgradnji brane pomerilo na neki kasniji datum... Joj, Ride, kako si glup... Ili to ili smatras da smo mi svi imbecili kao ti i Lucy.

Stvari se odvijaju jos gluplje pri kraju, kada se brana u rekordnom roku zavrsava! Bukvalno se u minuti izglasalo u korist brane a potom se ona izgradila - i sve to u samo nekoliko kadrova! Za nekoliko sati? Za dan jedan, eventualno? Nisam ekspert za brane (kao sto Reed nije bio ekspert za vestern scenarije), ali nesto mi govori da se pre 170 godina na Wild Westu nije mogla izgraditi brana tako munjevito, gotovo magicno, kao da je u pitanju spajanje dva papira sa Uhu lepkom (kao sto to rade one pijane babe u stampariji Simbol).

Cisko Kid u zbrzanom, tupavom finalu koristi totalno nerealnu, apsurdnu foru da bi naterao sudiju da prizna da je nameravao da unisti rancere radi profita: Cisko ga slaze da je smrtno ranjen, a sudija koji je samo "okrznut metkom" (u vesternima su svi uvek "okrznuti" metcima) mu odmah poveruje - a zatim mu proradi "savest" te odmah izbrblja svim prisutnima da je on zapravo sve vreme imao pokvarene namere. (Psihopate i savest?!) Ovakve decije fore i fazone je Reed besramno koristio. Za koga je ovaj strip zapravo bio namenjen? Za decu iz vrtica koje zanimaju ljudska i gradjanska prava? Postoji li takva demografska grupa uopste?

Ima i par scena trapave kadrovske tranzicije, a to bi mogle biti greske scenariste ili Salinasa. Zadnji kadar na 16. strani i prvi na 17. strani nemaju "flow", odnosno zlikovac najednom pesnici Ciska iako je kadar pre toga bio udaljen nekoliko metara od Ciska i stajao iza Lucy. Nema teorije da tako nesto prodje, pa cak ni u stripu. (Ovo me malo potseca na scenu iz Monty Python & the Holy Grail u kojoj se vitez Cleese "priblizava" ulasku u zamak citav minut, a onda se najednom nalazi na samom ulazu iako je sve vreme bio udaljen bar 30 metara.)
3. i 4. kadar na strani 32 nisu logicni, jer nema sanse da svedoci tuce izmedju Ciska i jednog zlikovca nisu primetili da je to bio Cisko. On nikako nije mogao tako munjevito da se sakrije a da ga bar jedan prnjavorac ne primeti da je zbrisao iza jedne kuce.

2. epizoda, Princeza Crveni Cvet:

Ni u ovoj prici (na slici) ne prodje dugo a da se ne pojave prve budalastine.

Cisku urucuje neki mladi Indijanac pismo od skvo Crveni Cvet, koja je cerka poglavice. Trazi pomoc. Medjutim, iz zasede Indijanac biva slucajno ubijen umesto Ciska, od strane ratnih profitera. Tog istog momenta pojavljuju se Indijanci i onako retardirano pulp-fictionski optuzuju Ciska da je ubio mladica! (Strana 39.) Scena koja je glupa da gluplja ne moze biti. Klasicni klishe "slucajnog nesporazuma", tipa kakav se srece u losim sitcoms. Ovakvi nesporazumi tj miskomunikacije mogu se samo opravdati neverovatnim slucajnostima koje nisu uopste realne (a pogotovo ne kada ima vise njih u prici, sto je ovde slucaj).

Cisko, posto je jednako malouman kao i ovo pleme debila, dopusta da ga vezu za drvo da bi ga spalili, a tek onda mu pada na pamet da pogledaju pismo Crvenog Cveta koje dokazuje da je on prijatelj plemena. Indijanci ignorisu pismo jer su nepismeni (eto, bar malo realizma) ali je ekstremno glupo da bas niko od njih ne zna da su Cisko i poglavicina cerka prijatelji. Pa o cemu pricaju sve vreme u tom plemenu da se tako nesto ne zna?! Cisko Kid je poznata licnost, a Crveni Cvet je cerka poglavice. Prema tome, kako mogu da ne znaju za ovo? Bas nijedan? Svi bi morali to znati.

A onda Reed opet krece sa svojim cuck-feministickim mudroserolijama. Ispostavlja se da CC jedina u plemenu zna da "neko zeli da izazove rat izmedju belaca i Indijanaca", a da njen otac ne zeli da je "slusa jer je on ponosan ratnik" ili sta vec. Drugim recima, od citavog plemena, samo ona - i to bas ni manje ni vise nego cerka poglavice - zna za zaveru. A otkud zna? Nije nam to objasnjeno. Ona cak ni ne zna ko kuje zaveru, prema tome kako uopste zna da zavera postoji! Na osnovu cega je ona to mogla znati? I zasto su Indijanci kivni na belce? Pa oni im prodaju puske u zadnje vreme! To im valjda odgovara.

Da nije opet u pitanju ona "zenska intuicija" u koju se Reed toliko kune?

Bilo kako bilo, poglavica prepoznaje Ciska... a to znaci da je Reed opet ispao glup i nemaran, jer kako je moguce da CC i poglavica znaju Ciska a ratnici plemena nikada nisu ni naculi za ovo poznanstvo?

Cisko Kid sebe kontradiktira, i to u vrlo kratkom roku. Na strani 44 ubedjuje poglavicu da "beli ljudi isto kao i vi ne zele rat", a potom na 47. strani kaze da "svi zude za ratom" (u malom gradicu). Reed ni sam nije pamtio sta je pisao, on je jednostavno lupetao tj skenjavao te scenarije onako besplanski i nasumicno; totalni lakrdijas.

Na strani 48 glavni zlikovac "Cerekalo" kaze da je bio "dobio dojavu o pismu upucenom Cisko Kidu". Kakva crna dojava... Zar ovaj lik ima spijunsku mrezu postavljenu po citavoj Severnoj Americi? Odakle njemu spijun/obavestajac u tom plemenu? Nema trunke logike. Uostalom, ko je taj spijun? Zasto nije nikad uhvacen?

Kao sto je i preglupa ultra-decija fora da u Prnjavoru niko ne veruje da "Cerekalo" moze biti ratni profiter kako Cisko tvrdi "jer on se stalno smeje, on je vedra osoba, nikad Indijancima ne bi prodavao puske". (Citat mestana.) Scenario na nivou pozorista u nekom vrticu.

Na strani 54 imamo jos jednu notornu glupost, veoma slicnu onoj kada Indijanci sasvim slucajno nailaze kada neko ubija mladog Indijanca: znaci opet neka nebulozna "velika slucajnost". Neki nepismeni/imbecilni Indijanac, posle tupavog razgovora sa stanovnicom Prnjavora, "saznaje" da je Cisko odrzao miting da bi se krenulo u rat sa Indijancima. Miskomunikacija-nesporazum br 2. U stilu svih losih scenarija ovog sveta, debil juri u pleme da ih obavesti o Ciskovoj "izdaji". Poglavica se malo necka ali onda izdaje naredbu za ratni ples. Skvo CC vidi sta se desava i moli oca da ipak obustavi ples jer je "obecao Cisku da ima 24 sata fore da spreci rat". Poglavica je poslusa - iako do tada nije mario nula posto za njeno misljenje.

A onda i po treci put Reed koristi jeftinu foru "miskomunikacije" (str 60) - kada neki Indijanac sasvim slucajno cuje kako Cisko jase sa CC a ona zapomaze "ne ne ne, Cisko!" Idiot zakljucuje da je oteta. Pa naravno, sta bi drugo zakljucio kada ima ron-ridski mozak... Nije ni ovim likovima lako da koriste kefalo kada im dijaloge pise Ron Reed.

Da se razumemo: upotreba jeftino-apsurdnih slucajnosti radi kreiranja "vestackih" nesporazuma, tj "nesporazuma na silu", je ustaljen stos u banalnim komedijima. U humoristickom stripu bi to moglo jos i da prodje. Iako CK ima elemente humora on je prvenstveno akcioni vestern, i kao takav ne sme sebi da dozvoli da propadne na nivo petparackih prica (koje su usput receno pojam za ove scenarije). Uostalom, te "usiljene nesporazume" Reed ne koristi nijednom (u ovoj prici) radi gegova vec iskljucivo za dramske "preokrete", a njih mozemo slobodno nazvati i "preokretenizmi". Ovakav pristup pisanju - lenj i nemastovit - se ne moze pravdati nicim.

Ali mozda najzesca idiotarija u citavoj prici nisu razne nebulozne miskomunikacije koje dovode do nerealnih nesporazuma, vec sama osnova ove price, a to je da su obe strane navodno nezainteresovane za rat. Za pleme se stalno potencira kako su miroljubivi - iako njihovo ponasanje od pocetka do kraja price upravo ukazuje na suprotno, tj da jedva cekaju nasilje i skalpiranje belaca. Isto tako je i u Prnjavoru kod belaca: svi se vrlo lako napaljuju na ideju da ce biti rata, i prosto jedva cekaju da pobiju par Indijanaca. S takvim ubilackim zarom na obe strane, citaocu ne preostaje drugo nego da zakljuci kako bi trebalo da dodje do rata, jer to svi hoce! Bukvalno svi sem Ciska, Pancha i Crvenog Cveta. Ako svi zele rat, zasto rata onda da ne bude? Pa to je volja naroda, zar ne?

3. epizoda, Dobar Provod:

Ova epizoda (na slici) je dokaz da se cak i dilkanu kao sto je Reed moze posreciti u pisanju. Posle dve kompletno kretenske price ova dodje kao relaksacija, jer nema ni trecinu gluposti...

