Tuesday, October 20, 2020

The Sandman - Darkwood

 

 The Sandman 10

Vrsta: 10. integral

Crtez: Michael Zulli, Charles Vess, John Muth

Scenario: Neil Gaiman 

Izdavac: Darkwood (2016)

Premijerno: 1995-1996 

Dimenzije: 25.9 x 17.4 cm, SC

Br strana netto: 160

Tiraz: 1,000

Zanr: fantazija, melodrama, istorijski

YU istorijat: -

Kolor? Da.

Politicki obojen? Da (jedna prica).

Golotinja? Da. 

Rasprodato? Ne.

Crtez: Zulli - 9/10, Muth - 4/10, Vess - 6/10

Scenario: 2-5/10 

Ciljne grupe: hipsteri, zene, kvazi-filozofi, maloletni filozofi, zadrti marvelisti 

Prednosti: delom odlican crtez, delom super kolor

Minusi: konfuzno, dosadno, nula akcije, nedostatak radnje, staticnost, previse preseravanja, politicka korektnost
Ovo je prvi Sendmen koji se obreo u mojim rukama, ali vrlo kasni deo serijala. Mozda i prekasni - jer je vrlo tesko pratiti radnju bez predznjanja o svemu sto se izdesavalo u prethodnih 9 albuma, a po svemu sudeci tu je zaista bilo svega i svacega.

A zasto onda nisam krenuo od pocetka, pogotovo kod tako "nekonvencionalnog" stripa?
Vrlo jednostavno: zbog osrednjeg pa cak i jadnog crteza koji dominira velikom vecinom serijala.
(Npr volume 9 je uzas, tu vlada neki jadan karikaturni crtez koji nema blage veze sa tonom i tematikom serijala; cist je idiotizam ilustrovati takvu vrstu serijala na takav nacin; "nidje veze".)

Taj nizak kvalitet ne iznenadjuje nimalo, jer ovo je americki serijal, da li od Marvela ili kojeg vec komercijalnog qrca ili palca tog pretuznog trzista. (Nije ni bitno.) Ono sto mnogo pre iznenadjuje je sto uopste postoji visoko-kvalitetna faza u Sendmenu. Albumi 10 i 11 (tj Uvertira) mahom sadrze superioran crtez u odnosu na sve sto je prethodilo.

Postavlja se pitanje: sto nisu mnogo ranije unajmljivali daleko bolje ilustratore nego su im bili dovoljno dobri neki suntavi stanc crtaci? Prava steta, jer ovako sam bio prisiljen da krenem citanje s kraja serijala.

Zato sam i kupio ta dva albuma - a i zato sto su bili na vecem popustu. Skoro sve sto je vezano za Marvel i DC generalno zaobilazim u sirokom luku (sem Konana i jos ponesto slicno netipicno), ali ovo me je zaintrigiralo jer deluje kao da odstupa od superherojskih budalastina koje dominiraju tim pateticnim trzistem. Odstupa i to prilicno. Ali ne bas na dobar nacin, bar ne u ovom albumu.

Michael Zulli je nacrtao prvu polovinu vol 10, i to je mnogo dobro odradio. A kolor tek? Fantazija. Strip je iz 80ih i 90ih, znaci pre LEGO kolorisanja, pre plasticnih boja koje urnisu crtez i kolju atmosferu; kao dan i noc je ovaj album od npr tipicnog modernog marvelovskog djubreta. Kombinacija ovakvog crteza i veoma suptilnog/detaljnog kolora cini ovaj album veoma zabavnim za prelistavanje... Ne toliko za citanje.

Nazalost, scenario nije crtezu ni pod nokat. Prica nema radnju, vec se sadrzi iskljucivo od filozofiranja, i to mahom jeftinog, kicastog, mozda malo dubljeg od onog na sta su navikli hipsteri kod svojih omiljenih indie filmova novije proizvodnje. Fortune-cookie wisdom, kako ja to zovem. Slicno Facebook objavama, svi oni "mudri" citati o zivotu i kosmosu. A to sam veoma davno prevazisao. Jos kad sam imao 15 godina.

