Friday, September 16, 2022

Castaka - Das Pastoras



Kastaka: Poreklo Metabarona
Vrsta: integral

Crtez: Das Pastoras (10/10)

Scenario: Alejandro Jodorowsky (9/10)

Izdavac: Carobna Knjiga (2019)

Premijerno: 2007/2012 

Dimenzije: 30.5 x 21.7 cm, HC

Br strana netto: 110 

Tiraz: 1,000

Zanr: sci-fi, prequel

Kolor? Da.

Politicki obojen? Ne. 

Rasprodato? Da.

Ciljne grupe: jodorovci, metabaronci, ludaci 

Prednosti: fantastican kolor, odlican crtez, zabavna prica

Minusi: poneka manja glupost

Kastoka je tipican...

Da, Kastoka. Jer su svi likovi bez izuzetka stoka.

Kastoka je tipican ludacki, pomalo neozbiljan, ekstremni strip dezurnog manijaka Jodorovskog, ciji cilj nije da stvori nesto intelektualno vec da shokira a predspostavljam i da (sebe) zabavi. Zato je bitno sve gluposti uzimati sa osmehom na licu jer ovo nije krvava bajka o ljudima vec o nekim uber-fiktivnim larger-than-life jodo-vanzemaljcima.

Vec sama premisa na koju nailazimo posle kratkog uvoda ima neke rupe u logici. Dobijamo na znanje da na “najmanjoj planeti u galaksiji" zivi jedno "pleme" koje se podelilo na Bele i na Crvene - koji cine svih 2000 stanovnika. Valjda je Jodorovski u nekom svom astronomskom neznanju/naivnosti smatrao da ako je Patulj-Ahur toliko “mali” da je logicno da humanoidno stanovnistvo bude sitno.

Ali ubrzo se ispostavlja da toliko malo stanovnistvo nema nikakve logike, iz dva razloga. Prvo, broj je premalen zbog njihovog mentaliteta koji se sastoji od fanatizma, mazohizma, ubilackog divljastva - i niceg drugog. Crveno i belo pleme se mrze, ali neguju istu tradiciju, busitaku/busikaru, koja vrlo ocigledno naginje ka japanskoj samoubilacko-fanaticnoj proslosti. Medjutim, za razliku od ove planete Japan je "oduvek" bio gusto naseljen – pa je bilo i donekle "logicno" da ubijanje i harakiri ne predstavljaju prevelik problem, i da cak mozda olaksavaju problem prenaseljenosti. Prosto je nemoguce da ovakva nakaradna, degenericna, genocidna, jodorovskovska civilizacija, koja ne postuje ni svoje ni tudje zivote, moze da opstane a da ih ima toliko malo. (Nigde nije sugerisano da im je broj mali zbog nasilja vec samo zato sto je "mala planeta".)

Zapravo, s takvim manijackim ponasanjem, pravo bi bilo cudo da 2000 ljudi izguraju duze od desetak godina a da se medjusobno ne pobiju do zadnjeg coveka. Bilo bi zato daleko logicnije da Jodo nije ubacio taj kretenski podatak da ih ima samo oko hiljadu po plemenu, jer je time postigao svoj prvi auto-gol. Da je barem naveo cifru kao 50,000, to bi bilo prihvatljivo. Ili bolje da uopste nije navodio nikakve cifre. Pa nije ovo Star Trek da nam se listaju brojevi stanovnistva i slicno! Ovo je manijacko-bajkoviti sci-fi a ne standardni sci-fi.

A evo i drugog razloga... Posle pokolja juznog plemena tj posle Pirove pobede severnjaka – Kastoke – sledi scena kako jedini preostali plodni muskarac krece da zatrudnjuje sve zene Kastoke. Citiram: “narednih 12 godina oplodjivao je po tri zene dnevno”. Ovo nas navodi da se malo pozabavimo matematikom. Ukoliko pretpostavimo da ove zene imaju trudnoce u trajanju od 9 meseci i da svaka godina traje 12 meseci, onda se ispostavlja sledece:

3 x 365 = 1095 trudnih zena godisnje

Ova racunica uzima u obzir pretpostavku da veliki je*ac Dajal ne oplodjuje zene po drugi put, dan nakon sto se porode sa prvim njegovim detetom, vec im ostavi nekoliko meseci da se oporave da bi bile spremne za narednu trudnocu. Znaci, ova cifra nije bukvalna vec okvirna. Neka bude da zacne izmedju 1000-1200 dece godisnje.

Medjutim, kako je citavo juzno pleme pobijeno u ratu/genocidu s pocetka price, mora se pretpostaviti da on opsti samo sa zenama Kastoke. A kako to da ih ima tako puno?

Kastoka, sa svojim stanovnistvom od nekih 1000, ne bi smela da ima vise od 500 zena, ako pretpostavimo da su zene i muskarci u priblizno istim brojevima zastupljeni. Prema tome, ova racunica je totalno preterana i nelogicna. Da ne govorimo o tome da ne mogu bas sva zenska lica u Kastaki biti mlade zene vec tu mora biti i starijih neplodnih zena kao i maloletnih devojcica. Znaci nema cak ni 500-inak plodnih i spremnih zena vec mozda daleko manje, recimo 200-300. Njih bi kastakanski pastuv (po onom navedenom ritmu) otaljao za nekih 2-3 meseca, a onda bi morao da ceka da ove prve iznesu trudnoce pre nego sto moze opet da ih prcne - u smislu da ih oplodi s drugim detetom (ukoliko je druga tura bila u planu).

E sad, znam ja da bi Jodo bio odusevljen idejom da se zatrudnuju i babe i male devojcice, jer je teski perverznjak, ali to ne sme jer mu nijedan izdavac ne bi dopustio tako nesto. Na Zapadu pedofilija jos uvek nije legalna i drustveno prihvatljiva; neo-marksisticka "socijal-demokratska" levica radi na tome da to sto pre promeni, ali jos uvek je Jodo daleko od toga da moze da se bavi takvom tematikom, barem na otvoren nacin kako bi on to najradije ucinio. Bi on, rado, u to sam ubedjen... jer vecinu ostalih perverzija je vec pokrio u svojim drugim (ne)delima. A dokaz za to je strana 34 na kojoj Omezo kaze Dajalu: "nasi 13-godisnjaci su sada plodonosni, sto znaci da je tvoj zadatak (oplodjivanja qrvi) zavrsen". Svaki pazljiviji citaoc ne moze a da ne primeti isinuaciju a to je da potencijalno uskoro krece maloletni seks u Kastaki. Nije da mi je trebao dokaz za ovo, ali eto cisto da ne bude da izmisljam tj da kaljam Jodin "ugled" - ako tako nesto uopste i postoji...

Uostalom, postoji i treci razlog zasto je stanovnistvo od 2000 greska. Prava je budalastina da dva tako mala seoceta biju onakve spektakularne bitke. Pa gde to ima?

Sto se tice ove moje male ekskurzije u matematiku od malopre, to je vise bila sala nego ozbiljna i bitna poenta, jer se ovo ne odigrava na Zemlji, ovo nisu ljudi – odnosno ne znamo sta su iako su humanoidi – tj ovo je naucna fantastika a u njoj ovakve "nelogicnosti" mogu da (donekle) prodju. Jodo cim se lati nekog "prizemnog" zanra krene da nize budalastine i potpuno se gubi. Zato je sci-fi idealno igraliste za njega i njegovu mastu, jer je u sci-fi svetovima uglavnom skoro sve dopusteno, skoro sve je moguce. Zato su njegovi sci-fi serijali toliko zabavni a ostale stvari kao Presveto srce i Bouncer su mahom maloumni ili u najmanju ruku dosta felericni. Opravdanja se lako mogu naci za bilo sta sto uradi u sci-fi zanru.

Postoji jos jedna nelogicnost u ovom citavom cirkusu sa oplodnjom qrvi, ovaj, htedoh reci kastakanskih zena: zasto uopste Dajal mora da pravi bas toliko dece? Pa zar nije stanovnistvo Kastake bilo samo 1000 do pre velikog istrebljenja Belih? Zasto bi se Kastaka sada toliko opterecivala povecanjem stanovnistva kada su oduvek bili samo saka jada? Tu se malo Jodo pogubio - a sve ove gluposti su mogle biti izbegnute da nije naveo "jedva 2000" kao populaciju Patulj-Ahura. U redu, jasno nam je da su svi muskarci osim njega sterilni te da plemenu trebaju novi zdravi muskarci, ali za to nije bilo potrebno da zatrudnjuje nekoliko zena dnevno i to preko toliko dugog perioda. Zar su zeleli da udesetostruce stanovnistvo? Zasto?

A opet, da bi se nastavilo ubijanje, ovoj planeti treba sto vise narastaja - ako cemo realno. U svetu Metabarona (jer je ovaj dupli album prequel tom serijalu) likovi s lakocom srljaju u smrt, ubijaju clanove svoje porodice i to potpuno bez motiva - odnosno samo da bi se zadovoljile neke sulude tradicije, i veoma lako donose odluku da izvrse samoubistvo. To je neki shizofreni fanatizam tipican za Jodu kod kojeg se nista ne radi umereno: sve mora da bude ekstremno i iskarikirano.

Zato ne moze preterano da iznenadi kada majka Dajala izvrsi ritualno samoubistvo samo 8 dana nakon porodjaja, jer tako nalaze zakon (koji je kaznjava jer je silovana od strane "belih"!). Scena koja bi bila komicna da nije tako ubedljivo ilustrovana od majstorskog Pastorasa. Inace, Jodo mozda nije cuo za majcino mleko i koliko je bitno za razvoj bebe, inace bi busitaka zahtevala da se Orijela ubije tek nakon 6 ili 12 meseci. Mozda deluje da (opet) cepidlacim, ali ovo je ipak bitna omaska jer se zdravlje Dajala stalno potencira, jer je jedno duze vreme bio jedini plodni muzjak na Patulj-Ahuru. On kao decak cak ne sme da izlazi napolje da ga ne bi "ujela zmija" ili slicno. Ali OK, i ovo mozemo da opravdamo time sto kastaganci nisu mozda sasvim bioloski isti kao mi...

A kad vec pricamo o humoru, namernom kao i nenamernom (sto kod Jode nije uvek lako razaznati), strana na kojoj Dajal krece sa oplodnjom zena se cita maltene kao erotska parodija, pa cak cistokrvna seks komedija. (Str 31 u ovom integralu.)

Komedija se potom nastavlja (str 32-34) u ceremoniji u kojoj crveni Omezo (krvni neprijatelj pokojnog oca od Dalaja, belog Dividala, koji je zapoceo citavo sranje 26 godina ranije sa silovanjem crvene Orijele) ne moze da smisli predaju moci Dajalu, jer ga ovaj toliko podseca na omrznutog Dividala. Omezo popizdi, krsi pravila busitake, i preti zbunjenom Dajalu. Urnebesno je na kakav unikatan i specifican nacin Jodo objedinjuje dramu sa humorom. Tu se gube granice izmedju drame i komedije, to de mere da citaoc nije nacisto kako uopste treba da reaguje. Zato je najbolje reagovati onako kako ti se cefne, jer koga zapravo briga sta je Jodo naumio. Vazno je da je prica zabavna. A ne samo da je zabavna vec ide i neverovatnim tempom, tipicnim za ovaj serijal. Radnja je veoma kompaktna. Jodo ne gubi vreme na tricarije. 

A ne gubi se vreme ni na romanticno udvaranje. Ono sto sledi (str 37-41) je romanticna komedija ali u jodovskom stilu: Antigrea (cerka Dajalovog mentora, koji je izvrsio genocid nad Belima) upada u Dajalovu palatu, i tu sledi susret koji je cistokrvna komedija - sa primesama sizofrenije. Nakon prvobitne obostrane antipatije, ovo dvoje se potuku, a zatim zavrse na podu u zagrljaju. Znaci 100%ni holivudski rom-com sem sto je izveden u duhu Jodinog ludila.

Dvoje "mladenaca" su potpuno izolovani od ostatka Kastoke, a to je "objasnjeno" u prvom kadru 35. strane. Navodno se citavo drustvo okrenulo protiv Dajala, i to momentalno, cim se Omezo onako razjario na njega. Od VIP do CRAP, u sekundi. Ovo je potpuno suludo, jer sve te zene u "publici" em imaju njegovu decu em su vaspitavane i ucene decenijama (26 godina) da je Dajal ne samo poseban vec i najdragoceniji clan drustva. Stoga je imbecilno da ga bukvalno u 5 sekundi raja odbaci kao nepodobnika, a pogotovo jer to Omezo nije od njih cak ni trazio. To su neke jeftine manipulacije likova tj jeftine fore kojima Jodo zna ponekad da pribegne kada ne ume bolje da nastavi pricu u zeljenom pravcu. Ne bih rekao da ovo remeti pricu, ali smanjuje nivo realizma i ozbiljnosti.

A opet, o cemu ja to pricam... Jodo i realizam.

Medjutim, ja ovde uglavnom listam njegove gluposti, a pritom moram da se jasno izrazim (ako to vec moja visoka ocena za scenarijo nije uradila) da prica ima puno zanimljivosti i nepredvidljivih obrta. Jedan od boljih je dolazak Tehnosa, koji - sto je vrlo zanimljivo - ne unistavaju odmah Patulj-Ahur (jer im smeta kao potencijalna baza neprijatelja) vec Omezu i njegovoj Kastoci daju sansu da budu od koristi. Ali posto je Omezo samo dobar u genocidu i klanju, on i njegov narod napadaju Baronov klan a time i okoncavaju svoju mizernu egzistenciju time sto toliko naljute Tehnose da im ovi razore citavu planetu. Ovo je em zanimljiv momenat, em salje porodicu Barona u nove (kosmicke) avanture, em jos i cini neku vrstu ironicno-pravednickog zavrsetka. Ironicnog i pravednog jer je Omezo bio izvrsio potpun genocid nad Belima, a sada su Tehnosi njega i Crvene istrebili. Sve osim Barona, Antigree, i njihove dve cerke bliznakinje. A troje od njih cetvoro, eto opet ironije, nose u sebi krv Belih.

Sledi jedna tipicno manicna/preterana scena (str 57) koja odlicno oslikava jedan od razloga zasto Jodini stripovi ne mogu da se ekranizuju, a da rezultat ne bude los. Baron Dajal i njegova zenska trojka (supruga/cerke) odlucuju da postanu pirati, i to rade na tako animiran, naivan odnosno tradicionalno-stripski nacin da bi ovako nesto delovalo kretenski na velikom ekranu. Nazalost, mnogi filmadzije ne shvataju sasvim te kljucne razlike izmedju filma i stripa (kao sto neki ne kapiraju cak ni razlike izmedju pozorisne i filmske/TV glume) i zato sam ubedjen da bi vecina cak i "renomiranih" rezisera uprskali ovakav film. Jodini kvaliteti leze u preterivanju i u animiranom ponasanju odnosnu u stvarima koje nisu podobne za film. Delimicno i zato ekranizacija Inkala nece valjati mnogo.

Pomalo je nerealno s kakvom lakocom Baron i njegova familija pljackaju Tehnose. Baron je citavo detinjstvo proveo u palati, a nikada nije bio van svoje planete Patulj-Ahura - koja je u tehnoloskom smislu veoma daleko ispod Tehnosa. Medjutim, on se u medjuzvezdanom prostoru snalazi kao riba u vodi, kao da je za to citav zivot obucavan a ne za borbe prsa u prsa. Mi znamo jos od Metabarona koliko je njegova kasta mocna, medjutim to sve tek treba da se izdesava u buducnosti. Ovde je prikazan prvi Baron, i to u svom prvom kosmickom izletu - pa cak i neplaniranom tj nesto na sta nije bio uopste spreman - ali uprkos tome on se snalazi kao da je ovako nesto radio godinama. Cak je njegov brod opisan kao brzi od brodova Tehnosa, sto tek nema logike - pogotovo za jednog dugo izolovanog ratnika koji vuce korene iz drustva koje je davno bilo izabralo "prevazidjeno" oruzje jer nisu puno voleli tehnologiju.

Prica u drugom albumu je jos bolja nego u prvom. Piraterija i bitke s Tehnosima cine prvi deo, a zatim Baron i cerke otkrivaju planetu Marmolu, na kojoj kasnije zapocinje kasta. Medjutim, zadnjih 5-6 strana mi deluju previse zbrzane i zgusnute. U najkracem roku (2-3 kadra, i bez ikakvog logicnog uvoda) od dve cerke zbog hirurske intervencije postaje jedna, i to zbog nekog totalno na silu izmisljenog "duplog zdravstvenog baksuza" zbog kojeg su obe cerke trebale da umru u roku od pet sati. Ovo je bio bas onako tupav scenaristicki preokret samo da bi Baron imao jednu cerku, i da bi ta zatrudnela u piratskom gnezdu.

Na tom piratskom asteroidu je Jodo izvukao jos jedan polu-smrdljiv "kec" iz rukava (odnosno blize nuli nego kecu) kada je naterao "davaoca sperme" Ulriha Plavog da izvrsi samoubistvo tokom bitke sa Nartom. A zasto se uopste tukao s njom "30 sati" nakon seksa? To nikome nije jasno. Koji je motiv Ulrih imao da se bori s njom? Sto je pomenula rec "kukavica" ranije? Pa valjda je Ulrihu bilo jasno da ta rec nije upucena konkretno njemu. Uostalom, kada je "shvatio da je upoznao idealnu zenku za sebe", zasto je odlucio da se ubije? Nidje veze. Malo se previse Jodo zaneo sa tim "sudbinsko-kosmickim" slucajnostima odnosno s tim da Baron i Narta nadju samo jednog prezivelog pirata, i da bas on bude u tom nekom busitakarskom fazonu samoubistva. Totalna budalastina, ali se oprasta jer je album kao celina ipak bio veoma zabavan.

Pastorasov crtez je maestralan. Odnosno kada govorim o ovom crtezu ja ujednom pricam i o koloru jer su oni nerazdvojivi pojmovi. Nacin na koji Spanac koristi boje u svrhu sencenja me ponekad jako potseca na pokojnog Himeneza. Na primer kadrovi 2 i 3 na strani 47, ili nacin na koji su naslikani svemirski brodovi na strani 44. (Na slici.) Moglo bi se cak reci i da je sveukupno nesto bolji od Himeneza, a to je prvenstveno zbog mnogo boljeg crtanja lica a i zbog nesto vece preciznosti i elegancije.

A kad bih sada krenuo da listam primere kada Pastoras najvise briljira ne bih znao gde da stanem: citav album je prepun fantasticnim bojama, mastovitih prizora i velelepne scenografije. Strip nije natopljen sivilom odnosno iskljucivo tamnim bojama, kao sto je to naveliko vec moderno u sci-fi/krimi/horor filmovima i stripu, vec se koristi citav spektrum. Ko voli sarenilo umesto bednog sivila ne moze da zaobidje obaj album (sem ako je anti-jodista, cega jos i te kako ima uprkos njegovom velikom uspehu). Pritom likovi nisu otaljivani kako je to njegov prethodnik Himenez znao da radi vec su skoro uvek precizno/preciznije nacrtani. Obojica su odlicni u prikazivanju emocija svojih likova, tu su u egalu negde. Scenografija u ovom albumu pripada samom vrhu svetskog stripa - pogotovo modernog stripa u kojem vladaju aljkavost, kompjuterski kolor, niski kriterijumi, hipsterizam i neoriginalnost.

Mene je stoga zapanjio podatak da ovi albumi poticu iz ovog veka, jer uopste ne deluju tako. Moderne stripove "krasi" ogavan plasticni kolor, kakvog ima npr u Tehnosima - a da ne pricam o superherojstini koja odavno vec ne lici na strip vec na kompjutersku filmsku animaciju. Das Pastoras je u neku ruku tradicionalista - ne naravno u fazonu Salinasa ili Fostera vec u duhu "slikara" 70ih i 80ih, kao sto su Don Lawrence, Richard Corben, Himenez, ili Bilal. Jedini iz mladje generacije za kojeg jos znam da se ne oslanja na CGI i jeftine trikove vec slika svoje album je Carlos Puerta, cija se trilogija Crveni Baron (link dole) jos uvek nije rasprodala, uprkos velikom popustu i briljantnom crtezu. Ali sta da se radi, ne znaju svinje sta su dinje...


Top 100 strip ilustratora - 1. i 2. deo:

Hipsterizam u stripu:

Hugo Pratt - Dekonstrukcija:

Navike stripofila:

Crtači rangirani:

Opširne recenzije:


Jodoverse:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/kasta-metabarona-gimenez.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2022/09/castaka-das-pastoras.html

Bernet:

Corben:

Toppi:

Palacios:

Bilal:

Manara:

Fernandez:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/09/zora-and-hibernauts-fernandez.html

Battaglia:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/legionar-dino-battaglia.html

Magnus:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/11/neznanac-magnus.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/alan-ford-u-boji.html

Ortiz:

Gimenez:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/kasta-metabarona-gimenez.html

Font:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/jon-rohner-alfonso-font.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/11/zarobljenik-zvezda-alfonso-font.html

A. Breccia:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/mitovi-o-ktuluu-breccia.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/mort-cinder-breccia.html

Crumb:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/drawn-together-robert-crumb.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/09/muke-sa-zenama-robert-crumb.html

Solano Lopez:

Lawrence:

Moebius:

Grrl-Power:

Bonellijana:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/11/dylan-dog-apokalipsa_30.html

Ostale recenzije:


Monday, September 12, 2022

Cisco Kid - Salinas



Cisko Kid
Vrsta: 1. integral

Crtez: Jose Luis Salinas

Scenario: Rod Reed

Izdavac: Makondo (2021)

Premijerno: 1951-1952

Dimenzije: 24 x 28 cm, HC

Br strana netto: 158

Tiraz: 500

Zanr: naivni vestern

YU istorijat: Decije novine, Vecernje novosti

Kolor? c/b

Politicki obojen? Ne. 

Rasprodato? Ne.

Crtez: 9/10

Scenario: 2-4/10

Ciljne grupe: nostalgicari, svi uzrasti, nezahtevna publika, bonelijevci

Prednosti: klasican crtez, staromodno, simpaticno, odgovarajuc format

Minusi: glupe i naivne price

Strip sam uzeo zato sto mi se svidja ovaj lep, starinski crtez, iz ere kada cistokrvna tj prava estetika nije bila stavljana u pitanje. U ovoj danasnjoj eri narcisoidne imbecilnosti, hipsteri zele da nas uvere kako je ruzno lepo a lepo ruzno - s cime imaju puno uspeha, jer vecina danasnjih stanovnika ove mizerne planete su slaboumne ovce koje nije tesko navesti na svoju vodenicu, ma koliko zagadjena i blatnjava bila ta voda.

(Znam, malo sam zloupotrebio i osakatio onaj izraz sa vodenicom. Eto, i ja da budem malo moderan, da silujem proslost i tradicije zbog licnih potreba i hirova.) 

Strip je zapocet u 50im, u eri jos uvek neukaljanoj preteranim cinizmom, nihilizmom i opstim glupizmom kakvi krase moderne gluperde. Milenijalci, i one jos gluplje moroncine zumeri, misle da su popili svu pamet sveta i da su sve odavno provalili - a pritom sve svoje "znanje" upijaju iz politicko-propagandnog programa Zapadne Levice, koja im je do te mere od malih nogu ostetila sitne mozgove da nisu vise kadri jednu originalnu ili iole realnu misao da sroce.

Ali nema potrebe da tupim opet o inferiornim zombijima, ovde sam zbog Salinasovog stripa.

Sto se radnje tice, nadao sam se da ce biti prosek - jer realno nije moglo biti bolje od toga.

Medjutim, i takva niska ocekivanja su se ispostavila kao optimisticna. Price su uglavnom veoma tupave. Ne mogu tacno da se setim jer sam album procitao pre nekih godinu dana, ali valjda su 1-2 price prihvatljivog nivoa dok su barem 3 polu-retardirane. Odlucio sam da zrtvujem delove svog mozga radi ovog teksta, stoga sam nakanio da jos jednom procitam bar pola albuma, da bih mogao detaljnije da docaram o kakvim budalastinama se tacno radi.

1. epizoda, Sudija Huk (na slici):

Scenarista Rod Reed mora da je bio malouman ako je smatrao da prvu pricu jednog vesterna treba otpoceti sa "visokoumnom" porukom o zenskim pravima. Da, dobro ste procitali: glavni lik price zapravo i nije Cisko vec neka mentalno poremecena, plava, zadrta SJW feministkinja.

Na je*enom Divljem Zapadu. Feministkinja. Koja zahteva pravo glasa. Imbecilizam na kvadrat.

A zasto trazi pravo glasa? Jel ono uobicajeno: zato sto je ruzna, nedoj**ana i mrzi muskarce? Ne, ona je lepa (zahvaljujuci Salinasu) a zahteva pravo glasa zato sto joj smeta sto zene ne smeju da ucestvuju u odluci za izgradnju brane u nekom americkom Prnjavoru. Zasto se ona protivi toj brani? Da li se razume u to uopste?

Naravno da ne. Njoj "intuicija" kaze da "ako sudija Hook ne zeli da zene o tome glasaju znaci da je tu nesto sumnjivo". Bez zezanja, ovo je logika scenariste, odnosno neka bilmeska feministicka logika koja je meni prilicno nedokurciva. A onda sledi posebna pizdarija od "objasnjenja":

Lucy: "Znate kako domacice kupuju u radnji? Hook se plasi zena jer one probaju pre nego sto kupe." (strana 23)

Ovo je valjda bio neki ocajnicki pokusaj scenariste da opravda citav motivacioni sistem plave Lucy, jer do tada citaocu uopste nije bilo jasno zasto se ona suprotstavlja, kome se suprotstavlja, i sta zapravo ona uopste hoce. Ali je vazno da smo naucili kljucnu lekciju o zenskim pravima a to je da zene lakse mogu da prepoznaju istinu - jer "probaju hranu pre nego sto je kupe". Logika za kanalizaciju.

Cinjenice: glupaca nije znala da je brana opasna, samo je znala da ona licno ne podnosi sudiju i nerviralo je sto zene ne ucestvuju u toj odluci. Iz toga je ona "intuitivno" zakljucila da je brana losa stvar! Totalni picvajz od "motivacije" i rezonovanja, koji - veoma ironicno - potvrdjuje klishe o "zenskoj nelogici" umesto da promovise grrl-power, sto je ocigledno Ridu bio cilj. Obozavam kada se politicko-korektni pajaci zajebu u svojim namerama i postignu maltene suprotni efekat od zeljenog...

Uvek sam govorio da nema nista gore od muskog feministe; to su najveci ljigavci i foliranti, oportunisticki snishodljivci koji bi da sticu poene kod zena - samo da bi ih kasnije lakse povalili. (A pritom ni ne kapiraju da zene ne podnose takve muskarce odnosno gnjide bez svog stava, koji se bez ikakvog dostojanstva cepe zenama.) Ali jos gore je sto ovaj dunster nije uspeo da sroci pricu na nacin na koji bi Lucy ispala inteligentna, simpaticna i mudra - tj da prica bude "pobeda za zenski rod". Ona je bukvalno susta suprotnost: glupavo-hirovita, arogantna i nepromisljena. To sto se sasvim slucajno ispostavilo da je u pravu za branu je puka slucajnost a ne rezultat nekog njenog nepostojeceg intelekta ili jos manje te mitske zenske intuicije - u koju ni sam Reed verovatno nije verovao.

A da ne pricamo o tupavom, holivudskom nacinu na koji se njih dvoje upoznavaju... Ona je na pocetku price klasicna "agresivna divljakusa" a-la neka likusa iz komedije 40ih koju Cisko zeli da "ukroti", jer ga "upravo privlace takve" opake ribe. Zar nije vec tada bilo bar 150 komedija na tu foru? Zar je Reed morao da kopira jeftine, bljutave fore iz nekih nizerazrednih americkih komedija? Morao je, jer nista pametnije nije mogao da smisli, a mozak mu je valjda bio opterecen klisheima i stereotipicnim lakrdijama. Mozda je i mastao da pise za Holivud? Nije iskljuceno. Steta sto nije, jer bi onda prepustio ovaj serijal nekom boljem scenaristi, a uostalom cak ni s njim holivudske komedije 50ih ne bi mogle biti ni trunku gore.

Lucy odlucuje da "dokaze" svoj fiktivni grrl-power time sto ce na svoju ruku pronaci i ukrasti tapiju za Suvu Dolinu - koja bi dokazala da sudija Hook planira da pre*ebe rancere. Ima samo jedan problem tj dva u ovome: prvo, ona ne uspeva u tome vec samo napravi jos veci problem za Ciska - sto nikako ne moze da se smatra dokazom grrl-powera i intuicije, a drugo - zasto bi njih dvoje morali uopste da nadju tu tapiju? Pa zar nije dovoljno reci gradjanima Prnjavora da ih sudija obmanjuje jer ima tapiju? On bi naravno na takvu optuzbu morao da dokaze da je nema a to ne ide, a u najmanju ruku bi se glasanje o izgradnji brane pomerilo na neki kasniji datum... Joj, Ride, kako si glup... Ili to ili smatras da smo mi svi imbecili kao ti i Lucy.

Stvari se odvijaju jos gluplje pri kraju, kada se brana u rekordnom roku zavrsava! Bukvalno se u minuti izglasalo u korist brane a potom se ona izgradila - i sve to u samo nekoliko kadrova! Za nekoliko sati? Za dan jedan, eventualno? Nisam ekspert za brane (kao sto Reed nije bio ekspert za vestern scenarije), ali nesto mi govori da se pre 170 godina na Wild Westu nije mogla izgraditi brana tako munjevito, gotovo magicno, kao da je u pitanju spajanje dva papira sa Uhu lepkom (kao sto to rade one pijane babe u stampariji Simbol).

Cisko Kid u zbrzanom, tupavom finalu koristi totalno nerealnu, apsurdnu foru da bi naterao sudiju da prizna da je nameravao da unisti rancere radi profita: Cisko ga slaze da je smrtno ranjen, a sudija koji je samo "okrznut metkom" (u vesternima su svi uvek "okrznuti" metcima) mu odmah poveruje - a zatim mu proradi "savest" te odmah izbrblja svim prisutnima da je on zapravo sve vreme imao pokvarene namere. (Psihopate i savest?!) Ovakve decije fore i fazone je Reed besramno koristio. Za koga je ovaj strip zapravo bio namenjen? Za decu iz vrtica koje zanimaju ljudska i gradjanska prava? Postoji li takva demografska grupa uopste?

Ima i par scena trapave kadrovske tranzicije, a to bi mogle biti greske scenariste ili Salinasa. Zadnji kadar na 16. strani i prvi na 17. strani nemaju "flow", odnosno zlikovac najednom pesnici Ciska iako je kadar pre toga bio udaljen nekoliko metara od Ciska i stajao iza Lucy. Nema teorije da tako nesto prodje, pa cak ni u stripu. (Ovo me malo potseca na scenu iz Monty Python & the Holy Grail u kojoj se vitez Cleese "priblizava" ulasku u zamak citav minut, a onda se najednom nalazi na samom ulazu iako je sve vreme bio udaljen bar 30 metara.)
3. i 4. kadar na strani 32 nisu logicni, jer nema sanse da svedoci tuce izmedju Ciska i jednog zlikovca nisu primetili da je to bio Cisko. On nikako nije mogao tako munjevito da se sakrije a da ga bar jedan prnjavorac ne primeti da je zbrisao iza jedne kuce.

2. epizoda, Princeza Crveni Cvet:

Ni u ovoj prici (na slici) ne prodje dugo a da se ne pojave prve budalastine.

Cisku urucuje neki mladi Indijanac pismo od skvo Crveni Cvet, koja je cerka poglavice. Trazi pomoc. Medjutim, iz zasede Indijanac biva slucajno ubijen umesto Ciska, od strane ratnih profitera. Tog istog momenta pojavljuju se Indijanci i onako retardirano pulp-fictionski optuzuju Ciska da je ubio mladica! (Strana 39.) Scena koja je glupa da gluplja ne moze biti. Klasicni klishe "slucajnog nesporazuma", tipa kakav se srece u losim sitcoms. Ovakvi nesporazumi tj miskomunikacije mogu se samo opravdati neverovatnim slucajnostima koje nisu uopste realne (a pogotovo ne kada ima vise njih u prici, sto je ovde slucaj).

Cisko, posto je jednako malouman kao i ovo pleme debila, dopusta da ga vezu za drvo da bi ga spalili, a tek onda mu pada na pamet da pogledaju pismo Crvenog Cveta koje dokazuje da je on prijatelj plemena. Indijanci ignorisu pismo jer su nepismeni (eto, bar malo realizma) ali je ekstremno glupo da bas niko od njih ne zna da su Cisko i poglavicina cerka prijatelji. Pa o cemu pricaju sve vreme u tom plemenu da se tako nesto ne zna?! Cisko Kid je poznata licnost, a Crveni Cvet je cerka poglavice. Prema tome, kako mogu da ne znaju za ovo? Bas nijedan? Svi bi morali to znati.

A onda Reed opet krece sa svojim cuck-feministickim mudroserolijama. Ispostavlja se da CC jedina u plemenu zna da "neko zeli da izazove rat izmedju belaca i Indijanaca", a da njen otac ne zeli da je "slusa jer je on ponosan ratnik" ili sta vec. Drugim recima, od citavog plemena, samo ona - i to bas ni manje ni vise nego cerka poglavice - zna za zaveru. A otkud zna? Nije nam to objasnjeno. Ona cak ni ne zna ko kuje zaveru, prema tome kako uopste zna da zavera postoji! Na osnovu cega je ona to mogla znati? I zasto su Indijanci kivni na belce? Pa oni im prodaju puske u zadnje vreme! To im valjda odgovara.

Da nije opet u pitanju ona "zenska intuicija" u koju se Reed toliko kune?

Bilo kako bilo, poglavica prepoznaje Ciska... a to znaci da je Reed opet ispao glup i nemaran, jer kako je moguce da CC i poglavica znaju Ciska a ratnici plemena nikada nisu ni naculi za ovo poznanstvo?

Cisko Kid sebe kontradiktira, i to u vrlo kratkom roku. Na strani 44 ubedjuje poglavicu da "beli ljudi isto kao i vi ne zele rat", a potom na 47. strani kaze da "svi zude za ratom" (u malom gradicu). Reed ni sam nije pamtio sta je pisao, on je jednostavno lupetao tj skenjavao te scenarije onako besplanski i nasumicno; totalni lakrdijas.

Na strani 48 glavni zlikovac "Cerekalo" kaze da je bio "dobio dojavu o pismu upucenom Cisko Kidu". Kakva crna dojava... Zar ovaj lik ima spijunsku mrezu postavljenu po citavoj Severnoj Americi? Odakle njemu spijun/obavestajac u tom plemenu? Nema trunke logike. Uostalom, ko je taj spijun? Zasto nije nikad uhvacen?

Kao sto je i preglupa ultra-decija fora da u Prnjavoru niko ne veruje da "Cerekalo" moze biti ratni profiter kako Cisko tvrdi "jer on se stalno smeje, on je vedra osoba, nikad Indijancima ne bi prodavao puske". (Citat mestana.) Scenario na nivou pozorista u nekom vrticu.

Na strani 54 imamo jos jednu notornu glupost, veoma slicnu onoj kada Indijanci sasvim slucajno nailaze kada neko ubija mladog Indijanca: znaci opet neka nebulozna "velika slucajnost". Neki nepismeni/imbecilni Indijanac, posle tupavog razgovora sa stanovnicom Prnjavora, "saznaje" da je Cisko odrzao miting da bi se krenulo u rat sa Indijancima. Miskomunikacija-nesporazum br 2. U stilu svih losih scenarija ovog sveta, debil juri u pleme da ih obavesti o Ciskovoj "izdaji". Poglavica se malo necka ali onda izdaje naredbu za ratni ples. Skvo CC vidi sta se desava i moli oca da ipak obustavi ples jer je "obecao Cisku da ima 24 sata fore da spreci rat". Poglavica je poslusa - iako do tada nije mario nula posto za njeno misljenje.

A onda i po treci put Reed koristi jeftinu foru "miskomunikacije" (str 60) - kada neki Indijanac sasvim slucajno cuje kako Cisko jase sa CC a ona zapomaze "ne ne ne, Cisko!" Idiot zakljucuje da je oteta. Pa naravno, sta bi drugo zakljucio kada ima ron-ridski mozak... Nije ni ovim likovima lako da koriste kefalo kada im dijaloge pise Ron Reed.

Da se razumemo: upotreba jeftino-apsurdnih slucajnosti radi kreiranja "vestackih" nesporazuma, tj "nesporazuma na silu", je ustaljen stos u banalnim komedijima. U humoristickom stripu bi to moglo jos i da prodje. Iako CK ima elemente humora on je prvenstveno akcioni vestern, i kao takav ne sme sebi da dozvoli da propadne na nivo petparackih prica (koje su usput receno pojam za ove scenarije). Uostalom, te "usiljene nesporazume" Reed ne koristi nijednom (u ovoj prici) radi gegova vec iskljucivo za dramske "preokrete", a njih mozemo slobodno nazvati i "preokretenizmi". Ovakav pristup pisanju - lenj i nemastovit - se ne moze pravdati nicim.

Ali mozda najzesca idiotarija u citavoj prici nisu razne nebulozne miskomunikacije koje dovode do nerealnih nesporazuma, vec sama osnova ove price, a to je da su obe strane navodno nezainteresovane za rat. Za pleme se stalno potencira kako su miroljubivi - iako njihovo ponasanje od pocetka do kraja price upravo ukazuje na suprotno, tj da jedva cekaju nasilje i skalpiranje belaca. Isto tako je i u Prnjavoru kod belaca: svi se vrlo lako napaljuju na ideju da ce biti rata, i prosto jedva cekaju da pobiju par Indijanaca. S takvim ubilackim zarom na obe strane, citaocu ne preostaje drugo nego da zakljuci kako bi trebalo da dodje do rata, jer to svi hoce! Bukvalno svi sem Ciska, Pancha i Crvenog Cveta. Ako svi zele rat, zasto rata onda da ne bude? Pa to je volja naroda, zar ne?

3. epizoda, Dobar Provod:

Ova epizoda (na slici) je dokaz da se cak i dilkanu kao sto je Reed moze posreciti u pisanju. Posle dve kompletno kretenske price ova dodje kao relaksacija, jer nema ni trecinu gluposti...

... Barem ne u prvoj polovini, jer se kasnije i ovde kretenizmi krenu nizati munjevitom brzinom. Epizoda je generalno daleko zabavnija i interesantnija jer za nijansu ili dve odstupa od najbanalnijih vestern klishea. Ima klishea, ali onih dosta blazih. Uostalom, interakcija izmedju Ciska i ove trece zenske je mnogo bolja od prve price (sa iritantnom iskarikiranom feministkinjom) i od druge price (sa nezanimljivom skvo).

Cisko i Pancho stizu u salon Dobar Provod (Jolly Saloon u originalu) gde se nista drasticno glupo ne desava: u prvih 4-5 strana stripa sve je vise-manje sasvim OK. Mada, epizodu su trebali da prevedu kao Dobar Povod, ili jos tacnije Los Povod, jer Reed je mukom trazio povod da se Cisko uvali u neku nevolju, onako na silu, a taj povod stoji na klimavim nogama. Reed nije mogao da smisli nista bolje nego da Ciska primeti glavna likusa Silver Belle, a onda mu ponudi klopu na racun kuce. Nije sasvim jasno zasto to ona radi, da li se zaljubila ili zeli nesto drugo od njega... ali je zato bitno da Reed zna zasto! A to je da bi naljutila svog decka, zlikovca Dzeka. To je Ridu bilo najbitnije, da se Cisko zavadi sa lokalnim gangsterom - sto je samo po sebi OK, ali moglo je to i na neki inteligentniji nacin da se odigra. Al' ajde, em je deciji vestern em je ovo Reed pisao, pa sta da ocekujem? Dostojevskog?

Kasnije saznajemo zasto Silver zeli poznanstvo sa Ciskom, ali nekako je to sve mutno sto se motivacija tice, jer ona stalno salje mesane signale svima, pa cak i citaocima.

U svakom slucaju, Dzek povileni od ljubomore i na prisilu poziva Ciska da igraju poker. Cisko ga zajebe, a onda krece gungula i prva velika glupost: Pancho, iako se nalazi u istom prostoru, ne konstatuje sta se desava! Ovo bi trebala biti komicna scena ali nije, iz prostog razloga sto humor funkcionise samo ako ima dovoljnu dozu reale u sebi. Jer ljudi vole da se smeju istini (a ne laznim situacijama). Da lojalni Pancho ignorise napad na Ciska od strane 4-5 ljudi - samo da bi na miru jeo - nije u duhu njegovog lika, nije u duhu logike, a zato nije ni smesno. Likovi mogu samo tada da budu komicni ukoliko se ponasaju shodno sa svojim karakterom - kojeg nam je prezentirao Reed. Ali sta zna Reed o pisanju, o vesternima, ili o humoru. Ne zna svinja sta je dinja.

Druga, doduse manja, glupost je odluka Silver Belle da Ciska u sred borbe zarobi u neki podrum time sto pritiska dugme koje otvara tlo pod Ciskovim nogama. Zasto je to uradila? Na prvi mah deluje kao pokusaj da ga spase od Dzeka i bande, medjutim kasnije saznajemo da je to zakljucana tamnica, u koju potom Dzek krece da bi ubio Ciska. Ovo je Silver morala da predvidi da ce da se desi, prema tome je vrlo diskutabilno koliko je to bio lukav potez s njene strane. Cisko je izbegao smaknuce za dlaku, samo zato sto ga je klavirista Ragtime oslobodio u zadnji momenat - a nigde nije specifizirano da ga je Silver poslala da ga oslobodi. Ovo bi moglo da se "pretpostavi", medjutim u ovakvom stripu gde je sve prikazano i receno jasno i glasno nema sanse da se izostavi kadar u kojem ona Regtajmu daje to naredjenje.

U medjuvremenu, Pancho i dalje ne ustaje sa stola, jer mu je obrok daleko bitniji od Ciska. Cak mu prilazi neki lik i obavestava da se neki "Kisko Sid" mlati za Dzekovom bandom. Pancho samo odmahuje glavom i kaze da ne poznaje nikakvog Sida... Klasican debilni humor, koji opet ne funkcionise, zbog toga sto nema osnove u realnosti: Pancho ne moze da bude bas toliko imbecilan da ne kapira o kome se radi. Insinuirati na glupost nekog comedy relief lika je izvodljivo samo ako je ta glupost u granicama normale. Npr, da li bi neko poverovao da je Pancho toliko glup da mu dete od 5 godina proda pistolj od sapuna - jer je Pancho poverovao da je pravi? Takvo preterivanje ne funkcionise jer je apsurdno - a apsurdisticki humor (npr filmski ZAZ team) funkcionise samo u apsurdistickom okruzenju, sto ovaj vestern definitivno nije. Pancho da je ovoliko glup ne bi umeo ni pertle da veze, niti da izgovori vise od 30 razlicitih reci, ni da podigne pistolj a da se slucajno ne upuca. Drugim recima, da je ovoliko glup morao bi biti retardiran, i to u pravom smislu te reci. Reed nema dovoljno inteligencije i maste da kreira suptilnije, prave komicne situacije i zato nasumicno ubacuje detinjarije.

Jos dve veoma ne-smesne fore se pojavljuju kasnije. U prvoj ogromni kelner dobija udarac bilijarskom kuglom na glavu, i pada u nesvest. Sto je kompletno nerealno. Ovo ni u vecini crtanih filmova ne bi proslo. A kasnije Pancho, da bi se zastitio od metaka, krene da kopa rupu... U fazonu "ako dovoljno brzo iskopam rupu meci me nece pogoditi". Znaci, opet Reed od Pancha ne pravi klovna vec kompletnog imbecila, biljku. Kome je ovo smesno?

Inace, onaj kelner se na strani 90 prikrada Cisku iza ledja - da bi ga potom glasno upozorio sekund pre nego sto pokusa da ga utepa. "Sad cu ja tebe da ubijem jer Dzek nije uspeo!" Ovoga eventualno ima u Miki Mausu. Prikradanje - pa onda upozorenje neprijatelju: Ridu nijedan tupavi klishe nije previse glup.

Zatim imamo totalnu budalastinu sa mapom za blago (koju je Pancho otkrio dok je kopao rupu - a eto ujedno i objasnjenja zasto ga je Reed zapravo naterao na takvu glupost). Silver Belle dobija kopiju mape i skriva je u klavir. Bukvalno 5 sekundi kasnije Ragtime krece da ga svira, cuje par fals nota, otvara klavir i pronalazi mapu. Naravno, bas u tom momentu nailazi Dzek, uzima mapu i klikce od srece. (Klasican ridovski scenario: gomila tupavih slucajnosti i to u rekordnom nizu, i to samo da bi se radnje lakse otaljala.) Dzek u svojoj sreci naglas najavljuje ubistvo Ciska. A u istom kadru Ragtime planira: "ja cu ubiti Ciska pre toga a svi ce okriviti Dzeka!"

Molim? Sta rece...?

Zasto bi Ragtime najednom hteo da ubije Ciska? Cak i da ima motiv koji je logican, opet bi to bilo nepotrebno jer je Dzek lepo rekao tri sekunde ranije da ce on ubiti Ciska. Prema tome, nema nikakvog razloga da Ragtime rizikuje svoj zivot i robiju - kad je vec Dzek spreman da ubije Ciska. Pritom, po kojoj logici ce "svi okriviti Dzeka"? Pa ne moze Dzek tek tako da bude uhapsen samo zato sto se svadjao i tukao sa Ciskom.
Deciji scenario.

A onda krecu strane 91-92 koje u svojoj koncentrisanoj gluposti pariraju cak i Buttersu, scenaristi Triganskog Carstva. Tu saznajemo da je Ragtime zapravo decko od Silver Belle! Kako? Sta? Gde?... Kako je moguce da Dzek to nije provalio? Kako je moguce da je Ragtime toliko ljubomoran na Ciska da hoce da ga ubije - a ne smeta mu sto mu se riba j*** sa Dzekom? Kako je moguce da se ta ljubomora pojavila sa zakasnjenjem? Jer zasto bi Ragtime spasao utamnicenog Ciska ako mu je jasno da se on svidja njegovoj devojci?

Ragtime pravi totalni 180 preobrazaj, koji je kompletna budalastina. Najednom postaje krvolocni zlikovac. Tek tako, zato sto to Ridu odgovara, jer je scenarista kao sto sam ja bangladeski astronaut.

Ali to je tek pocetak gluposti... Jer se Ragtime onda najednom vraca opet u dobricu!!! Opet 180 stepeni preobrazaj. Dobrica - zlikovac - a onda dobrica opet. Ali dobrica postaje opet tek nakon sto je pucao na Ciska! Da, Ragtime puca na Ciska, i valjda ga ranjava (nije uopste jasno da li ga je pogodio), zatim ga Cisko razoruzava, a onda Silver drzi pistolj uperen prema Cisku sto deluje kao veleizdaja, a onda...

Sta onda? Moze li neko da pogodi? Naravno da ne moze...

Potom se Ragtime izvinjava Cisku na ljubomori, a ovaj mu sve prasta - kao da je u pitanju bila neka muska tuca a ne pokusaj ubistva! A onda Cisko poklanja rudnik Ragtime i njegovoj devojci Silver! Poklanja rudnik coveku koji je pucao na njega i koji je zeleo da ga ubije! Reed logika.

Blago je reci da su ove dve strane legendarne u svojim glupostima...

Da nije crtez tako sjajan nista od ovoga se ne bi moglo istrpeti. Ovaj strip zivi 99.999% od crteza. Po nekoj logici i pravdi, novac koji je Reed dobijao za ove svoje debilne price je trebao da daje Salinasu, i to najmanje 95% tog novca. Jer sama ideja da su ova dvojica bili placeni podjednako ili slicno je monstruozna. Ali deluje kao da je Salinas mozda bio slican slucaj kao Don Lawrence, koji je takodje trpeo retardirane price od svog scenariste, tj da nije ni konstatovao koliko su scenariji losi. Odlicni crtaci su ponekad zrtve najgorih scenarista, ali jos vece zrtve su citaoci koji moraju da istrpe taj nebulozni jaz u kvalitetu.

4. epizoda, Smrtonosna linija:

Prvu glupost srecemo na 99. strani, kada vodja pljackaske bande ubija ranjenog kolegu jer je ovaj "izneverio" bandu svojom nesposobnoscu. Mene samo zanima koliko dugo bi trajao sef takve bande? Da li bi uspeo da sastavi nekoliko dana a da ga ne ukokaju sopstveni najamnici? Nekoliko sati mozda samo? Nema teorije da su postojale bande na Divljem Zapadu ciji su sefovi odrzavali lojalnost olakim ubijanjem svojih clanova: pa nije ovo vojska Severne Koreje ili Dart Vejdera! Ovo je najobicnija banda dripaca a dripci ne trpe vojnicku disciplinu - pogotovo ne onakvu u kojoj bi i najmanja greska mogla rezultirati sa hladnom egzekucijom. Uostalom, svaki sef bande muku muci da nadje dovoljno propalica koji ce da se posvete kriminalu. Zadnje sto mu je od koristi je da ih olako ubija - kao da banditi rastu na granama!

Ovoliko preterivanje, i to samo da bi nam Reed dokazao koliko je taj tip zao. Pa zar nam nije dovoljni pokazatelj njegove okrutnosti to sto pljacka kocije (na slici) i sto je ubio vec pet kocijasa? Sta jos treba: da krene u kanibalizam?

Mozda ne u kanibalizam, ali Pancho nece moci da bira sta ce da mezeti - jer ga je njegov "odani" Cisko ostavio samog u pustinji! I to u pustinji koja vrvi od razbojnika. Medjutim, Cisko estupidno zakljucuje da "se Pancho ume sam brinuti o sebi" i stize sa kocijom u gradic, na svoj cilj. Da li organizuje neku poteru da pronadju Pancha? Ne, "odani" Cisko kompletno zaboravlja na svog druga, koji nekako "moze sam da se stara o sebi" - a kako ce da se brine o sebi bez vode, bez hrane, bez konja, a okruzen neprijateljima, to samo scenarista zna. Odnosno ne zna.

Ali sve u svemu ova epizoda predstavlja pomak u odnosu na smece od logike kakvu smo imali u prethodne tri price.

5. epizoda, Potraga za Dijablom:

Za nijansu manje debilna od prve 2-3 price, ovde imamo revolverasa koji se nameracio da ukrade Cisku konja (Dijabla). "Genijalan" plan mu je da izazove dvoboj sa Panchom kao i sa Ciskom - a da ih onda zajebe da se medjusobno upucaju dok on ode da ukrade konje! U fazonu "kad je jutro magla je pa nece znati u koga pucaju". Ovo je tipicna vrsta ridovske pizdarije koja vec postaje normalna posle tolikih gluposti.

Naravno, Reed koristi tipicne sitcom izgovnjore da Pancho ne javi Cisku da ce imati dvoboj, i obrnuto: Cisko ne kaze Panchu za svoj dvoboj. Jer jedino tako moze doci do tupavog susreta u kojem ce pucati jedan na drugog. Razlozi zasto ova dvojica "prijatelja" cute o svojim dvobojima tj drze to kao tajnu? Pancho kaobajagi ne zeli da ga Cisko zastupa u dvoboju, a Cisko toboze ne zeli da "zabrine" Pancha. Toliko je ovo glupo da bi se cak i scenaristi onog notornog sranja Friends blamirali da ovako nesto snime.

A kako je zlikovac mogao da zna da ni Pancho ni Cisko nece jedan drugog da izveste o dvobojima? Pa naravno da nije znao. Kako je mogao uopste to predpostaviti? Logicno bi bilo da ni ne pokusa sa ovakvim kretenskim planom jer se ocekuje da obojica saznaju za dvoboj onog drugog pre nego sto dodje do dvoboja. Uostalom, vec sam pomenuo koliko je imbecilna ideja da ce dva lika koji se poznaju da "slucajno" pucaju jedan na drugog. Ovako nesto glupo ne prolazi ni u crtanim filmovima koje pustaju u vrticima.

Kasnije imamo gluposti vezane za neku bandu koja hvata Ciska jer smatraju da je saveznik tog revolverasa. Klasicna decija budalastina iz ridovske skole pisanje. A potom Cisko unajmljuje glavnu zensku, Bubu, da zavede te zajebe revolverasa. Kako je ona znala gde da nadje zlikovca? Nije mogla znati jer ni Cisko to nije mogao znati. "Ide ka Severu" je totalni bullshit jer se "Sever" ne sastoji od samo jednog kvadratnog kilometra pa da ga ova riba nadje s takvom lakocom. Jos gluplje je sto revolveras vec zna Bubu od pre i zna da ga ona mrzi - a ovamo kao naseda na njen flert! Reed nije imao ni blama ni srama, jer je pisao notorne gluposti i smatrao nas sve debilima.

Ima tu i neke rom-komedije koja se sastoji od toga da Bubu zavede Pancha kako bi Cisko postao ljubomoran te se zaljubio u nju. Kako je to glupo. Ovo je stoga prica imbecilnih planova: svi kuju neke kretenske zavere koje ni kompletan idiot sa nezavrsenih 3 razreda osnovne skole ne bi pokusao, a kamoli neki bajni "lukavi" likovi.


Da li je Bane Kerac (Veliki Strumpf balkanskih stripofila) u pravu?

Na forum.stripovi ovaj poznati srpski crtac brani Ron Rida i njegovu nesposobnost/lenjost. On tvrdi kako price nisu glupe vec je nasa krivica ako na stari strip primenjujemo moderne kriterijume i zahteve.

Nije u pravu. Citaoc je kriv samo ukoliko primenjuje moralna nacela savremenog doba na price iz proslosti: to cesto dovodi do glupavih zakljucaka kao sto su "ovaj strip/film/roman je seksisticki i rasisticki". To rade levicarske budale zadojene mrznjom prema prosloscu - a to su iste budale koje su naucene da neguju nebulozan marksisticko-utopijski optimizam za buducnost i ovo dekadentno moderno doba. Medjutim, ovde nije rec o generacijskom jazu vec o kvalitetu pisanja a tu su merila oduvek bila da sranje ne prolazi. Sugerisanje da su stripovi iz 50ih i ranije svi bili moronski je cista neistina. Bili su naivniji i manje originalni, a i drugaciji, ali Veliki Strumpf tvrdi da ako drasticno ne snizimo kriterijume ne mozemo nista da citamo iz 50ih i ranije.

Sto je kompletna budalastina. Princ Valijant je imao svoju najjacu fazu u 30im i ranim 40im. Te price i stil pisanja su bili daleko iznad Cisko Kida. Mnogi Diznijevi stripovi (Carl Barks i Floyd Gottfredson) su imali odlicne scenarije koji i dan-danas nisu prevazidjeni. A da je Reed radio Dizni stripove bili bi uzasni, bas kao i njegov smrdljivi vestern. Tona americkog pulp horora iz 40ih i 50ih su veoma zabavni, i neuporedivo su bolje napisani od Ridovog sranja. Ovo su samo neki primeri.

On je bio veoma los scenarista: prosto i jednostavno. To bi bilo kao da neko tvrdi da je "rani hevi metal bio sav los i da morate da snizite kriterijume da bi nasli nesto iole dobro iz te ere". To bi bilo kao da neko brani jako los bend kao sto je Exciter i njega koristi kao merilo kvaliteta za 80te! "Ako vam se Exciter ne dopada onda vam se nista drugo nece dopasti od tada i pre njih." Poredjenje nije idealno, ali solidno ilustruje gresku u logici.

Veliki Strumpf (koji je crtao Velikog Bleka, i to osrednje) tvrdi da je Reed pisao "dobre price i zanimljive zaplete" i da je imao "izvanredne likove" sto samo odaje skromnost njegovih sopstvenih kriterijuma koji su verovatno oduvek bili niski (u scenaristickom smislu), i zbog toga pokusava da navede svoje stado naivnih pokornih malih Strumpfova da i oni snize svoja ocekivanja da bi svi bili lepo fino na nivou male dece. Nijedna iole ozbiljna odrasla osoba ne moze da se slozi da su ove price "dobre i zanimljive". Moze da ih cita, tj moze da nekako izdrzi ovu plejadu budalastina, i to iskljucivo zbog crteza, ali nikako ne moze da uziva u njima jer ovo je prejadan nivo - za moderno doba kao i za 50te. Istina je sto Veliki Strumpf tvrdi da je sve bilo naivnije tada (otkrio je rupu na saksiji) ali to ne znaci da je citava ta era bilo ciskotardirana. Nije.

Salinas da je bio mudriji bi radio s nekim Latino scenaristom umesto da se drka s nekim politicki korektnim Jenkijem, koji je pritom bio sposoban samo za pisanje decije literature.

Zasto treba izbegavati stare YU albume?

Zato sto su krsine. Decije novine su u 80im izbacili dva HC albuma koji su neka vrsta stripovskog Frankenstajna. Neki diletanti su seckali kadrove, docrtavali
 scene ili sta vec, pa cak i brisali delove originalnih crteza. (Ovo je radjeno i u Nipper-u.) Neverovatno je kako su se neki YU izdavaci samo usudjivali da "ulepsavaju" i premontiraju crteze ljudi cije stripove zapravo ne bi smeli ni da pipnu svojim strokavim prstima. Doduse, po svemu sudeci ovo se praktikovalo i u drugim zemljama, sto znaci da bar ovaj idiotizam ne mozemo da svalimo samo na komunjarizam i balkanizam.

Sta je s nastavcima?

Dobro pitanje. Stavise, odlicno pitanje. Nazalost, za neke misterije ne postoje konkretni odgovnjori. Bilo da je to Bermudski Trougao ili kako su gradjene egipatske piramude, ne moze se za sve naci resenje. Makondo je notorno nepouzdan izdavac, tako da ce biti cudo ako izbace drugi integral u naredne tri godine, a treci integral je vec nesto za proroke i za 22. vek...

A opet, ovog puta ne zavisi puno od njih. Restauracija serijala je jos uvek u toku, stoga drugi integral jos uvek nije izasao u svetu, a kamoli Makondo da ga izbaci. Doduse, Makondo bi teoretski vec sada mogao da izbaci neki kasniji integral (recimo osmi), ali za ovako malog i skromnog izdavaca to je preveliki rizik, sto je razumljivo.

Trebalo bi da ih bude ukupno 11. Ukoliko Makondo ikada izbaci i taj zadnji broj to bi se moglu dogoditi samo u 27. veku, posle WW7.

Bez obzira sto Makondo nije kriv sto drugog dela jos uvek nema, ipak je steta sto ovaj klasicni vestern serijal nije mogao neki profesionalniji izdavac da preuzme, jer ovako sumnjam da ce Cisko Kid da bude nastavljen u dogledno vreme, a kamoli zavrsen. Svakojako vestern smece je na Balkanu objavljivano, i to ponekad u vise navrata, ali zato ovako kvalitetno nacrtan klasik nece nikada imati svoju finalizaciju na ovim prostorima. Nazalost, takva nam je (vestern) publika: ne zahtevaju dobar crtez, vec samo serijale koji idu u nedogled odnosno samo ih Bonelijana zanima i da skupe po 500 epizoda nekog njihovog serijala. Ali sta je tu je: kakva publika takvo trziste. A s obzirom kakva je domaca publika, domace trziste je jos i super.

Da li je Chico kopija Pancha?

A kad smo vec kod bonelijane, istina je da je Chico iz Zagora zapravo ukraden iz CK. Previse je ocigledno da bi iko iole priseban to mogao osporiti. Uostalom, i Zagor je neka vrsta kaubojske verzije Tarzana: voli da urlice kao majmun i neretko se moze spaziti kako se muva po zbunju i vitla po drvecu - kao majmun. Bonelli stripovi su komercijala, a ne umetnost, ali Bonelijevi Svedoci to nikada nece shvatiti, kao sto nikada nece shvatiti da je Salinas superioran crtac Feriju...

Pancho je debilan lik, kao i sve sto je Reed kreirao, ali je manje iskarikiran od Chica, koji predstavlja 100% farsu. A posto je farsa najprimitivniji oblik humora, Chico nije nikada smesan. (Ili je valjda potrebno procitati 150 tih epizoda da bi se naslo nesto zaista komicno.) Nije ni Pancho, ali Pancho ima prednost sto uglavnom deluje namrgodjeno, dok je Chico "veseljak" odnosno dobrovoljni klovn. Uvek je ljudima zabavniji namrgodjeni lik kome se desavaju pehovi nego kad se desavaju vedroj osobi: jedan od mnogih pravila humora. Makar je to Reed razumeo... Ili ne? Mozda Pancho kasnije postaje veseljak, to jos ne znam, ali s obzirom da Makondo izdaje serijal verovatno nikada necu ni saznati...

Crtez i scenario - kao nebo i zemlja

Salinasov crtez je jedino sto se ovde moze (i mora) preporuciti. Bilo kakvi pateticno-optimisticki pokusaji da se ublazi Ridovo urnisanje stripa su osudjeni na neuspeh. Neophodno je biti realan - a ne nostalgican - i jasno razdvojiti scenario od crteza. Ovde je situacija veoma slicna onoj iz Trigan Empire, u kojem je Butterworthless unistio fantastican crtez svojim kretenskim pricama. Reed je samo za nijansu bolji od Buttersa, jer ima izgovnjor da je - u neku ruku - teze pisati za vestern nego za sci-fi. U sci-fi imas odresene ruke pa nemas izgovor za nemastovitost. Svejedno, u oba serijala dominira odlican crtez koji je propracen totalno inferiornim scenarijem.

Crtacki stil je veoma sarmantan, relativno precizan i disciplinovan, uglavnom detaljan, i dosta slican Raymondu. Vrlo je jasno da ga je ovaj barem delimicno inspirisao. Salinasa porede i sa Fosterom, sto je u redu, ali meni su slicnosti sa Raymondom ipak dosta vece. Sencenje je veoma slicno; mnostvo dugih i preciznih ravnih linija, a nisu ni lica toliko razlicita. Salinas je najbolji s licima kada su u gro planu, a i depikcije konja su mu odlicni. Jedino mi smeta manja nekonstantnost od kadra do kadra, sto je bez sumnje rezultat zurbe da se rokovi na vreme ispostuju. Crtao je cak jedan red dnevno; da je imao nekoliko dana po redu crtez bi nesumnjivo bio skoro savrsen. Neki kadrovi su detaljniji i precizniji od drugih, mada su ovi slabiji kadrovi ipak dosta redji. (Ekstreman primer jednog maltene polu-zavrsenog kadra je predzadnji crtez na strani 108.) Neki izdavaci su takve "novinske" crtace tretirali kao mazge i robove. Da je Salinas imao vremena da natenane radi, ovi crtezi bi verovatno svi bili besprekorni. Ali OK, to vazi i za mnoge druge crtace. A ne mogu ni novinske urednike da sasvim krivim sto su zeleli (i trebali) jedan red dnevno.


Top 100 strip ilustratora - 1. i 2. deo:

Hipsterizam u stripu:

Hugo Pratt - Dekonstrukcija:

Navike stripofila:

Crtači rangirani:

Opširne recenzije:

Mange:

Jodoverse:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/kasta-metabarona-gimenez.html

Bernet:

Corben:

Toppi:

Palacios:

Bilal:

Manara:

Fernandez:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/09/zora-and-hibernauts-fernandez.html

Battaglia:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/legionar-dino-battaglia.html

Magnus:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/11/neznanac-magnus.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/alan-ford-u-boji.html

Ortiz:

Gimenez:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/kasta-metabarona-gimenez.html

Font:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/jon-rohner-alfonso-font.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/11/zarobljenik-zvezda-alfonso-font.html

A. Breccia:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/mitovi-o-ktuluu-breccia.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/mort-cinder-breccia.html

Crumb:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/drawn-together-robert-crumb.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/09/muke-sa-zenama-robert-crumb.html

Solano Lopez:

Lawrence:

Moebius:

Grrl-Power:

Bonellijana:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/11/dylan-dog-apokalipsa_30.html

Ostale recenzije: