Friday, October 2, 2020

Storm - Lawrence


 STORM  1-15

Vrsta: komplet 1-15 (fali 13)

Jezik: nemacki 

Crtez: Don Lawrence

Scenario: razni 

Izdavac: Ehapa Verlag (1980-1986)

Premijerno: 1978-1986  

Dimenzije: 28.7 x 22 cm, SC

Br strana netto: 44 x 14

Tiraz: nepoznat

Zanr: tradicionalni sci-fi

YU istorijat: Stripoteka, Strip Art

Kolor? Da.

Politicki obojen? Ne. 

Rasprodato? Da.

Crtez: 10/10

Scenario: 7-9/10

Ciljne grupe: nostalgicari, esteticari 

Prednosti: odlican crtez, fenomenalan kolor

Minusi: nije HC, ponekad ponavljanje klishea


Splash page iz 7. epizode, jedne od najboljih. Epizode 2, dupla 5/6, 7 i 8 su najzabavnije od prvih 9. Kasnije crtez pada u kvalitetu dok radnja postaje zanimljivija ili barem manje formulaicna. Posle 15. albuma crtez jos vise pada, a za scenarije ne znam, nisam ih citao.

Kao kod vecine ilustratora koji se bave "realnim" crtezom, i Lawrence je zapoceo serijal na najvisem nivou a onda je vremenom njegov rad postajao sve slabiji. Nemoguce je precizno reci kada je strip postao previse slab, ali recimo da su prvih 15 epizoda za nabavku a ovo ostalo spada u kategoriju "samo ako je bas dzaba" ili "ako imate niske kriterijume kod crteza". Najkasnije do 20. epizode kvalitet je vec vidljivo slabiji, da ne kazem los (barem relativno), a posle dvadeset-i-neke drugi ilustrator preuzima crtez a najkasnije tada Storm postaje sranje. (Ovaj opis nije namenjen marvelovcima, njima je sve dobro.) Prvih 5-10 albuma imaju jaci crtacki kvalitet od npr 15. epizode ali ta razlika jos uvek nije onoliko drasticna kakva kasnije postaje.

Razlog ovom padu je obicno lenjost i/ili umor koji nastupa posle niza godina rada na jednom te istom serijalu - i u istom (veoma zahtevnom) stilu. Doduse, u ovom slucaju je mozda i kljucan faktor prebrzi tempo kojim je Lawrence izbacivao epizode. Obicno jedan album ovakvog kova zahteva bar godinu dana, a on je uspeo cak 15 albuma da izbaci u prvih 8 godina. Stoga nije ni cudo.
Generalno, francuski tj BD izdavaci daju mnogo vise vremena svojim autorima nego npr Marvel, Bonelli i ostale komerc-fabrike, zato je i razlika u kvalitetu toliko drasticna a BD je decenijama bio simbol najboljeg kvaliteta. (To vise nije slucaj, francuski strip je odavno propao.) Storm medjutim nije radjen za francusko trziste, vec za britansko.

Jedna od bezbroj scena u kojima Storm biva zarobljen. Ne samo u tom smislu je ovaj serijal slican Flash Gordon-u: postoji sablon po kojima su epizode radjene, ali za razliku od (ranijeg) FG nisu sve Storm epizode u istom kalupu.

U sustini je sablon sledeci:

1. Storm i Redhair nailaze na neku nepoznatu civilizaciju.
2. Storm i Redhair bivaju zarobljeni. Cesto samo Redhair bude uhvacena a onda je Storm spasava.
3. Storm se bori u nekoj areni dok spasava (ili pokusava da spasi) Redhair.
4. Storm pobedjuje, sve se dize u vazduh - ili Storm smenjuje rezim.
5. Storm i Redhair nastavljaju putovanje, krecu u novu avanturu.

Kao sto rekoh, gotovo isti sablon kao raniji Flash Gordon. Nisam nista slagao niti preterao. Jedine vece razlike su to sto dijalozi nisu toliko debilni u Stormu, i sto je Redhair mnogo nezavisnija i sposobnija zenska od Dejl. Da ne pricamo o tome da je Rejmondov FG ubedljivo najgluplji sci-fi serijal, Storm je klasicna literatura u poredjenju s tim.