... Barem ne u prvoj polovini, jer se kasnije i ovde kretenizmi krenu nizati munjevitom brzinom. Epizoda je generalno daleko zabavnija i interesantnija jer za nijansu ili dve odstupa od najbanalnijih vestern klishea. Ima klishea, ali onih dosta blazih. Uostalom, interakcija izmedju Ciska i ove trece zenske je mnogo bolja od prve price (sa iritantnom iskarikiranom feministkinjom) i od druge price (sa nezanimljivom skvo).

Cisko i Pancho stizu u salon Dobar Provod (Jolly Saloon u originalu) gde se nista drasticno glupo ne desava: u prvih 4-5 strana stripa sve je vise-manje sasvim OK. Mada, epizodu su trebali da prevedu kao Dobar Povod, ili jos tacnije Los Povod, jer Reed je mukom trazio povod da se Cisko uvali u neku nevolju, onako na silu, a taj povod stoji na klimavim nogama. Reed nije mogao da smisli nista bolje nego da Ciska primeti glavna likusa Silver Belle, a onda mu ponudi klopu na racun kuce. Nije sasvim jasno zasto to ona radi, da li se zaljubila ili zeli nesto drugo od njega... ali je zato bitno da Reed zna zasto! A to je da bi naljutila svog decka, zlikovca Dzeka. To je Ridu bilo najbitnije, da se Cisko zavadi sa lokalnim gangsterom - sto je samo po sebi OK, ali moglo je to i na neki inteligentniji nacin da se odigra. Al' ajde, em je deciji vestern em je ovo Reed pisao, pa sta da ocekujem? Dostojevskog?

Kasnije saznajemo zasto Silver zeli poznanstvo sa Ciskom, ali nekako je to sve mutno sto se motivacija tice, jer ona stalno salje mesane signale svima, pa cak i citaocima.

U svakom slucaju, Dzek povileni od ljubomore i na prisilu poziva Ciska da igraju poker. Cisko ga zajebe, a onda krece gungula i prva velika glupost: Pancho, iako se nalazi u istom prostoru, ne konstatuje sta se desava! Ovo bi trebala biti komicna scena ali nije, iz prostog razloga sto humor funkcionise samo ako ima dovoljnu dozu reale u sebi. Jer ljudi vole da se smeju istini (a ne laznim situacijama). Da lojalni Pancho ignorise napad na Ciska od strane 4-5 ljudi - samo da bi na miru jeo - nije u duhu njegovog lika, nije u duhu logike, a zato nije ni smesno. Likovi mogu samo tada da budu komicni ukoliko se ponasaju shodno sa svojim karakterom - kojeg nam je prezentirao Reed. Ali sta zna Reed o pisanju, o vesternima, ili o humoru. Ne zna svinja sta je dinja.

Druga, doduse manja, glupost je odluka Silver Belle da Ciska u sred borbe zarobi u neki podrum time sto pritiska dugme koje otvara tlo pod Ciskovim nogama. Zasto je to uradila? Na prvi mah deluje kao pokusaj da ga spase od Dzeka i bande, medjutim kasnije saznajemo da je to zakljucana tamnica, u koju potom Dzek krece da bi ubio Ciska. Ovo je Silver morala da predvidi da ce da se desi, prema tome je vrlo diskutabilno koliko je to bio lukav potez s njene strane. Cisko je izbegao smaknuce za dlaku, samo zato sto ga je klavirista Ragtime oslobodio u zadnji momenat - a nigde nije specifizirano da ga je Silver poslala da ga oslobodi. Ovo bi moglo da se "pretpostavi", medjutim u ovakvom stripu gde je sve prikazano i receno jasno i glasno nema sanse da se izostavi kadar u kojem ona Regtajmu daje to naredjenje.

U medjuvremenu, Pancho i dalje ne ustaje sa stola, jer mu je obrok daleko bitniji od Ciska. Cak mu prilazi neki lik i obavestava da se neki "Kisko Sid" mlati za Dzekovom bandom. Pancho samo odmahuje glavom i kaze da ne poznaje nikakvog Sida... Klasican debilni humor, koji opet ne funkcionise, zbog toga sto nema osnove u realnosti: Pancho ne moze da bude bas toliko imbecilan da ne kapira o kome se radi. Insinuirati na glupost nekog comedy relief lika je izvodljivo samo ako je ta glupost u granicama normale. Npr, da li bi neko poverovao da je Pancho toliko glup da mu dete od 5 godina proda pistolj od sapuna - jer je Pancho poverovao da je pravi? Takvo preterivanje ne funkcionise jer je apsurdno - a apsurdisticki humor (npr filmski ZAZ team) funkcionise samo u apsurdistickom okruzenju, sto ovaj vestern definitivno nije. Pancho da je ovoliko glup ne bi umeo ni pertle da veze, niti da izgovori vise od 30 razlicitih reci, ni da podigne pistolj a da se slucajno ne upuca. Drugim recima, da je ovoliko glup morao bi biti retardiran, i to u pravom smislu te reci. Reed nema dovoljno inteligencije i maste da kreira suptilnije, prave komicne situacije i zato nasumicno ubacuje detinjarije.

Jos dve veoma ne-smesne fore se pojavljuju kasnije. U prvoj ogromni kelner dobija udarac bilijarskom kuglom na glavu, i pada u nesvest. Sto je kompletno nerealno. Ovo ni u vecini crtanih filmova ne bi proslo. A kasnije Pancho, da bi se zastitio od metaka, krene da kopa rupu... U fazonu "ako dovoljno brzo iskopam rupu meci me nece pogoditi". Znaci, opet Reed od Pancha ne pravi klovna vec kompletnog imbecila, biljku. Kome je ovo smesno?

Inace, onaj kelner se na strani 90 prikrada Cisku iza ledja - da bi ga potom glasno upozorio sekund pre nego sto pokusa da ga utepa. "Sad cu ja tebe da ubijem jer Dzek nije uspeo!" Ovoga eventualno ima u Miki Mausu. Prikradanje - pa onda upozorenje neprijatelju: Ridu nijedan tupavi klishe nije previse glup.

Zatim imamo totalnu budalastinu sa mapom za blago (koju je Pancho otkrio dok je kopao rupu - a eto ujedno i objasnjenja zasto ga je Reed zapravo naterao na takvu glupost). Silver Belle dobija kopiju mape i skriva je u klavir. Bukvalno 5 sekundi kasnije Ragtime krece da ga svira, cuje par fals nota, otvara klavir i pronalazi mapu. Naravno, bas u tom momentu nailazi Dzek, uzima mapu i klikce od srece. (Klasican ridovski scenario: gomila tupavih slucajnosti i to u rekordnom nizu, i to samo da bi se radnje lakse otaljala.) Dzek u svojoj sreci naglas najavljuje ubistvo Ciska. A u istom kadru Ragtime planira: "ja cu ubiti Ciska pre toga a svi ce okriviti Dzeka!"

Molim? Sta rece...?

Zasto bi Ragtime najednom hteo da ubije Ciska? Cak i da ima motiv koji je logican, opet bi to bilo nepotrebno jer je Dzek lepo rekao tri sekunde ranije da ce on ubiti Ciska. Prema tome, nema nikakvog razloga da Ragtime rizikuje svoj zivot i robiju - kad je vec Dzek spreman da ubije Ciska. Pritom, po kojoj logici ce "svi okriviti Dzeka"? Pa ne moze Dzek tek tako da bude uhapsen samo zato sto se svadjao i tukao sa Ciskom.
Deciji scenario.

A onda krecu strane 91-92 koje u svojoj koncentrisanoj gluposti pariraju cak i Buttersu, scenaristi Triganskog Carstva. Tu saznajemo da je Ragtime zapravo decko od Silver Belle! Kako? Sta? Gde?... Kako je moguce da Dzek to nije provalio? Kako je moguce da je Ragtime toliko ljubomoran na Ciska da hoce da ga ubije - a ne smeta mu sto mu se riba j*** sa Dzekom? Kako je moguce da se ta ljubomora pojavila sa zakasnjenjem? Jer zasto bi Ragtime spasao utamnicenog Ciska ako mu je jasno da se on svidja njegovoj devojci?

Ragtime pravi totalni 180 preobrazaj, koji je kompletna budalastina. Najednom postaje krvolocni zlikovac. Tek tako, zato sto to Ridu odgovara, jer je scenarista kao sto sam ja bangladeski astronaut.

Ali to je tek pocetak gluposti... Jer se Ragtime onda najednom vraca opet u dobricu!!! Opet 180 stepeni preobrazaj. Dobrica - zlikovac - a onda dobrica opet. Ali dobrica postaje opet tek nakon sto je pucao na Ciska! Da, Ragtime puca na Ciska, i valjda ga ranjava (nije uopste jasno da li ga je pogodio), zatim ga Cisko razoruzava, a onda Silver drzi pistolj uperen prema Cisku sto deluje kao veleizdaja, a onda...

Sta onda? Moze li neko da pogodi? Naravno da ne moze...

Potom se Ragtime izvinjava Cisku na ljubomori, a ovaj mu sve prasta - kao da je u pitanju bila neka muska tuca a ne pokusaj ubistva! A onda Cisko poklanja rudnik Ragtime i njegovoj devojci Silver! Poklanja rudnik coveku koji je pucao na njega i koji je zeleo da ga ubije! Reed logika.

Blago je reci da su ove dve strane legendarne u svojim glupostima...