Koliko ja shvatam, glavni lik je riknuo u prethodnom albumu, i sada se sve vrti oko njega, kakav je bio, kakve odnose je imao sa drugim ljudima i kreaturama. Puno mudrovanja, mudroserovanja, palamudjenja, sentimentale i uzvisenih misli imamo ovde. Jednom reciju: pretenciozni smor. Akcija je nepostojeca, bukvalno nula. Sve epizode su blablabla, svrha zivota, preseravanje. Tako nesto moze biti donekle interesantno - ali samo u manjim dozama, kada je vesto plasirano tu i tamo kao dodatak prici. Filozofiranje moze biti dodatak, nikako sustina stripa jer je retko ko inteligentan dovoljno da to izvede. Ili eventulno uz neki humor, ali humor je Gejmenu veoma stran. U svakom slucaju se to ne radi ovako, u beskrajnom nizu filozofskih onaniranja. Nil Gejmen kao da pokusava da u domenu stripa ostvari neke svoje neispunjene knjizevne ambicije. Ne volim i ne cenim kompleksase. Ne bi me cudilo da slusa indie rock i da se klanja filmovima Bunjuela i Bergmana... To je taj profil licnosti.

Ne svidja mi se takav pristup. Volim sve vrste stripova (i inteligentne, i tupave, i banalne, i ekstremne, i simplisticke, i originalne i neoriginalne), ali problem je sto veoma mali procenat ambicioznih stripova ovakve vrste uspeju. Tesko je filozofiju i mudroseraciju uneti u strip a da ne deluje bangavo, cak i smesno. To je mnogo prikladnije za film, ili za roman. (Ako se dobro odradi, podrazumeva se, ali i u knjigama a tek u filmovima je to redje slucaj.) Eto, zamislite strip verziju 2001: A Space Odyssey: bilo bi smesno, zar ne? Odnosno mozda ne smesno ali neuporedivo manje efektivno. Strip jednostavno nije najadekvatniji medijum za to: nece slonce u lonce.

Prica sadrzi pregrst likova koji se smenjuju bez najave, bez reza, onako nasumicno, trapavo, neplanski, bez jasnog redosleda - u jednom kontinuiranom nizu razgovora koji su ponekad konfuzni (zasta sam mozda ja kriv jer sam preskocio prvih devet) a cesto dosadni i preterano sentimentalni, sa previse pametovanja. Do koje mere je za moju nisku ocenu odgovorno moje neznanje o serijalu a koliko nizak kvalitet konkretno ovog albuma, ne znam. Ali verovatno oba faktora igraju ulogu. 

Prve tri price cine celinu, epizodu Bdenje. To je ta gore navedena konfuzna prica koja se nadovezuje na razne likove iz prethodnih epizoda. Ocigledno je da je Gejmenu bilo sasvim nebitno da li ce 10. deo iko neupucen moci da razume. To je i jadno i glupo, jer cak i da sam citao svih 9 prethodnih albuma, zar se ocekuje da sve popamtim kao Arapin Kuran? Ko jos cita toliki serijal u nizu...

Onda sledi zadnja epizoda od Zulija, Epilog, jos jedna besmislena prica koja pocinje kao iritantna "lekcija" (znaci pridika) o rasizmu i robovlasnistvu, a onda krece u tu dosadnu zemlju snova koja je sto puta manje zanimljiva i od mog najbanalnijeg sna. Opet vladaju sentimentala i jeftino filozofiranje.

