4. epizoda Neukrotiva (nazvana ovako iako Aksa nikada nije bila manje neukrotiva) je prilično realan kandidat za najnerealniju/najapsurdniju ideju.
Aksa otkriva skrivenu civilizaciju u kojoj žene kompletno vladaju nad muškarcima, koristeći ih samo kao robove i za radnu snagu. Ova premisa je toliko imbecilna da mi je ispod časti da je detaljno komentarišem, kao sociolog ili biolog. (Nisam ni jedno ni drugo, ali za ovakav serijal sam Doktor Nauka, i to svih nauka.) Dovoljno je reći da su ove prezgodne Amazonke formirale ovaj svet još pre "velike kontaminacije" tj kataklizme - a razlog formiranja ovog komičnog društva je samo zato što je neka "feministkinja" odlučila da stvori takav svet! Tek tako. Ćefnulo joj se. Valjda je uspela nekako da nađe stotine muškaraca koji su se složili s njenom idejom da muškarci treba da budu robovi a žene vladari! Tek tako. Možda ih je našla u nekom Mazohističkom Katalogu? Drugačije ne vidim kako je ovako nešto moglo da se desi, da ova feminacistkinja formira ovakvo društvo, jer ko bi je osim drugih fanatičnih feministkinja sledio? Međutim, ni ova varijanta sa "ropskim volonterima" nema trunku potencijalne reale u sebi, jer možda bi eventualno pronašla tri-četiri mazohističkih muškaraca - u nekim S&M/bondage oglasima - ali je ta brojka jedva dovoljna da se išta započne.
Od čitaoca se očekuje da poveruje u ovako crnu (a opet komičnu) bajku da jedna "feministkinja" može iz vedrog neba da kreira ovakvu civilizaciju, samo zato što je to poželela, jer naravno nema nikakvog objašnjenja kako je uopšte ona ovo postigla, tj da porobi muškarce. Tek tako ih porobila, toliko lako da se nameće pitanje zašto to neka feminacistkinja ranije nije uradila? Naravno da ni za ovo nema nikakvog objašnjenja.
Nije nimalo jasno zašto bi muškarci - čiji testosteron ih automatski čini dominantnim - najednom postali poslušni pokorni luzeri estrogenim ženama (kojima naravno generalno fali samopouzdanje, a o fizičkoj snazi da ne pričam), samo zato što se to jednoj ludaji ćefnulo, onako iz hira. E kad bi kreiranje novih civilizacija i društva bilo ovako jednostavno: da čovek samo poželi neko društvo po svojoj meri i dizajnu, i da se to tek tako najednom ostvari... Samo u veoma jeftinim B-filmovima i ovakvim stripovima.
Nije mi jasno kako se razmnožavaju s obzirom da su ljubav i seks zabranjeni. A nisam ni opazio nijedno dete u priči. Totalan pičvajz od epizode.
Sve to stoji da je ovo jedan veoma naivan i banalan futuristički serijal, trashploitation PG varijante (u 70im doduše verovatno R-18), ali svaki žanr, ma koliko bio blesav, ipak mora da se povinuje nekim najosnovnijim logičkim prohtevima i merilima. Hoću reći da je ovo preglupo čak i za Aksu. Zbog ovakve blesave ideje imamo gomilu kretenskih situacija i dijaloga, a to je neminovan ishod kada scenarista barata glupim konceptima. Najočigledniji idiotizam su mišićavi, snažni muškarci koji se bez ikakvog jasnog razloga totalno pokoravaju gomili ženskih fotomodela - koje oni mogu da prebiju i savladaju kao od šale, kad god to požele. Muškarci su bukvalno uvek samo pet sekundi udaljeni od revolucije! Ne treba ni da se prethodno organizuju, kao što je to ovde slučaj kasnije u priči. Ali ne dižu bunu decenijama jer, kao što već rekoh, je jedna feministkinja u 20. veku jednostavno poželela da stvori ovakav apsurdan svet, a želja joj se s lakoćom ostvarila uprkos nekih 1000 (naučnih i istorijskih) činjenica koje nalažu da je njena želja 100% neizvodljiva, 100% nelogična, i 100% imbecilna.