Da nije crtez tako sjajan nista od ovoga se ne bi moglo istrpeti. Ovaj strip zivi 99.999% od crteza. Po nekoj logici i pravdi, novac koji je Reed dobijao za ove svoje debilne price je trebao da daje Salinasu, i to najmanje 95% tog novca. Jer sama ideja da su ova dvojica bili placeni podjednako ili slicno je monstruozna. Ali deluje kao da je Salinas mozda bio slican slucaj kao Don Lawrence, koji je takodje trpeo retardirane price od svog scenariste, tj da nije ni konstatovao koliko su scenariji losi. Odlicni crtaci su ponekad zrtve najgorih scenarista, ali jos vece zrtve su citaoci koji moraju da istrpe taj nebulozni jaz u kvalitetu.

4. epizoda, Smrtonosna linija:

Prvu glupost srecemo na 99. strani, kada vodja pljackaske bande ubija ranjenog kolegu jer je ovaj "izneverio" bandu svojom nesposobnoscu. Mene samo zanima koliko dugo bi trajao sef takve bande? Da li bi uspeo da sastavi nekoliko dana a da ga ne ukokaju sopstveni najamnici? Nekoliko sati mozda samo? Nema teorije da su postojale bande na Divljem Zapadu ciji su sefovi odrzavali lojalnost olakim ubijanjem svojih clanova: pa nije ovo vojska Severne Koreje ili Dart Vejdera! Ovo je najobicnija banda dripaca a dripci ne trpe vojnicku disciplinu - pogotovo ne onakvu u kojoj bi i najmanja greska mogla rezultirati sa hladnom egzekucijom. Uostalom, svaki sef bande muku muci da nadje dovoljno propalica koji ce da se posvete kriminalu. Zadnje sto mu je od koristi je da ih olako ubija - kao da banditi rastu na granama!

Ovoliko preterivanje, i to samo da bi nam Reed dokazao koliko je taj tip zao. Pa zar nam nije dovoljni pokazatelj njegove okrutnosti to sto pljacka kocije (na slici) i sto je ubio vec pet kocijasa? Sta jos treba: da krene u kanibalizam?

Mozda ne u kanibalizam, ali Pancho nece moci da bira sta ce da mezeti - jer ga je njegov "odani" Cisko ostavio samog u pustinji! I to u pustinji koja vrvi od razbojnika. Medjutim, Cisko estupidno zakljucuje da "se Pancho ume sam brinuti o sebi" i stize sa kocijom u gradic, na svoj cilj. Da li organizuje neku poteru da pronadju Pancha? Ne, "odani" Cisko kompletno zaboravlja na svog druga, koji nekako "moze sam da se stara o sebi" - a kako ce da se brine o sebi bez vode, bez hrane, bez konja, a okruzen neprijateljima, to samo scenarista zna. Odnosno ne zna.

Ali sve u svemu ova epizoda predstavlja pomak u odnosu na smece od logike kakvu smo imali u prethodne tri price.

5. epizoda, Potraga za Dijablom:

Za nijansu manje debilna od prve 2-3 price, ovde imamo revolverasa koji se nameracio da ukrade Cisku konja (Dijabla). "Genijalan" plan mu je da izazove dvoboj sa Panchom kao i sa Ciskom - a da ih onda zajebe da se medjusobno upucaju dok on ode da ukrade konje! U fazonu "kad je jutro magla je pa nece znati u koga pucaju". Ovo je tipicna vrsta ridovske pizdarije koja vec postaje normalna posle tolikih gluposti.

Naravno, Reed koristi tipicne sitcom izgovnjore da Pancho ne javi Cisku da ce imati dvoboj, i obrnuto: Cisko ne kaze Panchu za svoj dvoboj. Jer jedino tako moze doci do tupavog susreta u kojem ce pucati jedan na drugog. Razlozi zasto ova dvojica "prijatelja" cute o svojim dvobojima tj drze to kao tajnu? Pancho kaobajagi ne zeli da ga Cisko zastupa u dvoboju, a Cisko toboze ne zeli da "zabrine" Pancha. Toliko je ovo glupo da bi se cak i scenaristi onog notornog sranja Friends blamirali da ovako nesto snime.

A kako je zlikovac mogao da zna da ni Pancho ni Cisko nece jedan drugog da izveste o dvobojima? Pa naravno da nije znao. Kako je mogao uopste to predpostaviti? Logicno bi bilo da ni ne pokusa sa ovakvim kretenskim planom jer se ocekuje da obojica saznaju za dvoboj onog drugog pre nego sto dodje do dvoboja. Uostalom, vec sam pomenuo koliko je imbecilna ideja da ce dva lika koji se poznaju da "slucajno" pucaju jedan na drugog. Ovako nesto glupo ne prolazi ni u crtanim filmovima koje pustaju u vrticima.

Kasnije imamo gluposti vezane za neku bandu koja hvata Ciska jer smatraju da je saveznik tog revolverasa. Klasicna decija budalastina iz ridovske skole pisanje. A potom Cisko unajmljuje glavnu zensku, Bubu, da zavede te zajebe revolverasa. Kako je ona znala gde da nadje zlikovca? Nije mogla znati jer ni Cisko to nije mogao znati. "Ide ka Severu" je totalni bullshit jer se "Sever" ne sastoji od samo jednog kvadratnog kilometra pa da ga ova riba nadje s takvom lakocom. Jos gluplje je sto revolveras vec zna Bubu od pre i zna da ga ona mrzi - a ovamo kao naseda na njen flert! Reed nije imao ni blama ni srama, jer je pisao notorne gluposti i smatrao nas sve debilima.

Ima tu i neke rom-komedije koja se sastoji od toga da Bubu zavede Pancha kako bi Cisko postao ljubomoran te se zaljubio u nju. Kako je to glupo. Ovo je stoga prica imbecilnih planova: svi kuju neke kretenske zavere koje ni kompletan idiot sa nezavrsenih 3 razreda osnovne skole ne bi pokusao, a kamoli neki bajni "lukavi" likovi.


Da li je Bane Kerac (Veliki Strumpf balkanskih stripofila) u pravu?

Na forum.stripovi ovaj poznati srpski crtac brani Ron Rida i njegovu nesposobnost/lenjost. On tvrdi kako price nisu glupe vec je nasa krivica ako na stari strip primenjujemo moderne kriterijume i zahteve.

Nije u pravu. Citaoc je kriv samo ukoliko primenjuje moralna nacela savremenog doba na price iz proslosti: to cesto dovodi do glupavih zakljucaka kao sto su "ovaj strip/film/roman je seksisticki i rasisticki". To rade levicarske budale zadojene mrznjom prema prosloscu - a to su iste budale koje su naucene da neguju nebulozan marksisticko-utopijski optimizam za buducnost i ovo dekadentno moderno doba. Medjutim, ovde nije rec o generacijskom jazu vec o kvalitetu pisanja a tu su merila oduvek bila da sranje ne prolazi. Sugerisanje da su stripovi iz 50ih i ranije svi bili moronski je cista neistina. Bili su naivniji i manje originalni, a i drugaciji, ali Veliki Strumpf tvrdi da ako drasticno ne snizimo kriterijume ne mozemo nista da citamo iz 50ih i ranije.

Sto je kompletna budalastina. Princ Valijant je imao svoju najjacu fazu u 30im i ranim 40im. Te price i stil pisanja su bili daleko iznad Cisko Kida. Mnogi Diznijevi stripovi (Carl Barks i Floyd Gottfredson) su imali odlicne scenarije koji i dan-danas nisu prevazidjeni. A da je Reed radio Dizni stripove bili bi uzasni, bas kao i njegov smrdljivi vestern. Tona americkog pulp horora iz 40ih i 50ih su veoma zabavni, i neuporedivo su bolje napisani od Ridovog sranja. Ovo su samo neki primeri.

On je bio veoma los scenarista: prosto i jednostavno. To bi bilo kao da neko tvrdi da je "rani hevi metal bio sav los i da morate da snizite kriterijume da bi nasli nesto iole dobro iz te ere". To bi bilo kao da neko brani jako los bend kao sto je Exciter i njega koristi kao merilo kvaliteta za 80te! "Ako vam se Exciter ne dopada onda vam se nista drugo nece dopasti od tada i pre njih." Poredjenje nije idealno, ali solidno ilustruje gresku u logici.

Veliki Strumpf (koji je crtao Velikog Bleka, i to osrednje) tvrdi da je Reed pisao "dobre price i zanimljive zaplete" i da je imao "izvanredne likove" sto samo odaje skromnost njegovih sopstvenih kriterijuma koji su verovatno oduvek bili niski (u scenaristickom smislu), i zbog toga pokusava da navede svoje stado naivnih pokornih malih Strumpfova da i oni snize svoja ocekivanja da bi svi bili lepo fino na nivou male dece. Nijedna iole ozbiljna odrasla osoba ne moze da se slozi da su ove price "dobre i zanimljive". Moze da ih cita, tj moze da nekako izdrzi ovu plejadu budalastina, i to iskljucivo zbog crteza, ali nikako ne moze da uziva u njima jer ovo je prejadan nivo - za moderno doba kao i za 50te. Istina je sto Veliki Strumpf tvrdi da je sve bilo naivnije tada (otkrio je rupu na saksiji) ali to ne znaci da je citava ta era bilo ciskotardirana. Nije.

Salinas da je bio mudriji bi radio s nekim Latino scenaristom umesto da se drka s nekim politicki korektnim Jenkijem, koji je pritom bio sposoban samo za pisanje decije literature.

Zasto treba izbegavati stare YU albume?

Zato sto su krsine. Decije novine su u 80im izbacili dva HC albuma koji su neka vrsta stripovskog Frankenstajna. Neki diletanti su seckali kadrove, docrtavali
 scene ili sta vec, pa cak i brisali delove originalnih crteza. (Ovo je radjeno i u Nipper-u.) Neverovatno je kako su se neki YU izdavaci samo usudjivali da "ulepsavaju" i premontiraju crteze ljudi cije stripove zapravo ne bi smeli ni da pipnu svojim strokavim prstima. Doduse, po svemu sudeci ovo se praktikovalo i u drugim zemljama, sto znaci da bar ovaj idiotizam ne mozemo da svalimo samo na komunjarizam i balkanizam.

