Sunday, January 31, 2021

Corto Maltese - Venecijanska Bajka


Updated: 30.6.23.


Korto Malteze: Venecijanska bajka
Vrsta: epizoda 7

Crtez & scenario: Hugo Pratt

Izdavac: Darkwood (2019)

Premijerno: 1981 

Dimenzije: 30.5 x 23.2 cm, HC

Br strana netto: 98

Tiraz: 1000

Zanr: avantura, istorijski, politicki

YU istorijat: Stripoteka, Strip Art

Kolor? Da.

Politicki obojen? Ne.

  Golotinja? Ne.

Rasprodato? Ne.

Crtez: 4/10

Scenario: 7/10

Ciljne grupe: pratovci, zaludjenici, nostalgicari  

Prednosti: mnogo bolje od Sibira, nema politike

Minusi: traljav crtez ljudi, katatonicne face, poneka nelogicnost

Jedan od retkih kvalitetno i detaljno nacrtanih panela. (Naravno da pricam o ovom desno. Str 28.) Vrlo je verovatno da je ovo uradio neki Pratov pomocnik, jer izvikani sarlatan je bio poznat po svojoj lenjosti. Varao je tako sto su drugi crtaci radili neke delove kasnijih epizoda umesto njega, kada je Prat verovatno bio suvise zauzet u obliznjoj kafani, piceriji ili je jurio ribe. A sto je najgore, sve albume je potpisivao kao svoje. Kao sto rekoh, prevarant i sarlatan. Dovoljno je guglati njegove fotke i sve je jasno; ne lici ni na kakvog umetnika vec na psihopatu ili ulicnog sibicara.
U svakoj epizodi ima nekog polu-flerta, neke nedovrsene tj jedva i zapocete romanse, tako i ovde. Sem sto ovog puta Korto ima posla sa jednim od Korbenovih mutanata. (Na slici, str 43, gornji panel i dole levo.) Ovaj zenski mutant se onda najednom preobrazava u zenu! (Dole desno.)

Fascinantni su ovi mutant-zena i zena-mutant preobrazaji, koji su inace ucestali (i neobjasnjivi), cim se ova mutantkinja pojavi, a jednako fascinantno je sto ove preobrazaje Korto uopste ne primecuje... ili se barem pretvara da ih ne primecuje. Korto je hladan kao led, nema sta. Naviknut da nailazi na svakojake ludosti. (Ili to ili Prat ne ume da nacrta emocije na njegovoj permanentno sledjenoj faci.)

Zanimljivo je, a i misteriozno, kako se svaki preobrazaj ove nakazne Hipazije odigrava zavisno od toga da li je ovaj zenski vodozemac prikazan iz profila (anti-riba) ili spreda (kvazi-riba).

OK, malo ozbiljnosti... Sprdam se na racun Pratove lenjosti/nesposobnosti da nacrta jednu seks-bombu a da iole lici makar na zenu, a kamoli srece na zgodnu ribu - kao sto se ova Hortenzija predstavlja.
Tipicna Korbenova mutantkinja, iz Den 2: Muvovum. Na ovakvu "ribu" moze samo Denu da se dize. Korto bi ipak trebalo da je malo probirljiviji. Jer Den je ipak "nerd" bio dok je bio na Zemlji...

Eutanazija je...
Izvinjavam se...
Hortenzija?
Ne...
Hipazija je vrlo ocigledno sarmirana Kurtom (a i Murtom, mutanti ne biraju), sto se vidi jasno iz prilozenog. (Str 46, na slici.) Samo sto ne padne u nesvest od uzbudjenja i seksualnog naboja.

Kako da se citaoc ne sprda na racun ovakvog traljavog a i tupavog crteza? Prat zeli da ovaj kadar tinja od seksualne energije (jer Kurto uvek flertuje sa glavnim zenskim likom), medjutim Eugenija samo sto ne krene da zeva, samo sto ne padne u komu. Deluje smoreno, kao da bi pre opstila sa lubenicom nego s Kortom.

Kakav je bre ovo apatican prikaz likova? Svi deluju kao da su smrkali travu. (Valjda ono nisu cigarete u ustima likova, vec afganistanski hash. "Pratt's character's be all chillin', man! They be high as a kite, yo...")

Prat je oduvek bio nesposoban da instilira emocije u svoje likove, jedna od njegovih prilicno upadljivih tehnickih slabosti. Svi deluju skamenjeno, katatonicno, nezainteresovano, i to gotovo nezavisno od situacije. Obican razgovor ili pokusaj ubistva: nebitno, jer emocija skoro da nema. Raspucin je tu veliki izuzetak, on je stavise i previse iskarikiran, kao da je pozajmljen iz nekog humoristickog stripa - barem ga tako tretira Prat u prethodnoj epizodi, Kurto Malteze u Sibiru (link dole). Dok su ostali likovi apaticni, Raspucin se non-stop nesto ceri, bar tako deluje. Stalno ima "evil laugh" izraz. (Glavni negativac u Tardijevom Ledeni demon ima slicnu "zlikovacku grimasu", sem sto su Tardijevi likovi daleko gore tj jos gore nacrtani.)

Veoma zanimljiv kadar, jedan od redjih kvalitetnih, skoro ikonican: Kurto u pustoj Veneciji s mackama. (Str 47.) Lepo obojena strana. Inace ova epizoda ima mnogo bolji i upadljiviji kolor nego Kurton Malteze u Sibiru.

Koliko je od ovoga on sam nacrtao a koliko njegovi pomocnik/pomocnici? Tesko reci...
Covek bi pretpostavio da je bio barem kadar da nacrta par zgrada, a ne samo macke i ljude, ali s njim jednostavno covek ne moze biti nacisto.

Prisiljen sam da Pratov status i uspeh uporedim s Pikasom. (Ne, to definitivno nije kompliment, sem za ovce.) Obojica su bili sarlatani, muvatori, foliranti - ni priblizno talentovani/sposobni kao sto im reputacije sugerisu, a kriticari ih decenijama verno uzdizu, hajpuju, i precenjuju kad god stignu. To je ta neka hipsterska mentalna bolest koja se uvukla u samu srz moderne (zapadne) civilizacije, koja je krenula negde jos pre sredine 20. veka, a zasniva se na ideji da je lose dobro a dobro lose. (Vrlo podjednostavljen opis ovih pavijana.) Kompleksasi, ne-esteticari i neuke budale su najcesce lak plen za ovaj "pokret", oni najlakse padnu na ove jeftine fore. Do te mere se pojam "umetnost" izvitoperio od tada pa nadalje (u muzici takodje, ne samo stripu), da danas mnogo toga sto je vrlo ocigledno nekvalitetno, osrednje ili ruzno se uzdize u stratosferu kao "vrhunski izrazaj" a mnogo toga sto je zaista dobro (cega bas i nema puno) se ignorise ili spusta od tih istih klosara, "kriticara", sarlatana i debila. Ali o tome sam vec dovoljno pisao u postu o Persepolisu. (Link dole.) Kao i u svojim Pikaso sprdnjama.

Ali evo malo da se vratimo u realu, u pratovsku svakodnevnicu. Da je Prat bez icije pomoci naskrabao ovu stranu, 65, u to ne sumnjam uopste. Lenje, zbrzane, neuredne, krivudave, ruzne linije dominiraju. Crtez koje se opasno granici sa amaterskim. (Jer kod hipstera vazi ono "deciji crtez je iskren te umetnicki", a profi crtez je sranje jer se umetnik suvise trudi, jer nije iskren - ili sta vec.) Ovaj album je dosta slabije ilustrovan od ranijih malteskih prica.

Inace sam odabrao ovu stranu vise iz razloga da bih prikazao jos jednu neubedljivu akcionu scenu u kojoj se Kurto izvlaci iz nevolje. Kurto je suvise daleko od vojnika koga sutira u jajnike, jer na predjasnjoj strani Kurto stoji nekoliko metara udaljen od njih. Znaci oni samo stoje i cekaju dok on krece na njih? Onda nas hrabri junak jurisa na sledeceg - a sta je taj radio dok je onaj bio sutnut? Hvatao zjale? A potom ga po ko zna koji put iz blizine masi pistoljem jedan vojnik. Doduse ovog puta je ranjen makar.

Mnogi se sprdaju na racun Ratova Zvezda, u smislu kako zlikovci stalno uspevaju da promasuju glavne junake sa laserima. Medjutim, Prat je Lukasa zajebao samo tako. U skoro svakoj epizodi neko puca na Kurta iz neposredne blizine ali ne uspeva da ga ucmeka. (Stormtrooperi makar promase iz daljine.) Opste govoreci, Prat citaoca tretira cesto kao budalu, kako scenarijski tako bogami i crtacki.
A evo i naredne strane, 66. Pandur iz neposredne blizine puca TRI puta (jednom na prethodnoj strani), pa opet ne uspeva da ga zaustavi. Nerealno i preterano. Suvise ucestala fora.

Generalno mi je smesna Pratova nemoc (ili lenjost) da nacrta lepu zenu dovoljno dobro da je ta njena navodna lepota jasna citaocu bez da su potrebne ikakve sugestije sa strane. Na primer na strani 34 neki pesnik opisuje Hipaziju kao prelepu - valjda zato sto sam crtez Hipazije to ne moze da nam docara.

Ali tek ova glupost!
Ova likusa sebe naziva "lepoticom iz Milana" (desni panel, strana 78, na slici) medjutim crtez joj ne laska toliko koliko je vredja. Jos ajde der taj pesnik sto opisuje Hipaziju kao lepu - da bi mi to znali jer ona zapravo lici na Korbenovog mutanta - ali kada neka likusa sama sebe hvali da je lepotica, to je vrhunac jadobedije.

