Friday, October 2, 2020

Jeremy Brood - Richard Corben


Updated: 8.7.22


 Jeremy brood

Vrsta: zaseban album

Jezik: engleski 

Crtez: Richard Corben

Scenario: Jan Strnad 

Izdavac: Fantagor Press (1989)

Premijerno: 1982 

Platio: bese davno... valjda 10 funti

Cena: na engl od $25 nagore

Dimenzije: 27.4 x 20.9 cm, SC

Br strana netto: 66

Tiraz: nepoznat

Zanr: sci-fi

YU istorijat: -

Kolor? Da.

Politicki obojen? Ne.

Golotinja? Da, neretko. 

Rasprodato? Da.

Crtez: 10/10

Scenario: 8/10

Ciljne grupe: esteticari 

Prednosti: odlican i neobican crtez, fenomenalan kolor, nema margina, dobra prica

Minusi: nije HC

Crtez i kolor ovog albuma predstavljaju Korbena na svom vrhuncu, odnosno period 70ih i vecine 80ih, kada je maksimalno bio posvecen tome da svaka strana izgleda sto bolje moguce. Kasnije se profusario, postao lenj i poceo da otaljava, ponajvise u 90im. Cak je bio i eksperimentisao sa kompjuterskom izvedbom, sa losim rezultatima. Mada je u zadnjih 20-30 godina povremeno izbacivao albume dobrog kvaliteta, nikada se nije vratio svojoj nekadasnjoj top formi, a to su ranije godine. Razlog tome su i nerealni rokovi koji su mu se nametali od izdavaca i/ili od samog sebe, pa je zato krenuo brze da radi. A to kod stripa nikad ne dovodi do boljih rezultata, samo do slabijih.

JB je trebao biti trodelni serijal, medjutim da li zbog slabe prodaje ili cega vec je odradjen samo ovaj album. Radnja je dobro osmisljena, sa tematikom verskog fanatizma smestenoj na nekoj tipicno korbenovskoj planeti; sadrzi vrste ludorija i blazih perverzija koje se mogu ovekivati od njega, ali prica sama po sebi nema onakve "epske" razmere nekih poznatijih albuma - odnosno nije onoliko lud kao na primer Mutant World ili Muvovum.
Ali sa ovakvom prezentacijom nije ni potrebno da prica bude odlicna - a pritom nije nimalo nezanimljiva. Blago svakome kome dopadnu u ruke Korbenovi (stariji) albumi, nema skoro niceg boljeg u svetu stripa.

Album izgleda genijalno i zbog toga sto nema margine, tako da uprkos relativno malom formatu Fantagor Press-a sam strip iznutra ne deluje manji nego sto bi trebao biti.

Kolor u JB je u najmanju ruku jednako dobar kao i u Bloodstar, Mutant World i Den 2. Neke strane cak mozda spadaju medju najbolje od svih njegovih radova.

Kraj price je tesko interpretirati jer je ovo trebao da bude tek prvi deo jednog serijala. Ne znam da li je kraj izmenjen u zadnji momenat kada je postalo jasno da nastavka nece biti - te imamo kraj kakav bi manje-vise ionako bio da su odradjene sve 3 epizode - ili je kraj uradjen tako da se potencijalno nastavlja tj "open-ended". U svakom slucaju, prica ima zavrsetak, ne deluje naglo prekinuta.

Zavrsetak price je prilicno zanimljiv, jer stavlja citaoca u nedoumicu: da li je Dzeremiju bolje ovako, posle udesa kada je malo "osiromasen", ili mu je bilo bolje pre kada je sve znao? Happy ending ili ne? Naravno da kod Korbena retko ima klasicnog happy ending jer on jednostavno nije u tom fazonu. Ono sto mi smeta u radnji albuma je sto mu nastrada devojka tj crnkinja s kojom stiza na planetu. Jasno mi je zasto je to uradjeno - da bi se Dzeremiju oslobodio put ka novoj vezi - ali mi je to nekako nepotreban dodatak, a i pomalo nerealan. Nije mi realno da dva trenirana astronauta stignu na planetu koja im je dodeljena radi specificnog zadatka, a da ih tako lako prejebu neki debilni mutanti.


Corben:


Odiseja Spoznaje - Milo Manara


 ODISEJA SPOZNAJE

Vrsta: zaseban album (2 price) 

Crtez: Milo Manara

Scenario: Alfredo Castelli / Manara

Izdavac: Darkwood (2017)

Premijerno: 1978/1982 

Dimenzije: 32.3 x 24.6 cm, HC

Br strana netto: 84

Tiraz: 1000

Zanr: avantura, fantazija, istorijski, vestern

YU istorijat: nepoznato

Kolor? Da.

Politicki obojen? Ne. 

Rasprodato? Da.

Crtez: 10/10

Scenario: 6/10

Ciljne grupe: esteticari 

Prednosti: odlican crtez, odlican kolor 

Minusi: price nisu posebno dobre

Prva prica se odigrava na Himalajima, klasicna avantura sa primesama fantazije. Prica je solidna, nista posebno. Crtez je tipican za njegov raniji period, daleko bolji nego kakav postaje u 90im i kasnije kada se srozava i crtez i kolor.

Ne samo da nema golotinje, sto se skoro uvek ocekuje kod Manare, vec nema nijednog zenskog lika u prici! 


Druga prica je nesto kao "indie western", tj kao kad bi se Jarmusch ponovo pozabavio ovom tematikom. Neke prave radnje zapravo i nema, ovo je klasicni opicitis u stilu Manare u kojem se sve vrti oko cudnih likova, s tim sto ni ovde nema erotike.

DW ovaj album cesto stavlja na akcije, delom jer kvalitetan crtez nije interesantan/bitan siroj publici, a i zbog toga sto ovo nije stereotipicno stivo koje bi se moglo dopasti Bonelijevim Svedocima i ostalim fanovima komercijale. Price mozda nisu top, ali meni je i ovo bolje nego 100000. avantura Teks Vilera.




Manara:

Boucq:

Fernandez:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/09/zora-and-hibernauts-fernandez.html

Battaglia:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/legionar-dino-battaglia.html

Magnus:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/11/neznanac-magnus.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/alan-ford-u-boji.html

Ortiz:

Gimenez:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/kasta-metabarona-gimenez.html


Storm - Lawrence


 STORM  1-15

Vrsta: komplet 1-15 (fali 13)

Jezik: nemacki 

Crtez: Don Lawrence

Scenario: razni 

Izdavac: Ehapa Verlag (1980-1986)

Premijerno: 1978-1986  

Dimenzije: 28.7 x 22 cm, SC

Br strana netto: 44 x 14

Tiraz: nepoznat

Zanr: tradicionalni sci-fi

YU istorijat: Stripoteka, Strip Art

Kolor? Da.

Politicki obojen? Ne. 

Rasprodato? Da.

Crtez: 10/10

Scenario: 7-9/10

Ciljne grupe: nostalgicari, esteticari 

Prednosti: odlican crtez, fenomenalan kolor

Minusi: nije HC, ponekad ponavljanje klishea


Splash page iz 7. epizode, jedne od najboljih. Epizode 2, dupla 5/6, 7 i 8 su najzabavnije od prvih 9. Kasnije crtez pada u kvalitetu dok radnja postaje zanimljivija ili barem manje formulaicna. Posle 15. albuma crtez jos vise pada, a za scenarije ne znam, nisam ih citao.

Kao kod vecine ilustratora koji se bave "realnim" crtezom, i Lawrence je zapoceo serijal na najvisem nivou a onda je vremenom njegov rad postajao sve slabiji. Nemoguce je precizno reci kada je strip postao previse slab, ali recimo da su prvih 15 epizoda za nabavku a ovo ostalo spada u kategoriju "samo ako je bas dzaba" ili "ako imate niske kriterijume kod crteza". Najkasnije do 20. epizode kvalitet je vec vidljivo slabiji, da ne kazem los (barem relativno), a posle dvadeset-i-neke drugi ilustrator preuzima crtez a najkasnije tada Storm postaje sranje. (Ovaj opis nije namenjen marvelovcima, njima je sve dobro.) Prvih 5-10 albuma imaju jaci crtacki kvalitet od npr 15. epizode ali ta razlika jos uvek nije onoliko drasticna kakva kasnije postaje.

Razlog ovom padu je obicno lenjost i/ili umor koji nastupa posle niza godina rada na jednom te istom serijalu - i u istom (veoma zahtevnom) stilu. Doduse, u ovom slucaju je mozda i kljucan faktor prebrzi tempo kojim je Lawrence izbacivao epizode. Obicno jedan album ovakvog kova zahteva bar godinu dana, a on je uspeo cak 15 albuma da izbaci u prvih 8 godina. Stoga nije ni cudo.
Generalno, francuski tj BD izdavaci daju mnogo vise vremena svojim autorima nego npr Marvel, Bonelli i ostale komerc-fabrike, zato je i razlika u kvalitetu toliko drasticna a BD je decenijama bio simbol najboljeg kvaliteta. (To vise nije slucaj, francuski strip je odavno propao.) Storm medjutim nije radjen za francusko trziste, vec za britansko.

Jedna od bezbroj scena u kojima Storm biva zarobljen. Ne samo u tom smislu je ovaj serijal slican Flash Gordon-u: postoji sablon po kojima su epizode radjene, ali za razliku od (ranijeg) FG nisu sve Storm epizode u istom kalupu.

U sustini je sablon sledeci:

1. Storm i Redhair nailaze na neku nepoznatu civilizaciju.
2. Storm i Redhair bivaju zarobljeni. Cesto samo Redhair bude uhvacena a onda je Storm spasava.
3. Storm se bori u nekoj areni dok spasava (ili pokusava da spasi) Redhair.
4. Storm pobedjuje, sve se dize u vazduh - ili Storm smenjuje rezim.
5. Storm i Redhair nastavljaju putovanje, krecu u novu avanturu.

Kao sto rekoh, gotovo isti sablon kao raniji Flash Gordon. Nisam nista slagao niti preterao. Jedine vece razlike su to sto dijalozi nisu toliko debilni u Stormu, i sto je Redhair mnogo nezavisnija i sposobnija zenska od Dejl. Da ne pricamo o tome da je Rejmondov FG ubedljivo najgluplji sci-fi serijal, Storm je klasicna literatura u poredjenju s tim.


Scenaristi su se smenjivali, a najbitniji je Martin Lodewijk (Zetari) koji je napisao samo jednu od prvih 9 epizoda, ali je zato bio zaduzen za sve od 10. do 21. Dick Matena je radio 3 do 6, a Kelvin Gosnell je bio veoma dobar sa 7. i 8. epizodom koje spadaju medju najbolje i vizuelno naljepse. Philip Dunn je napisao 1.
Epizode 1-9 su Chronicles of the Deep World, dok su 10-21 Chronicles of Pandarve. To prebacivanje/"stabilizovanje" radnje na Pandarvu (sa dodatkom jos jednog glavnog lika) je osvezilo serijal koji je krenuo da biva previse stereotipican, sa 9. epizodom koja je mozda i najslabija (a koju je napisao Lawrence).

Nazalost, kod nas je objavljena samo prva epizoda kao SC album jos u proslom veku, dok su prve 4 prikazane u Stripoteci 80ih u nastavcima po 4 strane, u boji. Prve dve epizode su objavljene u celini u dva broja Strip Art.

Ne znam koji su (debilni) razlozi zasto se niko od balkanskih izdavaca nije setio da izda Storm-a ali mi je to kompletno neshvatljivo i suludo, pogotovo s obzirom kakva govna se objavljuju u kompletu i u najluksuznijim izdanjima. Ne verujem da postoji dobar razlog za to, sem mozda ubedjenja da ovaj serijal nikog ovde ne bi zanimao. Ili su prava previse skupa. Cinjenica jeste da mladju publiku uopste ne zanima kvalitet crteza (jer su operisani od ukusa i estetike - kao rezultat nemoralnog zahvata estetikotomije koji praktikuju mediji nad mladim ovcama jos od pelena) te milenijalci imaju obicaj da citaju bilo kakva sranja - makar i naskrabana - ali sumnjam da im se ne mogu proturiti i ovakvi odlicno ilustrovani albumi.
Mladja publika pada na hype, to im je mentalna slabost, te bi bilo dovoljno da se dobro izreklamira tj prezentuje serijal i mogao bi se dobro prodavati. Cak i govna mozes naciniti hitom kod mlade publike ukoliko ih propisno hajpujes: da, ona govna koja seremo dnevno. Preblago je reci da su danasnji klinci jos vece ovce od predjasnjih generacija. Cistokrvni zombiji su, bez sopstvenog stava.

Uostalom, Fibra kada bi izdala Storm integrale po njihovom standardnom tirazu od 500, verujem da bi odlicno proslo. (Mnogi fibratori kupuju sve od Fibre, nebitno im je ko crta i pise, tako da bi i ovo uzeli da im krasi neprocitane police.) A opet, vlasnik Fibre je pomalo hipster a jos pomalo vise komunista zbog cega uglavnom objavljuje mahom modernu komercijalu (koja je obojena politickom korektnoscu), hipsterijadu (Satrapi, Maus, Larcenet i pregrst slicnih kvazi-umetnickih govana), i stripove koji sadrze levicarsku propagandu. Marvel/DC serijale izdaje ne samo zato sto mu se ne gadi profit (iako je komunista, ha ha) vec zato sto su (moderni) Marvel/DC stripovi prepuni levicarskog izivljavanja. Storm niti je "aktuelan" niti ima politickog sadrzaja niti ima golotinju - a tek nema blage veze sa hipster scenom - ali smatram da ipak ima sansu na nasem trzistu. Velik broj YU nostalgicara bi ga kupovali, ukljucujuci mene, bez obzira sto ga imam na nemackom. Konceptualno strip je dovoljno komercijalan odnosno jednostavan da se i poneki Bonelijev Svedok nalozi na kupovinu, a ako dodamo uz te grupacije jos i ponekog milenijalca koji je mozda zasicen retardiranoscu mange i Marvela, imamo potencijalno dovoljan broj kupaca.
A opet, s obzirom da je MekKoj toliko lose prosao...