Bar da je scenarista ubacio neki bedan petoparački pulp izgovor, u fazonu da je radijacija "smanjila muškost" kod muškaraca a ženama dala samopouzdanje i višu inteligenciju - pa još nekako da prođe premisa ove tupave epizode. (Mada bi u tom slučaju ovaj skriveni svet morao da nastane posle kataklizme a ne pre kao što nam je rečeno.) Međutim objašnjenja nema nikakvog - sem što je ovo bila volja jedne "feministkinje" 20. veka, kako nam scenarista kaže. Ovo niti može da služi kao objašnjenje niti je od ikakve koristi čitaocu da iole pokuša da shvati i prihvati ovako nebulozan koncept...
Priča je toliko primitivna da čak kosi jedno od osnovnih nepisanih pravila ovakvih avanturističkih serijala, a to je da glavni zlikovac mora na kraju biti kažnjen, makar malo. Liderka ove imbecilno apsurdne ženske kolonije ne biva uopšte kažnjena, ni na koji način, iako svirepo ubija 50 svojih nedužnih podanika na kraju priče, potez koji se čak i pokazao kao kompletno nepotreban. Čak je i Aksa smešnija nego ikad, jer nije sigurna kojoj strani da pomogne! Čak u jednom momentu pokušava da spreči pobunu muškaraca, pod nekim tupavim izgovorom da ne želi da se "jedna tiranija zameni drugom", a to je nekako zaključila iako uopšte nije mogla da zna kakav će ishod revolucije da bude! Nije mogla nikako da zna da ako muškarci pobede da će situacija biti ista, samo sa obrnutim ulogama. Veoma je ironično što Aksa u ovoj situaciji pokazuje priličan dijapazon svoje nelogike, a to je karakteristika koja se često pripisuje ženama. (Pa se onda pitaju zašto muškarci "vladaju"...) Baš u ovoj epizodi, koja se na vrlo traljav i detinjast način bavi feminizmom, scenarista nalazi za shodno da Aksu učini neodlučnom i nelogičnom: tipični ženski stereotipovi.
Uostalom, u svetu iz kojeg je i sama potekla nije bilo polne raspodele na vladare i na robove, odnosno žene nisu bile potlačene, kao što nisu bile potlačene ni PRE kataklizme, u 20. veku. Sem naravno u islamskom svetu... Znači nikakvog razloga nije bilo da Aksa posumnja da će revolucija doneti novo tlačenje žena.
5. epizoda Neustrašiva počinje sa odličnom snežnom scenografijom. Kakve god pejzaže da je Romero crtao, svi su ispali fantastično. Ali opet ponavljam koliko je šteta što su kadrovi u ovakvom izdanju minijaturni u odnosu na veličinu koju zaslužuju. Ubrzo se pojavljuju dinosaurusi, pa onda i roboti, tako da je ovo vizuelno a u neku ruku i sadržajno mnogo zabavna epizoda.
Priča je naravno blesava, kao što se dalo očekivati: dinosaurusi, roboti, i pećinski ljudi - znači opšti sci-fi pulp pičvajz kao u najblentavijim B-filmovima 50ih. Odnosno većina takvih filmova nisu imali dovoljno velik budžet da strpaju sve ovo zajedno na gomilu.
Ima nekoliko veoma zabavnih pseudo-naučnih "pojašnjenja". U kaišu 488 saznajemo od Akse da se zbog nuklearnog rata "Zemljina osa pomerila". Mene ovakve gluposti mnogo zabavljaju! Znam da je nerealno i bespotrebno da tražim jaku naučnu osnovu u ovakvom serijalu, ali ipak ne mogu da odolim a da ne napravim poređenje vezano za ovaj idiotizam sa zemljinom osom: ideja da nuklearne eksplozije mogu da poremete zemljinu osu je kao kad bi neko tvrdio da prdež nekog kineskog leptira može da izazove uragan u Meksiku. Koliko god se nama činile nuklearne eksplozije moćnim, one su kao sitne petarde za jednu ogromnu kamenčugu kao što je Zemlja.