Sta je s nastavcima?

Dobro pitanje. Stavise, odlicno pitanje. Nazalost, za neke misterije ne postoje konkretni odgovnjori. Bilo da je to Bermudski Trougao ili kako su gradjene egipatske piramude, ne moze se za sve naci resenje. Makondo je notorno nepouzdan izdavac, tako da ce biti cudo ako izbace drugi integral u naredne tri godine, a treci integral je vec nesto za proroke i za 22. vek...

A opet, ovog puta ne zavisi puno od njih. Restauracija serijala je jos uvek u toku, stoga drugi integral jos uvek nije izasao u svetu, a kamoli Makondo da ga izbaci. Doduse, Makondo bi teoretski vec sada mogao da izbaci neki kasniji integral (recimo osmi), ali za ovako malog i skromnog izdavaca to je preveliki rizik, sto je razumljivo.

Trebalo bi da ih bude ukupno 11. Ukoliko Makondo ikada izbaci i taj zadnji broj to bi se moglu dogoditi samo u 27. veku, posle WW7.

Bez obzira sto Makondo nije kriv sto drugog dela jos uvek nema, ipak je steta sto ovaj klasicni vestern serijal nije mogao neki profesionalniji izdavac da preuzme, jer ovako sumnjam da ce Cisko Kid da bude nastavljen u dogledno vreme, a kamoli zavrsen. Svakojako vestern smece je na Balkanu objavljivano, i to ponekad u vise navrata, ali zato ovako kvalitetno nacrtan klasik nece nikada imati svoju finalizaciju na ovim prostorima. Nazalost, takva nam je (vestern) publika: ne zahtevaju dobar crtez, vec samo serijale koji idu u nedogled odnosno samo ih Bonelijana zanima i da skupe po 500 epizoda nekog njihovog serijala. Ali sta je tu je: kakva publika takvo trziste. A s obzirom kakva je domaca publika, domace trziste je jos i super.

Da li je Chico kopija Pancha?

A kad smo vec kod bonelijane, istina je da je Chico iz Zagora zapravo ukraden iz CK. Previse je ocigledno da bi iko iole priseban to mogao osporiti. Uostalom, i Zagor je neka vrsta kaubojske verzije Tarzana: voli da urlice kao majmun i neretko se moze spaziti kako se muva po zbunju i vitla po drvecu - kao majmun. Bonelli stripovi su komercijala, a ne umetnost, ali Bonelijevi Svedoci to nikada nece shvatiti, kao sto nikada nece shvatiti da je Salinas superioran crtac Feriju...

Pancho je debilan lik, kao i sve sto je Reed kreirao, ali je manje iskarikiran od Chica, koji predstavlja 100% farsu. A posto je farsa najprimitivniji oblik humora, Chico nije nikada smesan. (Ili je valjda potrebno procitati 150 tih epizoda da bi se naslo nesto zaista komicno.) Nije ni Pancho, ali Pancho ima prednost sto uglavnom deluje namrgodjeno, dok je Chico "veseljak" odnosno dobrovoljni klovn. Uvek je ljudima zabavniji namrgodjeni lik kome se desavaju pehovi nego kad se desavaju vedroj osobi: jedan od mnogih pravila humora. Makar je to Reed razumeo... Ili ne? Mozda Pancho kasnije postaje veseljak, to jos ne znam, ali s obzirom da Makondo izdaje serijal verovatno nikada necu ni saznati...

Crtez i scenario - kao nebo i zemlja

Salinasov crtez je jedino sto se ovde moze (i mora) preporuciti. Bilo kakvi pateticno-optimisticki pokusaji da se ublazi Ridovo urnisanje stripa su osudjeni na neuspeh. Neophodno je biti realan - a ne nostalgican - i jasno razdvojiti scenario od crteza. Ovde je situacija veoma slicna onoj iz Trigan Empire, u kojem je Butterworthless unistio fantastican crtez svojim kretenskim pricama. Reed je samo za nijansu bolji od Buttersa, jer ima izgovnjor da je - u neku ruku - teze pisati za vestern nego za sci-fi. U sci-fi imas odresene ruke pa nemas izgovor za nemastovitost. Svejedno, u oba serijala dominira odlican crtez koji je propracen totalno inferiornim scenarijem.

Crtacki stil je veoma sarmantan, relativno precizan i disciplinovan, uglavnom detaljan, i dosta slican Raymondu. Vrlo je jasno da ga je ovaj barem delimicno inspirisao. Salinasa porede i sa Fosterom, sto je u redu, ali meni su slicnosti sa Raymondom ipak dosta vece. Sencenje je veoma slicno; mnostvo dugih i preciznih ravnih linija, a nisu ni lica toliko razlicita. Salinas je najbolji s licima kada su u gro planu, a i depikcije konja su mu odlicni. Jedino mi smeta manja nekonstantnost od kadra do kadra, sto je bez sumnje rezultat zurbe da se rokovi na vreme ispostuju. Crtao je cak jedan red dnevno; da je imao nekoliko dana po redu crtez bi nesumnjivo bio skoro savrsen. Neki kadrovi su detaljniji i precizniji od drugih, mada su ovi slabiji kadrovi ipak dosta redji. (Ekstreman primer jednog maltene polu-zavrsenog kadra je predzadnji crtez na strani 108.) Neki izdavaci su takve "novinske" crtace tretirali kao mazge i robove. Da je Salinas imao vremena da natenane radi, ovi crtezi bi verovatno svi bili besprekorni. Ali OK, to vazi i za mnoge druge crtace. A ne mogu ni novinske urednike da sasvim krivim sto su zeleli (i trebali) jedan red dnevno.


Top 100 strip ilustratora - 1. i 2. deo:

Hipsterizam u stripu:

Hugo Pratt - Dekonstrukcija:

Navike stripofila:

Crtači rangirani:

Opširne recenzije:

Mange:

Jodoverse:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/kasta-metabarona-gimenez.html

Bernet:

Corben:

Toppi:

Palacios:

Bilal:

Manara:

Fernandez:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/09/zora-and-hibernauts-fernandez.html

Battaglia:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/legionar-dino-battaglia.html

Magnus:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/11/neznanac-magnus.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/alan-ford-u-boji.html

Ortiz:

Gimenez:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/kasta-metabarona-gimenez.html

Font:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/jon-rohner-alfonso-font.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/11/zarobljenik-zvezda-alfonso-font.html

A. Breccia:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/mitovi-o-ktuluu-breccia.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/mort-cinder-breccia.html

Crumb:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/drawn-together-robert-crumb.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/09/muke-sa-zenama-robert-crumb.html

Solano Lopez:

Lawrence:

Moebius:

Grrl-Power:

Bonellijana:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/11/dylan-dog-apokalipsa_30.html

Ostale recenzije:



Monday, September 5, 2022

Indijansko leto - Manara


Updated: 27.6.23.


Indian Summer
Vrsta: zaseban album

Crtez: Milo Manara

Scenario: Hugo Pratt

Izdavac: Beli Put (2008)

Premijerno: 1983 

Dimenzije: 28.6 x 22.2 cm, HC

Br strana netto: 144

Tiraz: 1,500

Zanr: istorijski, vestern, drama

YU istorijat: Stripoteka

Kolor? Da.

Politicki obojen? Da.

Rasprodato? Ne.

Crtez: 10/10

Scenario: 4/10

Ciljne grupe: esteticari, prattokompletisti, balkanski levicari

Prednosti: odlican crtez, zanimljivo 

Minusi: retardirana karakterizacija, ponekad tupavo-bizarni dijalozi, anti-protestantske predrasude, istorijski nemarno, nelogicnosti

Jedan od najpoznatijih albuma Manare je Indijansko leto, nacrtan u njegovom najboljem crtackom periodu, kada je bio besprekoran u prikazu ljudi, sa pozadinom, i sa svojim upecatljivim i veoma elegantnim linijama. Kolor je suptilan, nenametljiv, takodje odlican. (Gore je strana 3.)

E sad, da nije tu "mali" problem sa raznim scenarijskim pizdarijama, ovo bi bilo remek-delo. Da li okriviti Manaru ili Prata - koji je ovo pisao? Logicno bi bilo da je scenarista kriv, ali Manara je i sam bio problematican scenarista, a uostalom on je izabrao da radi s Pratom, niko mu nije stavio pistolj na celo da saradjuje sa jednim tako izvikanim sarlatanom.

Da se razumemo: nije Pratt los scenarista (bar kada se potrudi, sto bas i nije bilo preterano cesto), ali da je njegov talenat oduvek bio preuvelicavan - pogotovo njegovo crtacko "umece"  - i da je bio i jos uvek jeste drasticno precenjivan, to ne moze niko iole normalan tj objektivan da ospori. Ni to da je izigravao velikog istoricara a zapravo je voleo da obmanjuje svoju naivnu publiku neistinama. Odnosno moze neko ovo da proba da ospori, ali ako to uradi samo cu ga uputiti na dva linka mojih Kurto Malteze recenzija i odmah ima da zacuti kao zirafa...

Ali moze i ovaj post da posluzi. Jer ovde je Pratt pokazao kolika je budala i prevarant bio.

Radnja pocinje zanimljivo, neobicno, upecatljivo, sa scenom silovanja (a sta bi drugo bilo: Manara i Pratt u tandemu) a potom i odmazde, deo price koji je izveden bez ikakvih dijaloga i naracije, a obuhvata prvih 15ak strana.