Gejmen je levicar, sto nikoga ne moze iznenaditi; ne bi ni pisao za Marvel/DC tj za bednu americku komercijalu da nije "politicki podoban", niti bi ga mediji i kriticari toliko nahvaljivali da je desnicar ili apolitican. Nil je Jevrejin, a oni su tradicionalno/vecinski okrenuti na levo, bez obzira da li su Evropejci ili Ameri. (U Americi izmedju 70 i 80% Jevreja uvek glasaju za Demokratskog predsednickog kandidata na svim izborima, po jednoj opsirnoj anketi iz ovog veka; jedino su crnci verniji demokratama, sa nekih 90%.) Jedino u Izraelu, ironije li, postoji jasnija podeljenost na desno i levo. Veoma je ironicno sto bas u Izraelu vlast ponekad ne pripada levici. Ili se mozda radi o necem drugom: o licemerju? Ali to je vec druga neka tema.

U njegovu (manju) odbranu, crnkinja u prici pominje da su africka plemena porobljavala jedni druge te da su se belci cisto nadovezali na ovaj "hobi" tj "oni bi ionako bili robovi" (citat). Medjutim, ostrascenost s kojom njen cangrizavo-agresivni SJW decko (Englez) opterecuje svoj sitni mozak ovom tematikom odise politickom korektnoscu. Uostalom, zasto Gejmen nije pomenuo da je robovlasnistvo bio sastavni deo svih rasa, kroz skoro sve epohe? Sto nije rekao svojim naivnim, mladim, neupucenim citaocima da je najmanje polovina evropskog zivlja egzistiralo kao kmetovi tj robovi psihopatskih plemica vise od 1000 godina? Pritom "nepristrasni" Gejmen nije ni nasao za shodno da pomene arapske trgovce, koji su rutinski pljackali africka sela trazeci robove za prodaju belcima (i kome god jos) - kad vec toliko "opsirno" diskutuje o toj temi.

Gejmen je klasicni levicarski manipulant: bira (istorijske) cinjenice koje njemu odgovaraju a ostale uglavnom precutkuje (lukavo tj kvarno). Ili treba da ipak poverujem da je on neuki idiot koji pojma nema o istoriji?

Prejadni lik Engleza koji se toliko zesti jer su crnacki robovi bili maltretirani 150 godina ranije je apsurdan, i vise dodje kao neka nenamerna politicka karikatura nego prava, realna licnost. Zamislite neku osobu koja sebi cupa kosu iz frustracije jer su pre 500 godina toliki milioni nastradali od Crne Kuge? Takvoj budali bi se glasno nasmejali, zar ne? Ili bi ga poslali u Lazu. Jasno je da je ovaj engleski lik bio svedok zbivanja u 18. ili 19. veku, ali njegovo jadikovanje i gnev potsecaju previse na zaludjene SJW fanatike koji vriste kao neke histericne zenturace po ulicama na anti-Tramp demonstracijama. Cista patetika, nista vise.

Zanimljivo je u ovom kontekstu pomenuti kako je Alan Moore - notorni komunisticki psihopata/lazov - apelovao na sve svoje levicarske kolege (stripska piskarala) da pisu politicki, kao sto on to redovno radi. Navodno je Gejmanova reakcija bila da ipak to ne zeli da radi. Ali sudeci po ovoj epizodi, jos i te kako su mu stripovi politicki obojeni, samo ne do te mere kao kod pomenutog smrada koji stripove koristi bukvalno kao platformu za politicko izivljavanje tj zatupljivanje masa.
Peta epizoda, odnosno druga prica, je Izgnanici, prilicno oskudno nacrtana od strane Dzona Muta. (Na slici.) Nemam pojma da li uvek ovako skrtari na crtama, linijama i da li stedi na mastilu, ili je ovo bio pokusaj eksperimentisanja ne bi li se "uzviseni" Gejmenov sadrzaj "prikladno" prikazao tj na neki kvazi-umetnicki art-fart nacin dostojan jednog mudroserskog hipster-stripa.

Ova strana je jos i raskosna/velelepna s obzirom kakve su ostale (ne preterujem), jer ovde ima ponesto boje i a konjanici su pristojno nacrtani. Jasno je da Mut ume da crta, da ima talenta (koliko, to ne bih znao reci posto skrtari), ali ovde malo previse izigrava "umetnika". Ne zeli da bude "zanatlija" mozda? Ko bi ga znao... Hipsterski putevi su nedoku(r)civi.