Samo par kaiševa kasnije Aksa sreće pećinske ljude, koji se pomalo muče sa gramatikom, govore kao da su tek nedavno savladali osnove (kojeg god) jezika. I ovo mi je mnogo smešno jer su ovi likovi neposredni preci ljudi iz 20. veka što znači da nema nikakvog razloga za njih da jedva naklapaju engleski - ili šta li se već priča u Aksinom svetu.
U kaišu 517 Aksa glasno razmišlja kako da se ophodi sa robotima: "argumentima? Ili da delujem na njihove emocije?" Prosto neverovatno, s obzirom da ona potiče iz tehnološki razvijene civilizacije, te bi trebala da zna da su roboti sve samo ne emocionalni. A opet, ova epizoda je vrlo bitna jer odavde pa nadalje Aksa ima novog saputnika: robota zvanog Desetka - koji apsolutno jeste emocionalan, jer je programiran da voli Aksu. Totalni sci-fi kič, ali u pozitivnom smislu. Pojavljivanje ovog "lika" me je vrlo pozitivno iznenadilo jer ga se nešto ne sećam iz detinjstva, verovatno zato što sam čitao samo prethodne epizode, one najranije.
Što se dinosaurusa tiče, Aksa i drugi likovi stalno trtljaju o evoluciji, kao da par nuklearnih eksplozija, i to samo 100 godina unazad, mogu da izazovu ovakvu ultra-ubrzanu "evoluciju", odnosno neku vrstu istorijskog reseta koji je naravno kompletno apsurdan. U kaišu 535 saznajemo od nekog kvazi-naučnika da su se dinosaurusi ponovo pojavili jer su "njihova jaja hibernirala". Čitavih 65 miliona godina?! To je neka veoma moćna hibernacija... Međutim, ne, naučnik dodaje da je hibernacija tih jaja krenula za vreme "zadnjeg Ledenog doba", što bi značilo da dinosaurusi nisu izumrli pre 65 miliona godina već mnogo kasnije, maltene nedavno, odnosno da su postojali paralelno sa ljudima! Da, baš tako: baš kao u onom blesavom Raquel Welch filmu iz 60-ih. Zadnje Ledeno doba bilo je pre nekih 50,000 godina, međutim ovaj scenarista jednostavno ne haje ama baš nimalo za prave naučne činjenice. Doduše u njegovu odbranu, tada nije postojao internet te on nije mogao za 15 sekundi da se informiše o ovakvim stvarima pa da eventualno spreči ovakve greške. Kažem eventualno jer ne znam da li bi se uopšte trudio i da jeste imao internet, da li ga je uopšte zanimalo to. Rekao bih da nije, ili bar ne preterano...
Od istog naučnika saznajemo notornu glupost da su nuklearne eksplozije "stanjile zemljinu koru"! Možda još neko moje poređenje? To bi bilo kao kad bi neko tvrdio da je uspeh ili neuspeh nekog holivudskog filma imao efekat na formaciju oblaka u Japanu.
U kaišu 523 Aksa bez ikakvog povoda konstatuje da robot koji joj se približava "deluje humanije od ostalih... Ponaša se kao čovek", i to uprkos činjenici da ovaj robot (koji nije Desetka) ne izgleda nit se ponaša išta drugačije od ostalih robota. A u kaišu 526 Aksa dolazi do bizarnog zaključka da bi bilo pravo "naučno čudo" kada bi postojao robot koji puno priča. Na osnovu koje logike je to ona zaključila? To što roboti ne pričaju mnogo nema nikakve veze sa tehničkim izazovima da se kreira brbljivi robot, već takvi roboti ne postoje (generalno govoreći: u fikciji kao i u pravom svetu) jer nema puno svrhe praviti ih.