Medjutim, onda polako krecu da se nizaju gluposti...

Odnosno, neke od tih gluposti su mozda pre ludosti i razna bespotrebna preterivanja. Na primer seksualne perverzije, jedna od Manarinih opsesija odnosno hobija, bez kojih jednostavno nije mogao. Silovanja, incest, voajerizam, onaniranje, nimfomanija, lezbejstvo, orgijanje - samo da nabrojim neka od osnovna desavanja u tipicnom albumu matorog perverznjaka. (Malo ova lista podseca i na Jodorovskog, a i neke druge likove povezane sa franko-belgijskim stripom, kao i sa francuskom kinematografijom generalno, a to nije nikakva slucajnost.)

U ovom kadru gore Abner, koji je osvetio silovanu devojku ubistvom mladog Indijanca i Holandjanina koji su je bili napastvovali, javlja svojoj braci koga je ubio i zasto ih je ubio. Kako na to reaguje njegov mladji brat, klinja? Eto vam na slici kako...

(Strana 21 u albumu, sto je strana 17 samog stripa. Uvek cu da navodim samo stranu originalnog stripa, da bi lakse mogli i citaoci sa izdanjem Fibre da prate ovaj tekst.)

Cemu to? Zasto takvo nebulozno i mega-seksualizovano ponasanje? Nije da se cudim, jer znam kakav je Manara, ali zar ne bi neko zaprepascenje bila logicnija reakcija? Neka zabrinutost? Ako je ovaj klinac dovoljno star da se razume u seksualne aktivnosti kao sto su onaniranje i silovanje, onda je valjda i dovoljno star da zna koliko je ozbiljna stvar ubistvo dva bitna lika iz oblizjeg plemena...

Uostalom, zar malisa nije nimalo uznemiren silovanjem te devojke? Jest' da je ne poznaje, bar jos uvek ne, ali ja kad sam bio i mladji od njega sam imao ekstremno negativan stav na tu temu. Drugim recima, insinuira se da je malisa psihopata... ili makar da je ozbiljno poremecen i devijantan. (Iako je moguce da je tako osmisljen radi "humora".) Samo jedan od mnogih psihopata u ovoj prici, kako se kasnije ispostavlja.

Ali idem previse logikom. To je valjda moja "greska". Manara je ludak-umetnik a ja "cepidlacim", jelte...

Tacno je doduse da je ovo bilo neko sasvim drugo doba, veoma divlje i okrutno, sa sasvim drugacijim mentalitetom - kada su ljudi bili okupirani golim prezivljavanjem; doba u kojem silovanje nije bilo ni priblizno stigmatizovano kao u 20. veku, i kada su ljudi bili svirepiji i manje mlohavi, a i mnogo vise oguglani na nasilje od modernog "civilizovanog coveka" kome je nasilje mnogo odvratnije i u neku ruku mnogo vise strano. (Bar ono direktno nasilje, iz prve ruke.) Sve to ja znam, sve to stoji. Medjutim...

Samo par strana kasnije Abner ide do svoje polu-sestre Filis. Samo par kadrova kasnije vec se nazire incestuozan odnos izmedju njih.

Inace, moram da se obavezno nadovezem na evropski i to "umetnicki" film, recimo iz perioda 70ih pa nadalje, u kojem incest igra cesto ulogu. U nemalom broju kriticki obozavanih "kult" filmova iz ovog i nekog kasnijeg perioda se pojavljuje tema incesta. O tome sam naveliko pricao u svojim filmskim recenzijama. Uvek mi je delovalo da se evropski kriticari (i film studenti) strasno pale i loze na incest, jer kad god se neki takav (tj iole "umetnicki") film pozabavi tom temom, studentarija i kriticari ga obasipaju pohvalama i superlativima. Slucajnost?

Zasto to pominjem? Zato sto je ovo ne samo Manara, vec i evropski strip, i to bas iz tog nekog jos uvek manje-vise pocetnog perioda "filmske revolucije" u kojoj seksualne perverzije i ekstremnije nasilje igraju veliku ulogu, neuporedivo vise nego ikada pre. Od kraja 60ih nadalje zapadna kinematografija dozivljava nagle promene (blago receno), a te tektonske promene su sasvim logicno zakacile i svet stripa, muzike tj sve oblasti (ne)kulture. Stoga imamo ovakav strip, koji nekako maltene na silu tendira ka ekstremizmu.

Ovo manarinsko-pratovsko ludilo/blesavilo se nastavlja s pojavom Skvando plemena (na slici strana 36), ciji su mladici otkrili ono duplo ubistvo, i diskutuju ovu misteriju iznoseci razne teorije. Obratite dobro paznju na izraze lica ovih Indijanaca i na njihovo ponasanje (kadrovi 2, 6 i 7): svi se nesto blago keze, kao da se zajebavaju, kao da ne shvataju ovaj dogadjaj preterano ozbiljno.

Nisu u pitanju neka deca vec vrsni ratnici koje je surov zivot morao naciniti ozbiljnijim tj odraslijim nego sto su ovde predstavljeni, i zato mi ovakvo opusteno i nadasve luckasto ponasanje smeta, jer je nekako nerealno, suvise nadrealno. Ne uklapa se u prirodu price. Pa zar je ovo komedija?

Reklo bi se da jeste. Jer evo opet onog malog retarda kako simulira onaniranje. (Str 38.)

Cak i posto je upoznao i ugledao silovanu zenu, kojoj ocigledno nije dobro, on se i dalje ponasa kao neki lik iz Teksaskog masakra motornom testerom. Njemu je ovo smehotresno. Mozda i Manari i Pratu?

A evo ga opet, samo malo kasnije (str 39), i to dva puta. Opet se ismeva devojci i hvata za genitalije.

I opet, na strani 40.

Jel ovo nekome smesno? Meni nije. Mozda je Manari ili Pratu smesno jer su obojica (kroz pojedine svoje stripove) dokazani degenerci (koji "kriju" tj pravdaju svoju istinsku prirodu iza vela "umetnosti" - u kojoj je navodno "sve dozvoljeno").

To sto se ovaj debilni geg ponavlja nanovo, pa onda opet, pa opet, ukazuje na to da se radi o "running gag" ovde - da se ovaj akt forsira kao humor - a ne da se radi o nekom "ozbiljnom kriticnom komentaru o drustvenom poretku Amerike 17. veka". Ne, takve pretenciozne baljezgarije ne funkcionisu na meni, ne padam na takve prevare i jeftine pseudo-intelektualno fore jos od svojih tinejdzerskih dana a kamoli sada kao iskusna matora drtina.

I opet. Da ne bude da preterujem koliko se sa ovim preteruje. (Strana 43.)

A tek sad ga neko iz familije kaznjava. Znaci, iz toga zakljucujemo da je ili Svinja malouman te su svi vec digli ruke od njega, ili su svi u ovoj porodici, bez izuzetka, degenerci.

A zasto ga zovem Svinja? Pa zato sto mu jos uvek ne znamo ime, a svi ga tako oslovljavaju.

Kadar desno, strana 48: vrlo iznenadjujuca scena, jer ukazuje na ekstremno divljastvo Severnih Indijanaca, nesto sto se u modernim, revizionistickim, politicki-korektnim vesternima nikada ili jako retko spominje odnosno se zataskava. Vrlo me cudi da se Pratt - kao levicar - odlucio izbeci suvise stereotipicnu vestern pricu u kojoj su samo beli naseljenici nasilni i zli, a Indijanci su mudre dobrice bez moralnih gresaka. Vrlo pohvalno. (Deliti rase i etnicke grupe na "dobre" i "zle", pogotovo u kontekstu istorijskih konflikta, je jedna od glupljih navika levicarskih pisaca.)

Medjutim, neki aspekti serijala ukazuju na suprotno, na ciljani pokusaj da se jedni orcne a drugi uzdizu. (Vise o tome kasnije.)

U toj ranijoj eri kolonizacije istocne Amerike, kao i na kasnijem takozvanom Divljem Zapadu, nije bilo moralno cistih: divljastvo, primitivizam i netolerancija su vladali medju svim narodima i rasama, a svaki pokusaj da se ili Indijanci ili naseljenici prikazu kao zrtve je najobicniji rasno motivisani idiotizam.

Medjutim, uprkos ovom "sitnom" detalju koji mora da je promakao idiotu koji je napisao pogovor (za izdanje Belog Puta), stice se ipak jasan utisak da Pratt bira da ide linijom manjeg otpora odnosno da kako radnja odmice sve vise prikazuje Indijance kao mirnije i odmerenije ljude, a belce kao naprasite debile koji jedva cekaji i najmanji povod da urade nesto nasilno ili nemoralno. Kako radnja odmice belci su sve vise iskarikirani, kao u crtanom filmu, a Indijanci maltene postaju stoicki "mudraci".

(Ovo je novokomponovani pristup vestern zanru, kompletno marksisticki, jer ima za cilj samo da ocrni belce, progres, kao i kapitalizam, u svakoj situaciji, u svakom filmu/stripu/knjizi i u svakom zanru. Ko to nije primetio je odavno ispranog mozga i moze slobodno da se prijavi za lobotomiju.)

Naravno, levicarski imbecil koji je napisao totalno idiotski pogovor u BP idanju se hvata svake pro-indijanske i anti-puritanske insinuacije kao pijan plota, a ignorise npr ovaj obicaj Indijanaca da nevernim zenama otfikare njonju - sto je daleko surovija i bolesnija kazna nego ona belacka. Taj "sitni" detalj ovaj debil bira da ignorise.