Inace crtez i uopste detalji u panelima padaju u kvalitetu od polovine price nadalje. U drugoj polovini ima mnogo vise praznih i praznjikavih strana koje su uzurbano otaljane, cisto da se album sto pre zavrsi.
Ovaj lik, Beke (str 41, na slici), je Kurtov pomagac, neki "freak" tj maloumni ali verni saveznik koji je opsednut Hortenzijom/Hipazijom. Nesretnik je ubedjen da mu je ona verenica, sto znaci da je ili kompletno lud ili retardiran. A zasto bi se Kurto uortacio sa takvom osobom?

Odgovor: da bi Prat ubacio neku nebitnu, nebuloznu podradnju koja bi simbolisala pricu Lepotica i zver. S tim sto - koje li ironije - zbog Pratovog ocajnog crteza i lepotica i zver deluju podjednako kao zveri. Beke bi tebalo da je previse ruzan za Hipaziju, medjutim idealni su jedno za drugo, jer su oboje pravi pravcati mutanti.

Malo mi je nejasna svrha ove podradnje. Valjda Prat imitira Felinija ili kog vec izvikanog hipstera, pa forsira "opicenost". (Ja to nazivam "forced weirdness".) Mozda ova mini-verzija Lepotice i zveri treba da simbolizuje nesto. A mozda je samo hir. A mozda sluzi kao filler, tj tek da se popuni radnja.

A ovo je tipican primer tog neprihvatljivo niskog nivoa i oskudnosti. Ovu stranu (83) je Prat otaljao za ne vise od 5 minuta. Tesko da mu je trebalo duze. (Sem ako je otisao u WC u medjuvremenu, i ako to uracunamo u vreme provedeno u crtanje ove strane.) Eto koliko je "velikan stripa" Prat postovao svoju publiku i koliko je bio posvecen "devetoj umetnosti". Ovo je prosto sramota. Ovakav brljavi, ruzni, amaterski minimalizam se inace zatice samo kod hipsterskih stripova koje redovno izbacuju izdavaci kao sto su Komiko i Fibra. Djipi, Igort i njima slicna pretenciozna sarlatanska bagra praktikuju "crtez" tj zvrljanje na ovako suludo jadnom i oskudnom nivou. Svaki osnovac moze da nacrta ovako nesto.

Posle neuspesnog pokusaja ubistva Stevanija, jedan karabinijeri ide do krova da izvidi situaciju. (Str 69, na slici.) Tu ga upucava Hortenzija. S obzirom da se ovo zbiva na krovu, a kurabinijerija ima jos nekoliko dole, kako bi realno Hipazija mogla da im umakne?

Prat resava ovaj problem time sto ga jednostavno zaobilazi! Prica prelazi direktno na Kurta, a time Prat "lukavo" izbegava da nam prikaze Hipazijin beg posle ubistva - jer nema nacina da ona pobegne a da to bude iole realno.

Tipican pratizam. On je ustinut od logike, slicno precenjenom reziseru/zemljaku Dariu Ardjentu koji takodje gazi po logici sa obe noge i ruke, u svakom svom debilnom horor trileru. Ardjento i Prat su dve budaletine slicnog kova, bar u smislu da ne postuju niti svoju publiku niti svoje filmove odnosno stripove.

Prica je sve u svemu OK, u svakom slucaju neuporedivo bolja od prethodne epizode, Kurto Malteze u Sibiru. (Recenzija link dole.) Kraj price je mistican, nejasan, slobodan za interpretaciju, a protiv toga nemam nista. Da je barem avantura u Sibiru bila prozeta sa vise fantazije i misterije umesto sto je od nje napravio sablonski kretensko-avanturisticki/politicki strip. Definitivno bolje i ovako da je okoncao pricu nego s nekom pratovskom budalastinom, nekim razresenjem koje je totalno nelogicno i/ili iritantno.

Medjutim, prica bi bila efektivnija da crtez nije toliko slab. Ne zaboravimo da je strip prvenstveno vizuelni medijum, a to podrazumeva odredjen nivo crtackog umeca. U rukama nekog vrsnog ilustratora, znaci nekog ko je zaista veoma talentovan i koji ne zabusava gde stigne (npr raniji Bernet ili Ortiz), ovaj scenario bi imao mnogo veci ucinak. I ta nebitna podradnja Lepotica i zver bi imala neki kvalitet da su Beke i Hortenzija nacrtani prikladno umesto da oboje deluju kao da ih je neko nasao na otpadu.


Top 100 strip ilustratora - 1. i 2. deo:

Hipsterizam u stripu:

Hugo Pratt - Dekonstrukcija:

Navike stripofila:

Crtaci rangirani:

Bernet:

Corben:

Toppi:

Bilal:

Ostale recenzije:


Wednesday, January 27, 2021

Corto Maltese - Idiotarija U Sibiru

 

Updated: 25.6.23.


Korto malteze u sibiru

Vrsta: epizoda 6

Crtez & scenario: Hugo Pratt

Izdavac: Darkwood (2020)

Premijerno: 1978 

Dimenzije: 30.5 x 23.2 cm, HC

Br strana netto: 99

Tiraz: 1000

Zanr: avantura, istorijski, politicki

YU istorijat: Stripoteka, Strip Art

Kolor? Da.

Politicki obojen? Da.

  Golotinja? Vrlo malo.

Rasprodato? Ne.

Crtez: 5/10

Scenario: 3/10 

Ciljne grupe: pratovci, zaludjenici, nostalgicari  

Prednosti: raznovrsnost

Minusi: traljav crtez ljudi, katatonicne face, pregrst gluposti u scenariju, nerealni likovi, tupav glavni lik, lakrdijsko poigravanje sa istorijom

Korto Malteze je veoma izvikan serijal. Zasto je tako, nisam u potpunosti siguran, ali nazirem sta bi mogli biti razlozi. Neki su jasni, drugi manje ocigledni.

Avanturisticki duh, izmesan sa egzoticnim lokacijama i istorijskim zanimljivostima, cini strip neobicnim, da ne kazem unkatnim; tu verovatno lezi velik deo njegovog uspeha.

Odredjeni segment publike fanuje KM iz nostalgicnih razloga. Ja sam kao klinac citao ponesto, ne puno doduse; KM mi je delovao interesantno i neobicno, mada sa "sumnjivim" crtezom na koji se ili covek vremenom privikne ili mu zauvek ostaje oduran. (Govorim prvenstveno o najboljoj fazi, o ranim epizodama koje su pristojnije ilustrovane. Ove kasnije, kao Sibir, su vec druga prica...)

 Naravno, tu je i stari dobri hype: mnogi se lepe za ovaj strip jer su cesto culi za njega, zaintrigirani su jer mu je renome velik, a takve ljude (svetski) renome lozi vise nego objektivni kvalitet ili licni ukus (koji zapravo i ne poseduju). Takvih ovaca ima mnogo (i previse) a oni nesumnjivo cine znacajan segment Kortove publike. Inace su stripofili u velikoj meri ovce koje se uglavnom krecu u vecim stadima; retki su oni koji su imuni na hype tj koji imaju sopstven stav, koji razmisljaju svojim mozgom a ne tudjim, koji razvijaju svoj ukus umesto da trce za svojim izabranim krdom. Gde svi Turci tu i mali Muja tj gde svi Turci tu i male naivne stripofilske Muje.

Jos je ovaj ovcarski fenomen i relativno slabo zastupljen na Balkanu u odnosu na, recimo, americke stripofile, koji su kompletne ovce, gotovo svi redom. Gde svi Turci tu i 99% americkih stripofilskih Muja: ubedljivo najgluplja, najprimitivnija, najmanje informisana stripofilska publika na svetu su upravo oni, a to je pomalo ironicno, barem u ovom kontekstu, jer veoma mali broj njih uopste zna za Korta. Ali to je zato sto oni skoro iskljucivo citaju mange i svoje domace superherojstine tj skoro uopste ne poznaju evropski strip.


Mnoge stripofile imponuju oni silni dodaci u svakom albumu, masa istorijskih tekstova i biografija, opisi i ilustracije raznih kultura. Ovo pogotovo vazi za one polu-pismene koji nikada (dobru) knjigu nisu drzali u ruci (ne racunajuci skolsku lektiru tj prisilu). Kompleksase ce ti dodaci mnogo lakse imponovati nego nekompleksase, a ti kompleksasi zeljni postovanja koriste Korta da "reklamiraju" svoju (ne)postojecu inteligenciju/obrazovanje time sto se ponosno deklarisu kao fanovi KM. Naravno, nisu svi KM fanovi kompleksasi i polu-pismeni bolidi, daleko bilo. Ali taj segment pominjem jer definitivno postoji. Sasvim je logicno da postoji, jer uvek postoje ljudi koji se neiskreno i na silu kace na bilo sta sto je inteligentno ili kvazi-inteligentno. Zasto bi inace proliv kao sto je Persepolis ili Okrug Essex imao toliko citalaca?

Ti dodaci sluze kao neka vrsta "varke", da izdavac ili Prat (koji od njih je imao ovu ideju, ne znam) ubace neku vrstu kredibiliteta i "intelektualnosti" u strip. Mene iskreno smaraju ti dodaci i uglavnom ih samo ofrlje prelistam. (Izuzetak je ova epizoda, jer sam je detaljno izanalizirao, a to podrazumeva i da se dodaci provere.) Ako hocu pravu istoriju a ne pratovsku kvazi-istoriju okrenucu History Viasat (ha ha) ili otici na Wikipediju (ili cak uzeti knjigu u ruke) umesto da se oslanjam na KM radi neke toboznje edukacije.

Koliko ozbiljno valja shvatati ovaj serijal? Poprilicno opsiran odgovor sledi...