Ali da budem fer, mrtva trka je između Akse i onog naučnika ko više od njih dvoje lupeta. Možda je tačno da su brbljivi roboti velika retkost, međutim tupavi humanoidi definitivno nisu. Bilo bi pravo "naučno čudo" kada bi priroda pretvorila ljude u inteligentna bića.
U kaišu 559 pećinski ljudi pominju crnu magiju, dok im je programiranje robota totalno strano. Kako su za samo 2-3 generacije uspeli da totalno izbrišu svo sećanje na robote i tehnologiju 20. veka - a znaju za crnu magiju (koja ne postoji)?
Ništa od ovoga nije pravo cepidlačenje jer je ovo samo Aksa, a pritom ova epizoda sadrži i mnogo više humora nego u prethodnim epizodama: imamo robota koji se zaljubljuje u Aksu, dok je njen dečko ljubomoran.
U kaišu 562 saznajemo da su starci jako skeptični u vezi robota i tehnologije dok su mladi mnogo otvoreniji prema mogućnostima koje im Aksa i roboti nude. Ovo nema nikakve logike jer bi trebalo da bude obrnuto: ovi stariji ljudi bi trebalo da se sećaju tehnološke prošlosti te da je shvataju daleko lakše od klinaca čiji su životi udaljeniji od te ere.
Jedan od najblesavijih momenata je nalazi se u kaišu 587, kada zli naučnik (onaj kvazi-naučnik koji lupeta gluposti) šalje tim robota da izvrše lobotomije nad Aksom i njenim prijateljima - a odeveni su kao hirurzi, sa belim kaputima i maskama! Vrlo je brižno od ovih robota i tog naučnika što se toliko brinu da neki od njih slučajno ne prenese prehladu ili neki virus na pacijente.
Sve je ovo u suštini nebitno, jer je čitava poenta sci-fi palpa da bude blentavo zabavna. A kao što rekoh već više puta, crtež je fantastičan. Aksa kao i uvek predivno izgleda, a posebno u kaiševima 516 i 565.
6. epizoda, od Hrvata čudno prevedena kao "Kockarica", spada među najslabije. Ideja grada u ruševinama koji je centar kockanja u post-apokaliptičnom svetu nije preterano zanimljiva a i previše je apsurdna. Znam znam, ovo je samo Aksa, prema tome nema svrhe zahtevati mnogo realizma. Međutim, nema ama baš nikakve logike - čak ni u palpovskom smislu - u tome da hiljade klošara u krpama svi hrle ka tom gradu u nekoj nadi da osvoje... šta tačno? Zar ne bi trebali biti zaokupirani golim preživljavanjem? Imaju vremena za skupe hobije? Teško da novac ima veliku ili ikakvu upotrebu u takvom svetu, a i ta masovna pomama da se pošto-poto zaigraju rulet i slot mašine mi nekako ne pije vodu, suviše je preterano. A i poprilično je blesavo da je sve namešteno tako da niko ne može ništa da osvoji pa svako postaje rob vlasnika Nerona! Takav kompletno izmanipulisan sistem ne daje raji šansu ni da se navuku na kocku - a opet su nekako svi već unapred navučeni kao da su imali prilike da igraju više puta. Međutim nisu to mogli ni u teoriji jer odmah izgube slobodu čim jednom zaigraju. 100% suluda premisa. Čak i palp sci-fi mora barem da ima neku osnovnu logiku.
Malo mi je i čudno da se ovakva ideja koristi već u šestoj epizodi, tj dok je serijal još bio relativno mlad te većina postapokaliptičnih situacija i mogućnosti još uvek nisu bili upotrebljeni a kamoli isceđeni. Nije bilo potrebno pribegavati takvim alternativnim rešenjima, kao da je ovo već 50. epizoda pa nije više bilo išta novo da se uradi.
Ova premisa postoji samo kao mlak izgovor da bi se Aksa borila u areni. To je sve. I eventualno da bi je šutnuo dečko, tako da scenarista može da ga zameni sa nekim drugim u nekoj idućoj epizodi. Protiv toga nemam naravno ništa jer je živ piš koliko tipova Aksa menja tokom serijala, mada su svi toliko slični da su maltene kao jedna osoba. Uostalom totalno je logično da toliko alfa mužjaka totalno odlepi za Aksom. Čitaoci to više nego razumeju...