Scenaristi su se smenjivali, a najbitniji je Martin Lodewijk (Zetari) koji je napisao samo jednu od prvih 9 epizoda, ali je zato bio zaduzen za sve od 10. do 21. Dick Matena je radio 3 do 6, a Kelvin Gosnell je bio veoma dobar sa 7. i 8. epizodom koje spadaju medju najbolje i vizuelno naljepse. Philip Dunn je napisao 1.
Epizode 1-9 su Chronicles of the Deep World, dok su 10-21 Chronicles of Pandarve. To prebacivanje/"stabilizovanje" radnje na Pandarvu (sa dodatkom jos jednog glavnog lika) je osvezilo serijal koji je krenuo da biva previse stereotipican, sa 9. epizodom koja je mozda i najslabija (a koju je napisao Lawrence).

Nazalost, kod nas je objavljena samo prva epizoda kao SC album jos u proslom veku, dok su prve 4 prikazane u Stripoteci 80ih u nastavcima po 4 strane, u boji. Prve dve epizode su objavljene u celini u dva broja Strip Art.

Ne znam koji su (debilni) razlozi zasto se niko od balkanskih izdavaca nije setio da izda Storm-a ali mi je to kompletno neshvatljivo i suludo, pogotovo s obzirom kakva govna se objavljuju u kompletu i u najluksuznijim izdanjima. Ne verujem da postoji dobar razlog za to, sem mozda ubedjenja da ovaj serijal nikog ovde ne bi zanimao. Ili su prava previse skupa. Cinjenica jeste da mladju publiku uopste ne zanima kvalitet crteza (jer su operisani od ukusa i estetike - kao rezultat nemoralnog zahvata estetikotomije koji praktikuju mediji nad mladim ovcama jos od pelena) te milenijalci imaju obicaj da citaju bilo kakva sranja - makar i naskrabana - ali sumnjam da im se ne mogu proturiti i ovakvi odlicno ilustrovani albumi.
Mladja publika pada na hype, to im je mentalna slabost, te bi bilo dovoljno da se dobro izreklamira tj prezentuje serijal i mogao bi se dobro prodavati. Cak i govna mozes naciniti hitom kod mlade publike ukoliko ih propisno hajpujes: da, ona govna koja seremo dnevno. Preblago je reci da su danasnji klinci jos vece ovce od predjasnjih generacija. Cistokrvni zombiji su, bez sopstvenog stava.

Uostalom, Fibra kada bi izdala Storm integrale po njihovom standardnom tirazu od 500, verujem da bi odlicno proslo. (Mnogi fibratori kupuju sve od Fibre, nebitno im je ko crta i pise, tako da bi i ovo uzeli da im krasi neprocitane police.) A opet, vlasnik Fibre je pomalo hipster a jos pomalo vise komunista zbog cega uglavnom objavljuje mahom modernu komercijalu (koja je obojena politickom korektnoscu), hipsterijadu (Satrapi, Maus, Larcenet i pregrst slicnih kvazi-umetnickih govana), i stripove koji sadrze levicarsku propagandu. Marvel/DC serijale izdaje ne samo zato sto mu se ne gadi profit (iako je komunista, ha ha) vec zato sto su (moderni) Marvel/DC stripovi prepuni levicarskog izivljavanja. Storm niti je "aktuelan" niti ima politickog sadrzaja niti ima golotinju - a tek nema blage veze sa hipster scenom - ali smatram da ipak ima sansu na nasem trzistu. Velik broj YU nostalgicara bi ga kupovali, ukljucujuci mene, bez obzira sto ga imam na nemackom. Konceptualno strip je dovoljno komercijalan odnosno jednostavan da se i poneki Bonelijev Svedok nalozi na kupovinu, a ako dodamo uz te grupacije jos i ponekog milenijalca koji je mozda zasicen retardiranoscu mange i Marvela, imamo potencijalno dovoljan broj kupaca.
A opet, s obzirom da je MekKoj toliko lose prosao...