Hipsteri putuju u razne smerove, ali retko koji puteljak ih odvede do ocigledne istine koja im stalno bezi (a ispred nosa im je) a to je da su "zanatlije" najveci umetnici stripa. "Sav trud uzalud" ne moze i ne sme nikada biti mantra ijednog ozbiljnog ilustratora, vec "rad rad i samo rad: davaj jos mastila, ima jos puno belih povrsina koje vape i zjape da ih ispunim senkama i oblicima!"

Kako god, prica je sto puta bolja od one prethodne - razvucene na 100 strana cistokrvnog smaranja. Iako je prilicno tanka i ova prica, opet je kao debelo hiljadugodisnje stablo u odnosu na prutic od radnje koju nudi Bdenje sa svojih 100 likova koji kao da se takmice ko ce da bude dosadniji i besciljniji u svojim mudrokenjarijama. Ima i ovde pregrst filozofiranja, a dijalozi umesto da budu premudri vise naginju ka non-sequiturizmu. Drugim recima, jedan lik u klin, a drugi u plocu - a mi napaceni citaoci treba kaobajagi da izvucemo neki dublji smisao u takvom haosu.

Na kraju price mala maca ispade najpametnija jer nista nije rekla sem 2-3 "mjau".

Mozda nekim ljudima takva vrsta konverzacije deluje "misteriozno" (jer je ne razumeju, hi hi), ali ja sam prestar da padam na takve besmislice, na takve prevazidjene fore. Ono u fazonu: 'ajde da baljezgamo sto nam padne na pamet pa se mozda iz tog vodopada reci izrodi slucajno neki subjektivni smisao - barem kod posmatraca tj izigranog citaoca koji na silu trazi neku logicnu interpretaciju ponudjenog lupetanja, u fazonu Rohrschach testa. Ne tvrdim da je sve sto je izgovoreno neko nasumicno blebetanje u prazno, jer nije, ali neke razmene izmedju starca i Cara Snova (ili ko je vec) su cista lakrdija bez ikakvog smisla. Mozda sve ovo ima neko konkretno znacenje za Gejmena, ali bice da je on usamljen u tom znanju...

Zadnja prica, treci crtac, Bura.
Opet suvoparna melodrama, ovog puta o tome kako je Sendmen/Morbijus/Tim-Burton dao Sekspiru nadahnuce da bi pisao sva svoja dela. Uvod je cak 20 strana, tj Tim Burton se pojavljuje tek tada, a onda prica postaje za nijansu interesantnija. Sve u svemu, nije lose, ali prosek. Opet puno filozofiranja i mudropalamudjenja.

Crtez je nejednak; scenografija i pogotovo sencenje su veoma dobri, ali zato Vess ljude ne crta po mom ukusu, mada kada se potrudi (tj odradi facu detaljno) rezultat nije uopste los.


Top 100 strip ilustratora - 1. i 2. deo:

Hipsterizam u stripu:

Hugo Pratt - Dekonstrukcija:

Navike stripofila:

Crtaci rangirani:

Bernet:

Corben:

Toppi:

Bilal:

Moebius:

Ostale recenzije:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/09/zora-and-hibernauts-fernandez.html

Sunday, October 18, 2020

Technopriests - Janjetov


The 

Technopriests

1-2

Vrsta: integrali (sve)

Crtez: Zoran Janjetov

Scenario: Alejandro Jodorowsky

Izdavac: Carobna Knjiga (2019)

Premijerno: 1998-2006

Dimenzije: 30.4 x 21.7 cm, HC

Br strana netto: 206/184 

Tiraz: 1,000

Zanr: sci-fi

YU istorijat: -

Kolor? Da. (LEGO)

Politicki obojen? Ne.