Kao i u svakoj epizodi, i ovde ima gluposti, ali ovog puta pregrst. Blago bi bilo reci da je Korto u Pratovom Sibiru priglupa prica. Kretenska je. Daleko bilo da ovaj navodno "genijalni" serijal nema ogromnih propusta u nekim od svojih scenarija. Pre nego sto (sve) gluposti navedem u ovoj nesretnoj sibirsko-japansko-kinesko-mongolsko-piratsko-tupavoj epizodi prvo nesto veoma bitno, da ne bi doslo kasnije do zabune (ili pobune):
Serijal sa visim "intelektualnim" i umetnickim pretenzijama kao sto je KM zahteva da se nesto 
kriticnije tretira tj podrobnije analizira nego na primer neki stereotipican maloumni strip za decu kao sto je Blek Stena ili neki marvelovski superherojski idiotizam. Drugim recima, u Teksu ili Spajdermenu nema svrhe puno cepidlaciti o logici, jer je to zesci shund i tu se tupavost podrazumeva i tolerise (a ponekad cak i potencira kao sastavni deo "trash ugodjaja"). Medjutim, kod KM je to neizbezno.
Hoces da izigravas intelektualca, Hugo? E, onda mora da ti (ne)rad bude podvrgnut vecoj kritici...

Prica krece prilicno besciljno. Tu su neke nebulozne dogodovstine sa Raspucinom (str 32-34), koji Rusa cine previse ludim, cak i detinjastim. Tu neku zajebanu granicu pravog ludila i jeftine detinjarije je Prat presao sa Rusom ovog puta, sto nije trebao da uradi. Raspucin, za razliku od svojih ranijih pojavljivanja, vise ne deluje opasno i misteriozno vec kao najobicniji klovn, maltene kao sidekick. (Jos jedan primer, u kasnijem delu epizode, kada ga patosira glavna "junakinja". A i njegovo pojavljivanje kao Deda Mraz je tupavo i vise holivudski nego u duhu ovog serijala.) Postao je Kortov "comic relief".

Uostalom, zar bi Korto saradjivao sa covekom koji je toliko nestabilan da ga iz hira gadja nozem iz zasede kada mu promasi lobanju za par milimetara?! Razumem ja, ovo je strip... Ali nije farsa. Odnosno ne bi trebala biti.

A i Korto ne bi trebao biti iracionalni debil. Biti razuzdani avanturista ne znaci biti i glup.

Zatim se tu pojavljuje kratka ali konfuzna misterija sa "drugim nozem". Koji drugi noz? Prat je valjda zaboravio da ga nacrta, da ga ubaci u pricu u fizickom smislu, odnosno da objasni njegovo postojanje; a nije nasao za shodno da ovo pojasni cak ni tekstualno...

A onda se pojavljuje prva notorna glupost: Crveni Fenjeri (na slici), tajno drustvo koje se sastoji od - da ne poveruje covek - azijatkinja! Ove zene se toboze "ne plase ni trijada". Jest', bas su opake mrsavice male...

Vec sama ideja da je pre 100 godina mogla da postoji neka 
ozbiljna, opasna zenska organizacija ovakve vrste je presmesna, jer ide previse u apsurd - cak i za strip. Da je radnja smestena u Americi ili Britaniji 21. veka, jos ajde der; to je moglo jos nekako i da prodje jer su Evropejke i Amerikanke oduvek bile daleko slobodnije tj slobodoumnije, u svakom smislu tih reci. Ali na Dalekom Istoku?! Ovakvu glupost ocekujem od Kralja "Ironicnog" Shunda, od Kventina Tarantina, jer on se (namerno) iskljucivo bavi budalastinama, a ne od "velikana" Prata.

Japanke/Kineskinje/Koreanke odnosno zene dalekog Orijenta su naveliko poznate po svojoj podredjenosti muskarcu, u cemu verovatno "prednjace" u svetu. Ovo nije misljenje ili stereotip, vec fakat.

(Politicki-korektna levicarska bagra bi se verovatno pobunila na ovako "hrabru" izjavu, ali oni su generalno protivnici svih istina i cinjenica, pritom ovi konfuzni licemeri ne priznaju rasnu/kulturolosku raznovrsnost a kaoabajagi podrzavaju i veruju u tu "istu" raznovrsnost! "We support diversity!" Ali na qrcu...)

Jedan opaki, zenski, kvazi-mafijaski "klub" kao sto su Crveni Fenjeri bi cak i danas bio prakticno nezamisliv entitet u tom delu sveta, a kamoli u toj eri kada je feminizam tek bio u pelenama na Zapadu, a prakticno nepostojeci na Dalekom Istoku. Po kojoj je znaci drustveno-politicko-istorijskoj osnovi toliko "istorijski-potkovani" Prat uopste dosao na ovu suludu ideju? Nikakvoj. Bar ne ikakvoj koja je utemeljena u pravoj istoriji. Vise dodje kao neka jeftina fora: "opake zene" i slicne kojestarije, a i izgovor da bi Korto imao jos jednu zenku s kojom ce da se suptilno muva.


A pritom svaki KM album ima tonu propratnog materijala cija je glavna svrha da nas ubedi u "ozbiljnost" serijala, u istorijske dogadjaje s kojim su radnje povezane, i u preciznost prikaza raznih kultura. Sve to - a onda krece strip i gomila gluposti, radnja koja nema puno smisla vec se moze pratiti samo na nekom povrsnom nivou, sa iskljucenim mozgom. Jer cim covek malo vise analizira KM price instantno postaje jasno da su (neke od njih) veoma ofrlje sklepane. Takodje postaje jasno da im je istorijska podloga poprilicno dubiozna, a u ovoj epizodi ozbiljno poljuljana. Na primer s ovakvim notornim glupostima kao sto je tajna zenska organizacija, neki toboze veliki igrac na politicko-spijunsko-krimo sceni.
 
Jasno je meni da je Prat - verovatno - bio pretenciozni levicar, i kao takav je imao preveliku potrebu da izreklamira jasno i glasno svoja "progresivna" shvatanja, a koja podrazumevaju feminizam kao svoj sastavni deo. Jer, svaka osoba koja danas sumnja u totalnu takozvanu "jednakost" polova se na modernom, "prosvetljenom", krepajucem Zapadu odavno vec automatski smatra primitivcem tj zadrtom budalom. (Jer kao sto znamo, marksizam (ovaj novi "liberalno-kapitalisticki" kao i onaj standardni) promovise "ubrzani progres" kao i negaciju tj odbacivanje svih tradicionalnih vrednosti, kompletan rez sa prosloscu, neku vrstu "complete reboot" sistema.) Zbog takvih ekstremnih, nerealnih levicarskih stavova i imamo drustvene (a time i politicke) probleme koji su unikatni za 21. vek.

Nemam ja nista protiv "tough chicks" u stripu, uostalom velik sam fan serijala Zetari i Axa. Volim sise i akciju, a pogotovo sisa umesanih u akciju. Medjutim, to je sci-fi/fantasy u kojem je (skoro) sve "dozvoljeno". Ne moze scenarista jednog manje-vise istorijsko-realnog zanra (bez obzira na manji element ezoterike koji postoji u KM) da se poziva na istorijske likove i dogadjaje - a da pritom ubacuje totalne budalastine koje "nemaju veze s vezom" sto bi klinci rekli, fazone koji su u sustoj kontradikciji sa periodima u koje su ubaceni. Ako vec postavljas radnju u neku manje-vise realnu proslost, onda sebi ipak ogranicavas slobodu fantaziranja/glupiranja, jer moras da taj vecini prepoznatljiv svet ucinis iole realnim pre nego da ga nacinis apsurdnijim. Sci-fi moze da bude beskrajno "apsurdan" odnosno mastovit i sulud, ali istorijsko-avanturisticki strip ima jasne limite.

(Kao ona nenamerna fora u idiotskom B-filmu Mole People: "In archaeology anything is possible!" E pa nije. U arheologiji tek nije sve moguce. Sem ako pitas sarlatane iz Ancient Aliens.)

Gde su ti limiti je mozda pitanje ukusa i individualnog shvatanja, ali meni licno je ta granica predjena sa ovakvom gluposcu. Nije to neka bog-zna-kako katastrofalna omaska Huga, ali ipak iritira jer: a) podseca na tipican snishodljivi levicarski bullshit, i b) cini da manje ozbiljno shvatam prikazani istorijski period tj manje sam kadar da prihvatim da se Korto zaista nalazi u Sibiru 1919. godine, vec pre da je na nakoj drugoj planeti, u nekom paralelnom svetu koji ima neki okvirno slican Sibir. Ali to onda nije to...

A da ne pricam o tome koliko je nelogicno da komunisti ranog 20. veka imaju tajnu organizaciju koja se sastoji samo od zena. Zasto?

Naredna nelogicnost se odvija na brodu koji krece za Sangaj. Citava posada, sem jedne clanice Crvenih Fenjera (glavni lik kako se ispostavlja), je deo zavere da se ubiju KM i Raspucin. Ova crvenofenjerka to zna unapred, ali obavestava Korta tek kada su vec naveliko na pucini! Zasto je cekala toliko dugo? Nemoguce je da je ona tek malopre bila saznala za plan ubistva. Jer ako je kao spijun uspela da izbori mesto na posadi broda, koja je u kompletu deo zavere, onda je logicno da je ona bila s njima sve vreme, tj da je sve vreme bila upucena u zaveru. Stoga je valjda mnogo logicnije da upozori Korta pre ukrcavanja, ili barem na samom pocetku plovidbe, a ne kada su vec van domasaja pomoci...

Uostalom, zasto je posada uopste cekala toliko dugo da krene na Korta i Rusa? Nikakav razlog nije postojao da odugovlace pokusaj ubistva. Stavise, ubice jedva cekaju da krenu u akciju, pogotovo kada im je plen serviran na tacni.


Ima tu i jedna scenarijski manje bitna ali ipak notorna budalastina vezana sa Kortovu nesposobnost da provali da je upozoren od strane jedne zene. Kako je moguce ne razlikovati glas Orijentalke od Orijentalca? (Str 40, na slici.) Taj fazon se koristi u mnogim stripovima, ali u onim tupavim i primitivnijim, naivnijim i komercijalnijim, neozbiljnijim.