Taj kreten se cak i svojski trudi da svaki, pa i najmanji detalj, interpretira onako kako njemu odgovara tj kako odgovara njegovim politickim ubedjenjima. On ne cita strip objektivno, kao ja, vec se kaci na svaki detalj koji bi mogao uz pomoc "simbolike" ili jeftine kvazi-interpretacije da protumaci kao pro-indijanski i anti-belacki jer mu to najvise odgovara; jer bas to zeli. Samo bih voleo da ga priupitam: u cemu je problem, covece, zar mrzis i sebe i rasu kojoj pripadas? Ili ipak samo mrzis Engleze i Francuze jer su oni "zli kolonijalisti i imperijalisti" jer su te tako ucili na casovima Marksizma u srednjoj skoli i na Milosevicevom RTS-u? Kladim se da ovaj isti lik ne bi ovako lupetao da su u pitanju Rusi umesto Engleza. Zar ne?

Naravno. Poznajem jako dobro balkanski mentalitet, porive, budalastine, pristrastnosti i mrznje koje (potajno) gaje. Bilo koji film koji prikazuje Amere ili Engleze kao "zle belce" takvima savrseno odgovaraju (zato uostalom na Balkanu vecina obozava notornog komunistu/lazova Noah Chomskog), ali cim se neki Srbin ili Rus predstave kao zlikovci - i to od tih istih zapadnjackih komunjara - onda se Srbin ljuti, onda smatra da je "anti-slovenska zavera" u pitanju ili neka druga paranoidna izmisljotina u koju duboko veruje.

Luisovi salju Svinju da obavesti obliznji garnizon da je silovana devojka kod njih. (Str 50.) Zasto salju ovog imbecila da tako vaznu vest javi velecasnom Bleku, nema logike, al' ajde, nije strasan propust. Ako nista drugo, taj cin samo potvrdjuje sumnju citaoca da je citav klan Luisovih sacinjen od debila.

Medjutim, to sto strazar iz mesta puca na klinca zaista nema logike.

Odnosno ima: belci reaguju na sve impulsivno i agresivno, dok su Indijanci odmereniji. Ako Pratt zaista misli da ce na ovako jeftin, simplisticki nacin da me ubedi da su dosljaci bili svi zli i ludi a svi Indijanci njihove zrtve, onda se grdno zajebao, jer ja nisam sisao vesla...

Cik pogodite sta onda sledi?

Eto Dzeremaje (sad mu napokon znamo ime) kako nanovo onanise u vazduhu, ovog puta pred strancima, ali opet vezano za silovanu devojku - koja u Svinji inspirise iskljucivo sprdnju i nista drugo.

I eto ga opet.

Da, Pratt - veliki scenaristicki "genije"...

Abner, za koga se sugerira da je psihopata kao i njegov otac velecasni Blek, ovde iznosi (tacno) misljenje da su silovatelji zasluzili smrt, ili makar neki ostriji vid kazne. Medjutim, ko mu protivreci? Njegova sestra! (Str 57.) Bas neka mlada devojka, koja bi i sama mogla da bude zrtva silovanja u ovom surovom svetu, ne pokazuje ni trunku solidarnosti sa ponizenom devojkom, vec pravda mladice. Nidje veze...

A sto je najgore, i "mudri" Indijanac od pre 10ak strana (onaj koji je pricao o kasapljenju noseva svim skvo koje vrse preljubu) je na neki polu-direktan nacin takodje pravdao silovanje kada je na pitanje zasto su mladici silovali devojku odgovorio da...

Uostalom, procitajte i sami sta je odgovnjorio... (Str 49.)

Vrlo je zanimljivo da je bas u ovoj izjavi prvi put pomenut naziv albuma. To "indijansko leto" je mozda izgovor/racionalizacija za "mladalacko silovanje" tj implikacija da je silovanje devojaka od napaljenih mladica sasvim prirodna i normalna pojava - koje se mozda cak ni ne treba previse zestoko osudjivati? Ono u fazonu "pa oni su samo deca" - notorna glupost koju cesto cujemo u povezanosti sa huliganizmom maloletnih lica. (Cekaj bre, i ja sam nekada bio mlad, maloletan, napaljen - sve u paketu - pa opet nisam niti opljackao ikoga, niti ikoga sutnuo u glavu posle neke utakmice, niti sam silovao neku plavusu na obali mora. Pravdati mlade psihopate za ekstremne izlive asocijalnog ponasanja je iskljucivo navika maloumnih ljudi, naivcina - a i psihopata medjuostalom. Ono u fazonu - solidarnost.)

"Poigravanje sa zenkama" Pratt poistovecuje sa silovanjem. Cisto sumnjam da je time hteo da prikaze starca na negativan nacin (taman posla: Indijanac je!), vec je kroz starca izneo svoj stav o silovanju...?

Ne znam, samo spekulisem. Jer nemam apsolutno nikakvog poverenja u "moralnu ispravnost" ni Pratta ni Manare, zato ne iskljucujuem ovo kao mogucnost tj da oni pokusavaju da ublaze silovanje, ili barem ovakvu vrstu silovanja. Pomalo je komicno/ironicno/licemerno kako je "empaticni levicar" tj politicki-korektan debil koji je napisao pogovor odlucio da ne pomene ovu dubioznu izjavu o silovanju koja je potekla od starog Indijanca, vec ju je mudro precutao... A licemerno je jer su levicari navodno "veliki pobornici" zenskih prava.

Obozavam da raskrinkavam licemerje i glupost levicara: to mi dodje kao neki hobi.

Takodje moram ukazati na jos jedan propust ovog anti-zapadnjackog levicara, a to je da nije ni primetio nemoralnost tj nepravednost Indijanaca koji su smatrali da su njihovi mladici pogubljeni bez ikakvog razloga - a radi njih su zapoceli rat sa Luisima. Drugim recima, tom plemenu silovanje mlade belkinje nije bio delikt kojim bi se eventualno opravdala odluka Abnera da upuca mladice. Indijanci nisu imali nimalo razumevanja za Abnerovu pravdu (bez obzira koliko Abner bio zao lik) a to znaci da je za njih silovanje mali delikt. Zasto nema nicega o tome u analizi price u BP izdanju?

Medjutim, ovakvo lukavo ponasanje pisca "analize" - tj selektivno biranje cinjenica - levicari oduvek praktikuju, jer njima nisu bitni principi vec samo da budu u pravu, da isteraju neku svoju (ne)pravdu, a to konkretno u ovom slucaju znaci da ako Pratta treba pohvaliti zbog pro-Indijanskih tj anti-belackih stavova onda treba i ignorisati sumnjive stavove prema zenama koji se granice sa sovinizmom. U prevodu: "anti-belacki stav nam je ovde bitniji od nekog eventualnog polu-jasnog seksizma, te cemo zato ovo drugo preskociti u analizi price". Levicari su opasni foliranti i manipulanti... Ko ih ne zna veoma skupo ih placa.

Ali ono sta mozda najvise skodi scenariju su budalastine vezane za "porodicne drame" Luisevih odnosno njihove sulude interakcije... Kao ovde, na strani 58.

Ova scena se nadovezuje na onu od malopre, kada Filis brani silovatelje. Majka skepticno reaguje na tu cerkinu izjavu - a ova krece da svima pokaze svoju guzicu! Znaci klasicna muska fantazija. Odnosno, Filis se od samog pocetka prikazuje kao neka nimfomanka koja samo o seksu razmislja. (Sto samo jos vise potvrdjuje polu-latentni sovinizam Manare i Pratta.) Uostalom, na strani 19, kada je prvi put srecemo, ona se divi svom izgledu, poredi se sa majkom i spusta svoje gacu u mocvaru (!) ne bi li bolje videla svoju vaginu u vodi.

A onda, posle samara svog (polu-)brata Elajdze, Filis grabi sekiru! Majka pada u depresiju...

Cirkus. Smejurija.

Da li je motiv ovom cirkusu od scene da se opet beli naseljenici prikazu kao dusevnjaci - ili je to cisto ono jeftina fora radi shock value tj da se bolje proda strip napaljenim klincima i starkeljama? Mozda i jedno i drugo: ubiti dve muve jednim udarcem je oduvek bilo efikasnije nego samo jednu muvu...

A evo i te scene u mocvari, strana 19.

Tada nije bilo ogledala, tj siromasni ih nisu imali, pa su, eto, napaljotke kao Filis morale da idu u obliznje mocvare, reke, ili potoke da malo bolje izanaliziraju intimnije delove svoje anatomije.

Barem Manara i Pratt tako zamisljaju Ameriku 17. veka.

Pojma nemaju, fantazeri...

Na strani 60 velecasni Blek nalazi svoju necaku (s kojom kasnije saznajemo ima incestuoidni odnos), i ovde kao da joj... lize uvo? (Kadar desno.)

Totalna budalastina, kretensko preterivanje, uzasno pisanje Pratta.

Uzasno je jer je jeftino i previse iskarikirano i ocigledno. Pratt ne zeli ili ne ume da mi sami zakljucimo da je Blek zlikovac, vec to cini toliko ociglednim da je prosto smesno. Od prve njegove pojave on je nacrtan kao neki demon iz horor filmova, a njegovo ponasanje je uvek ekstremno, uvek stereotipicno zlikovacko, ali kao u crtanim filmovima.

OK, Blek je olos, shvatili smo vec - i to iz samog crteza! Nema potrebe da se lik bas toliko blamira i ponasa kao imbecil, umesto da je odmeren i stalozen kao skoro svaki uticajni manipulant. U pravom zivotu ovakvu animiranu, ekstremnu budalu niko ne bi sledio, niko mu ne bi verovao, bio bi odbojan svima i strpali bi ga u ludacku kosulju vec odavno i po kratkom postupku. Taman posla da bi bio ugledni clan zajednice, nema teorije... U stvarnom svetu (o kojem Pratt ne zna puno, cini se) ovakvi psihopatski mocnici su ljigavi, sarmantni, prevejani - a ne uber-emocionalni kao neke babe-narikace i ultra-agresivni.