Njen novi dečko iz prethodne epizode je izda kao od šale, jer najednom odluči kako želi da radi za ovu kockarsku "imperiju". Prvo joj prokocka mač a da je ni ne pita, a onda se i priklanja diktatoru. Već dva puta ju je izdao i izneverio, a par strana kasnije opet to radi - međutim Aksa mu čak i tada nekako ponovo prašta, iako je vrlo malo falilo da Aksa pogine zbog njegove ravnodušne izdaje. Znači, uobičajene gluposti a i kič na kvadrat. (Kič nije nužno uvreda u kontekstu Akse.)
Mnogo negativnija stvar je što je ovo prva epizoda koja sadrži više bledih kadrova. Odavde nadalje originalni materijal korišćen za ove albume gubi na kvalitetu, pa zato ponekad ima čitavih strana koje su bledunjave, kao na primer strane 14, 15 i 17. Do tada je samo povremeni kaiš lošeg kvaliteta. U drugom integralu je ovo veći problem, jer u njemu puno strana deluje bledo tj bez detalja.
To, zajedno sa pogrešnim izborom papira, su najveće mane ovih integrala. Papir je sjajan što nije idealno za crno-beli strip, pogotovo neki iz prošlosti, iz te ere. Crtež je toliko kvalitetan da ovaj pogrešan izbor papira ne predstavlja neki značajan minus, ali nema sumnje da bi ovaj strip na mat papiru izgledao još bolje. Darkwood je napravio pravi odabir papira za ovakav crtež za Romerov Modesty Blaise; neki staromodni žućkasti - koji pritom ima i dodatnu prednost što je lakši. Kako bi Aksa tek fantastično izgledala na takvom papiru... pa još i format da je veći.
Ali se nažalost niko od "ozbiljnih" izdavača nije latio ovog stripa, što mi je potpuno neshvatljivo, pa čak i sumanuto. Kad pomislim kakva sve sranja izdaju Fibra, Darkwood, Čmarobna Knjiga, Libellus, i mnogi drugi, a niko se od njih nije setio da objavi i ovaj klasik star sada već skoro 50 godina, dođe mi da pobacam gomilu kletvi na mnoge od njih - kada bi tako nešto postojalo. Nažalost kletve ne postoje te ne mogu da ih urnišem i kaznim na plejadu maštovitih načina zbog ovakvih nenormalnih propusta. Kako možeš da izbacuješ totalno beskorisne i crtački bezvredne albume Larseneta i Djipija a da ignorišeš Aksu?! Kakve li su to seljačine? Sve neki kvazi-"urbani" likovi, iskompleksirani pa zato totalno naloženi da dokažu svima koliko su "sofisticirani" time što izbacuju hipsterske splačine. Međutim, praziluk nikako ne mogu da izbace iz svojih džiberskih sistema jer su gomila anti-estetskih đilkoša bez trunke ukusa i razumevanja za pravu stripsku umetnost. Ima još puno klasičnih stripova na rangu Akse kojih na Balkanu nema ni od korova, a razlozi za to nisu uvek loši materijali i nedostupnost, već se mnogo češće radi o čistokrvnom primitivizmu i gluposti većine pizdavača. Na primer, gde je Riberova Drakurela? Američki Vampirela serijal? (Ono što su izbacili Forma B je sranje.) Zetari? Zašto niko već godinama nije izbacio nešto od Berneta - ili makar reprintovao ili ponovo izbacio odavno rasprodate albume? Da ne pričam o pregršt komercijalnih francuskih serijala iz 60-ih i 70-ih, pa još brdo britanskih stripova kao što su Džepna Armija. Hellraiser? Prvobitni Star Trek stripovi 60-ih? Ima ih tona. Strip serijal Zona Sumraka iz 60-ih? James Bond? Da ne nabrajam još brdo drugih.
|