Crveni Baron - Puerta


 CRVENI BARON

Vrsta: komplet od 3 albuma

Crtez: Carlos Puerta

Scenario: Pierre Veys 

Izdavac: Strip-Agent (2016)

Premijerno: 2012 

Dimenzije: 32 x 24 cm, HC

Br strana netto: 46/46/62 

Tiraz: 400

Zanr: istorijski, ratni

YU istorijat: -

Kolor? Da.

Politicki obojen? Ne.

Golotinja? Ne. 

Rasprodato? Ne.

Crtez: 10/10

Scenario: 8/10 

Ciljne grupe: esteticari, anti-marvelisti, anti-mangarci

Prednosti: odlican crtez, fantastican kolor, neverovatan miris, velik format

Minusi: kraj je pomalo slab

Ja sam cesto kritican sto se Strip-Agenta tice. Izbor serijala/junaka im je uvek bio generalno veoma dobar, pogotovo u poredjenju s drugim izdavacima, ali legendaran je njihov fakap (f**k-up) sa Aster Blistokom, kada su prvih 6 integrala uspeli da sjebu sa bledim stranicama.
Medjutim, ova trojka albuma je apsolut vrh kako izdavastva tako i uopste stripske umetnosti - a ja rec "umetnost" ne koristim olako.
Ovaj naslikani (ne nacrtani) serijal je jedan od najboljih koje imam, a Puerta je takav fantastican posao odradio da bi cak i najgluplja radnja bila sasvim dovoljna. Pritom radnja nije uopste losa, cak je i prilicno zanimljiva - uprkos tvrdnji pojedinih debila sa forum.stripovi (cast izuzetcima) koji smatraju da je prica suvise mrsava. Ali, kao sto rekoh - pa sta i da jeste? Jesu li ti mentoli strip fanovi ili obicne babe s pijace koje ocekuju samo neke jeftine krimi spletke i nista drugo? Babe nisu ali Bonelijevi Svedoci, marvelijanci-indijanci i magatardashi sigurno jesu.
Zahvaljujuci dominaciji mahom kretenskih demografskih grupa u svetu balkanskih stripofila, ovakvi serijali imaju veoma slabu prodju te ja nikada vise necu moci da ocekujem da neko izda jos nesto od Puerte. Hvala, idioti!
CB se jos uvek nije rasprodao uprkos niskom tirazu i odlicnoj akcijskoj ceni. Ej fakap of amejzing proporshns.


Odlicno je i to sto je format onaj prosireni A4 a pritom skoro da nema margina, tj na vecini strana ih nema uopste, tako da strip deluje fantasticno vec pri prelistavanju.

SPOJLERI:

Prica uzima dosta slobode kod "lika i dela" Barona fon Rihthofena, u smislu da je predstavljen kao psihopata, sto pravi CB nije uopste bio. To je minus s tacke gledista istorijske verodostojnosti, ali plus jer dozvoljava prici da dobije element fantazije (koji je potpuno neocekivan), sto pokazuje da ovde nije bila namera da se docara cist biografski prikaz tog coveka vec jedna zabavna ratna krimi-drama.

Zanimljivo je da Puerta menja lice Barona: ponekad lici na George Peppard-a, ponekad na Christian Bale-a, a njegov glavni suparnik u svapskoj avijaciji je nacrtan po slici i prilici degenericnog britanskog nepotiste Benedict Cumberbatch-a ili kako ga ja zovem, Cumberbitch.


Opširne recenzije:


Thursday, October 1, 2020

Solitudinis Morbus - Toppi

 

Updated: 27.7.22.


SOLITUDINIS MORBUS

Vrsta: antologija 

Crtez/scenario: Sergio Toppi 

Izdavac: Fibra (2015)

Premijerno: 1975-2011 

Dimenzije: 28.7 x 22 cm, HC

Br strana netto: 500 

Tiraz: 600

Zanr: horor, egzotika, istorijski, ratni

YU istorijat: nepoznato

Kolor? c/b

Politicki obojen? Nekoliko prica su PC.