Sama ideja da Blek lize svojoj necaki uvo - pred svim tim ljudima (ima ih bar desetak u kolibi Luisovih) - je preglupa, i mene je iskreno sramota da ima toliko ljudi koji su citali ovaj album a nisu konstatovali ni pola budalastina koje sam u ovom tekstu naveo.

Evo, lepo Luisevi kazu Bleku da umesto da im se zahvali sto mu vracaju necaku, on se na njih zesti kao da su je oni silovali - sto je naravno teska nebuloza. Pa ako je glavni zlikovac totalno zao ne znaci da mora da bude i kompletno lud i glup!

Medjutim, Gospodja Luis se zali na pogresnu adresu: umesto da se zali Bleku treba da se pozali Pratu, jer on je taj koji je Bleka nacinio ovako apsurdnim likom. Nije Blek kriv sto je kretenski koncipiran i sto su mu sve odluke i dela preterane.

Blek je toliko iskarikiran kao zlikovac (eto, cak se i zove Crni) da je potpuno nerealan, nelogican i u sustini sulud lik koji nema ni trunku realizma, a time i otpada kao ubedljiv zlikovac. Vise dodje kao neka smesna karikatura zlikovca, a to definitivno nije isto, niti je to bila namera. Mi verujemo da je on zao jer ga je Pratt jednodimenzionalno koncipirao - ali ne verujemo da zaista postoji. On je plod debilne maste Prata. Ovakvi zlikovci postoje samo u debilnim stripovima i B-filmovima.

Ovde, na strani 61, Abner sebe prijavljuje kao ubicu Indijanaca. Zasto bi tako nesto priznao kada mu to ugrozava zivot, i to ne samo njegov vec i citave porodice, to mi nije sasvim jasno.
Niti mi je posve logicno da je uopste i pucao na tu dvojicu silovatelja s obzirom da je odrastao s njima i da je Gospodja Luis s tim plemenom bila veoma bliska i dobra jos od kada su joj deca bila mala. Luisovi i pleme Skvando su prakticno komsije, zato je to duplo ubistvo zapravo vrlo cudno, i ne sasvim pojasnjeno.

Doduse, na 100. strani Indijanci pominju da je Abner "oduvek bio lud", ali to mi je bas onako jadan motiv ili izgovor. Najlakse je okarakterisati sve belce kao ludake a onda im dopustiti da rada sta god scenaristi odgovara. To je lose, otrcano pisanje. Uostalom, pravi ludaci su ovde Pratt i Manara, ako cemo pravo...

Korekcija: nisu svi belci ludi vec svi Englezi. Ali o tome cu vise u ovim narednim kadrovima...

Ali da ne bude da su bas svi belci zli... (Str 83, desni kadar.)

Ovaj ITALIJAN nije zao. On je dobar. Ovde Gospodja Luis prica o svojoj mucnoj proslosti, te kaze nesto sto je toliko jadno da sam se glasno nasmejao citajuci ovo: "Jedina prijatna osoba koja je pokusala da mi pomogne bio je neki Italijan."

Za one koji mozda, nekako, jos uvek ne znaju... Manara i Pratt su obojica Italijani.

Slucajnost? Ma kako da ne...

To je onaj klasicni licemerni sovinizam, u fazonu "protiv belaca smo jer su maltretirali Indijance - ali ti zlikovci su bili uglavnom Englezi, jer eto kako smo mi Italijani ipak drugaciji od tih ogavnih Severnjaka. Znaci kad mrzite belce nemojte zaboraviti da mi vesele dobrica sa Juga - Italijani - nismo takvi, mi nismo zli i nismo rasisti..."

A pritom su Italijani takodje imali kolonije, i u svim svojim bivsim africkim kolonijama su sada daleko vise omrazeni nego sto su to Englezi u svojim bivsim kolonijama...

Ne znam kako Prata i Manaru nije bilo sramota da ubace ovog lika. Koji blam, kakva bestidna pristrasnost. Ali jos veci blam je sto je ovo retko ko primetio. U svakom slucaju se ova lakrdija od scene ne pominje u pogovoru onog tupavog, pretencioznog levicara...

U ovom srednjem delu albuma gluposti se nizu takvom munjevitom brzinom da ne mogu sve detalje da ovde prikazem. Scenario se prosto raspada od budalastina.

Ali ovo licemerje i uber-kretenizam nisam mogao da ne pomenem. (Str 86.) Ovde Gospodja Lewis zalazi u neku skoro nebitnu pricu o nekoj proto-feministkinji koja se borila protiv Puritanaca. Ovde se Pratt mozda pokusao oprati (?) od svog evidentnog sovinizma (vezanog za silovanje) tako sto ubacuje ovu suludu i totalno nebitnu non-sequitur pricicu/anegdotu. Koja se pritom zavrsava tako sto feministkinja ubija sopstvenu cerku samo da ova ne bi zavrsila kod Puritanaca!!!

Pa jel ovo moguce? Puritanci su svakako imali svoje mane, ko ih nije imao, ali nacin na koji ih okoreli anti-protestant Pratt predstavlja (koji ima totalno nezasluzenu reputaciju kao neki bajni poznavalac istorije) prevazilazi sve granice idiotizma i revizionizma. Svaka budala koja uci istoriju iskljucivo iz holivudskih filmova (a toga nazalost ima puno) ce naravno poverovati u ovako nesto bez oklevanja, ali oni koji su malo upuceniji ce prepoznati sve Pratove prevare.

Nenamerna pratovska ironija: time sto je ova posandrcala feministkinja ubila svoje dete zapravo daje za pravo Puritancima sto su je ranije bicevali! Po mojoj proceni, ona je bila mnogo ludja od njih, a ispostavilo se da bi dete bilo u boljim rukama kod njih nego kod nje! Pa ona je ubila dete - i to svoje - a ne oni!

Ali to naravno Pratt nije to tako naumio. On je los scenarista koji se uplice u sopstvena govna i lazi, i pritom pravi sebi zamke koje cak i ne primecuje tj nije primecivao, a onda u njih upada kao budala.

A najkasnije ovde (str 87) postaje jasno o cemu se zapravo radi u ovoj prici, sta to Pratt zeli da postigne, ko mu je glavna meta, i koga najvise mrzi.

 Protestante. I Engleze.

Jer oni su neprijatelji Katolika (Italijana), pa cak je i onaj Italijan sa strane 83 opisan kao mukica koji je bio "prisiljen da promeni svoju veru u protestantsku". Elajdza, jedini normalan sin klana Luis, je potomak jednog Francuza - odnosno Katolika!

Mel Gibson? Napravio je nekoliko "istorijskih" filmova u kojima je Engleze tj protestante prikazivao na negativan nacin, dok je njihove neprijetalje idealizovao. Veoma slicnu politicko-religijsku pristrasnost imamo i ovde.

Svako ko ima iole grama mozga, a bar je donekle potkovan u istoriji i religiji provalice sarlatana Prata i njegove jedva skrivene motive.

Cinjenica je da je u svom "legendarnom" serijalu Kurto Maltezu (legendarno glupom) u epizodi Kelti Engleze predstavio negativno a Irske borce za nezavisnost kao dobrice. Sta dalje pricati...

"Englessi! Jo mrzetti njih kao gnjidetti, oni nas pobedilitti u WW2, smradovitti jebenitti!!!"

Kakav li je to skot bio.

Ali da se vratim nakratko na scenu silovanja iz pocetka price. Ono je prikazano na previse stilizovan nacin, sto znaci da maltene i jeste delovalo kao neka "igra" - kao sto ga je opisao stari Indijanac. Tu se postavlja pitanje da li su Manara i Pratt namerno odlucili da ublaze surovost silovanja?

Zasto bi to uradili?

Jedno objasnjenje bi bilo da ova dvojica budu "zrtve" Abnera tj da njihov cin nije zasluzio najstrozu kaznu - s cim se ja ne slazem. Jer da je neko Pratovu majku, sestru ili suprugu silovao jos i te kako bi se Hugo zestio i potrazio prvog mafiozija da mu plati da rokne krivca. To je ono klasicno levicarsko licemerje koje ih "krasi". 

Drugo objasnjenje bi bilo da su Pratt i Manara dva perverzna degenerca koji u silovanju vide izvesnu notu romantike ili makar neku vrstu "simpaticnog adolescentnog bezobrazluka". Ni jedno ni drugo me ne bi uopste cudilo, jer medju "umetnicima" ima jako puno perverznjaka i ljudi dubioznih moralnih nacela. Uostalom, zato se toliko njih i kaci na markzisam, a neretko podrzavaju i razne teroristicke grupacije, ili brane religijske ekstremiste (sem naravno ako su protestanti, njih niko ne brani, jer oni su "najgori").

Sem sto je scena silovanja olako prikazana, kao da je duplo silovanu devojku neko samo blago osamario ili gurnuo, taj uvod ima jos jedan problem. Ali ovog puta ne moralne vec logicke prirode.

Mladi Indijanac svedoci smrcu svog holandskog pajtosa, a onda se automatski, pateticno i posve neuverljivo prepusta svojoj sudbini - kao u nekoj jeftinoj partizanskoj bajci o WW2 streljanju. Tako je to melodramaticno i klishe, jer opet stavlja Indijance na neki pijedestal koji niti su trazili niti ga zasluzuju. Levicarski debil koji je napisao pogovor za BP izdanje hvali ovu scenu jer ona prikazuje "katarzicni cin pogubljenja koje beli covek nema mogucnost da zaustavi". Da, taj pogovor je prepun budalastina i anti-Engleske pristrasnosti - uvijene u americku neo-liberalnu white-guilt politicku korektnost. Nista mi nije jadnije, kukavicnije i prepotentnije nego kada neki beli rasista/nacionalista (a toboze levicar!) kriticno pise o beloj rasi, izigravajuci veliku dobricu i zastitnika "ugrozenih rasa".

Meni je nerealno da se ijedan mlad covek ovako prepusti ubici, da ne pokusa da izbegne metak, da zaroni, da makar nesto pokusa. Pogotovo sto ovo nisu moderne puske, koje ubijaju efikasno iz ovakve distance. Ovo je tek 17. vek, sto znaci da Abner nije imao ni priblizno toliku prednost kao sto bi je imao npr moderni americki marinac u Iraku dok nisani oruzje na neprijatelja iz ove (ili daleko vece) distance. Abner je vrlo lako mogao da promasi obojicu a da onda bude ubijen od strane silovatelja. Znaci Abner nije nuzno "dzelat" - kako ga pateticno oslovljavlja doticni debil u pogovoru - vec je pokazao izvesnu hrabrost napadom na dvojicu siledzija. Uostalom, zasto im se ne be prikradao? Zar silovatelji zasluzuju neku vitesku smrt? Ako ista, ovaj mi se naivni/nerealni cin mladog Indijanca cini kukavicnim i jadnim jer se predaje bez borbe, a zar nisu Indijanci bili veliki ratnici?

Uostalom, instinkt za prezivljavanje imamo i mi - ljudi - a ne samo zivotinje, pogotovo mladi ljudi kojima definitivno nije do pogibije, a jos manje do nekog "uvisenog simbolizma" na koji se loze neuki pajaci kao sto je levicar koji je ispisao svoju budalastu verziju zbivanja u ovom stripu. Indijanac se nije spremao za neku vaznu bitku, pa da se suoci sa smrcu tako hrabro: to bi jos i moglo da prodje. Ne, on se zezao, izivljavao nad jednom devojkom, sto znaci da su ga iznenadna smrt svog druga i sopstvena neminovna pogibija morali zateci totalno nespremnog.

Medjutim, Pratt smatra da bi se jedan mladi americki Indijanac iz 17. veka tek tako predao, uz puno "prkosa" i "dostojanstva". Romanticarska budalastina...

Ali da se vratimo prici...

Gospodja Lewis je na stranama 80-88 ispricala svoju tragicnu, potresnu (i retardiranu) ispovest. A kako na to reaguje Svinja tj Dzeremaja?

Eto kako, na slici, sa strane 89.

Ovakve gluposti moze samo imbecil ili neki amater da stavi na papir. Svaka cast i Pratu i Manari na ludilu: zaista su ludaci sretni ljudi, pogotovo kada ih stripofili hvale za "fantasticne" price... Tu sreci kraja nema.

Potom se nizaju moronski dijalozi i nebulozne scene. Cak i nepotrebna ponavljanja, na primer Elajdzinovo "kakva smo mi to porodica?!" (drugi kadar) sto je vec bio rekao 2-3 strane ranije. Pratt citaoce tretira kao budale, jer em nam je odavno jasno bez njegove pomoci da su Luisovi svi degenerci/ludaci, em je to Elajdza vec bio rekao. Znaci cemu ovaj copy-paste na strani 96?

Zato mozda i toliko preteruje u svemu Pratt i preuvelicava sve, jer se plasi da njegove poente ne budu jasne, a pritom ne da su jasne nego jasnije ne mogu biti... Zato je mozda dao Elajdzi da se ponovlja kao papagaj.

A u trecem kadru Filis napokon izgovara ono sto smo vec sumnjali od pocetka, tj da je imala seks sa svojim bratom Abnerom, da je zelela i brata Elajdzu (sto pomene malo kasnije), ali saznajemo i da se kurvala sa svim ostalim likovima, i mrtvim i zivim.
Cemu ova iskarikirana nimfomanija? Zasto uopste ubaciti lik kao sto je Filis? Bez nje bi se i dalje mogla propagirati "mudrost" Indijanaca i "zlo" belaca tj nije uopste kljucna za pricu. Smatram da je ubacena u pricu cisto da bi strip imao dodatni "titillation factor" tj shock-value, tj da bi se bolje prodavao. Ovo sa "umetnoscu" nema blage veze...

Onda nam Filis daje lekciju o incestu, koristeci Bibliju kao izgovor za svoje ponasanje. (Strana 98.) Umesto da beze iz te kuce, jer se ocekuje jos jedan napad Indijanaca, Luisovi zevzece, svadjaju se, dernjaju se, lupaju gluposti, prave dramu i los teatar.

Zapravo, ne koristi Filis Bibliju kao izgovnjor, vec to radi Pratt, koji pokusava da opravda svoju fiksaciju sa incestom. Kao da Biblija promovise incest, sto se ovde donekle sugerise.

Nije da ovo mene ikako dotice, jer Biblija mi nista ne znaci, nisam nimalo religiozan. Ali to da se u Bibliji mogu pronaci svakojake perverzije i gluposti, to ne bi trebalo tobozne "vernike" preterano da iznenadi - sem one koji je nikada nisu citali (a to je velika vecina, pogotovo ovde na Balkanu gde haraju novopeceni kvazi-vernici).

A evo i famozne scene izmedju Bleka i njegove necake. Citava sustina stripa se svodi na ovu scenu. (Strane 107-109.)

Ova scena je "dokaz" koliko su perverzni/ludi/licemerni/zli bili Puritanci - naravno samo Englezi, jer Italijani i Francuzi (katolici) nisu bili takvi, oni su bili dobrice (maltene kao i Indijanci, ali ne savim jer Indijanci su najmoralniji i najmudriji narod): njih je Pratt vec "oprao" nesto ranije kroz onog "finog Italijana" i kroz Elajdzu (kome otac nije Englez kao ostaloj deci vec Francuz).

Drugi razlog zasto ova scena definise Indijansko leto je mnogo ocigledniji: jer ima seks, golotinju, "dobre sise", dirty talking i perverziju. Ako cemo barem jednom da budemo iskreni, a ne pretenciozni. Odnosno, na mom blogu vlada iskrenost, sto ne mogu da tvrdim za 95% drugih strip blogova, gde vladaju uglavnom preseravanje i foliranje.

Ovde na strani 124 imamo dva problema.

Prvi je sto Indijanac oslovljava zrtvu silovanja bezdusno kao "glupacu" - pa jos samo nekoliko momenata posto je svedocila ubistvu svog strica i njegovom skalpiranju od istog Indijanca. Ester nije ni za sta kriva; ona je zrtva svog psihopatskog strica Bleka, zrtva Skvando mladica tj silovanja, a sada je Indijanac tretira kao obicno govno. Stice se utisak i da je Pratt tretitra kao obicnu lutku za naduvavanje i j*****.

Ovo je problematicno koliko i konfuzno. Do sada se sticao utisak da Pratt zeli Indijance da prikaze boljim nego sto su to bili, a belce (tj Engleze/Putritance) daleko gorim nego sto su zaista bili. Medjutim, ovakvo ne-empaticno ponasanje ovog Indijanca nekako dovodi sve u pitanje. Takodje mi je neobicno sto kapetan garnizona nije prikazan negativno - a on je em belac em predstavnik "belackog autoriteta" em (pretpostavljam) i Englez. Da li su ovo bili slucajni "propusti" jednog nedisciplinovanog scenariste ili je Pratt ipak zeleo da izbegne kompletnu stereotipizaciju belaca i Indijanaca time sto je napravio par izuzetaka?

Ne mogu sa sigurnoscu da odgovorim na ovo pitanje, ali mi se cini da ce pre biti ono prvo, tj da je ovo jedan zbrzani kupus od scenarija, koji ima jasnu i zanimljivu osnovnu pricu ali da su detalji prilicno jadni jer tu ima puno nepotrebnih gluposti i nelogicnosti.

Naravno, ukoliko pitate levicara koji je napisao pogovor, on ni ne primecuje ove redje mane Indijanaca, ili se pretvara da ih ne primecuje, zato ce vam reci da nije ni jedno ni drugo vec da je scenario savrseno inteligentan i bezgresan i da Indijance predstavlja kao heroje i zrtve. Procitajte taj pogovor, presmesan je...

Drugi problem na ovoj strani je sto Indijanac - koji nije ni sekund oklevao da skalpira Bleka - obavestava Abnera da nece biti ubijen jer "Indijanci ne ubijaju ludake". Nisam ekspert za severno-americke Indijance, ali mi ovo zvuci nerealno. Ne kazem da je nemoguce, ali s obzirom koliko su razna plemena bila svirepa prosto mi deluje diznijevski da postedjuju "ludake". Ali opet s druge strane se makar pominje da se "drugi u plemenu mozda nece sloziti". 

Italijan Kosentino, koji s prvi put pominje u ispovesti Gospodje Lewis i koga je Pratt iskoristio da pokaze kako Italijani nisu kao Englezi, se ovde u prologu dodatno uzdize kao pozitivan lik - koji se "suprotstavio moci suda puritanske crkve".

A jel, Mr Pratt, je li se ikada suprotstavio moci katolicke crkve? Znas vec, one genocidno-pedofilske mafije...

A evo za kraj, jos jednom dr**** k****.

Jer je Pratt to tako hteo. (Str 130.)


Opširne recenzije:

Manara:

Battaglia:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/legionar-dino-battaglia.html

Magnus:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/11/neznanac-magnus.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/alan-ford-u-boji.html