Golotinja? Vrlo malo. 

Rasprodato? Ne.

Crtez (bez kolora): 8/10 (verovatno)

Crtez (sa CGI kolorom): 6/10

Scenario: 4-9/10 

Ciljne grupe: inkalovci 

Prednosti: zanimljiva prica, neki lepi paneli, originalnost

Minusi: zadnja epizoda, neki preterano naivni dijalozi, karakterizacija ponekad losa, CGI kolor srozao crtez

Jos jedan spin-off Inkala, odnosno jedan od delova Jodoverzuma koji obuhvata nekoliko serijala, stvoreni od 80ih pa nadalje. Dok je Inkala ilustrovao Moebius, Metabarone Himenez, Pre Inkala i Technopape crta Janjetov.

Modernisticka kompjuterska boja je ucinila svoj deo da unisti Zoranov crtez, sto je vise nego jasno iz prilozenih strana. Strip je bukvalno natopljen gustim, (uglavnom) plasticnim LEGO bojama, i zato je s te tacke gledista ovaj serijal iza vecine ostalih iz Jodoverse koji su "rucno" kolorisani.
Da li je Janjetov uopste imao glas u ovoj bednoj odluci da se "plastifikuje" strip, to ne znam, a i propustio sam sansu da to saznam iz prve ruke kada je gostovao u Domu Omladine krajem 2019. kao deo promocije za Carobnu Knjigu. Po onome sto sam cuo od prisutnih, Janjetov je bio izigravao "pobunjenika" i u par navrata je doveo izdavaca u nelagodan polozaj jer nije uvijao reci tj valjda je kritikovao neke svoje radove (ili sta vec). Valjda smatra da je nekako hip ako ne prihvata svoj rad, ko zna. (Mozda je to kao neka "antiprotivna" reakcija na tipicno i neumoljivo samohvalisanje koje je u Srbiji veoma ucestalo medju poznatim seljoberima kao npr turbo-folk prakljacama.) Jer nema sanse da on sebe ne smatra vrsnim crtacem; ukoliko je to zaista tako, onda je cistokrvni ludak.

Ne svidja mi se kako crta lica u ovoj fazi, a tu kritiku sam cuo i od drugih ljudi. (Sada je jos gori doduse.) Mnogi likovi ponekad izgledaju idiotski, pogotovo oni silni tehno statisti, a dijapazon emocija je slabiji nego npr kod Himeneza koji je radio Metabarone. Njegovi najnoviji stripovi su jos slabiji, cist mediokritet, a kolor je i dalje slab. U poznim godinama Ja(g)njetova interesuju samo pljeskavice, i da sto pre otalja posao... On inace ima reputaciju kao neko ko nesto posebno nije odusevljen svojom strukom: nema sumnje da bi mnogo radije bio na bini da moze da bira, da bi najradije svirao neki ofucani YU rok 80ih (kao sto je nekad radio) nego da pod vremenskim pritiskom sedi za stolom i ilustruje tudje scenarije.

Sto se scenarija tice, ovako stoje stvari...

Prica je u prvih 5-6 epizoda podeljena u dva vremenska perioda, jer glavni lik (lider Tehnotehnosa Albino) prepricava citav istorijat dok vucara svoje mlade i zanesene idolopoklonike do "obecane zemlje" tj neke utopijske planete. Kako epizode odmicu sadasnjica sve vise zauzima primat a proslost je od sve manjeg znacaja. To je dobar razvoj, jer su delovi koji se bave nekadasnjim dogadjajima dosta slabiji od one "glavne" radnje koja se konkretno bavi "Tehnosvetom". Ta "sporedna" prosla radnja koja je primarna na pocetku ne pocinje lose ali biva sve slabija iz epizode u epizodu, sve naivnija. Sva (trenutna) zbivanja koja se odnose direktno na naratora i tehnose su veoma zanimljiva i dobro osmisljena, puna tripoznih fazona - za razliku od "prosle" pod-radnje koja je vise avanturisticka, vise klasicniji sci-fi (ukoliko se ista kod Jodorovskog moze smatrati klasicnim/obicnim). Negde u 3. ili 4. epizodi ta saga postaje bas previse naivna i zbrzana, a likovi sve neubedljiviji i jedno-dimenzionalniji.