Golotinja? Da, ali malo. 

Rasprodato? Da.

Crtez: 9/10

Scenario: 6-8/10

Ciljne grupe: esteticari, iskusni stripofili, starija publika 

Prednosti: zanrovi, tematike, originalnost, neobican i detaljan crtez 

Minusi: steta sto nema kolora, nekoliko politicki-korektnih idiotarija, strip tezak kao 5 cigli
Treca antologija Toppijevih prica od Fibre je ujedno i najdeblji album od ovog ilustratora. Zapravo, ovo je ujedno i najdeblji/najtezi album koji imam u citavoj svojoj kolekciji. Citati knjizurinu od skoro 3 kilograma je ujedno izazov, avantura i podvig, pogotovo za nas horizontalne citaoce. 28 prica razlicitih duzina, lokacija, istorijskih perioda i crtackih perioda ujedinjuje zajednicki horor zanr. Ali pre bih rekao da je ovo avanturisticki horor nego onaj uobicajeni, mada ima i toga.

Svidja mi se sto Toppi koristi lokacije i ere koje su gotovo kompletno ignorisane u kinematografiji i stripu tj u popularnoj kulturi. Drugim recima, nije kod Topija sve limitirano samo na Divlji Zapad, na WW2, i slicne klishee vec je vise u duhu Korto Maltezea u kojem su egzoticne lokacije norma. S tim sto se Toppi bavi bas zabacenim predelima i mnogo starijim erama. A to - uz sjajni crtez - cini ovu antologiju posebnom.

Kvalitet crteza je najbolji kod prica iz 80ih, npr tabla gore iz price Puppenherstellerstr. 89, a najslabiji je kod onih najnovijih, iz ovog veka. Razjareni Medved ima najslabiji crtez, a ni zavrsetak price nije dobar jer nejasan. Ali u sustini crtez ne varira drasticno.
S druge strane, varijacije u nivou prica su mnogo jasnije.

Malo me razocarala politicka korektnost (i svi klishei koji idu uz tu ogavnu ideolosku struju), kao u prici Blues. Tu je glavni lik duh crnca saksofoniste s americkog Juga koji srece nekoliko belaca, od kojih su svi zli rasisti. Takva stereotipna rasna podela mi je uvek isla na ganglije jer je to onaj najjeftiniji, najgluplji, najprimitivniji i sto je najvaznije najnerealniji pristup karakterizaciji, koji ne vodi nicem dobrom. Takvo polu-suptilno moralisanje tj pridikovanje tj potcenjivanje citaoca nema sta da trazi u pricama "ozbiljnih" strip autora. Toppiju se donekle oprasta jer je ipak napisao ovu pricu davno, 1990., odnosno pre ovog modernog talasa neumoljivog/fejk/"visoko-moralnog" anti-rasizma. Da je ovakvu pricu sada izbacio, on bi potpisao sebe kao levicarsku ovcu koja prati trendove.

Steta, jer premisa ove price zaista nije losa. Medjutim, ovakva levicarska izivljavanja su ipak samo sporadicna pojava u ovoj kompilaciji, kao na primer u prici Kas-Cej ciji je glavni lik pacifista (i to u doba carske Rusije!). Taj pacifizam doduse nije napadno izmoralisan kao sto zna biti - bas onako kretenski iskarikiran kao npr u levicarskim filmovima - tako da je ovo mala kritika.

M'Felewzi
 je jos jedna prica donekle ruinirana svojom preteranom, iskarikiranom anti-rasistickom premisom: naime, beli lovac, psihopata, iz hira ubija glavnog vodica jednog bwane, a bwana nije uopste ljut. Cak mu je dozvolio da puca na njega. Ako se ne varam (a sigurno se ne varam) dobri vodici su u savani (ili bilo gde u divljini) zlata vredni, prema tome Toppi je ispao pomalo idiot s ovako glupom osnovom za ovu osvetnicku pricu. Bas ce neki zemljoposednik da tako olako zrtvuje svog vodica da bi udovoljio hir nekom tamo sadisti koji mu je dosao u goste. Ajde der da je lovac neki ministar vlade, neko kome se ne sme reci ne, ali to nije slucaj. Da ubistvo nije bilo toliko besmisleno i nerealno prica bi bila mnogo bolja.

Price su na pocetku vise pesimisticke prirode sa losim ishodom, a najbolji primer za to je prva prica, Suma Brocelan, ovde prikazana. Kasnije je tema osvete dominantnija.

Medju boljim pricama su Solitudinis Morbus, Krull, Myetzko, Airoanguaq.

Svidja mi se to sto su (skoro) sve anti-ratne price locirane u WW1 a ne u Vijetnamu - sto bi se pre dalo ocekivati, pogotovo kod levicarski nastrojenih scenarista. Svako ko je imalo istorijski potkovan - a pritom objektivan tj nije pristrasan - zna da nema boljeg primera za ludilo, brutalnost i beskrupuloznu korupciju rata nego WW1. Da li neki scenarista bira WW1 ili Vijetnam da bi izigravao "anti-ratnog profitera" (tj da bi prikupljao poene izigravajuci moralistu na racun tudje patnje) sve govori o tom piscu: oni koji biraju Vijetnam su u 95% slucajeva zagrizeni komunisti kojima ne smeta rat kao takav vec im smetaju odredjeni ratovi npr oni vodjeni protiv levicarskih rezima. Nazalost, velika vecina stripofila (kao i sirih narodnih masa) nemaju ni predstavu da je u toku politicko-kulturoloski propagandni rat u kojima su oni kao citaoci obicni pioni i lakoverne ovce.

Jedini pravi problem s ovim izdanjem je sto je ljigavi urednik Fibre (inace komunista) odlucio da jednim udarcem ubije dve muve, odnosno da izbaci dva velika Toppi integrala u jednoj ogromnoj cigletini teskoj vise od 2.5 kile. I to za istu cenu kao da ih je objavio odvojeno, u dva integrala. Kakav covek trebas biti, koji mozak trebas posedovati da izbacis ovako dobar strip u jednoj ogromnoj cigletini od 570 strana kao da je u pitanju (neko marvelovsko) smece koje treba otaljati sto brze!

Da se razumemo, cak i Toppi integrali duplo manji od ovog imaju nekih 210 do 270 strana tj glomazni su tj sadrze po 4-5 albuma BD duzine. Medjutim, ovakva pokvarena taktika se Fibri nije sasvim isplatila, jer im je trebalo citavih 6 godina da rasprodaju ovaj integral, uprkos velikoj popularnosti Topija kao i relativno niskom tirazu. Za ostale Toppi integrale im obicno treba samo godina-dve da ih sve prodaju, cak i reprinti znaju da odu za samo godinu dana. Zato je Fibra kasnije izbacila Colt Frontier i Skriveno lice u uobicajenom fazonu sa po 4-5 albuma - umesto da su izbacili i ova dva kao jedan. Na svu srecu ove dve najnovije kompilacije Topija nisu bile nagurane u jednu ciglu.

Steta, jer SM u proseku sadrzi visi nivo crteza od gore pomenutog Colt Frontier. Citati ili prelistavati ovoliku cigletinu je prilicno zajebano, a i pretpostavljam da ce ovakva enciklopedijsko-gargantuanska "knjiga" da se brze raspadne kod cesceg citanja. Ako vec naguravas 500+ strana u jednu ciglu, onda barem snizi cenu... Klasican lopovluk.

Ako urednik Fibre ima imalo mozga (i morala), reprintovace SM, ali u dva odvojena izdanja kao sto dolikuje ovakvom stripu. Em ce na taj nacin da napali kolekcionare tj fibratore koji "moraju" da imaju bas sve od ovog izdavaca (da, to su kompletni idioti kojima jedan covek odlucuje sta ce da citaju), em ce fanovi Topija kojima je taj ogromni volumenator bio predebeo ili nemoguc (jer rasprodat) moci da ga nabave onako kako treba, po 250-300 strana.