A kad smo vec kod toga, Prat je mogao Gospodju Vu da nacrta kao zenu, a ne kao muskarca, jer tek kad ju je Korto oslovio kao zensko (str 31) sam shvatio da je zapravo zena u pitanju... (Makar neke malecne visece grudi je mogao da joj naskraba.) Uostalom ako je Korto uspeo da provali da je ovaj "deda" zapravo zensko, onda je valjda mogao i da provali da je brodski spijun - s kojim razgovara iz neposredne blizine - zena a ne muskarac. Po glasu, ako ni po cemu drugom. Toboze je ova tipicno stripovska "varka" uspela zbog velikog sesira kojeg nosi crveno-fenjerka... (Str 44.) Mnogo tupavo. Zar nema zenski glas? Ili je ekspertkinja u imitiranju bas-baritona? To bih voleo da cujem: piskav glas kineskinje koja uspesno imitira muskarca. Veliki prevejani Korto, mozda je nagluv? Morska so mu zapusila usi...

 
To su te neke nelogicnosti koje se provlace kroz citav serijal. (Nadam se da cu procitati opet Baladu o slanom moru, jer iako je ta prva epizoda dosta zabavna takodje je i prepuna gluposti o kojima bih rado nesto napisao.)

Gospodja Vu. Prvo musko, a onda ipak zensko.

Nacin na koji se Korto oslobadja sa zaverenicke ladje je blago receno neubedljiv. (Str 46, na slici.) Suocen sa tri naoruzane ubice, Korto glavom nasrce na njih, kao neki zbunjeni bik u kuglani, a to mu jos i nekako uspeva.

C c c... Prat - veliki majstor. Ali na qrcu...


U predzadnjem panelu strane 63 Korto izvaljuje foru koja je veoma tupava, nimalo na nivou glavnog junaka jednog toboze ozbiljnog stripa. "Vec sam video vasu glavu negde, Korto..." kaze lider Kozaka. A nas malteski mornar uzvraca sa "to je nemoguce jer glava mi je oduvek bila na ramenima". S obzirom da Kozak nikada nije ni sugerisao da je Kortova glava ikad bila odvojena od tela (ni gramaticki, ni bukvalno, ni u kakvom smislu) onda nema logike da se Korto ovako nasali. (Da bi geg bio uspesan mora iole biti utemeljen u logici, pogotovo u nekom verbalnom nadmetanju tj prepucavanju. Ovako umesto Kozaka "preduhoviti" Korto ispada glup.) Jer Kozak je mogao glavu da mu uoci i na telu; nije ni sugerisao da je bila odvojena. Bas jadna fora, humor na nivou Zagora...

Al' ajde, mozda se nesto izgubilo u prevodu.

Na strani 66 (na slici) Spacetov neuspesno pokusava atentat na Korta, i to jer mu je pistolj zakazao. Nikakvo objasnjenje zasto i kako. Tek tako se pokvario.

Prat veliki scenarista? Ne zajebavajte me...

Cim se denuo u beg posle ubistva iz samoodbrane, Korto sasvim "slucajno"(?!) nailazi na Crvene Fenjere koji ga vode do adrese na kojoj se nalazi... niko drugi do zena s broda. (Str 67, na slici.)

Kako je prezivela brodolom? Nema objasnjenja. Niti Korto postavlja to pitanje, sto je tek glupo.

A s obzirom na ovolike moci Crvenih Fenjera postavlja se i pitanje: zasto su uopste unajmile Korta da opljacka voz? Ne kapiram zasto to same nisu izvele, s obzirom koliko su "opake" a pritom i mnogobrojne - a jos i manje upadljive (jer lokalne) te prikladnije za ovaj zadatak jer nisu bele kao on te se ne isticu.


Niti je jasno zasto jedno zensko tajno drustvo bira muskarca za ovako tezak zadatak. Kakav li je to kontradiktorni "feminizam"! Nesto kao "mi smo opasno i beskrajno efikasno tajno drustvo koje se sastoji iskljucivo od opakih zena - ali za nase ciljeve je preko potreban jedan britanski muskarac." Jel to logika koju treba (iole inteligentan) citaoc da prihvati?

Pritom (na str 68, na slici) Fenjerke ubacuju u misiju jos jednog muskarca, nekog suludog Rusa koji grabi balalajku bez nekog veceg razloga (sem mozda pijanstva - ili da dokaze da je Rus). Tajna azijatska zenska organizacija koja unajmljuje iskljucivo bele muskarce da im pomazu... Kako je to samo glupo.

Glupostima nema kraja.

Ova trojka krece u akciju, ali ulaze u mecavu, i Korto gubi Sangaj Lil i Rusa. (Ili oni gube njega.) Bukvalno 
istog momenta pojavljuje se u toj ogromnoj pustahiji niotkud Raspucin sa prevozom. (Str 70, na slici.)

"Veliki" Korto Malteze i clanica velike, "preozbiljne" organizacije Crveni Fenjeri nisu kadri da odu od A do B a da se pritom ne izgube kao neka mala deca. Treba da opljackaju voz - a nisu kadri da stignu do njega bez da se slucajno razidju. (Sem ako je ovo Sangaj Lil namerno uradila, ali nije jasno zbog cega bi tako odlucila.)

Raspucin, kao i Sangaj Lil uostalom, vrlo predvidljivo prezivljava brodolom i vraca se u pricu. Ni ovog puta Prat nam ne nudi ni trunku objasnjenja kako je to uspeo Rus da izvede, s obzirom da je bio ne samo okruzen okeanom vec i citavom posadom koja je htela da ga ubije, a da ne pricamo o kineskoj obalnoj strazi koja je privela brodolomca Korta. Ali je barem Korto ovog puta dovoljno normalan da makar postavi ovo pitanje Raspucinu, odnosno kako je uspeo da prezivi brodolom. (Str 71.) Odgovor naravno nije dobio. Kako moze Raspucin da odgovori na ovo pitanje kad ni Prat ne zna!

Uopste nije ni jasno kako su svih troje uspeli da se spasu sa broda a da ne sretnu jedno drugo na obali. A tu se povlaci i sugestija Prata da su se bas sve ubice podavile, jer nijednog nije bilo na obali sa Kortom. Znaci Korto, fenjerka i Raspucin su neki bajni olimpijski plivaci a ubice su svi neplivaci ili bez kondicije? Kompletna idiotarija. Odvise jeftina fora koja se zasniva na previse pukih i kompletno nerealnih slucajnosti. Pa koje su sanse da se mnogobrojne ubice svi podave a niko od glavna tri protagonista? Fakticki nula.

Vec na narednoj strani krece sledeca bacva gluposti. (Str 72, na slici.)

Zlikovac Semjonov izjavljuje da su Amerikanci zapravo "Jevreji sa Vol Strita". Samo da podsetim da se ovo sve (toboze) odigrava 1919. a ne 1978. kada je strip objavljen. Mozda je neko to trebao i Pratu da javi. Deluje da se Prat (nanovo) pogubio. Mozda je smatrao da su Jevreji vladali Vol Stritom pre 100 godina odnosno da je takvo opste misljenje postojalo u dalekoj 1919-oj. Ne znam da li je to slucaj, ali sva sreca sto ovo nije srednjovekovna prica inace bi ovakav komentar bio urnebesan.

Nakon sto je Semjonov "pojasnio" ko su Amerikanci tj Jevreji jednoj od svojih kurvi, ona mu kao iz topa prizna da je i ona Jevrejka! Neme veze sto je u pitanju zena sa Orijenta, to Pratu nije smetalo... Koliko je jevrejskih Kineskinja bilo u 1919-oj? Da li ih je uopste bilo? Koliko ih sada ima? 15? 23? Niti mu je bilo nelogicno da ova prostitutka bude toliko retardirana da oda tajnu svog porekla coveku koji je ne samo ubilacki psihopata vec koji joj je upravo bio objasnio da ne podnosi Jevreje!

Ne zna se ko je ovde najgluplji: Prat, drolja, ili citaoc koji ne konstatuje ovakvu notornu glupost.

Slag na tortu, na ovoj smehotresnoj strani, stize u obliku spontanog ubistva ove mlade "Jevrejke", scena koja je totalno preterana. Ono u fazonu "da publici prikazem koliko je samo zao anti-Semita Semjonov, jer takvi su svi anti-Semite, oni ubijaju sve pred sobom, jer su svi zli i impulsivni". Prat je bio 1/4 Jevrejin, ali vise o tome kasnije...

Mrzim ovakvo ultra-jeftino "anti-rasisticko" pridikovanje tj moralisanje. Moze li bar ponekad malo suptilnije i realnije da se prikaze taj toliko omrazeni anti-semitizam? Zar bas mora ovako iskarikirano kao u nekoj tupavoj anti-nacistickoj parodiji?


Tek sam na pola epizode. A ovoliko gluposti vec upecao.

Potom saznajemo da je fenjerica Sangaj Lil (nekako u onoj mecavi) stigla ne samo do voza Semjonova, vec i do samog Semjonova, do njegovih odaja, gde se njemu predstavlja (ili barem nudi) kao prostitutka. (Str 73, na slici.)

Prat je bio vec ranije isuvise lenj da nam objasni kako se ona uspela ubaciti na onu brodolomnu ladju od ranije, te nam odlucuje precutati i ovu malu tajnu tj absurdnost, odnosno kako je ona uspela tako brzo i lako da stigne do Semjonova. (Girl power?) Ali OK, ovo je jos i veoma sitna omaska s obzirom koliko je gluposti vec bilo, i koliko ce biti.

Na primer ova nesvakidasnja idiotarija na strani 76 (na slici).

Krece napad Semjonovog voza na voz sa blagom. Njegov veliki mitraljez kosi sve pred sobom. Cik pogodite 
ko puca iz tog mitraljeza...

Niko drugi do Sangaj Lil!!!