SPOJLERI:

Konkretnije, karakterizacija ove pod-radnje je traljava jer se nekoliko kljucnih likova iz tog razdoblja menjaju iz negativaca u pozitivce, i to neubedljivo - jer bez jasnog objasnjenja.
Samo nekoliko primera... Zeleni covek/mutant koji je 15 godina ranije kao beskrupulozni pirat ucestvovao u grupnom silovanju Panefe, odjedanput postaje herojski lik, dobrica, a i sama Panefa - koja je na pocetku prakticno kao vestica iz bajke - dozivljava neki spontani, nebulozni preobrazaj u kvalitetnu i empaticnu zenu.
Sve je to nekako ofrlje koncipirano, mada sama radnja nije losa. Dosadna nije sigurno. A opet, mnogo je slabija od sage koja se bavi tehnosima. 


Jodorovski se i dalje bavi istim temama koje su mu najdraze, a to su duhovnost, seksualne perverzije (doduse mnogo manje ovde nego u drugim nekim stripovima koje je pisao), uzvisena ljubav, i hriscanske ideje (odnosno sprdnja na racun iste) a sve to ujedinjuje neki njemu svojstven fanatizam. Jodorovski je i sam jedan veliki fanatik, zaludjenik, ostrasceni manijak, tako da fanatizam prikazuje ne samo u negativnom svetlu (npr cilj tehnosa da uniste univerzum) vec i u pozitivnom (ako to tako mozemo nazvati tj ako je fanatizam uopste moguce pozitivno prikazati). Jodorovski je levicarski nastrojen tako da ne cudi njegovo veoma rigidno, usko shvatanje sveta.

SPOJLERI:

Npr u zadnjoj epizodi vladar Tehnosa Albino unistava sopstveni brod tako da njegovi sledbenici ne mogu nikako da napuste novootkrivenu planetu (koja je sve samo ne Utopija) a kamoli da se vrate u svoju galaksiju. Ili na primer ritualno secenje jednog prsta svih 500,000 tehnosa - sto zahteva od njih neko vanzemaljsko vodeno stvorenje u razmenu za vodu - a to zahteva iz cisto nekog hira valjda. (Kompletna budalastina, ali kao mnoge Jodine budalastine ne nervira.)
Fanatizam se oslikava i u simplistickoj odanosti koju armija izabranih mladih tehnosa ima prema svom vodji. Tehnosi su maltene kao ovce ispranih mozgova a Albino je kao neki sektaski lider ovog stada. On je Mojsije koji im nudi "obecanu zemlju" (a galaksija u kojoj se ta planeta nalazi je u obliku jevrejske zvezde!). Cak postoji i scena u zadnjoj epizodi u kojoj se more rastavlja da bi "izabranici" dosli do svoje obecane zemlje. Na kraju se ispostavlja da zakoni fizike ne vaze tamo, te sve njihove masine ne funkcionisu: moraju da krenu od pocetka, da sve stvore rukama (i ljubavlju - izem ti shund) sto je veoma otrcana hipi osnova ovog stripa.

Uopste je ta zadnja epizoda ubedljivo najslabija, jer je prozeta jeftinom i kichastom simbolikom: cak se serijal zavrsava sa cesto izgovorenom mantrom, "ljubav i ljudskost su vazniji od tehnoloskog napretka koji je pomutio ljudski rod." To toliko glupo zvuci, kao neka copy-paste "mudrost" tj neka smesna pizdarija koju retardi sheruju na Fejsbuku.
Ali jos gore od toga su kretenski dijalozi koji su jednako naivni i nespretni kao u najbanalnijim sci-fi stripovima 30ih i 40ih. Ukoliko imate kopiju Carobne Knjige, obratite paznju na strane 189 i 191 drugog integrala; dijalozi su tupavi i neubedljivi, likovi su stereotipicni moroni iz pulp fiction romana. Kao da je Ed Wood pisao.

Velika je ironija da Jodorovski ovde zastupa stav da je (visoka) tehnologija zlo i da se ljudi moraju vratiti "pravim vrednostima" (znaci verovatno javnom onaniranju i slicnim perverzijama, s obzirom ko je i sta je Jodorovski) - a pritom nije dozvolio da ljudi oboje strip nego kompjuteri! To je meni vrhunac licemerja i gluposti. Ako vec promovises neke back-to-the-caves ideale i pridikujes protiv "napretka" onda barem ispostuj granu umetnost koju si izabrao za to, time sto ces serijal predstaviti kao rucni rad, a ne kompjuterski. (Ne aludiram na onaniranje (rucni rad) - sto moram za svaki slucaj da napomenem jer ovde se prica o Jodorovskom.)
Da li je Janjetov imao kefalo da primeti ovu nenamernu ironiju, ne znam, ali cisto sumnjam. Covek se nedavno izjasnio da mu je najbolji film u zadnjih desetak godina ni manje ni vise nego holivudsko anti-remekdelo Prometeus, trash-film koji prakticno sluzi kao merna jedinica za kretenizam. Zoran kaze da voli "blesavost", ali postoji definitivna razlika izmedju blesavog/opicenog i cisto-retardiranog, razlika koju nije svako kadar da identifikuje. Stoga postoje velike sumnje da li i njegov mozak radi punom parom ili samo sporadicno. Uostalom, da stanem u njegovu "odbranu", velika vecina stripofila sigurno nisu primetili ovaj "sitni" detalj (tu ironiju/kontradikciju), toliko sitan da se moze primetiti iz svemira... Zato da ne budemo suvise kriticni premo Zoranu i Cileanskom ludaku.

Jeste, dobro ste shvatili: na mom blogu nema bespotrebnog, slihtarskog idolopoklonstva tj iskljucivo velicanja vrsnih umetnika. Samo zato sto je neko dobar scenarista ili vrhunski crtac ne znaci da je izvan svake kritike i da smem samo da ga hvalim. Takvo religiozno fanboy klanjanje prepustam ovcama. Ako je neko debil ili ludak ili je nesto zabrljao, ja cu to da pomenem, koliko god bio talentovan.
Sve izlazem direktno i bez uvijanja. Kome se ne svidja: fajront! Imate pregrst beskorisnih strip-blogova koji se bave tricarijama i pizdarijama, a u kojima se blogeri neiskreno klanjaju trenutno dominantnoj politickoj korektnosti odnosno neiskreno (a time i dosadno) baljezgaju na nacin koji se od njih ocekuje i o stvarima koje se od njih ocekuju. Takvih poltronskih, plitkih, maloumnih zombi blogova ima i previse. Eto, onako totalno nejanjetovski tj neskromno tvrdim da je ovaj blog superioran u odnosu na 99% strip-blogova, pogotovo americkih, ne zbog svoje "strucnosti" vec prvenstveno zbog iskrenosti.




https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/11/satrapi-ostala-hipsterska-sranja.html




Saturday, October 17, 2020

Cicca Dum-Dum - Bernet

 

Cica Dum-Dum

Vrsta: integrali (1-3)

Crtez: Jordi Bernet

Scenario: Carlos Trillo

Izdavac: Darkwood (2018)

Premijerno: 1998-2006

Dimenzije: 26.8 x 17.6 cm, HC

Br strana netto: 130 x 3 

Tiraz: 600

Zanr: gangsterski, humor, avanturisticki, fantazija, porno

Dokle sam stigao? Do 3. integrala.

Kolor? c/b

Politicki obojen? Ne.

Golotinja? Mnogo, puno i cesto. 

Rasprodato? Da.

Crtez: 7-9/10

Scenario: 3-10/10 

Ciljne grupe: fanovi Torpeda 

Prednosti: kvalitetan crtez, veoma zabavan scenario, pregrst odlicnih fazona

Minusi: pornjava uvek vise smanjuje nego sto povecava kvalitet radnje, humor u redjim slucajevima previse jeftin
Serijal je bio narucen za Penthouse gde je i prvi put objavljivan, tako da tacno znate sta mozete da ocekujete. Seks je eksplicitan i neretko perverzan, nista nije cenzurisano, a seks-humor je prljav i bez kocnica. Humor, u globalu, je mesavina jeftinog/prostackog i urnebesnog; ima dosta gegova koji su me glasno nasmejali, moram priznati da sam se u jednom navratu valjao od smeha, jer strip je toliko luckasto retardiran da ne moze da ne izmami barem osmeh uprkos svom ulicarskom jeziku. Ima originalnih fora uprkos toliko preterane i ucestale pornjave.

Drzati van domasaja dece. Veoma daleko. Na najvisu policu ili jos bolje zakljucati u neki sef.

CDD dodje kao neka zabavna pornografska mesavina Torpeda i Indijane Dzouns, sa veoma opustenom radnjom i blesavim, iskarikiranim likovima. Klasicna muska fantazija (na kvadrat), jer Cica je 100%na nimfomanka (jos "gora" od Drune), mozda najekstremnija nimfomanka u istoriji stripa. (Nagadjam, jer nisam posebno upucen u pornostripsku scenu.) Nacrtana je u tipicnom Bernetovom stilu tj kao ultra-prototip najlepse moguce holivudske glumice sa najboljim mogucim telom, sto ce reci kao prava lutka za naduvavanje, izvajana riba koja uvek hoce i moze i ne zna za umor. Strip je krajnje neozbiljan, negde na nivou Loony Toons.

Feministkinje bi pale u nesvest kada bi se njihove dlakave, testosteronske sape docepale ovog stripa. Verovatno bi objavile fatvu Bernetu i Trilju, i zahtevale da im se glave uruce brzom postom cim zavrse u giljotinskom koshu nekog levicarskog dzelata-cenzora. U drugoj prici se pojavljuje veoma bitan lik, jedna nimfomanska lezbejka, a ona mrzi muskarce i penise isto koliko obozava Cicinu (neobrijanu) picu. Njen lik (delimicno) postoji da bi se ismejavale zagrizene feministkinje, bar se meni tako cini.

Medjutim, strip se indirektno, mozda suptilnije, podsmeva i muskoj napaljenosti - ili se bar tako cini tj tako se moze interpretirati. Tesko je reci sta je ovde namerno a sta slucajno, sta je jeftina sprdacina a sta sadrzi gram satire, jer strip je radjen za Penthouse a ne za Der Spiegel. Definitivno su seks i humor na prvom mestu, a tek onda neke "dublje" namere veoma daleko iza. Tako i treba da bude, naravno.

Epizode ovog puta nisu kratke, kao sto je obicaj kode Berneta, vec je svaka 65 strana. Ukupno 6 epizoda. Crtez je u prvim epizodama samo za nijansu slabiji od 80ih tj od serijala i one-shots kao sto su Torpedo, Kraken ili Custer. Ali od 3. epizode kvalitet je za jos nijansu slabiji.
A kad sam vec kod 3. epizode, urnebesna je, do sada najbolja. 4. epizoda je jos ludja. Serijal je zaista sve kretenskiji; sa svakom epizodom Triljo kao da je pokusavao da nadmasi ludost iz prethodne price.

Prve cetiri epizode su ubedljivo najbolje. U trecem albumu tj od 5. price nadalje kvalitet scenarija drasticno pada.

Upozorio sam vas na ekstreman sadrzaj a vi radite kako hocete...







https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/11/satrapi-ostala-hipsterska-sranja.html