Kako i zasto je Semjonov dozvolio jednoj od svojih "kurvi" - koju je pritom tek bio upoznao - da predvodi ovako vazan napad na voz sa ogromnim blagom... ovaj podatak ce zauvek ostati zakopan na Planini Neresenih Stripskih Misterija. Verovatno je i nepotrebno reci da sam se glasno nasmejao na ovako neverovatan kretenizam. Prosto nisam mogao da verujem do koje mere je ovaj scenario tupav.

Pored tolike vojske koju Semjonov drzi, i cije clanove poznaje kao svoj dlan, on poverava glavni mitraljez tj napad nekoj nepoznatoj zeni koja se na mufte usunjala na njegov voz i u njegove odaje! Nepotrebno je ponavljati koliko je ovo debilno. Na nivou nekog moronskog akcionog filma John Woo-a. Na nivou deteta od 5 godina koje pise svoj prvi scenario...

Prat je hteo upecatljivu scenu sa polugolom Azijatkinjom koja iz mitraljeza kolje neprijateljske vojnike, a to je i dobio. Samo mu je to bilo bitno, kreiranje neke "legendarne" stripske scene, i to onako na silu. Nazalost, pritom je opet zrtvovao logiku, ali onako bas gigantski.

Budalastine se samo nizaju u ovom delu price.

Na strani 78 (na slici) kneginja puca iz neposredne blizine u Korta, ali nekako uspeva da ga promasi! Ovo je kompletno neprihvatljiva scena iz razloga sto smo samo desetak strana ranije vec imali nesto veoma slicno: jedan neuspeli pokusaj ubistva na suntavog mornara. Taj pokusaj je neobjasnjivo bio neuspesan, i odvise slican ovom. Nepotrebno je dodati koliko je to traljavo pisanje, odnosno koliko je jadno od Prata da koristi isti jadobedni 
plot-twist (a i plot-device) dva puta u istoj epizodi, i to na gotovo identican nacin, pa jos i toliko blizu jedno do drugog.

(Ne sumnjam u to da bi KM fanatici pravdali ovaj scenaristicki autogol nekom samo njima jasnom kvazi-logikom. Bolje bi im bilo da se povuku u neki cosak i da posramljeno cute, jer nisu uspeli da primete ni promil svih gluposti koje sam izneo.)

Potom kneginju ubija Raspucin. A onda, kao u nekom otrcanom holivudskom filmu 50ih, kneginja u Kortovom narucju umire i onako dramaticno-romanticno trazi cigaretu. Kao da su imali neku romansu - a nisu bili ni blizu.

Uopste je lik kneginje maltene marginalan, skoro pa i nebitan, a uvedena je u pricu kao da ce biti od nekog veceg znacaja. Stoga je taj veoma suptilan, jedva primetni flert izmedju nje i Korta sulud, nebitan, nepotreban a nekako i nebulozan.

A kad smo vec kod otrcanih, stancovanih, losih, starih, holivudskih filmova, sledi ubrzo mnogo jasnija scena flerta izmedju Sangaj Lil i Korta. (Sad kad je kneginja mrtva Pratu se otvara mogucnost da zapocne novu potencijalnu romansu, makar na mala vratanca.) To ne bi bio nikakav problem da tajming ove scene nije tako los: scena je ubacena usred velike frke/akcije koja je jos uvek u jeku u tom delu price. (Str 81, na slici.) Korto se navodno zuri da uhvati Semjonova dok voz hrli ka Mongoliji, ali nekako nadje vremena za ovu razvucenu scenu sa crvenofenjerkom. (Cist holivudizam, ali onaj bas debilni.)

Odnosno sa fenjerko-komunjarom.

Ispostavlja se da je Sangaj najobicnija komunjara, tj da su crvenofenjerice zapravo neki proto-komunisticki kineski pokret. Ona hladnokrvno ubija pijanog Rusa (cija veoma marginalna svrha i dalje nije jasna - sem mozda da prikaze da nisu svi iz carske Rusije bili olosi), a onda juri da spase blago iz lutajuceg vagona. Shvativsi da je u sosu, skace s voza i prezivljava bez jedne ogrebotine. (Str 86, na slici.)

Obratite paznju kako pada iz voza, i gde pada. Zar bi iko preziveo ovakav pad (verovatno na glavu, sudeci po crtezu - sem ako je Sangaj izvela neki magicni salto) a da nema teske povrede?

Prilicno retardiran potez Prata, ali ajde der, ovo je strip a pritom donekle i akcionog tipa, a u takvima je dozvoljeno prkositi vecini zakona fizike i biologije. A ipak, njen skok iz voza mi je bas preterano debilan i samo dodatno zatrpava vec i previse traljav, tupav i neubedljiv scenario...

U ovom delu price se opet postavlja krucijalno pitanje koje sam vec pomenuo ranije: zasto su komunjarke uopste unajmile Korta? Ova Sangaj Lil je maltene sama uspela da obavi lavovski deo misije te je jasno da bi po toj grrl-power logici citav tim tih kamenjarki (pardon, komunjarki) mogao ladno i lepo da obavi misiju bez icije pomoci. Koji ce im qrac Korto uopste?

Takodje se postepeno ozbiljno pocela stavljati u pitanje Kortova inteligencija: zasto je prihvatio posao od organizacije o kojoj nista nije znao? Zar je moguce da je toliko naivan i da je toliko lako manipulisati njime? Naivni "iskusni" pirat avanturita: glupost na kvadrat.

"Prihvaticu vasu ponudu jer ste me spasle" je rekao na pocetku epizode. Nije mu palo ni na pamet da je atentat na njega koji su sprecile upravo fenjerke, koji se odigrao maltene istovremeno kada su se prvi put pojavile misteriozne kamenjarke, bio organizovan od njih, kao namestaljka da mu pridobiju poverenje... Nikakve sumnje? Sto u prevodu znaci da je Korto u najmanju ruku naivan, a kako moze jedan takav prevejani iskusni gusar da buda ovca za shishanje? Kako je uspeo da ispadne toliko glup, da ga preveslaju obicne kamenjarke?
Zato sto je Prat scenarista, a nije puno hajao za svog glavnog lika cim je dozvolio da ispadne ovoliko jadan, glup i laka meta nekih zena.

U dva navrata bi Korto cak i nastradao (od Spacetova i kneginje) da ga Prat nije spasao na posve nebulozne i neobjasnjive nacine. (Kao sto sam ranije vec pomenuo/prikazao, Spacetovljev pistolj je bio prazan, a Kneginja je nekako uspela da ga promasi iz udaljenosti od dva metra. Jer je bila zaljubljena te nije htela da ga ubije? Jes jes, s obzirom da je jedva provela ikakvo vreme s njim... bas logicna mogucnost.)

Prema tome, nemamo drugu opciju nego da zakljucimo da Korto ispunjava onu staru izreku "ima vise srece nego pameti". Takav opis bi bio daleko prikladniji za nekog blentavog lika iz humoristickog stripa, npr za Koko Bila, a ne za ovakvog hip avanturistu koji bi trebao da bude dominantan i kompetentan a ne da zavisi od puke srece toliko cesto.

Kamenjarka-fenjerka Sangaj Lil je toliko uspesna u svemu, toliko neunistiva: pravi zenski Dzejms Bond... Ponos i dika Ranog Kineskog Feminizma (koji nije ni postojao, ali ajde, da ne cepidlacimo; Pratovo silovanje istorije cemo lepo fino da pravdamo time sto je ovo "samo strip").

Njena plejada uspeha:
Uspeva da se umesa u ubilacku bandu tj na brod, spasava sebe sa tonuceg broda prepunog naoruzanih ubica a da je pritom ne otkrije obalna straza, uspeva da skoci sa brzog voza na strmoj planini bez ijedne ozlede, uspe da se domogne Semjonova i da zadobije njegovo totalno poverenje i to u roku od samo nekoliko sati, uspeva da ga nagovori da joj prepusti glavni mitraljez iako je on jedva poznaje, uspeva da mitraljezom pobije pola ruske vojske na protivnickom vozu, uspeva da uprevesla Korta, pijanog Rusa i Raspucina...

Sve je to uspela, ali nekako ne uspeva da ubije Raspucina iz neposredne blizine. (Str 84, na slici.)

Naravno da Prat ni ovog puta ne nudi objasnjenje zasto je pokusaj ubistva neuspesan uprkos lakoci s kojom je Sangaj trebala/morala da ga izvrsi. Raspucin se jednostavno pojavljuje opet, ziv zdrav i prav, samo malo kasnije, na str 87.

Nakon sto ovu veselu trojku zarobljava Ungern, Korto napokon upucuje neku rec kritike ka zeni koja ga je izdala i zivotno ugrozila. ("Samo" toliko... tipicne stripovske pizdarije bez mozga. Ono kao "izdajica je ipak zena, zato necemo biti nepotrebno surovi ili besni na nju, jer lepa je.") Ona mu drcno odgovara, bez trunke osecaja krivice, dajuci mu neki kretenski politicki govor, tvrdeci da su svi hteli blago te da ona nije nista krivlja ili gora od ostalih, ukljucujuci Korta. Ali on ne odgovara na ovu kompletnu budalastinu/laz (tj jeftin pokusaj manipulacije) vec cuti kao picka. (Str 93, na slici.)

Da je prica iole realna a Korto iole zemaljski lik a ne cisto-fiktivni plasticni lik-junak iz stripa, ovako bi joj odgovorio na to:

"Ne, kucko smrdljiva, ti si me uvalila u sve ovo, jer ja nisam ni planirao da opljackam taj voz dok me vi komunjarske fuksetine iz fenjerskog tajnog drustva niste uvukle u ovo citavo sranje, znajuci da cete me kad-tad smaknuti kao vola cim se domognete blaga! Prvom prilikom cu te izbosti 33 puta, od glave do pete ces da krvaris, kao curka!"

Nazalost, takvi prizemni stripovi, i uopste junaci, koji tako pricaju i tako se ophode sa krvavim neprijateljem, su ekstremno retki. (Mozda eventualno Torpedo, ali on je anti-junak, olos.) Umesto da joj makar odbrusi elegantno, on cuti kao picka. Makar je mogao da je osamari. Ali ne, Korto je "dzentlmen", i to prema zeni koja je hladnokrvni ubica i izdajnik...

Boze, glupe li stripove citam...

A onda nasa nelogicna trojka krece u akciju!
(Str 94, na slici.)

Ali kako je to moguce, ako su zarobljeni od strane Ungerna?

E pa, zalim, ali objasnjenja opet nema. Ovi "zarobljenici" izlaze iz barake onako lepo, fino, natenane, a onda bez problema ubijaju dva Semjeonova strazara.

A odakle kamenjarki noz? Zar ih nisu razoruzali Ungernovi vojnici pre nego sto su ih tutnuli u baraku? Pretres nix?
Ne, pretresa verovatno nije bilo, jer ovo je tupavi strip Huga Prata, coveka koji jednostavno ne haje za logiku. Ali uopste.

Strane 102-103 su katastrofa. Analizirao sam ih iz vise uglova, nekoliko minuta, ali nisam uspeo da odgonetnem misteriju - ko pije a ko placa. Pogotovo zbivanja na strani 103 su totalno nejasna. Ko koga ubija gde i zasto? Amatersko kadriranje i traljav i vrljav crtez cine ovu stranu nakaradnom. A ovo odlicno oslikava Pratovu nesposobnost ili u najmanju ruku lenjost. Mogucnost da se likovi mogu jasno razaznati je jedan od osnovnih "prava" citalaca, to je jedan od osnova kreiranja stripa. Ali eto, i tu Prat uspeva da podbaci. Kao neki amater.

Nakon toga sledi ova glupost, strana 109, na slici. Kortov veliki rival i ljuti neprijatelj Chang ima sansu da ga ubije...
... ali...
... naravno da nema nista od toga, jer vec unapred znamo da ko god uperi pistolj u "Maltezanina" ne samo da ga ne ubije - vec i sam nastrada. Doduse, za razliku od Spacetova i Kneginje, Chang je nastradao tek nekih godinu dana kasnije (u zbrzanom epilogu), ali uz pomoc Korta.

Inace, evo sta se desilo Changu, Kortu i Raspucinu. Voz pada, a oni su smrskani i isprzeni kao palacinke, jer zakoni fizike i biologije naravno moraju da vaze u ovakvom istorijski-baziranom, preozbiljnom stripu...

Ali bez zajebavanja sad... Jesu li preziveli?

Naravno da jesu!!! Ovde je scenarista legendarni Prat! Legendaran po svojim tupavim scenarijima, cije mnogobrojne idiotizme samo mali broj stripofila primecuje, a to zaista ne laska svetu stripofilije...

A kako je uopste doslo do ovog obaranja voza?
Sangaj Lil... Opet ona... S dinamitom.
Opet je zajebala tupavog naivnog Korta, opet ga je izdala, opet je krenula da ga ubije.
Sem sto se ovog puta kajala(!) sto je morala da ga "zrtvuje radi revolucije". Najednom hladnokrvni psihopata razvija "empatiju". Smehotresno...

Ma ovo je pisanje na nivou retardiranog deteta, ali bez shale.

Rekoh vam ja da je Prat dunster. A vi kako hocete, ne morate da mi verujete. Budite i dalje ubedjeni da je on genijalni pripovedac. Budite ovce. Budite iste budale kao svi oni hipsteri koji se dive Persepolisu i slicnim pizdarijama, samo zato sto "svi kazu da je to inteligentno i kvalitetno". Cisto da se razumemo: nekada su "svi znali" da je Zemlja ravna... Demokratski konzenzus ne odlucuje istinu, vec iskljucivo cinjenice.

Kao sto sam ranije vec pomenuo, vecina stripofila se krecu u krdima; bez svoje volje, bez svog stava, bez mozga. "Ali ovaj crtez svi hvale! Kako mozes da kazes da je los!" je samo jedan primer njihove zbunjenosti i zombizma. Zato imamo citave armije Bonelijevih Svedoka, marvelijadnika, mangatarda a bogami i kortopacenika. I njih sada moram da ubrajam u ovu kategoriju.

Iako su se sva trojica srusila u provaliju, sa ogromnim metalnim vozom teskim mnogo tona, koji je pretpostavljam padao direktno iznad i ispod njih, Cheng, Korto i Raspucin su svi preziveli... Nekako... Jer Pratovi likovi su takodje izgradjeni od metala, bas kao i vozovi iz ove krajnje kretenske price.

Nesto kasnije Korto pomaze da se uhvati Chang. (Na slici.) Medjutim, Chang pri hapsenju ne deluje besno, razocarano, srdito, niti se ponasa agresivno - sto bi bilo normalno - vec palamudi, sere, miran je, stalozen... I recituje poeziju. Oх, как поэтично...

Da skratim, Prat jos jednom idealizuje zlikovce, cini ih romanticarima, bas kao sto je i ludog psihopatu Ungerna romantizovao nekoliko strana ranije. U Pratovom bajkovitom, kompletno anti-realnom svetu (koji nema blage veze sa covecanstvom onakvim kakvim ga znamo, bar na ovoj planeti), zlikovci su uglavnom dzentlmeni sa kodeksima; jeste, oni su degenerci koji ubijaju iz hira i s lakocom - ali, eto, imaju i tu poetiчnaskaju dusu koja tako imponuje debilnijim segmentima stripofilskog citalastva.

Nazalost, ne spadam u rod humanoida debila (hominus kretenus nekritikus) te nisam bio u mogucnosti da ignorisem ove silne gluposti, niti da se divim osrednjem crtezu niti nemoralnom, nerealnom (anti-realnom), nelogicnom scenariju.

Ali tek kraj...

Korto, koji je proveo nekoliko nedelja ili meseci u bolnici zbog pada s vozom (koji je, da samo podsetim, organizovala doticna ubilacka rospija) ne gaji osvetnicke namere ka ovoj izdajnickoj kamenjarki koja je htela da ga ubije u vise navrata.

Cak stavise dapace, on ju je potrazio i nasao iz sentimentalnih razloga, nekih godinu dana kasnije, ali samo da je poljubi, jer je duboko razocaran sto ju je zatekao sa muzem. Delovao je zaljubljeno.

Da. Zaljubljen u psihopatu koja je kanila da ga ubije tokom citave avanture. U vise navrata. Zbog koje je zavrsio u bolnici.
Smehotresno, ali na kvadrat. Prat je bio sarlatan, to mi je sada vise nego jasno.

Najgluplji i najsmesniji kraj u istoriji stripa? Nije daleko.

Korto je sada i zvanicno klovn i debil. Prat ga je ponizio, izdebilisao, urnisao. Jak gusar... Pre dodje kao neka naivcina s kojom se da lako manipulisati a koji prezivljava avanture (ili makar samo ovu) zbog neverovatne srece a ne zbog dovitljivosti i lukavosti. Znaci, dodje vise kao Mr. Bean nego kao Dzejms Bond.

Kad sam vec kod toga, razlika izmedju Bondovog flerta sa zenskim neprijateljem je sto je on taj koji kontrolise i dominira situacijom, a ne ona tj neprijatelj. Medjutim, Korto je obican pijun, igracka s kojom se poigrava jedna obicna boljsevisticka balavica. Nije junak vec debil.

Tacno je, nismo mnogo naucili o Sibiru iz 1919-1921, niti o icemu iz tog doba. Ali zato smo u ovoj kretenskoj epizodi naucili da su Hugo i njegov glavni lik dve velike budale. I to je nesto. Jer ovako nikada vise necu da napravim gresku da nabavim nesto od Prata.

Slag na torti je Kortov ultra-PC komentar da "sam shvatio da ste vi zene jaci pol". (Str 118, na slici. Taj panel nije prikazan ovde, ali nalazi se na ovoj strani.) Kao da je ovo sranje pisao Prat sada, tj nedavno, za neki moderni ultra-feministicki ultra-PC holivudski film koga onda radosno hajpuju BBC i CNN (bastilje latentnog neo-komunizma), a ne pre skoro 50 godina za neko BD izdanje. Vala, i jesu zene superiorne u odnosu na muskarce, ali samo u odnosu na glupandere kao sto je Korto. Nacin na koji ga je preveslala, izdriblala i odjebala je za primer.
Nista mi se vise ne gadi od muskaraca koji se cepe feministkinjama. To su najveci ljigavci drustva. A opet, logicno: sarlatanizam i ljigavost idu rame uz rame.

Ili je Korto mentalno labilni mazohista? Treceg nema. Cinjenica je da se zaljubio do usiju u zenu koja je kanila da ga ubije. Cist mazohizam, a i manjak samopostovanja...

Levicarska cenzura u stripu:

Prvobitni izdavac ove epizode je bio Casterman. Njegov urednik je nasao za shodno da cenzurise stihove koje Korto koristi. (Str 87-88.) Razlog? Zato sto su to stihovi Prattovog dede, Eugenija Djenara, jednog od vodecih fasista iz Venecije. Stihove su kastermanski levicari zamenili sa stihovima pedera-pesnika Artura Remboa, jer je to valjda bas onako lepo politicki korektno.

Zar Pratt ili bilo ko drugi nema pravo da citira svog dedu u stripu? Na filmu? U muzici? Nema. A kada je tupavi Magnus koristio odlomke iz dnevnika serijskog ubice Che Guevare, to ne samo da nije bilo cenzurisano vec je naislo na talas odobravanja: Magnus je bio nahvaljivan od citave plejade licemernih levicarskih degenerika.

Ja sam pobornik toga da se ili cenzurisu i ekstremna levica i ekstremna desnica podjednako - ili nijedno ni drugo. Ova treca varijanta u kojoj se jedni blate a drugi velicaju (a ista su gamad u pitanju, sto svaka iole upucena/inteligentna/razumna osoba zna) je upravo jedan od kljucnih razloga zasto Zapad srlja u propast vec decenijama, puca sebi u nogu sa ideologijom samounistenja. Cultural Marxism, posleratna pandemija koja je zahvatila citav zapadni svet, a o kojem sam vec dovoljno pisao u svom politickom blogu (a i na ovom), je objasnjenje za ovako licemeran bezobrazluk, za dvostruke arsine koje mediji primenjuju u politici i drustvu jos od 60ih.

Da stihovi u pitanju imaju jasne rasisticke konotacije (a nemaju nikakve), naravno da bi cenzura bila prikladno resenje, ali ovako nema nikakvog opravdanja. Ali u kontekstu ovakvog ludila postaje jasnije i "logicnije" da se odnedavno cak i Prohujalo s Vihorom smatra rasistickim filmom te ga odredjeni kanali odbijaju pustati u Americi.
Ali to je samo pocetak. Polako, bice daleko gore...

Naravno, zbog izmenjenih stihova Korto na ovoj strani ne pominje Eugenija Djenara, kako je bilo u originalnom tekstu, vec tu malu pizdu. Veliki Korto, gusar svih mora, ce da citira jednu smizlu kao sto je Rembo. Smesni su. Mogli su makar nekog manje kontroverznog, manje pickastog pesnika da izaberu kastermanske debilcine umeste tog malog usljivca.

Urednik Darkwood-a Vuk Popadic tvrdi da je ovo mozda najbolja epizoda KM-a, i "Pratov povratak najkompleksnijim avanturama". Taman posla da je ovo sranje najbolje. Mozda u glupostima? Ne verujte nikada "opstem misljenju", ni o cemu. Vecina ljudi su budale, a isto vazi za vecinska misljenja stripofila.

Ovoliku gomilu budalastina dugo nisam pohvatao u nekom stripu. Tu ne ubrajam npr Rejmondovog 
Flash Gordona ili Romerovu Axu, jer takvi stripovi - sadrzajno govoreci - spadaju u cisti pulp shund tj totalno su van svake ozbiljne kritike/analize. (Pritom su neuporedivo bolje ilustrovani od KM.)

Pratt je bio lenj i nedisciplinovan scenarista koji je stvorio odlican koncept za ovaj serijal, imao je i neke dobre osnovne ideje sto se prica tice, ali u bavljenju detaljima tj pri sklapanju scenarija je pokazao previse nesposobnosti da bih ga ozbiljno shvatao. Cak ni dijalozi nisu preterano dobri, a KM je prosto natopljen njima. (Doduse manje u ovoj epizodi.)
Humor je osrednji, ponekad na granici tipicne stripovske jeftinoce. Logika je velikim delom bacena u treci plan jer je Pratu bilo lakse da skace sa scene na scenu, sa dogadjaja na dogadjaj bez objasnjenja nego da se bakce njemu tako mrskim stvarima kao sto su logicka povezanost i zdrav razum. Likovi nemaju dovoljno veliku dubinu, nisu kvalitetno izradjeni, vec su ponekad nejasni i kontradiktorni. A tu sigurno ne pomaze romantizacija zlikovaca koji su mi zbog toga preterano iskarikirani.

Zanimljivo je da Prat prikazuje gotovo sve velike politicke/militarne sile ukljucene u region ovog perioda - sem Crvene Armije kojih nema, a samo se pominju uzgred. To mi ukazuje na to da je Prat mozda simpatisao ruske Bolsevike te nije zeleo da ih direktno uplice u ovu cinicnu pricu u kojoj nema jasnih "good guys", sto se politickih struja i armija tice. Sama cinjenica da je komunjara Hemingvej zastupljen kao lik u jednoj KM epizodi mi samo potvrdjuje ove sumnje. (Zasto bas ovaj precenjeni pisac? Mozda zato sto je navodno bio avanturista, kao i Dzek London koji se takodje pojavljuje, ali ja sam ipak sumnjicav...) Ili to sto je Prat u epizodi Kelti (navodno - jer je nisam procitao) naklonjen Irskim katolicima koji su u konfliktu sa Englezima: gotovo pouzdan litmus test da je neko levicar (uprkos paradoksu da se katolici i komunjare ne podnose - ali ko je ikada tvrdio da su levicari logicni ili dosledni?).

Uostalom, to bi delom i objasnilo zasto se pravi toliki hype oko Prata i KM; jer su mediji i izdavaci - mahom levo orijentisani - naklonjeni ovakvom pristrasnom sadrzaju pre nego apoliticnom a kamoli desnicarskom, kakvog maltene i nema vise na evropskom trzistu. Ili neko mozda zna neke medijski hajpovane desno orijentisane strip serijale ili filmove, pogotovo novijeg datuma? Nema ih. Toliko o levici i njihovoj borbi za "raznolikost" i slobodu misljenja.

Ovom prilikom moram da napomenem nesto veoma interesantno, a to je mogucnost da je Pratova politicka orijentacija bila sizofrena pre nego jednostavno stereotipicna (tj jednosmerno levicarska). Njegova naklonost komunistima se moze protumaciti u ovoj epizodi, izmedju redova a i van njih, pogotovo zbog nacina na koji zavrsava epizodu, u kojoj kineski komunisti uzimaju carsko blago, a sto je mnogo bitnije: Korto ne bira da se sveti Sangaj Lil za sve sto mu je uradila, vec se aludira na njegovu zaljubljenost u istu!

Znaci dupli autogol Prata: em je pokazao da je naklonjen crvenim "revolucionarima", em je nacinio od Korta kompletnog idiota, klovna koji oprasta napad na svoj zivot i izdaju - samo zato sto se zaljubio kao neki balavac od 13 godina. Ako je Korto neiskusni balavac i debilcina koja dozvoljava da ga jedna riba voza kao budalu, onda on nije ni junak ni polu-junak ni anti-junak vec najobicniji klovn.

Pritom Sangaj Lil (mnogo debilno ime) nije neka fina zenska sa "pogresnim" politickim shvatanjima s kojom citaoc moze da se identifikuje i da je podrzava jer joj prasta mane, vec je teski psihopata, hladnokrvni ubica i bolesni fanatik. Ukoliko se nekom dopao njen lik, taj mora da je ili kompletan idiot ili komunjara. (A to se manje-vise svodi na isto.)

Ali da se vratim na pomenutu politicku sizofreniju...

Pratov otac je bio fasista koga su saveznici ubili u Africi, a malog Huga priveli u logor. Pratov deda je bio vodeci venecijanski fasista, i to kao Jevrejin (?!), isti onaj Eugenio Djenaro koga su levicari iz Castermana odlucili da izbaci iz price jer je "politicki nepodoban". Prat koristi citate svog dede fasiste, sto ukazuje da ima odredjenu dozu divljenja prema njemu, a verovatno krisom ima i (neke manje?) simpatije prema italijanskom fasizmu. (Ne prema nacizmu doduse, u to vec sumnjam.)

Kako moze neko da simpatise obe ekstremisticke struje? Sigurno se pitate...

Moze.

Kao prvo, ekstremna desnica kao i ekstremna levica privlace iskljucivo ludake, psihopate i naivne budale. (Ili neku kombinaciju ovih.) Drugo, obe struje su veoma slicne (u svom ponasanju u praksi) te neko ko je zagrizeni nacista moze mnogo lakse da predje u ono drugo nego na primer osoba umerenih shvatanja i stavova sto moze da se lati komunizma ili fasizma. Trece, ako ste sa Balkana vi vec sigurno znate ovakve nakaze. Seselj, primera radi; zadrti komunista koji (ne)vesto izigrava nacionalistickog anti-komunistu. Ili Emir Kusturica: ovaj hipsterski sociopata i sarlatan u Srbiji izigrava velikog nacionalistu, dok na Zapadu tumaci ulogu pobornika Cultural Marxism, klanja se liku i delu Che Guevare i slicno...

Vrlo je moguce da je i Prat bio ovakav. Naravno, ovo su spekulacije sve dok ne pronadjem vise informacija o njemu.

Crtez je slabiji nego u prethodnim epizodama, a kvalitet ce dodatno pasti u narednim pricama. Od tipicne Pratove "lezernosti" prvih KM epizoda serijal je polako ali sigurno srljao u uzurbano i lenjo zvrljanje, tj u preterivanje te lezernosti, tog minimalizma koji je na pocetku serijala mogao da prodje. Pratovi najraniji radovi su ocajno ilustrovani, zato je rani KM (a i Pustinjske Skorpije) za njega predstavljao velik pomak. Ali ta faza nije dugo trajala.

Medjutim, generalno je njegov crtez ipak dosta precenjen - pogotovo kada se uzme u obzir koliko je boljih crtaca zanemareno od strane stripskih "kriticara" (debila). Istina je da mu je stil originalan, ali originalnost sama po sebi cesto nije dovoljna, cak u nekim slucajevima ne predstavlja nista. Bez "zanatske" potpore originalnost dodje kao konzerva bez otvaraca. (Da nije tako, neki od najgorih ilustratora bi automatski postali vrhunski jer u njihovom anti-talentu mozemo lako da pronadjemo "originalnost".) Pratu fale disciplina i (dodatno) umece. Ne svidja mi se sasvim njegov minimalizam, odnosno povremena lenjost. Prat nije uvek umeo da preterano ubedljivo docara kretanje tj akciju, npr trcanje ili skakanje. Ali mnogo gori feler su mu emocije likova koji su skoro katatonicni: bez obzira da li je neki lik veseo ili umire od metka, face su uglavnom bezizrazajne, s nedovoljno varijacije, suvise skamenjene. To se moze tolerisati donekle kod komercijalnih akciono-krimi stripova tipa Rip Kirbi ili Bruno Brazil, ali se od ovakvog ambicioznog serijala treba ipak ocekivati vise.

Pozitivno me iznenadio prikaz vozova i aviona. Za brodove sam vec znao da ih dobro crta. Neverovatno je s koliko preciznoscu su nacrtani npr vozovi - a koliko je uzurbano i traljavo ponekad izvrljao/otaljao ljude. (Takav suludi kontrast je jos ekstremniji kod veoma precenjenog Tardija, koji ljude mahom katastrofalno ilustruje a scenografiju ponekad vrhunski.)
Medjutim, treba znati da Prat gotovo sigurno nije crtao vozove i avione u ovoj epizodi. Notoran je po svojoj lenjosti, i varanju. Jer, imao je "pomagace" koji su crtali odredjene delove albuma.

Klasicni sarlatan.

KM ima neki poseban, unikatan stil koji je zanimljiv, ali da je makar taj nivo odrzan tokom relativno kratkog serijala... Medjutim, kao sto rekoh, nije. Kao sto su mu rani stripovi losi, takvi su mu i oni kasniji. 
Fanfula, npr, je bas lenjo odradjen i ne preporucujem ga nikako samo iz tog razloga. Kao i treci integral Pustinjskih skorpija. Naravno, ova sugestija vazi samo za stripofile kojima je bitan crtez. (Ovi kojima crtez nije bitan bolje da se ne bave mojim blogom jer on nije namenjen za njih.)

Nejasni su mi fanovi koji preferiraju c/b Korta s obzirom da ovakav crtez prosto vapi za bojom - jer ima toliko praznih, belih povrsina na vecini strana. (Ko toliko voli bele povrsine najbolje da se u potpunosti mane stripa i umesto njih sebi krene da skuplja prazne A4 papire: mnogo su jeftiniji, a jos belji.) Crno-beli KM mi se ne svidja, deluje kao skelet nedovrsenog stripa. Medjutim, nisam zadovoljan kako je obojena ova epizoda. Sklop boja je neatraktivan, nezanimljiv.

Smehotresan mi je komentar Pratovog dugogodisnjeg asistenta, Lele Viandelja, da vrhunac Pratovog crteza predstavlja upravo ova epizoda najbolje! Kuku lele, crni Lele, kako li se nalupeta samo... Citajuci ovaj debilni intervju sa njim, stice se utisak da su i Prat i Kuku-Lele najobicniji hipsteri-sarlatani, odnosno potvrdjuje se ono sto sam oduvek sumnjao vezano za Prata. Lele u ovom intervjuu pokusava da opravdava Prtatov lenji minimalizam, koristeci tipicne kvazi-intelektualne pseudo-umetnicke baljezgarije na koje je primera radi svet moderne/apstraktne umetnosti veoma naviknut. Lele opravdava Pratovu lenjost i nesposobnost, pokusavajuci neuspesno da me ubedi da je sve veca "oskudnost u detalju" cinila da se Pratov crtez usavrsava. Gotovo nijedan Pratov fan, sem mozda onih najglupljih/najgorih hipsterskih tupana-kompleksasa, se ne bi slozio da je crtez najbolji u kasnijim KM epizodama, kada je zapravo ubedljivo najgori. I sebe ukljucujem u to misljenje, jer samo budala moze da velica kasnije radove u odnosu na one prve epizode. Prema tome Kuku-Lele Vianello je bio jedan najobicniji folirant, kao i njegov mentor-poslodavac Prat; dobro verziran u umetnosti baljezganja tj pravdanja loseg crteza - a to je jedina prava umetnost u kojoj su sarlatani oduvek bili velemajstori.

Lele pateticno i neubedljivo objasnjava kako je Prat pokusavao sve manjim detaljom da se priblizi nekom "idealnom" stilu koji je nazivao "pisanje" tj cilj je bio - koliko sam mogao da razumem ovu baljezgarsku logiku - da se crtez stopi sa scenarijem.

"Cilj je bio da se dostigne elegantna forma kad se postigne sinteza crteza i scenarija", rece Lele, i ostade ziv.

Jeste, reci kao sto su "forma" i "sinteza" odusevljavaju hipstere, jer bez njih nije moguce mudrosrati na ovako "ubedljiv" nacin... Ova kretenska izjava mozda zaista objasnjava zasto su kasniji KM albumi toliko oskudni, sa polu-praznim stranama, sa belim povrsinama - a mozda i ne, ukoliko je Prat koristio ovu "sintezu" samo kao izgovor da sto brze otaljava strane. A sto je najgore, ono ste se Prat iole smilovao da nacrta (uz pomoc svojih asistenta kao sto je bio Lele) je bilo gore neko ikad. Znaci klasicna lose-lose situacija, tj inferioran crtacki stil koji je nudio stripofilu manje detalja nego ranije a da je pritom sam crtez je bio daleko manje precizan, elegantan i disciplinovan nego ranije. Ko iole normalan moze tako nesto da podrzava?
Izuzev hipstera, naravno... Oni podrzavaju sve sto je ruzno, nakaradno, anti-umetnicko.

Cak se Lele usudjuje tvrditi da je Prat sa sve ucestalijim manjkom detalja uspeo postici obrnuto: docaravati vise detalja citaocu! Ono u fazonu "less is more". Jeste, Lele, po toj logici jedna jedina crta na belom papiru vredi vise nego citav album Vinzor Mekeja. A takvu izvitoperenu, krajnje apsurdnu logiku nam serviraju sarlatani i ostali netalentovani degenerci u svetu apstraktne umetnosti vec skoro sto godina. Na primer kada u nekoj izlozbi naidjete na sliku koja se sastoji od samo jednog kruga, trougla ili neke bazicne zvrljotine.

Na takav bezobrazluk mogu da padaju samo kompletni imbecili, naivcine i kompleksasi.

Zato je urnebesan komentar Leleta u jednom delu intervjua, gde posle opsirnog, bullshitarskog objasnjenja na kraju doda: "A takav (minimalisticki) pristup je znacio da strip moze brze da se odradi."

Znaci, neka vrsta priznanja da se iza citavog tog preseravanja oko nekog toboze umetnickog novoz "izrazaja" zvanog "pisanje" krije najobicniji prevarantski motiv da se strane sto brze stancuju - sa minimumom truda i rada. Klasicno zabusavanje, ali uvijeno u foliju, onako lepo, fino, semanticki, bullshitno.

Paz' da me ne ubedite, hipsteri, da je los crtez dobar ili da je uzasna muzika kvalitetna. Bas cete uspeti u tome... To mozete sa ovcama i zombijima, ali sa mnom nikad. Znam te hipsterska pusko kad si hipsterski pistolj bila.

Hugo Prat, velika lencuga stripa. Precenjeni folirant. Sad i zvanicno.

Procitajte sta je Milo Manara sve izlupetao vezano za ovu temu, dokaz da se ni vrsni majstori ne gade tog stereotipicnog hipsterskog preseravanja:

“Hugo Pratt is the greatest designer in the world. His evocative power is so captivating that its continual approaches the essential character of graphic art, even succeeds in adding new aspects to the design instead of removing it. Paradoxically, by reducing the signs, it increases the description. In a drawing by Pratt, we can determine what time the action takes place, the intensity of the light, the violence of the sun, if it is cool or if it is hot. We often have fun imagining where this pursuit of the essential will lead him. He says he can tell an entire story with a single gesture, an imperceptible wink. And I believe it."

O cemu pricas, Milo... Ili je bio pijan kada je ovo izjavio, ili placen da ovako kenjucka. Ili se jednostavno italijanski crtaci svi drze zajedno, onako mafijaski, solidarisu se, spremni da hvale i brane jedni druge bez obzira koliko to lazi i foliranja zahtevalo.

Doduse, i Manara je vremenom drasticno srozao svoj crtez, tako da se mozda dao inspirisati od Prata da na ovaj nacin i on sto brze otalja rad, da se jadan ne muci onoliko koliko se mucio kada je stvarao svoje najbolje crteze, u 70im i 80im.
Zasto se uopste truditi ako moze lenjo i lako? To je uostalom osnov moderne/apstraktne umetnosti, naci sto efikasniji, sto brzi nacin da se stvori nesto, da se skrate muke, smanji znoj i ustedi vreme - a sve pod nekim bajnim, satro-izgovorima koji se uvek vrte oko tog milom im minimalizma, koji netalentima dodje kao obruc spasa posle brodoloma a (talentovanim) lencugama nudi makar mnogo udobniji, laksi nacin da se stvara "umetnost".

Prava umetnost podrazumeva znoj, rad, trud, disciplinu i talenat. Svako ko pokusava da na bilo koji nacin to negira ili osporava je zabusant tj sarlatan ili imbecil. Ne nasedajte na njih, ne postanite kao oni, takvih ljigavaca ima ih vec ionako previse.  Zato i imamo ovako jadnu modernu stripsku scenu u kojoj vladaju sve vise losi crtaci tj hipsteri.


Top 100 strip ilustratora - 1. i 2. deo:

Hipsterizam u stripu:

Hugo Pratt - Dekonstrukcija:

Navike stripofila:

Crtači rangirani:

Opširne recenzije:


Jodoverse:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/kasta-metabarona-gimenez.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2022/09/castaka-das-pastoras.html

Bernet:

Corben:

Toppi:

Palacios:

Bilal:

Manara:

Boucq:

Fernandez:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/09/zora-and-hibernauts-fernandez.html

Battaglia:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/legionar-dino-battaglia.html

Magnus:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/11/neznanac-magnus.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/alan-ford-u-boji.html

Ortiz:

Gimenez:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/kasta-metabarona-gimenez.html

Font:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/jon-rohner-alfonso-font.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/11/zarobljenik-zvezda-alfonso-font.html

A. Breccia:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/mitovi-o-ktuluu-breccia.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/mort-cinder-breccia.html

Crumb:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/10/drawn-together-robert-crumb.html
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/09/muke-sa-zenama-robert-crumb.html

Solano Lopez:

Lawrence:

Moebius:

Grrl-Power:

Bonellijana:
https://vjetroscomics.blogspot.com/2020/11/dylan-dog-apokalipsa_30.html

Ostale recenzije: